ea DE PARIA. der SM Yiacenüsis Genootscliap SODSBIENSr-SClHDERU tegenwoordigs toesland van de vraag der Sociale Verzekering, Pierre l'Ermitte. DE VOLKSSTEM Dit is de grootste dag uit Vlaanderens v. rieden, middagpunt der zon van Vlaande- 'fon's roem. Hij worde dus herdacht, niet met gevoelens van haat, maar niet gevoelens van geestdrift, van liefde, van bewonderin van levensbegeerte. Viert hem, lieden van alle standen, vooral gij, werklieden van Vlaanderen Gij, met uwe gilden zijt de helden gewoest van dien dag. Vlaanderen wevers zijn het, die den zegeslag hebben gesponnon. Viert hem, burgers dit is de groote da geweest ook voor u en de macht der gemeen ten Viert hem, landbouwers dien dag was de oogst geen gulden koren, wiegewagend in den wind, maar sporen van gevelde vijan den Viert hom, zelfs gij, edellieden een groot aantal onder u stonden bij het volk meer, eilaas, dan er nu zijn, die strijden in do gelederen der Vldamsche kampers Het weze feest. Zingt jubelliederen, hin ders, vrouwon, mannen en grijsaards klin golt belforten, door de sleden. Luidt zege- klokken onzer kerken dat alom vlaggen wapperen, dat optochten slingeren door de Straten van dorpen en steden dat liet Tc Deum opga uit den mond van gansch liet volk tot den God der legerscharen en Onzo Lieve Vrouw van Groeninghe Het feest echter diene als bezieling van meerder werkzaamheid in het leven. Want wij mogen waarlijk op geene lau weren rusten. De leliaards bestaan krachti ger dan ooitHun naam alleen is veranderd Ze heeten nu fransquillons. Allorhande kleederen dragen zij, en in listen velerlei zijn ze bedreven. Ze bezetten do hoogten en do vestingen in den lande. Hunne wapens zijn het fijngeslepen woord, de diplomatische list, die mengeling van toegeven, van stroo iend slaan, welke men taktiek heet. Klinkt het Kerelslied nog in het land Isengrims houdt u voor den Blauwvoet Of gij zult ondervinden wat zijn klauw doet" Galmt het Schilt en Vriend nog in de ooren van den vijand Men zingt graag den Leeuw van Vlaan deren, maar ik verbeeld me dien Leeuw als diegene, waarvan Schaepman eens schreef Vergrijsd en gedund zijn de manen, Zijn stem is zoo heesch en zoo rauw, Zijn bliksemend oog staat vol-tranen, Verstompt is zijn ijzeren klauw. Gebroken de kracht van zijn lenden. En inderdaad, niets is gemakkelijker te temmen dan een Vlaamsche Leeuw een stukje roet, een vriendelijk woord, een toe lage, zekere vogelschrikken... Zingt toch maar voort, mijn goede lieden van Vlaanderen Ze zullen hem niet temmen. Zingt het zooveel en zoolang, tot dat het waarheid wordtSpreekt zooveel over uwo geschiedenis, tot dat het heden zoo groot wordt als dio geschiedenis Feest zooveel voor Vlaanderen, dat het bestaan van Vlaanderen één groot Vlaamsch feest zou worden Steekt vuurwerken van geestdrift af. Vuurt met uwe liederen ah met kanonnen. Al gaan vele gensters of ko gels verloren, hier of daar steekt eene jonge ziel in gloed, oE treft een kogel den vijand in het hart Belegert al die hoogten en vesten, waar van zoo evon werd gesproken. Belegert ze opzijn Duitsch, met onderaardscho grach ten, tot dat ze neervallen We hebben een elfden Juli gehad in het verleden. Wanneer vieren wij dien der toe komst Wanneer is het nog eens zegepraal Wanneer wordt do zedelijke, verstandelijke inval achteruit