Volksoaderriciii Een bladje geschiedenis. W©©B» el® eole3@t©^ en hustime (Eiders De goede pers Het St=Martensvenster in onze Hoofdkerk WETTEREN I,,., 20 EN 21 OCTOBER 1912 Ik ben hier weerNog eens voor onze brave jongens en hunne goede ouders I De socialisten en 'thaantje «Vooruit» floen alles wat ze kunnen om onze jon gens binnen en buiten de kazernen hun geloof, hunne vaderlandsliefde, hunne ouderliefde en al wat ze duurbaar heb ben bij het begin van het soldatenleven te doen verliezen. Dat dus onze dappere jongens weten flater vergaderingen bestaan die hunne Jfeer, deugd, geloof, zeden zullen helpen 'bewaren en terzelfdertijd vermaak, verzet en aangenaam tijdverdrijf zullen bezorgen,zal zeker niet van onpas zijn. Daar vinden wij den priester, vrien den en raadsmannen die tijd, geld en bezigheden voor hen opofferen. Die vergaderingen hebben plaats in lokalen Soldatenkringen of Cer- cles Militaires genoemd. Ieder deftig katholiek soldaat gaat daar naartoe. Vuur en licht, gezonde lucht, tot zelfs kostelooze lezing en ta bak alsook gratis voor niets schrijf papier, pen inkt en postzegel wordt hen besteld. Voor vijf centiemen krijgt hij eene groote pint schuimende bier. Op den hoop toe kan hij er zich vermaken zonder dat het hem nen cent kost. Ge diplomeerde leeraars geven er een bil lijk en gepast onderwijs. Niemand is gedwongen die leerlangen te volgen, noch te lezen, noch te schrijven men kan er in de plaats spelen en praten en zingen en wat weet ik nog. Daar vindt hij deftige kameraden daar is geen verleiding te vinden al hoewel men er onder geene bijzondere waakzaamheid staat, nochtans moet men er zich deftig gedragen en dit is niet moeilijk, de slechte gelegenheden zijn er niet te vinden. De aalmoezenier is er meest altijd tegenwoordig om raad en hulp te ver- leenen, een woord van opwekking en aanwakkering te spreken. In moeilijk heden wendt men zich tot hem of tot de heèren van het bestuur die dikwijls den kring bezoeken. In moeilijkheden en met de soldaten den ledigen tijd komen overbrengen. Gelukkig dat men zulke deugddoende kringen ingericht heeft, anders ware het moeilijker voor de jonge reeruten om alle slechte huizen, die zóo talrijk zijn in de garnizoensteden te ontvluch ten en te o atkomen. Er wordt in de Cercles van geen politiek gewaagd, alleenlijk hebben er somtijds conferentien plaats over za ken die in 't geheel de staatshuishoud kunde niet aangaan, maar betrek heb ben op het soldatenleven, de vader landsliefde enz. De soldaat die de militaire kring gre tig en geerne bijwoont, leert er zich eerbiedigen, zijne oversten eeren en be minnen en gehoorzamen, als broeders aanzien dezen yelke met hem hetzelfde lot deelen. Zoo zal er in 't leger heerschen naastenliefde, vrede, overeenkomst,be hulpzaamheid, tucht en zuivere zeden. Dat alles maakt de grootheid, dc dap perheid van den soldaat. Ehwel, beste vriend soldaat, nu dat gij het reeds gewoon zijt in de kazer ne, kent ge uwen kring, bevindt ge er u dikwijls, dagelijks zelfs Zonen der burgersklas geeft gij het voorbeeld, niet alleenlijk voor wat het ter kerke gaan betreft; maar ook zijt ge trouwe en oppassende leden van uwen soldatenkring Steekt een handje toe, a. u. b., leidt uwe broeders uit de wTerkklas en van den boer mee, ge kent beter de weg, ge zijt geleerd en hebt meer invloed. Ja betaalt al 't een of 't ander voor die min begunstigde jongens! Weet ge wel dat ge op die wijze zult goed doen, veel goed aan die zielen, aan hunne eer, faam en gezondheid. Weest vroom en voorbeeldig ujt liefde tot God, en tot het Vaderland. (Vervolg). 