Eiliins Joasaei SEGHERS De Wet der Liefde EENE OPLOSSING Oorlogsberichten JAAR N. 32 4 centieraeu het nummer 'JIJ Vrijdag Februari WW JLKSSTEM Jk'nkker-Uitgovor J. Van Nubped-De Gbmdt. Bureelen: Kerkstraat, N. 9 en 22. Aalst door de barmhartigheid O oils c:i de genade tan den U. Apcfldijken til oei, BiRseliop van G-en.*, Aan de geestelijkheid en de geloovijron van liet Bis-lom van Gent, zaligheid m zegen in On zen Ifea- .'czus-Christus. Zee; beminde Broeders, Op den laatsten Kerstavond ontving Z. H. de I'.'. naar gewoonte hot II. College der Kardi nalen. Op do gelukwenschen die hein voor liet n nstaande jaar aangeboden wiorden antwoor dteb-, sprak Benodiclus XV op de volgende v - Wij erkennen de gegrondheid der mec- ri-.gdat do verschrikkingen van dezen oorlog l ainde zullen uenion. vooralear domenaehen v rgakeerd zijn totGod. Alsdc huidige blinden v zien en do docven zullen hooren, als t- i. romme teeg neer recht on elke oneff-nbeid i rjjt'it ;a! gemaal;! zijn, kortom, als do i li'm eu (Ij inaatsehappu tol God zullen i: rgekeerd zijn, dan, en enkel dan, zal alle W- r.rJi th redding van God aanschoeien on v:.an do nrmen én do bedroefden hot livaiige- ii>- win Ood ten deele worden. Zooals da t- u- g us.ieia der zinnen eens beruchte sleden •:;u zee van vuur verslond, zoo hebben op e dagen zedeloosheid en goddeloosheid, vor- ii tol e.n st-.lsol van vcrlijnde kuituur, do v. reld m eene zee van bloed gedompeld. a- boven de duisternis diode aarde omhult, g'. si verheven en onbeweeglijk hei licht van i geloof. Mogo toch hot sterfelijk oog zich v.O don tol den gezoy enden sirual I Ingevolge O; i*n heiligen plichtroepen v.y dan den kin- i.- ren onzer dagen do woorden van den proleet loc Keert, o keert tot den Hoer lorug. Welke gewichtige woorden, Z. 15. 13., zijn daar uitgesproken door den Vertegenwoordiger v.ia Christus op aarde; liec zijn de zedeloosheid '.n de goddeloosheid onzer dagen, die do wereld in eonezec van bloed gedompeld hebben; opdat de verschrikkingen van denhuidigeu oorlog oen einde zouden nemen, moeton do monschou tol God terugkevren. Belooid hoboendo- aityd go- trouw te zjnaando leering ven dun H. Vader tmdezelfde op eene onbewimpelde wijze willende voorstellen, vragen Wij u do woordon van den Paus ernstig te overwegen, diep in uw hart to prenten ou bijzonderlijk er uil te trokken en ui r.et werk to stellen do govolgea die Zyne Heilig heid zelve aanduidt. Zedeloosheid en goddeloosheid zijn èmj groote oorzaak der rampen die op de wereld neerge komen zijn. Indien do tegenwoordige tijden zich mogen beroemen op vele uitvindingen en waren •I-uitgang, welke de geest van don mensen ia verschilligo wetenschappen gedaan heeft, j-, .cii er in zekere opzichten groote verbetering in i ,oii stofleiyksutoestand dor menigtegeko.nen is, onzedelijke toestand is in evenredigheid niet i. ogen. Integendeel, men kan in 't algemeen i -I arken eeno groote verslrpj-iug van de chris- a deugdzaamheid, eene grooio vorineerdoriiig j a uitbreiding van zedeloosheid. Weinige chris- leiiuu zijn neg bezield met dón geest van het Evangelie die een geest is van ootmoedigheid, ven versterving, van ontheehting van.de aard- scha goederen. Velen kennen gceno onderwer ping ineo.' aan do wollige o.c. s'on; he: bókomou i n het vermeerderen dor'fydolijkj goederen is j eenigdoel van het leven; voor hot geld zou !.u a alios doen de wetten dor uaastenliefduou i r rechtvaardigheid verwaarloozon.do gewich- 5, ■•te plichten zijns gewetens ouder de voeten trappen. Velen nog zoeken aïleeii het zinnelijk {.--.