SEGHERS
Zondag 23 Februari
j!aaadag27 Februari
1922
SefÉ&ingeffl vm de Vasten
SCarÉBgal üfetsier bij den
Korstig
ISgr JkjfigH is tea
lisïsferie van
Landsverdediging
tSaarsteik Fays^fn te Luik
XXVIII' JAARGANG NUMMER 47
Kerkstraat, 9 en 22. Aalst.— Tel. 114— SO CEMT1EMEN WEKELIJKS 0.50 -- Uitgever: J. Van Nm-fkl-Db Genot
publiciteit buiten het Arrondissement Aalst, zioh te wenden tot het Agentschap Havas, Adolf Mailaan,13, te BrusselS. Place de la Bourse, Parijs en C, Bream's Buildings Londras E.CU
Quinquagesima
Zon op 6, -10, onder 5,27
H. Honorinas
Zon op 0,38 onder 5,23
Nieuwe Maan den 20
EMILIUS JOANNES
door de barmhartigheid Gods en de
genade van den II. Apudelijken Stoel,
BISSCHOP VAN GENT,
Aan de geestelijkheid en de geloovïgen
•van het bisdom van Gent, zaligheid en
zegen in Onzen Heer Jcsus-Christus.
Zeer Beminde Broeders,
Nu deel genomen te hebben' aan den
algemeenen rouw over hot. afsterven van
-den poolen Paus Benedictus XV, en na
gebeden ie hebben voor de eeuwige rust
zijner ziel, hebben wii ons verheugd en
;God bedankt over de Juering van zijnen
Opvolger, Zijne Eminentie Kardinaal
Ratti, die den naam van Pius XI aange
nomen heeft.
liet verleden van den nieuwen Paus
en de hooge verdiensten die Hem aan de
keus der Kardinalen hebben aanbevolen,
zijn leeds door eenieder genoegzaam ge
kend. Wij achten bet overtollig Ons op
ie houden met allerlei voorspellingen die
gedaan werden nopens dc toekomstige
houding van liet nieuw Opperhoofd der
H. Kerk. Wij, katholieken, wij zien in
Zijne Heiligheid Pius XI den Man wel
ken de Voorzienigheid voorbeschikt
heeft tot het bestuur der H. Kerk en wij
"zijn overtuigd dat Hij van den Hemel
gratie en sterkte zal ontvangen om zijn
ambt tot het algemeen welzijn der ge
loovigen eu van ganseh het menschdom
_,te bedienen.
Van onzen kant zullen wij onze plich
ten jegens Zijne Heiligheid den Paus
getrouwelijk volbrengen. Als den hoog-
sten Vertegenwoordiger van Cod,.als den
Stadhouder van Christus op aarde zullen
wij Hem erkennen en Hem den diepst en
eerbied bewijzen; als den onfaalbaren
•leeraar der volkeren zullen wij Hem aan-
hooren en aan zijne leering Vastkleven;
als aan het opperste gezag in de H. Kerk
zullen wij Hem volkomen onderdanig
Zijn, Zijne leiding getrouw trachten te
volgen en den Heer bidden dat Hij hem
beware, bëscherme en zegene in al zijne
ondernemingen.
fT ^en herderlijken brief, dien Wij
.U, Z. B. B.; verleden jaar ter gelegenheid
van de Vasten toestuurden, hebben Wij
gesproken over de noodzakelijkheid van
den godsdienst voor het geluk van ieder
menseh afzonderlijk, voor het heil der
huisgezinnen en der samenleving. In de
Yaslenbulle van dit jaar zullen Wij spre
ken over het christelijk leven, over zijne
waardigheid en over de plichten welke
het oplegt.
.Wanneer, ten tijde der vervolgingen,
de geloovïgen vastgegrepen en voor den
rechter gebracht worden, antwoordden
zij dikwijls op de vraag luie zijl gij?
met deze verklaring- ik ben Christen!
