Geef een goed voorbeeld Esq glorierijke gedenkdag Priesters en Kloosterlingen OVERWEGING. Een Gemarteld Land Een voorbeeld voor ons l ONZE KOLONIE DE STOKERIJEN w4- VAN ALLESWAT a - 23 EN 24 NOV. 191 ill Kinderen rijn gewoon alles na le apen wat fcïj in liun omgeving zien. Daarom ia hot ▼oor de opvoeding van het grootste belang, dat do kinderen steeds eon goed voorbeeld Toor oogen hebben. Reeds vroeg doet het kind na, wat het de moeder ziet doen. Lacht de moedor, dan zal liet dadelijk met schitterende oogjes haar tege ilacfien. Ziet het de moeder woen9n, dan zal dadelijk zijn gezichtje een droeve uit drukking aannemen en tranen komen in zij ne oogjes. Ziet het kind do ouders, broer en zusiers bidden, dan vouwt hot ook zijn liar.djes, zonder te weten waarom. Vader on moeder werken, ook dat doet hot hind na. Eu hoort het eon kwaad woord, ziot het iels verkeerds, dadelijk doet hot 't zelfde, liet goede zoowel als het kwade oefent op hel kind een groote aantrekkingskracht uit Daarom is hot niet onverschillig, hoe men zich gedraagt in tegenwoordigheid der kin doren. Kinderen zien scherp, en do goede en slechte gewoonten, die zij dagelijks bij oudor» of huisgonooton zien, nemen zij langzamerhand ook aan. Daarom moeien do ouders zorgvuldig letton op zichzelf en op de omgeving- der kinderen. «Voorbeelden trok kon» wat de ouders aar. de kindoron loeren, dat moeten zij hun in hun eigen godrag ook als daad voorhou den. Een bekend opvoedkundige schreef eens «Uw voorbeeld moot voor het kind het twoede geweten zijn Iloe kan een lcind driftig en koppig zijn tegenover do moedor, wanneor zij met zach te woorden en bedaard lt3re bevelen geeft Iloe kan zij van eon kind waarheidsliefde verlangen, wanneer zij zelve liegt «Gij doet het immors zelf», dit antwoord zal inonigo moedor, wier gedrag niet ovoroonslemming is mot hare woorden, uit den kindermond hooren. Hot voorbeeld dor ouders moet standvas tig zijn. Men mag zijn bevelen niet veran deren zoo dikwijls mön verkiest. Men mag niet vandaag bedaard en vriendelijk en mor- gon driftig er. ruw zijn. Het helpt niet wanneor men don oenen dag een engel is en don volgenden dag door "woord on daad de kinderen een slecht voor- boold geeft. Het voorbeeld moet ook aantrekkelijk zijn. firiri.IL,^- Het moot de kimleren bevallen. Daarom moet het in liefdo en vriendelijkheid gogo ven worden. Hol goodo on hel schoono stool een kinderhart terug, wanneer liet gepaard gaat mot stugheid. Geeft cone moeder met onwillig golaat of spijtige woorden eon aal- ,mocs, koert zij verdrietig on ontstemd uit do kerk terug, verricht zij haar huiselijke werkzaamheden ouder klachten en kijven dan werkt haar voorbeeld lerugstootend op do kinderen. Gaat haro handelwijze echter gepaard mot •goedheid en geduld, dan wekt zij op lot navolging. Een scl.oone schilderij moet oen passende lijst bobben on iu 't juiste licht hangen, om efl'ocl togovon. Zoo is 't ook mot 't voorboold. Hot goede voorbeeld, dat men do kinderon geofl, moet omlijst zijn door vriendelijkheid cu verlicht door liet zonnelicht dor liefde. DE VOLKSSTEM beste scherpschutters,- on ga liooron wat hij ons voorstelt. Luitenant Scheerlinck ging op weg. De kleine troop die hem vergezelde, baande zich mot moeite eenen weg door het dichte kreu pelhout en het hooge gras. Doch weldra hoort men het geruisch van het water do rivier, de Lomami is daar en op het oogen- blik dat luitonant Scheerlinck