■a o tvoer hen bestaat (lc zeeg baarheid met or, i n zij worden do slaven van hunne wulp- Eciic driften. Grootelijks ook zijn vermenigvul digd ue zonden die op bijzondere wijze de strai feu op de maatschappij trekken, omdat zij rcoht- stree-rsch tegenstrijdig ,.iiu met het welzijn \an het mens -helijk geslacht, zooals de ongulrou- wighoid inden liuwolyken staat en de ecutsclici- -diiigcn die er uit vo.g n, do zonden die goticu- jen om den last van hot huwelijk ie vurminderen Ou het gelul dor kiudoroii to bvporkon. En gelijk altijd gaau zedeiooslieed on godde loosheid to zanten, liet oene brengt hot aut bij: als do zeden bedorven ziju, tracht men zijnen gc-.-st te baiinou het gciarht van God, knaging bijbrengt; en ;.!s men God ni-.-i u. «Tkcnt. zal men o.. in 't algemeen zijne i;v. drillen niet meer brtouge.cn,omdat inca da i noch dc noodigc kracht, noch u.doende reu heeft- He goJde.Oaslicn' hecfl ziult dan col: langs om meer uitgebreid. En om alleen vs Belgto to sprotenheeft do ougod..d>clistigheid niet veel Lic^l-nomen bij de werkende kin dat vaderland dat wij zoo vurig li.niinn dat nog als een katholiek land mug u; worden, zijn er zowelen, bijzonderlijk grooto steden, dio den Oppersten Heer ii van kant stollen, de dagen Hem loogowi.i eeren, luiiino godsdieusligc plichion verzu ja God verachten en weigeren ilmu nog te-er keuncn En do grootste goidej >oshcid onze dagen is dat God niet muir aanbeden wordt doe de maatschappij, dat zijn gezag eu zyn» reek lei niet meer ert. end worden door do volgeren, da Zijn Noam door v-:!o regeerders £met opzet niet meer uitgesproken wordt. Welnu, wij zeggen met den Paus dat do zetlolaushaiii en goddeloosliaid, dio zelfs tut een stolsul van verlijudo kuituur verheven waren, de wereld in eene zoo van bloed gedompeld heb ben. Zedeloosheid cu goddolooshcid brengen wanorde ;n -ie samenlev.ng, en uit die wanorde v Igt noodzaKei.jk vroeg of laat dc oorlog.Maar Wu willen dat gedacht niet, verder uitbreiden; W ij willen er a.,c. n op steaueu dat de zedeloos heid en de goddeloosheid de sirail'en van God op de wereld trekken. Wij weten wel dat or zijn, zeifsonder dc christenen die scgbacn verergerd te zijn ais men hun spreekt van do straffen des Ileeroii die op de w ereld nederkonion.Zy aanzien dit als tegenstrijdig met de goedheid van God. Maar God die de opperste volmaaktheid is, is niet alleen goed eu barmhartig, Hy is ook heilig en rechtvaardig, en hel kwaad tiateudo, moet Hij het noodzakelijk straffen. Daarenboven i» het H. Schr il én dc Kerkleeraars loeren ons dat, wanneer eeue zekere maat van overtre dingen der goddelyke wet vervuld is, eu by zon derlyk als de maatschappij als zulksdamg» het goddelijk gezag verworpen hoeft, God do zwaarte van zijnen wrekenden arm laat gevoe len nmt haar rampen over to zenden of ton m mat» mot da rampen die over haar nedarko- n.ou, niet te verwydereu eu lo beleiteu. Miseros fo itpopulos pccculum; de sondcu m*ckt de eol- A.-v* ongelukkig. Ziedaar dc aigemeeuc oor sprong vaa aile ongeluk, welken de eeuwige w aarheid v.t'ive ons aanduidt. Do profeet Jore- m as, sprekende ven hst volk vjoj Israel, loert ons dal waaneer stedun eu dorpen door den oeriog verwees» ;n verbrand worden, geheel die vernieling uit de zonde voortkwam. Propter rAultltudiKem iuifiéUatia hue et propter dura, pew ta tua, [wi /nfc tlbiom dc menigte uwer onrioUuGordifheitO'i, en uwe sxout e tonden, heb ih du gedaan. En alhoewel dit rechtstreeks toe- pass.Mijlt was aan het Joodsche volk, dat bijzon dere beloften van tydelijken voorspoed had wannier het getrouw was atpi don Hoer, en bedreigd wlordzaet straffen als bot zijne wetten overtrad en van Hem ai week, mag dit nocbtais ook aan de christens landen toogepast worden wanneer sij zich jsgens don Heer grootclijks plichtig gomaakt habbeu en Hem niet moer wil len erkcuuoii. Volgens do Kerkleeraars schenkt God eerst tijdelijke woldaden