Eiliins Joasaei SEGHERS
De Wet der Liefde
EENE OPLOSSING
Oorlogsberichten
JAAR N. 32
4 centieraeu het nummer
'JIJ
Vrijdag Februari WW
JLKSSTEM
Jk'nkker-Uitgovor J. Van Nubped-De Gbmdt.
Bureelen: Kerkstraat, N. 9 en 22. Aalst
door de barmhartigheid O oils c:i de genade tan
den U. Apcfldijken til oei,
BiRseliop van G-en.*,
Aan de geestelijkheid en de geloovijron van liet
Bis-lom van Gent, zaligheid m zegen in On
zen Ifea- .'czus-Christus.
Zee; beminde Broeders,
Op den laatsten Kerstavond ontving Z. H. de
I'.'. naar gewoonte hot II. College der Kardi
nalen. Op do gelukwenschen die hein voor liet
n nstaande jaar aangeboden wiorden antwoor
dteb-, sprak Benodiclus XV op de volgende
v - Wij erkennen de gegrondheid der mec-
ri-.gdat do verschrikkingen van dezen oorlog
l ainde zullen uenion. vooralear domenaehen
v rgakeerd zijn totGod. Alsdc huidige blinden
v zien en do docven zullen hooren, als
t- i. romme teeg neer recht on elke oneff-nbeid
i rjjt'it ;a! gemaal;! zijn, kortom, als do
i li'm eu (Ij inaatsehappu tol God zullen
i: rgekeerd zijn, dan, en enkel dan, zal alle
W- r.rJi th redding van God aanschoeien on
v:.an do nrmen én do bedroefden hot livaiige-
ii>- win Ood ten deele worden. Zooals da t- u-
g us.ieia der zinnen eens beruchte sleden
•:;u zee van vuur verslond, zoo hebben op
e dagen zedeloosheid en goddeloosheid, vor-
ii tol e.n st-.lsol van vcrlijnde kuituur, do
v. reld m eene zee van bloed gedompeld.
a- boven de duisternis diode aarde omhult,
g'. si verheven en onbeweeglijk hei licht van
i geloof. Mogo toch hot sterfelijk oog zich
v.O don tol den gezoy enden sirual I Ingevolge
O; i*n heiligen plichtroepen v.y dan den kin-
i.- ren onzer dagen do woorden van den proleet
loc Keert, o keert tot den Hoer lorug.
Welke gewichtige woorden, Z. 15. 13., zijn
daar uitgesproken door den Vertegenwoordiger
v.ia Christus op aarde; liec zijn de zedeloosheid
'.n de goddeloosheid onzer dagen, die do wereld
in eonezec van bloed gedompeld hebben; opdat
de verschrikkingen van denhuidigeu oorlog oen
einde zouden nemen, moeton do monschou tol
God terugkevren. Belooid hoboendo- aityd go-
trouw te zjnaando leering ven dun H. Vader
tmdezelfde op eene onbewimpelde wijze willende
voorstellen, vragen Wij u do woordon van den
Paus ernstig te overwegen, diep in uw hart to
prenten ou bijzonderlijk er uil te trokken en ui
r.et werk to stellen do govolgea die Zyne Heilig
heid zelve aanduidt.
Zedeloosheid en goddeloosheid zijn èmj groote
oorzaak der rampen die op de wereld neerge
komen zijn. Indien do tegenwoordige tijden zich
mogen beroemen op vele uitvindingen en waren
•I-uitgang, welke de geest van don mensen
ia verschilligo wetenschappen gedaan heeft,
j-, .cii er in zekere opzichten groote verbetering
in i ,oii stofleiyksutoestand dor menigtegeko.nen
is, onzedelijke toestand is in evenredigheid niet
i. ogen. Integendeel, men kan in 't algemeen
i -I arken eeno groote verslrpj-iug van de chris-
a deugdzaamheid, eene grooio vorineerdoriiig
j a uitbreiding van zedeloosheid. Weinige chris-
leiiuu zijn neg bezield met dón geest van het
Evangelie die een geest is van ootmoedigheid,
ven versterving, van ontheehting van.de aard-
scha goederen. Velen kennen gceno onderwer
ping ineo.' aan do wollige o.c. s'on; he: bókomou
i n het vermeerderen dor'fydolijkj goederen is
j eenigdoel van het leven; voor hot geld zou
!.u a alios doen de wetten dor uaastenliefduou
i r rechtvaardigheid verwaarloozon.do gewich-
5, ■•te plichten zijns gewetens ouder de voeten
trappen. Velen nog zoeken aïleeii het zinnelijk
{.--.■a o tvoer hen bestaat (lc zeeg baarheid met
or, i n zij worden do slaven van hunne wulp-
Eciic driften. Grootelijks ook zijn vermenigvul
digd ue zonden die op bijzondere wijze de strai
feu op de maatschappij trekken, omdat zij rcoht-
stree-rsch tegenstrijdig ,.iiu met het welzijn \an
het mens -helijk geslacht, zooals de ongulrou-
wighoid inden liuwolyken staat en de ecutsclici-
-diiigcn die er uit vo.g n, do zonden die goticu-
jen om den last van hot huwelijk ie vurminderen
Ou het gelul dor kiudoroii to bvporkon.