De naam van christen was bun grootste
eeretitelzjj stolden hem verre boven ge
lijk welken adel; zij waren er zoodanig
aan gehecht dat zij niet aarzelden liem te
doen gelden, zelfs dan als zij wisten dat
zulks de oorzaak ging zijn hunner ver-
pordeeling tot de ïjselijkste folteringen,
tot den guiwelijksten dood. En inder
daad, is christen zijn niet onze grootste
•waardigheid? De recle alleen kan, welis
waar, het ons niet genoegzaam doen in
zien, maar liet liclit der veropenbaring
doet die waarheid klaar uitschijnen.
Dc christen is een discipel van Jesus-
Ciiristus. en vermits Deze de menschge-
worclcn Zoon van God is, de Verlosser
jvad liet inensclidem, moet de christen
lier zijn den naam van Christus te dra
gen, de volgeling te zijn van den godde-
Ujken Meester.
Evenwel, de hoedanigheid van chris
ten bestaat niet alleen in eene uitwendige
.verbinding aan den dienst van Jesus-
Chnstus. liet doopsel, Sacrament onzer
geestelijke wedergeboorte, maakt den
menseh tot lidmaat van het mystiek li
chaam van Christus, stort .in zijne ziel,
aiet dc heiligmakende gratie, een nieuw
xeven en eene nieuwe werkdattigheid die
.liem in zekere mate deelachtig doen zijn
aan de goddelijke natuur. De heiligma
kende gratie, zegt de H. Thomas, is als
ecne meuegedeelde gelijkvormigheid met
de natuur van God, parti&ipata simili-
tvdo éivinae naturae. Zij is, kan men
zeggen, eene inwendige hoedanigheid,
«lo.oj God in ons verwekt, die de ziel bij-
v ij li. ze(versiert en ze aangenaam maakt
aan uod, zooals, op natuurlijk gebied
schoonheid en kracht hoedanigheden
zijn van het lichaam, vernuft en weten
schap, hoedanigheden van den geest
rechtschapenheid en moed lioedantehe-
11 hot hart (1) 't Is Christus"die
ona dese gonude verworven heeft, en ver
matte Christus' ziel de volheid dezer es-
nude bezat, zijn wij deelachtig gewor-
den aan haren overvloed. Door die nena-
,z'jn wij vereenigd met Christ®, en
maten wij met hem dit mystiek lichaam.
iUtt waarvan hij liet hoofd is en wij de
.(1) Culumba Marmiou: Cc Christ
l ie de l amc<
lidmaten zijn, en gelijk hij, door zijne
natuur, de Zoon van den Eeuwigen Va
der is, zoo zijn wij, door aanneming, de
kinderen van God.
Videte qmlem caHlatem 'dedit nobis
Pater ut füii Dei nominemur et smms
(I. Joan. Ill, 1). Ziet hoedanig eene
lief de de Vader ons gegeven heeft, dat
wij kinderen Gods genoemd worden en
zijn.
Christenen, kendet gij de gave van
God, zoudt oij u zoo gemakkelijk bloot
stellen aan liet gevaar de gratie te ver
liezen door de zonde? Zoudt gij integen
deel niet bereid zijn alles op te offeren,
zelfs het leven, om dien kostelijken schat
le bewaren?
Ontslaan uit die gratie zoowel als uit
onze natuurlijke vermogens, verkrijgen
onze werken eene bovennatuurlijke
kracht en worden bekwaam ons het eeu
wig geluk te verdienen.De herhaling van
die werken doet ons groeien in Christus,
deugd op deugd verwerven, en meer en
meer aangenaam worden aan den Hemel-
schen Vader. Dit bovennatuurlijk leven,
die bovennatuurlijke werkdadiglieid,
worden in ons gevoed en versterkt door
het II. Sacrament des Autaars. Geheim
van liefde! Het leven der gratie is een
goddelijk leven en Onze Heer heeft er
een goddelijk voedsel voor bereid,, zijn
eigen vleesch en bloedHij komt waar
lij k in ons, hij vereeaigt zich met ons
op het innigsteHij is voor ons het brood
des levens omdat Hij door de H. Com
munie in ons het beginsel van het bo
vennatuurlijk leven, de heiligmakende
gratie voedt, vermeerdert en versterkt.