en voorspoed aan de volkeren opdat zij uit dankbaarheid Hem zouden erkennen en zijne wetton zouden onder- nouden maar wanneer in plaats van Hem dankbaarheid to bewijzen, zij Hem bt'leadigcn cn als uitdagen door hunne zouden dan slaat Hij zo mot rampen, opdat zij zijnen strafl'ondon arm, gevoelende, tot inkeer zouden komen. Want in de straffen van God is er toch altijd barmhartigheid gelogen. Zoo sproken ouuor anderen do 11. Chrysostomus, de H. Laureutius .Justinianus eu do H. Grcgorius de Groote. Niot uoodig meerdere piaatsen van do Heilige Schriftuur of van de Kerkleeraars bij fb bren gen on; met den Paus de rampen die op ons neergekom ii zijn te doen aanzien als straffen van de zedeloosheid eu do goddeloosheid onzer dagen. Hk-r willen Wij nochtans eeue bemerking doen. God straft do maatschappij omdat zij groo- tclijks gezondigd heeft door zedebodorf en god deloosheid. Daaruit 'moeten wij niet besluiten dat al d.> plaatsen, steden of dorpen, dio bijzon der verweest zijn, dut de landen die het meest geleden hebi.cn, bet meest plichtig zijn. Neen, t is eene algumoeuc straf dio aan de wereld overgezonden is eu God doet niet altijd mirake len om degenen die niet plichtig waren van de uitwerksels dier strafte bevrydeu. Hetgeen dan voorde Lrlitigen eauo straf is, is voor do on- •huldigen eeno beproeving waaruit zij groote jordeeicii kunnen trekken, indien zij kloek moedig en standvastig zijn. V Watvait er dan to doen, Z. 13. B.t Opdat do verschrikkingen van den liuidigon oorlog een einde zoudm i.erneu, moeten de iv.ens l.cn tot God terugkeeren. Vooreerst moeleii zij God t-r -idden ais den Schepper van li-t heelal, den Oppersten Meester aan wiou alluo icbèhoort, don Regeerder die alles bestuurt, od-aanbidden is Int eer.-, te gebod zyuer wet. eiea liocuten weinig belang aan dat gebod. Welke dwaling! Gelijk con kind dat zyuc ouders et wil oi'keiinou, grootoiijks to kort blijft aan nen p.;eht ou aai. do wot der natuur dio den eerbied, do dankbaarheid cn de ouderduuighoid ht tón opzichte dergeuen aan wicn wij ven vcrsciïttldig'i zijn, zoo ook misdoet grootc-lijks dc manscli, die God van kant sicit, ou.dat Uy do verpliciitiiigoii niet volbrengt dio uit zyne hoedanigheid van schepsel j- gens z.j- Schepi er voortkomen, omdat hij do auabid- mei gooit aan hot Opperst Wczoii, <ic dan:: aarheid niet Leioout aan Reagens van hij alles ontvangen heelt, den dienst wei gert aan Hom die roclit heeft aan ceniodor tc gebieden. Daarenboven, God zelf heeft- voor rpliehtiugen vastge steld cn do ii. Kurk heeft ze in hoi bijzonder bepaald. Zoo moet do christen incnscb don Zou- eouige foostdagen aan God toevvijdon mot zich to o ut houden van slatelijtic werken eu met do II. Mis bij te wonen zoo moet hy ook uste ééns jaars, binst den Paascutyd, tot de II. Tafel naderen allergi ootste i lichten dio ócliïaBS door zóorolon, bijzoncferlyk in da ;rootc steden, vorwaarioosd word-.u. Degenen ie deze geboden verzuimen, boven de ilood- oi.de die rij bedrijvou, vervallen nog wblliaast an godsdienst. Maakt dan allen Tiet voornemen an s gs altijd Mis to ho ,1'uschon le biuchtcn c dat wij door dc rochtv; ;ereii des ID barmhartigheid bekomen, voegen wij brongtng onzer plichten jegens God, de ,a:i onzesch'.ud. Er zijn or hedcnda ai God opstaan, dm Hom lasteren ui het lijden dat zij mooted onderst-.; met dei lOinuu: ,c strai zij mootod oiider--.tt.ni. Ah I vy dat lijden van ons zullen atke-ron. i ic narnihurt ghoid wil bekomen, moot zieli voor God vernodoren, ootmoedig zync schuld bekennen cn genade afsmooken. Zoo deed de koning David nadat hij gezondigd had, ioo deden de Ninivietors wan.iecrd profeet Jonas hun do verdelging van h nno stad om de -/.'