En gelijk altijd gaau zedeiooslieed on godde
loosheid to zanten, liet oene brengt hot aut
bij: als do zeden bedorven ziju, tracht men
zijnen gc-.-st te baiinou het gciarht van God,
knaging bijbrengt; en ;.!s men God ni-.-i u.
«Tkcnt. zal men o.. in 't algemeen zijne i;v.
drillen niet meer brtouge.cn,omdat inca da i
noch dc noodigc kracht, noch u.doende reu
heeft- He goJde.Oaslicn' hecfl ziult dan col:
langs om meer uitgebreid. En om alleen vs
Belgto to sprotenheeft do ougod..d>clistigheid
niet veel Lic^l-nomen bij de werkende kin
dat vaderland dat wij zoo vurig li.niinn
dat nog als een katholiek land mug u;
worden, zijn er zowelen, bijzonderlijk
grooto steden, dio den Oppersten Heer ii
van kant stollen, de dagen Hem loogowi.i
eeren, luiiino godsdieusligc plichion verzu
ja God verachten en weigeren ilmu nog te-er
keuncn En do grootste goidej >oshcid onze
dagen is dat God niet muir aanbeden wordt doe
de maatschappij, dat zijn gezag eu zyn» reek lei
niet meer ert. end worden door do volgeren, da
Zijn Noam door v-:!o regeerders £met opzet niet
meer uitgesproken wordt.
Welnu, wij zeggen met den Paus dat do
zetlolaushaiii en goddeloosliaid, dio zelfs tut een
stolsul van verlijudo kuituur verheven waren,
de wereld in eene zoo van bloed gedompeld heb
ben. Zedeloosheid cu goddolooshcid brengen
wanorde ;n -ie samenlev.ng, en uit die wanorde
v Igt noodzaKei.jk vroeg of laat dc oorlog.Maar
Wu willen dat gedacht niet, verder uitbreiden;
W ij willen er a.,c. n op steaueu dat de zedeloos
heid en de goddeloosheid de sirail'en van God
op de wereld trekken. Wij weten wel dat or zijn,
zeifsonder dc christenen die scgbacn verergerd
te zijn ais men hun spreekt van do straffen des
Ileeroii die op de w ereld nederkonion.Zy aanzien
dit als tegenstrijdig met de goedheid van God.
Maar God die de opperste volmaaktheid is, is
niet alleen goed eu barmhartig, Hy is ook heilig
en rechtvaardig, en hel kwaad tiateudo, moet
Hij het noodzakelijk straffen. Daarenboven i»
het H. Schr il én dc Kerkleeraars loeren ons
dat, wanneer eeue zekere maat van overtre
dingen der goddelyke wet vervuld is, eu by zon
derlyk als de maatschappij als zulksdamg» het
goddelijk gezag verworpen hoeft, God do
zwaarte van zijnen wrekenden arm laat gevoe
len nmt haar rampen over to zenden of ton
m mat» mot da rampen die over haar nedarko-
n.ou, niet te verwydereu eu lo beleiteu. Miseros
fo itpopulos pccculum; de sondcu m*ckt de eol-
A.-v* ongelukkig. Ziedaar dc aigemeeuc oor
sprong vaa aile ongeluk, welken de eeuwige
w aarheid v.t'ive ons aanduidt. Do profeet Jore-
m as, sprekende ven hst volk vjoj Israel, loert
ons dal waaneer stedun eu dorpen door den
oeriog verwees» ;n verbrand worden, geheel
die vernieling uit de zonde voortkwam. Propter
rAultltudiKem iuifiéUatia hue et propter dura,
pew ta tua, [wi /nfc tlbiom dc menigte uwer
onrioUuGordifheitO'i, en uwe sxout e tonden, heb
ih du gedaan. En alhoewel dit rechtstreeks toe-
pass.Mijlt was aan het Joodsche volk, dat bijzon
dere beloften van tydelijken voorspoed had
wannier het getrouw was atpi don Hoer, en
bedreigd wlordzaet straffen als bot zijne wetten
overtrad en van Hem ai week, mag dit nocbtais
ook aan de christens landen toogepast worden
wanneer sij zich jsgens don Heer grootclijks
plichtig gomaakt habbeu en Hem niet moer wil
len erkcuuoii. Volgens do Kerkleeraars schenkt
God eerst tijdelijke woldaden en voorspoed aan
de volkeren opdat zij uit dankbaarheid Hem
zouden erkennen en zijne wetton zouden onder-
nouden maar wanneer in plaats van Hem
dankbaarheid to bewijzen, zij Hem bt'leadigcn
cn als uitdagen door hunne zouden dan slaat
Hij zo mot rampen, opdat zij zijnen strafl'ondon
arm, gevoelende, tot inkeer zouden komen.