geslagen Vrienden, laten wij die toekomst te ge- moet gaan STAD AALST o te geven ter gelegenheid der KERMISFEESTEN Door de Koninklijke Harmoniemaai schappij Al Groeiend' Bloeiend' onder de leiding van den heer RéneLenssens. Zondag 30 Juni om 11 1/2 uren voormiddag, Groote Markt, 1 Territorial, marche 2 Les Exilés, ouverture 3 La Veuve Joyeuse, fantaisie 4 Polka fantaisiste Maandag I Juli om 10 1/2 uren voormiddag, ten Stadhuize Prijsdeeling voor de Academie, Openingstuk Los vers luisants, gavotte Paul Lirckt Dinsdag 2 Juli A) om 10 1/2 uren voormiddag, ten Stad huize, Prijsdeeling voor de Heinigheid waaronder uitvoering van versohillige mu ziekstukken. ten kiosko, Blankenburg L. Langlois Lehar P. Gilson B) om 8 uren 's avonds, ten lokale «Casino» 1 Marche des Cadets de Gascogne Furgeot 2 Die Schóne Galalhé, ouvert. Von Suppé 3 Polonaise de Concours Montagne 4 La Caravane Georg Asch 5 Hyménée, wals E. Wesly Publiek Bal en Verlichting van den Hof. Donderdag 4 Juli om 8 1/2 uren 's avonds, ten kioske Keizerlijke Plaats. 1 Territorial, marche Blankenburg 2 Ein Morgend, Mittag und Abend in Wien. ouverture Von Suppé 3 Polka fantaisiste Gilson 4 La Vie de Bohème, fantaisio op het opéra Puccini 5 La Caravane, karakterstuk Georg Asch 6 Hyménée, wals Zondag 7 Juli om 8 1/2 uren 's avonds, Groote Markt. 1 Sounds of Peace, marche 2 Les Exilés, ouverture 3 Le Retour de Dinant, polka voor piston uitvoerder: M. E. Eibers Preckher 4 Polonaise de Concours Montague 5 Dans les Ombres, Engelsche dans Finck 6 Doorheen de Werken van Peter Benoit Maandag 3 Juti om 8 1/2 ure 's avonds, ten lokale «Casino». 1 Marche du Camelia J. Volant 2 Les Exilés, ouverture Eanglois 3 Dans les Ombres, Engelsche dans Finck 4 La Vie de Bohème, fantaisie op liet opera Puccini 5 Polka fantaisiste P. Gilson G Hyménce, wals i£m. Wesly gevolgd van Bul en Verlichting voor de leden en huisgezin. Personen vreemd aan de stad, voorgesteld door een lid, worden toegelaten. Wafelslag den 2 en 8 Juli. E. Wesly ten kioske Von Blon Langlois Do juryleden, de rechters en publiek ver trokken zij walgden ervan. Door de Fanfarenmaatschappij «De Jonge Aelstenaars onder de leiding van den heer Leopold Barrez. Zondag 30 Juni om 3 uren namiddag, op het Esplanadeplein. 1 Bruxelles Exposition, marche XXX 2 Marie Henrietta, ouverture L. Montagne 3 Saluta I.uclia, valse J. Volant 4 Enidrachir, mazurka de concert Jonghers 5 Oliva, polka voor piston uitvoerder M. Alph. Do Clippele E. Malhieu G Aimons-nous, schotisch J. Dewyngaert Door do Fanfaar Willen is Kun nen onder de leiding van den heer Richard D'Haens. Zondag 30 Juni om 9 u. 's avonds, ten kioske Groote Markt. 1 A pied et a cheval Painparé 2 Fantaisie Ballet Montagne 3 Airvarié, voor trombone solist M. Frans De Bruclcer XX. 4 Coppelia, Ballet Delibes 5 La Mascotte, fant.Audran arr. Mulderman G La Mousmée, mazurka L. Ganne. 7 Brabaneonno. Door de Fanfaren der Kweekelin- genseliool van het Leger, onder de leiding van den heer Th. Liesenborghs. Woensdag 3 Juli om 9 u. 's avonds, ten kiosko Koizerl. Plaats Eerste par tie. 1 Le Gomte de Flandre, marche lilitairo Tl». Liesenborghs 2 Cavaleria Ruslicana Intefrnazzo Mascagni 3 Marie José, Gavotte Th. Liesenborghs 4 La traviata, fantaisie Verdi Tweede partie. 