ubelfeest van 0. L. Vrouw van Lede, bij Aakt
De oproer in Albanië
ALLERLEI
■i'&zümï
zV,
e toestand van koning- Willem, die
irt lang ïeed's niet benijdenswaardig
schijnt nu geheel onuitstaanbaar
orden, zooals blijkt uit een schrij-
welke de leiders der opstandelingen
le Europoesche gezanten hebben ge-
t en waarin wordt gezegd dat vorst
lem niet normaal is en dat hij zooda-
volgens de leer van den koran onmo-
jk vorst van het land kan blijven.
Pjjapitein Eabius, Hollandsch officier,
idï e
/ei M
bIo
De aan den Koning trouw gebleverr troepen aan de Strandmeren nabij de
wel gekende brug op den weg naar Chiak.
e laatste gebeurtenissen in Oostelijk
opea, hebben de aandacht afgewend
den Albuneeschen imbroglio of war-
werd op 24 Juli laatstleden, op zijn ver
zoek, eervol ontslag verleend uit den
Albaneeschen dienst. Men weet dat deze
officier zijn ontslag heeft gegeven als
gevolg op eene vraag door den prins ge
steld aan een Duitsch bouwkundige be
trekkelijk het plaatsen der artillerie
stukken die onder de verantwoordelijk
heid van den kapitein stonden.
Dagelijks worden te Durazzo diefstal
len gepleegd door de Mirdieten en Ha-
lissoren hetgeen de onrust in de hoofd
stad, die daarbij nog wordt omsingeld,
niet weinig verergert.
VOORWOORD:
Processie van Lede is voornamelijk de
itelling van de VII Weeën van Maria,
toe zijn oiivolgenlijk de 7 eerste groepen
vat. Een achtste groep is de algemeene
jJ>erlijking van O. L. Vrouw.
TA. Voor de kleedij van O. L. Vrouw
tie gewone kleuren bewaard maar al de
re kleede/en zijn volgens geschiedkun-
gegevens vervaardigd,
kleederen van de voornaamste personen
vervaardigd door het Damencomiteit van
naar de teekeningen van de HH. Fr. en
Joppejans, J. Cornelis, kunstteekenaars
nt, en E, Roelant, director aan de Aka-
,ssle van Aulenaerde.
groep is voorafgegaan door elf bo-
die aankondigen wat zal vertoond wor-
(Zij zijn vervaardigd naar teekeningen
Fr. Ccppejans, volgens opgave van
H. Kanunnik Van den Gheyn.)
WEGWIJZER:
maal. - ZOND AC, 2 Augustus:
kcolen, Rozestraat, Brilstraat, Dorp,
chlf, Kastee dreef, Statie, Statiestraat,
kriekstraat, Nieuwstraat, Dorp.
maal. xONDAC, 9 Augustus:
lelschcstc nwegRammelstraat
Dreef, «-.asteeldreef, Statie, Sta-
raat, Elek'.riekstraat, Nieuwstraat,
erstraat, Brilstraat, Dorp.
De groep stelt een Egyptisch feest
voor priesters dragen het beeld van
Osiris en het volk juicht. Maar de Hei
lige Familie komt en dan dragen de
Heidensche priesters enkel stukken en
brokken die van hunne afgoden nog
overblijven. Laatst komen db soldaten
van Herodes, die bet Kind moeten op
zoeken.
SCHIKKING IN DEN STOET:
Officier en soldaten. Mannen en vrou-
wen uit het volk. Soldaten, hovelingen,
Pharao door 4 slaven gedragen. Offerdra
gers. Priesters met het beeld van Orisis,
Maria en Jozef vluchtend met het Kind.
Offerdragers. Priesters met het verbrok
keld beeld. Mannen en vrouwen uit het
volk. Soldaten van Herodes.
V° WEE.
JEZUS AAN HET KRUIS.
(80 deelnemers.)
Opvatting van M. Cornelis. Wagen ver
vaardigd door M. Cornelis naar teekening
van M. H. Coppejans. Hei Christusbeeld
van M. De Beule.
Hetzelfde volk, met soldaten en Pha-
ei s wemelen nu op den Calvarieberg.
