Beleefdheid 22 Dinsdag Sept. 1925 Uit het Vatikaan Millionnairs Vergoeding van China aan België De reis onzer Vorslen in lndie Wijsheid Voor kiekenkweekers Hoeve afgebrand De moord van Zele Kroostrijke gezinnen De veranderingen in de regeling der oorlogsschade Storm op de Britsehe Eilanden Katholieke Jeugddag te Hofstade Auto-ongeval te Lokeren De aanrauding van Maldegem XXXI- JAARGANG KÜMMÈR 218 Kerkstraat, 9 en 21, Aalst. Tel. 114 - DAGBLAD 15 CENTIEMEN WEKELIJKS 0.75 Uitgever: J. Va.n Kcffel-Db Genot Publiciteit buiten het Arr. AALST I Agentschap Havas, Adolf fflaxlaan, 13, te Brussel, Rue de Richelieu, Parijs, rBream's Buildings, Londres E. C. 4. H. Maritius Zon op 5,37. onder 5,40 Loisle Kwartier den 25 Do beleefdheid is eene schoone deugd aie den mensch beminnelijk maakt en onderlinge betrekkingen onder de raen- flehen veraangenaamt. Ze wordt door elkeen op prijs ge steld ze vereischt van niemand noch inspanning noch moeite noch geld, en is dus gemakkelijk in praktijk te stel len toch wordt' er dikwijls geklaagd, en niet zonder reden, dat het vele men- sëhen aan beleefde manieren ontbreekt. Men ziet gaarne dat de schoolkinde ren de mensclien groeten die ze ontmoe ten in dat al of niet groeten vinden ze het bewijs dat de onderwijzer zich min of meer om de beleefdheid en de opvoe ding 'bekommert en zioh niet alleen be zig houdt de kinderen te leeren lezen, schrijvenrekenen, enz. Een Brnsselsëh blad, dat ook over beleefdheid schrijft, zegt dat de beleefd heid moet gesteund zijn op de liefde tot de naaste. Daarom, zegt het, is het vreemd vast te stellen, dat, indien in het al- gemeen, de liefde tot den naaste in onze huidige samenleving vooruit- gang doet, de beleefdheid adhteruit- gang schijnt aan te duiden. 'Wo deelen dat gevoelen niet we denken niet dat de liefde tot den naaste de echte naastenliefde vooruit gang doet, wel het; tegendeel. Wel de naastenliefde met groot la waai men schrijft nog al lichtelijk in voor het een of het ander werk, om zijnen naam in de gazet te zien prijken of op de cene of de andere lijst, maar men lieeft geen cent over voor noodli j dende uit de gebuurte, want dat zou ïiiemand weten. Er zijn echter vele en zeer lofwaardi ge uitzonderingen. De stri jd voor 'het bestaan, de zucht naar geld en winstbejag, de duurte van het leven, de begeerte om te pralen en .•anderen voorbij te steken, zijn ten 'hui- digen dage zoozeer ontwikkeld, dat men geen geld meer heeft om liefdadig te ziin, om zijnen- naaste te beminnen gelijk ziclizelven. en dan is het ook niet noodig beleefd te zijn dat is dan niets anders dan tijdverlies. Immers, beleefdheid brengt mede dat men den evenmensch groete. de hand drukke, naar zijne gezondheid vrage en bij gelegenheid volgens de omstandig heden een praatje met hem doe. Maar dat alles eischt tijd, en men heeft er geen men moet immers geld win nen. De beleefdheid, enkel gesteund op de liefde tot den naaste, heeft maar weinig- om het iiif. Het is immers zeer goed zij nen naaste te beminnen, maar moeten wo dat doen Waarom moeten we dat We worden niet gaarne bestolen anderen ook niet maar als we er voordeel bij hebben anderen te bestelen of te bedriegen Waarom zou men dat laten Ha policie. gendarmen, gerecht en gevang! Maar als ge zeker zijt dat niemand het zal weten of dal men u niets kan doen Dan wordt liet voor al te vele men schel! lastig zijnen naaste te beminnen gelijk zijn eigen zelvcn, en hij zal dien evennaaste misschien wel vriendelijk goeden dag zeggen als hij hem ontmoet, maar niet nalaten hem te kort te doen als hij de gelegenheid heeft. Groeten zijn in zulk geval geene be leefdheid maar valschheid »7 wat veer slechter is dan eene koele maar rechtzin nige bejegening. Verders, indien de mensch niets an ders is dan een wezen zonder ziel, dan een dier van wien bij den doocl niets overblijft, dan moet het doel van den menseh zijn zooveel mogelijk te «genieten» in liet even zich de mid delen te verschaffen om zooveel moge