DE ZEDENLEER
DER ARME MENSCHEN
'T EEN EN T ANDER
Drama in een gerechtshof
Een kerkdief aangehouden
Twee vliegers in zee gevallen
"O G JEB HL» Jzk. 13
Git nummer bevat 8 bladzijden en
v/oi'dt verkocht aan 2 centiemen-
De moord van Aarschot
DE ZAAI VERMEERSCH
BrussslsGhe briefwisseling.
Achttiende jaargang n' S3 2 CENTIEMEN HET NUMMER Zondag 17 en Maandag 18 Maart 1912.
AANKONDIGINGEN
KI. aanfe. (1 tot 4 kl. reg.) fr. 0.60
3® bladz. i<3e regel) fr. 0.50
4® bladz. (de regel) fr. 0,30
Financ. aankon, (per regel) fr. 2.00
Reklamen (per regel) fr. 1,00
Gemengd nieuws (per regel) fr. 2^-00
Recht, hersiell. (per regel) fr. 2,00
Overlijden (per regel) fr. 2,00
ABONNEMENTEN"
Zes maanden 4 franken. Een jaar 8 franken.
Inschrijving in alle postbureelen van het land.
EERSTE UITGAAF, 4 uren 's avonds. 4f> 4^
TWEEDE UITGAAF, 7 uren 's avonds. ff»
BUREELEN
TE BRUSSEL TE AALST
728f Steenweg van Waterloo, 728. Kerkstraat,
Telefoon 114
BestuurderJ. Van Nuffel-De Gendt.
Donderdag heeft het opnieuw gesto-
,ven in het Parlement. Ditmaal werd
in een vlammende geestdrift de we
reldlijke zedenleer naar verdienste ge
striemd door den dapperen Antwerp-
schen volksvertegenwoordiger, den
heer Paul Segers.
Het socialistisch blad van Brussel
schrijft dat M. Segers verklaard heeft
dat er eene dubbele zedenleer bestaat,
.«ene voor het fijn volk de élite
en eene voor do massa.... Welnu, de
bewering van het rood blad, is valsch,
arcbivalscli. M. Segers heeft dit niet
verklaard, en moest ooit iemand der
katholieke gekozenen zulks verklaren,
we zouden geen oogenblik aarzelen
om hem in 't ongelijk te stellen.
De kristen zedenleer, gesteund op de
katholieke leer, is een en eenig, voor
"alle landen, alle volkeren, alle stan
den, alle personen. De 10 geboden be
staan zoowel voor den macbtigsten
keizer, als voor den arm sten bedelaar.
En niemand heeft de macht, niet eens
de Paus zelve, om iemand van de 10
geboden te ontslaan. Doch de socia
listen vinden soms van die onderschei
dingen uit, om met een schijn van
rechtzinnigheid, hoewel het niets dan
verzinsels zijn, op de burgersklasse uit
,te valleri.en de werkende klassen tegen
de hoegere klassen is het harnas te
jagen. De zedenleer der .arme liedon,
schrijft het rood blad, is tezelfdertijd
de zedenleer der eerlijke lieden men
vindt ze terug bij de stoïeke volks
vrouwen, die zich van alles ontdoen
om hurme kinderen op te voeden bij
de duistere helden der werkhuizen en
werkplaatsen, die iederen dag, hun
taak volvoeren, met eene onvermoei
bare dapperheid en in de uren van
gevaar en rampspoed, zich slachtoffe
ren met eene zelfverloochening die ze
niet eens begrijpen....
Zeker, het is eene toepassing van de
zedenleer, wanneer moeders, zich zelve
te kort doen, brood uit hunnen mond
sparen, om hunne lievelingen te spijzen
of goed te doen
Zeker, het is eene toepassing van
de zedenleer, wanneer de arbeiders
trouw hunne taak volvoeren, en werk
leveren waarvoor hun patroon ze be
taalt.
Zeker, bet is eene toepassing van de
zedenleer, wanneer de menschen hun
evennaaste bijstaan in lijden van ramp
en gevaar.