I Indei het kruis staan Maria, Joannes
i u Magdalena. Dicht bij, Longinus met
Ie lans en ook de Romeinsche honderd
man, die zal getuigen dat Jezus God is.
Wat verder spelen vier soldaten met de
hellingen om de kleederen van Jezus
SCHIKKING IN DEN STOET:
Hoofdman te paard. Bende volk. Man
:cn cn vrouwen met ladder en ander gerief.
- Wagen der kruisiging. Romeinsche sol
daten ronql den wagen. Op den wagen
Jezus aan het kruis, O. L. Vrouw, Joannes,
Magdalena, Longinus, soldaten die de teer
lingcn werpen over de kleedercn van Jezus.
Achter den wagen Phariseërs, volk.
VIe WEE.
JEZUS OP DEN SCHOOT ZIJNER MOEDER.
(67 deelnemers.)
Opvatting van M. Roelant. Costumen van
van M. Somerlinck.
Jezus op den schoot van Maria; beeld
van M. De Beule. Nicodemus en Jozef
van Arimathea hebben het doode lichaam
van het kruis afgedaan en neergelegd
op den schoot zijner moeder. De hon
derdman verlaat stillekens den berg, de
soldaten gaan mede, alsook eenige pries
ters met ander volk. Sint- Jan en de hei
lige vrouwen blijven bij de Moeder van
Smarten
SCHIKKING IN DEN STOET:
Hoofdman te paard. Romeinsche solda
ten. Priesters en ander volk verlaten den
Berg. 4 soldaten die 't kruis bewaakten.
Jezus op den schoot zijner Moeder. Heilige
Joannes, Jozef van Arimathea, Nicodemus en
heilige vrouwen.
ORDE VAN DEN STOET.
1-f. WEE.
1ACH r VAN JEZUS IN DEN TEMPEL.
(62 deelnemers.)
itti.fg van M. E. Roelant. Costumen
van M. Somerlinck van Gent.
igens de voorschriften van de wet
"ozes, gaat de H. Maagd haar Kind
gen in den tempel. De H. Jozef
t de twee toi telduifjes, het offer
men. Simeon begroet de Heilige
[d, en voorspelt haar het zweerd
[roefbeid. Dit is het eerste Wee. De
fe groep stelt nog. andere menschen
I welke toen juist met hunne of fe
rn naar den tempel komen, en pries-
'n levieten die moeten offeren.
SCHIKKING IN DEN STOET:
Iers met offeranden (duiven, schooven,
en). Mannen en vrouwen met hunne
en. De H. Maagd en de H. Jozef offe-
ït Kind Jezus aan Simeon den ouder-
- De prophetes Anna. De opperpries-
lagt het Wetboek van Mozes. Levie-
priesters.
IIP WEE.
JEZUS TERUGGEVONDEN IN DEN TEMPEL.
(77 deelnemers.)
Opvatting van den heer Fr. Coppejans.
Costumen van M. Maes van Thielt.
De wagen is gemaakt naar opgave en leiding
van M. J. Cornelis.
't Is Paaschfeest bij de Joden. A\ het
volk gaat naar den tempel van Jerusa
lem om de eerste vruchten op te dragen,
volgens de wet van Mozes. In den tem
pel zijn priesters en levieten volop bezig
met offeren. Maria en Jozef komen daar
ook aan met Jezus; maar bij het terug-
keeren zien zij dat het Kind verloren is.
Zij gaan het opzoeken, en zullen het in
den tempel terugvinden bij de leeraars,
die Zijne wijsheid bewonderen.
SCHIKKING IN DEN STOET:
A) Joodsche familiën gaan naar 't Paasch
feest te Jerusalem
B) De Heilige Familie op weg naar Jerusa
lem
C) Het Paaschfeestlevieten en priesters
met speeltuigen. Jonge maagden met hun-
ne meesteressen. Een priester met offer
aars. Priester met de eerste vruchten.
Schriftgeleerden en ouderlingen. Offer
priester met Wetboek. Twee flambellendra-
gers
D) Wagen Jezus in den Tempel te midden
der leeraars. Maria en Jozef zoeken Jezus.
