Uil liefde voor osia Kinderen. !I>@ Gong-o. LASTEHBETALERS kartsücamsflïG ia volle daglicht Onthoudt dit landbouwers EEN DROEVE DAG KtèzersLosst en Oïsrwssgt Strijdkreet Eoe fis LIBERALEN stemden De Ylaamsche Leeuw De röodsnroispp. dsgIi God nach baas Wij we willen niet van zulk geraas. Be groots li&erale artlstea. Bis kruipen voor de socialisten HM DEN LANDE. Minister Poullet, te Hcei en ie Landsn. M. de Broqueville belet. Beste lezers, vergeet die leelijke Congo- kwestie nietM. P. Daens heeft zich in 1908 doen herkiezen met den Congo te bestrijden hij heeft ten minste 3000 stem men bekomen mot den schrik over 't land te jagen met dien zwarten Congo. Op zijn meetingen weende hij over de kinderen, en viel hij snikkond en biddond neer om hot Congogevaar van ons land af te weren... In 1912 STEMDE dezelfde P. Daens VOOR den Congo Zijn familie had mogen den wijn leveren voor den Congo, en nu had hij er oók zijne PROFIJTEN van, en nu was de Congo op eens suiker en honing nu was de Congo goed, al moesten er honderd millioen naar toe gaan en duizenden kinderen vermoord worden, als M. Dacns er maar den wijn mocht leveren en den zak vullen. Dat is Petrus Daens Gansch het land spreekt er schande van. Overal is men verwonderd over de Aalste- naars die zulk een man naar de Kamer sturen, en 't volk van Aalst staat nu overal met 't affront en met beschaamde kaken De Schooloorlog van 79-84 heeft u eePB miBBSoen dp* 5© fc©Ere2e&*cI dui zend fparofcemi gefcosf 't-Is gemakkelijk te snijden in andermans leder, alleenlijk om don haat tegen God en zijn gebod te voldoen. cler Het is bewezen door de maconnieke dokumenten dat de uitvinding van het kartel uit de logekrochten voortkomt, en het is niet minder klaar bewezen, dat al wie tot de logie behoort, blindelings de ordebevelen moet uitvoeren die de vrijmetselarij uitvaardigt. Het is om aan die hatelijke verdruk king te ontsnappen dat de socialisten in Italië en in Frankrijk, reeds herhaalde malen op hunne landelijke congressen het punt bespraken, of een socialist ja of niet, deel mocht maken van de loge, de tegenstanders van (iet lidmaatschap der loge bewezen zonneklaar de onyer- eenbaarheid 'van de^Teiscben der logie met de eischen der socialistische partij ondanks dit, wisten de kopstukken der roode partij, die bijna allen zonder uit zondering, ook kopstukken der logie zijn, het zoo te flikken, dat het punt yan de dagorde werd weggecijferd, of zoo er toch bespreking kwam, dat in elk geval de stemming werd verdaagd. Het is door dit feit, en enkel door dit feit mogelijk geworden, dat het kartel tusschen de antiklerikalen op vele plaatsen gesloten is. Nemen wij onder andere Aa'st. De socialisten stelden hunne eischen, die door de liberalen vierkantig wer den afgewezen. De socialisten maakten hun voiledi- gen kandidatenlijst op. En, op een ze keren schoonen dag, werden die zooge zegde zoo vrije socialisten, door een drietal hunner opperbazen gedwongen van kwaschiks goêschikt toch het kar tel te slikken onder de meest vernede rende voorwaarden. En 't schoonst van al, in het zelfde nummer van hun par tijblad, waar het sluiten van hun kar tel werd aangekondigd, in hetzelfde blad schreven de socialisten, dat d§ liberalen niets, volstrekt niets,' abso luut NIETS VOOR DE WERKENDE KLASSE hebben gedaan. De liberalen zijn dus wel de volkshaters bij uitmuntendheid, en het is met de kandidaten dier volks- hatende partij dat de mannen der eeni- ge I der uitsluitelijke 1 werklieden partij, samen eenen lijst vormen. Als zulke politiek voeren niet schandalig en terugstootend is, welke politiek is er dan nog walgelijk In Antwerpen is