Sint Jozotsmaand HAELTERT viert zijn honderdjarigen Dorus De Meyer Diüsdag 1 Maart Wosnsdag 2 Maart 1827 Schikkingen voor den Vasten Ministerraad 'Hbflr'fft Een huldebetooging Ier eere van Mgr Roelens Karkstraat, 9 en SI, Aalst. XXXUI* JAARGANG NUMMER 42 -Telafoan 114. T*>'n g^l g.ril 20 Gentiemon Uitgever J. Van Natïal-Ds Gaadt pen en van de galoovigen der gebeele wereld, weik verzoek door de Vaders van liel Vatikaansck concilie gesteund werd, verscheen er op last van Pius IX een decreet waardoor de H. Jozef tot Patroon der Katholieke Kerk plechtig werd uitgeroepen. Tegelijk werd de feestdag van den 19™ Meert verheven tot een feest van eerste klas, en het beschermingsfeest van S. Jozof óver do gebeele wereld uitgebreid. Paus Leo XIII riep in een ency cliek van 15 Oogst 1889 de gebeele Katholiek wereld op, om in dozo moeilijke en bodroevende lijden tot den H. Jozef baar toevlucht te nemen. Ilij verordende, dat gedurende de maand October aan bet bidden van den Rozenkrans oen gebed tot den II. Jozef zou worden toegevoegd bij spoorde de geloovigen aan de maand Meert en den feestdag van 19 Meert godvruchtig te vieren, 't Is bet geen we thans ook opwekkon en aan wakkeren te doen Wij moeten den H. Jozef onder alle heiligen na Maria, bet meest vereeron, in hem, na Maria, het grootste vertrouwen stellen. Veel kerkvaders zegt Leo XIII leeron in overeenstemming met de H. Liturgie,, dat Jozef, de zoon van den aartsvader Jacob, een voorafbeelding was van den II. Jozef en de bediening en do waardigheid van den Beschermer der H. Familie reeds in hem was aangeduid s>. Jozef werd door Pharao tot onderkoning van Egypte verheven. In de jaren van hongersnood riep het volk tot Pharao om voedsel en hij antwoordde: Gaat lot Jozef. En Jozef opende de rijkge- vulde voorraadschuren van Egypte en redde hot land van don hongers nood. En de koning noemde hem Verlosser der Wereld. Wii moeten tot Jozef gaan, maar met het vertrouwen der H. iheresia, die verklaart dat zij zich jiiet herin nert, ooit iets aan God door de voor spraak van Sint Jozef gevraagd te hebben, zonder het te verkrijgen. Zij voegt er bij, door do ondervin. ding geleerd te hebben dat de H, Jozef in alle noodwendigheden een machtige helper is.» Wij ook immers hongeren naar Christus genade en leering I Wij ook hebben hulp itoodig in geestelijken nood en in tijdelijke belangen... Vragen wij dus aan den ondorkoning des Hemels onzen geeste lijken honger to stillen door het dikwijls ontvangen van het Brood dei- Engelen, dat geworden is het Brood der reizigers op aarde en dan insge lijks zal 't overige als toemaat ons 'eschonken worden. Joannes. Men heeft Zondag den honderdjari gen Theodoor. De Meyer, te gefeest. Alhoewel liet rs voormiddags rc- Oendo schijnt liet 's namiddags dut de weerrraker zijn best wou doen om, den wensch van Dorusitcji te voldoen. In derdaad, alhoewel liei, nog fel waait, houdt het op met regenen. De yolks- toelopp is geweldig groot. Even na drie uur helpt men den feesteling in zijn rijtuig stappen en leidt een stoet van plaatselijke yeree- nigingen. niet aan h|t hoofd der fan fare St. Cecilfa yan Welle, hem feestelijk naar het gemeentehuis. De ceuweling worct er ontvangen door burgemeester, VLauwereys, om stuwd door do schepenen do leden van den gemeenteraad, ian den, kerkraad en van liet armbestuur. De burgemeester wensclit den ju- bularis geluk. Ilij -Schenkt hem een prachtig schrijn, waarin oen zilveren vork en lepel, gift van II. M. den Ko ning en de Koningin. Spreker is ver heugd dat alle inwoners, zonder on derscheid van stand of overtuiging, het hunne lol het vyellukken van de feestelijkheden hébben bijgedragen. Hij overhandigt aan de feesteling het brevet der Leopolds II orde