HOUDT UWEN PASGHEN Och arme, de martelaars Weest overtuigde Katholieken! De Mastklimmerij bij de Daensisten Behoudsgezinde Oemokratie. Aan het Bestuur der aanstaande Wereldtentoonstelling van Gent Het programma dor socialisten en de liberaten (1 MAART EN 1 APRIL 1912, DE VOLKSSTEM Jaarlijks omtrent Pasohen roept de Kerk tare kinderen toe Houdt uwen Paschen en Jioudt hem gelijk het zijn moet 't is te zeggen jgaat te biechten en te Communie binnen de Sreertien dagen omtrent Paschen, en spreekt pene goede biecht en doet eene vurige Com munie t En waarom zult ge uwenPaschen houden? I Omdat men het beloofd heeft voor U den 'flag van uw Doopsel omdat gij het zelf be loofd hebt den dag uwer eerste communie. Een man, eene vrouw die eerlijk is, heeft maar een woord. Gij zwoert getrouwheid nan God en zijn gebod, aan Kerk en Paus Houdt uw woord en... en ga zult dus uwen Paschen houden En waarom zoudt ge uwon Paschen niet 'houden? De gezonde rede verëisclit het. Hebt ge redens omdat niet te doen. Het mensche- lijk opzicht, die bangheid, die benauwdheid, 'die dwaze en laffe vrees is geen reden maar 'oen uitvluchtsel en een voorwendsel om aan ■dien eersten en meesten christenplicht te ont. snappen. Een goed christen kwijt zijn plichten hoe moeilijk ze ook mogen wezen. Hebt ge dat Paschen houden niet noodig Ik geloof wel dat ge dat hoogst van doen - hebt. Om zijnen Paschen te houden is 't noo dig dat ge biecht. En na een jaar, na maan den zelfs;is 't niet noodzakelijk dat go u eens goed zuivert Ge gevoelt dat ge dien kuisch van doen hebt eh Om zijnen Paschen te houden, wordt er verëisclit godvruchtig te communiceeren Deze alleen, die zich voedt, kan blijven (even. De H. Communie is het voedsel der christenen. Door niet communiceeren, veroordeelt gij (J ter dood, en met niet te biechten te gaan, blijft ge voort woekeren in den modderpoel der doodzonden en blijft ge de vijand van üod en van uw eigen zeiven. Dat is mij een leventje en wel voor een christen. Nutteloos leven voor den hemel verloren lijden en smerten voor de zaligheid; werken en zwoegen zonder hoop van beloo ning misdadig en strafschuldig leven. Houdt uwe Paschen, de gezonde rede vergt liet Houdt uwen Paschen Waarom Die tijhen Paschen niet houdt is een slecht christen, wordt een gekend openbaar zon daar, en zelfs een ergernisgevend zondaar. Een christen die zijnen Paschen niet'houdt, schaamt zich te toonen wat hij moet zijn, hij verloochent zijn strijdvaandel, zijne partij, cijn God, speelt in de kaarten van de geloofs- v janden en zeer dikwijlt doet hij mee met al wat niet deugt. Een christen die met Paschen tot de H.H. Sacramenten niet nadert, verzaakt aan den iiemel... Immers hij bedrijft eene doodzonde. Inderdaad leven zonder zijnen Paschen te houden is leven in staat van doodzonde. En sterven in dien staat is vallen in den afgrond der hel. Ja, gij die met Paschen niet wilt doen .gelijk de goede christenen, gij bedrijft zware zónde. Er bestaat een gebod van God, er is een gebod van de H. Kerb; die verplichten op doodzonde. Gij weet het, ge liebt er op nagedacht, gij moet u dus niet verloochenen Ja, zoolang gij uwen Paschen niet houdt, zult ge in slaat van vijandschap met God blijven. Gij wordt als bij een draadje over den eeuwigen afgrond gehouden,en gij moet er onvermijdelijk in tuimelen en dat voor •altijd indien g-e komt te sterven zonder ver giffenis van God gevraagd en vorkregen to hebben. En gij kunt alleenlijk die vergiffenis bekomen met ten minste liet oprecht inzicht te hebben uwe Paschen zoohaast en goed mogelijk te houden. Indien