Want in de straffen van God is er toch altijd
barmhartigheid gelogen. Zoo sproken ouuor
anderen do 11. Chrysostomus, de H. Laureutius
.Justinianus eu do H. Grcgorius de Groote.
Niot uoodig meerdere piaatsen van do Heilige
Schriftuur of van de Kerkleeraars bij fb bren
gen on; met den Paus de rampen die op ons
neergekom ii zijn te doen aanzien als straffen
van de zedeloosheid eu do goddeloosheid onzer
dagen. Hk-r willen Wij nochtans eeue bemerking
doen. God straft do maatschappij omdat zij groo-
tclijks gezondigd heeft door zedebodorf en god
deloosheid. Daaruit 'moeten wij niet besluiten
dat al d.> plaatsen, steden of dorpen, dio bijzon
der verweest zijn, dut de landen die het meest
geleden hebi.cn, bet meest plichtig zijn. Neen,
t is eene algumoeuc straf dio aan de wereld
overgezonden is eu God doet niet altijd mirake
len om degenen die niet plichtig waren van de
uitwerksels dier strafte bevrydeu. Hetgeen dan
voorde Lrlitigen eauo straf is, is voor do on-
•huldigen eeno beproeving waaruit zij groote
jordeeicii kunnen trekken, indien zij kloek
moedig en standvastig zijn.
V
Watvait er dan to doen, Z. 13. B.t Opdat do
verschrikkingen van den liuidigon oorlog een
einde zoudm i.erneu, moeten de iv.ens l.cn tot
God terugkeeren. Vooreerst moeleii zij God t-r
-idden ais den Schepper van li-t
heelal, den Oppersten Meester aan wiou alluo
icbèhoort, don Regeerder die alles bestuurt,
od-aanbidden is Int eer.-, te gebod zyuer wet.
eiea liocuten weinig belang aan dat gebod.
Welke dwaling! Gelijk con kind dat zyuc ouders
et wil oi'keiinou, grootoiijks to kort blijft aan
nen p.;eht ou aai. do wot der natuur dio den
eerbied, do dankbaarheid cn de ouderduuighoid
ht tón opzichte dergeuen aan wicn wij
ven vcrsciïttldig'i zijn, zoo ook misdoet
grootc-lijks dc manscli, die God van kant sicit,
ou.dat Uy do verpliciitiiigoii niet volbrengt dio
uit zyne hoedanigheid van schepsel j- gens z.j-
Schepi er voortkomen, omdat hij do auabid-
mei gooit aan hot Opperst Wczoii, <ic
dan:: aarheid niet Leioout aan Reagens van
hij alles ontvangen heelt, den dienst wei
gert aan Hom die roclit heeft aan ceniodor tc
gebieden. Daarenboven, God zelf heeft- voor
rpliehtiugen vastge
steld cn do ii. Kurk heeft ze in hoi bijzonder
bepaald. Zoo moet do christen incnscb don Zou-
eouige foostdagen aan God toevvijdon
mot zich to o ut houden van slatelijtic werken eu
met do II. Mis bij te wonen zoo moet hy ook
uste ééns jaars, binst den Paascutyd, tot
de II. Tafel naderen allergi ootste i lichten dio
ócliïaBS door zóorolon, bijzoncferlyk in da
;rootc steden, vorwaarioosd word-.u. Degenen
ie deze geboden verzuimen, boven de ilood-
oi.de die rij bedrijvou, vervallen nog wblliaast
an godsdienst. Maakt dan allen Tiet voornemen
an s
gs altijd Mis to ho
,1'uschon le biuchtcn c
dat wij door dc rochtv;
;ereii
des ID
barmhartigheid bekomen, voegen wij
brongtng onzer plichten jegens God, de
,a:i onzesch'.ud. Er zijn or hedcnda
ai God opstaan, dm Hom lasteren ui
het lijden dat zij mooted onderst-.;
met dei
lOinuu:
,c strai
zij mootod oiider--.tt.ni. Ah I
vy dat lijden van ons zullen
atke-ron. i ic narnihurt ghoid wil bekomen,
moot zieli voor God vernodoren, ootmoedig zync
schuld bekennen cn genade afsmooken. Zoo
deed de koning David nadat hij gezondigd had,
ioo deden de Ninivietors wan.iecrd profeet
Jonas hun do verdelging van h nno stad om de
-/.'.'udeu die zi.; bedreven hadden, kwant aankon-
kïgen. Zij baleden honno schuld, zy pleegden
boetveordigheid, zij bekwamen vorgtife.iis en zy
worde* bevry-i van de straffen dio zij moesten
on ter gaan. Bet zy» die gesteltenissen van nede
rige l.elyd' n:s van onze zonden, van verduldige
ondcrwor|>ing aau de straffen die ons overko
men en van re.-lit/.innige bootvaardigheid dio
i.oi hart van God zullen treffen en zijne straffen
van ons zullen afkeuren. Keert dan l
christenen, tot don Heer uwen God, ork-
gezag, ondorwerpt u aan Hem, vraagt 11
moedig vergiffenis eu Hij zal u genade schon
ken.
