Konden do steenen spreken
wat zouden ze zeggen
Is eene meerderheid noodzakelijk
Bij bet eeuwfeest van
Sint Franclseus
Zoodag 3 Octot.
Maandag 4 Octob.
1926
Aan De(n) Werkman
Beschouwingen over hel
onderhoud
Poniearé-Francqui
Uit het Slaaïsblad
Eeit eersle zegepraal
Vlaainsch (^jijionaHsme
en Gemeen le verkiezing
De socialisten hebben ons gebruikt om een
prachtig lokaal te bouwen, waar men slechts
nijd en baat aanpredikt.
De Katholieken bouwden eene heerlijke
vakschool (ot opleiding en veredeling van den
arbeider.
Wat zouden ze nog zeggen 7
De liberalen hebben ons gebruikt om een
al le kostelijke cinemazaal op le ricben.
De katholieken Helen op eigen kosten lagere
scholen bouwen voor bet onderwijs der volks
kinderen.
W at zouden ze eindelijk nog zeggen
Dé Daensislen hebben ons gebruikt om
Vlaamsche Huizen op le bouwen.
De katholieken bouwden buizen voo»- de
Vlaamsche menschen.
De aaiuleelen der
Belgische Spoorwegen
De fiuaaciëele toestand
in België
't Lam Gods naarLonden
XXXM* JAARGANGNUMMER 230
Kerkstraat, 9 en 21, Aalst. —Telefoon 114. 20 Centiemen Wekelijks 1,90 Uitgever J. Van Nuffel-De Gendt
Publiciteit buiten het flrr. AALST Agontschap Havas Adolf ftlaxiaan, fcS, to Brussel. Rue do Richelieu, Piwljö.
Breams Buildings, 6, Load res E C. 4,
H. Gerardus
Zonop 5,53Zonaf5,26
H.Franciscus van As.
Zonop 5,54Zonaf5,24
Nieuwe Maan den 6
DE DERDE-ORDE-BEWEGtNG
Het bestaan van een Derdc-Ordc-Be
weging bi hoiVer. we wei niet te bewij
zen. We fier. haar immers in leven
de iijv-s voor ons. En ze zoekt liaar
weg door. zoo goed als alle beschaafde
landen.
Ja,- hij is er wederom», de roemrijke
'Arme van Christus. Zijn geest leeft,
zoo krachtig als eens in dio tijden van
slm-k geloof. Franciscus is weer door
do kaHrdt 'ko landen gegaan, heeft ruim
'drie millioen volgelingen in zijn Derde-
Orde, verzameld en werkt mede aan het
rgroole werk van de vernieuwing der
wereld in Christus.
1 Van de levenskrachl en levensvol
heid der Derde-Orde koesteren de dra-
.gers van het kerkelijk gezag en de
j groote sociale leiders de hoogste ver
pachting voor den verderen opbloei van
Maar nu, de Pausen willen niet zoo
zeer een opgang naar Christus door
Franciscus op eigen gelegenheid', maar
ze wensclicfi dat alle goedgezinden zich
bijeenvoegen, met de oprechte bedoeling
om Christus' leer héél bijzonder lot
richtsnoer van gansch hun handel en
wandel te nemen; zij wensteden dat ze
zich door een plechtige en openbaren
aki tegenover God en de kerk voor het
geheêle leven verbinden-, tot altijd lioo-
gcre volmaaktheid; ze wenschen dat ze
door een bepaalde leefwijze den Fran-
cis.cus'geest altijd voller in zich opne
men.
En hiermede is de «Derde-Orde. ge
noemd.
Logisch door redcneorend krijgen we
dus deze conclusie: de jeugd vooral in
de Derde-Orde.