het niet veel beter, integendeel Tot tweemaal toe wordt door de socialistische werklieden het kartel verworpen met eene enorme meerderheid. Doch, al de kopstukken, Vandervelde, Anseele, Debunne, Ter- wagne en Cools, waren er voor, en on danks de formeele wenschuitdrukking der werklieden, werd er nog terugge komen op het kartelleeren. Ge zoudt nochtans denken, dat eene partijbe slissing iets ernstigs is, en vooral, dat er niet meer zou teruggekomen mogen worden, wanneer reeds 2 maal de zaak op de formeelste wijze haar beslag had gekregen. Doch in de roode partij, hebben de simpele leden, in den schijn, veel in de pap te brokken, maar met de daad, nis het er op aan komt, worden ze evenveel geteld als het vijfde of zesde wiel aan eenen wagen. De kopstukken hebben alzoo te Antwerpen het kartelleeren terug voorgebracht dat stemmen, herstemmen en blijven stemmen, begon de werklieden de keel uit te steken, en zoo hebben zij eindelijk hun polevieën gevraagd aan het gekonkelfoes, en zij die er lust toe hadden, de komedie laten voltrekken. Daar is ook het kar tel eene afgedane zaak. En al was het nog niet straf genoeg, de sterkste toer moest nog gespeeld worden, en die eer (I?) werd overgela ten aan Brugge. Maandenlang is het haarkenpluk ge weest tusschen de liberalen onderling, tusschen socialisten en groene socialis ten of daensisten de verschillende partijen hebben elkander de schandig- ste scheldnamen naar het hoofd ge slingerd, niets werd er gespaard of ontzien, en op het lar.ge laatste zien wij dit potsierlijk schouwspel, dat het kar tel niet enkel tusschen rooden en blau wen, maar wel tusschen liberalen, afgescheurde liberalen, socialisten en daensisten gesloten wordt. Ziedaar het kartel in vollen luister. Rechtuit gezegd, wij zijn verheugd over het sluiten van het kartel, opdat het nu aan alle menschen van goeden wil gegeven is, met eigen oogen te zien waar die verschillende partijen heei^ willen. Het is nu kiezing en geen enkel dier goédelooze partijen is tegen den gods dienst verklaren zij .Maar in 1911schreef nog de liberale Journal de Bruges dat hun politiek ideaal de Fransche Combistische politiek was. Combis- tische politiek, het is wel duidelijk, de dood aan het vrije, kristen onderwijs de strijd tegen de Kerk, de vervolging tegen de priesters, de verdrukking tegen de katholieken, de uitdrijving onzerkloosterlingen en kloosterzusters. En het is met zulke kerels dat de daen sisten van Brugge één zeel spannen,aaD dezelfde koord trekken; waarom? wel natuurlijk, omdat zij eene en dezelfde vervolgingspolili?k, zij het dan open baar of in 't geniept, in 't schild voe ren. Vergeten wij niet, dat Daens her haalde malen, volmondig zijne alge- heele goedkeuring heeft geschonken aan zijne handlangers van Brugge. Het is dus wel klaar en duidelijk, onbetwistbaar, onloochenbaarbewezan, het daensismö,'t socialisme en het libe ralisme, vormen een driehoek met één enkel middelpunt en dat middelpunt het is de strijd tegen de katholieke Kerk en al wat katholiek is. Wie dat niet ziet, is meer dan stekeblind. Eik roept uit met kracht en klem Nooit krijgt Pieter Daens mijn stem Hij he«ft ons genoeg bedrogen V/eg de valschheid Weg de legen Wat deden de katholieke ministers voor den landbouw 1° Van 1SS4-1909, gaven zij voor d« verspreiding van 't landbouwonderwijs dat de boeren op de hoogte van hun vak gebracht heeft meer dan vijf-en- twintig millioen frank. 2a.1881-1910, gaven zij voor afge maakt vee: meer dan achttien millioen frank. 3° Van 1S84-1910, gaven zij voor de verbetering van 't veeras meer dan elf millioen frank. 