PAASGH6EBRUIKEN
OPKIESRONDE
WERKLIEDEN, VRIENDEN DEMOCRATEN
GIJ MOET MINDER DRINKEN!!!
ScSaaflalige Toaneelen verwekt te
Brugge dear Marquet, den ogperkaas
dei' tuisehkoten, en den afgevallen
Baensistsnpriester Fcmteyne
TE SRIiGSE
ILseéclo
GOED VOOR 16,000 FR.
Landbouwbelangen
7 EN 8 APRIL 1912
Onze voorouders hadden gelijk
Nieuwjaar te stellen op Paschen.
Men zoude inderdaad zeggen dat de
natuur niet wil herleven zoolang de
groote feestdag der Verrijzenis niet
Voorbij is Al is soms ook de lente wat
vroeger begonnen toch heeft het goed
seizoen geene officieels erkenning vóór
Paschen. Tot heden immers, alhoewel
wij van het weder niet te klagen heb
ben is alles meer of min onzeker.
De strijd tusschen winter en lente,
tusschen koude en warmte heerscht nog
en het is maar na Paschen dat wij de
zoete balsemlucht mogen verwachten,
die alles doet herleven en alles doet
kleuren en geuren.
Met den Paaschtijd doet men den
grooten kuisch in de huizen. Het water
wordt langs alle kanten gekletst, de
vensterruiten worden gekuischt, kaders
en printen worden afgenomen, de spin-
nekopnetjes worden afgevaagd, de
kassen worden met zeepsop uitge-
kuischt en van op den zolder tot in den
kelder wordt alles gereinigd en gezui
verd.
De ziel heeft ook op tijd nen kuisch
noodig-. Gelijk op de meubels valt ook
op de ziele het stof der zonde en soms
ook hangt er hier en daar tusschen hare
plooien de eene of andere spinneweb.
Men moet met den Paaschtijd zijne
ziel ne keer goed afstuiven door het
spreken van eene rechtzinnige en rouw
moedige biecht. O wat moet het daar
vuil zijn,alwaar er nooit eens gekuischt
wordt. Dus, vrienden kwijt u g< van
uwen paaschplicht en gelijk men in
een net en zindelijk huis verkwikt en
opgeruimd leeft, alzoo ook zal men
na eene goede biecht gesproken te
hebben, een genoegen smaken dat alle
genoegen te boven gaat.
Na over den Paaschplicht gesproken
te hebben, zullen wij eenige paaschge-
bruilien aanstippen
De oorsprong der Paaseheieren is vol
strekt onbekend, men kan slechts gis
singen daarover maken. Men weet dat
het gebruik bestond op de feestdagen
eieren ten geschenke te geven.
De Paaschgeschenken dagteekenen
van zeer oud en het ei dat men schonk
was beschilderd met alle soorten var
feuren, zooals met een Kruis, een
Christuskindeken of het Lam met de
vredevaan versierd, enz.
Men moet daar eertijds veel werk
van gemaakt hebben, want in onze
muzeums van oudheidskunde vinden
wij met honderde koperen platen, waar
Paaseheieren voorgesteld worden en
allen hebben een verschillig versiersel
De Paaseheieren hebben hunnen oor
sprong v aarschijnlijk nog aan andere
omstandigheden te danken. Gedurende
ganschden Vasten was het vroecrer ver
boden eieren te eten en daar het volk
in de lente gemakkelijk aan eieren kon
geraken en zich gewoonlijk met eieren
voedde,was het eene zekere voorliefde,
dat men na den vastentijd de eieren
aansprak.
Oudftjds werden de .paaseheieren in
de kerk gewijd en zij hadden gewoon
lijk de kleur van hét altaar, purper,
groen of geel.
De Paaseheieren hebben aanleiding
gegeven tot zekere sprookjes. Men
maakt de kinderen wijs dat de klokken
uit den toren gevlogen zijn naar Rome
en dat zij den Zaterdag morgen, temg-
keerende de Paaseheieren van Rome
medebrengen en ze op hunnen weg
overal rondstrooien.
Nauwelijks heeft op Paaschavond de
klok hare stem laten hooren, of de
kinderen loopen ijlings buiten om in
het gras en in de struiken de eieren te
zoeken, die er soms voorafgaandelijk
geschilderd, door de welwillende
ouders geplaatst worden.