't Is droef om vaststellen, 't geweld dat de vijand in 't werk spant. Op ongewone wijze vermenigvuldigt hij de propagandanum mers. Zijne ronddragers laten geen man met vrede, geen huis, hoe ver afgelegen ook, onbezocht. Met handvollen werpen zij ron dom te grabbelen en lichtzinnige boekjes, en onzedige schetsen, en strijdlustige schimp schriften. Kunnen wij daartegen iets? Ja,.en veel Leoren wij van den vijand, of liever loeren wij zooals do Volksstem onlangs liet schreef van onze Bisschoppen, van onze sociale Katholieke Voreenigingen, van den Paus zelf. Overeen tweetal jaren deelde hot Volksverrein of eene Duitscho Volksver - eeniging in een jaar 10,722,564 dagbladen en propagandaboekjes uit. Meer dan 10 rnil- lioen bladen en druksels Wat ze ginder kunnen, zouden wij dat hier ook niet Ja wel, als ieder burger zijn plicht doet, ten opzichte der goed© pers. Do eerste plicht is en blijft zigh abonneeren En voor de vijandige pers Niemand kan in twijfel trekken, dat het lezen van een slecht boek of dagblad, een grove zonde uit maakt. Vele nochtans hebben een valsche con sciëntie als het er op aankomt een zooge zegd onzijdig dag- of weekblad te lezen. Zoogezegd onzijdig, maar men vindt er den grofsten laster tegen kerk en priester, tegen God en godsdienst uitgebraakt. Peist men er wol op, dat het zonde van nalatigheid is, zulke bladen te laten sleuren in huis, en dat in 't horeik van vrouw en kind en dienst bode De ouders zijn toch niet vergeten dat zij hunne kinderen eene goede opvoeding geyen moeten Weten dan de meesters niet meer dat het voor hen eene strenge plicht is, te waken dat hunne dienstboden en werklieden God wel dienenen hunne godsdienstige plich ten kwijten Weten zij dan niet, of willen zij het misschien niet weten, dat zulks uiterst gevaarlijk is voor hun eigen zei ven, de werk lieden het geloof en godsdienst te ontnemen door gevaarvolle lezing der hedendaagsche dubbelzinnig© drukpers Daar worden de driften opgezweept, daar worden werksta king, aanslag op arbeidsvrijheid, manslag, brandstichting, sluipmoord en wangedrog aangeleerd, geprezen, met rozen gekroond, verbloemd en tot navolging voorgesteld. Helaas wat zal men zuchten Te laat, den put gevuld, 't kalf is verdronken. Luc. Nu het St-rMartensvenster geplaatst is door het Aalstersche volk, ter eere van haren Patroon, St-Martinnsopgericht ten jare O. H. 1912» zoo luidt het op schrift zal het.zeker iedereen aan genaam zijn den uitleg der verschillige tafereelen en figuren te kennen. In het bovengedeelte, van liet venster of tympan, welke 3,5& meters meet, heeft men twee hoofdfiguren den H. Martinus en den H. Hilarius, bisschop en kerkleeraar. 't ls immers de H. Hila rius die Martinus in het geloof onder richt heeft, hem de kleine orders heeft toegediend en naar alle waarschijn lijkheid hem priester des Heeren heeft gezalfd. Boven hunne hoofden zweven Pfree engelen, wimpels dragende met spreuken uit het leven van den H. Mar tinus Non recuso laborem en Bella- tor Christi Beneden hen zijn er enge len die, als afgezanten van 't hemelsch hof, door zang en spel beide Heiligen huldigen en vereeren. Te midden van het tympan prijkt het wapen onzer ge liefde Moederstad. Het is de zinnebeel dige yereeniging van den Patroon met het beschermde volk de toewijding van geheel Aalst aan den H. Martinus. Dan hebben wij vier tafereelen uit het leven van den H. Martinus. I6 TafereelAan dc poort van Amiens. Zekeren dag was Martinus met zijne ruitersbende op tocht naar Amiens. Hij ontmoette aan de poort dezer stad een armen man die bijna naakt was. Marti nus, door medelijden getroffen, nam zijnen degen en sneed zijnen grooten ruitersmantel in twee stukken, en gaf de eene helft aan den ongelukkigen naakten man om hem tegen de koude te beschutten. Gelijk men weet zag Martinus den volgenden nacht Christus zelf met den helft van zijnen mantel bekleed, en hij hoorde Jesus zeggen tot eene menigte engelen die Hem om ringden Martinus, die nog maar catechumeen is, heeft mij met dit kleed bedekt. 