Maar eene zekere godsdienstigheid en crSea-
ning van God is niet voldoende. Men m
z.jne redowvt ondorhoudeii, en indien
goddeioosheid i-ok de zedeloosheid die zich iu
.ii do klassen der maais -happij uitgebreid lico
«Ie stelselmatige overtreding der zedoieer
Kristtisdie onder devolkeren al langsom giD
l'r gow.irdou is. eene groote oorzaak is van
rampen dia op ons i.eorgokomfiu zijn, inoe;.i
de volkoren, willou zy de redding van
mogen aanschouwen, linune jboozo wegen ve
ten cn do zuiverheid van Kristus' zcdele
deroiii aankleven. Die zcdeleer gebiedt o
kander te bem.unon, den naatstcii iu ziju
od lelielpen. eerlijk cu rechtvaardig te zijn
den handel. Verzaakt dan, gelijk wy het u v<
reeds gevraagd hebben, aan di
alcl door dotiwelken men misbruik
liet ongeluk der tijdcnon de sciiaa
de leveusmiddeloa, om 'overd:
prijzen voorden verkoop dor waren te „eischou,
n zoo oorzaak is dat vele menschon gebrek en
loagor lijden.
Do zedeleer v*n Kristus is eono leer van zui-
erheid dio aau ecuicder leert eo zuiverheid
passend aau zijnen staat te onderhouden. Jon.co-
'nigeu cn jonge dochters, wecst getrouw aan die
eilige wet, beteugelt uws kwade driften,
lucht de gevaren van zouden om uwe deugd
ui geschonken te bewaren. Gehuwden, blijft
getrouw aau uwoverbittlenisse* jegeus elkaudor
dio door de dood alleen kunnen gebroken wor
den en laat u niet verleiden door valsche lecr-
stulsol om do lasten van liet huwelijk te vermin
deren cn om aan du plichten van uwen siaat to
kort tu blyven. Gy allen die plichtig zijl, ver
zaakt aan uwe zonden, keert terug tot den Heer
uwen God
Iu ons Vlaanderen, den Heere zij dank, is do
toestand nog zoo bodroevend niet als in vele
andere stroken veruit het grootste getal ts God
getrouw gebleven, is nog vastgekleefd aau den
godsdienst, volbrengt zy e kristene plichten,
maar oochttns is do godsdienstigheid in hel
algemeen verminderd by de werklieden en, in
onze bisschuppelyko stad, zijn er duizenJe uien-
schen die hunnen l'ascliun niet meer houden eu
des Zondags uaar de Mis niet meer gaan. In ons
geliofd bisdom zi, n or nog volon die leven als
waro kristene monschon; maar bij vele anderen
is do zedelijkheid fjrootolljks verslapt, de hei
ligste wetten van don levensstaat w orden niet
meur onderhouden cn do zedeloosheid noemt al
langs om meur toe.
Wij zyn verheugd geweest bij onze bisschop
pelijke bezoeken overal zoovool gelooviijon ont
moet to nebben dio onloochenbare bewijzen van
hunne godsdienstige gevoel ens gaven. Schoon is
overal geweest dc toeloop cu do vurigheid dor
goloovigen op de laatste feest van O. L. Vrouw-
Hemelvaart, on WIj verhopen dat door fle toe
wijding aan Marili, op Uien dag plechtig ver
nieuwd, ons bisdom van nieuwe verwoestingen
cn van verdere onheilen zal bovrijd worden.
Maar hetgeen ons van don andoren kant groo
toiijks bedroeft, het is dat velen die plichtig
zyn, naar do stent van God, dio tot ons .spreekt
door de rampen dio ons overkomen, (niet willen
luisteren.
