11 Woensdag April 1923 GODSDIENSTIGE STPJiM- GEN IN FRANKRIJK Huwelijk vaa Yoiaada De slag van d§n Yzer VaMaiaiisch® plechtigheid Congres voor Kaih. tooneel Ie Gent Hef Krnisheeld in de gasthuizen van Rente 3e bezetting van het Roergebied Voor Zesferuggi Examen voor onderwijzers Hef geheim van Pksnlxpark XXIX* JAARGANG NUMMER 84 "Kortstraat, 9 en 21, Aalst. Tol. 114 -DAGBLAD 10 CENTIEMEN WEKELIJKS 0*60 Uitgever: J. Van Nuffel-De Gendï Publiciteit buiten, het Arr. AALST g Agentschap Havas, Adolf Maxlaan, IS, te Brussel. Place de la Bourse, 8, Parijs, Bream's Buildings, 6, Lon dres E. C. 4. H. Pius Zon op 6,10 «sd«r6,S3 Nitaw» Maan Oen 15 In Italië sedert de eenKeidma- fcrng van liet land onder het huis van Piemont in 1870, en in Frank rijk sedert de derde republiek, ook van dien tijd, bloeide het anti-cle- riealisme welig. Maar daar is nu sedert den grooten oorlog verandering in gekomen. Ik ben geloovig en gekant tegen alle anti-cleriealisme spreekt Mussolini plechtig en openbaar uit als een beginsel. Het cleriea- lisme is een groote moreele en gee stelijke kracht, die .nipt ontkend kan worden zoo «zegt de leider van het fascisme verder, In Frankrijk is echter die kente ring niet zoo plotseling, zoo krach- tig ingetreden, om de eenvoudige reden,.d^t fr geen fascism een ruk gegeven .heeft aan het roer, gelijk in Italië..Ipct zijn de oude mannen met de oude yooroordeelen, die er nog steeds veel invloed hebben. Daarom .vindt men het oude Fran- sche sectarisme vooral nog bij de oude deftige, maar stijfhoofdige politiek van den Senaat. Het jongere geslacht staat ech ter niet meer op dit anti-clerieale standpunt. «Bij dezen is de gedach te van eene totale omverwerping der hatelijke- leekewetten op weg. En* hierin staan de katholie ken, Goddank, niet meer alleen. Hoe langer, hoe meer, worden veel vroegére' aftti'cleriealen-wijzer en toegevende!*. 'Zoo'zijn er duizen den. Er 'gaan' stemmen op, ook in de regeériügskrlngen, die verkon digen 'dat ltet anti-cleriealisme eene öwalidg 'wa's. Maar 'af en toe" steekt er nog eens een anti-clericale wind op, want er zijn er ook' iri de Kamer de zitting van 20 Maart 1.1. was er een bewijs, van die veel gezien, maar piets.geleerd, hebben en nog altijd. ij dele hoop stellen in het aapbyeljen van een tijd zooals die vap f'ombes, waarin het secta risme Jiopgji j .vierde. Het is onder. den. invloed van die nog resteerende gifstoffen dat Micheiet, Quinet en Kenaun,hunne rustplaatszullen hebben in het Panthéon. -Die drie geleerden zou den niet-als nationale figuren gediend hebben, als zij geen anti- clcricalén waren- en hunne heden— daagsche bewonderaars geen hate lijkheid hadden willen bewijzen aan katholieken.- Bossuet en Pasteur, veel meer, nationale figuren dan boven staand drietal, vinden-geen genade in de oogen der anti-clericalen. Waarom Omdat zij geloovig waren. Daarom mogen zij niet in Pantheon. Maar ik denk dat het maar goed is ook, aan het stoffelijk overschot van den grooten Bossuet de schan de tc sparen van naast een Zola te liggen en Pasteur's lijk te onttrek ken aan het minder vereerende ge zelschap van een Renan. In verband met deze herleving der geloofsbegrippen, vooral bij de ontwikkelde Franschen, staat de vrees voor de ontvolking van het land. Hier wordt op alle tonen over gediscuteerd en allerlei middelen ter bestrijding aanbevolen, waar van sommige enkel eene nieuwe uitgave zijn van de leges de ma- trimonio van de Romeinen, die niets hebben opgeleverd Heel veel vrijdenkers komen er dan ook rond voor uit of het moeten primairen zijn, gelijk wij hier in