2® Tafereel Martinus abt bouwt kloos ters. Dit tafereel stelt ons Martinus voor als abt, een klooster bouwende in de nabijheid der stad Poitiers. Het is waarschijnlijk het eerste klooster ge weest dat in Gallic gesticht werd. 3e Tafereel: De H.Martinusgeneest eenen melaatschèn. Martinus keerde van eene omreis in zijn bisdom terug. Als hij Parijs naderde, kwam het volk in groo te menigte hem te gemoet. Op den weg zat een arme man die door de me- laatschheid zoozeer misvormd was, dat. DE VOLKSSTEM hij aan iedereen walg en afschrik in boezemde. De heilige Bisschop Marti nus, vol liefde en medelijden, omhelsde den ongelukkige in tegenwoordigheid van al het volk hij kuste zijne won den en zegende hem maar, o wonder zijn zegen en zijne omhelzing waren zoo krachtdadig dat de melaatschheid van dit reeds half verrotte lichaam ver dween, de man was volkomen genezen en zijn \Jeesch als gansch vernieuwd. 4® Tafereel De H. Martinus brengt de ketters tot de ware Kerk terug. De H. Bis schop Martinus was een onverzoenlijke vijand van de ketterij van Arius, die te dien tijde overal woekerde. Doch Mar tinus verkoosde overtuiging boven het geweld. Dit tafereel vertoont ons de H. Martinus voor den troon van keizer Valentinus I, hij bepleit daar de zaak van twee verdwaalden die om hunne ketterij bij den keizer aangeklaagd waren. Zijne groote welsprekendheid overtuigt Vaientmus en bekomt de ge nade voor de beschuldigden. Zijn liefdadig optreden wordt be loond door de bekeering der ketters. Elk dezer vier tafereelen heeft eene bewonlerenswaaardige omlijsting, waarin figuren van patronen en schil den der bijzonderste stielen in onze stad uitgeoefend, voorkomen. Men treft er aan den H. Jozef, patroon der tim merlieden de H. Ursula, patrones der twijndersden H. Aubertas, patroon der bakkers den H. Maurus, patroon der kleermakers; den H. Lucas, patroon der schildersde H. Dorqthea, patrones der hoveniers; deni H. Isidorus, patroon der landbouwers, en den H. Antonius, abt, patroon der beenhouwers. Dit prachtig venster heeft eene hoog te van 10,75 meters en eene breedte van 5,75 meters. Het verbruikte glas heeft eene oppervlakte van 54 .meters vier kant. Mochte de H Martinus onze geliefde stad meer en meer 'beschermen en Gods mildste zegeningen over haar doen ne derdalen.— 22° Vervolg. Een ander oorzaak is het hard niezen snuiten, hoesten, braken. De voorgaan de oorzaak werkt door hevige lucht druk king te verwekken in den gehoor gang deze door de lucht uit de trom- melholte te zuigen,enzoo het evenwicht tusschen de drukkingen buiten en binnen het trommelvlies, te vernieti gen. Het hard snuiten is vooral te vreezen gij ziet wel dat de beleefd- heidsregelen niet altijd willekeurige overeenkomsten zijn, 'van allen grond ontblootgij moet dus niet alleen be leefd zijn voor uw gezelschap, maar ook voor uw eigen, want die kleine fout zou kunnen onmiddelij-k gestraft worden door een scheuring van het trommelvlies, vooral wanneer daar reeds eene ontsteking aan is. De dieper gelegen verwondingen van het gehoororgaan, behooren tot de groote ongevallen, die gepaard gaan met de schedelbreuken, hevige schok in de hersenen enz. Hoe moet men handelen, bij zulke ongevallen, ais er wond verschijnse len van wege het oor ontstaan Het treffend kenteeken is een bloeduitstor ting langs den gehoorgang. Maar dit teeken, dikwijls het eenige aan het oor te bespeuren, zegt niet veel over de zwarigheid der aandoening't kan een eenvoudige kwetsuur zijn in den gehoorgang, eene scheuring van het trommelvlies, een beenbreuk in den schedel, waarvan het laatste alleen levensgevaarlijk is in dit geval is de bloeduitstorting gewoonlijk overvloe dig, doch die hoeveelheid is nog geen vaste maatstaf deze is meest te zoe ken in de andere verschijnselen, als bloedverlies langs andere wegen, schok, bewusteloosheid, en in de hevig heid van de oorzaak. Er zijn algemeene zorgen Volledige bedrust,met het hoofd iet wat verheven zal in alle geval volstrekt.noodig zijn, koude omslagen of ijsblazen op het hoof d werken doorgaans ook voordeelig. Als de lijder bewusteloos is, tracht men hem op te wekken door reukmiddelen, in afwachting dat een geneesheer zoo spoedig mogelijk zijn beslissend oordeel veile en passende maatregelen neme. Indien er uit den