en spelt hem het eereteqken op do borst. De burgemeester deelt verder me de, dat? de openbare inschrijving die nen zal tot den aankoop van een zetel en tot dekking van de keston der fees telijkheden. Het overschot zal ten goede komen aan de familie, om in liet verder onderhoud van den grijsaard te voorzien. Een jong meisje brengt ÏÏem de wensclien tier jeugd en schenkt hem een tuil witte bloemenDaarna neemt ook dc onder-pastoor het woord. Petrus, de broeder van den gevicr- lie, (Jankt immens a8 üniimr, Dorusken zich naar 'het balkon be geeft on door de duizenden, toeschou wers wordt toegejuicht. Ook op den terugtocht haar zijn wo ning steeg uit het volk geestdriftig ge jubel op. 's Avonds was. er vuurwerk Itï 'de iooveraphtig verlichte Molenstraat. Tot laat in den nacht dreunde leu tig het kanon. Haaltert heeft Zondag een feestdag gekend, waarvan al de bewoners de on uitwisbare herinnering zullen bewa ren. wezenlijk .aan den Militairen dienst' zijn verbonden, de toelating op alle da gen van 't .j^ar vlcesch te eten, uitge nomen op Goeden Vrijdag. Met dc militairen stellen wij gelijk do gendarmen, de douaniers, de poH- dj ai i- der steden in wcrkelijken Haaltert dio];st dc bosehwaohtSrs, dc bedien- Publiciteit buiten het Arr. AALST Agentschap Havas, fidolf BSaxlaen, 18, te Brussel. Ru. ds Blchelleu-, Parijs. Broanre Buildnga, 6, Lomlres E. O. Do vereering van den II. Jozef is tegenwoordig de wereld rond ver spreid, Niet te verwonderen ook 'ïs do II. Jozef na Maria onder alle lieiligon de hoogste in waardigheid, in heiligheid, in glorie, in macht, dan moeten wij Jozef na Maria het meest voreoren. Deze vereering houdt hot midden lusschen de voreering van Maria hyperduliaen do voreering dor andere heiligen duliaen kan protodulia genoemd worden. Toch is de II. Jozef in da eerste eeuwen dor kerk weinig vereerd ge worden. Dit mag niet worden toege schreven aan de onachtzaamheid der kerk tegenover den II. Jozef, maar aan wijze voorzichtigheid. In do eersto eeuwen der lterk stonden de ketters op, dio de maagdeüjko zui verheid van Maria ea de bovenna tuurlijke ontvangenis van Christus loochenden, en daarom wilde 'de kerk den man van Maria on deu Vader van Christus niet de hem waardige vereo- rins brengen, voordat het geloof aan Maria's maagdelijke zuiverheid en Christus' ontvangenis van den H. Geost diepe on onuitroeibare wortelen had geschoten in den geest en het hart van het katholieke volk. Toch vindt man reeds in do vierde en zelfs in de derde eeuw op grafsteenen de beeltenis van den H. Jozef, bij vooiv keur in de voorstelling der geboorte van Christus en dor vlucht naar Egypte. Vooral in de 19' eeuw won de voreering van den II. Jozef in kracht en omvang - Wat de vurigo vereerder van den II. Jozel de Dominicaan Isidorus de Insulanus in het begin der zestiende eeuw voorspelde, is in vervuiling gegaan. In hot jaar 1522 liot hij zijn Sttmina over don TI. Joaof te Pavia in druk verschijnen en wijd de dit werk toe aan den Paus Adrianus VI» Hij schreefHet Triomfgesckal des Kor.ings is bij liont (Num. XXIII, 21). Dezo woorden beteekenen den juichtoon, die in de strijdende Kerk zal weerklinken, zoodra de volkeren ten volle Jozefs heiligheid erkennen.. Do Heer, heeft, ter eere van zijn naam, den II, Jozef gesteld tot hoofd en bijzonderen patroon der slrijdende Kerk. Vóór den oordeelsdag zullen alle volkeren konnen, eerbiedigen en vereeron, de groote voorrechten, dio God aan Jozef schonk, maar lange eeuwen verborgen hield... De volke ren zullen hem ter eere tempels hou wen, feesten vieren... In de reeks der heiligen zal de naam van Jozef op de eereplaals genoemd worden, want zijn feest zal als een feest van hoogen rang gevierd worden. De plaatsver vanger