met zijne man nen den oever bereikt, vorscbijnt eene andere groep aan den overkant De afgezanten van Sefou wachtten hunne vijanden op. Doch wat ziot de luitonant midden de blanke burnous der Arabieren Daar staat sergeant De Bruyne Bleek en vermagerd, in zijnon versleten uniform gelijkt hij eorder eone schim dan eenen man. Sefou heeft hem tot afgezant verkozenhij zal spreken 1 Bij het zien van zijnen landgenoot krimpt het hart van Scheorlinck ineen I Arme De Bruyne Eonige meters scheidon hem van zijne vrienden, van do vrijheid, van het verledon en voor altoos verbeurd geluk 1 Droef on ontmoedigd gaat hij aan don wa terkant zitten, en verfrischt in bet koele nat zijne verzengde voeten. Do Arabioron scharen zich in onachtzame doch tevons fiere houding om hem zij ver liezen hunnen govangeno niot uit het oog. Scheerlinck echter hoeft reeds een besluit genomen...., hij wil on zal zijnen krijgsmakt ker redden. Eensklaps richt hij het woord tot De Broyno Verslaat aan uwen kant iemand Fransch roept hij. Neen. Kunt gij zwommen Ja Ehwel spring in de rivier Uitgelezen scherpschutters zitten hier in het kreupel hout verscholen. Zij zullen de Arabieren niot missen Eono angstwekkende stilte volgt op doze woorden. Reeds ziet sergeant De Bruyne de vrijheid herovord, het geluk herwonnen Doch van-eene andere zijdo rijst voor zijn oog liet boeld van luitenant Lippons, alleen lijdendo, alleen ongelukkig... Eu eenvoudig, doch verheven, klinkt zijn antwoord Scheerlinck in kei oor Noen Dank Ik wil Lippens niet verlaten Do luitenant echter dringt aan, bidt en smeekt, werpt op dat Lippor.s mogelijks reeds bczwokon is. Niels helpt. De Bruyne laat zich niet overreden hij versmaadt lield- l«arfi& dö eenigé gelegenheid lot redding dio hom aangeboden wordt. Hij roept zijne vrionden en landgenoolen een laatste vaarwel too on wanneer hij zich verwijdert, ziet hij noch de rivier schitte rende in hot zonnelicht, noch het geheim zinnige en duister Kongowoud in de verte dwalen zijne gedachten, r.aar liet scl.oone Vaderland, naar zijne grijze ouders, naar al zijn geluk en liefde, doch boron dat alles ijst het beeld van den vriend voor wie hij zich slachtoffert, dien hij haast heeft weder to vinden en dien hij niet moer verlaten zal.. De heldenmoed van sergsant De Bruyne. Ilot was in do maand November 1892. Onder de blakorondo zon van Middon- Afrika, blonken do witte legertenten in liet kamp van Sefou, don Arabischen Sultan van Kasongö, die in optocht was legen baron Dhanis en zijne gotrouwe zwarten doze immers diorf hot bestaan, Sofou in zijne op permacht aan te taston en hom de hoor- schappij over de arme negers te betwisten In het Arabische kamp, waren luitenant Lippens en sorgeant Do Bruyne als gijze laars gevangen, en hun goraeenzaam lijdon, had hen ook door de nauwste vriendschaps banden aan elkander verknocht. In do lange dagen en bange nachten hun ner gevangenschap haddon zij lief en leed elkander medegedeeld, en fluisterend hadden xij nu en dan, elkander ook een straaltjen hoop in liet hart gostort. En beiden, in hunne droomen, begroetten zij het lieve, verre vaderland, voor hotwelk ïij leden, ja, wellicht zoudon sterven Baron Dhanis was niet ver meer van het Arabisohe lcarap verwijderd. Een afstand van enkele kilometers, door de bosschen, en de rivier Lomami, sohoidden beide logortnach- ten. Bevelhebber Dhanis riep zijnen luito nant Hot schijnt, sprak hij, dat de Ara