i
lï
ii
Da Vreistafereeeie
Siemroshi Ét slot ISgeMii is!
Msg esa Spoorwegongeluk
Vijf-em-twintigete jaargang nummer S7
Zenslag 13 en KSaandag 14 April 8 919
D AG-BLjAID
Drukker-Uitg^verJ, Van Nufpel-De Gendt
►AIjMEISTSBOWDAG-
BolgIS nopr.als MurgisMd
Dramatische aanhouding t£
Brussel
i
tl
FATIR
Zonderlinge Gasten
magazijnen van hqf leger
Elf aanhcuiingon.
O CENTIEMEN
IttHK
Kerkstraat,
Bureelon
--
9 en 22, Aalst.'
araagaraSÊi
Palinonzon^ag ol zooals Guido
Gozello schrijft Hosanuah-zondag,
Ki'uispaasclien of Klein Paaschen mot
palmprocossio bij 'l begin der Goede
v. oke, pynweke, haiïiga weke, Hoog-
woko en Goede tijd.
Zooals do II. Kerk op Drie Konin
gen en op Lichtmis niet alloeijlijk de
geheimen die ze vereert, aanhoorlijk
maar ook aanschouwelijk maakt in
haren openbaron kerkdienst, zoo nog
op Paimenzondag, wanneer 't Evan
gelie ons verhaalt de blijde intrede
van Jezus binnen Jeruzalem en de
vreugdige hosannakreten die de me
nigte slaakt en doet weergalmen bij
het zwaaien van palmtakken en olijf-
ranken, zoo wordt dat gezeid en ook
gedaan; want men draagt waro palm,
dio nadat do priester komt in Jeruza
lem, door do gulden poort van de
hoogkerk, zoowel als alle andere
zaken dio do kerk gebruikt, eerst en
vooral gewijd en tot hunne hooge
beteokenis afgezonderd worden van
de ongewijde wereldzaken.
Te Jeruzalem deed de patriark den
dionst en reed op eenen ezel, zooals
Christus deed, over de uitgespreide
kleederen van de geloovigon. To
Roipo wijdt dePaus ware palmtakken
en hij wordt processiegewijs rond de
Sint Pieterskerk gedragen, gozuton
op den troon mol don versierde palm
tak in do hand hier doen wij van
verre na, zegt nog Gimlo Gezelle, wat
in warmer lauden doeneüjkis.wij wij
den het blinkend groen van onzen
nederigén bossebooni en wij troosten
ons met daar palm tegen te zeggen i
hoogor op wijdt men hulst, spaanèoli
hout, wilgenrijs en ander groen, bij
gebrek aal) waro palmonwaaicrs. Do
Geest die de II. Kerk bestiert, heft
altijd den monsch van kleine zaken tot
groote, en zoo gebeurt het dat, in den
dienst van Palmenzóndag, het he-
molsch Jeruzalem en de intrede van
Christus en der christenen dikwijls
vermeld wordt ja, na de blijdschap
van 't hosanna en het zegegeroep des
volks, wordt onmiddaiijk het Weg!
'Weg Aari't Kruis met Hem gezon
gen in hot dramatisch verhaal van de
Passie ohmHeoren, anders gezegd,
hot lang Evangelie, 't Is eon weerdig
voorspel van do plechtige treurweek
die aanvang neemt. Do palmen die op
Palinonzondag ton teelten van triomf
gedregen worden, spaart de heilige
Kerk tot don naastkomenden Assche-
Woensdag en verbrandt zs dan tot
assohe om te strooien op de hoofden
der geloovigen.
Nog eona beteekenis die niet te
verzuimen valt, immers, dio verbran-
do palmtakken beteekenon de onstand
vastigheid des menscholijken handels
die heden roept Hosanna en mor
gen Tolle, Tolle eenwerf Wel
gekomen de Zoon van David en
anderwerfWeg aan 't Khuis met
Hem Onze verkeerde in de asschen
gevallen goede werken worden ons
op 't hoofd gelegd door de H. Kerk,
als of ze zegde Draagt nu uwe zou
den en uwe ondankbaarheden, en doet
er boete voor, de dood zult gij sterven
zoo uwe goode werken gestorven zijn!