Maar we vragen u welke is de ze
denleer die zulks voorschrijft Het is
de kristen zedenleer! En van waar komt
de kristen zedenleer, tenzij uit de lee
ring van de katholieke kerk, de eenige
ware kerk van Christus
En wanneer de moeders zulke liefde
betuigen aan hunne kinderen, dan
mogen wij met trots en fierheid wijzen
op de beschaving van de H. Kerk.
Ziet naar het Oosten Worden de
kinderen der Chineezen niet op straat
weggeworpen soms als voedsel voor
geworpen aan de zwijnen met dui
zenden en duizenden per jaar van kant
gezet
Ziet naar Afrika. Worden de kinde
ren uit de ondoordringbare "wouden van
Midden-Afrika, niet afgestaan aan de
oomen, en ontnomen aan de ouders
Was dit over een 1300 jaren ook niet
het geval hier in Westelijk Europa
En wie heeft ons komen beschaven,
zooals men nu overigens de wilde
volkstammen gaat beschaving bren
gen
Zijn het niet de katholieke zende
lingen, die uit liefde voor den even-
mensch, spruitende uit liefde voor den
God-Monsch, zich zelve gaan slacht
offeren voor anderen
Ah Het zijt voorzeker gij niet,
socialisten, die spreken moogt van de
zedenleer der arme vrouwen,zich zelve
te kort doende uit liefde voor hunne
kinderen. Want, gij wilt alle ouder
liefde dooden in de harten der men
schen. Oh Zijt gij het niet, die uit al
uwe krachten de echtscheiding voor
staat, met het noodzakelijk gevolg va
der en moeder, door natuur zelve ver
bonden, van elkander te rukken, en
de kinderen van hun ouders af te trek
ken Zijt gij het niet, o, noodlottig
socialism, die de vrije liefde voorstaat,
menschen onder een zoudt willen doen
leven, nog erger alsof het dieren wa
ren. Wat toch, zou er da» van die
ongelukkige schaapkens van kinderen
geworden Zijt gij het niet, o. opper
meesters in de kunst der volksbedrie
gerij, die de kinderbeperking voor
staat, en die schimp en spot en anders
niet ten beste hebt voor onze kristene
Vlaamsche familiën, die den edelen
moed daarstellen Gods gebod uit te
voeren en vele kinderen tot Gods glo
rie op te brengen Ja, de versmach
ting van het kinderleven in de kiem
zelve van zijn ontstaan de verscheu
ring van alle familiebanden, van allen
echtelijken trouw de vernietiging
van het huwelijk door het instellen
van de vrije liefde, en de toewerping
van de kinderen aan eenen onpersoon
lijken staat, dat is de zedenleer van
bet socialisme, ja, dat en geene an
dere...
En zoo er mogen roem dragen en
lof zingen op do liefde van de moeders
tot de kinderen, van den arbeider tot
den arbeid,van de vrouw tot den man,
en van den mensch tot zijnen naaste,
dan is het de katholieke Kerk; die
eene verhevene zedenleer, door den
mond van Christus en zijne Profeten
in de wereld heefl gezonden dan zijn
wij het, katholieke menschen, omdat
wij de ware leerlingen zijn van onzen
Grooten Meester... Leve de Kerk van
Christus en weg met het haatdragend
Socialisme
Goede mraaateegel. Op het be
vel van den Procureur des Konings, gaan
agenten in burger verkleed, op ronde om te
zien of er geene slechte, onzedige postkaar
ten uitgestald liggen voor 1 April. Somwij
len worden er onnoembare postkaarten ie
koop gesteld en bet is eene schoone daad
daar een einde aan trachten te stellen.
Tegen de bedriegers. Te
Londen ontstaat er eene beweging om wette
lijke maatregelen te verkrijgen die de ver
plichting zouden voorschrijven hel brood op
juist gewicht te veikoopen. Er wordt veol,
zeer veol bedrog gepleegd op het gewicht.
Ditbödrog beliep in 19U9 voor Londen alleen
minstens 500000 pond sterling. Moesten de
huismoeders hun brood wegen, hoe dikwijls
zouden zij niet te kort komen aan 'tgewicht.
