De redding der kleinhandelaars
OVER DE 0. COMMUNIE
Aait onze Eerste Gommunsskanten
KIEZERS,
OORDEELT
over de eerlijkheid van i. Petrus
Daens, volksvertegenwoordiger
Een familielijst van
kandidaten te Brussel
De toestand van ie Schatkist
Een werk van groote verdiensten
24 EN 25 MAART 19)2
DE VOLKSSTEM
B
Zooveel is er in de laatste maanden daar
over geschreven, gedrukt en gesproken. En
dat wel met recht en reden Thans met de
plechtigheid der Plechtige Communie
willen wij daar insgelijks iets over reppen.
De laatste brief van Z. H. Paus Pius X,
bracht ons het blijde nieuws dat ook de kin
deren van af hun 7 jaren ter H. Communie
mochten naderen. Dit was de bekroning van
het werk van onzen H. Vader, sedert hij
aan de geloovigen geleerd heeft niet langer
hongerig langs den weg des levens te gaan,
maar iederen dag de ziel te spijzen met het
Allerheiligste en Goddelijk Brood. Van al
de preekstoelen in België werd die beslis
sing reeds dikwijls medegedeeld en onder
het christen volk verspreid door week- en
dagbladen. Jaarlijks op den vierden Zondag
'van den Vasten zal in 't vervolg en het de
creet der vervroegde eerste communie der
kinderen moeten afgelezen worden in alle
kerken on openbare heiligdommen.
Laat ons eens zoo klaar mogelijk voor
leggen welke de bedoeling is van zijne H.den
Paus en daarbeneveas toonen hoe wij
vooral met wonderbare liefde, en ja zoo in-
nigen dank, tot den Paus opzien die .voor ons
een heel nieuw leven opende, dat weldra,
zoo geve 't God, heel de wereld door zal
uitstroomen.
Wat is de H. Communie? De ware en echte
vereeniging van God met het schepsel, en
wel, zoodanige vereeniging dat het goddelijk
Lichaam en Bloed waarlijk onze ziel voedt,
gelijk het gewoon brood ons lichaam voedt,
om aan te toonen dgt zijn Lichaam waarlijk
spijs is, heeft de Heer zelfs de gedaante van
brood verkozen, waaronder Hij zelf tegen
woordig is, opdat de uitwendige schijn al
reeds zeggen zou en beteekenen wat d© li.
Communie is Voedsel, geestelijk, goddelijk
voedsel. Dat hebben wij geleerd in den cate
chismus. Dat is een punt van ons geloof
namelijk dat Christus wezenlijk tegenwoor
dig is in het H. Sacrament, en dal hij daar
is de spijs onzer ziel.
Wij hebben nog geleerd dat de zonde de
ziekte is, de doodzonde de dood van de ziel.
En hier kunnen wij nu eene vergelijkenis
maken die heel klaar de zaken in '1 licht zal
stellen. Als een mensch werkt, verliest hij
krachten, en die krachten worden hersteld
door het voedsel. Een kind moet groeien en
gedijen, en ook dit gaat volstrekt niet ge
beuren zoo men dat kind geen voedsel geeft.
Wil de mensch leven, groeien, werken en
gezond blijven of worden, hij heeft voedsel
noodig. Dat weten wij, dat ondervinden wij.,
maar dat passen wij nu ook toe aan het zie
le! even.
De zonde, de dagolijksche-zonde knaagt
aan ons zieleleven, (hel leven en vriend
schap met Godiederen dag, zij maakt ons
ziek en krank.
Hoevelen leven er niet in voorwaarden
die allerminst geschikt zijn om de deugd en
de christelijkheid vaster te maken
Mogen wij niet zeggen dat indien in de
wereld de gezondheid ondermijnd wordt door
alle soorten van werken, zaken, daden en-
omstandigheden en zelfs door feesten en
vermaken, er nog wcf honderdduizendmaal
meer ziektekiemen zweven die doodelijk zijn
voor de ziel
Hoe zal bij zoo velen het zieleleven be
waard worden
Dit weten wij De Biecht is het levend
makend sacrament, maar de li. Communie
is het levenvoedende en versterkend sacra
ment, dat de versleten krachten herstelt en
vermeerdert en ons in de "ergerlijke zedetoe-
Btanden onzer tijden, zal toelaten even vroom
011 deugdzaam te blijven als de eerste chris
tenen te midden der wulpscheid en verrotting
van het heidendom.