ge uwen Paschen niet wilt houden, ge verzaakt aan d$n hemel. Houdt uwen Paschen Waarom Omdat ge van dat volk niet zijt, die hem niet kan houden. Wie kan er hem niet houden De zotten, want eerst zouden ze moeten verstand krijgen. De dieven, want eerst zouden ze moeten weergeven wat ze gestolen hebben. De echtscheidelingen en zedeloozen, want zoolang zij in de wanorde leven kunnen ze tot de Sacramenten niet naderen. Degenen welke in der. ban der H. Kerk zijn en die niet toestemmen het slecht voor beeld dat zegegeven hebben te herstellen. Gij zijt van dat slecht volkje niet Zooveel te beter. Alsdan zeg ik uHoudt uwen Paschen. Ja houdt uwenPaschen en doet de zaken wel goed En hoe dat Eerst en vooral, keert u tot God en roept Hem toe met den koninklijken profeet David: Ik heb gezondigd Vergeef mij mijne schulden gelijk ik vergeef mijne schuldena ren heb medelijden met mij. Het ootmoe dig gebed maakt het hert van den mensch gereed en beweegt het Hert van God. Hebt spijt over 't verledeiM) en een vast voornemen niet meer te herbeginnen in het toekomende. Biecht rechtzinnig al uwe zonden. Vergeot niet te spreken van uwe naaste gelegenheden van zonde, uwe slechte gewoonten, uwe moeilijkheden. Weest besloten alles wat zonde is of tot zonde leidt in 't vervolg wel te vluchten. Gaat te Communie. Nuchter zijn eh, 't is eene wet der H. Kerk. Godvruchtig't is eene gewichtige zaak te Communie gaan. Geloovig, communiceeren is zijn God ont vangen. Vergeet niet Jezus is waarlijk als God, mensch, met ziel en lichaam, vleesch en bloed onder de gedaante van brood in de H. Communie tegenwoordig. Dat brood is het brood der engelen. Met dank. De grootste eer, het hoogste geluk, de beste weldaad, de zekerste rijkdom is de II. Communie ontvangen en dat verdient wel nen bedank En dan nadien Na Paschen Oh nadien Houdt uwen Paschen vor- schillige keeren per jaar, dat wil zeggen, gaat dikwijls to biechten en te Communie, dat zal zekerder zijn voor uwen hemel en ge zult een christen worden zonder schrik, vrees en zonder in de doodzonde te leven. Eens genezen moet ge u sterk houden, en dat alleen bekomt ge door goed en degelijk voedsel dat ge dikwijls, ja, waarom niet als 't zijn kan dagelijks zult gaan zoeken aan de H. Tafel des Heeren. Want Christus roept de gezonden niet naar defiauwen, kranken en de zieken naar de ziel. Uit Gent, den 18 Maart 1912. Hooggeachte Heeren CasierCopgieters en de Smet de Naeyer. Eerbiedig, maar dringend, vragen wij UEd., dut Gij de beslissing nemen zoudt, U, voor alle briefwisseling en alle mededee- lingenaan het publiek, om het even wajt do vorm dier mededeeling is opschriften, geschreven berichten, lastboeken, abonne mentskaarten, enz., van de VLAAMSCHE TAAL te bedienen, overeenkomstig de Wet van 22 Mei 1878, op het gebruik dier taal in bestuurzaken, luidende aldus A. 1. In de provinciën Antwerpen, Wesl-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Lim burg en het arrondissement Leuven, zijn de berichten en mededeelingen, welke de staats beambten tot het publiek richten, hetzij in het Vlaamsch, hetzij in het Vlaamscli en in het Fransch. Do staatsambtenaars schrijven in het Vlaamsch naar gemeenten en particulieren, behalve indien dezegemeenten of deze parti culieren vragen, dat de briefwisseling in hel Fransch zou geschieden, of zij zelf in hunne briefwisseling die taal gebruikten A. 2... (zonder belang ter zake). De beginselen in deze wet. vervat, eerbie digen eenieders reciit, en komen overeen met de gezonde rede. Het gebruik geener enkele taal wordt uitgesloten, doch aan de landstaal