Dit is een gebruik voor onze streken
doch in andere landen vrordt Paschen
op eene gansch bijzondere wijze ge
vierd
In Rusland onder andere onderhoudt
men in alle huizen de volgende overle
veringen
Den Zaterdag van de Goede Week,
van 11 ure 's avonds, hoort men alreeds
het gerol en het gedaver der koetsen en
der gerijen, die in alle richtingen weg
snellende, de geloovigen naar het gral
voeren van den Verlosser.
Wanneer te St-Petersburg iedereen
in de kerk op zijne plaats zit, is er een
oogenblik van volstrekte stilte en van
algemeene ingetogenheid.
Eensklaps, op slag van middernacht,
van uit de mondingen van het fort Sint-
Pieter en Pauwel op de vestingen, en
te Moscou van uit de schietgaten der
muren van den vermaarden toren
Krimlin, branden 121 zware kanonscho
ten los, om met stalen monden aan de
christenen te boodschappen dat de
plechtige stond nadert.
In de oude hoofdstad Moscou bijzon
der is het schouwspel grootsch do
groote stad, gansch verlicht, het gedon
der der kanons, het gebrom der reuzen-
klok op den ouden toren van Iwan, die
buldert tusschen het geklingel en ge
tingel aller klokken van honderden
kerken die gelijktijdig luiden, dit alles
roert de hardvochtigste gemoederen.
Weldra galmt in de kerken de triomf
zang Christus is verrezen I en zoo lang
DE VOLKSSTEM
de plechtigheid duurt, is dat gezang
schier het eenig antwoord der geloovi
gen op de gebeden der priesters In dien
zoo gedurig herhaalden zang is iets
zoodanig ingrijpend, dat onder dien
indruk geen ander gedacht dan het ge
dacht der Opstanding Christi, hert en
geest kan raken. Op straat, in de huizen
omhelzende Russen elkander wenscheu
malkander geluk en herhalen het
woord dat in de kerk weerklonk
Christus is verrezen
't Is de greetenis van Paschen, die
door iedereen beantwoord wordtJa,
inderdaad Hij is verrezen IDan, ter
eere van de Allerhei'igste Drijvuldig-
heid, zonder onderscheid van weerdig-
heid, omhelzen ze malkander. De keizer
omhelst van elk regimenteenen soldaat,
die door zijne makkers is afgeveerdigd.
In alle besturen zijn de onderdanen
verplicht in beste kleedij hunne over
sten te gaan heilwenschen. In het win
terpaleis des keizers is plechtige ont
vangst, waar al de groote ambtenaars
van het Rijk maeten aanwezig zijn. en
overal heerscht eene beweging, eene
blijdschap die nooit binnen het jaar
worden waargenomen.
Wij weten heel goed dat de onge
hoorde onwetendheid van het Russisch
volk veel wegneemt van de beteekenis
van het schoone feestwe weten niet
min goed dat de Russische kerk het
alleen veilig bootje van Petrus heeft
verlaten en hoe langer hoe ellendiger
op de wereldzee voortdobbert we
weten insgelijks dat het nihilism de
kanker is die de afgescheurde of schis
matieke Russen verknaagt maar toch
bestatigen wij dat 1. ;t Russisch volk
nog grootendeels godsdienstig is en
dat het geloof eenmaal diepe wortels
moet hebben geschoten om na zooveei.
eeuwen nog zoo levend het Paaschfeest
te behouden.
CS-el-d t& gralatoelen
Heer Marquet, zegt de Gazette van
Brugge is Donderdag 28 Maart te
Brugge geweest.
Hij kwam 's morgens toe in luxe-
trein. Aan de statie werd hij afgewacht
door den afgevallen priester fonteyne
en eenige andere mannen van den bl'au
wen en groenen état-majoor.
In twee rijtuigen vertrokken zij.naar
Sint-Annetje.
Ze bezochten onder ander de Snag-
gaert- en Camersstraten. Hunne komst
was aanstonds gekend. Ze gingen
overigensin sommige huizen binnen.
De baas der tuischkoten deelde hier en
daar geld.vij ff rankstuliken, zelfs bank
briefjes van twintig frank. Die het
meest noodig had en het best kon ge
bruiken kreeg.niets.