van Christus op aarde zal, op ingoving van den II. Geest, gelaston, dat het feest van den voedervader van Christus en den bruidegom der Konin gin der wereld in alle plaatsen der strijdende Kerk'moet gtviord wor den. Kerken werden ter eere van den H. Jozef Gode toegewijd; in alle Ker ken, in alle huizen staat naast de beelden van Jesus en Maria ook bet beeld van den H. Jozef, op don 19 Meert wordt zijn feest gevierd, de maand Meert en de Woensdagen worden hem toegewijd zijn zeven vreugden en zeven smarten worden herdacht zijn naam wordt met de namen van Jezus en Maria in alle harten bewaard en door alle monden in een en dezelfde bede uitgesproken geestelijke orden, godsdienstige ge stichten en vereonigingen kozen hem tot beschermer. En de roomsche Pauzen zegt Pius IX hieven nooit in gebreke, zoo dikwijls een gunstige gelegenheid zich voordeed, den H. Jozef immer nieuwe en groo- tere betuigingen van openbare hulde toe to kennen, om in de harten der geloovigen de godsvrucht en den eer bied .tot don H. Aartsvader te ver meerderen en aan te vuren, en ben aan te sporen, zijn voorspraak b j God met bet grootste vertrouwen af te smeeken. Op verzoek van de bisschop- H. Albinus Zon op,6,36Zonaf5,32 Aschdag Zon op 6,34ZonaI5,33 Nfeuwe Maan den 3 VOOR HET BISDOM GENT. I. De*wet van onthouding yerbiëdt Eet gebruik van yleeseli en. yan vlr-eschjeugd- Eieren, tmelk, boter eri andere spijzen, zelfs als ze met vet ge reedgemaakt zijn, blijven altijd toege laten. Het vlecscliderven moet onderhou den worden op al de Woensdagen (1) en al de Vrijdagen van de Vasten op de Woensdagen, Vrijdagen en Zater dagen van Quatertemper; op al de Vrijdagen van het jaar, tenzij do Vrij dag samenvalt met oenen geboden hei ligdag of met Nieuwjaar; eindelijk op dc .Vigiliedagen van Sinksen, O.-L.-Vr. Hemelvaart, Allerheiligen .en Kerst dag (2.). II. De wet. van het Vasten ïs Ver- pi ioh tend op alle dagen van de Vasten (3). den Zondag uitgezonderd, op al le Quatertemperdagen fen op 'de vier bovengemelde Vigiliedagen. I1T. Dc wel van out hunding Ycfplieht- al degenen welke ten volle zeven jaar oud zijn. De wet van liet Vasten verplicht aT- Ie geloovigen van af het einde van hun ecn-cri-lwinCigate jaar tot het begin van hefc zestigste. IV. Op dc dagen op 'dewelke liet toe gelalen is vleesch te eten, is het niet meer verboden vlee&ciï en visch' te eten Do ministers hielden Maandag, ocne vergadering onder, yoorzitterschap, yan M. Jas.par. M. Vandcryeldc heeft een overzicht gegeven van den toestand der buiten land.sehe politiek. De raad heeft vervolgens een voor stel onderzocht ^on aangenomen uit gaande van de commissie belast mel de studie der Staatsdiensten betref fende het oprichten ecner centrale bi bliotheek in dc administratieve diens ten. Do ïnirvielers jhebben verder den lijs! opgesteld der personen welke aan den Koning zullen voorgesteld worden om deel le nemen van de com missie der groote pit te Voeren, wer ken. De raad heeft ook besloten öerie studiecommissie op te richten betref fende een nationaal bureel van de we genis. De raad heeft ziclï ten slotte bezig gehouden mot dc orde der parlemen taire werkzaamheden. Nadere bijzonderheden. De raad heeft zich ook bezig gehou den met de regeling der wedden, der v s pi ar. rn op een en denzelfden maaltijd. Zij ambtenaren en heeft besloten de fa- "y- ,r i -mi die verplicht zijn te Vasten, mogen mihevergoeding voor het Iwoedc kind, .uil- i A ,6 4° - buiten de Zondagen, maar een maal on 50 frank te nrengen. I daags vleesch eten, te weten op de Dc commissie der openbare werken UWio ivr voornnamaten maalhja en, niet op de voorgezeten worden door m. - -- - collatie. Hetzelfde geldi voor de eieren. den in wcrkelijken dienst op de