wordt de voorkeur gegeven. Het is wenschelijk, dat eene tentoonstel ling, al is zij internationaal, toch in zeker opzicht het kenmerk zou dragen van het land, alwaar zij wordt ingericht. Dat verhoogt, ten aanzien der vreemdelingen, hare eigenaardigheid en haar belang, en geeft hun een beter denkbeeld van de eigen waarde en het zelfbewustzijn der inrichtende natie. Met het oog op het welgelukken van de tentoonstelling, ishetgebruik derVlaamsche taal belangrijk. De gewone bezoekers zullen zijn de Vla mingen. Uit de andere provinciën, uit den vreemde zelf, is volk te verwachten... maar niet zooveel, vooral niet zoo herhaaldelijk. Het behoort, dat de Vlaamsche bezoekers zich in de aanstaande tentoonstelling te huis gevoelen, meer dan te Brussel of te Charleroi, anders konden ze wellicht den lust verliezen er heen te gaan, of er terug te keeren. De ondergeteekenden en hunne medele den van den Oud-Hoogstudentenbond, allen oud-gestudeerden, onder wie menigeen als hoofd, of schepene, of raadslid van gemeente over zekeren invloed beschikt, zijn vast be sloten hunne genegenheid voor de aanstaan de tentoonstelling te meten, naar de maat van den eerbied, welke er voor hunne taal zal betoond worden, en in dien zin bij hunne medeburgers te werken. Zij wenachen echter niets beters, dan dat de aanstaande tentoonstelling aan de wereld blijk zou geven, van de welvaart van ons volk en van het behoud van eigen aard en taal. Wij vragen U nog oven, dat met het op stellen der Vlaamsche stukken, bevoegde lieden zouden belast worden, die degelijk Nederlandsch en geen ellendige brabbeltaal schrijven Met de hoop, dat UEd. aan onzen wensch zult gevolg geven, groeten wij U met op rechte hoogachting. Namens den Vlaamschen Kath. Oud-Hoog studentenbond van Oost-Vlaanderen Het Bestuur De Voorzitter Geneesheer Isidoor Bau- wens, te AalstDe Ondervoorzitter Ge neesheer Reimond Speleers, te GentDo Schrijver Advokaat Lodewijk Dosfel, te Dendermonde De Penningmeester Inge nieur Robert Standaert, te Eekloo De Hulpschrijvers Advokaat Eugeen Bosteels, te Aalst, Tandarts Hildward Van der Spurt, te Gent. Do Raadsleden Burgemeester Jo zef Verstraeten, te SinaaiAdvokaat Mau- rits Thienpont, te OudenaardeDr Phil. Germ. Borms, te Antwerpen Kandidaat- Notaris Clemens Heirman, te St Niklaas Ingenieur Edmond Fabri, te Gent Genees heer Alfred Elewaut, te Haasdonk. Eindelijk komen de feiten datgene staven wat hier reeds dikwijls werd vooruitgezet. Verscheidene voorloopers der Daensisten beletten aan de katholieken meeting te geven, en dan komen diezelfde kerels klagen dat zij vervolgd worden. Hoe vindt ge zulks Zon dag te Welle gaven de katholieken meeting, het was eene katholieke meeting de anti klerikalen, de samenloopers met do godde- loo/.en waren totaal vrij er weg te blijven. Doch zij kwamen er tORn de tweede spreker aan 't woord was, hebben zij hem met gemak belet voort te spreken. Dal zijn Daensisten die een katholiek de vrijheid weigeren te spreken, en als het er dan .op aankomt, dan zijn de katholieken toch de schuldigen. Wij zeggen kort en goed Hebben de katholie ken, ja of neen het recht, meetingen te beleg gen Moeten in eene katholieke meeting de katholieke:: of de Daensisten spreken Toch wel de katholiekeu zeker!De lompste duivel is slim genoeg om dat te begrijpen. Doch de Daensisten meenen misschien overal heer en meester en dwingeland te spelen maar wij zullen op tijd en stond onze vrijheid weten te doen eerbiedigen. Dat men in kwestiën van stoffelijk belang niet altijd het gevoelen deelt van anderen is verstaanbaar, doch er is