bier zou willen onderhandelen neem de schoei kan zich nêer- en opslaan de onderste hooft weinig beweging. Niettegenstaande wij ze beiden naar willekeur kunnen bewo gen hangt het altijd van ons niet af zo open te houden wanneer de vermoeidheid 011 do slaap ons overvalt. Een der bijzondero deolen van het gezipht en eon van deze die het meeste bijdraagt tot de schoonheid van zijnon vorm is liet voor hoofd. Daarvoor moöten zijne verhoudingen gepast zijnhet mag niet te veel gebogea of to plat zijn niet te groot noch lo klein. Do neus is ook een deel dat bet golaat verschoont. De mond on de lippen hebben veel beweging en uitdrukking. Na do oogen is het do mond, die door da verschillige vormen diohij noomt, bost da driften weor- goeft. De stom verlevendigt nog dit doel. Eindelijk de roode klour der lippen on de witheid der tanden brengon den laalaten trek tot de bevaliighoid van liet menschelijk ge laat. Wij hebben hot gozieht yan don monscli maar beschouwd onder opzicht der gelijkheid on schoonheid der declen die het samenstel len, zonder hun einde en bail verscheiden nut te beoordeolen. Nochtans onder dit kol oogpunt ziet moiï reeds de oneindige wijsheid van Dozen die in al zijne werken hot aangename met het nuttige beeft woten le Toroenigen. Wij die zoo dikwijls do schoonheid bewonderen in orrs gelijken, lo ven wij dien God die in zijne wijsheid en goedheid liet monschelijk lichaam geschapen hooft. Wanneer wij or.s uangeziclit beschou wen, ware liet juist indien wij in stille de voorrechten overwogen die den Algoede ons geschonken hooft boven al de andere levende wezenshot ware juist ook van eens te over wegon de hooge bestemming van den menscli, bestemming die do samenstelling van zijn gezicht zelf kan bowijzon. Deze trekken zijn hem gegoveti gewoosttot het edelste doel tot een doel dat de onbeschaafdon moeilijk bereiken. Dat ons oog diene om zich te vos tigen met lust op de worken van den Schep per dat onze mond zich opene om zijnon lof ie zingen in een woord, dat al onze trekkon blijken geven van de goedhoid onzer horten, de gerechtigheid onzer gevoelensVan eenen andoren leant, do verwoestingen, die de ziokto 011 de dood teweegbrengen op ons aangezicht verwittigen ons van niet hoovaardig te zijn over onze aantrekkelijkheden. het was de streek tooneel van een Aan de Jeugd Wat u hot schoonste staat, Eu zelfs hot rijkst sieraad In glans te hoven gaat Dat is noch zacht satijn, Noch diamanten schiju, Maar dat is Eerbaar zijn Eonige dagen nadien prijkten do bloedige hoofden van De Bruyno en Lippens op de schanspalen van Sefou's kamp l Het aangezicht. 13 het uitwondigo des menschon ïichaams een bewijs zijnor voorrechten op al.de lovon- de wezens? Beschouw zijn aangezicht het is voldoende er u van te ovortuigon. Zoolang de ziel in vrede is, zijn al do deo len van 't gozicht in eene volkomeno kalmte, hunne verhouding, hunne samenhang beant woorden aan do inwendige rust. Maar wan neor de ziol ontrust is wordt het monscholijk gelaal eon lovend tafereol waar de driften met zooveel schranderheid als kracht op wêorgegevon zijn. Elke aandooning der ziol heeft zijnen bijzondoron indruk en olko vor- andoring in do trokken is het konmerk dor vorborgenste bowogingon van ons hert. 