Ouzo beüeïaarl naar Lcurtles De Een tof de andere. tiaar de Grol van 0. L. Vr. van Loardes tot Mijlbeek 1 EN 2 JUNI 1913 Ik ben iemand... en iemand van mijn tijd, reetschapen, doch gepijnigd. Ik eet, drink, werk, slaap... Het vigilante of huurhouders, koetspeerd, doot dat oolc, ik ben geen trekdier, on dat is me niet genoeg. Zonder dat ik daarvoor ben op zekore uren van den dag, ben ik ongerust, het oneindige kwelt me. Waarom ben ik op de wereld Waarom hier afzien en lijden...? Waarom beminnen..? Waarom sterven..? Waarom...? Maar ik zou cr niet kunnen uitscheiden !.r. 't Is om zot to worden,als g'er wel ingaat! Ik acht me als een ongelukkige schipbit u- keling, door de woelende golven to midden van den nacht op een verlaten eiland ge worpen en dio des morgends da oneindige zeo met al hare ondoordringbare geheimen rond mij ziet... Waar ben ik Wie ben ik Waarom? Langs hier, langs daar, klinken mij antwoorden in d'ooron.., 't Is't toeval I... Zot Ofwel Gij beslaat zonder oorzaak en zonder doel...Gij zijtesn menschelijke paddenstoel! Groeit... Sterft... en daarmee uit 't Is juist alsof er een Brnssclsche agent van pelicïo die op voorbijgangers roept en tiert Circul z Nog al dikwijls 's avonds ab ik aan de familietafel, na hot eetmaal mijn dagblad lees boor ik een vezelen en achlerzeggen 'tis mijn vrouw die onzen kleinen den catechismus leert God schiep hemel en aarde in ges dagen In zos dagen Darwin en zijn stelsel?... God nam het süjh eer aarde en zegde Muhen toij den mensch naar ons even beeld o. Als 't zoo is dan komen we toch van goonen aap voort En aan de bekoring kan ik weldra niet meer wederstaal), ik sta op, en ga al boven hun schouder» eens herlezen, dio kleine Heilige geschiedenis en die beeldekens eens good bekijken dio mo vroeger toch zoo be vielen.., Noë's ark, Egj-pte's tien plagen, David die het hoofd van Goliath afhouwt... Wantin den grond bon ik toch katholiek! Maar wat voor een katholiek Is 't u al gebeurd rond den middag op straat-voor een spiegel te staan Aie ben ik dat, vdat zeer gemeen heerschap?.. Go durft niet blijven staan, want 't is toch wat to drollig zoo op de straat voor no weerkaatser te blijven gapen. Maar nochtans ge bewaardot de verschijning van dat droevig heerken, gemeen en ver sloten. De spiegel thuis is te gewillig, de straat- spiegel alleen geeft do ware waarheid weer. Indien er spiegels bestonden om zijn godsdienstig heerschap te zien,mij dunkt ik zou waarlijk te zien zijn... gemeen, versleten, opgedroogd. 't Is mijn schuld O ja men bewaart maar wat mon verde- digt. En ik vordedigde niets. 't Tijdstip dat ik beleef is nochtans een vervaarlijke tijd. Do gazetten, da boeken, do schouwburgen, do twijfelaars, de ver standige, vrienden, het wereldsche leven dut voortrolt als of alles eindigt met den dood... randen mijn geloof aan. Mijne armtierige gevoelens, waar zTjt ge henen Ik kwetste mij aan al de doornen van den weg, aan al de opwerpingen, aan al de opkomende en bestormende driften Ik bezie eens dat zoo kostbare kleed, en in de plooien vind ik er met moeite in weer, de bijzonderste lijnen van de teokeningen er in achtergelaten door de liofdevollo handen van al dezen welke mij zoo beminden. En dan, wat staat er mij te doer. Zoo blijven voortslenteren... zoo maar voortrollen als een onbewust reiziger in zijn spoorvak, zonder zich af te vragen waar de hollende trein zal uitkomen ofwel nog wachtond als doos, dio kauwt en herkauwt en u met groote en domme oogen bekijkt..? Neen... dat mag en