eene zaak waarop wij allen moeten ééns zijn te weten dat icij kost wat kost het christen geloof onzer voor vaderenin ons katholiek Belgiëmoeten be waren. Een volk zonder geloof is een barbaarsch en wreed volk, dat slechts zoekt te genieten ten nadeele van anderen. Hoe min geloof en chrisleno gevoelens in een land, hoe meer misdaden en onrecht er zal gepleegd worden. Dal is zonneklaar voor iedereen. Elkeen heeft er dus niet alleenlijk be lang bij, maar is zelfs verplicht in geweten godsdienstig te zijn en den godsdienst to be- voordeeligen. Is het niet bedroevend te zien dat vele mannen, bijzonderlijk als zij op reis zijn, zich schamen hen te gedragen als ware christenen? Onder dit oogpunt toonen de vrouwen veel meer moed dan de mannen en nochtans men spreekt altijd in de boeken over de zwakheid der vrouwen en over den moed der mannen. Hot is waar dat liet grootste getal der boeken door mannen geschreven zijn... Vele mannen zijn te onverschillig in zake van godsdienst; niet alleen verwaarloozen zij hunne eigene christene plichten, doch zij zijn zoodanig onverschillig en ongevoelig ge worden voor het goede, dat de eene of an dere schijnreden van eenen ongodsdienstigen persoon voldoende is om hen te overhalen en mede te slepen. In plaats van aan die valsclie apostels te antwoorden Vriendgij kunt misschien gelijk hebben op dit of gene punt van stof felijk belang dat gij vooruitsetdoch gij hebt honderdmaal ongelijk omdat gij tegen den godsdienst zijten dat zonder godsdienst ons land een roovershol en een moordenaars- kuil zou worden. Vrienden, opgepast, de kiezing nadert. De tegenstrevers van ons voorbeeldig katholiek bestuur zullen uwe ooren doen tuilen van allen onzin. Door woorden en schriften zullen zij u willen wijs maken dat Belgiënland slecht bestuurd wordt, dat de katholieken de oor zaak zijn der levensduurte, alhoewel zij verre van lasten te leggen op de eetwaren, zij deze die door de liberalen gestemd waren, hebben afgeschaft dal de katholieken de klooster scholen gaan bevoordeeligen, alhoewel zij maar de gelijkheid voor alle scholen vragen; dat de katholieken de vijanden zijn van nijverheid en handel, alsook van werkman en landbouwer. Dit alles en meer andere zaken zal n^en u komen var tellen. Ehwel, wij vragen u, beste Lezer, blijf kloek in uwe schoenen staan en antwoord desnoods aan die beknibbelaars van ons katholiek bestuur. Zelfs indien gij op het een of ander punt gelijk hebt, hebt gij hon derdmaal ongelijk ons Vaderland in de handen van de socialisten te willen overle veren, wiens eerste werk zoude zijnden oorlog te ver la en aan den od dien t en die van ons voorspoedig België een tweede Porlugaal zouden willen maken. Doch vergenoeg u niet met zelf getrouw te blijven aan den godsdienst uwer vaderen,3;doe nog wat meer. Spreek over den toestand met uw© vrien den en geburen, geef vliegende meetings- kens. Een goed woord gaat nooit verloren en zal u geluk bijbrengen. Overtuig de on verschilligen en Ivvijfelmoedigen. Toon hen aan welke stroomen tranen liet geuzenbe- sluur van 1878 tot 1884 heeft doen vloeiën en welke vrede en voorspoed er onder het katholiek bestuur heerscht. Spreek hen over de pensioenen aan de ouderlingen, over d.e solde der soldaten, over den opslag der staatsbedienden, over de vergoeding aan de landbouwers, en aan de ongelukkige werklieden, over de werkmanswoningen, over de leugens der volksbedriegers enz. enz., en vraag lien of het niet dwaas en uit zinnig zoude zijn het geluk uit onze handen te smijten en het katholieke België, dat de bewondering verwekt van alle vreemde sta ten, omdat het nu aan het hoofd geklommen is van alle de landen der wereld, te doen vervallen met het in handente leveren van vrijmetselaars. 