trei nen der spoorwegen en op dc trams, de technische bedienden van liet be stuur dor telegrafen en der telefonen in wcrkelijken dienst langsheen de lijnen, de briefdragers, de bedienden der accijnzen in wcrkelijken die-ftst, dc zeelieden, dc schippers en de haven-, werklieden. Wij vergunnen dezelfde toelating aan de familien die voorbijtrekkende troepen herbergen eri voeden; aan de arbeiders die- in ovens van glasblaze rijen, smeltovens, mijnen of steengroe ven werkzaam zijn. De reizigers en degenen welke door hun werk of hunne bezigheden buiten huis moeten verblijven en liunnc maal tijden in hotels, spijshuizen of her bergen moeten nemen, zijn insgelijks ontslagen van het vkeschderven, be- halvcn, op O O ED EN VRIJDAG ook nog dc werklieden die van huis hunne spijzen medebrengen óm ze op hun werk te nemen. VI De. pastoors hebben de macht, in bijzcndciT^evaHen, lei* volle of ten doele te ontslaan an het vasten en hel vleoschdervei), ofwel deze verplichtin gen in andere godsdienstige werken tc veranderen, op voorwaarde dat de aan vraag op eene gegronde reden s.teune-. Dezelfde macht staan wij toe aan.de biechtvaders, maar zij mogen ze slechts gebruiken ter gelegenheid der biecht. Zieke en weke lieden zullen liunne handelswijze schikken volgens de voorschriften van oenen gewetensvol len geneesheer. VÏI. De geloovigen zijn verplicht driemaal te lezen het Onze Vader en het Wees-gegroet en eens de Alden eene geheele of gedeeltelijke ontsla ging van het vasten of vleeschderven. Zij zullen zich-nochtans van deze ver pliehling kunnen ontslaan met 'eene aalmoes, ieder volgens zijne middelen en gcdvrnchtiglieid, in den offerblok van den Vasten te sterten Deze schikkingen vcor dc Vasten zullen van den predikstoel afgelezen worden in de kersen, openbare kapel len, geestelijke gemeenten cn colleges van Ons Bisdom, op den Zondag van Quinkuagesima. Zij zullen daar gedu rende geheel de y&st-en te lezen han gen. Gegeven te Gent, onder Onze Iiand- teekei ing, Onzen zegel cn de tegen- teckening van Onzen. Secretaris, den 17 Februari 1927. -j- EMILIUS J O ANN EB, Bisschop van Gent. Op bevel van Zijne Hoogwaardigheid den Bisschop, A. De Meester, Kan. Secret. De plechtigheid in het Paleis der Academiën De plechtigheid in het Paleis deir Aeadomieen begon te half twaalf. Ee*< uitgdezene publick vult dc prachtige' zaal van het paleis. Op het verhoog verscheen weldra Z,- J-T. Mgr Roelens, vergezeld van M. Jas- par, eerste minister, Carton, gêwozei» minister, yan Koloniën eij Generaal baron Jacques. M. Carton neemt eerst het .woord om hulde te brengen aan den prclgat die gedurende 30 jaar onze kolonie dooi! Evangolischcn arbeid heeft bevrucli- tigd. Z-ijn bisschoppelijke overheid strekt- zich uit over een gebied tien maal zou groot als Belgie. Spreker leest een telegram yan hul de voor van Koning Albert en een brief van Prins Leopold. M. Carton dankt M. 'Jaspar voor zij ne aanwezigheid evenals de. gezant eri en (lo andere 'overheden. Mgr Roelens vertrok voor de eerste maal naar Zanzibar in ,1891.De eerste Belgische missiomiarissen waren ver- gozeld door een groep soldaten aa» wier hoofd Jacques stond, d>e den wereldoorlog een kwart eeuw later zoo veel roem heeft verwerven. De eerste naissionnarisssen zijn bijna allen na korten tijd in Congo overleden. Mgr. Roelens die 36 jaar mis&ielsleven telt heeft 18 maal aan zwart-water gele den, de gevaarlijkste ziokte der Congo- le.ezen. Spreker zegt dan dat het hooge doel (1)' Een Pauselijke yegunningsbrief laat aan de Bis&choppen toe den Za terdag tc vervangen dcor den JVoens- df-£- (2) ^Vannecï een dezer vigiliedagen op den Zondag valt, dan werpliclit dc wet van vleesjeli derven -'of van vast ten noch op den dag zelf, noch op