Heer Marquet met den afvalligen
priester en hun gevolg trokken weg ai
het Genthofdaar smeet hij twee
goudstukken en san den Aardappel-
markt één, in de richting van het volk
dat achter hem liep.Die menigte sprong
naar het geld,in wilden,woesten drom;
men stuikte en stootte malkander
weg eene geheele bende rolde hoop
over's hoop, worstelend en vechtend,
op den modderachtigen grond,grijpend
en snakkend naar de geldstukken In
gedrang en gevecht werden verschilli-
ge van de achterloopers hunne kleede
ren gescheurd.
De toeschouwers van dit tooneel
waren verontweerdigd.-'tis walgelijk»
zeiden ze.
Handelen mei het volk zooals heeren
Marquet, Fonteyne en Cie doen,
toonen dat men het volk veracht di
men het wil vernederen, verlagen, i
plaats van verheffen.
Men smijt geen geld naar de men-
schen, gelijk men een been smijt naar
eenen hond. Als men wil goed doen,
men doet het in stilte men onder
zoekt wie waarlijk en meest nood heeft
en daar geeft men, niet in open rijtuig,
gelijk een tandentrekker of charlatan,
maar zonder beslag.
Vervolgens is de heer Fonteyne
met heer Marquet gaan smullen in het
huis in de Hoogstraat, bewoond door
M. den doctor Damon, die zijne hin
ders niet laat doopen en algelijk eerste
liberale candidaat is op de lijst van den
Christeljhen heer Fonteyne.
't Was allichte geweten dat MM. Mar
quet en Fonteyne daar met hunne voet
jes onder tafel zaten En 't duurde niet
lang of een geheelen hoop vrouwen
van Sinte-Anna, die 's nuchtends niets
jekregen hadden, kwamen voor het
ruis staan van den heer doctor. Er
waren er die aan de hel trokken,andere
keken door het sleutelgat. Maar men
gaf hun de eere van de zotten. De
groote menheers en hadden geen tijd
om vóór te komen ze willen niet ge
stoord zijn als zij aan tafel zitten.
Eenige vrouwen hadden eenen inval.
Er is, zeiden ze, een achterpoortjen aan
den doctor zijn huis ze zouden aldaar
kunnen schampavie spelen En de
vrouwtjes, gelijk slimme Eva's doch
ters, verdeelden hen in twee ploegen
de eene bleven in de Hoogstraat de
wacht optrekken, de andere gingen
naar het Hertsberghestraatje, om de
achterpoort van des doctors huis te
bewaken.
Als hij alhier uitkomt, zeiden deze
laatsten, zullen wij schuifelen. En als
hij langs de Hoogstiaat zou uitgaan,
moet gij ons ook roepen.
De wacht werd ópgetrokken. Maar
vruchteloos Devogei was reeds gaan
vliegen hij was al langs het achter
poortje gevlucht.
Geheel de stad spreekt over deze zaak
en 't is al schande dat men er vaB
spreekt van de tooneelen die heer
Marquet's bezoek te Brugge geken
merkt hebben.
M. Marquet en zijn knecht Fonteyne,
behandelen dé Bruggelingen juist ge
lijk het een hoop schooiers en onriooze-
laars zouden zijn, SCHOOIF' S aan
wie men, misprijzend, opdat eik het
zien en weten «ou, een geldstuk toe
werpt ONNOOZÉLAARS aan wie zij
meenen alles te kunnen wijsmaken.
In geheel het land, heeft M. Marquet,
niettegenstaaude zijne millioenen,
geene enkele plaats gevonden waar
men van hem als politiek man wilde.
En omdat M. Marquet eenen afgeval
len priester lotzijnen lijfknecht maakte
peist hij dat Brugge hem zal aanveer-
den, - te gare" met den afgevallen
priester I
Zulke veronderstelling is onteerend
voor onze stad, besluit de Gazette van
Brugge.
Die afgevallen priester aan
wie het dragen van het priesterkleed
ontzegd, is en die sedert jaren de H.
Sacramenten niet meer wil ontvangen.