YIP WEE.
JEZUS IN HET GRAF GELEGD.
Deelnemers
Opvatting van den heer Cornelis.
Costumen van M. Maes.
De heilige Joannes geholpen door Jo
zef van Arimathea, Nicodemus en den
honderdman, draagt Jezus naar 't graf.
De heilige vrouwen hebben in doeken
het H. Bloed opgenomen en andere reli
kwieën gezocht en nu gaan ze met O. L.
Vrouw mede naar het graf. Eenige rou
wende joden volgen den stoet.
SCHIKKING IN DEN STOET:
Fakkeldragers. De lijkdragers Joannes
Jozef van Arimathea, Nicodemus en de Hon-
derdman. Maria en Magdalena. Heilige
vrouwen en kinderen. Vrouwen met reli
kwieën. Rouwmoedige mannen en vrou
wen uit het volk.
Deze geschiedkundige en godsdiensti
ge groepen ter eere van MARIA zullen
op ZONDAG, 2 Augustus gevolgd zijn
door de
GROOTSCHE BETOOGING
TER EERE VAN HET H. SAKRAMENT
l Groep der misdienaars (75 koor
knapen);
2" Groep der afgevaardigden van de
omliggende parochiën, met vaandel;
3' De Geestelijkheid der omliggende
parochiën, in koorgewaad;
4e De gemijterde abten van
o" Hit Heilig Sacrament gedragen
door Zijne ïïoogweerdigheid Hgr Van
ïteckem, Hulpbisschop van Zijne Hoog-
weerdigheid den Bisschop van Gent.
Bij het lerugkeeren van den stoet-, ze
gen met het Allerheiligste, op de Dorp
plaats.
WV
OP HET POLICIEBUREEL.
Acht jaarReeds diefarm kind
Vader is ziek, mijnheer de kommis-
sarisIk ben het die hem vervang.
-«IN
GESLEPEN.
ader. Waarom moet gij altijd in
de school blijven, kleine hengel?
Jongen. Omdat de meester van mij
houdt, vader.
IIe WEE.
DE VLUCHT NAAR EGYPTE.
(78 deelnemers)
m van den Mariakring te Gent.
ting van M. J. Cornelis. Costumen
van den Mariakring.
engel heeft den H. Jozef verwit-
- lat hij naar Egypte moet vluchten
ontkomen aan de vervolging van
les. Volgens eene oude overleve-
rielen de Egyptische afgoden op
^rond waar het Kind Jezus voorbij
IYC WEE.
JEZUS ONTMOET ZIJNE MOEDER.
(81 deelnemers.)
Opvatting van den heer H. Coppejans.
Costumen van M. H. Maes.
Jezus is ter dood veroordeeld en gaat
pijnlijk met het kruis den Kalvarieberg
op. Mannen, vrouwen en kinderen uit
het gepeupel omringen Hem spottend
en dreigend. De Romeinsche soldaten
moeten orde houden. De Phariseeërs
grijnslachen om het lijden van hun
slachtoffer. Dan komt Maria met den
heiligen Joannes en eenige vrouwen den
droeven stoet tegen. Droefheid van Ma-
ria. Zij volgt haren Goddelijken Zoon
tot het einde.
SCHIKKING IN DEN STOET:
Hoofdman te paard. Bazuinblazers.
Soldaat met labarum. Honderdman met
Romeinsche soldaten. Mannen, vrouwen,
kinderen uit het gepeupel. Soldaten. De
twee moordenaars. Hoofdman te paard.
Soldaten en volk.
VIII0 GROEP.
VERHEERLIJKING VAN MARIA.
(280 deelnemers.)
Naar opgave van Z. E. H. Van den Gheyn,
vervaardigd door 't Damencomiteit van Lede.
Deze groep bevat 5 deelen.
istc Afdeeling.
MARIA VERHEERLIJKT DOOR BELGIË.
Ontelbaar zijn op onzen duurbaren
grond de heiligdommen waar Maria Ver
eerd wordt en waar zij bijzondere gun
sten verleend heeft. Heel België neemt
dan deel in het Jubelfeest van Lede om
Maria te verheerlijken. Dit is de betee-
kenis van deze eerste afdeeling.