Boete doen, ja,door 't Sacrament der
biecht die gij mot den Paascbtijd moet
ontvangen. Immer??, ieder christen
mensch moet op straf van doodzonde
en dat volgens het gebod der II. Kerk
zijnen Paaschen houden. Eene goedo
biecht zult gij dus spreken binnen de
voertien dagen te beginnen van Pai
menzondag tot beloken of gesloten
Paaschen. Allo doodzonden ten minste
moeten wij belijden en or niet vergeten
bij te voegen hot getal en alles wat de
doodzonde mag veranderen of ver
zwaren. Bij het spijt of droefheid over
het bedreven kwaad zullen wij een
vast voornemen maken, 't is te zeggen
voor het toekomende een vast besluit
■nemen nooit of nooit nos to hervallen,
in de doodzonde, deze en de naaste
gelegenheid of gevaar er van te
vluchten. De biecht moet gevolgd zijn
van eene weerdige communie, in
andere-woorden van oene communie
in staat van gratie, zonder doodzonde
op het gewetan ontvangen. De onster
felijkheid zullen we zoo eens mogen
genieten en niet alleen voor de ziel
maar ook voor hot lichaam, want
Jezus in do H. Hostie is immers de
Oorsprong^TfTSchèrïkep;, de Volmaker
der Onsterfelijkheid.
:2;
De kinderen die kunnen onderscheid
maken tusschen kwaad en gqeij, beste
Ouders, alhoewel zij misschien nog
geen zeven jaar ten volle zijn gewor
den, uloet ge mèbleiden naar biecht
stoel en communiebank, dje ook moe
ten hunnen Paaschen houdon. Marc.
Een telegram uit Parijs meldt,dat Genève
gokozen is als zetel van don Volkerenbond.
Ondank9 de bolofton en ondanks de zede
lijke verplichtingen, heeft men du3 de Zwit-
serscbe stad verkozen, bovon de hoofdstad
van hot heldhaftige en gemartelde België.
Niettegenstaande het aandringen der ge-
lieele Engelsche on Fransche drukpers,
schijnt de zienswijze van president Wilson
liet toch gewonnen te hebben. Immers,
president Wilsou verkoos Genève boven
Brussel, omdat de Duilschers en andere
bandioter.volkeron liever naar het anarchis
tisch Genève zullen gaan, dan naar het
eerlijke België.
Gisteren roud den middag is een wagon
olie, staande in do Statie van Laroche, nabij
Court-St. Etienne, plotselings in brand
geraakt en ontploft. Groote vlammen sloe
gen op en vooraleer net personeel der statie
kon tusschenkomen stonden nog tien andere
waggons, geladen mat allerhande koopwa
ren in Brand.
Aan blusschen viel niet te denken. Ook
vrerden de waggons metal wat zij bevatten
totaal vdrniold". Enkel wat verwrongen
ijzerwerk blijft er van over.
Gelukkiglijk zijn gecnopersoonlijke onge
lukken to betreuren, doch den gaheelen dag
was de dienst ontredderd, voornamelijk op
da lijn uan Charleroi.
Een onderzoek is geopend.
Vrijdag morgend/ rond 3 1/2 ure, waren
tweo polioieagentorv. vergezeld door oen
bond, op ronde in Let Tor Kamerenbosch,
toen de hond plotselings blaffend bleef staan
aan eqne plaats dicht met struikgewas be
groeid.
Do polioieagenten kwamen nader en von
den er oen kerel iu het struikgewas verbor
gen. Zich ontdekt ziende, liet de kerc-l twoe
grooto pakken achter en kwam in opstand
tegen de policie.
Een vreeselijk gevecht ontstond, waarin
de hond sijne tanden geducht liet medewer
ken.
Schielijk weerklonken verscheidene re
volverschoten. De medeplichtigen van don
bandiet, in den omtrek verborgen, schoten
op de agenten, gelukkiglijk zonder hen te
treffen.
Op hel gerucht der losbrandingen kwamen
echter twee soldaten toegeloopen en dank
aan hunne hulp, kon de handiet geboeid en
naar bet poiiciebureel der Livornostraat
overgebracht worden. Daar werd hij herkend
als zijnde een gevaarlijk oud-veroordeelde,
zekere Louis S..., wonende Etterbeokachen
Steenweg.
Do twoe pakken bevatten kleederen enz.
waarschijnlijk ook voortkomend van eenen
strooptocht in eene villa uit den omtrek.
Het zoogezegd stemrecht is c-rdoor stemrecht voor vrouwenofmoedersvan
iETT
ntioix Raoul De Naverï
(53® VERVOLG.)
Waar hot kind verborgen vroeg hij
zich al voortwandolande af. Ik kan hot gecu
nestje maken tusschen takken dor hoornen,
gelijk do vogels voor hunne jongen doen...