't Is voornamelijk in de oogen dat zij zich vor openbaren, hot oog is meer dan do and ore zintuigon hot onmiddellijk orgaan dor *iol Do onsluimigste driften en de zachtsto aan doeningen weerkaatsen er in met de grootsto waarheid. Ook mag mon het oog de spiegel dor ziel noemen. De wenkbrauwon brengon mot do oogon hot meeste bij tot do schoonheid van het go laat. De wimpers, lang en wol bezot, vor- schoonen hot oog en maken den blik minne- lijker. 't Is maar bij den tnenscit en don aap dat de oogschelon met wimpols ve.siord zijn, do andero dieren hebben goeno op de onder ste oogscheel die bij den monscli zelf minder voorzien is dan de bovensto. Do wenkbrau wen bewegen zich mot behulp der spieron, van het voorhoofd mon kan zo op- en nêer- slaan. De oogschelen dionen om hot oog lo' bevrijdon legen bet slof. Do bovenste oog- Zulk land is toch wol het ongelukkig Portugaal. Do republikeinsclie regoering speolt waarlijk zijn vorvolgingsrol op eeno halolijko en verfoeilijke wijzo. Dal ongelukkig land kan zich onmogelijk ontdoen van een bestuur dat bezig is met het te verdrukken on te verwoesten, 't Is waar ook dat de orde on do vooruitgang op dio manior er niot kan lieorschon. Zolfs het algemeen Portugeesch gevoelen is verontwoerdigd over de manier waarop men do politieke gevangenon behandeld. D< bespieding dor Carbonaris do tegen woordige meesters van 't land, maken liet leven iu Portugaal onmogelijk gezien de willekeurige gevangnemingeu van personen die zich noch voor noch legon do republiek, iets te verwijten hebben. Hot landsbestuur mag noch op bot leger noch op do zeemacht rekenen hot moot ook standvastig do legerovorhedon veranderen van regiment aangezien zij woinig of geen invloed meer hebben op do soldaten. Do werklieden en booron worden mot altijd stijgendo belastingen overladen.; al do fami lies, dio eonigzins kunnen verlaten liet land. Twee op honderd Portugoezon trokken tegonwoordig over degrenzon.De algemeene staatsschuld werd op twoo jaar tijd met 37,500,000 frs. vermeerderd. De republikeinen haddon nochtans eenon derden homol beloofd on eetion vorbazetiden en toenemendon vooruitgang. Na drie jaron ondor het vrijmetsolaarsjuk geloefd te heb ben, is alles ton ondor g'ebracht en 't loven onmogelijk geworden. Smeeken wij den Hoor opdat Hij dat arm volk rodde, Marc. Inwijding van esn denkmaal aan de over winnaars der Arabische slavendrijvers Twintig jaar Manyema in Kongo, roemrijk wapenfeit. De Arabieren waren er moester en doden een schandelijke verdrukking op de arme be volldng wegen,alles plunderend wat ze kon den bemachtigen en de klourlingen in de slavernij dompolend. In November 1892 brak de oorlog los tusschon do (roepen van den Kongo-Vrijstaaten de Arabieren. Zich steunend op hunne macht, vielen deze laatsten Dhanis en zijne 400 man aan op de boorden van de Lomami. Tegenover dit hard vol dapporen stonden er op de andore oevers daizende vijanden. Dhanis, evenwel, houdt kranig stand, neemt Nyangwe en Kasongo in en bestookt do Arabieren, die op het fort van Rumaliza afrukken. De inneming van Kasongo. de vorsterklo hoofdstad van do Arabieren, waarin groote rijkdommen waren opgoboopt, bracht hun de genadeslag toe. Een laatste aanval waarin ongelukkig de twee dapporen Pon- lliior en De Heuscli sneuvelden, deed de slavendrijvers uitoenstuiven. Op de plaats waar zich bet oude boma (fort) van Masongora, te Kasongo bevond,is nu een denkmaal opgericht aau de overwin naars der Arabioron. Tiet denkmaal is zeor eenvoudig. Op de eene zijde staan de plaatsen gegrift waar van November 1892 tot Februari 1894 de evechten tegen de