lijk te genieten en zoo lang mogelijk. Dan moet de mensch dief en moor denaar worden en komt geene beleefd- geroepen Is öm ïnet- ons God eeuwiglijk te aanschouwen. We moeten onzen naaste beminnen uit liefde tot God dat is omdat God het wil en gebiedt. Uit dat Goddelijk gebod vloeit ook den plicht der beleefdheid is niets an ders clan een «vorm» der naastenliefde gelijk liefdadigheid, behulpzaamheid, andere vormen van naastenliefde zijn. Gi j hebt gaarne dat men u goeden dag wenscht op straat welnu blijf hiel ter. achter met uwen groet, zelfs als men hem niet beantwoordtr; ge wordt niet gaarne benadeeld, oj> welke manier ook welnu, benadeel niemand ge hebt gaarne dat men u dienst bewijst. bewijs ook diensten, zelfs als ze u niet gevraagd worden ge hebt niet gaarne dat men" kwaad van u zegt, waar of onwaar pas dan ook op uwe eige ne tong. Maar geene valschheid r: ga bedaard en rechtzinnig uwen gang; gun aan al le overheden de eer die (hun toekomt, meest altijd om wille van hun ambt, cn men zal beleefd zijn jegens u. Ha, wat zou de wereld anders ?ijQ. indien men de ware beleefdheid in prak tijk stelde, gesteund op de liefde tot den evenmensch om God ONTVANGST VER KATHOLIEKE JEUGD. Dome, 20 Sept. De Paus heeft Za terdag 4000 katholieke jongelingen, be- hoorend tot 25 verschillende naties ont vangen. De Paus voerde het woord in het Pi'ansch en drukte zijne bewondering uit voor het hem aangeboden schouw spel. Hij heette die vergadering de ware Katholieke Internationale, de eenig mogelijke, omdat de Roomsche kerk universeel is. Hij spoorde de jonkheid aan mee te werken voor het apostolaat van het rijk van Christus, door het gebed de feiten en de voorbeelden, en keurde de werk zaamheden van het congres goed. De H. Vader voegde er bij dat liet soms schijnt alsof de bisschoppen en de geestelijkheid aan politiek doen, wan neer zij eigenlijk slechts godsdienst be vorderen. Het is niet aan politiek doen. wanneer zij de vrijheid, de hei ligheid van gezin en school, het 'heili gen der feestdagen verdedigen. De Paus gaf ten slotte zijnen zegen. Twintig miljoen frank is het bedrag der loten der Verwoeste Gewesten die tot nog toe uitgekomen zijn cn niet be taald om de goede Teden dat de geluk kige tappen zich niet de moeite ge troost hebben hun lotjes na te zien. 'En zeggen dat er daaronder elf mil- jonnairs zitten 't Is de moeite niet meer waard zich om een miljoen te bekreunen in dezen tijd van blikken franks. Onze lezers herinneren zich nog den opstand der Boxers in China, van 18-20 jaren geleden. De katholieke zendingen hadden er veel te lijden verscheidene werden verwoest en de missionaris Pater Van Meerhaeghe, geboortigvan Ware- gem, werd door de Boxers vermoord. Belgie heeft schadevergoeding ge vraagd voor de schade aan goederen van Belgen veroorzaakt en de misdaden te gen Belgische personen gepleegd. Vergoeding werd hen toegestaan, maar China had opgehouden te betalen. De zaak is nu opnieuw geregeld. Bij de thans gesloten overeenkomst verplicht China zich van 1 September 1925 af de betaling der annuiteiten te hervatton en onmiddelijk als afkorting van den achterstel 29.953,611 fr. in pa pier te voldoen. Het waardeverschil tussdhen papier- c.en goudfranks der verschuldigde bedra- heid te pas. "V elen gebaren ten minste gen en der annuiteiten in de toekomst het leVCn ZOO on to nemen en dlW CPPII «7<il nan OVujTAPeril'i-'R/ïlma/xTna inotöllin. het leven zoo op te nemen en dus geen wonder dat de graad van beleefdheid (daalt. De bloote naastenliefde is niet genoeg om cr de beleefdheid op te grondvesten. Maar de Katechismus leert ons waarom wij onzen naaste moeten beminnen, namelijk uit liefde tot God omdat er een God is, die ge biedt onzen naaste te beminnen, om dat die naaste ook een kind is van God- •dal hij gelijk staat met ongdat hij eene ziel heeft die onsterflijk is, en j ook voor de nijverheid, zal aan Ohineesch-Belgische instellin gen van opvoeding en weldadigheid en aan werken van