.'udeu die zi.; bedreven hadden, kwant aankon- kïgen. Zij baleden honno schuld, zy pleegden boetveordigheid, zij bekwamen vorgtife.iis en zy worde* bevry-i van de straffen dio zij moesten on ter gaan. Bet zy» die gesteltenissen van nede rige l.elyd' n:s van onze zonden, van verduldige ondcrwor|>ing aau de straffen die ons overko men en van re.-lit/.innige bootvaardigheid dio i.oi hart van God zullen treffen en zijne straffen van ons zullen afkeuren. Keert dan l christenen, tot don Heer uwen God, ork- gezag, ondorwerpt u aan Hem, vraagt 11 moedig vergiffenis eu Hij zal u genade schon ken. Maar eene zekere godsdienstigheid en crSea- ning van God is niet voldoende. Men m z.jne redowvt ondorhoudeii, en indien goddeioosheid i-ok de zedeloosheid die zich iu .ii do klassen der maais -happij uitgebreid lico «Ie stelselmatige overtreding der zedoieer Kristtisdie onder devolkeren al langsom giD l'r gow.irdou is. eene groote oorzaak is van rampen dia op ons i.eorgokomfiu zijn, inoe;.i de volkoren, willou zy de redding van mogen aanschouwen, linune jboozo wegen ve ten cn do zuiverheid van Kristus' zcdele deroiii aankleven. Die zcdeleer gebiedt o kander te bem.unon, den naatstcii iu ziju od lelielpen. eerlijk cu rechtvaardig te zijn den handel. Verzaakt dan, gelijk wy het u v< reeds gevraagd hebben, aan di alcl door dotiwelken men misbruik liet ongeluk der tijdcnon de sciiaa de leveusmiddeloa, om 'overd: prijzen voorden verkoop dor waren te „eischou, n zoo oorzaak is dat vele menschon gebrek en loagor lijden. Do zedeleer v*n Kristus is eono leer van zui- erheid dio aau ecuicder leert eo zuiverheid passend aau zijnen staat te onderhouden. Jon.co- 'nigeu cn jonge dochters, wecst getrouw aan die eilige wet, beteugelt uws kwade driften, lucht de gevaren van zouden om uwe deugd ui geschonken te bewaren. Gehuwden, blijft getrouw aau uwoverbittlenisse* jegeus elkaudor dio door de dood alleen kunnen gebroken wor den en laat u niet verleiden door valsche lecr- stulsol om do lasten van liet huwelijk te vermin deren cn om aan du plichten van uwen siaat to kort tu blyven. Gy allen die plichtig zijl, ver zaakt aan uwe zonden, keert terug tot den Heer uwen God Iu ons Vlaanderen, den Heere zij dank, is do toestand nog zoo bodroevend niet als in vele andere stroken veruit het grootste getal ts God getrouw gebleven, is nog vastgekleefd aau den godsdienst, volbrengt zy e kristene plichten, maar oochttns is do godsdienstigheid in hel algemeen verminderd by de werklieden en, in onze bisschuppelyko stad, zijn er duizenJe uien- schen die hunnen l'ascliun niet meer houden eu des Zondags uaar de Mis niet meer gaan. In ons geliofd bisdom zi, n or nog volon die leven als waro kristene monschon; maar bij vele anderen is do zedelijkheid fjrootolljks verslapt, de hei ligste wetten van don levensstaat w orden niet meur onderhouden cn do zedeloosheid noemt al langs om meur toe. Wij zyn verheugd geweest bij onze bisschop pelijke bezoeken overal zoovool gelooviijon ont moet to nebben dio onloochenbare bewijzen van hunne godsdienstige gevoel ens gaven. Schoon is overal geweest dc toeloop cu do vurigheid dor goloovigen op de laatste feest van O. L. Vrouw- Hemelvaart, on WIj verhopen dat door fle toe wijding aan Marili, op Uien dag plechtig ver nieuwd, ons bisdom van nieuwe verwoestingen cn van verdere onheilen zal bovrijd worden. Maar hetgeen ons van don andoren kant groo toiijks bedroeft, het is dat velen die plichtig zyn, naar do stent van God, dio tot ons .spreekt door de rampen dio ons overkomen, (niet willen luisteren. Sedert den oorlóg is, in 't algemeen, het getal derge.'