Arabioron plaats vonden. Op de andero zijde treft men do namen aan van do Belgen die aan de gevechten deelna mon, waaronder men al do helden in Kongo aantreft, namelijk Baron Dhanis, Lippens, Debi'uyne, Ponlhier, De Heuscli, Ridder Wouters d'OpIintor, Duchène, Prégaldioa, Cassars, Cerclcel, C balt in Collet Doortie Gillain Rambursin Honry Riade Lange Lothairo Pom Scheerlinck Van Uiel Michaus Bij do inwijding van bet denkmaal nam de soklieovoraton Druart bet woord, em te wijzen op do weldaden dio dozo overwinning aan do bevolking bracht eu don vooruitgan; döt bösöha viifgUiè Of lülkle gepaar 3"gtifgT De kindoren derplaatsolijke school zongen een gelegenheidslied, do krijgsmuziek voer de do Braban^onne uit en daarna gingen de aanwezigen kronen neerleggen op 'tgraf van Lippens,sergeant De Bruyne on Wautors d'Oplinter. Ciuido Gezoflle's waarheden Denkt aleer gij doende zijt, en doende denkt dun nog Vroeg uit en vroeg onder 't dak Is gezond en groot gemak. Die 't kruis nieten draagt En is 't krui3o niet waard 1 Dio kwestie is van het hoogste belang. Het is aan elkeen bekend dat de rechten op den alkooi in eene hooge mate verhoogd zijn en zeer hoog oploopen; zij bedragen nu omtrent 10 maal de waarde van bot voort brengsel. In een vertoog zoggen de stokers De stoker dio nu voor 230 fr. alkool (genevor) verkoopt, levert aan zijnen kalant voor 20 fr. koopwaar en voor 210 fr. ac- cijnsrochton. Het spreekt van zelfs dat zulke hooge rochten lol het vermenigvuldigen van fge- heimo stokerijen moeten leiden. In den laalslen lijd werden zeor vele go- hoimo slokorijon ontdekt; maar boevole zijn or niet wolke niet ontdekt worden Voorzeker veel meer dan die wolke ont dekt worden. In de groote steden, zegt men, 'en vooral in Brassel, bestaan zeor voel geheime stoke- rijen, on de fiskus is onmachtig dat te belet ten; zelfs weigoron da accijnsbedienden binnen te dringen in zokere plaatsen waar men vermoedt dut er gohoimo stokerijen zouden kunnon bestaan; het is do plicht der policie, zeggen zij, do overtredingen der wet vast le stellen. Aangezien de rechten zoo hoog zijn, vreest het bestuur van den fiscus dat do lust tot fraudoeron ook de stokers zou kunnon be kruipen, en dat 7,elfs zijne eigouo accijns bedienden zich zouden laten verleiden; dat zijn al dingen die men gezion beeft. Daarom neemt het buitengewone voorzor- gon in de stokerijen al de bowerkingen moeten om zoo to zoggen geschieden in vak ken of kumers welke afgesloton zijn bij mid del van gevlochten ijzerdraad. De doureu worden gesloten met twoo sleutels waarvaD de oene in bezit is van den stoker en de andore in bezit van don accijnsbediende* Dat ware nog goed indien do Slaat of bet fiuanciobostuur die koston betaalde maar neen, hot doot die kosleu betalen door den stoker, alsook den onderhoud en daaruit volgt dat de stoker er niet meer kan komen* Tengevolge dor hooge rechten is de ver koop voor herbergverbruik verminderd ea de winst verkleind. De stokers zeggen dat zij in ,die condition niet kunnen voortwerken. Goed, sal men zeggen, dan is bet gene* verdrinken afgeschaft. Dat is mis, want genever om te drinken kan men invoeren uit den vreemde, 't Zouden de vreemde stokers zijn die zouden lachen, indien er in België niet meer gestookt werd. Do stokers vragen dus dat het huu moge lijk gemaakt worde alkool voort te brengen. ITet middel dat zij voorstellen is dat al do stokerijen overgenomen worden door