openbaar nut worden besteed, waarbij werd overeengekomen, dat het benoodigde materiaal in Belgie zal worden aangeschaft. De betreffende werken en instellin gen zullen ieder jaar worden aangewe zen door een Belgisdk-öhineesche com missie. Men ziet hieruit, dat al moge dit ak koord niet in olie opzidhten bevredi gend voor de schatkist zijn, het voor- deelig is voor de Belgische zendingen en Darjeeling, 19 Sept. Het Belgisch vorstenpaar is alhier aangekomen. (Darjeerling is eene stad in Bengalen, 2150 kilometer ten 1ST. van Calcutta. Het vergezicht van uit die stad is eenig in de wereld en wordt beheerscht door liet Himalaya gebergte. 'De dichts bij gelegen berg is de Nar- singfb, 6000 meters hoog, wat verder de Donkea, 7000 meters hoog. Berieden Darjeeling op 2000 meters diepte, loopt de Raugouit-rivier.) De menschelijke wijdheid is, op haar best genomen, eene nuttige en welge meende poging om de menschen in hunne moeilijkheden ter -hulp te ko men. Maar hoe flauw en bekrompen ziet ze er uit, als het tot daden of praktijk moet komen Probeer het eens met :nen jon gen losbol 1 Regels, spreuken, princiepen genoeg over organiseeren, liet leeren kennen van menschen, het bewaren der gezond heid, het vermijden van ondergang, het vooruitkomen in de wereld, enz., enz. Doch past dat eens toe I Het leven gaat schier voorbij, cn 't slot der rekening is vaak teleurstelling en onmacht. 't Is gelijk met de medecijnen en het genezen. Honderden middelen en art senijen Maar 't is soms weinig gekort de menschelijke krankheden zijn inge wikkelder en menigvuldiger dan die heelmiddelen. Gansch anders ziet het eruit met de goddelijke wij.^heid in "betrekking tot het menschdomen die ons in den gods dienst voorgehouden wordt. Hier is een licht dat al het andere in de schaduw stejt. Iets dat tot de diepe oorzaken der el lende en moeilijkheden doordringt. Iets dat vertrouwen en krachtbesef mee brengt en zoo opvalt als een schat die overvloedig uitgedeeld wordt. En men ondervindt vooral dat ken nen en willen niet genoeg is dat er hulp (genade) noodig is om de wijsheid in praktijk te brengen. Door dit licht leert men dc zaken naar hunne «echte» waarde schatten, iets wat de jonge los bol van daar straks niet kan, spijts al len goeden raad. Ook hoe zijnen weg gezocht, ondanks moeilijkheden en ge varen, die onvermijdelijk zijn En, niet het minst, hoe kwaad en nadeel te voorkomen De menschelijke wijsheid is daarom niet te misachten. God eischt medewer king van 't menschelijk verstand. Doch ze is niet in het minst de bijzonderste dit schijnen velen niet te weten en, laat staan, niet te beseffen. Ze houden aan de menschelijke wijsheid. Vandaar de groote dwalingen op meer dan een ge bied. Kiekens hebben de slechte gewoonte elkanders pluimen uit te pikken. Om ze van deze gewoonte Ie ontmaken, moet men ze voel beweging verschaffen, groo te omloop, dierlijk voedsel, alsook groenten en bijzonderlijk kalkstof met voeder vermengd, 't zij onder vorm van beendermeel, 't zij onder dien van phos- phorzure kalk. Komt deze kwaal in den winter voo^. dan lijden de dieren aan koude en kun nen omkomen. Om dit te vermijden, ge ve men warm en kloek voedsel, en bren- go men in het hok eene dikke laag paardenmest. Tijdens de afwezigheid van den eige naar is brand ontstaan op de hoeve van Noeslkens, te Assdhe-Terheyden. De pompiers, de gendarmen en vele inwo ners van het dorp waren spoedig ter plaatse. De vlammen grepen geweldig om zicli heen. De koeien en varkens wil den den stal niet verlaten en werden letterlijk verkoold. Het blusschings- werk werd zwaar bemoeilijkt door ge brek aan water. Bijna geheel de hoeve met aan'hoorighedcn werd in ascüi ge legd. De schade is aanzienlijk. Oorzaak van den brand vooralsnog onbekend. De geteisterden waren niet verzekerd; men begrijpt hunne wanhoop. HET SLACHTOFFER OVERLEDEN Vrouw Gustaaf Van der Moeren, ge boren Marie Poppc, 39 jaar oud, die •door haren echtgenoot levensgevaarlijk word gewond, is