Sedert den oorlóg is, in 't algemeen, het getal
derge.'.eit die hu:»r,I godsdienstige plichten ver
zuimen niet verminderd noch voor het bij wonen
der Zondaagsche Mis, noch voor hot volbren
gen van den Paashpliclit. Volgons hetgeen Wij
van vele kanton vin liet bisdom vernemen, ver
meerdert nog gedurig hot zodonbederf, Met
droefheid lïooren'Wij ouder andere zeggen da'
menige jonge dochters liunno eer en deugd to
koop stellen vooi een weinig geld; dat er zelfs
vrouwen gavondou worden waarvan do man
aoor de tijdsomstandigheden afwezig is, dio
zich latei; bekoren door do armoede om onge
trouw te zijn aan hunne verbintenissen, niet
denkende aan do onheilen die Jhnoiten gevreesd
worden wanneer ue man terugkomende die on-
gutrauwigheid vap zijne vrouw zal vernemen.
Uit alles bedroeft Ons grootoiijks en mogen
wij .ais eeno reden] aanzien om dewelke do oorlog
blijft woeden en Ood ons niet barmhartig is.
Beminde Dio.ateaneu, gij die van den Heer
afgeweken zijt. on uwe plichten jegens Hem niet
.i.ccr volbrengt o.' zijne aedewet niet genocg-
z:-...in ouder.,oudtf wecst niet ontevreden omdat
Wij in onzen eersten vastenbrief u op zulke
wijze tuegcsprokjb hebben. Het is Onze liefde
tot u, dc begeerte van uw geluk, de iever voor
uwe zaiigncid rife Ons dit ingegeven hebben.
Lui-uert naar Onke stom, zuivert uwe ziel mot
den aanstaanden Daasehtyd, maakt hot vcor-
nomen van voortaan wel uwo plichten to kwijlen
cn ic loven al.s ware ehristenu menschon, koert
u uit gausoh uw Èiart tot den Heer uweu God.
it gy ten minste geen beletsel meer stel-
lon aan Guds barhJhartiglieid, Hetgeen gij nog
lijden hebt, zult gij verduldig lijden om onze
idruveue zonden uit te boeten, en door den
ede dien gij iu het hart zult-, genieten, zullen
beproevingen die n nog overkomen, met ver
troostingen vormengeld zyn, en u zelfs voor-
•lcelig cn verdienstelijk werden.
Eu gij, Beittinno Dioocsanen, die 'den Heer
getrouw g '"levou zijt, gedenkt dat voor degenen
o God beminnet?, alles, zelfs hot lijden, toi hot
o"do medewerkt, verliest den moed niet, blijft
udcrworpoii uain de schikkingen van God, uw
trouwen 9teücifde op zijne Vcorzienighoid,
bidt voortdurend >'uor dohelteoringderzondaars,
?oor het welzijn 'van ons vaderland, voor den
rrodeder voil.ertn. Neemt u .ven toevlucht tot
net H. Her: van J -U3, opdat onder de meoschen
Ij tweedracht v.ftrde weggenomoa cn de lijfde
'.ou heerschcn. Aanroept Maria, do Moeder, de
Koningin van ons bisdom dat haar toegewijd is,
aanroept den H. Jozef, den Patroon van ons
vaderland en vereert hein op bijzondere wijze
oinst da aanstaande maand Maart; aanroept ook
:lo.i 11. Michaül, prins der engelenscharen cu
Beschermer dor Jt. Kerk.
Brengt dezen vastentijd over in geest van in-
imkecr icoid en godvruchtigheid; vermijdt de
wereldse iio vermaken, overweegt hol |l yd en van
Onzen lieer Jezus-Güristus, en woont .daartoe
r co Meditatiën i ij dio binst den vast a
worden; offert aan G id iu geest van
boetvaardigheid lio beproevingen die ons over-
ii veruemgt /e met het iyden van den
Goddel ij ken Zaligmaker.
Mogo dan d om Vastentijd door de graiie van
God, door do verdiensten van Onzen Heer Jesus-
Clirhtus, door dó -voorspraak vati Murii
heiligen, onze Beschermers, voor de 'oudaars
ii tyd zijn van bekeering, voor dc rochtva;
digen een t.jd vail gees tel ij lso vurigheid,'en vo
allen een tyd van goddelijko weldaden eu van
.iigiieid. Amen.
Schikkingen voor den Vasten.
lugovolgodo buitaygewoue machten welke
Wy van dun ii. S'n»ol ontvangen liebbon,
vofluonéu Wij, voor don Vasten van dit jaar,
du volgende dispensation of toelatingen
I. 1)« wetton van het vusteu on van deont-
Uouding zijn opgoseiiorst i i not Bisdom
gedurende geheel don tijd van de aanstaand»
Vasten. No lrans blytt het gebruik van
vlnesch o, ion Vrydag verboden.