gehoorgang, naast het bloed ook bruinachtig vocht vloeit moet men niet meer twijfelen aan diep gelegen beenbreuken die het.inwendig oor of zelfs de hersenpan openleggen. De eerste plaatselijke zorgen bij een ongeval, komen wij tegen in de wondverzorging van het gehooror gaan. Eene wonde is ofwel smetvrij ofwel besmet, en hare verzorging bestaat eenvoudig in de toepassing van vroegere vermelde leerstelsels over asepsie het weghouden van ziekte kiemen en antisepsie het weer verwijderen en afmaken der ziektekie men. Wanneer men dus zelf opzettelijk een wonde maakt, bijvoorbeeld, he1 doorboren der oorlel om oorsieraden te dragen, zal men opletten dit te doen meteen op voorhand ontsmet gereed schap deze ontsmetting geschiedt door de naald te laten rood gloeien in de vlam van een gasbek of een alcohol lamp. Dezelfde voorzorg moet genomen worden voor den oorring die in de won de zal blijven steken, om haar open te hoiiden. Bovendien zal men de oorlel meermaals baden en wasschen met een 4 percentisehe oplossing van boorzuur en dat ook doen eer men de wonde maaktals voorzichtigheidsmaatregel kan men er nog wel een antiseptisch verband met boorgaas opleggen. Zoo doende zult gij ten minste uwe dochter- kensbehoeden tegen pijnlijke verzwe ringen, welke zich over de gansche oorschelp kunnen uitbreiden en deze misvormen. Lichte verwondingen van den gehoor gang worden even antiseptisch behan deld. Het weinig bloed, dat aan den ingang blijft staan, wordt voorzichtig uitgedopt met aseptische watte blijft de bloeding voortgaan, dan zal men een aseptisch wieksken in den gehoorgang laten steken, om het bloed te stelpen. Ooruitspuitingen mogen hier geen plaats vinden, omdat daardoor eene besmetting gereedelijk kan ingevoerd worden, tenware dat er reeds eene overvloedige ettering bestond. Gelijk alle wonden, moet ook deze des ge. hoorgangs gedekt worden met antisep tische stoffen, waartoe men best een gaaswieksken, vol boorvaselinum ge streken, inden gang zachjes invoert. De trommelvlies-scheuringen worden eveneens gedekt door een antiseptisch wieksken in den gehoorgang te laten dit mag niet aan het oorvlies raken, en oók niet zoo dik zijn dat het eene druk. king in den "gehoorgang uitoefent. De zieke zal vermijden dat er stof of water in het oor dringt, en daarom het wieks ken laten zitten terwijl hij zich wascht mits dit naderhand, wijl het nat ge worden is, door een versch te vervan gen. Algeheele badeng en douchen zijn ook verboden, zoolang de wonde niet genezen is. Bij verwondingen van het inwendig oor, zal de gehoorgang ook verstopt blijven, om den invloed van de konde of van de luide geruchten te verhoeden. (Wordt voortgezet.) Menigmaal is het gezegd, dat de ge schiedenis een eeuwig herbeginnen is Als dit een feit is voor de wereldge schiedenis dan is het zeker toch niet minder waar voor de geschiedenis der- Kerk, die in haar bestaan mededeelt van de eeuwigheid van haren insteller. Van 't begin af zien wij Haar in 't strijdperk en 't meeste bloeien bij vervolging en tegenkanting. Nazareth dreef den Ver losser buiten hare muren en heel Gali- lea hoorde zij n woord. Judea was warsch van zijne leering en Samaria geloof de op 't woord der Samantaansche vrouw. Perea, Tyrus en Sydon, hoorde 't evangelie als Hij vluchtte voor de joden uit Jerusalem. Paulus predikte in de tempels en synagogen der joden, zij geloofden hem niet. Paulus schudde tegen hen, het stof van zijne voeten en werd de groote apostel der Heidenen. Deze op hunne beurt kwamen aanzitten aan 't hemelsch feestmaal en namen de plaatsen in van de kinderen van Abra ham. In latere eeuwen vaften de bloei ende Christenheden van 't Oosten in de slavernij en afschuwelijk zingenot van 't lage Mahometanismus, doch de Kerk vindt troost in de ontzaglijke scharen barbaren van 't Westen die met Clovis en andere bekeerde koningen gansche koninkrijken in de Kerk doen treden. A's 't Westen op zijne beurt afvallig wordt en de wulpsche leer van