zal 'k niet...? Ik bon geen dier. Ik ben wel een mensch en wel in den vollen droeven vollen zin van 't woord. En wanneer do levenskoorts mij een oogenblik je tijd gunt. zie ik recht voor mij en de kwellende vraag werd me weeral gesteld... Waar ga ik naartoe:.? Wat staat er mij tc wachten...? En vormits ik in de kerk, en daar alleen antwoord op mijne gestelde vragen, kan verkrijgen, want overal elders twijfelt en loochent men, wil ik wederom ter kerke om dit antwoord af te luistoren en het met nen vasten kop en met allen ernst te overwegen. DE VOLKSSTEM 1 'k Zal eens gaan bewonderen hoe het komt dat die godsdienst in schijn, zoo broos en zwak op de lipjes van mijn kleinste kind, nochtans de renzenrots is zoo vast, zoo duur zaam, dat zij te midden der hedendaagsche algemeene wereldontbinding geen zierken van een barer hoofdzakelijk® geloofspunten aan de alles verbrijzelende en vernietigende golven overlaat. Het sermoen is eene bron. Ik heb dorst...Ik zal tot die bron naderen. Do priester zal me onderwijzen, hij zal tot mijn arm hert spreken en ik zal versterkt, vertroost, en opgewekt worden... Hij is immers de bewaarder van die bron. En door hot samenkomen dier twee bron nen... van deze die dorstig is en van gene diehotvorfrisckende water houdt en uitstort... van de bekommerden reiziger die don weg vraagt en van den priester die uit plicht hem moet antwoorden, spruiten door het ont vangen der H. Sacramenten de goddelijke vreugden der verrijzenis van mijn arni9 ziel. Naar P. L. E. UITSTAP NAAR GAVARNIE. Langs een smal padje nevens afgronden en langs rols en vallei kwamen wij weldra aan het Hotel du Cirque de Gavarnie. Hier werd Joannetto aan 'nen paal gebonden en wij op weg tot in don cirk. Dó cirk van Ga varnie vormt omtrent 'nen halven cirkel van naakte bergen. Aan don voet meet do halvo rondo wol bij do 4000 meters en de hooglo verschilt tusschen de 1700 tot 1800 meters. De rotsen welke, op elkaar eenen drie- dubbelen voorsprong maken van beneden tot boven, zijn steeds mot sneoiiw en ijs bedekt. Achttien watervalion komen van do rotsen naar 't dal opbruischen. Do derde links is do grootste. *t Is de go- kendo waterval van Gavarnie cn komt van eene hoogte van 422 meters vallen. Hij ont staat in den ijsborg Marboré di9 zelf 2106 meters hoogte meet. In don cirk. vindt men ook eene soort bruggen, uit ijs en sneeuw gemaakt. Bruggen, 't is to zeggen, den door tocht, die dc watervallon gegraven hebben dwars door sneeuw en ijs, op d© rotsen. Het geheel is grootsch. Wat is de mensch toch gering, als hij nevens zulke natuurreuzen staat. Wat is de Schepper wonder in zijne werken. Wij zouden hier genegen geweest zijn Bildordijk na te zeggen van den mensch sprekend Waarom, ja, gij God op aarde, Zijt gij louter nietigheid Jammer dat wij niet meer lijd liaddon om er langer le vertoeven. Weldra moesten wij terug want men moe3t letten op d9 aanslui tingmet tram on trein. Als ik terug kwam bij Jeannette dan landen juist de oude raa- tanten en 't overige gezelschap aan. 