Hot vera. van vlecsch on visch toeten op
denzolfdon ui ialtyd is opgeheven.
II. Men is verplicht driemaal to lozen het
Vaderons on het Weas-gogroet on eons do
akten van Geloof, Hoep, Liefde on Borouw
ioderon dog dat men-van de toelating va:
vleosch te eten gebruik zai maken. Men zal
ziclt nochtans van die verplichting kunne-
ontslaan mot «ene aalmoes, ieder volgens
ziji.e middelen on godvruchtigheid, in do.
off rbl.ik van do Vasten te storten.
III. Do w e ten van het vasten en van de
onth- uii g, alsook het verbod van op de
Vastendag» -, vleescn en visch to oteu op den
Z 'lfdon maaltijd,zuilen na de vuertigduagsciie
Vaston opgeschorst blijven tot later beschik-
kipg van hoi, Bisdom.
Deze brief ou schikkingen voor da Vasten
zullon van op den predikstoel afgelezen
worden In do kerken, openbare kapellen,
geestelijke gemeenten en kolleges van het
Bisd' in. op don Zondag van Quinquagesima.
Zu zullen gaduruude geheel den Vasteu, vol-
ins gowooine, to iczen hangen.
Gognven te Gunt, onder Onze liaudteolco-
ning, Onzen zegel en de tegenteekoning van
Onzen Seorotaris, den 5 Februari 1918.
Aan (Se geestelijkheid van het Bisdom.
I. Wij bekrachtigen, vernieuweu an var-
lungoii voor een zdfdo terinyu, de muchteu
aan da geestniykheid verleend in 't bijvoegsel
aan dcu Vastenbrief van hel jaar 1916.
II. Wy i egaweii dat de maand Maart met
byzoudere godvruciitigheid geviard wordo
ter tere van (leu II. Jozef. In al de parochiale
kerkon, buiten de raeds voorgeschreven»
gebeden, zal dagelijks, hetzij na du bijzondor-
ste Mis, hetzij met liet Lof, do Litanie van
den H. Jozef golczeu werden. Op 19 Maart
zal do Mis pro grege oene solemueelu Mis
zijn en 's namiddags zul er een Lof gezongen
worden ter eere van deu H. Jozef.
lil. Volgons aloudo gewoonte van het
Bisdom, moeten binst de Vasten, in al de
parochiale kerken, meditatiën gepredikt
worden over het bitter lijdon van O. H. Jezus
Kristus.
IV. Alhoewel do scholen gesloten zijn, mag
nochtans de leering van deu godsdienst iu
de 8choollokalon gegeven worden, zoowel de
weekdagen als den Zondag.
V. Aan do byzondero bezorgdheid der
geestelijkheid bevelen Wy, in geestelijk eu
8toffulijk opzicht, hun parochianen, mannen
en jongelingen, die opgoëischt worden om
elders te gaan werken.
VI. liet eerste deel van de Vastenbulle tot
do woorden «wat valt er dan te doen». Z.B.B.
on do schikkingen zullen in al de Missen
gelezen worden, den Zondag van Quinquage
sima, het tweedo deei tot liet einde dea
volgenden Zondag.
Gent, den 5 Februari 1918.
t LMIL1US-J0ANNES, Bisschop van Gent.
Op buvol van Zyne Hoogwaardigheid don
Bisschop.
A. DE MEESTER, Kan.-Sekret.
Plaats t des zegels.
In oen onverhoopteu bijval, mag dit werk
zich verheugen. Reads bij de oerste aankon
diging van het book, hij de oersie ronddra
ging der iusohrijvingshulletijns komen deze
bij honderdtallen ion onze bureole.
Daarom eerst en vooral onzen welgemeen-
den dank aan onze lezers, voor do blijken
van genegenheid welke zij ons en bijzonder
lijk onzen beminden en Hooggeacht en PuUr
Lir Berilioid, hiordoor bewijzen.
Ouzo lezers on vrienden behoeven zich
evenwol geene moeite te doen, om ons de
bulletins ta lat«n geworden.
Onze verkoopers zullen deze bulletins
ten hunne huize zelf komen afhalendus
behoeft eenieder slechts hot ingevulde bul-
lotijn aan den verkooper zijner wijk te ovor-
liandigen.
De lezers, welke hij vergetelheid geen
üschrijvingshullelin zouden ontvangen heb
ben, worden vriendelijk verzocht, ontnidda-
lijk navraag todoen 't zij ton onzen bureele
of bij hunnen verkooper. Dadelijk zal liuune
raag voldoening bekomen.