Draag ik hem naar een duister plekje van
hc: woud, dan zullen de houthakkers en de
kak branders hem ontdekken.
EfcnskLps kwam er een denkbeeld in hem
op De grot der geei'.en riep hij uit. Juist,
daar zal Item niemand zoeken
Pè grot, waarvan Patira sprak, was
inderdaad het voorwerp vanzulk eene
bijoeloovige vrees dat geen mensch uit den
omtrek er zich in waagde.
Zij vormde eene natuurlijke uitholling in
den blauwachtige, roodgeaderdo steensoort,
welke met hot' graniet de geleding vormt
van den Bretonschsn grond. Welke Armo?
rikaan dor oude tijden had er zijne woning
in gevestigd Niemand wist liet. De ontdek
kingen van sieraden, die eena aan eene
reuzengestalte moesten toebehoord hebben,
had er nog meer toe bijgebracht om van de
grot bet voorwerp der algomsone vrees te
maken. De oude lieden vertelden dat de
peulplqueta er hqn tent hadden opgeslagen,
en or des nac?ls in de lange, donkere gau
gen gcud maakten. Man vertelde er bij dat
al diegenen, welke door bet goud aange
prikkeld, hunne zlöl hadden verkocht, ten
einde een déél rah deze schatten meestor ie
worden, op de plaats zelve van hu heilig-
schendendeo verkoop door den dood werden
getroffen.
Men moest namelijk, wildo men het geld
der Poulpiquets in bezit krijgen, vooraf zijn
doopsel afs weren. Als onomstootelijk bswijs
van deze waarheid haalde men Lucas den
Grutter aan. dien men op een fraaien morgen
met verbrijzelden schedel voor de grol vond
en deze van Tréhorij den ossendief.dien men
acht dagen aan den hoogslo tak van eenen
eikenboom had zien tchpmmelen.
Maar raen vergat er bij te voegen dat
Lucas dien avond heel wat anders dan klaar
water had gedronken en dat do cssendief,
door de policio-injliet nauw gebracht, zich
zeiven door een touw rechtvaardigheid liad
gedaan.
Dit was iutusschen waar dat de reputatie
der Geestengrot eenmaal eene onverander
lijke en slechio was.
Ds meisjes waagden zich nooit in hare
nabijheid en de moedigste jongens hadden
hel hart niet er na zonsondergang voorbij te
gaan. Do Poulpiquets zijn zonder medelijden
voor hen die hunne geheimen willen door
gronden niemand komt uit de handen dier
geduchte kabouters, tenzij nadat hij op list
kruisbeeld heeft gespuwd en een cedel
onderteekend, waarin hij zijn ziel aan satan
afstaat.
Patira's volslagen onwetendheid bewaar
de hem voor deze bijgeloovigheden.
Daar niemand hem geleerd had dat hij een
ziel nazat, dacht hij er volstrekt niet aan,
h-ar legen de klauwen der Poulpiquets te
garandeeren.
Daarbij kwam, dat men hem verleid had,
dat deze wezentjes niet grooter waren dan
een grasspier, zoodat Patira meor goesting
gevoelde om ze zelf in bescherming te ne
men da .en hen op zijne hoede te zijn.
Gewoon om voor de slagen van het hoofd
der kunstenmakers en van Jean l'Eaclumo
te beven, was hij alleen voor lichamelijke
kracht bedacht. Eon reus verschrikte hem,
een dwerg deed hem glimlachen. Dit natuur
kind maakte zich over do raoreele kracht
der boosdoende wezous niet bang omdat hij
ze niet begreep. Gewoon om zich alleen in
zijne deolgeuooten door het ongeluk aange
trokken te voelen, gevoelde hij zelfs eene
zekere sympliatie voor deze kleuters, waar
van men zooveel kwaad wist te vertellen.