1 Les Pécheurs de Perles, ouverture Bizet Valse pour tous Th. Liesenborghs 3 La Mascotte, fantaisie Audran 4 La Villageoiso, polka Doppler Zondag 7 Juli om 11 1/2 uren voormiddag, ten kioske Groote Markt. 1 Football, marche Th. Liesenborghs 2 La traviata, fantaisio Verdi 3 Violelta, valse Th. Liesenborghs 4 La Mascotte, fantaisie Audron 5 Marie José, GavoUe Th. Liesenborghs 't Was een moordenaar^.Niet een rampza- ige die. bedwelmd door den alkooi of door don drift, een manslag bedreef, maar een wangedrocht, wiens monsterachtige daden ontelbaar waren geworden. Zijn laatste misdrijf was dat van Ivry ge weest, waar hij twee ouderlingen, man en vrouw, met hamerslagen had vermoord, om4 fr. 75 le stelen Ln wanneer men hem wilde aanhouden, doodde hij een policieagent, kwelste een anderen, beiden gehuwd en huisvader. Voor hot Assisenhof hleof hij zonder schaamtegevoel. Men sprak zijn doodvonnis uit.... Hoop smLrult hij. Nochtans, 's morgéns voor zijne terecht stelling, omringde de samenleving hem met waardigheid, bijna met moederlijke bezorgd heid, om hem te helpen in den snellen over gang van leven tot dood. Men wekte hem te 4 uur. Honoré Bouqueau, wees moedig Men hielp hem opstaan en zich aanklee- den, men vroeg met belangstelling wat hij mocht begeeren. Rh urn en sigaretten klonk het antwoord. En onmiddelijk werd hem 't gevraagde gebracht. En daar hij, zijns ondanks,zich beangstigd gevoelde bij de schemering van de dood, vroeg hij een priester. En onmiddelijk ging men om een priester voor hem alleen. Voor hem alleenwerd^er eeno kapel in orde gebracht. Voor hem alleen, droeg de priester het misoffer op en nadat Bouqueau zijne biecht had gesproken, ontving hij de Heilige Com munie. En slechts nadat de moordenaar, omringd met eerbied, al zijne laatste plichten had volbracht gelukkig voor hem werd hij naar het schavot geleid. Maar, daar het aanschouwen van de val bijl den veroordeelde misschien vrees zou aangejaagd hebben, ging de priester naast hem, sprak hem moed in, en plaatste tus- sclien hem en het. mes het ziolesterkend visioen van den Gekruiste. En wanneer het eindoogenblik sloeg, omhelsden beidon el kander op den drempel der eeuwigheidf 't Was een werkman. Een eerlijk en onberispelijk werkman, zooals men er dagelijks ontmoet wanneer de dagtaak in de fabriek is volbracht. Toen hij twintig jaar werd, moest hij sol daat worden voor zijn land streed hij on verschrokken op 't oorlogsveld, leed hij edelmoedig harde ontberingen. Wanneer hij 26 jaar oud was, trad hij in 't huwelijk, en daar hij geen geld bezat kreeg hij vele kinderen, zooveel het den Heer beliefde. Gedurende twee en dertig jaren ging hij dag voor dag naar de fabriek, uilgenomen 's Zondags, en voor het brood voor vrouw en kind werkte hij dat zijn spieren kraakten en het zweet hem van het voorhoofd stroomde. Hij kende dagen van gedwongen werke loosheid, van ellende, van ziekte. Maar immer werd de bakker, de beenhouwer, de dokter, de huisbaas en zelfs de ontvanger betaald. Langzamerhand echter verminderde de kracht van dien stalen arm de fiere schou ders werden gebogen, de veerkrachtige knieën werden slaptot op een morgen do geneesheer der fabriek hoofdschuddend zei Arme Durand, versleten lot op den draad Dat was het begin van het einde. De oude werkman kon niet. Gedurende drij maanden ontving hij zijn volledig