Wij durven verhopen, dat or geen enkel
Kristen Huisgezin zijn zal, waar De Volks
slem golezoii wordt en levens hel book van
Pator Dr Berilioid niet zal le vinden zijn.
't Is oen schat voor ouders en kinderen, ge
waarborgd reeds door deu titel van het w.:rk
DE WET DER LIEFDE.
Al het schrijven on wrijven tol het beko
men eoner oplossing van het maatschappelijk
vraagstuk, hooft tot hiertoe weinig gebaat.
Om oene overeenkomst tusscheu de ver
schillende standen dor maatschappij le kun
nen sluiten, \v. rd or congres op congres,
ijoenkomst op bijeenkomst, besprekingen
ui nog besprekingen gehouden. Redevoerin
gen uilt -rmat© w -lsprekend, daverend on
overtuigend, gezien al de bijééngeraaple on
inéóügeslokeno slavingen en bewijzen, liiol-
pen lol zoo bitter weinig.
Nochtans, de doorslaande werkingen ont
braken niet. Doch, men steunde enkel, ofwel
9el op een zeker vertoog vaii heropwek
kende handelingen en men vergat datgene
wat alleen en zuiider moeite den goed'
ui:slag kon bevoordaeiigen en verzekeren.
Inderdaad, men hield van datgene wel roke
ning, docli niet voldoende, ofwel men aciioof
dat stillekens weg naar achter, op 't tweede
of derde plan.
Wij willen aan niemand den bal werpen;
niemand belagen of misprijzen. Doch vermits
Jan en alleman zijn gedacht mag uiten,
willen wij hoi ouzo thans ook co.is vooruit
soiiuivou eu zo.ider opzet of alomgang voor
houdon.
De algemeen" overtuiging zegt ons genoeg
dat, indien wij tiet volk voor liet goede bo-
geeren te winnen, wij bijzonderlijk liet goed'
moeien slichten. Do kwade drukpers on de
aanhangers van zekere leeringon hitston cn
ruidden Ue slechte driften van hol volk op.
Indien gij de hoogachting van die arme
verdwaalden begeert te genieten, geeft be
wijzen dat men ze bedrogen heeft; toont
door uwe wurken dat gij het ernstig te
hunnen opzichte mGOnt en hui» geluk beker
ligt. Gaat tol de behoeftige families; bewijst
iiuu stoffelijke diensten, stielit of noemt uw
aandeel in maatschappelijke werken on in
werken van naastenliefde. Het dankbare
volk zal u zegenen en gebenodijden, eu op u
steunen en rekenen.
Die redenering schijnt volmaakt te zijn;
daar ontbreekt nochtans het laatste woord
En hei volk zal zich bekeer en... tot Christus
en het touar üeloof
Laat ons niet dwalen en denken 't kan
gaan zouder geloof eu zonder godsdienstige
overtuiging en werking. Ja, misschien wel
gedurende oen tijdje zullen de zaken vai
stapel loepen, dooh geen ernstige of duur
zaïne uitkomst. De werker moet cbrisloi
worden, ja en christen uit één stuk. Zoolang
men dat niet bekomt, is ous werk van luttel
of beter gezegd van geener waarde.
Te vergeefs moogl gij hom overtuigen,
hem dienst bowijzen, hem aangenaam ziji
hein doen keniieu en gevoelen zijn ongelijk
eu uwe verdiensten; indien Jezus Christus
uiot de eerste meester iu zyn huisgezin is,
zal hij immer eeue zekere oorzaak van haat
den grond zijns harten koestereu, en nie
mand zal in staat zijn er een geneesmiddel
voor te vinden.
n Waarom zijt gij rijk en waarom is hij
in armoede gedompeld Waarom moogt gij
op wandel, terwijl hij moet zwoegen Ver
mits hij een mensch is zooals gij, waarom
krijgt hij zijn deel uiet van vrijheid, van eer,
van tijdelijke goederen, van genot
Do worker zal zulks uooit. begrijpen, tenzij
bij godsdienstig ware af lot liet oud vader
lijk vlaamsch geloof is teruggekeerd.
Meent ge misschien hem tot de religie
weer te brengen met uwe menschlievende
maatschappijen, uwe spaaren lijfrentkassen
en wat weet ik nog vati stoffelijke instellin
gen Ondervindt ge niet uwe teleurstelling;
bespeurt ge niet uw tyd en mo'.itoverlies.
Die middelen zijn goed, 't is builen kijf,
doch 't zyn maar bijkomende zaken. Men
kan ze missen; men kan ze daarlaten; doch
men kan het middel bij uitmuntendheid,
daartoo te gebruiken, dat ge niet bezigde,
uiot overslaan, te weten Hel Evangelie or
de leering e:i navolging van den Heere eu
Meester van bem<el en aarde.