.eit die hu:»r,I godsdienstige plichten ver zuimen niet verminderd noch voor het bij wonen der Zondaagsche Mis, noch voor hot volbren gen van den Paashpliclit. Volgons hetgeen Wij van vele kanton vin liet bisdom vernemen, ver meerdert nog gedurig hot zodonbederf, Met droefheid lïooren'Wij ouder andere zeggen da' menige jonge dochters liunno eer en deugd to koop stellen vooi een weinig geld; dat er zelfs vrouwen gavondou worden waarvan do man aoor de tijdsomstandigheden afwezig is, dio zich latei; bekoren door do armoede om onge trouw te zijn aan hunne verbintenissen, niet denkende aan do onheilen die Jhnoiten gevreesd worden wanneer ue man terugkomende die on- gutrauwigheid vap zijne vrouw zal vernemen. Uit alles bedroeft Ons grootoiijks en mogen wij .ais eeno reden] aanzien om dewelke do oorlog blijft woeden en Ood ons niet barmhartig is. Beminde Dio.ateaneu, gij die van den Heer afgeweken zijt. on uwe plichten jegens Hem niet .i.ccr volbrengt o.' zijne aedewet niet genocg- z:-...in ouder.,oudtf wecst niet ontevreden omdat Wij in onzen eersten vastenbrief u op zulke wijze tuegcsprokjb hebben. Het is Onze liefde tot u, dc begeerte van uw geluk, de iever voor uwe zaiigncid rife Ons dit ingegeven hebben. Lui-uert naar Onke stom, zuivert uwe ziel mot den aanstaanden Daasehtyd, maakt hot vcor- nomen van voortaan wel uwo plichten to kwijlen cn ic loven al.s ware ehristenu menschon, koert u uit gausoh uw Èiart tot den Heer uweu God. it gy ten minste geen beletsel meer stel- lon aan Guds barhJhartiglieid, Hetgeen gij nog lijden hebt, zult gij verduldig lijden om onze idruveue zonden uit te boeten, en door den ede dien gij iu het hart zult-, genieten, zullen beproevingen die n nog overkomen, met ver troostingen vormengeld zyn, en u zelfs voor- •lcelig cn verdienstelijk werden. Eu gij, Beittinno Dioocsanen, die 'den Heer getrouw g '"levou zijt, gedenkt dat voor degenen o God beminnet?, alles, zelfs hot lijden, toi hot o"do medewerkt, verliest den moed niet, blijft udcrworpoii uain de schikkingen van God, uw trouwen 9teücifde op zijne Vcorzienighoid, bidt voortdurend >'uor dohelteoringderzondaars, ?oor het welzijn 'van ons vaderland, voor den rrodeder voil.ertn. Neemt u .ven toevlucht tot net H. Her: van J -U3, opdat onder de meoschen Ij tweedracht v.ftrde weggenomoa cn de lijfde '.ou heerschcn. Aanroept Maria, do Moeder, de Koningin van ons bisdom dat haar toegewijd is, aanroept den H. Jozef, den Patroon van ons vaderland en vereert hein op bijzondere wijze oinst da aanstaande maand Maart; aanroept ook :lo.i 11. Michaül, prins der engelenscharen cu Beschermer dor Jt. Kerk. Brengt dezen vastentijd over in geest van in- imkecr icoid en godvruchtigheid; vermijdt de wereldse iio vermaken, overweegt hol |l yd en van Onzen lieer Jezus-Güristus, en woont .daartoe r co Meditatiën i ij dio binst den vast a worden; offert aan G id iu geest van boetvaardigheid lio beproevingen die ons over- ii veruemgt /e met het iyden van den Goddel ij ken Zaligmaker. Mogo dan d om Vastentijd door de graiie van God, door do verdiensten van Onzen Heer Jesus- Clirhtus, door dó -voorspraak vati Murii heiligen, onze Beschermers, voor de 'oudaars ii tyd zijn van bekeering, voor dc rochtva; digen een t.jd vail gees tel ij lso vurigheid,'en vo allen een tyd van goddelijko weldaden eu van .iigiieid. Amen. Schikkingen voor den Vasten. lugovolgodo buitaygewoue machten welke Wy van dun ii. S'n»ol ontvangen liebbon, vofluonéu Wij, voor don Vasten van dit jaar, du volgende dispensation of toelatingen I. 1)« wetton van het vusteu on van deont- Uouding zijn opgoseiiorst i i not Bisdom gedurende geheel don tijd van de aanstaand» Vasten. No lrans blytt het gebruik van vlnesch o, ion Vrydag verboden. Hot vera. van vlecsch on visch toeten op denzolfdon ui ialtyd is opgeheven. II. Men is verplicht driemaal to lozen het Vaderons