Moeten we nu een woord zeggen over de
Communie der hinders Maar ge hebt het
reeds begrepen
Wie zou er op Gods wereld durven bewe
ren dat een kind kan leven zonder voedsel
tot 3 of 4 jaren
Welnu, algemeen wordt aanvaard dat een
kind van 7 jaren verschil maken kan tus-
schen goed en kwaad, en bovendien dat het
goed of kwaad handelen kan. Is het dus niet
noodigdat van dezen oogenblik voort het
kind dit groote, dit allergrootste middel bezi
gen en gebruiken kunne dat sterkte brengt,
dat het zieleleven voedt en onderhoudt, een
goddelijke waarborg is van zaligheid voor
duizenden en duizenden.
Christen ouders, is het niet voldoende nog
een enkel greintje geloof te hebben, om te
begrijpen wat een schat, wat een kostelijke,
wat een onwaardeerbare schat uwe kinderen
wordt geschonken. Ziet gij niet, ook gij
die misschien verleid wierdt en bedrogen,
wat een liefde de Heer en God uwe kinderen
toedraagt Gij, ouders die uw kinderen niet
gesproken hebt over God, noch over de ziel,
noch over de zaligheid,noch over die Liefde
Die liefde die zoo groot is dat de Heer
ongevraagd en ongenoodigd zich zelf aan
biedt, zelf komt aankloppen aan de deur van
het hart, van uw hart, ouders, oven als aan
't hart uwer kinderen?
Door 't onfeilbaar woord van den Paus
heeft Christus gesproken. Hier staan we
Heer, gehoorzaam aan uw gebod, begeerlg
te voldoen aan uw verlangen. De christen
moeders brengen U, Goddelijke meester, hun
kinderen.
Vol dank, met een jubelend hart, omdat
Gij van nu voortaan die kinders onder uw
Goddelijke hoede zult nemen, vol liefde tot
hun kinderen die ze, voortaan nog liever zul
len zien, omdat Gij, o Heer in hun hartje
woont.
Ja, we weten het wel, allerlei opwerpin
gen worden opgesmeten, de eene al dwazer
dan de andere. Ze worden ingegevendoor
hen die zelf minst naar de kerk gaan, minst
van God en godsdienst afweten, meest met
den godsdienst gekken en nu al met eens
optredon als de verkondigers of de kenners
van geloof en godsdienst. Ja we verwachten
van de H. Communie der kinderen een er-
opbloeiën van 't christelijk leven, en daar
tégen gaan de opwerpingen.
Komt ons dan niet voor den geest dit
wonder, lieve schouwspel uit het Evangelie
verhaal De moeders hadden hun kinderen
tot bij Jesus gebracht opdat hij de kleinen
zegenen zou. En de apostelen wetend dat dc
meester vermoeid was wilden de moeders
en de kleinen wegsturen. Maar aanstonds
kwam de Heer er tusschen en wat Hij dan
zegde geldt ook nu Laat de kinderen be
gaan en belet hen niet tot Mij te komen
want voor zulken is het rijk der hemelen.
(Mt. 19-14.)
Zoo helderglanzend staat nog voor ons<
-het beeld van den Heer Niet alleen meer
zal hij de handen leg-gen op het hoofd der
kleinen en onschuldigen. Meer heeft zijn
goddelijke liefde uitgedacht. De kinderen
zullen rusten aan het hart van den lieven
God.
En nu we door den Pauselijken brief beter
do leering der kerk kennen, zullen ook geen
apostelen, veel minder nog bedriegers of ge
loofshaters, ons afhouden de kleinen tot
Christus te brengen.
O wat zijn wij, den Paus verschuldigd
van liefde en dank. Wijl wij, zwoegen voor
het stoffelijk voedsel onzer kleinen, komt hij
de vader van ons allen christenen, zoo mild
dadig het geestelijk zielevoedsel schenken
aan onze kleinen.