SCHIKKING.
3 bazuinblazers.
25 meisjes met blauwe, Belgische of Pause-
iijke sluiers.
Knaap met Belgische vlag.
9 knapen met de schilden der 9 provinciën
3knapen met schild van Kerk, Vaderland
en Z. D. H. den Bisschop.
2e, 3°, 4° en 5° Afdeeling.
Gelijk wij Maria verheerlijken hier
op aarde, als onze Moeder en onze Ko
ningin, zoo wordt Maria ook in den He
mel verheerlijkt. Zij wordt hier voorge
steld als Koningin der Maagden, der
Martelaars, der Heiligen en der Enge
len.
a) Koningin der Maagden: 28 zingen
de meisjes; 21 maagden in 't rood, roze
of geel. Zij dragen witte leliën.
b) Koningin der Martelaars: 12 meis
jes in 't purper en 't rood, dragen bloe
menkransen; 24 jonge maagden met fol
tertuigen; 29 kinderen met palmtakken
verbeeldend de zegepraal.
c) Koningin der Ëeiligen15 ver-
schillige Heiligen omringd van 30 meis
jes met bloemenkransen.
d) Koningin der Engelen zingende
meisjes (groep uit Dendermonde), de
Wagen der Verheerlijking.
Op den wagen: het mirakuleus beeld
DE ZOETE NOOD GODS omringd
door kinderen met palmtakken en le
liën, en vereerd door 12 engelen met
speeltuigen.
VOOR DE RECHTBANK.
Rechter. Is het waar dat gij ge
zegd hebt dat uw buurman een bedrie
ger iè?
Beschuldigde. Waar is het, mijn
heer, maar gezegd heb ik het niet.
DE REDEN.
In vroegere tijden mochten te Lon
den geene vrouwen op de theaterplan
ken komenIn vrouw verkleede man
nen vervulden de damenrollen.
Eens was koning Karei II in den
schouwburg. Men zou het drama
Koningin Lea opvoeren, en het gor
dijn ging maar niet op.
De koning begon ongeduldig te wor
den, en toen hij nog een paar minuten
gewacht had, liet hij den bestuurder
ontbieden.
Mijnheer, wat beteekent dat?
Sire, zei de bestuurder zacht, Uwe
Majesteit hebbe nog één minuut geduld:
ze zijn bezig met de Koningin te sche
ren.
OH DIE SCHILDERS!...
Piet Stompers liet over eenige weken
zijn portret maken, doch toen het was
afgewerkt, g'eleek het niet meer aan
Piet dan aan den keizer van Rusland.
Ook wilde hij het niet betalen.
De schilder echter beweerde, dat het
gelijkend was en verzocht Piet 's ander
daags terug te keeren met zijn hond.
Nauwelijks had het dier het portret
ontwaard of het begon het te besnuffe
len en het aangezicht te likken. Daarin
zag Piet het beste bewijs dat de afbeel
ding gelijkend was en hij betaalde.
De slimme schilder had het portret
met vet bestreken.
TEVREDEN.
Jef Slimmekens verneemt dat de
vrouw met wie hij vroeger verloofd was,
weduwe is geworden.
Wat heb ik wel gedaan met haar
niet te trouwen, zegt Jef; 'k zou nu ook
dood zijn
IN DEN DIERENTUIN
Papa Snobs geeft uitleg aan zijnen
tien jarigen afstammeling.
Zie, ventje, die groote is de ezels-
vader, die. kleine de ezelsmoeder en dat
heele kleintje het ezelskindje.
Zoo, vader, trouwen de ezels dan
ook
Wat blief? Alléén
i trouwen
OP HET TRIBUNAAL.
Beschuldigde, uwe staat
Een beetje koortachtig, mijnheer
de voorzitter, ik heb niet veel geslapen,
bedank u algelijk.
Rechter. De herhaalde veroordee
lingen schijnen niet den minsten in
vloed' ten goede op u uit te oefenen.