on het Weas-gogroet on eons do akten van Geloof, Hoep, Liefde on Borouw ioderon dog dat men-van de toelating va: vleosch te eten gebruik zai maken. Men zal ziclt nochtans van die verplichting kunne- ontslaan mot «ene aalmoes, ieder volgens ziji.e middelen on godvruchtigheid, in do. off rbl.ik van do Vasten te storten. III. Do w e ten van het vasten en van de onth- uii g, alsook het verbod van op de Vastendag» -, vleescn en visch to oteu op den Z 'lfdon maaltijd,zuilen na de vuertigduagsciie Vaston opgeschorst blijven tot later beschik- kipg van hoi, Bisdom. Deze brief ou schikkingen voor da Vasten zullon van op den predikstoel afgelezen worden In do kerken, openbare kapellen, geestelijke gemeenten en kolleges van het Bisd' in. op don Zondag van Quinquagesima. Zu zullen gaduruude geheel den Vasteu, vol- ins gowooine, to iczen hangen. Gognven te Gunt, onder Onze liaudteolco- ning, Onzen zegel en de tegenteekoning van Onzen Seorotaris, den 5 Februari 1918. Aan (Se geestelijkheid van het Bisdom. I. Wij bekrachtigen, vernieuweu an var- lungoii voor een zdfdo terinyu, de muchteu aan da geestniykheid verleend in 't bijvoegsel aan dcu Vastenbrief van hel jaar 1916. II. Wy i egaweii dat de maand Maart met byzoudere godvruciitigheid geviard wordo ter tere van (leu II. Jozef. In al de parochiale kerkon, buiten de raeds voorgeschreven» gebeden, zal dagelijks, hetzij na du bijzondor- ste Mis, hetzij met liet Lof, do Litanie van den H. Jozef golczeu werden. Op 19 Maart zal do Mis pro grege oene solemueelu Mis zijn en 's namiddags zul er een Lof gezongen worden ter eere van deu H. Jozef. lil. Volgons aloudo gewoonte van het Bisdom, moeten binst de Vasten, in al de parochiale kerken, meditatiën gepredikt worden over het bitter lijdon van O. H. Jezus Kristus. IV. Alhoewel do scholen gesloten zijn, mag nochtans de leering van deu godsdienst iu de 8choollokalon gegeven worden, zoowel de weekdagen als den Zondag. V. Aan do byzondero bezorgdheid der geestelijkheid bevelen Wy, in geestelijk eu 8toffulijk opzicht, hun parochianen, mannen en jongelingen, die opgoëischt worden om elders te gaan werken. VI. liet eerste deel van de Vastenbulle tot do woorden «wat valt er dan te doen». Z.B.B. on do schikkingen zullen in al de Missen gelezen worden, den Zondag van Quinquage sima, het tweedo deei tot liet einde dea volgenden Zondag. Gent, den 5 Februari 1918. t LMIL1US-J0ANNES, Bisschop van Gent. Op buvol van Zyne Hoogwaardigheid don Bisschop. A. DE MEESTER, Kan.-Sekret. Plaats t des zegels. In oen onverhoopteu bijval, mag dit werk zich verheugen. Reads bij de oerste aankon diging van het book, hij de oersie ronddra ging der iusohrijvingshulletijns komen deze bij honderdtallen ion onze bureole. Daarom eerst en vooral onzen welgemeen- den dank aan onze lezers, voor do blijken van genegenheid welke zij ons en bijzonder lijk onzen beminden en Hooggeacht en PuUr Lir Berilioid, hiordoor bewijzen. Ouzo lezers on vrienden behoeven zich evenwol geene moeite te doen, om ons de bulletins ta lat«n geworden. Onze verkoopers zullen deze bulletins ten hunne huize zelf komen afhalendus behoeft eenieder slechts hot ingevulde bul- lotijn aan den verkooper zijner wijk te ovor- liandigen. De lezers, welke hij vergetelheid geen üschrijvingshullelin zouden ontvangen heb ben, worden vriendelijk verzocht, ontnidda- lijk navraag todoen 't zij ton onzen bureele of bij hunnen verkooper. Dadelijk zal liuune raag voldoening bekomen. Wij durven verhopen, dat or geen enkel Kristen Huisgezin zijn zal, waar De Volks slem golezoii wordt en levens hel book van Pator Dr Berilioid niet zal le vinden zijn. 