En gebenedijd zij Jesus in het Allerhei
ligste Sacrament des Altaars, die aan de-
kleinen, op het oogenblik dat hun ontluikend
verstand de Liefde verstaat en gevoelt, de
volheid van zijn liefde en goedheid schenksn
•komt.
Toen Jezus in uw hert,
Zoo lieflijk komt getreden.,
Blinkt gij nu dezen dag,
Als Englon hier beneden.-
Ge ontvant uw Heer en God,
Den troost uws levensjaren 1
Ach mochtet gij dit heil,
Als de Englen liior bewaren.
Verliest toch nooit 't geluk.
Dat dezen dag U baarde
Doch blijft o, blijft altijd,
Als Englen hier op aarde.
Eens zweeft gij ginds met hen.'
Die voor Gods troon steeds weemlen
Dan wordt gij voor altijd,
Blanke Englen in Gods lieemlen.
F.
Het is zeker dat de kleine handel zeker
wel zou verdedigd warden, in geval het land
moest vallen in de handen der kartelmannen.
Iieeft men deze verklaring van socialist Van-
dervelde vergeten
Het collectiyismus zal niet volledig zijn
dan indien door de werking van krachten die
volstrekt onafhankelijk zijn van de theorie
der socialisten, de kleinfe handel en de kleine
nijverheid zekeren dag gansch zullen ver
dwijnen,
(Vandervelde, brief aan de Courier de
Bruxelles 1895, bl.
Voor lietgene zijn vriend Anseele, aangaat
herinnert men zijne sehoone redevoering in
de Kamer, de 25 Januari 1895, waar, spre
kende van de handelaars hij zegde
Van zoohaast zij in de tegenwoordigheid'
zijn van de werkende k4as, verdwijnt hunne
eerlijkheid Voorde werkende kks, worden-
zij de bende van Cartouche en Gi0.
Handelaars, als ge uw bestaan en uwe
broodwinning moede zij-t... stemt dan voor
de socialisten en hunne knechten, de libe
ralen Hf
Herhaalde malen schreef M. Daens
in zijn gazettenen in zijne strooibriefjes
dat M. Woeste als remedie legen de
levensduurte een middel gevonden had,
dat het volk maar min moest eten.
Dat was eene leelijke leugen, om
't volk op te maken tegen de katho
lieken
M. Woeste hoeft dat niet gezegd.
Maar als M. Petrus Daens zijn kie
zing' moet bewerken, gaat hij voor
geene leugens, hoe gemeen, koe hate
lijk ook, achteruit.
Herinneren wij ons zijne COHGO-
LEUGENS in 1908
Judas verkocht zijn goddelijken
meester voor 30 zilverlingen.
En wat zou men al niet doen voor
de 4000 franken 's jaars, als men
Daens heet
De Volksstem knipte dien M, Petrus
Daens bij de tong, en loofde herhaaldelijk
1000 franken uit als hij de waarheid van
zijne schandalige aantijgingen tegen M.
Woeste kon bewijzen.
M. Daens zwijgt nu in zijn gazetten,
en antwoordt niet aan de uitdaging
van De Volksstem.
Hij is dus plichiig
Hij is betrapt op 'heterdaad van leu
gentaal
Maar diegenen die denken dat hij
daarom zijn leugens zal intrekken of er
geen gebruik meer zal van maken, die
kennen den Daens niet.
Op dien kerel snijden geen messen.
Hij weet te goed wat Voltaire, de
grootste goddelooze schrijver van
Frankrijk schreef: "Liegt, liegt, liegt
altijd, en blijft liegen, er zal wel iets
van overblijven.
Wat doet Daens nu
Hij zwijgt in zijn gazetten, ja.
Daar durft hij zijn leugens ni-t njeer
opdienen, omdat hij weet dal hij zal
geknipt worden.
Maar in zijn meetings, waar hij
met onwetende of eenvoudige menschen
te doen heeft,, die niet ingelicht zijn
over zijne leugens, gaat hij nü voort
met hel volk op te maken tegen M.
Woeste en met hem die hatelijke leu
gens in den mond te leggen.