Maar '1 is al dat gemakkelijk ia, om het
eens voor goed eu altijd te begrijpen Men
maait maar wat men zaait; gij stelt slechts
ïw betrouwen op uitwendige middelen; zij
uilen eono zokero, eene uil wend ige verba-
ering tewego brengon; Joch hel inwendige
zal niet veranderen, on van dan af zult gij
geen of yeel to weinig werk afgelegd heb
ben.
Sedert jaren beproefde men zulks, en
vindt go dal men daardoor vele ware chris
tenen bij won l Hoeveel parochiën werden
door de maatschappelijke werken bekeerd l
Ziehier wat priester Gamier, na grondige
ludio on lange praktijk, daarover èohroëf
De leering van Christus, hel ontvangen
dor H. Sacramenten, dikwijls on godvrucii-
ig; het gebed en de geestelijke vergaderin
gen en bijeenkomsten zijn sleclils alleen in
staal do maatschappij te redden.
Het overige bestaat alleenlijk in oenen
uitvlucht, in een voorbijgaande en opper
vlakkige werking; zoo wat botor aan de
galg. Wanneer er spraak is die dompelaars
en oiigeiukkigen, iu de klauwen der ongods
dienstigheid vastgegrepen en stevig gehou
den, lo lossen en te bokeoren, kan man toch
eoii nuttig on ernstig work verriobteu,
tenzij mou zo eerslonderwijze en hen Christus
en zijne leering doe kennen cn doorgronden.
Eene flinke prediking over do eeuwige
waarheden, zal veel meer vermogen dan al
de huishoudkundige en geldkmidige werken
der gtnsche wereld, indien deze niet :net
e ernsiige christelijke leer gepaard gaan,
om de ongodsdienstige werklieden met do
H. Kerk te verzoenen.
Men vergeet te dikwijls dat al dio stoffe
lijk j werken slechts min of meer krachtige
hulpmiddelen zijn, om da evangelische wor
king te steunen en dat de maatschappelijke
redoing aileonlijk door de geestelijke wer
king zal verwezentlijkt worden.
Zouder geloof e i zonder godsdieueligkoid
kan er geen goede uitval bekomen wordon
on moet allo werk en werking teniet gaan.
Men rekent le weinig op de bovennatuurlijke
middelen en men stuunl le veel op de mon-
schelijke bohendigheid Gij wilt goed en
deugddoende werk verrichten, begin dan
met in en door Christus nieuwe krachten le
puiten; en dan, vormt rondom u een kern
van christeue mannen. Do onverstandigen en
dwazon zullen wel de schouders ophalen;
doch do Heer zal uw onbekend apostelschap
zegenen en liet mostaardzaadje zal welhaast
een boom worden.
Men wil de maatschappij van hare kwalen
genezen. Nu, om dit te verwezenlijken,
blijft er maar Óen middei over ze lol Chris
tus terugbrengen; on omdaarloe te geraken,
zoo lejrt de eenvoudige gezonde rede, mooi
men de middelen gebruiken, door Christus
ons voorgehouden en ter hand gesteld.
De apostelen deden zoo om de h idenen
van bunnen lijd le fcokeeron; 'l is ook zoo
dat we moeloa te werk gaan om onze tegen
woordige heidenen lol God en zijn gebod
terug to brongen. Daarin alleen beslaat de
zaligheid, en redding kunt go anders uiot
vindon.
Westelijk saYSCiilsterreifl
Duitscke bron
BERLIJN, 6 Februari, Legergroep
van kroonpr. Rupprecht In enkele vakken
van het Vlaumsche front, in de streelt van
Armentieros en aau bel La Bassóekanaul
was de arlillerioactie 's namiddags levendig.
Bij Lens levendige mijnwerpersgovecht.
Aan de Scar- o en ten westen van Cambrai
steeg do vuurac.ie 's avonds.
Leger van dea Duilschen kroonprins
Verkenningen van don vijand iu do Argoanen
en ten oosten van Avocourt worden afga-
rezen.
Gisteren werden 7 vijandelijke vliegtuigen
fgeschoten.
Luitenant Bomgarlz behaalde ziju 29ste
Luoliizege.
Fransohe bron.
PARIJS, 5 Fobr. Tamelijk levendige
kanoQiiadó op verschillende punten, beuoor
den den G emin des Dames. Een Duiisoh»
af deeling werd iu dezelfde streek terugge-
slagon voor zo do Fransohe stollingen ba-
toikl bad. Kalm» naoiit overal elders.
Op 3 Februari liebbea onze jaehtvliegers,