•Ta, zij die het volle gewicht niet geven,
kunnen natuurlijk hun brood goedkooper
geven. Maar is dat eerlijke concurrentie?
En zou daar de wet niet mogen tusschen-
komen
Alles voor de katholieken
oendat...... er geene liberale
Werken bestaan. De zuivere
winst van den verkoop der Koninginnebloem
beloopt zooals ge weet, 240000 fr. Daarvan
heeft Dr Broden 120000 fr. gekregen om de
school van tropische geneeskunde te Ukkel
op te richten. De overige 120000 fr. zijn ge
gaan aan de missiën, die ziekenhuizen op
richten om de slaapziekten te verzorgen.
Eenige goddelooze bladen deden de opmer
king dat de opbrengst naar de katholieke
werken was gegaan. Eerstens,dat is onwaar,
het is maar de helft.Doch. daar de opbrengst
moet dienen tot bestrijding der slaapziekte
in Congo, vragen wij ons, welk liberaal
werk zou kunnen ondersteund worden. Er
bestaat geen enkel liberaal werk dat zich
bezig houdt met de verzorging of de ver
zachting der slaapziekte. Ware opoffering
is er in de liberale school niet lo vinden
Nog de ploegbazen. In- de
Peuple van 13 Maart 1912 stond te lezen dat
de ploegbazen, de meestergasten, voor niets
telden en moesten verdwijnen. Dit stond in
het hoofdartikel. En in dit zelfde nummer,
van hetzelfde blad, dus ook op 13Maart 1912
stond op de tweede bladzijde een lof op de
ploegbazen van den ijzeren weg, die volgens
de Peuple, een onbetaalbaar werk deden en
door de katholieke ministers niet veel genoeg
konden betaald worden. Op 't le blad, deu
gen ze voor niet, op 't 2e blad zijn ze onmis
baar. Hoe rijmt men dat te saam. En 't zijn
zulke bladen die van hunne lezers bewuste
menschen willen maken U...
Gsdsciienstige statistiek
osei' (ie samenstelling van
den fSuitscEien Rijksdag. In
den Duitschen Rijksdag zijn 397leden.Daar
van waren er in 1907, 220 protestanten, in
1903, 199, nu 179. Daarvan zijn 51 behouds-
gezinden, 40 nationaal liberalen, 37 progres
sisten, 22 socialisten, 14 van de partij van
het Keizerrijk, 10 van de Economische Ver-
eeniging, 5 uit de partij der Hanovers, 3 re
formisten, 3 wilden 2 van de Duitschen
Bond der landbouwers, 1 Deen. en 1 behoo-
rende tot het Centrum, M. Richter... In
1907 waren de katholieken er met 141in
1903 rnet 140 nu met 136. Daarvan zijn
89 leden van 't Centrum, 18 Polen, 9 Elzas-
sers-Loreinen, 3 van de nationaal liberale
fractie (de Hoeren Beek. Dr Thoma en Wit-
hum) 3 socialisten. (Horn, Schoeffini en
Peirotes) 2 progressistische demokraten
(Liszt en Kerchensteiuar),2 behoudsgezinden
(Bolko en Weilnbeek) 2 van den Agrarisehen
Bond van Bavière (graaf Oppérsdorf en D1
Becker.) Deze 2 laatsten staan buiten de
partijen.
69 leden verklaren zich zonder godsdienst,
en alle 69 zijn socialisten. In 1903 waren er
zoo 44. in 1907 enkel 18. Daarbij zijn er 8
vrijdenkers en 1 oud-katholiek, ook allen
socialisten. In 1903 waren er 4 joden, nu 7
waartusschen 2 vrijdenkers en 5 socialisten
(I-ïaase, Davidsohn, D1" Gohn, Dr Frank en
Wurm,2 socialisten weigerden te zeggen wal
ze waren.