Kan men nog lager zinken Waar zijn
toch de droeve zinnen der Daensisten
Plechtige sluiting der lessen der Katholieke
Vlaamsche Hogeschooluitbreiding
Onvergetelijke dag Wat voor een
mensch is toch die Pater Stracke Hij
was 't die in Septemuer de eerste les
kwam geven, en Zondag heeft hij ons
willen vergasten op een voordracht die
als sluitingles moestdienen.Zijn onder
werp was Slaap en ontwaken van
't Vlaamsclie volk. Onmogelijk op verre
na eene schets slechts te geven van die
rijke, diepe gedachten, die een gron
dig bezit van zielekennis verraden
en bewijzen dat voor den eerwaarden
spreker dékwalen die onze hedendaag-
sche samenleving bedreigen tot m haar
edelste deelen, ja zelfs in haar bestaan,
geene geheimen bezitten. Zijne zoet-
luidende, zuiver Nederlandsche uit
spraak was als eene veropenbaring
voor ons volk onder de ongeveer 400
aanwezigen waren er vélen die niet
wisten dat 't Vlaamsch zoo schoon is,
en voor wien 't besluit was, dat schoon
Vlaamsch.gesproken door een Vlaming
altijd schooner moet zijn, dan 'tslocht
Fransch dat wij dagelijks door slecht
gebekte Vlamingen liooren verwurgen.
De diepe stilte die gedurende ruim eene
uur heerschte, is voor den achtbaren
spreker, wel 't beste bewijs dat de
minste onder allen hebben begrepen,
en verrukt waren die schoone, zange
rige taal te hooren.
Wij drukken den wensch uit dat
Lede zal voelen 't geen Pater Stracke
ons heeft doen voelen, en zal luisteren
naar 't geen hij ons deed hooren
Bewustzijn onzer eigen waardigheid,
streven naar verheffing, niet alleen van
ons eigen, maar bijzonder voor onze
mindere broeders, volbrengen onzer
plichten elk volgens staat en vermogen,
alle slaafsheid, vernederende kruiping
afwerpen, om als echte Vlaamsche
koppen, 't Vlaamsch en christen ideaal
na te loopen en anderen mee te sleepen.
Eene ovatie zooals wij 'er te Lede
nooit zagen, viel den goeden Pater te
beurt. Daarna dankte de voorzitter hem
in naam der toehoorders, niet alleen
voor deze voordracht, maar voor al de
weldaden die wij të Lede hebben geno
ten gedurende 't winterseizoen, 't Is
Pater Stracke die, met 't doel de volks
ontwikkeling, do volksverheffing te
bewerken, hier eene afdeeling der Ka-
Iholieke Vlaamsche Hoogeschooluit-
breiding heeft gesticht. Hij heeft in de
leden des Tooneelbonds en der Sym-
phonie wakkere en onvermoeibare
helpers gevonden, die allen dank en
lof verdienen.
Met Gods hulp mag deze instelling
met 't allergrootste vertrouwen de
toekomst te gemoet zien. Een troost-
wekkend verschijnsel is 't aangroeien
van 't getal aanhoorders, van les tot
les op echt demokratische wijze zien
wij mannen on vrouwen uit alle stan
den naar de school komen, om zonder
onderscheid van rang of weerdigheid,
t nut te komen lialen, waar 't te
vinden is.
Pater Stracke heeft op vruchtbaren
grond gezaaid, en bij zijn optreden is
hij getuige geweest van de uitgestrekt
heid der bekomen uitslagen. Blijven
wij er hem immer dankbaar voor
N. S. Voegen wij onze stem bij
anderen, die reeds den wensch hebben
uitgedrukt, deze voordracht te zien
drukken en onder 't volk verspreiden.
Wie zegt dat
Hij die beweert de demokreten best te kennen hun volksvertegenwoor
diger, M. DAENS.
In 't Land van Aelst van verleden Zondag 2d' BI. Is18 kol. schrijft hjj in
volle letters
Oaf onze vrienden een pinfje minder dronken.
Zoo Zoo Zoo
Wij, hebben daar niets tegen alleen do baas die tapt in 't lokaal kan er
bij verliezen.
ft
Gij drinkt dus te veel, en ge moet liever uwe centen sparen.
Maar wie moet en zal er bij winnen
Vriend Demokraat,
Wat verzoekt M. Daens dat gij met die spaarcenskes zoudt doen 9
Op uw spaarboekje zetten 9 Neen
Aan de vrouw dragen om wat kioeker voedsel 9 Neen, neon
Eenige lekkernij koopen voor de arm» kinderks, een paascbeitje 9
Neen Neen Neen
Wat dan 9
Vriend-Demokraat, luister wel
Uw spaarpot staat gereed.