thans aan de gevolgen overleden. De dader is aan een gees les onderzoek onderworpen tg Gent, waar hij zit opgesloten^ Een persoonlijke vermindering van 50 t.'h. op de gewone prijzen der enkele biljetten wordt, zoo voor de heenreis als voor de terugreis aan de leden van den Bond der talrijke gezinnen die deelne men aan het congres dat op 2-5 October 1925 te Brugge gehouden wordt. -VVV ►Sedert eenigen tijd heeft de regeering beslist geen enkele oorlogssdhadevergoe- dicg meer in geld uit te betalen. De nij- veraars en handelaars ontvangen als voorheen titels op naam, waarop zij voorschotten kunnen bekomen bij de Sociétc de crédit de particulieren ont vangen obligaties waarop voor zekere ge vallen, voorschotten tot een bedrag van 80 c/o door de Spaarkas kunnen toege staan worden. Die nieuwe regeling der oorlogsscha de heeft een zeer spijtige en ongelukki ge kant, zoo voor de burgers als voor den Staat zelf. Deze moet wel over zeer weinig geld beschikken om tot zulke maatregelen te moeten overgaan. De ge volgen daarvan zijn verschrikkelijk. Tal van geteisterden. meestal kleine geteis terden nu nog, maar desniettemin be langwekkend, moeten nog hunne ver goeding ontvangen voor schade aan meubelen, huisgerief, matrassen, enz. Zij ontvangen titels in plaats van geld en moeten dus blijven voortleven met de soms armzalige meubilaire voorwer pen die zij sinds den oorlog voorloopig hebben aangeworven of verkregen. Andere geteisterden, eigenaars van huizen, hebben hunne gebouwen begon nen op te trekken en worden thans in hun werk tegen gehouden doordien zij geen geld meer ontvangen, en moeilijk een voorschot bekomen. Op gebied van het verder herstel en de uitbreiding van den woningbouw, zal de beslissing aan leiding geven tot groote ongeluk kige gevolgen, «ja tot verscherping of minstens voortduring van den woning nood. Want de cessionnarissen die zoo veel bijgedragen hebben om in de plaats der geteisterden, de vernielde woningen herop te bouwen kunnen hoegenaamd geen geld meer (bekomen van de oorlogs schade Zelfs -wil de Staat die zooveel bouwmaterialen, en vooral karreël nog ter beschikking heeft, deze niet meer le- reren in ruil van titels die aan de g^* teisterden voor hunne oorlogsschade werden afgeleverd. De n ij veraars en handelaars, in plaats van hunne uitbating uit te brei-, den of de voortfbrengst te vermeerderen, waarop men zoo zeer aandringt, moeten deze stopzetten omdat ze geen krediet kunnen krijgen, of aan te hoogen in trest, op hunne titels. Waar gaan we aldus naartoe. Hoe kan het land op die manier zich herstellen, of heropbeuren •Er is meer. Velen moeten aan den Staat zware belastingen, belangrijke sommen voor zekere zaken betalen. Die zelfde personen hebben van dienzelfden Staat vergoedingen voor oorlogsschade te goed. De eene is dus schuldig aan den andere cn omgekeerd. En terwijl de Staat zijn sdhuldeisdher met papier be taalt. die in den gewonen handel noch zelfs in den financie handel geen waar de heeft, eischt diezelfden Staat van zij ne schuldenaars de betaling hunner schulden, taksen, enz., in klinkende munt Is dat logiek, is dat rechtvaar dig En de ontvangers der belastingen krijgen van dienzelfden Staat bevel om te doen betalen binnen een vastgestelde?! tijd, cn desnoods aanslag te doen op dc bezittingen, ja zelfs deze te doen ver- koopen. Dan wanneer dat vader de Staat, aan dien persoon nog meer schul dig is dan deze laatste aan hem. Waarlijk wij leven in België, in eene echte anarchie en de regeering draait altijd ma «ar in den zelfden cercle vi- cicux En de nieuwe regeering in plaats van wat verbetering aan te bren gen, schijnt den toestand nog të doen' verergeren Is dat het .socialistisch tee- k'on 't Wordt hoog tijd dat ïn zake oor logsschade, men wat meer rechtvaardig heid inbrenge, opdat de geteisterden die nu nog moeten vergoed worden, de slachtoffers niet worden van hetgeen in den beginne zoo onbezonnen werd uit gevoerd, wat tot eerie eeuwige schande zou