Doei dan al uw placht. De
onderwijzeres van Oissery, in het departe
ment van Seine en Matne, ging een aanhou
denden veldtocht aan tegen de ondeugd die
hare leerlingen beloerde. Zij verbande alle
slechte schriften. De sectarissen der ge
meente en der jongensschool konden zulks
niet kroppen en maakten het levén aan de
onderwijzeres zoo lastig dat zij zich uit wan
hoop heeft verhangen. En dan spreekt men
in de Belgische Kamer van eene wereldlijke
zedenleer Is 'i zoo niet, M. Masson
Geen Esartel. De liberalen van
Gent hebben het kartel verworpen, niet in
princiep, maar in de praktijk. Het is de
beste logenstraffing die zij kunnen geven
aan hun triomfgeroep over de laatste ge-
meentekiezing. In de voorlaatste gemeente-
kiezing baalden de Geutsche kartellisten
25842 stemmen, de katholieken 12731, of
een verschil van 13111 stemmen. In 1911
kregen de kartellisten in 't geheel 24564
stemmen, de katholieken 14425 of een ver
schil van 10139 stemmen. De triomf was dus
wel aan de katholieken en daarom juist
durven de liberalen geen kartel sluiten.
Net oordeel van een socia
list. Gezel De Man, dezelfde waarop
Anseele nu zoo leelijk gebeten is, schrijft
«Het is niet slechts in Duitschland dat men
kan vaststellen, dat de fameuze democrati
sche evolutie van het liberalisme de grootste
politieke fopperij is die de 20eeeuwtot hiertoe
heeft voortgebracht... In de mate dat het so
cialism vergroot, krimpt het socialisme in
een. In der waarheid, er is geen betere ba
rometer van de wezenlijke politieke macht
van het proletariaat in een land,als de graad
van ontbinding, bereikt door het socialisme
van dat zelfde land.
Een bandiet door zijne vrienden verlost.
Verscheidene dooden.
De rechtbank van Hillsville, in het Blauw
Gebergte, Vereenigde Staten, Amerika,
moesteen gevaarlijke bandiet oordeelen, die
beschuldigd was, in 't geheim alkooi ge
stookt te hebben.
Toen het proces volop aan gang was,
drongen eensklaps de andere leden der ban
dietenbende in de verhoorzaal, doodden er
verscheidene rechters en liet openbaar mi
nisterie, en kwetsten verscheidene leden der
jury en eenige getuigen.
Een lid der jury werd in hopeloozen toe
stand naar zijne woning gebracht. De ban
dieten verlosten hunnen gezel, sprongen te
paard en vluchtten ijlings naar het gebergte
terug.
Onderwege losten zij nog verscheidene
revolverschoten op de personen, die zij ont
moetten.
Het gouvernement heeft eene sterke af-
deeling troepen ter achtervolging afgezon
den.
TB
De diefstallen van Deurne en Herenthals.
Op 't einde van verleden week werden er
in do kerk van Deurne oflerblokken openge
broken. Men konden dader der inbraak niet
ontdekken.
Nu, in den nacht van Donderdag op Vrij
dag werd een dergelijk feit in dëzolfde om
standigheden gepleegd in de kerk te Heren
thals.
De gendarmen van Deurne, die hot onder
zoek des eersten diefstals in Landen hebben,
hielden Vrijdag morgend een kerel, zekeren
Balde, aan, wiens zakken letterlijk afhingen
van nickelen en koperen munten. Deze
Balde weigerde de herkomst van dat geld
aan te duiden. Men denkt dat hij beide dief
stallen op zijn kerfstok heeft.
Balde is een persoon die in ban breuk ver
keert.Door de rechterlijke overheid was hem
een dorp in 't arrondissement Brussel als
verblijfplaats aangewezen eg desniettegen
staande, woonde hij te Antwerpen in de
Kloosterstraat, zonder dat hij zich in de
bevolkingsregisters deed opschrijven.
Zijne aanhouding ging met vele moeilijk
heden gepaard. Hij bood hevigen tegen
stand en verschillige burgers en soldaten
moesten de gendarmen helpen om hem in
den amigo te krijgen, waar hij nu ter be
schikking is der parkellen van Turnhouten
Antwerpen.