't Is oen schat voor ouders en kinderen, ge waarborgd reeds door deu titel van het w.:rk DE WET DER LIEFDE. Al het schrijven on wrijven tol het beko men eoner oplossing van het maatschappelijk vraagstuk, hooft tot hiertoe weinig gebaat. Om oene overeenkomst tusscheu de ver schillende standen dor maatschappij le kun nen sluiten, \v. rd or congres op congres, ijoenkomst op bijeenkomst, besprekingen ui nog besprekingen gehouden. Redevoerin gen uilt -rmat© w -lsprekend, daverend on overtuigend, gezien al de bijééngeraaple on inéóügeslokeno slavingen en bewijzen, liiol- pen lol zoo bitter weinig. Nochtans, de doorslaande werkingen ont braken niet. Doch, men steunde enkel, ofwel 9el op een zeker vertoog vaii heropwek kende handelingen en men vergat datgene wat alleen en zuiider moeite den goed' ui:slag kon bevoordaeiigen en verzekeren. Inderdaad, men hield van datgene wel roke ning, docli niet voldoende, ofwel men aciioof dat stillekens weg naar achter, op 't tweede of derde plan. Wij willen aan niemand den bal werpen; niemand belagen of misprijzen. Doch vermits Jan en alleman zijn gedacht mag uiten, willen wij hoi ouzo thans ook co.is vooruit soiiuivou eu zo.ider opzet of alomgang voor houdon. De algemeen" overtuiging zegt ons genoeg dat, indien wij tiet volk voor liet goede bo- geeren te winnen, wij bijzonderlijk liet goed' moeien slichten. Do kwade drukpers on de aanhangers van zekere leeringon hitston cn ruidden Ue slechte driften van hol volk op. Indien gij de hoogachting van die arme verdwaalden begeert te genieten, geeft be wijzen dat men ze bedrogen heeft; toont door uwe wurken dat gij het ernstig te hunnen opzichte mGOnt en hui» geluk beker ligt. Gaat tol de behoeftige families; bewijst iiuu stoffelijke diensten, stielit of noemt uw aandeel in maatschappelijke werken on in werken van naastenliefde. Het dankbare volk zal u zegenen en gebenodijden, eu op u steunen en rekenen. Die redenering schijnt volmaakt te zijn; daar ontbreekt nochtans het laatste woord En hei volk zal zich bekeer en... tot Christus en het touar üeloof Laat ons niet dwalen en denken 't kan gaan zouder geloof eu zonder godsdienstige overtuiging en werking. Ja, misschien wel gedurende oen tijdje zullen de zaken vai stapel loepen, dooh geen ernstige of duur zaïne uitkomst. De werker moet cbrisloi worden, ja en christen uit één stuk. Zoolang men dat niet bekomt, is ous werk van luttel of beter gezegd van geener waarde. Te vergeefs moogl gij hom overtuigen, hem dienst bowijzen, hem aangenaam ziji hein doen keniieu en gevoelen zijn ongelijk eu uwe verdiensten; indien Jezus Christus uiot de eerste meester iu zyn huisgezin is, zal hij immer eeue zekere oorzaak van haat den grond zijns harten koestereu, en nie mand zal in staat zijn er een geneesmiddel voor te vinden. n Waarom zijt gij rijk en waarom is hij in armoede gedompeld Waarom moogt gij op wandel, terwijl hij moet zwoegen Ver mits hij een mensch is zooals gij, waarom krijgt hij zijn deel uiet van vrijheid, van eer, van tijdelijke goederen, van genot Do worker zal zulks uooit. begrijpen, tenzij bij godsdienstig ware af lot liet oud vader lijk vlaamsch geloof is teruggekeerd. Meent ge misschien hem tot de religie weer te brengen met uwe menschlievende maatschappijen, uwe spaaren lijfrentkassen en wat weet ik nog vati stoffelijke instellin gen Ondervindt ge niet uwe teleurstelling; bespeurt ge niet uw tyd en mo'.itoverlies. Die middelen zijn goed, 't is builen kijf, doch 't zyn maar bijkomende zaken. Men kan ze missen; men kan ze daarlaten; doch men kan het middel bij uitmuntendheid, daartoo te gebruiken, dat ge niet bezigde, uiot overslaan, te weten Hel Evangelie or de leering e:i navolging van den Heere eu Meester van bem<el en aarde. Maar '1 is al dat gemakkelijk ia, om het eens voor goed eu altijd te begrijpen