Op Zondag 10 Maart, in zijn mee
ting op een tonne te Nederhasselt, te
midden van een uitbraaksel van ge-
meene scheldwoorden op M. Woeste,
riep hij dat M. Woeste het volk
'rwilde deen uithongeren, dat hij in de
Kamer gezegd had, dat 't,werkvolk
hedendaags te veel eet en drinkt, dat
Fel zijnen buik maar moet alkpannen
«en minder eten, dat daar de remedie
was tegen de levensduurte. Daar was
'nen boer, ging Daens voort, die tot
zijn peerd zei 't eten is te duur, ge
■moet maar niet eten, maai den twee
den dag stampte 't peerd naar den
boer Ehwel riep Daens tot het
volk, ge moet gij ook maar stampen
■naar Woeste
Dat is Daens Liegen dat er de stoe
ten van kraken
Dat is de echte Daens
Betrapt op leugentaal, voor gansch
het land leugenaar bevonden, gaat hij
maar voort met liegen, met schandig
liegen, met afgrouwelijk verwijten.
Maar dat alles duurt zijn tijd
Olie komt toch boven De oogen
zullen opengaan, want de volksbedrie
gerij steekt waarlijk de oogen uit
Ons volk, ons Vlaamsch volk dal in
■zijn loijsheid sedert duizend jaren zegt:
de lieger is een bedrieger, zal op
springen en Daens overal achterna
roepen
"Wij zijn een eerlijk volkWij zijn
deftige menschen
Weg met de leugenaars
Weg met de volksbedriegers
Wij hebben het geluk van de liberale lijst
van Brussel te kennen en van ze te kunnen
aan het publiek voorstellen. Eene gekende
ster van het liberalismus staat er niet moor
op; liet is M. EinileFéron, die zonder twijfel
zijne gewetensscruimlen niet heeft willen in
^gevaar stellen tegenover de nieuwe politiek
der logie Maar huilen dit kleine feit, zonder
©enig belang, wij zullen terstond zien
waarom is het oen sehoone lijst
Al de kleuren, al de klassen, al de groote
liberale familiën zijn er vertegenwoordigd.
Oordeelt er over
De tien eerste kandidaten zijn allen ad-
vokaten. Ziehier, in volgorde Lodewijk
Huysmans, Paul Janson, Hymans, Lemon-
nier, Monville," Cocq, Crick, P. E. Janson,
Devèze, Defrenne. De twee eerste plaats
vervangers Eugeen Hanssens en Maurice
Féron, ook advolcat.en, zijn bestemd om de
ledige plaatsen te vervullen, doch zullen
maar hunne eigene broeders en confraters
vervangen.
Voor een sehoone lijst, het is waarlijk een
sehoone lijst Oordeelt er over
De eerste kandidaatM. Lodewijk Huys-
mans, is de schoonbroeder van M. Paul Jan
son, tweede kandidaat, en de oom van M.
Paul Emile Janson,achtste kandidaat. Indien
deze laatste, die gisteren nog maar plaats
vervanger was, morgen voor goed volksver
tegenwoordiger wordt, heeft hij de betrek
kelijke voldoening van zijn schoonvader te
vervangen, M. Emile Féron, en van eene
hand toe te reiken aan zijn schoonbroeder,
M. Maurice Féron. Zoodanig dat 11a eenige
maanden, dezelfde familie zal kunnen tellen
in de Kamer, Vier leden.... op acht liberal©
leden die zullen gezonden worden aan het
Parlement door het arrondissement van
Brussel, den 2 Juni aanstaande. Het is zeer
wel van te zorgen voor de familie, dit ge
voelen is edel en milddadig.
Maar te veelis toch te veel, ziet ge en
als dat alles kozijntjeswinkel wordt, zal de
kiezer slimmer zijn dan te stemmen tol
meerdere eer en glorie van de liberale
familie Huysmans-Janson-Féron.
AGHT-EN-DERTIGSTE VERVOLG
Het Corso Victor Emmanuel
Verder op het Corso Victor Emmanuel treft
men het valeis Massini alle Colonne aan,
een prachtig gebouw, opgericht volgens de
plannen van Balthazar Peruzzi. De voorgevel
in half ronden vorm, en vroeger juist eene
zwenking der straat vormende, geeft den
zelfden indruk niet meer weder als vroeger,
daar de straat nu verbreed is, doch het zicht
op het binnenplein is nog steeds zeer schil
derachtig.