loon, gedurende drij volgende maanden, halfloon. Daarna gingen de arme spaarpenningen, zuinig bij eengeschra feit, het huis uit, en wanneer de laatste stuiver was uitgegeven, beschouwde Durand wee moedig zijn zolderkamertje, al de voorwer pen die tot hem spraken uit vroeger das-en, de nederige meubelen die bij zelf had ver vaardigd, alles wat getuigde van zijn leven van arbeid, en hij zuchtte lusschen twee bloedspuwingen Arme vrouwhet kan niet anders!... Vraag aan den dokter dat hij het briefje teekent. Dien zelfden avond droeg men hem naar 't hospitaal. 'I Is do moeite niet waard hem tot de derde verdieping te dragen, meonde de bij zonderste ziekendiensterEer er vier dagen verloopen zijn is 't er mee gedaan. Beneden in de zaal staan 112 bedden, be waakt door ziekendiensters die men niet te veel mag lastig vallen.... niet te veel Daar Durand geen geld heeft, en hij toch verloren, is plaatst men hem in een hoek. gelijk een pak dat men overmorgon toch zal moeten wegnemen. Men werpt echter op zijn bed eenige num mers van La Lanterne het eenig blad dat daar mag gelezen worden. Men moet im mers propaganda maken waar men kan, niet waar? Durand vroeg oen appelcien, want zijne keel brandde van dorst. Een appelcien Vraag die aan uwe vrouw, als zij Donderdag komt DonderdagZoolang houd ilc het niet meer uit Hij voelde dat zijn einde nabij was, en daar hij Bretoen was, verlangde hij vuri; naar oen priester, Maar ge moet een hold zijn om uwe biecht te durven spreken in het hospitaal, te mid den der onverschilligen die u verachten die met u spotten en u beschimpen. Ten andere er was een enkel almoezenïer voor 800 ziekenéén almoezenier, dien men geen stap uit het oog verloor, die door de zaal ging en niemand mocht aanspreken dan op vertoon van een briefje in regel ingevuld en onderteekend van den zieke Want de loge is edelmoedig zij eisclit zelfs niet dat het liandteekon echt verklaard zij door de burgerlijke overheid. Verteerd door lichaamssmart, zedelijk verpletterd, de zinnen verbijsterd door de uitgesproken wee, durft Durand zulk briefje niet vragenZe moest zich eens wreken Het glas water weg nemen dat hij elk oogenblik aan zijne lippen brengt brandende van koorts Durand was inderdaad niet lang een last voor 't hospitaal. Den volgenden nacht ge schiedde het rond middernacht.... Hij stierfzonder rlium,zondercigaretten... Hij stierf, zonder biecht, zonder mis zonder communie. Hij stierf zonder de streeling van de vriendenhand eens priosters, die hem zoo gaarne ten eeuwigen leven had geleid. Hij stierf den ouden wroeter,denkende aan zijne arme vrouw, die ver van hem was aan zijne kleine kinderen, nog te jong om voor zichzelf le zorgen aan zijne ongelukkige ziel. die zich zoo gaarne had ontlast, die zoo gaarne de laatste sakramenten had ontvan gen. Hij stierf, verlaten van tusschen die velen op eenige stappen van een ziekendienster, die lachend haar succes van dieu dag aan een knecht vertelde. Hij stierf zonder dat er iemand zijn doods zweet afdroogde, zonder den zoeten blik eener gasthuisnon, die daar blijft tot dat alles volbracht is, zonder het ruischen eener stille ziel, gebeden prevelendzonder zelfs een ijzeren kruis of een killen steen om te omhelzen.... Door de onnoemelijkawilsbeschikking var een handvol vrijmetselaars, die zichzelf