En gelieel die bovennatuurlijke werking
is slechts ecne bereiding van hetgen</de
grglié in ons zal teweegbrengen" als zij
tot hare volle ontwikkeling zal gekomen
zijn, ons God aangezicht tot aangezicht
zal laten aanschouwen, ons Hem zal la
ten zien gelijk Hij is en ons in Hem
eene zaligheid zal doen genieten welke
niemand op de wereld kan begrijpen.
Vereenigd met de ontelbare menigte der
uitverkorenen, zullen wij 'den lofzang-
zingen welke eeuwig in het hemelsch Je
rusalem weergalmt O Lam dal geslacht
offerd werd, gij hebt ons vrijgekochtgij
hebt ons hei recht van erfenis weergege
ven en er ons deelachtig aan gemaakt,
aan V en aan Hem die op den troon zit,
aan de goddelijke Majesteit, zij lof en
eer en heerlijkheid en macht(Apoc.V.)
Groot is het geluk van den christen die
zieh zijner waardigheid bewust is en
tracht ze ongeschonden te behouden!
Misschien is hij zonder aanzien bij de
menschep, maar hij weet dat zijne waar
digheid in de oogen van God grooter is
dan deze welke alle wereldsehc eer hem
kan geven. Alhoewel a 1-104 aan aardsch
bezit, is hij rijk aan hemèlsche goede
ren; neergedrukt onder de beproeving,
kampend met tegenspoed, gebukt onder
het lijden, put hij zijn troost in God, be
houdt den kal men vrede der ziel en vindt
in zijn lijden zelf, eene hronne van geluk
zoo niet op aarde, dan ten minste toch in
het ander leven.
Deze waarheden zullen niet begrepen
worden door degenen die het geloof niet
kennen: gij zelf' misschiengetrouw e
christenen, hebt moeite om ze te vatten.
Nochtans, liet is nuttig, noodzakelijk
zelfs, dat gij ze eenigerwijze begri jpt, om
uwe waardigheid on uw geluk hooger te
schatten, om er altijd uwe handelwijze
naar te schikken en de plichten te ver
vullen welke uwe hoedanigheid van
christen u oplegt.
Onze bedoeling is niet, bij het bespre
ken uwer plichten, in 't bijzonder de ver
schillende wetten voor te houden welke
de christen moet naleven. Wij willen en
kel de kern voorstellen der zedenleer van
den goddel ij ken Meester, wiens discipe
len wij zijn en naar wiens onderwijzin
gen wij ons gedrag moeteil schikken.
1 wee woorden kunnen Jesus' leering sa
menvatten Liefde en Opoffering.
De goddelijke Meester zelf bevestigt
ons dat de liefde de grondslag is van
Christus' wet. Gij zult den Heer uwen
God beminnen uit geheel uw hart, uit
neb eel uwe ziel en uit al uwe krachten,
dit ri net eerste en grootste gebod. Het
iweede gebod, gelijkvormig c/m liet eer
ste, is dat gij uwen naaste moet feeminne
als 11 zeiven. Geheel de wet ligt in deze
twee voorschriften.
De Zaligmaker eisclit van zijne disci
pelen dat hij, deMeester, boven ulle an
deren verkozen worde. Die zijne ouders
of iemand .anders, of zijn eigen leven
meer bemint dan Mij, is niet waardin
mijn volgeling te wezen. Wat draagt
hij aan Petrus vooraleer hem dc macht
te geven zijne lammeren en zijne scha
pen te weiden, en hem met het opperste
gezag tc bekleed en in zijne Kerk? Bi
nt on Joannis diligis me plus his, Simon,
zoon van Joannes, bemint gij mij, be
mint gij mij meer dan de auderen?