'k Was ze dus ver voor en had don cirk gezion van dicht bij. Dan werd een glas bier ge dronken, oene belgische sigaar ontstoken. Vijf en twintig centiemen betaald als staan geld voor don ezel en terug in don zadel voor den terugtocht. Al gaande weg werd nu de brave man uitgevraagd over de manier van leven hier. Weinig bekoorlijk is hun bestaan en do menschen zijn hier doodarm. ft Vol gende moet er oenig gedacht van geven. De andoro reisgezellen hadden ook 't een en 't ander vernomop. Zij eten hier mag men zeggen maar tweemaal daags. Mageren kost dan nog. Maïsbrood en aardappelen... Hel vloesch is veel ie duur voor hunne geringe beurs, tot 30 a 40 sollen 't pond. Koffie kun nen zij ook niet overvallon, hij kost van 4 tot 4.50 fr. den kilo. Zij leven hier bijna uit sluitend van de toeristen. In den winfer spint het vrouwvolk den wol der schapen, de we ver betaalt 't gesponnon per meter en de stof wordt gezonden naar Luz. Zij nemen er ook hun eigen gebruik van, en herstellen gedu rende 't slecht seizoen, huane kleederen die volstrekt geeno weelde verraden, 't Mans volk verdient 't meerderdool iets buiten af, met smokkelen. Do Spaansciie grens is op G uren afstand, 't Leder moet er ook over tollig duur wezen, want 't mans- en vrouw volk, dragen eigengemaakte espadrillen uit ycrsletcn klecdoren vervaardigd. Gij kunt denken, boe ellendig hunne voeton 's avonds moeten ge3teld zijn, van den grondigen dag de rotsen op en af te klederen en te schui ven. Als erin 't druk seizoen, veel reizigers zijn, kunnen zij mits om 6 ure te beginnen tot 3 toeren per dag hebben. Al de gidsen zijn gesyndikeerd. Alzoo heeft iedor zijne beurt om de reizigers tot in den cirk te brengen Goede voorzorg, dat alle geharre war voorkomt. Van landbouw kan er hier ook niet veel spraak wezen. Dc grazingen der hergen zijn gehuurd door lieden van Lourdes. Soms kan er iemand van Gavarnie ook een stukje be komen. De kudden zijn kleine groepjes van 6 tot 7 stuks. Zij blijven verschillende maandon achtereenvolgens op do bergen, liet hoofd van den troep, draagt steeds eene bel. Zij is plat van vorm en eigenaardig van klank, 't Vlaamsch woord belhamel, hooft bier zijne boteekenis. De schapen zijn van een bijzonder soort, de gekende merinos schapen. De wol er van wordt verkocht to Lourdes. In Gavarnie heeft men raar groote wind of groote onwo- ders. De zon laat zich in vollen zomer slechts zien van 7 tot 5 uren. Vruchten op de boomen heeft men zelden. De bloem bevriest gewoonlijk, en de vorst valt reeds vroeg in, op 25 Oogst sneeuwde liet al voor goed op de bergen. Het inhalen de veldvruchten 6n het bebouwen der hellin gen is ook heel moeilijk. Alles moet per ezel of al dragende op en af gobracht worden, langs omwegen en langs kronkelpaden. 't Hooi, zag ik or inhalen, in een stuk zeildoek gebonden cn alzoo op hot hoofd omleeg gedragon. De postbode die in den zomer tweemaal tot Gavarnie komt dagelijks, komt erin den winter niet. In d9 terugkomst was ik wederom met mijne Jeannette do ©erste daar, en had alzoo nog den tijd om de kerk te gaan zien. 't Is een heel klein, armtierig kerksken. De bevolking beloopt ook maar een 350 inwo ners. Van achter in den muur vindt men een glazen kasken en daarin eenige schedels van patera Tempeliers. Eenige kleine kinderen zitten er de reizi gers af te wachten ora eenige sous te ver dienen. Ik gaf zo ieder 'nen sol en deed ze don Vader Ons en den Wees Gegroet opzeg gen. Dat kondon zij toch, doch in de school gaf de onderwijzeres geen godsdienstonder wijs. Iloe droef voor de schoone ziel dier kinderen. Combes en consoorton wat zal uwe reke ning groot wezen bij den lieerWas de kerk klein en armzalig, de pastorij was uiterlijk gezien nog ellendigor. 