Men maait maar wat men zaait; gij stelt slechts ïw betrouwen op uitwendige middelen; zij uilen eono zokero, eene uil wend ige verba- ering tewego brengon; Joch hel inwendige zal niet veranderen, on van dan af zult gij geen of yeel to weinig werk afgelegd heb ben. Sedert jaren beproefde men zulks, en vindt go dal men daardoor vele ware chris tenen bij won l Hoeveel parochiën werden door de maatschappelijke werken bekeerd l Ziehier wat priester Gamier, na grondige ludio on lange praktijk, daarover èohroëf De leering van Christus, hel ontvangen dor H. Sacramenten, dikwijls on godvrucii- ig; het gebed en de geestelijke vergaderin gen en bijeenkomsten zijn sleclils alleen in staal do maatschappij te redden. Het overige bestaat alleenlijk in oenen uitvlucht, in een voorbijgaande en opper vlakkige werking; zoo wat botor aan de galg. Wanneer er spraak is die dompelaars en oiigeiukkigen, iu de klauwen der ongods dienstigheid vastgegrepen en stevig gehou den, lo lossen en te bokeoren, kan man toch eoii nuttig on ernstig work verriobteu, tenzij mou zo eerslonderwijze en hen Christus en zijne leering doe kennen cn doorgronden. Eene flinke prediking over do eeuwige waarheden, zal veel meer vermogen dan al de huishoudkundige en geldkmidige werken der gtnsche wereld, indien deze niet :net e ernsiige christelijke leer gepaard gaan, om de ongodsdienstige werklieden met do H. Kerk te verzoenen. Men vergeet te dikwijls dat al dio stoffe lijk j werken slechts min of meer krachtige hulpmiddelen zijn, om da evangelische wor king te steunen en dat de maatschappelijke redoing aileonlijk door de geestelijke wer king zal verwezentlijkt worden. Zouder geloof e i zonder godsdieueligkoid kan er geen goede uitval bekomen wordon on moet allo werk en werking teniet gaan. Men rekent le weinig op de bovennatuurlijke middelen en men stuunl le veel op de mon- schelijke bohendigheid Gij wilt goed en deugddoende werk verrichten, begin dan met in en door Christus nieuwe krachten le puiten; en dan, vormt rondom u een kern van christeue mannen. Do onverstandigen en dwazon zullen wel de schouders ophalen; doch do Heer zal uw onbekend apostelschap zegenen en liet mostaardzaadje zal welhaast een boom worden. Men wil de maatschappij van hare kwalen genezen. Nu, om dit te verwezenlijken, blijft er maar Óen middei over ze lol Chris tus terugbrengen; on omdaarloe te geraken, zoo lejrt de eenvoudige gezonde rede, mooi men de middelen gebruiken, door Christus ons voorgehouden en ter hand gesteld. De apostelen deden zoo om de h idenen van bunnen lijd le fcokeeron; 'l is ook zoo dat we moeloa te werk gaan om onze tegen woordige heidenen lol God en zijn gebod terug to brongen. Daarin alleen beslaat de zaligheid, en redding kunt go anders uiot vindon. Westelijk saYSCiilsterreifl Duitscke bron BERLIJN, 6 Februari, Legergroep van kroonpr. Rupprecht In enkele vakken van het Vlaumsche front, in de streelt van Armentieros en aau bel La Bassóekanaul was de arlillerioactie 's namiddags levendig. Bij Lens levendige mijnwerpersgovecht. Aan de Scar- o en ten westen van Cambrai steeg do vuurac.ie 's avonds. Leger van dea Duilschen kroonprins Verkenningen van don vijand iu do Argoanen en ten oosten van Avocourt worden afga- rezen. Gisteren werden 7 vijandelijke vliegtuigen fgeschoten. Luitenant Bomgarlz behaalde ziju 29ste Luoliizege. Fransohe bron. PARIJS, 5 Fobr. Tamelijk levendige kanoQiiadó op verschillende punten, beuoor den den G emin des Dames. Een Duiisoh» af deeling werd iu dezelfde streek terugge- slagon voor zo do Fransohe stollingen ba- toikl bad. Kalm» naoiit overal elders. Op 3 Februari liebbea onze jaehtvliegers,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1918 | | pagina 1