De Derde-Orde is 'n godsdienstige en
'n elite-vereen iging, een keurbende
staande boven de andere strijders. Op
dit oogenblik moet er -veel meer aan
dacht aan do kern-vorming geschonken
worden dan aan massa-vorming. Al on
ze organisaties, de hecle wereld
schreeuwen om verdieping, verinner-
liol katholiek leven. Als een weldaad!
wordt tiaar gndsdionsl.ee en liefdadige''Jkmg. Alloon m de diepte .s lieil. De
werkzaamheid gevoeld. En, wat voor- jke™ moet werken ais de zuurdccsem die
al val» Ine Ie juichen er komt alom 'geleidelijk het geheel doordringt, maar
beter begrip omlre.it de roeping der!™" dif kcrn mocl da" ook allfl zorS
lirrde-Orde in onzen lijd. jbesteed worden. Dal nu gebeurt in de
Wal een verwarring' nog dikwijls Derde-Orde op uitstekende wijze,
aangaande hel doel der verschuilende Allereerst Iraelrt zij haar leden de
godsdienstige vereenigingen. Wanneer iware g alling voor 'l christelijk leven
rnen hef eigenlijke doe! dor Derde-Orde jm t,! prenton. Zij overtuigt hen dat de
biel beider voor oogen houdt, dan komt!sedat'lll<" van katholiek leven nog niet
men ertoe; dat men haar. in plaats van S'"1"1'1 wordt door Mishooren. vnslnn-
'als een geheel eigenaardige en bijzon-ida»cn onderhouden en geregeld een
dere beweging opvat als één der lal- i munieecren, maar dat er evenwicht
rijke devoties die in do kerk bloeien. ziin lusscheh °"2e leer cn 8cheel
•als een maandclijks.ch Lof met preek en
liedje, of als hel dragen van een sca
pulier en 'n koord, zooals men zich een
ons gedrag.
j Maar de eenling .staat zwak, ondanks
zijn vaste overtuiging en g~oeden wil.
inedalie omhangt jDaarom organiseert, de! Derde-Orde de
Wolk oen niet hegrijpen soms van de gingen lot groepen, die zich in zoke-
Jiropogauda voor de Derde-Orde. Men!ron "n afscheiden van de groote me-
Imeent dal de redeneering is de Pan- [nieftm, om des te sterker te staan, m
Sen zeggen ivct. Dus. Terwijl er omge- haar gemeenschappelijk streven naar
lieerü moei gerede,k'er,i wórden i «tg h»lfa wtleving- der. clifistoJijte. begtttse.-
kenners der tijden, als Iioogstc leiders 'aiK
Iran hel christelijk leven, als organen Van uit de kerngroepen der Derde-Or
der Goddelijke Voorzienigheid, zien de de zaI lu>t Icren vloeien, als het bloed
.Opperherders daf onze eeuw behoefte 'lfd hart, in de zieke ledematen der
iliecft aan den terugkeer van den Sera- dnenschhotd.
■fijnseiien maatschappij-hervormer. Zei Laat Franciscus zijn de Koning der
erkennen dal het verslapte Oiirislcn- iEugd Onder zijn heerschappij zul-
Vlom oji eenzelfde wijze hersteld moet de besten der jongeren gevormd
.worden als in Franciscus' tijdperk. En 'worden tot' apostelen der christelijke
'daarom blijven zc, zonder onderbre- (levensblijheid, en dan, als vrolijke
king nu al een halve eeuw lang dei.zangers Oods als Muzikanten van
'aandacht der christenen naar Sint d''TI heer door dc wereld trekken, ze
o De Werkman van ticzen
morgen vraagt inlichtingen over
Eigen Haard hij zou wiilen
weten'hoeveel winst bij dat zaakje
wordt opgestreken
Hier is reeds ons antwoord
Wat is "Eigen Haard Een
crediet maatschappij, uitsluitend
gesticht om geld voor te schieten
aan werklieden en kleine burgers,
die zich een eigen woonst willen
aanschaffen.
Eigen Haard heeft een kapi
taal van 100.000 frank, geheel ge
stort en uitsluitend door Katholie,-
keiï voorgeschoten.
Eigen Haard is geen han-
delszaafc dq bediening' van be
heerders en commissarissen zij n ge
heel en ganech kosteloos
De standregelen verbieden aan
de aandeelltonders meer dan 5 in
terest terug te keeren.
De winsten worden gebruikt oan
nieuwe leeningen te doen.
Zijt Ued voldaan
«L'CLuvre« merkt op, de twee mi
nisters spraken over de stabilisatie van
den frank waartoe België meer en meer
besloten is, dan wanneer M. Poincaré
nog aarzelt daar hij 11 iel graag de Bel
gische buitenlandsche leening g-olijk.lij-
dig met de Fransehe zag gebeuren.