eeno Nationale maatschappij van alkool, die nog zou moeten gesticht worden. De stokers zouden betaald worden in ak- tiön van die maatschappij dus geen geld uit te geven door don Staat. De stokers zouden niet anders maken dan ▼logge zij zouden die aan don Staat lera ren de Slaat zou reclifieeren voor het her bergverbruik en ontaarden voor de nijver heid. De wet welke dat zou tot stand brengen, zou bopalon dat geon andere genever in da herbergen mag verkocht worden dan deze geleverd door den Staat. Doze zou oen bijzonder modol 'van vaten, tonnen, kruiken en flesschen hebben. Daarmede zouden de geheime fstokerijda dood zijn, aangozien men altijd zou kunnea nagaan of do verkochte genevor van don Staat komt of niet. De stokers zouden zooveel kannen stoken als de nijverheid vereischt, zooveel to meer veo kunnen vetten, wat iuvloed zou bobben op don prijs van ihet vleesch. De fabrikatie van ether en kunstzijde zou er haar voordeel hij vinden. Do genever zou zuiver zijn en dus gezon der, dewijl hij nu veel vcrvalscht wordt om hem kittelend to maken; de Staat zou min der accijnsbedienden noodig hebben. Laai ons hopen dat er spoedig eon middel Saï gevonden worden om deze belangrijke kwestie ten voordeale van bet algemeen bt- lang op te lossen. Bij eene wereldbevolking van 270 miljoen KaUioliekou ziju or 400,000 priosturs, van wolke 272,000 wereldlijke geostelijkon ett 130,000 kloosterlingen van deze laatston werken er drie vierden in Eurt^a. De ver houding dor Soculieren on Regulieren is zeor vorschillend. Volgens een statistiek via Pator Krose, Jezuit in bet jaar 1900 opge maakt, komen er op de 100 wereldlijke priesters bot volgend aantal kloosterlinge»- priesters voor Australië 42 Engeland 40; Vereonigdo-Staten 34 Canada 31 Brazilifr 26 Zwitserland 26; Oostenrijk 25 Ierland 19 Italië 14 Beieren 9 Duilschland 9. De roeping tot den kloosterlijken staat (hetzij mannelijk of vrouwolijk, hetzij prie sterlijken of niet priesterlijken) is in onderscheidene landen zeer verschillend, zooals blijkt uit do volgendo statistiek ins gelijks van 1900 Op 100,000 katholieken kiezen don kloos terlijken slaat ongeveer 959 in Nederland G79 in Engeland 596 in Australië 560 ia de Vereenigde Staten 546 in Frankrijk 497 in Canada 473 in België295 in Beieren 257 in Ierland; 207 in Duitscbland 169 in Engolsch Indië 159 in Italio 15S in Pruisen en 119 in Oostenrijk. De onderwijzende kerk zal nooit uilator* ven, weostgorust Opgepast Op eene zijner missiën bad do beroemde Pater Bernard, redemptorist e:i befaamd predikant, met innige droofheid bemerkt dat bot volk te weinig eerbied bad voor bot ff. Sacrament des Altaars; meermaals had hjj bot vermaand, dat men do gewoonte van blijven rechtstaan of neerzillon onder do Consecratie, do Benedictie of de Nulling zou afleggen, maar lo vergeefs. Eindolijk neemt hij een ander middel te baat. Op bot oogenblik waarop de Benedictie ging gegeven worden, staat hij achtor in do kerk en roept met donderende stom A geiioux I Op de knieën Het volk knielde, en de oude vorkoord» gewoonte was voor good uitgeroeid. Zou de slem van Pator Bernard uog niet •eens te pas mogen koman donderen in role onzer kerken Hulp! Het bert dor menschon wordt de vrougde moê, euzalhet dan lijden en offers niot moede worden? Het liort dor menaohen blijft oen meu8cbcubort, mot .sgo» neigingen, sijne

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1913 | | pagina 5