'k Heb nog altijd spijt, dat ik er niet eens aangeklopt heb, want eene bel was er niet te zien. De huizen zijn al te maal uit stukken rots gebouwd. Men hoeft die maar voor 't nemen en bewerken, en alzoo is men eigenaar van zijn huis. D® steen va# de streek is er alzoo goed koop to krijgon, 't is een voordeel voor den ondernemer. Hij heeft» zijn gerief zonder te koopen, alleen de prijs van 't bewerken. Nu zal Gavarnie terwijl al wel verschoond zijn, want eon groot hotel voor vreemdelin gen was destijds in opbouw. Oost-West, thuis best, dacht ilc nog in mijn zeïven. Ik betaalde 't loon van "mijnen gids en gaf den sukkelaar nog eeno aalmoes als drinkgeld. Ik moest hem stellig beloven, weldra terug to komen, ojn samen eenen bergtocht te maken van vijf tot zes dagen. Eerst te peerd en dan te Yoet. Als er liefhebbers zijn, ziehier zijn adres, 'k Heb zijn naamkaartje bewaard M. Justin Bor, Guide a Gavarnie. De oude matanten werden, nog al lastig gevallen door hunne geleidsters wegens bet drinkgeld.'t Was feitelijk wel eene aalmoes, maar men geeft toch niot geerne meer, dan de overeenkomst bepaalt, 't Was tijd Gavarnie te verlaten, de rijtuigen stonden gereed. Ons klikskon was 't zolfdo, uitgono- men Jan de das en zijn Siska, die waren ik weet niet waar go varen. In den terugkeor sloegen wij al maar weinig acht meer op de schoonheden dor natuur. Bergen hadden wij recd3 zooveel gezien voor vandaag. Onze geest zat er vol van, en langen tijd daarna zouden wii in Belgio nog droomen van die reuzen uit louter steen en rots gebouwd en kwistig in 't zuiden rondgestrooid. In 't rijtuig werd er dan ook veel over België gesproken en gevraagd. Kristono menschen zijk overal broeders al verschilt natie of taal. De trams te Luz stonden reed3 ongeduldig te bellen toen wij er toekwamen. Do knapzak werd nu eens te doge aange sproken. Er werd gedineerd, gegouteerd, gesoupeerd. In Lourdes zou hot wederom bak afzijn. Wij kwamen er eerst na 8 uren aan, en dan viel er niet meer le eten of te drinken, wilden wij 't geluk hebben 's nachts de IIMis op te dragen of te communiceeren bij de nachtelijk© aanbidding. Om onze schade van don dag in te halen, woonden wij nog de fakkelprocessie bjj, en gingen als om strijd zilten bidden voor de Grot tot elf uren. Dan volgde de aanbidding in de Basiliek. Wij droegen de mis op, do leeken gingon te communie en verdienden zoo den jubilee van O. L. Vr. Onbevlekt Ontvangenis. Rond 2 uron, trokken wij to bed, moei en loom. Wij konden dien morgend wat langer blijven slapen, want wij hadden reeds aan onze Zondagpliclit voldaan en eerst rond 7 uren, half acht kwamen do rijtuigen ons halen voor Cauterets. 's Avonds vernam ik ook nog dat het reislcen naar St-Sebastien in duigen gevallen was. Gelukkig hadden mijne gewoiie reisgezellen voor mij eene plaats in hun rijtuig besproken en voorbe houden. Zij waren wel braaf en zij wezen nog eens bedankt voor hun goed inzicht, Alzoo kwam het, dat ik reeds 's Zondags 's morgens mee aftrok naar Canterets. Heel onze becweg liep dien dag uit Lourdes en wat zou ik er ook ^toch moederziel alleen gedaan hebbon. Luo. TE GENT Iflternatior.aia kampstrijd voor harmoniën en fanfaren. Ter gelegenheid onzer Wereldtentoon stelling, wordt onder de bescherming der stad Gent, een internationalen kampstrijd ingericht voor harmoniën en fanfaren, gedurende de maanden Juni Juli-Aagustus. Zondag morgend,om 11 1/2 ure,had in de groote voorzaal van het stadhuis, onder voorzitterschap van M. Van Zantvoorde, de lottrekking plaats der verschiJlig^ maat schappijen die aan den internationalen kampstrijd deelnemen. De uitvoeringen der maatschappijen zullen geschieden van af 3 ure, de af deeling A op den Kouter en do afdeeling B, in de Han delsbeurs (Kouter). Zondag 8 Juni, 18 maatschappijen, afdeeling A, op den Koutor 1. La Fanfare de Mosnes (Mosnes Frank rijk) 29 uitvoerders. 