'Franciscus trekken.
Wanneer wc nu kort en goed de bc-
teekenis der Derde-Orde moeten aaiige-
.ven. dan krijgen we slechts dit De Der
de-Orde is in rle kerk een christelijke
herstelbeweging volgens Franciscus.'
geest.
Ér zijn heiligen, meer dan andere ge
schikt voor een bepaalden tijd. Welnu
als er één is, dien we den heiligen van
oneen lijd mogen noemen dan is het de
'Arme van Assisië. Wij menechen der
20e eeuw. zien om ons heen 'n econo
misch en zedelijk geruineerde wereld,
die steeds verder naar 'n volslagen hei
dendom schijnt af te zakken. En toch
mogen we zeggen: in menig opzicht is
zullen aan de menschheid doen zien dat
slechts 'n evangelisch liefde- cn offer
leven waarachtig geluk •voortbrengt; 2ij
zullen baar lccren dat 'n overvloed van
reine vreugde (e vinden is in Gods
schoono natuur, in liturgie en poëzie,
in arbeid en onschuldig spel.
Laat dc Derde-Orde zijn de levende,
vloeiende bron van kerk en maatschap
pij-
Paus Pius XI roept in zijne encycliek
over S.Franciscus alle goede katholieken
tot aansluiting, bij de Derde-Orde op.
En de jongeren wenscht hij als postu
lanten dezer Orde, opdat ze zoo vroeg
mogelijk zich aan Franciscus' leefrc
gel wonnen
hel een lust. in deze dagen te leven. I Moge het Pauselijk woord rijke vruch-
Warit naast de kennelijke bedoeling!*011 brengen
yan velen om de menschheid steeds die
per in het verderf le storten, staat het
streven van vele anderen voor het vol
maakt beleven van het christendom.
Deze beweging naar een dieper,
daadwerkelijk katholicisme heeft al da
delijk O}» haar weg ontmoet den «door
en door katholieken man», den Chris -
tusuavolger Franciscus
Naar R. Franciscus houdcff dc ka
tholieken en zelfs vele andcrs-denkeii-
'den de blikken gericht als naar 'n red
der in den geestelijken nood der volken.
Ieder d»e Franciscus kent, voelt dat de
ze man in onzen tijd aan allen iets. te
zeggen heeft.
Jcugd-organisaties, sociale inrich
tingen, nieuwe opkomende jeugh-bewe-
gingen in verschillende landen nemen
lieni tot ideaal.'
Geen wonder Want wat dc tijd van
,Franciscus miste, dat mist ook onze
iijd. Wat Franciscus gebracht heeft aan
Ac nienschcn van zijne eeuw, dat kan
jliij ook brengen aan de menschen van
'de 20e eeuw.
Is S.Franciscus de heilige van onzen
Moge een ovcrlalrijk leger van trouwe
Tertiarissen tn de wereld voort dragen
do fakkel van Franciscus' vlammende
liefde, 't vaandel van Franciscus' leven
dig geloof
Kassen der weduwen en weezen en
bijzondere kassen.
De Minister van Financiën brengt, ter
kennis dal de pensioenen van den vier
den trimester 1026 van al die kassen
zullen betaalbaar zijn, te beginnen met
den 5 dezer maand, in de provinciën
door de zorgen der agenten van de
Schatkist, en te Brussel, door den agent
van het 2e kantoor, Bankslraat, 10.
In hel Arrondissement Genl-Eecloo
zijn, in 20 genreenten op de 100', jde
katholieken zonder strijd gekozen.
Deze gemeenten zijn Afsné, Asper,
Baeygem, Desteldonck, De Pin te-, Lem-
bergc, Melsen, Mendonck, Moort.zcle
Ooslwinkel, Poucques, S. Martens Leer
tijd, hij is het gcheej in 't bijzonder van no> Seevcrgem, Vinderhaute, VosselaQ-
'onze tegenwoordige jeugd. Met zijn re, Zulte, Adcgem, Maldegem Water-
bruisend bloed en zuidelijke tempera- vliet en Vurstc.
ment is deze edelmoedige ridder in Slechts in Maldegem staan de katho-
«lienst van Koning Christus de gekris- llickcn 0* zeiels op 13 af aan de tegen
talliseerde. jeugd,- Jpartij (zoogezegd liberale partij^-
OP ZO ft DAG 10 OCTOBER
AALST N. 1 TROEF.