Ge zult de zuur gewonnen censkes storten in de uitgemergelde handen van
M. Petrus, die met uw steimneken och arme nog maar 8 maal 4000
of 32,000 fr. heeft gewonnen
Daar zult gij uw spaarcenskes dragen. M. Daens smeekt er u om in bet
Land van Aelst van verleden Zondag, 2d° BI. 1"" kol.
Wij -doen een warmen oproep aan de vrienden Demokra-
ten voor het steuntonds.
En wees gerust, Vriend-Demokraat, uw spaarcenskes zijn in goé handen.
Ze staan geplaatst op vetten interest.
Uw censken zal 4000 frs. 's jaars opbrengen voor M. Petrus. Mot
uw censkes zal M. Daens zich nog eens doen kiezen voor 4 jaren.
32,000 x 16,000 4S,000 fr.
De kiezirïg nadert, de propaganda gaat aan den gang. Baarvoor is
gelei noodig.
Land van Aelst, verl. Zondag 2" bl. Is1" kol.
Zoo, zoo M. Daens gebruikt de Geldmacht om zich te doen kiezen.
Is Mijnheer voldaan 9
Wacht, nog een klein dienstje vraagt M. Petrus van u, vriend-demokraat.
Na*uwe censkes algegeven te hebben, zult gjj voor hem uit bedelen gaan
Ja, voor hem want hij alleen toch kan maar gekozen worden.
Vriend-Demokraat neem den bedolstok ir, de hand en
ft Gaat eens bij vrienden en kennissen, doet rondekens, zingt en ievert
voor het steunfonds.
Eerlijke middelen om zich te doen kiezen
De zuurgewonnen censkens van den armen werkman afluizen, en hem dan
nog zelf op den bedel zenden
Zoo, zoo M. Petrus Daens, de werklieden verdienen volgens u maar
hüsngeHoonen en niettemin moeten zij van die bongerloonen, nog een
deel aan u afstaan-..., om uwe 4000 baiten per jaar, in uwen zak ta
brengen.
AhAhAh
33 O O TST 33 3>J"
Dat dB boonen een krachtig voedsel
uitmaken voor de menschen en dieren is
genoegzaam geweten. Jammer dat er door
onze landbouwers en werklieden niet meer
gebruik wordt van gemaakt. Zij vervangen
immers voordeolig het vleesch. Deze groent®
gelukt wel in kleiachtige-kalkgronden met
diepe bouwlaag.
Boonen zijn voor onze gronden zeer
uitputtend derhalve is het noodig ze doel
matige bemesten.
Alhoewel de boonen de eigenschap bezit
ten den grond aan stikstof te verrijken,^ is
het nochtans noodzakelijk, in den beginne
eene tamelijke hoeveelheid slikstofmest aan
te wenden dat zal immers veel bijdragen
om de jonge plantjes kloek te doen opschie
ten.
Het zal dus voordeelig zijn] per hectaar
100 tot 150 kgr. Zwavelzuur ammoniak op
den omgeploegden akker te strooien en vóór
het zaaien zorgvuldig in te eggen.
De mineraio bestanddeelen als potasch en
fosfoorzuur zijn, voor eene goede en over
vloedige opbrengst, totaal onmisbaar. Deze
werken immers op de hoedanigheid en op de
hoeveelheid, en geven bijgevolg veel en goed
zaad.
De kalk wordt ook maar al te veel bij de
teelt der boonen verwaarloosd derhalve
raden wij hier het gebruik van staalslakken
aan omdat deze, benevens het fosfoorzuur
50 °/o kalk inhouden.
De volgende Meststoffen kunnen dusvol-
gens per hectare met vrucht aangewend
worden
100 tot 150 kgr. Zwavelzuur Ammoniak,
200 tot 300 kgr. Chloorpotasch en
500 tot 600 kgr. Staalslakken.
De chloorpotasch en de staalslakken
moeten vóór het zaaien met den ploeg of met
de spade ingewerkt worden. Dan strooit
men op den omgeploegden akker het zwa
velzuur ammoniak dat zorgvuldig met de eg
wordt gedekt.
De beste variëteiten van paardenbooii6n
zijn de boon van Picardië en die van
Lorreinen.
Als struikboonen mogen wij gerust aanbe
velen de witte struikprinces, de zwarte
Belgische boon, do boter-flageolet.
De volgende rankboonen geven ook goede
opbrengsten De witte Russische reuzen-
boon, de princesboon zonder draden en de
snijboon, met lange peul. WILLY.