En als hij, uitgestrekt op het kruk
dorst dien hij heeft naai' onze wederlief
de? Ja, de cliristene godsdienst die om
zoo te zeggen uit het doorstoken hart van
Jezus ontsproot met het water en het
bloed, zinnebeelden van het doopsel en
van het H. Sacrament des Autaars, is
een godsdienst van liefde. Zoo hebben de
Apostelen het begrepen. Zonder de
liefde, zegt de IJ. Paulus, is niét eene
deugd verdienstelijker tot .de zaligheid.
De volheid der wet, zegt hij nog, is de
liefde. En de heilige Joannes, de wel
beminde discipel, doet met bijzondere
klem in zijne brieven uitschijnen dat de
leering van de t Meester geheel uitloopt
op de liefde tof God en tot den evennaas
te. Ook de HrrMgen waren doordrongen
van de gedachte dat de liefde de grond
slag- is van den christen godsdienst. Hue
vurig welen zij aan de liefde waarvan
hun hart branat lucht te geven I 't Is de
seraphische H. Francïsous die uitroept
cc Laat mij sterven van liefde tot u,
vriend van mijn hart. gij die willen ster
ven hebt uit liefde voor mij't Is de
H. Augustinus wiens grootste verdriet
was dal hij ïiiot vroeger de oneindige
goedheid bemind had O Schoonheid,
o Opperste Goedheid, ik heb u te laat ge
kend en te laat bemind! 't Is de H
Theresia met hare vurige verzuchting
Beminnen of sterven!
En hoe billijk is die liefde tot God!
Wat is billijker inderdaad dan God te be
minnen boveniih uien God oneindig ver
heven boven al het geschapene, de gren-
zeloozc goedheid, de opperste volmaakt
heid der schepselen slechts een flauwe
weerschijn is, dieft God die nauwelijks
gekend, het hart van den menseh tot zich
trekt en alleen 'rijnen dorst naar liefde
kan lesschen. Hoe zoet is deze liefde!
Wat is aangenamer dan de liefde? 't Is
in de liefde ook en in 't bezit van het be
minde dat dc mcnach zijn geluk vindt.
Niets is sterke: dan dc liefde, zegt dt
II. Franeiscus kalesins, niets is aange
namer dan hare sterkte. God kennen,
schrijft Mgr de Ségur, is het licht bezit
ten, God beminnen, is gelukkig zijn.
'i Is waarheid, ja, zooals het II. Schrift
leert, dat dc vree- des Heereu het begin
is der wijsheid. Maar de wijsheid vindt
hare volmaaktheid in de liefde tot God.
Do v«c is vo 0£*d (y?i raff en waarmede zijn
vader hem bedreigt kan voor liet weder-
spanmg kind het begin der beternis zijn
maar zoolang niet de liefde tot zijnen va
der hem tot onderwerping neigt, kan
men niet zeggen dat net waarlijk een
goed kind is. Zoo ook de ehristene die uit
vrees voor Gods oordeel de zonde ver
mijdt, treedt wel den weg der plichtvcr-
vulling qp, maar tot de christelijke vol
maaktheid komt hij niet, zoolang de
slaafsohe vrees de eeltige drijfveer zijner
daden is, zoolang die vrees niet gepaard
gaat met een kinderlijk gevoel dat hem
God doet dienen uit loutere liefde.
Die liefde, welke tot het wezen zelf
i-an het christendom behoort, moet zicli
ook uitstrekken tot den evennaaste, 't Is
de Zaligmaker zelf die het zoo wil, ver
mits hij uitdrukkelijk verklaard heeft
dat na het eerste voorschrift God boven
al te beminnen, er een tweede bestaat
bemin uwen evennaaste als u zelven, e
dat het kenmerk zijner discipelen zou
zijn de liefde welke zij elkander toedra
gen. Doordrongen van die waarheid, ge
tuigen de Apostelen dat hij die zijnen
naaste, evenbeeld van God, itiet bentint,
in waarheid God niet kan beminnen. En
de eerste christenen, één van hart en zi-.'l,
verwonderden de wereld door hunne we-
derzijdsclie liefde. Te allen tijde was liet
de overtuiging der beste kinderen van
God hoe moer zijn geest in hen leefde,
hoe heiliger en godininnender zij waren,
zooveel te vuriger beminden rij den even
naaste en ri-onden niet zelden op held
haftige manier le zijnen dienste.