IS TE
Te vergeefs vragen wij ons af waar
om er voor de gemeenteverkiezingen
eene Vlaainsch-Nationalistische partij
moet optreden Wij zoeken in hare
manifesten en dagbladen en vinden
geen antwoord Êr wordt daar uit-,
sluitelijk gehandeld over algemoene
landspolilick.
Wat heeft dat te maken met gemeen
te politiek
Wat heeft dat te maken met gemeen
telijke xelfstand'gheid
Is het niet omdat er op gemeentelijk ter
rein niets te zeggen valt liet Aal-
stersch bestuur is door-cn-door
Vlaamsch dat zij den strijd op het
terrein der s.taatspolitiek willen ver
schuiven.
Wellicht zullen zij antwoorden en
in hunne bladen 3taat het le lezen de
invloed van gemeenteverkiezingen op,
dc algemoene politiek is groot; de ge
meen te verkiezingen geven ons eene
prachtige gelegenheid om te betoogen
tegen hel huidig landsbestuur.
Ts dat wel juist
Van eene rcchlslrceksche inwerking
van een gemeentebestuur op het staats
bestuur kan hier geen spraak zijn die
inwerking is. te gering en bepaalt zich
bij ecri stemmen van moties. Van eencn
onrechtstreeksehen invloed mag men
.spreken soms wordt door den uit
slag der verkiezing de openbare opinie
bewogen.
Maar hier stelt zich eene gewichtige
vraag? nüoogt gij voor den twijfelachti-
gen invloed en ten slotte voor het ijdele
van eene loutere betooging de onmid
dellijke belangen van onze stadsgenoo-
ten en vooral van onzen heiligen Gods
dienst aan gevaar blootstellen. Die be
langen bevinden zich wat ook de
rooden mogen zeggen niet in veilig
heid.
Gij kent zoo goé'd als wij ën gij be
strijdt. niet minder scherp als wij liet
dreigend socialisme. Gij weet hoe slecht,
de socialisten hebben bestuurd. Gij
weet. wolk'een triomf van het materia
lisme hunne zegepraal of slechts' een
vooruitgang van hunnentwege zou be-
leekenen. Gij weet vooral wat er te
vreezen valt voor onze scholen, voor dc
zielen onzer kinderen.
Welnu tegen den socialistischen vloed
is er maar één middel al het overige
leidt naar eene versnippering van
krachten een sterken dam oprichten
en moet hij sterk zijn, hij moet één
zijn de katholieke meerderheid,
i KAOTQLIÊKi
Een der oorzaken van de na-oor!ogsche
ontreddering is zonder twijfel geweest
dat partijen, die heel versciiiliende pro-
pramma's hadden, en bijgevolg, aan hun
ne werking verschillende, van elkaar
afwijkende doeleinden voorschreven, te
samen hebben moeien regeeren.
Zoo geschiedde het in Engeland, waar
een tijdje socialisten en liberalen samen
bestuurdenzoo was het in Frankrijk,
waar het kartel werd gevormd op een
anti-klerikaal programma; zoo was het
bij ons met liet tripartisme, en het bi-
partisme.
Dat stelsel had voor gevolg c'at men
niet een enkele richting volgde, maar nu
eens links, dan eens rechts moest steven,-
't werd een samensmelten van brokken
programma's, een toegeven langs hier,
een toegeven langs daar, eene regeering
van compromis.
Wie droeg er de verantwoordelijkheid
van? Het kiezerskorps, dat geen meer
derheid naar de Kamers zond en bijgevolg
zoo een regeering noodzakelijk maakte.
Wat in 's lands bestuur geschiedde,
gebeurde ook hier in onze goede stad van
Aalst. Geen enkele partij had-de meer
derheid was dat niet de oorzaak dat we
in den loop van zes jaar meer dan vier
sciiepencrisissen hadden iets dat
vroeger nooit of nooit is gebeurd. Hoe
is het mogelijk dat in zulke omstandighe
den dc stad zou degelijk bestuurd wor
den, wanneer partijgrocpeeringen, waar
van het samensluiten vaak slechts aait
voorbijgaande omstandigheden te wijten
is, gedurig elkaar aan liet bestugr opvol
gen en dit soms \o ir een heel korten tijd.