4° Van 1884-1910, gaven zij voor ver betering der landbouwwegen zes-en- negentig millioen frank. Dat maakt te zamen honderd vijftig millioen frank. En wat gaven de liberalen toen zij aan het bewind waren Van 1878 tot 1884 Niets Ze zegden voor hun reden Waarom geld uitgeven voor 't .landbouwonderwijs? De boeren zijn te dom om hooi te eten. Waarom geld uitgeven voor 't vee Boeren en vee 't zijn al beesten sa- - men. Waarom geld uitgeven voor de landbouwwegen Wat kan het ons schelen dat de boeren verzinken in 't slijk Merci, mijnheeren, we gaan 't ont houden. Dat was de 15 Oogst\f&ll. Op dien heiligen dag van ons Lieve Vrouw Hemelvaart, was er te Brussel een stoet van geuzen en framassons, van liberalen en so- cialisten, om de christen» scholen te vernie tigen, en om do christene opvoeding der kinderen te bestrijden, om de kleine kinder- kes van christelijke werklieden te vervolgen, om de priesters te beleedigen om de geeste lijkheid te beschimpen, en om onze zuster- kens schandelijk door de straatmodder t® trekken. Daar verbeeldde men priesters met ver- kenskoppen, nonnekons die ondereen slecht leven, zusterlcens die als venijn doodge- stampt wierden 't V/as om er hartzeer van te hebben En in dien stoet ging Petrus Daens van Aalst, die or zijne christene democraten had in meêgelokt en aldus aan dat schandaal meedeed. Zoo staan wij, Aalstenaars, beschaamd voor gansch de christene wereld, voor on zen Heiligen Vader den Paus en voor enze bisschoppen, voor al de schandalen die P. Daens door zijn christene kiezers doet be gaan Droef Droef Hel is maar van zoodra het A. S. (alge meen stemrecht) teas veroverd dat de Kristene demokrat en zijn opgekomen in 1S93 en dank het ejeScfj de hulpde me dewerking en de stemmen der liberalen strijd hebben gevoerd en Priester Daens hebben doen kiezen. Gij Kristene demokraten, zijt in 't leven geroepen door de liberalen, die u op aller hande wijze hebben geholpen en gesteund, omdat de liberalen hoopten op die manier de katholieke partij te scheuren. (Woorden van socialist.A. Nichels, ge trokken uit hot debat Nichels-Van don Bruele, van 3 Sept. 1911.) Leer dat drijraaal, christene menschen Wanneer uw kmd geboren wordt be hoort lief U dan toe, ofwel behoort het AAN DEN STA'AT. zooals de geuzen zeggen UW KIND is hej.toch wel,het teedere schepseltje, dat ge met zooveel liefde koestert en voedt, UW KIND, o moe der, die zooveal hebt uitgestaan om het ter wereld t« brengen, UW KIND, o vader,die met zulken mood zult werken om het deftig en eerlijk op te voeden... UW KIND en NIET HET KIND YAN DEN STAAT UW PLICHT, o vader en moeder, is het, uw kind eerlijk en deftig op t.« brengen. Maar ook UW RECHT, o ouders, aan uw kind een opvoeding te geven vol gens uwe overtuiging! Zult gij, liberale huisvader, toelaten dat de Staat in uwe woning kome, en u zegge Uic kind moogt gij niet opvoeden in mee liberale gedachten Zult gij, soeialistiseken huisvader, den Staat bij u laten binnen komen, en u verbieden nan uw kinderen uioe socialis tische gedachten in te prikten Zult gij, katholieke huisvader, den Staat toelaten in uw huis ts komen, en U te verbieden aan uto kind uwe katholieke overtuiging medé te deélen Is iedereen niet meester in zijn huis? UW PLICHT en UW RECHT is hot dus, ouders, te zorgen voor de opvoo- ding van uw kind. Doch voor 't algemeen hebt gij den tijd niet, om voor de geheele opvoeding van uw kind zorg te dragen: GI.J MOET UW BROOD VERDIENEN, en dit neemt al uwen tijd. Om u dan te helpen in 't volbrengen van uwen plicht en het uitoefenen van uw recht, heeft men iets gevonde» waar de verdere opvoeding van uw kind verzorgd wordtDE SCHOOL. DE SCHOOL is enkel de