Geheel de zedenleer van Christus steunt
dus op het voorschrift der liefde tot God
en don evenmenseh.
Edoch die liefde, zoo hoofdzakelijk in
het christendom, mag niet enkel een
louter hartsgevoel zijn: rij moet uit
schijnen in onze werken. Niet allen die
zeggen HeerHeerzulten het rijk der
hemelen binnentreden, maar wel'dege
nen die Gods wil volbracht hebben; in
andere woorden, dc liefde tot God zonder
een leven gelijkvormig aan den godde-
lijken wil, is geene ware liefde. Welnu,
111 het volbrengen van Gods wil sloot de
menseh dikwijls op. moeilijkheden* wel
ke hij moet overwinnen; om getrouw te
blijven aan zijnen plicht behoeft hij den
geest van onthechting en van opoffering
te bezitten.
De geest van opoffering is dus het
tweede kenmerk van een waar christe
lijk loven, 't is nog eens de Meester zelf
die het gezegd heeft Si quis vult ver,ire
post me, abneget semetipsum ei tollat
cruces» suam et scquatur me: Indien ie
mand met mij wil komen, dat hij zijn
eigen verzakc, zijn kruis opnenie en mij
volgc. Geheel het Evangelie leert ons dé
J- 1, 7 1 1 1 gcixt- I'.-I 1 l Uil» Ut
aft schandhout genageld hangt, zeggen j opoffering. Ten andere, wij zijn de disci-
ons dan al zijne wonden niet de gioote! pelen van eenen Meester wiens leven
Vieiae welke bij ons toedraagt en denj eene_gcdurige opoffering was, gn die zelf
gezegd heeft dat de discipel zich niet be
ter moet achten dan den meester, dat hij
bereid moet zijn tot de opoffering gelijk
hij zelf rich ten beste gegeven heeft voor
ons.
Hoevele christenen hebben ten liuidi-
gen dage niet de minste gedachte meer
van do wet der onthechting en der opof
fering. Hobzucht drijft hen uitsl ui lelijk
tot liet aanwerven van aardsche goede
ren, dikwijls ten koste van reclitvaardi
heid en liefdegenotzucht en begeerlij
heid slepen ze mede naar vermaken cn
zinnelijke voldoeningen.
Weerstaat aan die verlokkingen, Z. B.
B. Niet alleen de eer van onzen gods-
dienst, maar ook liet welzijn van ons va
derland vragen die opoffering. Weestzoo
gretig niet naar winst on profijt; weest-
min belust op wereldsehe vermaken en
verzaakt krachtdadiger zinnelijk genot.
Iedereen waardeert de edelmoedige op
offering in het volbrengen va.ft den
plicht. Welke schoone voorbeelden van
dien edel moed hebben wij niet gezien
binst den oorlog? Hoe grooiseh de opof
feringen onzer dappere soldaten clie ver
scheidene jaren lang het lastigste ver
duurden in de loopgraven, en in den
bloei der jeugd bun leven offerden voor
het vaderlandJa gij bewondert ze, maar
weest gij zelf edelmoedig genoeg om, als
de plicht het vereischt, te verzaken aan
wat 11 behaagt, 0111 uwe ongeregelde drif
ten te betoonien, om de gevaarlijke ver
maken te vluchten, in een oord, 0111 de
deugd te beoefenen en een waar christe
lijk leven te leiden. De soldaat behaalt-
de zegepraal slechts ten prijze van zware
opofferingende christen ook moet. zich
versterven en zich slachtofferen om t(
zegevieren over de vijanden zijner za
ligheid.