gedoemd blijven. De klachten die wij reeds ontvangen hebben, zijn te talrijk en maar al te ge grond, Zaterdag namiddag is er een hevige storm over de Britsehe Eilanden uitge broken. Geheel den dag stroomde de re gen uit de wolken. In Kc-nt werd groote schade aange richt talrijke fruitboomen werden ont worteld. In 'liet graafschap Monmouth zi jn de wegen in rivieren veranderd ve le huizen staan ondër water. Ook te Birminghan hebben zich ver scheidene incidenten voorgedaan. De postboot Obbita die dozen na middag uit Southampton naar New- York was vertrokken, is bij het eiland Wiliight gestrand, maar kon in den loop van den avond vlot gebracht worden. Het 'hoofdbestuur der Kath. Jeugdor ganisatie van het Kanton Aalst, had een Jeugddag belegd in die zoo christe lijke gemeente Hofstade. Kon het an ders,die- jeugddag moest een triomfdag zijn voor onze Katholieke Ylaamscke de mocratische gedachte. *s Morgens, ter gelegenheid van den biddag, waren onze christelijke jonge lingen overtalrijk opgekomen om belij denis af te leggen van hun rotsvast ge loof. Onder de H. Mis hield de E.H. Van Rechem een roerende aanspraak tot jongelingen en ouders om hun do belangrijke rol uiteen te zetten welke onze jongelingen opgedragen wordt in den strijd voor Kerk en Volk. Na de 8 uur mis algemeene vergade ring voor de stichting der jeugdorgani satie, waaronder bespreking over het doel en de aan te wenden middelen tot de uitbreiding der organisatie. Nut en vermaak kregen beurtelings hun aan deel in de bespreking, en een actiecomi- teit werd onmiddelijk aangesteld om te zorgen voor het uitvoeren der genomen besluiten. Zeggen we, dat de werking aan goede handen is toevertrouwd en dat er van af die sticlitingsvergadering meer dan 100 jongelingen, boven de 14 jaar hunne toetreding gaven. 's Namiddags had te 17.30 uren, een feestavond plaats, ouden eri jongelin gen aangeboden. Voor eene bomvolle zaal haalden de uitgelezen kunstenaars het beste uit hun repertorium en oogstten als altijd te Hofstade, een groot succes in. Tussëhen ïn hield de E.H. Ketels vari Aalst, eene geestdriftige voordracht over de gevaren, waaraan onze jongelingen dag in, dag uit zijn blootgesteld, "over de middelen om aan die gevaren ie ontko- komeri, en kan men zulks niet, over de middelen welke onze jongelingen moe ten aanwenden, om het hoofd te bieden aan al de'listen waarmede de hel onze jongens te verleiden zoekt. Daaraan moeten ouders en jongelin gen medewerken, daarom is eene jeugd organisatie noodig, opdat de jongen, door het getal, zich sterk zouden zien en voelen daarom mogen onze ouders niet onverschillig blijven. Dat zullen ze niet. Het best dat ze hebben dat is hunne kinderen, het schoonste dat is de Kin derziel, het rijkste de deugden en het jeloof van die zielen. Daaraan offeren onze Hofstadsdhe mensdhen alles en zul len raedeijveren tot groei en bloei der Kath. VI. Dem. Jeugdorganisatie. Mochten andere gemeenten het voor beeld van Hofstade volgen. ■Zaterdagnamiddag rond 3 uren kwant de genaamde Loontjëns René, wonendo Veemarkt, te Gent met een auto-camion- nette over de Groote Markt te Lokeren gereden. Men weet nog niet met juistheid hoe liet ongeluk gebeurde, maar öp zeker, oogenblik wierp zijn voertuig drie per sonen om, eene vrouw eri een kind, uit Gent, en een ander kind, het dochtert je Vari Averniaet, wonende te Lokëren. Dit laatste werd leelijk toegetakeld op genomen met wonden aan de borst eri een gebroken linker sleutelbeen. Het werd door Dr Lambórelle de eerste zor gen toegediend eri naar huis overge bracht. De vróuw eri 'het ander kind, die minder erg gekwetst warefi, konden naar Gent terugkeereri". De rentenier Eduard Heyneman, dio verleden week de edhtgenooten Tem merman met een mes wondde, is gansch' on toerekenbaar verklaard door den wets dokter van het p.arket van Gent. Hij zal in liet zinneloozen gesticht van Selzaet^ worden opgesloten,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1925 | | pagina 1