2. De Scheldegalm, Meirelbeke, 28 uilv. 3. St-Cecilia, St-Nikiaas-Waas, 40uitv. 4. Ligue Amicale Fertoise (La Ferté- Alais, Frankrijk) 33 uitvoerders. 5. Fanfare de la Houssiere (Villeroux) 43 uilvoerders. 6. La Lyre Prolétarionne (Poulseur) 51 uitvoerders. 7. De Eendracht (Itlegem) 43 uitvoerders. 8. La Fanfare de Villeneuve (La Guayard Frankrijk) 24 uitvoerders. 9. La Municipale (Ililly la Montagno, Frankrijk) 42 uitvoerders. Indo Handelsbeurs, afdeeling fanfaren B. 1. St-Cecilia (Wenduino) 37 uitvoerders. 2. Vrede (Ilingcne) 31 uitvoerders. 3. Kunst na Inspanning (Amsterdam) 38 uitvoerders. 4. De Toekomst (St-Nikolaas-Waa3) 31 uitvoerders. 5. L'Avenir (Ellezelle) 46 uitvoerders. 6. Do Eendracht (Morlial) 52 uitvoerders. 7. Willen is Kunnen (St-Martons-Laathem) 3S uitvoerders. 8. Fanfare da Ilamois Achot (riamois- Conaroz). 9. St-Cecilia (Leffinge) 67 uitvoerders. Sossd-ag Ê5 Jê3kS514 maatschappijen afdeeling Harmoniën, A, op den Kouter 1. Phiiharmonie Royale (Ingelmunstel) 51 uitvoerders. 2. Koninklijke harmonie Rupelzonen (Boom) 63 uitvoerders. 3. Sl-Landry (Neder-over-Humbeek) 56 uitvoerders. 4. Antwerpia (Antwerpen) 37 uitvoerders. 5. Harmonie de St-Michel-Bonneval (Frankrijk) 42 uitvoerders. G. SociéléPhilharmonique (Fumay, Frank rijk) 45 uitvoerders. 7. Harmonie do St-Sorvais (St-Sorvais Namur) 77 uilvoerders. In do Handelsbeurs, afdeeling Harmon. B: 1. St-Cecilia (Houyet) 53 uitvoerders. 2. La Municipale (Lambusart, ^Frankrijk) 58 uitvoerders. 3. St-Cecilia (Ouffot) 50 uitvoerders. 4. Harmonie Mauloise (Maule,Frankrijk). 5. Albert Grisarskring (Antwerpen) 59 uitvoerders. 6. St-Cecilia (Roussel*re) 45 uitvoerders. 7. St-Cecilia (Baardegem) 36 uitvoerders. ZonsSag 22 afdeeling fanfa ren, 10 maatschappijen, die om 3 ure zich op den Koutor zullon doen hooren. 1. Fanfare Communale (Pecq), 60 uilv. 2. St-Cecilia (Deinze) 54 uitvoerders. 3. La Municipale do Mousy (Frankrijk) 32 4. L'Avenir (Engles) 86 uitvoerders. 5. Corcle Grótry (Penthy) 58 uitvoerders. 6. Do voreenigdo Weezen (Antwerpen) 58 uitvoerders. 7. La Bande Joyeuse deSt-Henri(Antoing) 30 uilvoerders. 8. Eendracht en Vooruitgang (Aalst) 41 uitvoerders. 9. La Fraternelle (Aubergenville, Frank rijk) 34 uitvoerders. 10. Société Musicale libre (Ilermes, (Frankrijk). Zondag 29 Juni, afdeeling Har. rnoniën, 7 maatschappijen, Koutor, om 3 u.: 1. Musique de Gourwayon-Bray, 50 uitv. 2. Arbeid en Kunst (Antwerpen) 47 uilv. 3. Help u'zeiven (Moenen) 34 uitvoerders. 4. Harmonie d'Escarbotin (Fréville Escar- botin) 40 uitvoerders, 5. Union Musical® (Fonïère en Brie, Frankrijk) 57 uitvoerders. 6. Les Tramways Liégeois(Luik) 59 uitv. 7. Royale St-Cécile (Thourout) 42 uitv. De volgende maatsohappijen zullen in den Grooten Schouwburg om 3 ure, hunne stuk kon uitvoeren t Zondag S Juli, 1° afdeeling fanfa»; ron, 5 maatschappijen 1. Nul en Vermaak (Antwerpen) TSJuitv.j 2. Koninklijke fanfaren (leperen) 76 uitv. 3. 's Gravenhaagscho Postfanfarcn (Dea Haag, Holland), 39 uitvoerders. 4. Fanfare Municipale (Pont Ie l'Arche, Frankrijk) 56 uitvoerders. 5. Aardenburgsche fanfaren (Aardenburg^ Holland) 41 uitvoerders. Zondag 27 JuSï. 1* afdéeling harmonie, 6 maatschappijen. 1. Musique Municipale (Proving, Frank rijk) 56 uitvoerders.J 2. La Royale des BonsVivanl3 (Wetleren) 49 uitvoerders. 3. De Dageraad (Antwerpen) 61 uitvoerd, 4. Harmonie (Neully-en-Thille. Frankrijk, 89 uitvoerders. 