't En kan niet zijn, 'ten mag niet zijn 't Waar water doan in onzen wijn. Op die wijze, beste Lezer, zult gij u ver- dienstrijk maken en gij zult um hert van ge luk voelen kloppen, omdat gij den goeden strijd gestreden hebt, den strijd tegen allen die niet rechtzinnig katholiek en tegen de welvaart van 't land zijn, den strijd voor vrijheid, recht, vrede en voorspoed; den strijd voor God en Vaderlands Laatsten avond, had men eene meeting ingericht, ter gelegenheid van de vrijheid stelling van den socialist Jacquemotle. Vol gens het verslag van het socialistisch blad, de Peuple heeft burger Vinck gezegd Over twintig jaren,verloochenden de En- gelsche werkliedenvereenigingen^penlijk de socialisten en de Internationale. Zie heden daags. Vergelijkt die Engelsche werklieden verenigingen of trade-unions van 1912 met die van 1890, waarvan M. Paul Hymans ons alsdan de hoogklimmende lofrede maakte. Ik zou wel willen de tegenwoordige opinie van M. Paul Hymans kennen. Men sprak ons dan van het onmisbaar kapitaal in Engeland. De kapitalisten hebben nochtans Engeland niet verlaten. Waarom trekken zij zelf geenesteenkolen uit Waarom verzekeren zij liet vervoer der koopwaren niet Het patroonschap moet onder al zijne vormen, zoowel persoonlijk, als besturend verdwijnen. Vooruit, heeren liberalen, zegt ous eens voor goed of bet patroonschap onder al zijne vormen moet afgeschaft worden, of alle meesters en werkgevers moeten verdwijnen, en of alleman werkman moet worden. Spreekt dan eens van die voorzichtige stil zwijgendheid door dewelke gij de zweepsla genvan de socialisten uwe n-ieesters bekomt. Zegt aan uw volk welk het onmiddelijk ideaal is van degenen aan wie uw drift van antiklerikatismus het meesterschap heeft ge geven door het kartel Zoudt gij schrik hebben van het licht COMEDIESPEL IN DRIJ BEDRIJVEN Met, als naar gewoonte, eene fiegpartij. I In zijn «Werkman» van 23 Februari 1912 en Land van Aelst van Februari schreef M. P. Daens over de Daensistenpartij in een artikel De Groote Kiezing. In Arrondissement AALST goed, zeer goed de bijzondere wTerking gaat voort Propaganda gedurig. De openbare werking gaat aanvangen we zijn uitgerust, als een machtig leger doch eene zaak baart mij onrust... Vroeger tijd is liier nooit looping geweest voor de kandidaturen...; tot na de kiezing van 't jaar 1908, men moest loopen en pressen om kandidaten te hebben nooit, nooit, heeft iemand voor zijn eigon onder duims gewerkt... Zoo het IN ONZE reine Christene Volkspariij mogelijk ware dat eigene verheffing en MASTKLIMMERIJ, zelfs in kleine mate het hoofd verhieven tegen opoffering en volksverheffing, het ware meer dan droef én,... 'T IS DUS KLAARPetrus Daens schrijft dat er mastklimmers zijn bij do Daensisten, die onderduims werken,om de oude strijders van kant te zetten, en Daens valt er tegen uit II Groot rumoer in 't kamp der Daensisten de jonge tnastklimmers spelen op hunnen poot omdat zij aangerand geweest, zijn, en Pie Daens moet uitleg geven aan de mast klimmers, omdat hij op hun heeft durven schrijven. 