Christen mensehen, gedenkt dus uwe
waardigheid. Zij is hoogedel: zij maakt
u tot kinderen Gods, tot deelgenoot-en, op
zekere wijze, zijner goddelijke natuur.
Moge uw gedrag beantwoorden aan uwe
waardigheidHoudt u niet tevreden met
eene schijnbare godvruchtigheid, maar
leidt een christelijk leven gesteund op
liefde cn opoffering. Bemint God, be
mint uwen evennaaste met eene ware.
werkdadige, edelmoedige liefde, en het
oï'.der! ouden des geboden die uit deze
dubbele liefde voortvloeien zal u aange
naam en zoet zijn. De opoffering zelf zal
11 niet moer lastig vallen, want volgens
het treffend woord van den H. Augusti
nus, waar liefde is, is geen last, en als
er last is, wordt hij zoet. Leeft dus it!
ware christenen, en dit leven zal voo;
de bron zijn van bet grootste geluk op
aarde cn de waarborg van uw eeuwig ge
luk in den hemel.
I. Dc wet van onthouding verbiedt
iet gebruik van vleesch en van vleesch-
jeugd. Eieren, melk, boter en andere
.-pijzen, zelfs als ze met vet gereed ge
maakt zijn, blijven altijd toegelaten.
Het vleesch derven moet onderhouden
worden op al de Woensdagen (1) en al
de Vrijdagen van de Vasten; op de
Woensdagen, Vrijdagen en Zaterdagen
an Quatertemper; op al de Vrijdagen
van het jaar, tenzij de Vrijdag samen
valt met cencn geboden heiligdag of met
Nieuwjaar; eindelijk op de Vigiliedagen
van Sinksen, O. L. Vrouwhemelvaait,
Allerheiligen en Kerstdag.
II. Dc wet van het Vasten is ver
plichtend op alle dagen van de Vas
ten (2) den Zondag uitgezonderd, op alle
Quatertemperdagen en op de vier boven
gemelde Vigiliedagen,
III. De wet van onthouding ver-
pi iclit al degenen welke ten volle zeven
jaar oud rijn.
De wet van het Vasten verplicht alle
geloovigen van af het eindo van liun
een-en-twintigste jaar tot het begin van
het zestigste.
IV. Op de dagen op dewelke het
toegelaten is vleesch te eten, is het niet
meer verboden vleesch en visch te eten
op een en denzelfden maaitijd. Zij die
verplicht zijn te vasten, mogen, buiten
de Zondagen, maai' één maal <Iaag3
leesch eten, tc weten op den voornaum-
sten maatlijd cn niet op de collatie. Het
zelfde geldt voor de eieren.
V. Aan de militairen van allen
graad, aan hunne huisvrouwen, kinderen
en dienstmeiden, alsook aan de andere
personen die dadelijk in militairen
dienst rijn, staan Wij bet gebruik van
vleesch toe op al de dagen van het jaar,
uitgenomen op Go eden-Vrij dag.
Met do militairen stelten wij gelijk de
endarnien, de douaniers, de commissa
rissen en bedienden van politie die in
werkclijken dienst, zijn, de boschwach
ters, de bedienden in werkelijken dienst
op de treinen van den ijzeren weg en op
(1) Een pauselijke vergunningsbrief
laat aan de Bisschoppen toe den Zaterdag
te vervangen door den Woensdag.
de trams, de technische bedienden dié
werkzaam zijn langs de baan aan teie-
traaf- en telephoonstelsel, alsmede de in
ienst zijnde postbedienden en bedien
den der accijnson, de zeelieden, de «chip-
pel's, de haven- cn de dokwerkers.
Wij vergunnen dezelfde toelating aan
de familien die voorbijtrekkende troepen
herbergen en voeden; aan de arbeiders
die in ovens van glasblazerijen, smelt
ovens, mijnen of steengroeven werkzaam
zijn.
De reizigers en degenen welke door
hun werk of hunne bezigheden buitens
huis moeten verblijven en hunne maal
tijden in hotels, spijshuizen of herbor
gen moeten nemen, zijn insgelijks ont
slagen van de wet der vleesehderving.