Zoo een systeem heeft voor noodzake
lijk gevolg ten eerste dat de stad niet
planmatig wordt bestuurd, dat er niet de
minste vooruitzichten mogelijk zijn in
eene stad,die nochtans jaarlijks geweldig
in belangrijkheid aangroeit, en ten tweede
en voora'l wat alles uitlegt dat geen
enkele partij de verantwoordelijkheid
meent te moeten dragen. Nochtans is
het niet een volstrekte verreischte dat wie
bestuurt volledig zou verantwoordelijk
worden gesteld voor zijne daden
Dat kan, slechts indien eene partij de
meerderheid heeft.
Bene meerderheid is dus noodzakelijk.
Welnu indien er eene partij is die niet
bang is van de verantwoordelijkheid dan
is het wel de Kalholieke partij, zij heeft
het gedurende 3D jaar bewezen. Zij is
thans de sterkste groep een kleine duw
en zij heeft dc meerderheid.
Stemt onder M. I.
Katholiek.
«O»
Verscheidene inlichtingen zijn in de
pers verschenen betreffende de aandco-
len der naaralooze vennootschap van de
Belgische Spoorwegen. Deze waren
nauwkeurig, andere waren het niet of
waren het slechts gedeeltelijk. Ziehier
de juiste toedracht van de zaak
In België is de markt der nieuwe aan-
deelen gevestigd ter Beurze van Brus
sel en Antwerpen, waar de titel thans
504 kwoteért. Aan dien prijs hebben
alle dagen groote verhandelingen plaats
cn de titel klasseert ziclv meer cn meer
onder het publiek.
Te Amsterdam is het prefenrent aan
deel der N. V. der Belgische Spoorwe
gen bijna dagelijks gckwotcerd onder
den vorm van voorloopige certificaten
uitgegeven door de banken die dc open
bare uitgifte in Nederland deden cn in
juldcn gerekend. De huidige koers, re
kening houdend yan den wissel op
Brussel, wentelt rond 505.
In Zwitserland is het aandeel nog niet.
gekwotcerd, dit zal eerstdaags het ge
val zijn., zoodra de Zwitsersche bar.ken,
die de uitgifte in bet land deden, in be
zit zullen gesteld zijn van de defindic-
ve titels.
Ten slotte is bet onnauwkeurig dat
de plaatsing in Zwitserland tegenge
werkt werd door dc nadien gebeurde
plaatsing van Fransche Slaaissnoor
wegobligaties.
Men moet veeleer denken' dat 'die
plaatsing vooral werd bcvoordecligd
door aanwezigheid in Zwitserland
van groote Fransche kapitalen, terwijl
de actie van de Belgische BpoorwCgea
zich onmiddellijk klasseerde in de ei^
genlrjk gezegde Zwitsersche portëfouil-,
les.
AALSTENAARS Zal de toestand?
welke wij 6 jaar lang beleefden nog blij
ven duren
NEEN NEEN
Zondag dus allen gestemd onder n. 1
MiH. FRANCQUI EN FRANCK NAAR
LONDEN.
M. Francqui is Vrijdag in .gezelschap,
van M. Franek, staatsminister en gou
verneur der Nationale Flank, naar Hon
den vertrokken, waar hij M. Montagu-.
Norman, gouverneur der Bank van En
geland, cn tal van financiecie perso
naliteiten der City zal ontmoeten.
Het gerucht doet de ronde dat da
frank zal gestabiliseerd worden van
zoodra dc overeenkomst is gestoten voor
de stabilfsatieleening.
M. Francqui zou zicli na gekweten
taak. in November uit dc politiek terug
trekken.
De kwestie van tiet verzenden van'lieü
beroemde doek Het Lam Gods der,
gebroeders Van Eyck, naar Londen ig
veel besproken geworden.
Er werd tot nu toe geen beslissing
getroffen. Tecbujei houden ziclv niet da
zaak bezig..