Links op het Corso, komt men aan de via
dè Baulari, welke naar het paleis Linotte of
paleis Farnesina leidt.
Rechts heeft men de kerk van StPantaleon
en het gedenkteeken van den Italiaanschen
staatsman Marco Minghetli, gebeiteld door
Gangeri. Ten noorden der Pantaleonplaals
verheft zich het paleis Braschi, in 1780 ge
bouwd en thans gebruikt als ministerie van
Binnenlandsche Zaken.
Op den hoek van het paleis ten Noord-
Westen is het Pasquin, zeer verminkt over
schot, van eene prachtige antieke groep in
marmer, voorstellende Ménólas met het
lichaam van Patrocle.
Van af de XIF eeuw hing men er berich
ten uit, welke daarom Pasquinaden ge
noemd werden. De naam Pasquin, was deze
van een schoolmeester, die terecht of -ten
onrechte aanzien werd als de opsteller van
de berichten. Later kwam op dezelfde plaats
een kleermaker wonen, die wegens zijne
kwaadsprekerij alom bekend was. Hij ook
heette Pasquin en zulks droeg nog bij om
den naam aan de plants te behouden.
Nu nog zijn de Pasquinaden zeer van
de mode te Rome.
Links van het Corso komt men nu aan de
Kanselarijplaats. Daar springt onmiddelijk
het prachtige Kanselarijpaleis in d'oogen.
Opgericht van 1486 tot 1495, is dit gebouw
een der merkwaardigste monumenten in
hergeboortestijl. Het. is geheel naar de oude
regelen opgetrokken en van indrulcwekken-
den eenvoud in zijn geheel. De mooie voor
gevel werd opgetrokken, bij middel van
steenblokken afkomstig uit hét Colyseum.
Het prachtig portaal, kunstwerk van
Vignoli, doorgaande, komt men aan de kerk
van Lorenzo in Damaso.
Een tweede portaal van het Kanselarijpaleis,
is van Dom. Fontana. Links, nabij den in
gang, treft men het borstbeeld aan van den
sterrekundige P. Seechi. Rond de binnen
plaats heeft men twee verdiepen heel met
bogen versierd. De zuilen waarop deze hogen
rusten, komen nog van de oude kerk van
San Lorenzo in Damaso, en dagteekenen van
vóór de XV® eeuw. Het wapenschild van
kardinaal Riario, die het paleis deed houwen,
versiert al de bogeu.
Rond het kanselarijpaleis, wordt eiken
Woensdag eene belangrijke markt van oud
heidkundige voorwerpen gehouden.
Onze wandeling langs het Gorso voortzet
tende, heeft men rechts het Paleis Sora, in
1904 nog geheel hersteld.
Thans is dit paleis in gebruik door het
lyceum Terenziö Mamiani.
Naast het paleis Sora heeft men de kerk
van Ghiesa Miova of kerk van Sancla Maria
in Vallicella, gebouwd in 1550, door den
H. Philippus van Neri, op bevel van het
orde der predikanten, door hem gesticht.Het
was slechts ten jare 1605, dat deze kerk ge
heel afgewerkt was.
De kerk is ongelukkiglijk zeer duister en
•dus weinig geschikt voor de kunstschilder
rijen. Op het hoogaltaar, de H. Maagd door
Rubens links de HH. Gregorius, Mauras
en Papias rechts de H. D.omitilla, de HH.
Nérius en Achillus, ook allen van Rubens.
Al deze schilderijen werden gepenseeld
in' 1608, tijdens hot 2<le verblijf van den
kunstschilder te Rome.
Het oude klooster, opgericht door Borro-
mini, is nu in rechtbank herschapen.
Verder op het Corso treft men in de rich
ting van het Noord-Westen op de kleine
Sforzaplaats, het paleis Sforza, Besarini, het
Boheemseh godshuis en het monument van
graaf Terenziö Mamiani, dichter en staats
man. Rechts is de via del Banco di San Spi-
rito, welk naar de Brug der HH. EJngelen
leidt.