Belgie nog eenige exem plaren hebben dat de hoofdoor zaak van de ontvolkingsplaag is de ontkristening van Frankrijk. Zoo moet het thans niet meer ver wonderen, ook in anti-clericale bla den, voorbeelden en cijfers te vin den van gewesten en departemen ten, die klaar en duidelijk bewij zen, dat, waar katholieken wonen, er ook kinderen zijn. Ziehier wat een hunner over deze vaststelling schrijft Dit te constateeren is zeker wel hinderlijk voor ons, godlooche naars en vrijdenkers. Het is bitter te moeten bekennen, dat de vrije gedachte als resultaat slechts heeft de vernieling van ons ras en van ons land, Onze hoogmoed van vrijdenkers lijdt er onder, te moeten constatee ren dat we gedurende een eeuw ge dwaald hebben, wat de fondamen- teele politieke kwesties betreft, en dat de vaderlandsliefde ons ge biedt, heel onze wetgeving te her zien, wat betreft de betrekking van de Republiek tot de Kerk en tot den godsdienst. Is zulk eene bekentenis niet tee kenend En dat is de geest, die bij veel Fransche vrijdenkers bo ven komt. Zij hebben een -harden strijd gestreden tusschen hun hoogmoed en hunne vaderlandslief de, maar de laatste heeft de over winning behaald. Dat is ook door gaans de geest van de jongeren, Onder deze jongeren begroeten wij, als eene waarlijk merkwaardi ge figuur, Ch. Maurras. Wij had den in de Grandes conférences catholiques van Brussel onlangs liet genoegen hem te hooren, en kwamen onder den indruk van zijn woord, of liever van zijn gedach ten, want redenaar is Maurras min der. Hi j is eerder denker, en schrij ver. Bij deze gelegenheid hoorden wij hem zeer verstandige zaken zeggen over de Vlaamsche bewe ging, die hij eerbiedigde en als de gewettigde zieluiting begroette van een volk. Natuurlijk hinderde dat weer heel wat vooringenomen gees ten. Maar daar trekt zich Maurras niet veel van aan, Ch. Maurras staat heel hoog in zijne bewondering voor de Kerk en in zijn afbreken van de dwalingen der Fransche revolutie. Hij syn thetiseert waarlijk de anti-revolu- tionnaire gedachte op meesterlijke wijze en het is niet overdreven te zeggen, dat sedert eene eeuw, de leer van J. J. Rousseau, buiten de Kerk, geen heviger, geen meer be slagen tegenstander gekend heeft dan Ch, Maurras. die de trots van ons leger was, moet door olken Belg gekend zijn, 't is in het Panorama van de Maurice Lemonnier- laan te Brussel, aan hetwelk het Mu seum van het leger prachtige oorlogs- tropheeën heeft geleend, 'dat men in zijn vollen omvang kan aanschouwen. Zondag namiddag had in lïet kamp van Casteau ©one plechtigheid plaats tot gedachtenis van notaris Koels, van Sot- tègem, en zijne gezellen Van den Bosch Poliet, Jacqmain, Ghislain, De Ridder on Balthazar, die den 2 Maart 1917, hier door do Duitschers gcfusileord werden, daags na een proces waarin niet minder dan 42 personen betrokken wa ren. Bij «de onthulling van het monument werden door den burgemeester van Mas- nuy-Saint Pierre namens den Koning en de Koningin bloemen neergelegd. Verscheiden© redevoeringen werden uitgesproken, een militaire muziek voerde toepasselijke stukken uit en ver- icheidöne vereenigïngen van oud-strij ders, overheden, scholen, enz., namen aan de plechtigheid deel. Ten slotto werden do kerkelijke ge beden gezongen door de geestelijkheid van. -den omtrek en de Wilheeren van Masnuy-öaint-Pierreis DE KERKELIJKE PLECHTIGHE DEN IN DE PAULIJNSCHE KAPEL Na de burgerlijke plechtigheid in do koninklijke zaal, begaf de koninklijke stoet zich naar die Paulijnsche kapel. Bij liet binnentreden hief het koor de antifoon aan van den Paasehtijd het Rogna Cceli