Door den bevelhebber der gendarmen te
Deurne, is Balde in tegenwoordigheid ge
bracht van den koster der kerk op Drij Ko
ningen te Herenthals.
De koster herkent hem stellig als den
kerel, die den avond vóór den diefstal de
laatste in do kerk was blijven zitten.
Een gelegenheid van het Bloemenfeest
van Nizza, had de vlieger Roger Morin eenige
vluchten gedaan boven de haven.
Rond 5 ure 's avonds nam hij den zoon
van den gowezen minister M. Peytral als
passagier mede.
Hij bevond zich op opgeveer 200 meters
boven zee en Tan tie kust verwijderd, tonh
eensklaps de motor stil viel. Onmiddelijk
stuurde Roger Morin zijn toestel in de rich
ting der kust, ten einde zoo dicht mogelijk
bij het strand te vallen.
Te lande had men ook reeds het ongeval
bemerkt en reeds snelden verscheidene sloe
pen het vliegtoestel te gemoet.
De vliegers kwamen in zee terecht, op
ongeveer 150 meters van de kust. Morin had
echter de tegenwoordigheid van geest gehad,
zijn toestel te rechten, waardoor het niet
omsloeg.
Vlieger en passagier werden in zee gewor
pen en verdwenen onder water. Zij kwamen
spoedig terug boven, en klampten zich aan
de vleugels van den eenvlalcker vast. Eene
sloep redde M. Peytral, terwijl een andere
het topstel ophaalde. Morin, evenals een
kapitein op een in nood zijndeschip, weigerde
het toestel te verlaten, vooraleer hot in
veiligheid was.
Het parket ter plaats.
Donderdag namiddag is het parket alhier
afgestapt om een onderzoek te doen, aan
gaande de moord. Zij begaf zich op de plaats
der misdaad en onderhoorde verschillige ge
tuigen. De moordenaar werd tusschen de
gendarmen om 5 ure naar de statie geleid,
om in het gevang van Leuven te worden op
gesloten. Eene groote menigte stond aan de
statie om den moordenaar te zien vertrek
ken.
Alles bewijst dat Luyten sedert lang zijn
schelmstuk beraamd had. Aan zijne moeder
broeders en zusters, had hij gezegd, dat indien
Florence Peeters niet meer wilde verkeeren,
hij haar kapot zou maken. In verschillige
herborgen had hij gezegd, dat alhoewel het
meisje nu hare roepen gehad had, zij toch
niet zou trouwen, dat hij daar wel voor zou
zorgen.Over een zestal maanden had hij nog
verschillige brieven met doodsbedreigingen
aan het meisje gestuurd, en deze brieven zijn
in de handen van het parket.
Rond hetzelfde tijdstip, had hij des avonds
liet meisje, dat toen bij een anderen jongen
was, achtervolgd, en bedreigde het koppel
met een revolver. Luyten had een slecht
karakter, was lui, en zijne moeder had reeds
dikwijls aan de politie klachten gedaan no
pens zijn slecht gedrag.
Donderdag was men er nog niet in gelukt
het wapen te vinden. De policie, den weg
volgend die den moordenaar begaan had,
wanneer hij den moord bedreven had, vond
een ledige patroon, alsook eene kardoes met
lood, welke Luyten weggeworpen had. Hij
zegde zijnen revolver in eene gracht gewor
pen te hebben. Niettegenstaande de naarstige
opzoekingen, vond men niets. Vrijdag mor
gend begaven de gendarmen Camphyn en
Van der Moortgaete zich naar het huis van
Luyten om er eene huiszoeking te doen, zij
vonden in hel bed van Luyten, tusschen een
strooizak, het wapen der misdaad. Het wapen
was nog geladen met een kogel en drie kar
doezen met lood. Het wapen is van het
grootste kaliher, en het was nog geheel ha-
dekt met bloed.
Vrijdag namiddag is het parket opnieuw
afgestapt, vergezeld van twee wetsdokters,
die de lijkschouwing gedaan hebben.
De dubbelganger van den rentenier.