Het was ouder dergelijke gedachten dat
Patira de grot naderde. Hij meende haar
geheel door reusachtige glimwormen om
ringd te zien, want ook dit was hem verteld
cm een groot gedruisck van hamer
houwe&lslagen uit de diepte te liooreu opstij
gen. Niets van dit alles. Hij ontdekte alleen
een simpel dwaallichtje dat ver boven de
moerasson danste, on hoorde enkel 't gekras
van een steenuil, die een der spleten van do
grot tot zijne woning had gekozen. Door do
stilte der plaats aangemoedigd, naderde hij
de grot, en toen hij zich voor hare duistere
opening bevond en de stilte nog bleef aan
houden trad hij moedig da grot binnen. Hier
legde hij, van vermoeidheid uitgeput, bij
de;i ingang Hervé op een bodem van mos
neder, zotte zich zelf naast hem op de grond
liet het hoofd op de borat zakken en genoot
weldra een vasten slaap.3
Toen hij zijne oogen weder opende, straalde
de zon asm een heerlijken hemel, en dood
een parel op ieder bladje, aan elk grasspier
tje blinken de menigvuldige lentedraden
die van tak tot tak hingen, geitken op reu-
zensnoeren van brillanlen do bloomen
openden langzaam hunne kelken do vlin
ders ontplooiden hunne bonte vleugels op
met 166 stemmen. Alle partijgroepen
hebben dus de nieuwe kieswet aan
genomen. Voor de liberalen was het
een harde noot om kraken en voor de
socialisten was het geen triomf.
In de roode bladen wordt het
algemeen stemrecht als een triomf
der socialistenpartij uitgebazuind.
Nochtans om te beginnen is er een
tegenspraak in hunne uitroepingen.
Algemeen stemrecht beteekent toch,
stemrecht voor mannen en voor
vrouwen, want de algemeenheid des
lands beduidt toch niet enkel de
mannen. Alleen do katholieken wil
den logisch het volledig en waar
algemeen stemrecht voor eenieder,
voor mannen en voor vrouwen, voor
de gemeente- de provinciale- <?q de
Kamerverkiezing.
Waarom hebben de katholieken dit
algemeen stemrecht er niet kunnen
doorhalen Omdat de liberalen en de
socialisten liet niet wildon. Laat ze nu
maar spreken van behoudsgezinde
katholieken, van gemis aan politiekën
zin en achterstalligheid. Dat is praat
tegen den vaak.
Do katholieken willen aan het volk
geven wat de socialisten niet durven
geven, omdat hun partijbelang vóór
de belangen der algemeenheid en van
bet recht gaat
In naam der nationale eenheid
hebben de katholieken enkel de
b dofte van het vrou-vonstemrocht
voor de~gëmëënto en een beperkt
TW88 dronken Kanadeosche soldaten
kwamen gisteren avond in een koffiehuis
der Bolwerk&traat, te Ehene oa besteldeD
eene flesch champagne.
Toen de bediende kwam om de rekening
te ontvangen trokken beideo hunne rovol-
vers on riohtten ze op den m?.n. Deze moest
niet meer weten en trok zich terug.
De zonderlinge kerels verlieten dan zon
der moer liet koffiehuis, steeds den revolver
in de vuist.
Builen gekomen reed er juist oen vee
koopman met zijn gespan voorbij. Deze
kreeg een tweetal kogels naar het hoofd,
gelukkiglijk zonder getroffen te worden.
Dan zetten de revolverhelden bet op eon
loopen on ondanks de jacht konden zij niet
achterhaald worden.
Zij worden naarstig opgezocht.
gesneuvelden or kunnen doorhalen.
In naam dierzolfde sakkersche uniq,
verwijten de socialisten aan de katho
lieken, dat zij zich tot bet algemeen
stemrecht hebben laten dwingen»
Welke laffe aantijging en valscho
beschuldiging Vlaamsche vrouwen
die geleden hebt geduronde den oor
log, Vlaamsche zusters van gesneu
velde soldaten, Vlaamsche moeders
van opgeëischte werklieden, wilt go
weten wie u het stemrecht ontzegde
wilt ge weten wie durfde beweren dat
gij hot stemrecht niet hebt verdiend,
wilt ge weten wie do katholieken
belet, het stemrecht voor alle vrouwen
er door te halen wilt ge weten,
vlaamsche arbeidsters, wie u belette
uwe belangen door de stembus te
verdedigen Dat zijn enkel en alleen
de socialisten. Zij dio zich zoo luid
ruchtig volkspartij willen noemen, zij
die zich de vooruitstrevers noemen
der volkswelvaart, weigeren aan dit
zelfde volk zijne belarger, door kies
recht te verdedigen.
Vlaamsche Vrouwen, gij weet waar
uwe vijanden en vrienden zijn Ont
houdt dit voor de toekomst, en wacht
niet om uwe strijdbeweging voor het
Kiesrecht voor de Kamer, voor allo
vrouwen door te zotten. Men heeft
in de Kamerzitting van Donderdag
onrecht gedaan, socialisten on libera
len hebb n uw recht verhinderd Dit
onrecht dient gewroken. Jane.