Luther en Calvyn naloopt, dan komt de pas ontdekte nieuwe wereld de leemte aan vullen en nieuwe kristenen in de plaats der geloofsverzakers stellen. En zoo kent de Kerk heel den loo.p der eeuwen door en bloedend wee en schitterenden zege. Deze laatste jaren weende zij dik werf over 't ongeloof, de onverschillig heid de openlijke vijandschap die tus schen hare eigene kinderen insluipen en woekeren. Niet minder blijdschap moet zij ondervinden bij 't beschouwen van den vooruitgang van 't katholicis me in de meeste protestansche landen. Eenige troostvolle cijfers moeten goed doen aan 't herte van eiken godvree- zenden lezer.Duilschland zal op weinige jaren, zijne katholieke bevolking vee- dubbelen. Holland dat in 1800 geen bis schop bezat, heeft nu een Aartsbisschop en 4 bisschoppen die over een twee mil- lioefl geloovigen gebieden. Het vroe gere katholieke Denemarken komt stillekens terug tot ons met 30 a 40 be keerden per jaar, Zweden en Noor wegen geven een honderdtal bekeeriri- gen jaarlijks. 't Is bekend hoe talrijk de bekeerin gen voorkomen in Engeland. Voor Engeland alleen klom in eene tijdruimte van 17 jaar, 't getal katho lieken van 120,000 tot 2,180,000 met 21 bisschoppen,4166 priesters,2071 kerken, 't Zijn vooral de protestantsche geeste lijken en de ontwikkelden die bekeeren en dit dank aan de persoonlijke studie. Nog een bewijs dat de geleerdheid niet van God verwijdert maar er dichter bij brengt. 't Engelsch Parlement telt thans reeds 82 katholieken en de Lordskamer 41. Het gemiddeld getal bekeeringen der 60 laatste jaren is 10,000. Australië kende onze godsdienst niet vojr 1818, thans telt men er ruim 1,600,000 katho lieken, 3 aartsbisschoppen, 35 collegies enz. De Vereenigde-Staten, waar de kath. over honderd jaar een klein handvol uitmaakten met 1 enkele bisschop tel len er nu minstens 22,587,070 met 3 kardinalen, 13 aartsbisschoppen en 88 bisschoppen, 't Getal kerken klimt reeds tot 13,204 en in een jaar tijd werden er nog 336 nieuwe gebouwd. Zoo wordt het ongeloof zijn Christus' hoon ontleerd, Geleerd dat Christus' kruis door d'eeuwen triomfeert. L. Roode meeting Maandag- laatst greep er in De Zon lokaal der socialisten dezer gemeente, eene openbare meeting plaats ten voordeel® van de Algemeene Werkstaking. Na veel blaa en lawijt, want Wetteren was schier links en rechts beplakt met op- roepaffichen, moest de Genlsche spreker die daartoe opzettelijk was gekomen hot woord voeren voor slechts eenige mannen en kinderen. Met hun gewoon geweld, sakkerde do roode redenaar op die vervloekte dompers on wist het zoo goed te zeggen dat hij Let einde der grrrrrroote meeting en valt er nietmeê zatte wijven onder 't zingen van wij eisclien poer en lood om te schieten al do dompers dood, de gemeente doortrokken en onze wakkere policie verplicht was te ver- baliseeren. Het eindslot dier waarlijk mislukte open bare moeting ten voordeel© der Algemeene Werkstaking was dat de roode spreker nog min nog meerbekende dat zonder een drachtige hulp dor werklieden de Algemeene Werkstaking op een fiasko zou uitgeloopen hebben en de roode kassen niet genoegzaam van spijkers voorzien waren om don strijd eenige weken uit te zien. De ware partijgenooten werden dus be leefd, doch dris^-end verzocht, het hunne bij te dragen om het Algemeen Stemrecht te veroveren en kost wat kast die vervloekte dompers den kop te doen huigen. Elkeen kan maar zien dat hij van nu af begin te.... spa ren om aldus te trachten zich zeiven, én vrouw én kinderen uit dén slag te trekken weinig eten, nog min drinken en surtout veel sparen ziedaar de strijdleus der toekom stige Algeméene Worlcstaking. In alle geval hebben wij vernomen dat d© Weltersche werkers ditmaal den rooden lo- h.'.as niet zullen slikken en deftig aan het werk zullon blijven, tot spijt van wien het benijdt en tot rust en welvaart hunner fami- lie. Of ze gelijk hebben l

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1912 | | pagina 5