wel laten verzorgen door de zusters, is de werkman onzer twintigste eeuw verplicht uit te roepen De moordenaars zijn gelukkiger dan wij!» Sint Jozefs College Aalst. Tombola ten voordeele der armen der stad Gezien de buitengewone uitgaven van 't verleden en hot loopend jaar, heeft het Comiteit van Sl Vincentius Genootschap be slist, een tombola in to richten. Beleefd maar dringend verzoeken wij de gegoede burgers der stad een handje toe le steken tol het wellukken onzer tombola, opdat wij in 't vol gende jaar, zooals vroeger, veel goeds zou den mogen stichten onder de katholieke ar men van Aalst. Er is hier eene gedegenheid te meer voor de katholieke burgers om hunne genegenheid voor den armen werkman te toonen. Wij rekenen dus op do reeds zoo goed gekende rnildadigheid der katholieko Burgerij, en verhopen, dat eenieder volgens zijn vermogen een aantal loten onzer tombola zal willen aankoopen. Namems het Bestuur. Loten der tombola zijn te verkrijgen aan 0,10 fr.. bij den portier van het College. Binnen eenige dagen zullen de talrijke en prachtigo prijzen voor eenieder ten toon ge steld worden in de groote spreekzaal van het College. De trekking zal plaats hebben op het einde der maand Juni. De dag dor trekking zal in de Volksstem worden aangekondigd. Kan iemand zeggen dat de Demokraten ooit iets tegen den Godsdienst hebben gezegd of geschreven Zoo las ik in 't Land van Aalst van Zondag 23 Juni 11. Zie, ik ben wel geen gazotschrijver maal ais ik zulke uitdagingen le lezen krijg, kan ik mij niet weerhouden,er op le antwoorden. Ik versta hier door Demokralen geen echte, Christene Demokraten, zooals een Levie, een Carton de Wiart on zooveel andere maar wel Daensisten of volge lingen van P. Daens. Heeft ooit een Daensist iets tegen den Godsdienst geschreven M. Daens verschijnt er wél ééne uwer gazetten, waar de Godsdienst niet aange rand wordt Onrechtstreeks dikwijls, ja,dat is waar; maar zooveel te zekerder treft gij uw doel. Gelijk bet serpent in 't donker en in 't verborgen sluipt, het venijn uitspuwt en zijne slacht offers doodt, zoo ook gij onder valschen schijnspuwt gij het venijn, van opstand legen de Geestelijke Overheid, in de aderen uwer lezers en langzamerhand verwekt gij den geestelijken dood bij die personen, bij zoo ver, dat men zeggen mag dat meer dan één uwer volgelingen Schismatiek of Prote stant geworden is, ja zelfs gansch het geloof heeft verloren. M. Daens schrijft tegen den Godsdienst niet zie Land van Aalst 3 Meert 1L Ik zeg met Plancquaert en met alle Demo kraten Hoe meer men 'hem vervolgt, (hij spreekt van Fonteyne), hoe meer wij hein eeren en steunen. Ofschoon het door de Geestelijke Overheid grootelijks verboden is den wederspannigen priester te volgen of te ondersteunen, zet M. Daens zijne lezers rechtstreeks aan, zich niet te onderwerpen, dus opstand te maken legen de H. Kerk, dus grootelijks te mis doen. EN DAT IS TEGEN DEN GODS DIENST NIET??? In 't Land van Aalst 31 Maart 11. lees ik.