De 'diefstallen in de
*$ij hebben onlangs do dieften gemeld in
verachiilige magazijnen on werkhuizen van
het leger gepleegd.
Een agent der rechterlijke brigade. M.
Vrins, vernam tijdens zijne opzoekingen dat
een depot van stoffen was ingericht iu een
buis der Gezinstraat.
De policïeman verwittigde zijnon overste,
M. Angerhauzen, die vergezeld van twoe
agenten, Vrijdag morgana vroeg in bet sta-
polhuïs binnen viol.
Eene huiszoeking aeed hot gröÖUfë deel
van het gestolen goed der militaire magazij
nen ontdokken.
De verheler werd ondervraagd, deed bec
kenlenissan on verklikte de korals die bom
de gestolen waren bezorgd hadden. Twoe
uren later zaten roods elf kerels achter slot.
Op tien passen van de opening, kabbelde
een beekje over glad gesohuurde keien, en
de wildo kers, die er, een breedo koord langs
henen zoomde, prijkte met de zachtgekleurde
madeliefjes en de frissche thqm. Schrijver
tjes huppelden langs den oever en strokon
hunne pluimpjes glad, terwijl eene nauw
zichtbare mug zich op een met den stroom
wegdrijveud blad voor verre reizen o> weg
begaf.
Onder bet jonge kreupelhout vertoonden
zich de versche sporen van jonge konijntjes,
die hun ontbijt van wilde klaver, thrjm en
muntekruid zochten.
Geon enkel gedruisch van menschelijke
bedrijvigheid drong tot dit verborgen plekje
door zelfs niet bet gekraai van den baan of
de hoorn van den koewachter. Hier, in deze
geheimzinnige oase, was het woord aan de
kleinen, en niets was treffender, dan te mid
den dezer maagdelijke natuur liet zwak ge-
krijt van een pas geboren kindje te verne
men.
Indien de vroolijk glanzende zon en de
liefelijkheid der hem omringende natuur
Patira niet reeds geheel en al hadden wak
ker gemaakt, dan zou de stem van Hervé
het gedaan hebben. Het besef van zijne
verantwoordelijkheid kwam hem hierbij ter
stond weder voor den geest.
Hij stond op en liep naar de beek het
water stroomde er frisch en klaar hij
schepte er ♦jen weinig van in een opgerold
blad en deed dit in den mond van het kind
loopen, dat daarop terstoud weder insliep.
Patira begon thans de grot te onderzoe
ken.
Met behulp van zijn vuurslag verschafte
do takken der boomen jbegon het luide en hij zich licht, zoodat het hem gemakkelijk
dartel spel der vogels. I viol, de inrichting der spelonk op te nemen,
Ongeveer in 't midden harer lengte opende
zich aan de linkerzijde een broeden gang
Patira waagde er zich in en zag zich ruim
schoots voor zijn moed beloond. Hij ont
dekte er eene soort van roude zaal, als hot
ware in de rots uitgehouwen en van alle
kanten besloten.
Verrukt over zijne ontdekking, verliet
Patira de grot en begon vlijtig mos te pluk
ken, om voor bet kind een zacht bed te
spreiden. Toen d«ze laak was afgeloopen,
legde hij Hervé voorzichtig op hot -donzig
bedje neder, bestrooide den grond met gras
en bloemen, en borg eon stapel versche mos
in een der hoeken. Vervolgens bakte hij zich.
over het sluimerend wiolit, bracht't zilveren
kruisbeeldje aan zijne lippen en kuste hot
met kinderlijke vroomheid. Dat wa3 zg i
morgendgebed.
De hoogte van den zonnestand deed hem.
veronderstellen dat hot ten naasten bij
aobt ure was. Gerustgesteld omtrent do
veiligheid van Hervé en gedreven voor de
bekommering van zijn levensonderhoud,
verliet Patira de grot en liep dwars door
boomen en struikea naar een laag en neder'g
huisje, dat men te midden van 't omringend
kreupelhout nauwelijks kan onderscheiden.
Een kwartier uurs was voor Patira vol
doende om de but te bereiken.
Zijn hart klopte hevig toen hij haar na
derde.
De reputatie van Jeanne la Fileuse was
eene ze^r uiteenloopende. De een zeide dat
zij eene vrouw was die'God vreesde en harp
gebeden verrichte anderen beweerden dit
al hare kennis van ee i tooverboek kwam,
waarop de duivei mei zijn iluweelen pöot
zijn naam had geteekend.
(Vervolgt.)