voortzetting van den huiselijken heerd Te huis leert men zijne eerste woor den stamelenin de school leert men lezingen wetenschap. Te huis werden de eerste grondbegin selen der overtuiging godsdienstige en andere in het hert van uw kind geprintin ds school moeten die prin ciepen toegelicht en uitgebreid worden. De school meet niet aljeen de weten schap uitdealen, maar ze moét ook het hert en de ziel vormen DE SCHOOL BEGRIJPT DE GELEERDHEID EN DK OPVOEDING. Indien gij dus, ouders, DEN PLICHT hebt uwe kinderen naar de school te sturen, hebt gij ook HET RECHT ze te zenden naar de school waar ze zullen opgebracht worden volgens uwe over tuiging. Gelooft gij niet in God, dan hebt gij het recht uw kind te sturen naar eene school ZONDER GOD. Gelooft gij in God, dan hebt gij het recht uw kind te sturen naar een KATHOLIEKE SCHOOL. Niets anders vragen de katholieken Vrijheid voor den huisvader! Vrijheid voor den liberaal Vrijheid voor den socialist Vrijheid voor den daensist GeÊsjkfoeSel voor hem die zijne kinde deren in den godsdienst en voor hem die zijne kinderen forsËkeïl tien Q e H F" elien&t wil opvoeden De Vlaming voelt zich vrij geboren En staat voor niets zijn vrijheid af. Hij heeft bij diircn eed*gezworen, Haar mee te dragen naar het graf. De geus wil onze vrijheid krenken Door eenen wreeden scholendwang. Doch 't volk zal nooit zijn kinders schenken Dat zweren wij ons leven lang. Niemand kan het verdenken Welke buis v;e aan Daens gaan schenken. Sedert het jaar 1900 heeft ons Katholiek landsbestuur geschonken Aan de oud-werklieden honderd en tien millioen fr. Aan de landbouwers (vergoedingen) twintig millioen fr. Aan de landbouwers (voor landbouwon derwijs) 18 millioen fr. Aan de landbouwers (landbouwbonden) 20 millioen fr. 's jaars. Aan de soldaten (30 fr. per maand,) 15 millioen fr. 's jaars. Onderstand voor de werkersklas 58 millioen fr. 's jaars. Bijlage voor het vervoer met de treinen der werklieden 10 millioen fr. 's jaars. Reeds meer dan 100.000 werklieden zijn eigenaar van hun huis. De Spaarkas heeft voor hen verschoten honderd duizend mil lioen fr. En dat alles heeft ons Katholiek bestuur kunnen teweeg brengen zonder lasten te leg gen. Integendeel de lasten op tabak en op de eelwa o i hebben zij afgeschaft. Onze tegenstrevers, partijgangers van het alleman soldaat willen de 30 fr. per maand aan de soldaten onttrekken. Zij willen ook het officieel onderwijs inrichten hetgeen zestig miilioen frank per jaar meer zal kosten dan nu. Verstandige Kiezers, ziet langs welken kant uwe belangen zijn en stemt allen, als een man VOOR DE KATHOLIEKE KANDI DATEN. Donderdag ging minister Poullet spreken te Hoei en te Landen. To Hooi waren er wel 1000 aanwezigen dio geestdriftig don heer minister hebban toegejuicht. Te Landen sprak hij voor wel 1500 man. De heer Poullet besprak de schoolwet, en vermorzelde tot splinslers toe de bespotte lijke legende van de 20 millioen aan de kloosters die zelfs geen# de minste verande ring hebben gevraagd. Te Lier. Het fraaie Nehlestadje was volop in feest op O. H. Hemelvaart, 80 maatschappijen waren bijeengekomen om luisterrijk door de stad te trekken. Hoe spijtig het slecht weder! In de feestzalen van den katholieken kring, zat het opgestampt met volk. De hecren senators en volksvertegenwoordigers van Lier spraken er in gloedvolle termen en be zielden er die machtige menigte. Te Herenihals. Grootsche baiooging. Droeve tijding. M. Seraf LatnSireciiis sterft schielijk ni eene mooting. Donderdag zóu M. de Broqueville prachtig ontvangen worden in het feestelijk uitge- deschte en liave stadje Herenthals, te mid den onzer Antwcrpsche