(Hij spreekt over een persoon onlangs in Aalst burgerlijk begraven). Voor zijn LIJK ontbloot ik eerbiedig mijn hoofd, als de werkzaamheden der Kamer het mij toelaten, ik zal met de treu rende menigte van Vrienden, zijn stoffelijke overblijfsels naar 't Kerkhof vergezellen Wanneer eene burgerlijke begrafenis die nen moet als manifestatie van ongeloof zooals hier het geval was, is het, op zijn eigen genomen, grootelijks verboden er deel aan te nemen. Verboden niet alleenlijk door de H.Kerk. maar door God en de Natuurwet. Nochtans P. Daens aarzelt niet,'te schrijven dat hij er gaarne zoo deel aan nemen, en zet zoc onrechtstreeks zijne lezers aan, te doen zooals hij 't is le zeggen grootelijks op te staan tegen de H. Kerk tegen God tegen de Natuurwet. EN DAT IS TEGEN DEN GODSDIENST NIET In den Werkman van 14 Juni 11. brief uit Lede bedankt men God omdat do wederspannige priester Fonteyne gekozen is. Men bedankt God, omdat sommige menschen door hunne groote icederspannigheid aan de Geestelijke Overheiddoor hunne schul dige ongehoorzaamheid aan de H.Kerk, den toederspannigen priester Fonteyne naar de Kamers gezonden hebben. Men bedankt God omdat oen zeker getal kiezers tegen GOD zelf zijn opgestaan. Dat is eene ijselijke Godslastering. Eu gij P. Daens, gij neemt dat aan en schrijft het in uw blad. EN DAT IS TEGEN DEN GODS DIENST NIET Maar genoeg daaroverik kan nog ver- schillige artikels uit uwe hladen nemen om u te bewijzen dat gij tegen den godsdieust schrijft. P. Daens, zoo gij net verkiest, schrijf ik nog iets over de woorden en de gezegdens van uwe getrouwste volgelingen. Zij toonen dat die personen ook NIET TEGEN DEN GODSDIENST ZIJN. Een echt Christen Demokraat. door M. Verhees, Bestuurder aan het Ministerie van Arbeid, te Brussel. Nr 3 der verhandelingen, 140n jaargang. Do heer Verhees, bestuurder aan het Ministerie van Arbeid, komt ter gelegen heid van het grnot Congres der Mutual isten eene verhandeling uit te geven in ne H.S.U. over Do tegenwoordige toestand van de raag der Sociale Verzekering.» Er is misschien geen vraagpunt welke voor het oogenblik de verschillende landen der beschaafde wereld meer bezig houdt, dan wel dit. Men kan wel eene verre toekomst uitdenken waar, dank aan den socialen vrede strijdorganisatiën, als sijndikaten, vakvereenigingen, overbodig worden, maar altijd, zal liet vooruitzicht onontbeerlijk zijn tegenover de risico's, ziekten, ongevallen, ouderdom, die den werkman in zijn leven en zijn broodwinning bedroigen en dio nooit volledig zullen kunnen overwonnen worden. Er zijn twee groote stellingen die op te genstrijdige wijze de oplossing van het raagpunt voorgaan deze die alle lusschcn- komst van den Staat aan de belanghebben den ontzegt, dus stelling dor onbeperkte vrijheiden de stelling der sociale schuld, volgens dewelke de Staat kosteloozen on derstand aan de werklieden zou verschul digd zijn, zonder eonige bijdrage van hunnen kant. Schrijver onderzoekt nu hoe dit land het eene stelsel, het andere land het ander stel sel heeft pogen in te voeren en wat de prak tijk en do ondervinding hierover geleerd heeft. Het is eene uiterst prachtige uiteenzet ting, gedaan door een man die t'huis is in vergelijkende wetgeving en die aan de bronnen putten kan. Ilij doet o. a. goed uitschijnen hoe in de vraag der sociale verzekeringen de pensioe nen niet dé hoofdzaak zijn, hoewel de poli tieke partijen hierin doorgaans gelegenheid vinden om schoone beloften to doen. Hij be knibbelt hot wetsontwerp dat voor de Hol- landsche Kamer thans ter bespreking ligt en

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1912 | | pagina 5