Beschuldigde. Neen, mijnheer de
Voorzitter, daarom zou ik ook maar op
houden met mij te veroordeelen.
TEGENWOORDIGHEID
VAN GEEST.
De rechter. Gij moest beschaamd
zijn; een man zooals gij die uwe onge
lukkige kleiue vrouw durft slaan.
De betichte. Maar, mijnheer de
rechter, zij plaagt en hitst mij aanhou
dend daartoe aan.
De rechter. (J daartoe aanhitsen
En hoe dat
De betichte. Oh gij kent ze niet,
zij zegt. mij altijd: Wel» sla mij dan,
ellendeling! sla mij, lafaard! Ik daag
er u toe uit, want zoo gij het ongeluk
hebt mij aan te raken, doe ik u verschij
nen voor dien grooten ouden kalekop,
met zijn smerig hoofd, zijn leepoogen
zijn schee ven neus» zijn
Dè rechter (onderbrekend). Gij
zijt vrij.
OP SCHOOL.
Onderwijzer. Wat is heimwee,
Jan
Jan. Heimwee is, als mijne moe
der met mijne zusters gaat wandelen en
ik moet thuis blijven om mijn school
werk te maken.
SCHOUWEN DIE ROOKEN
Baron de Goeman wandelt droefgees
tig in de dreef van zijn kasteel, dat hij
ontvlucht is om zich aan 't~geknor en
de opvliegendheid zijner lieve we
derhelft te onttrekken.
Hij vindt, onder eenen boom gezeten,
Michel, zijn jachtwachter. Deze veror
bert zijn noenmaal.
Smakeli-jk, Michel, zegt vriende
lijk de baron
Merci, meneer de baron....
Uw maal riekt lekkermaap
waarom het hier buiten nutten 't Zou
immers beter smaken in uw paviljoen?
Zeker, meneer de baron, maar
Maar wat?
De garde krabt zich achter 't oor en
zegt, een weinig verlegen
-Wel, ik heb eene schouw die rookt.
En waarom dat niet vroeger ge
zegd? Ik zou ze doen herstellen hebben.
Laat ons eens gaan zien.
Ge zijt wel goed, meneer de baron,
maar ik
Laat mij doen, Michel; kom, toon
me dadelijk uwe schouw.
De garde leidt zijn meester naai- zijne
woning.
Daar aangekomen opent de baron de
deur en krijgt een ferme bessemslag,
die Michel's vrouw voor dezen had be
stemd.
Oh meneer de baron Excuseer...,
zegt de wanhopige garde, zijn heer ach
teruit trekkende.
't Kan geen kwaad, Michel.... Ik
weet wat het is; ik heb thuis ook eene
schouw die rookt.
LANGS OMWEGEN.
Verbruiker. Herbergier, hoe lang
houdt gij reeds herberg?
Herbergier. Drie jaar.
Dan spijt het mij toch niet wat eer
der gekomen te zijn.
Waarom dat?
Dan zou ik intusschen al wel reeds
besteld zijn geworden.
Eerste student. Zooeven zendt mijn
vader mij honderd gulden.
Twee student. Ik feliciteer u. Zeg
eens, zijt gij overmorgen thuis?
Eerste student. Waarom vraagt gij
dat
Tweede student. Dan kan ik u de
tien gulden teruggeven, als gij ze mij
nu wilt leenen.
WAARSCHUWING.
Heer. Is Mevrouw de Barones te
spreken
Dienstmeid (door het venster). Ja
wel, maar wees wat voorzichtig: Ik heb
van morgen al een paar klappen om mij
ne ooren beet.
LOGISCH.
Mevrouw. Kijk eens, lieve man, ik
heb voor onzen Caro een allerliefsten
halsband gekocht voor slechts zeven
gulden
Mijnheer. Maar, vrouw, zeven gul
den voor een halsbandIk draag ze van
dertien stuivers.
Mevrouw. Ah ja, 'maar gij zijt toch
ook geen hond
ZEKERHEID.
En wat laat gij uw oudste zoon
worden
Pianist, maar voor de zekerheid
laat ik hem het schoenmaken ©r bij lee-
ren