op muziek gezet door Pitoni. Aan don ingang weTd de stoot ontvangen door Mgr Beecaria, in bis schoppelijk «gewaad, hofkapelaan en abt van liet klooster der LI. Barbara te Man- tova. Hij was bijgestaan door Mgr Fin- gan, kapelaan van het koninklijk paleis van Palermo, en Ann Mgr Gizzi, hofkar pel aan van Torino, en Mgr Di Matteo en Torres© van Rome. Aan het altaar stonden nog do krijgsaalmoezeniers van hot Orde der Barnabieten. Mgr Tizi fun geerde als ceremoniemeester. De koninklijke familie, met de prin sen en de prinseseen, nam plaats op de bijzondere tribuun voor hen voorbehou den langs den, kant van liet epistel. Ne vens de koninklijke tribuun waren er twee andere opgericht i: eene voor de familio van graaf Calvi, een andere voor de ridders van 'het Orde der Annunzia- ta. Als allen plaats genomen hadden ging de koninklijke ceremoniemeester, diep buigend, aan Zijne Majesteit de toelating vragen db plechtigheid te mo gen beginnen. Do koning stemde toe met eene lichte hoofdbuiging. Daarop vorliet Mgr Beecaria, de diaken en subdiaken liet faldutorium, ging den koning groeten, legde den mijter af, en begon de mis ter ©ere van Onze Lieve Vrouw Boodschap, «met ©ene bijzondere oratie voor de getrouwden. Onder de mis voerde het koor Let Panis AngeJicus van Baini uit, 'heb Adoramus te Chris- te van Valer tuna, het O Bone Je- su insgelijks van Valertuna en het Sacramcntum hoe Magnum est van Reuzi. Aan het Pater N-oster Ti van 'de is, begaf Mgr Beecaria zich naar de bidbank der getrouwden on sprak met luider stem de twee gebeden uit door dewelke de Kerk den Heer smeekt zijne genade en zijn zegen te doen neder dalen over de jonggetrouwden. Na 'het Agnus Dei nam Mgr Tizi, ceremoniemeester de stool, ontving don vredekus van den celebrant en ging dan de vrede overdragen, eerst aan de jonggetrouwden en daarna aan den ko ning en aan de koningin. Na het Ite missa est ging Mgr Beecaria wederom naar de bidbank der getrouwden, besproeide beiden met wij water, sprak opnieuw het ritueel gebod van de huwelijksmis uit. Daarna ontdeed hij zich van het ka- suivel, nam de groote koorkap en den mijter en ging voor de getrouwden zit ten op het faldutorium. Intusschentijd had Mgr Tizi al de aanwezigen en de getuigen verzocht aandachtig te luisteren naar de woor den waarmede beide verloofden toe- .sfcemmen zouden met elkander te trou wen. Na deze plechtigheid had de wij ding plaats der trouwringen. Bedde ver loofden deden don ring aan den vin ger van elkanders hand. Daarop hief het koor het Gonfirma hoe Deus aan, terwijl Mgr Beecaria ging plaats nemen te midden van de kapel en eene korte aanspraak deed tot de jonggetrouwden. De plechtigheid; eindigde met den bis- sc-hoppelijken zegen. Eindelijk -gingen ai de priesters plaats nemen voor de koninklijke tribuun. Mgr Tizi verwittigde zijne Majesteit dat de plechtigheid geëindigd was, en op oen gegeven toeken verliet de stoet de kapel, terwijl het koor het Motbet van Viadana Exsultato justi in Domi no aanhief. HET HUWELIJKSKLEED DER PRINSES De prinses ging naar liet altaar zon der eenige ju woolen. Ze droeg een prach tig wit zijden kleed, waarover een an tiek kantwerk gelegd was, dat zeven mo tors lengte heeft op twee meters breedte. GEESTDRIFT VAN HET VOLK Do jonggehuwden zijn, van wege de overtalrijke menigte die opgekomen was, het voorwerp geweest van de geest driftige betoogingen. Na de voltrekking van het huwelijk trok het volk naar het Quirinaal cn bleef or joelen en juichen tot het nieuwe echtpaar en de koninklij ke familie in hel balkon kwamen om, diep ontroerd, tc danike^ In ons versag van gisteren ©ver bet ©erste Congres voor katholiek tooneel, meldden wij dat M. Henri GHEON, de gekende Fransche tooneelschrijver eene redevoering gehouden had over L© theatre do patronage Wij laten hier deze redevoering be knopt volgen De heer GHEON verklaart zich zeer gevleid hier te kunnen optreden. Frank rijk heeft immer Vlaanderen beschouwd als eene zuster. De spreker herinnert aan het groote feit dat op den bodem van Vlaanderen, aan de boorden van den Yzer, zijn gansch leven is omgekeerd. Het is in 1915 dat hij hier, in Vlaan deren, van heidenschen mensch tot christen bekeerd werd. Deze bekeering gaf hem plots een heel ander begrip van de letterkunde. Hij besefte dat de kunst iets hoogors dienen moet. Het is een groot ongeluk dat, op heden, het chris ten leven al te vaak gebruikt wordt als een etiket. De gedachte aan God krijgt geen plaats meer in het leven van alle dagen en alle uren. Tusschen de kerk en ouze eeuw, tusschen do kunst en God komt aldus een afgrond te gapen, die het re sultaat is van verschillende eeuwen. Eene algeheels ontaarding is daaruit ontstaan, en de kunst geraakte heele- maal op een dwaalspoor. Het is dan, al dus d© spreker, wanneer ik tot het besef kwam dat do kunst slechts geheel haar rol vervult wanneer zij den volledigen mensch uitdrukt, dat ik, als dramaturg, er toe kwam de christen© gedachte op de planken te brengen, 't Was ©en ondank bare taak, want vooral in Frankrijk hoeft het kwaad het theater ontzettend aangetast, en wordt alle 'katholieke kunst er onverbiddelijk geweerd. Dit bracht mij op hot plan christe lijke stukken te schrijven voor onze pa tronaten. Het theaterwezen heeft zioh, deze laat ste tijden in de patronaten sterk ontwik keld. Er was middel, langs dezen weg, direkt een talrijk publiek te bereiken, en het echte geloovig© publiek, dat rijp was voor dergelijke stukken. Het dient erkend dat het repertorium dlezer pa- tronaattheators tot nog toe erg pover was. Dit verklaart den geestdriftigen bijval welke mijn werk er dadelijk mocht oogsten. Indien men werkelijk het tooneel dezer patronaten hernieu wen wil ten goede, is het wellicht wel gewenscht tamelijk vierkantig op te 'treden tegenover sommige oude voor oordelen. In Frankrijk is nog meer geloof levendig gebleven dan men wel ver moeden zou. Onder meer, blijven de figuren der heiligen er nog immer leven in het geloof en de liefde van het volk. Deze figuren worden leekte heldenfiguren. Daar ligt voor don christen dramaturg een rijke bron. De lokale ©eredienst der heiligen, welke zoo 'karakteristiek is voor elke provincie, laat aan den tooneelschrij ver verscheidenheid van bewerking toe, zonder daarom aan do eenheid' van 'het geloof te tornen. Het ware, in zekeren zin, een heropleven, in moder nen geest, van onze vroegere mysterie- i. De groote macht van het beeld •kan hierbij ten goede uitgebaat worden. Van dergelijke opvoeringen gaat, zooals deze laatste tijden afdoende bewezen werd, een zoor gunstige invloed uit. Met een kan hiermede de smaak van het volk verfijnd worden. De K'crk heeft nooit afstand gedaan van de schoonheid. Het volk stichten ©n vermalkon met katholieke schoon heid, wordt dus ook een apologetisch doel. De hernieuwing van ons katholiek Tooneel houdt derhalve intiem verband mot de esthetiek. Zoo is dan het kruisbeeld weer na lang© jaren van afwezigheid in de zie. ken huizen teruggekeerd Na eerst op plechtige wijze te zijn ge-* zegend, zijn zij thans in al de zalen van' de «Püiliclinico», 't groote ziekenhuis te Rome, opgehangen. Een gelegenheids toespraak werd er bij