den Zaterdag te voren. (3) De Vastentijd met de verplich ting van vleesih' derven cn vasten ein digt \s middags op Puaschavond. _j,l voorgezeten worden Francqui; zullen er ook deel van ma ken MM. Van Cauwclaert, Van Cacnc- gliem, Dc Brouckère, Digneffc en de genen die een plan betreffende dc ver- V. Wij verleenen aan de militairen iri wcrkelijken dienst, aan hunne echt- genoolen, kinderen en dienstboden, en genen die een p an oeirenenac acier- binding Luik-AnlwerpC'H hebben ofge-l^Ü18 «ersoncn d.c maakt. Zondag werd te Brussel een plechti ge huldebetooging gehouden ter eere van Mgr Roelens,eersten bisschop van Congoiand, bij gelegenheid yan zijn vertrek naar de kolonie. In Sint Goedclc werd een" plechtige mis gezongen door den. Z.E.P. Rutten, overste der Müs.sies van Scheut, met pontificale assistentie van Mgr Van Mgr Van Roey en Mgr Roelens. In de kerk bemerkten wc MM. Bacls, minister van landbouw, Carton, gewe zen minister, Tibbaut cn de Liedeker- ke. Kamerleden, enz. enz Na de mis werd door. Mgr Roelens met krachtige stem ten plechtig Te Deum aangeheven. In stoet verlieten dc kerkvoogden den grootschcn tempoL dot beschavers is. het negerras op. te beffen en het naar oen hooger leve» te leiden en somt dan dc werken op door Mgr Roelens opgericht Voor do sociale en zedelijke verbetering van het der zwarten. Landbouwscholen cn. gashuizen werden in groo-t aantal op gericht. In de prefectuur van Hooge Congo beslaan er niet minder dan 183 scho len, waar 245 zwarte onderwijzers en 203 negerinnen liet onderwijs geven. Pap zyfe- cr nog drie, normaals'^'marïe te Boudewijnstad- De hoofdzaak is echter de bescha ving van Congo, want de zeden yan! dit groot land. men vergete het niet, zijn regelrecht in strijd met de uni— ver&eeeie zedenleer .Volgens de bepalin gen van hel congres van Berlijn zijri we verplicht dc beschaving 'en. den christen godsdienst tc beschermen en tc bevorderen. De godsdienst moet de basis zijn der beschaving in Congo. Goeverneur generaal Rutten erkende dat de bevolking in de missiestreken van Mgr Roelens zich op normaler wij ze vermenigvuldigd dan elders. Spreker doet een beroep op de -ser- gadering opdat het Groot Seminarie van Boudewijnstad zijn volle zending kunne vervullen. Spreker kondigt aan dat aan Mgr. Roelens op die plechtige dag een ge schenk zal worden aangeboden van 200.000 fr. cn wenscht den doorluchti- gen prelaat nog lange jaren toe, (Langdurige toej.)] Daarna werden nog redevoeringen uilgesproken door generaal baron Jac ques, die drie jaar mot Mgr Roelens heeft geleefd op de boorden van het Tanganikamper cn door eersten mip nister Jas.par. Rede van Mgr Roelens De bisschop dankt eerst. Z. M. deri Koning; hij is overgelukkig dat het Vorstenhuis het grootsche koloniale werk zoo goed heeft begrepen. Zijne Hoogheid dankt, ook den Eersten Mi nister, den aartsbisschop en Mgr Mi- cara. Belgie was bet eerste land dat de slavenhandel in Afrika heeft doen wij ken, dank aan generaal Jacques hier aanwezig. (Toej.)] Spreker vergelijkt den missionnariS- scn met dc kleine thrrmilen die ieder een weinig doen voor het algeïneeri werk. Zoo ook kunnen alle Belgen iets doen voor het missiewerk. Spreker haalt een tekst van Koning Albert aan welke zegde dat iedere ko lonisatie haar rechtvaardiging vindfi in den zedelijken en stoffelijken voor uitgang der inboorlingen. Thans is ieder in Belgie het er over eens, dafc een ware kolonisatie moet gebaseerd werden op liet Christendom. Ons be lang is het deri neger lot ons le bren gen en dit kan meri niet doen dan doorhen tot onze gedachten te brengen De ondervinding leert dat de bekeer de christenen zich gauw aan Belgie

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1927 | | pagina 1