VI. De pastoors hebben de macht,
in bijzondere gevallen, ton volle of ten
deele te ontslaan van het vasten en. het
vleschderven, ofwel deze verplichtingen'
in andere godsdienstige werken le ver
anderen, op voorwaarde dat de aanvraag
op eene gegronde reden steune.
Dezelfde macht staan wij toe aan de
biechtvaders, maar zii mogen ze slechte
gebruiken ter gelegenheid "der biecht.
Zieke en weekc lieden zullen hunntf
handelwijze schikken volgens devooiv
schriften van oenen gewetensvollen ge<
neesheer.
VII. Dc geloovigen zijn verplicht
driemaal te lezen het Onze Vader en het
Wees-gegroet en eens de Akten van Ge
loof, Hoop, Liefde en Berouw iederen
dag dat zij gebruik maken van eene ge-
beele of gedeeltelijke 011 tslaging van liet
vasten of vleeschderven. Zij zullen zich
nochtans van deze verplichting kunnen,
ontslaan met eene aalmoes, ieder volgens
zijne middelen en godvruchtigheid, 111
den offerblok van de Vasten te storten.
,Deze Herderlijke Brief en Schikkin
gen voor de Vasten zullen van den pre
dikstoel afgelezen worden in de kerken,
openbare kapellen, geestelijke gemeen
ten en colleges van Ons Bisdom, op den
Zondag van Quinquagesima en den eer
sten Zondag van de Vasten. Zij zulten
daar gedurende geheel de Vasten, te le
zen hangen.
Gegeven te Gent, onder Onze handtee-'
kening, Onzen zegel en de tegenieeke--
ning van Onzen secretaris, den 18 Fe
bruari 1922.
EmiliusJ O ANNES,
Bisschop van Gent
Op bevel van Zijne Hoogwaardigheid
den Bisschop,
A. DE MEESTER, Kan. Secret
WV-
Do Koning heeft heden Vrij'dag- ttf
5 ure Z. Em. kardinaal Mercier op hel
Paleis te Laejcen ontvangen.
Mgr Heylen. Bisschop van Namen,
ertoeft thans te Pome.
Donderdag -werd hij door Paus Pi us XIi
in gehoor ontvangen.
Onde randere werd de kwestie bespro
ken .van het volgende toekomende Eu
charistische congres, hetwelk te Rome zat
plaats hebben op 24 Mei a. a,
SCHIET- EN MANEUVEKSPERIODE
VAN HET SPOORWEG-BATALJON
le L. A.: van 24 tot 28 Juli (met de
klas 1916), van 10 tot 19 Oogst (met tie
klas 1917).:
2e L. A.van 1 tot (I September (met
de klas 1916). van 18 tot 20 September
(klas 1917).
Se L. A.van 28 April tot 3 Mei (klas
1916), van 14 tot 23 Mei (met de klas
1917),
5e L. A.; van 16 tot 21 Juni (klas
1916), van 2 tot il Juli (met de klak
1917).
6e L. AV: van 9 tot 14 Maart (klas
1916), en van 25 Maart tot-S April (klas
1917).
Al deze maneuvers zullen gedaan woN
den iu het- kamp van Beverloo.
Maarschalk Fayolle sprak Vrijdag
avond te Luik.
In den namiddag werd hij op het sta<L
huis ontvangen eu begroet cteor burger
meester Digneffe.
Alvorens Maandag naar Frankrijk fë*
Ug te keeren, zal maarschalk Fayblle,
zijn ouden vriend, luitenant generaal
graaf Francois de Grimne bezoeken, di&
op 7-2-jarigen ouderdom in het klooster,
der Benedictijnen ie Mnredsous is getre
den en die Maandagrijne geloften afleg»
m zal.
Dc graaf de Grimne, thans broeder.
astentijd eindigt 's, miiddpg-sj, Dominicus, is weduwnaar van graven döi
op Paaechayon.«L IMoiitiilembert.