'it Is er op geweest bovenarms, en M. P. Daens krijgt er van dat er 't slof uitvliegt. M. Petrus vraagt pardon gelijk een kleine jongen, en gaat plat op zijn buik liggen voor de mastklimmers, om ontferming smekende. Hij moet zijn woord intrekken voor de arrivisten, voor diegenen die bij uitgemaakt heeft voor mastklimmers. Maar dat kost hem niets hij is er immers voor gehend voo/'e vandaag iets te zeggen, en morgen zwart, volgens de mode van Mijnheer liegt toijours III Hoe zal M. Petrus Daens hem nu uit den slag trekken f Hoe zal hij nu zijn woorden over de mast klimmerij draaien Hoe uit de klem geraakt f Voor M. Petrus is dat niet moeilijk. Niets gemakkelijker, immers dan LIEGEN, maar LIEGEN dat er de stukken afvliegen Op Zondag 17 Maart, heeft M. Daens het dus opnieuw over de mastklimmerij in 't Land van Aelst en schrijft De mastklimmerij is de mode en de plaag in de katholieke partij, ten «allen tijde geweest en nu bijzonderlijk.... Daarop en daarop alleen zinspeelde mijn f artikel van mastklimmerijUitsluitelijk in dien zin was en blijft mijn artikel. (get. P. Daens). Dat noemen wij stinkende leugens M. Daens leugens die rieken 10 uren verre to gen windop Als ge geschreven hebt over de mastklimmerij, dan was het over de mast klimmerij bij de Daensisten 't was niet óp de katholieken dat uw artikel zinspeelde, maar wel op de DaensLsten-mastklimmers. Maar liegen is troef, nietwaar M. Daens Liegen en maar blijven liegen', gelijk Vol taire; opdat er toch iets zou van overblijven I Uitslag. De mastklimmerij heeft de 'zegepraal be haal J bij do Daensisten; nieuwbakken Daens isten van gisteren, groenen van de eerste broek hebben 't er in den poll' doorgehaald.' De oude strijders zijn schandelijk van kant gezet Dumontvan Erpe, die twintig jaar lang, in de kwade jaren, gestreden heeft voor Petrus Daens en voor de familie Daens, en die oud geworden is in den strijd., is verraderlijk afgescheept. En Daens Oh Pie Daens daar is geen omzien naar. Zoolang als er op de wereld leugens bestaanzal 11. Petrus Daens zijn plan we! kunnen trekken liet hoofdartikel van het kiesdagblad der liberalen is geteekend door M. Paul Janson. Ziehiel de «pcrel» van liet oinde Het is deze politiek terzelfderlijd demo- kratiek en behoudsgezind die het land zal -toejuichen in de aanstaande kiezing het is zij die ons eindelijk zal verlossen van een regiem dat zich zelf veroordeeld heeft door zijne eigene overdrevenheden en die alzoo het tijdstip van zijnen val aangeduid heeft. De tromhonne vau M.Janson is altijd even lawijdmakend Toch is M. Janson niet ver van de waarheid en wij gelooven rast, dat, «met de toekomende kiezing, het land de politiek terzelfderlijd demokratiek en be houdsgezind zal toejuichen,maar het zal deze niet zijn welke M. Janson denkt, maar wel deze van de katholieke partij. Men weet goed wat de behoudsgezindheid van M. Paul Janson waard is. De 14 October 1896 schreef M. Janson in het dagblad «Le Peuple Beige» het volgende artikel «Ik ben lid van de internationale vereeni- ging. Ik ben republikein en socialist Zonder genade werd M. Janson alsdan be vochten door dezen die, heden, zich van hem bedienen als oorlogwapen tegen het katho liek bestuur. De 22 April 1887, schreef de «Indépen- dance Wij bestrijden M. Janson. M, Janson heeft den kop vol hersenschimmen, en verkoopt aan zijn troepen een hoop dom migheden van dewelke liij zelf niet veel ver staat. En de 25 Mei, van hetzelfde jaar zegde M. De Mot, de overleden liberale burge meester van Brussel, dezen volzin, waarvan het laatste gedacht in deze laatste tijden on waar bevonden geweest is M. Janson heeft socialist geweest en hij heeft gezegd dat hij het zou blijven... Wij willen van de kandidatuur van M. Janson niet, omdat wij van het socialistisch vaandel niet willen, noch heden, noch morgen, noch nooit. Later, schreef de «Gazette», den 20 Juni

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1912 | | pagina 5