gehouden, waar bij er op gewezen werd, dat het kruis beeld voor de menschheid is het toeken van de verlossing en de eenige troost voor wie lijdt. In de bladen wordt er druk over ge sproken als over een nieuw feit na de lotgevallen van 70, toen de aanhangers der vrije gedachte om wille van°*de vrijheid niet beters wisten to verrichten dan het kruis te verwijderen van alles, vanwaar de^ vrije gedachte haar bar nier had uitgestoken. Vele bladen brengen hulde aan do krachtdadige maatregelen van de regee ring door wier toedoen de ziekenhuizen weer opnieuw zullen hebben het sym bool van de Smart en de Liefde. DE BEGRAFENIS DER SLACHTOF FERS VAN HET KRUPP-INCIDENT De 'begrafenis der slachtoffers van het incident van Essen zal heden Dins dag te half tien uur plaats grijpen. Te dier gelegenheid zullen al de werk huizen van Essen en zelfs verschillende werkhuizen van den omtrek, onder meer deze van M. Thissen, te Mulheim, heel den dag verlof hobbc-n. De koffiehuizen en winkels zullen gesloten blijven zoolang de 'lijkplechtig- heid duurt. Men verwacht dat de volkstoeloop overgroot zijn zal. De ordedienst wordt verzekerd door een duizendtal arbeiders die allen een witten armband zullen dragen. De uitslag van de lijkschouwing dor Duitsche geneeshoeren is nog niet be kend gemaakt.. De regeenng heeft eene oommissie van ambtenaars aangesteld, gelast met de toebereidselen en de inrichting der plechtigheid bij de ontvangst van den Prins van Wallis, ter gelegenheid der eerste-steenilegging der Engolaclio denk maal te Zeebrugge. Personen die in 1923 voor de daartoe aangestelde jury's de eerste proef van het examen als onderwijzer wenschen af te leggen, moeten ten minste 18 jaar oud zijn, op 31 December 1923. Zij moe ten, voor 15 Juni, bij het ministerie van wetenschappen 'hun aanvraag indie nen. op gezegeld papier. Bij de aanvraag dienen gevoegd 1. Een uittreksel uit de geboorteakte op zegel 2. Een getuigschrift van zedelijkheid" en goed gedrag, oveneens op zegel 3. Een geneeskundig getuigsclirift 4. Een 'kwijtschrift van storting, op de cheerekening n. 500 der Nationale Bank, van een insehrijvingsrecht van. 50 fr. Een verklaring, de getuigschriften: De advokaten der twee veroordeelden hobbon heden namiddag op de griffie van liet verbrekingshof het dossier van de zaak neergelegd. Do memorie waarin do redenen tot verbreking uiteengedaan worden, is nog niet gereed. De zaak zal waarschijnlijk in 't be gin van Mei voor de raadskamer van het verbrekingshof komen. Deze zal voorge zeten worden door M. Goddyn. Het ver slag over do zaak zal opgesteld worden door raadsheer M. De Ilacne^ en diploma's opgevende, die de kandi daat bezit, met aanduiding der inricht tingen waai' ze afgeleverd werden. De kandidaten worden te gepaster? tijd door den voorzitter der jury bijeen geroepen. i, Tot d© tweede proef van liet exameft voor onderwijzer (es) worden slechta toe gelaten kandidaten houders van oen getuigschrift vaststellend dat zij, in 1920, in 1921 of in 1922 met goed ge volg do eerste proef ran dit examen af gelegd hebben. Bij aanvraag, die eveneens voor 15 Juni moot ingediend worden, moeten nogmaals de hierboven aangeduide be wijsstukken worden gevoegd, behoudens dat 'het insehrijvingsrecht 100 fr. be draagt.. Verder dient ook bij deze aanvraag gevoegd het getuigschrift vaststellend dat dc kandidaat met een tusschentijd van ten miustc 'één jaar met goed ge volg de eerste proef van het examen af gelegd heeft. Voor model van aanvraag, zie «Staats^ blad» van, 8 April,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1923 | | pagina 1