Links heeft men het muzeum Barracco, of
Museo di sculturo antica waar thans de ver
zameling oudheden, aan de stad geschonken
door senator Barraco is overgebracht. Verder
aan den oever van eten Tiber, verheft zich de
kerk van San Giovanni dé Florentine de
sehoone nationale kerk der Florentijnen.
Met het bouwen werd begonnen onder Leon
X en 't was slechts in 1734 dat de voorge
vel, het laatste deel, afgewerkt was. Naast
de kerk heöfl men eene hangende brug, wel
ke op den anderen oever van den Tiber
brengt.
©p 6 Januari C0S2.
M. Levie, Minister van geldwezen heeft
onlangs op het bureel der Kamer liet voor
stel neergelegd van den algemeenen toestand
der Schatkist op 1 Januari 1912; dit voorstel
doet de uitslagen kennen der dienstjaren
1909-1910, alsook de waarschijnlijke uitslag
van het dienstjaar 1911.
De winst van het dienstjaar 1909 is geslo
ten met 10,656,648 fr. 78 c. die van hot
dienstjaar 1910, geschat op 7,400,000 fran
ken, in het voorgaande voorstel van den
toestand der Schatkist, zal bereiken zeer
dicht bij de 9,548,128 fr. 77 de winst van
1911, is voorloopig vastgesteld op 4,166,000
franken.
Prachtige cijfers Een flink bestuur
voorwaar
In die zelfde zitting heeft M. Masson, libe
raal van Bergen, verklaard dat de liberalen
geschikt waren een stelsel te aanveerden van
ouderdomspensioenen dat jaarlijks omtren
150 millioen meer zou doen beialen door de
lastenbetalers
In de plaats van winsten, heioven de libe
ralen ons alle jaren 150 millioen belastingen
meer.
Coeragie jongens Ge kunt den boer er
dan maar levend bij opeten.
Wij bedoelen het merkwaardig boek van
onzen stadsgenoot den heer Petrus Van
Nuffel, adjunkt-policiekommissaris
ALOSTUM RELIGIOSUM Beeldenen
schetsen uit den besloten tijd.
Het kwam van de pers in Januari 1.1. Dag
bladen en tijdschriften gaven er vooT den
schrijver allészins vleiende en aanmoedi
gende beoordeelingen over.
Het vond dan ook ondersteuning bij de
openbare besturen.
Het onderwerp is boeiend: de geschiedenis
van Aalst gedurende de Fransche overheer-
sching. Al wat de kerk, onze priesters, en de
geloovigen in deze troebele dagen aan afper
sing, vervolging en verdrukking in het land
van Aalst, te lijden hadden, staat in dit lijvige
boekdeel "van schier 300 groote bladzijden,
beschreven.
Het is daarenboven een geschiedkundig
documentatiewerk de schrijver heeft met
een taaie werkkracht, met onverdroten ge
duld documenten op documenten opgezocht,
de oorkonden verklaard,geboekt en gecomen-
teerd.
Hoeveel noeste werkzaamheid, hoeveel
opoffering is er daartoe niet al vereischt
geweest
De indeeling van het werk ïs methodiek
en klaar de taal ongekunsteld en gemak
kelijk de voorstelling treffend en vorscbei*
den.
De heer Van Nuffel heeft aan zijne vader
stad een prachtwerk geschonken, dat haar
en hem zelve eere aandoet, en waarvoor hpm
de dank en de hulde toekomt van al zij no
medeburgers.
Onze wensch is dat ten minste elk burgers
huis van Aalst en omliggende er prijs op
stelle dat werk te bezitten.
De openbare besturen volbrengen een
schoonen plicht met d© vaderlandslievende
pogingen van jonge en verdienstelijke ge
schiedschrijvers als M. Van Nuffel mild to
ondersteunen en aan te moedigen.
Wij bevelen het boek aan de gemeente
besturen, aan de scholen, voor prijsuitdee-
lingen, aan alle letterkundige instellingen,
als het Davidsfonds, aan onderwijsgestichten
en, dat zij niet vergeten dat de opvoedkun
dige waarde» van dergelijke geschiedenis
boeken, met warme vaderlandsliefde geschre
ven,-groot en onschatbaar is.
De prijs van het boek bedraagt enkel 3 fr.
Te verkrijgen bij den schrijver, Sint Anna
straat, 26, Aalst»