Kempen. Al d© huizen waren bovlagd er was niet enkel een macht, een stroom van volk, maar een oceaan van volk. D® optocht had plaats om 3 aren, doch werd door een piassenden en gietenden regen uiteengeslagen, zoodat allen zich spoedden naar de feestzaal te Herenthals. Hoeveel volk daar aanwezig was, is niel juist te zeggen maar men mag het gerusl schatten op minstens 2000 man. En hoevelen honderden en honderden die gedwongen wa* ren buiten te blijven! De heer Hoofdminister de Brocqasville en M. W. Vereist moesten er spreken doch door de dood van M.Lambrechts,die schielijk gestorven was na eene tegensprekelijk© meeting, waar de grooto volksman door dst tegenstrevers zoo leelijk als ongerechtigd beleedigd was, was hij belet. Die schielijk® dood heeft eene groote verslagenheid ver wekt, langs Meerhout [en omstreken. Na moest Zondag een opvolger gekozen worden, en zoo was Hoofdminister de Brequevilla belet men liet ter stond een telegram naar Antwerpen er M. G. De Glerck van Merxem zou spreken in vervanging van den beletten kabinets-overste. Ondanks het slechte weder, was do geestdrift in die eivolle zaal onweer staanbaar, overweldigend en de heeren G. De Glerck en W. Vereist oogstten een ongewonen eclit riemfantelijken bijval. De strijd staat wonderschoon in onzg Kempen. Hoerah Hoer ah I Wij wilden wat was reebt, (2 maal) HoerabHoerah En wonnen wat wij wilden I Reist de wereld rond, Reizet, hoort en ziet, leeft er een grooter volk. Vrijer is het niet. Dit danken wij der vadren moed, Voor vrijheid ook ons laatste goed en bloei. Hoerah I Hoerah 1 Wij wilden wat was recht, Hoerah I Hoerah En wonnen wat wij wilden I NEEN op d© wet der dagloonen. NEEN op de onaanalaanbaarheid der dag« loonen. NEEN op het werk van vrouwen en kin deren. NEEN op de werkrechtersraden. v-^NtEEN op de werkmanswoningen. NEEN op 't betalen der dagloonen. NÈEN op 't reglement der werlchuizon. NEEN op de beroepsverenigingen. Le Peuple het socialistisch dagblad van Brussel, schreef tegen do liberalen Gedurende zestig jaar hebt gij niets an ders gedcan dan 't Kerkvolk met papenvreterij gepaaidgij hebt de minste hervorming ver waarloosd, gij hebt de werklieden stof in de oogen gestrooid om hunne stemmen te winnen. Nu is 't uit, 't werkvolk zal uw spel op uwen kop kapot trammeien. De wind is gedraaiden liberalen en socialisten liggen in elkanders armen 't is kartel Muziek van K. Mirj. 1. Zij zullen hem niet temmen Den fieren Vlaamscken Leeuw, Al dreigen zij zijn vrijheid Met kluisterse n geschreeuw. Refrein Zij zullen hem niet temmen Zoolang een Vlaming leeft, Zoolang de Leeuw kan klauwen, Zoolang hij tanden heeft. 2. De tijd verslindt de steden. Geen tronen blijven staan, De legerbedden sneven. Een volk zal niet ver /aan. De vijand trekt te velde, Omringd van doodsgevaar, Wij lachen met zijn woede, De Vlaamsche Leeuw is daar I 3. Hij strijdt nu duizend jaren Voor vrijheid land. en God, En nog zijn zijne krachten In al haar jeugdgenot. Als zij hem machtleos denken En tergen meteen schop, Dan richt hij zich bedreigend En vreeslijk voor hen op. 4. Wee hem den onbezonnen, Die valscli en vol verraad, Den Vlaamschen leeuw komt streel®» En trouweloos hem slaat. Geen enk'le handbeweging. Die hij uit 't oog verliest, En, voelt hij zich getroffen, Hij schudt zijn mane en brieschl. 5. Het wraaksein is gegeven, Hij is hun tergen moei Het vuur in 't oog met woed® Springt liij den vijand toe Hij scheurt, vernielt, verplettert. Bedekt met bloed en-slijk, En zegepralend grijnst hij, Op 's vijands trillend lijk. H. Van Pesnb.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1912 | | pagina 7