Men weet. dat volgens de beschuldiging,
M. Honoré Vermeersch vermoord werd den
dag zeiven van zijn terugkeer op de villa'van
Vésinet, 'tis te zeggen op 30 Mei 1910.
Onlangs had zekere M. Been han
delaar van Cliatoü, beweerd, dat M. Ver
meersch dan niet kon vermoord zijn, daar
hij hem nog verscheidene malen nadien ge
zien had en namelijk nog in Juli 1910.
De onderzoeksrechter, M. De Lantsheere,
zond dan eene uitnoodiging aan M. B....,
om hem te ondervragen.
Deze getuige verklaarde, dat hij inder
daad een persoon gezien had, doch, dat hij
niet stellig dierf beweren dat het wel M.
Vermeersch was.
Het parket van Versailles gaf dus hevel in
den omtrek van Cliatoü te onderzoeken, of
daar geen persoon woont, of gekend is, die
veel gelijkenis heeft niet M. Vermeersch.
Deze persoon is nu gevonden.
Het is een handelaar M. Xdie van
gestalte, haar, gelaatskleur, gang, baard,
enz., een volledige overeenkomst heeft met
M. Vermeersch.
.Wanneer M. X...., gekleed door de stra
ten gaat, zouden zelfs de verlrouwste vrien
den van M. Vermeersch, zich vergissen.
M. B...., werd in tegenwoordigheid van
M. X.... gebracht en bekende onmiddelijk
zijne vergissing.
De zaak Vermeersch zal nu in de maand
Mei aanslaande opgeroepen worden.
M. J...., zal terechtstaan wegens moord.
Tegen Mej. De Bzal alleen de be
tichting van vetheelster gehouden, worden.
De gewezen knecht Odiel Vercruysse, zal
als ge'.uige verschijnen.
Naar alle waarschijnlijkheid zal de zaak
in 't Fransch afgehandeld worden.
Uit BruSsel komt ons volgend schrijven
toe
Zaterdag 16 Maart 1912,
Al dezen die de besprekingen der gemeente
raden en derKamer volgen worden getroffen
door de rolverwisseling die er gebeurt. In 't
parlement al de dorpslwisten,al den herberg-
praat, al de weerbotsingen van den plaatse
lijken toren worden voorde nationale tribuun
gebracht. Anderzijds houden de gemeente
raden zich bezig met de militaire, de Vlaam
sche. de stemrecht-kwestie en nog veel an
dere die hunne bevoegdheid gansch te buiten
gaan. Onze gemeenteraden zijn allen parle
menten geworden op kleinen voet, met dit
verschil dat onze gekozenen er geene wets
ontwerpen kunnen stemmen en zich tevreden
moeten houden met wenschen aan de wet
geving te sturen. Het zou geen kwaad doen
op den gevel van de zittingzaal dit oud
spreekwoord te drukken Schoenmaker
blijf bij uwen leest.
In den gemeenteraad van Brussel heeft
men Maandag de schoolsoepkwestie bespro
ken en naar aanleiding hiervan hebben wij
eene belangwekkende aanspraak gehoord
van M. Anspach-Puissant, liberalen doctri
naire, waarvan ik de bijzonderste zinsneden
aan 't adres zijner vrienden wil aanhalen
M. Ilymans heeft zich te veel laten beïn
vloeden door de parlementaire belangen.
Gehypnotiseerd door den bijval dien wij ver
hopen binnen 3 maanden, heeft hij zich in
alles aan de socialisten willen vorbinden.
Ik ben bijlange niet zeker, dat met het oog
op»de kiezingen, de houding al te wensehe-
lijk weze. Ik vrees dat het gedacht van in de
groeve der socialistische partij te treden, van
aard is, veel kiezers te verschrikken.
Nu zult gij zeggen wat ge wilt, uw ont
werp vestigt de gelijkheid van toelagen tus
schen al de scholen (officiëele en vrije) op
't oogenblik dat het land in opstand komt
tegen het ontwerp Scheilaerl-de Brogue-
ville, is het zeer gevaarlijk in den wog te
treden waarin gij ons wilt leiden. In afwach
ting mogen de socialisten 7-eggeh dat zij eene