5. S.V.D.B. (Rotterdam, Holland) 72 uit. 6. Ons Gonoegen (Vlissingon, Holland) 46 uitvoerders. Zondag 3 Oogst, uitmuntendheid, fanfaren, 8 maatsohappijen. 1. L'Indépendante(Gaurin)52 uitvoerders. 2. La Fraternité (Hornu) 90 uitvoerders. 3. Stedelijk Muziekkorps (Purmerond^ Holland), 46 uitvoerders. Zondag flO Oogst, uitmuntendheid, harmoniën, 5 maatschappijen 1. Eendracht maakt Macht (Borgen op- Zoom, Holland), 27 uitvoerders. 2. Gercle instrumental (Brugge) 46 uitv. 3. Grande ITarmonio (Dampremy, 85 uitv. 4. Appollo (Hoorn, Holland), 41 uitvoerd. 5. Wisch (Terfcorg, Holland) 33 uitvoerd. Zondag 07 Oogst, eere afdeeling fanfaren, 4 maatschappijen 2. Société Royale Les Pólissiers (Bincliej 100 uitvoerders. 3. Royale Union Musicale (Doltenijs) 107 uitvoerders. 4. Fanfare Viennoise (Blois, Frankrijk) 73 uitvoerders. Zondag 07 Oogst, oereafdeeling harmoniën, 2 maatschappijen 1. Harmonie Uccloi3© (Ukkol) 111 uitv. 2. Do Werker (Antwerpen) 99 uitvoerders. Voer de uitvoeringen, zoowel in do Han delsbeurs of in den Grooten Schouwburg, i» de toegang voor het publick kosteloos. 33 Het kampicenaat vaa Europa te Seat De match Carpentier-Bombardier Wells ter Tentoonstelling van Gent. Een paar bijzonderheden over de wijze, waarop Carpentier te Brussel zijne dagen van - gangmaking doorbrengtHij staat om 7 ure op en neemt een licht ontbijt. Dan wandelt hij een paar uren in het bosch. T© middag neemt hij zijn noenmaal, rust watea gaat andermaal een paar uren in ^üet bosch vertoeven. Daarna komt [het werk In de lucht - boksen on sandow, zulks gedurende een kwaart uurs ongeveer. Dan volgt er koordspringen, waarin Carpentier beweos zeer lenig to zijn en een uitmuntenden adem to bobben. Daarop vangt het ringboksen aan mot onzen landgenoot Demlem, waar mede hij twee rounds bokst; dan twee rounds met Adrien Hogan en twee rounds met Max Ludo, een ontzaglijken -kerel van 94 ltilos. Maar allen hebben het erg lastig, want da slagen van Carpentier regenen als do klop pen van smidsliamersj en [er behoeft moed toe om ze te doorstaan. Na dit werk doet Carpentier eenige kalmeerings oefenin gen en wordt dan door den professor Julien Dupont gemasseerd. En zoo gaat thans elkon dag van Carpen tier voorbij. Do heer Mahoney. manager van Bombar dier Wolls, schrijft dat hy mot den geduch- ton bokser, eerst* zaterdag uit Loaden naar Gent zal verrrekkon, over Oostende. Wells vreest namelijk door verandering van voedsel ongesteld te worden. Als wij Christenen, op Zon- en Feestdagen het voornaamste deel van don dag in de kerkelijke diensten of werken van godvruch tigheid overgebracht hebbon, mogen wij ook oenigo uron slijten, om den goest en h®k lichaam te verkwikken door eenig geoor loofd vermaak. Wij mogen^bij voorbeeld, na eeno geheele week gewerkt te hebben, bij helder weder, óp die rustdagen, een© goede wandeling doen om eenon goodon vriend le bezoeken, do vruchten en velden bezichtigen, eerbare en christelijke liedc- Uens zingen of hooreu zingea of een ander diergelijk vermaak. Eon dozer vermaken, zeker het beste, het nuttigst en zonder twijfel het eerbaarst om don Zon- of Feestdag goed te gebruiken en zeker verdienstelijk zelf voor hot lichaam als voor de ziel, is wel van op die dagoa wanneer de goes! on spieren ruston moeten, eene schoone wandeling te doen, een bezoek le brengen aan den vriend die wij liefst zien en beminnen moeten, aan onzo Heilige Moeder Maria in de Grot van Mijlbeek.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1913 | | pagina 5