egge Nunc tempus acceptabile,
COPPÏ ETERS
Zondag l9Febr.
Maandag 20 Febr.
1928
HONORÉ
- aan
De Paardenmarkten
te Brussel.
Het Schatkistkomiteit.
Senaatsverkiezingte Gent
Wereldtentoonstelling
van 4950
De Congovlucht
JE TO
XXXIVe OAJIRGANG NUiYIiïIER 43
Kerkstraat, 9 en tl, Aalst. Telefoen 114, jOEl,^2ol©s,ca. 29 Centiemen Uitgever ,J. Van Nu5el-I)e Gendt
Publiciteit buiten het Arrondissement AALST Agentschap Havas, Adoif Maxlaan, 13 te Brussel Rue de Richelieu, Parijs
Buildings, 0, Londres, E. C 4.
H. Eleonora
Zonop6,56,Zonaf5,t5
H. Eucharius
Zonop6,54 Zonat5,15
Nieuwe maan den 2i
door de barmhartigheid Gods. en de ge
nade van den H. Apostelijken Êioel,
BISSCHOP van! GENT,
Aan do geestelijkheid en de geloovi
gen van het Bisdom, zaligheid en zegen
in Onzen Heer Jcsus-Cbristus.
Zeep Beminde Broeders,
pen en 'inrichtingen ingesteld, en lang- geloof uwer kinderen, waarop het Onze
zaam maar vast doordrong de cl^riste-jplicht is krachtens de verantwoorde
lijke geest de opvattingen gebruiken cnnjkheid die het bisschoppelijk ambt op
zeden, de ganschc beschaving van de be-0nze schouders legt uw aandacht te
woners onzer streken. j trekken. Die gevaren zijn: de onwetend-
Dat ging wel niet altijd zonder slag-jheid in godsdienstzakenen het zedenbe-
of stoot en somtijds met harde schok- derf.
ken. ITot waren benarde tijden toen de: Ja, Z.B.B.. dc onwetendheid in gods-
Protestanten en Bcoldstormers onze ge
westen trachtten te onttrekken aan
het heilig Katholiek en Roams.clv geloof;
het waren tijden van harde lie,proeving
toen de fransclje omwenteling onze
priesters verbande en onze kerken sloot.
Goddank, het geloof zepraalde. Gij ziji-,
door Gods genade, christelijke men-
sehen zoner en dochters van christelij
ke vaders en moeders.
-Met. een heiligen Kerkvader roepen
Wij U toe Erken, christenmensch, uw
vaardigheid AG NO SC E DIGNITATEM
TUAM. CHRISTIANE. Gij kent door het
geloof de heerlijkheid vaji uw roeping,
gij kent uw verplichtingen.
Gij weet dat gij schepselen zijt van
God. geschapen, om in dit leven God t
dienen en Hen
dienstzaken is groot, grooter dan gij
daar, voor en na den arbeid, binst den
rusUijd, op de heenreis en bij den te
rugkeer, blootgesteld zijn aan zeer groo-
te gevaren.
Hier ook zijn voorzorgsmaatregelen
te nemen om in de mate der mogelijk
heid het gevaar te koeren of te vermin
deren. Er zijn reeds hier en daar in een
gebruiken ter gelegenheid der biecht.
Zieke en weeke lieden zullen hunne
handelwijze schikken volgens de voor
schriften van eenen gewetensvollen gc-.
neesheer.
VII. De geloovigen zijn verplicht drie
maal te legen het ONZE VADER en het
WEES-GEGROET en eens de Akten van
wijs gedacht van christelijk dienstbe- i Geloof, Hoop, Liefde cn Berouw IEBE-
welliohf. zelf denkt; ca zijn er zooveléntoon, lokalen ingericht om voor en na REN DAG dat zij gebruik maken van
die verstoken zijn van een echt grondig den
te aanschouwen. Gij weel dal liet leven
hier op de wereld kor! is, lijk de H.
Schrift zegt en vervult met veel ellende,
een proeftijd waarvan mv eeuwig geluk
of ongeluk afhangt. En ondervindt gij
aan uw eigen dal de dienst van God
soms lastig is en heldhaftigheid vergt,
gij weet door het geloof dal God in zijn
goedheid V menigvuldige en krachtige
hulpmiddelen schenkt voor uw voïliar-
Het is een oud en lofwaardig gebruik dc-nd christelijk leven: lret gebed, dc
dal, bij het naderen van de Vasten, dede T ,?g d"
Bissrhon de geloovigen van ziin Bisdom t.1.,ar, Hert. Christus heeft zoo dik-
opwekt tot. boetvaardigheid en tot vro-j™Hs do noodzakelijkheid yanjip.t_ge%d
me overweging van het bitter Lijden van
Christus. Daardoor zullen zij sterker
staan in de beproevingen en den strij'd
diehet leven meebrengt en zich, door
berouw, en vernieuwing van hun goede
Voornemens, beter voorbereiden, om met
het Paaschfeest, het feest der Terrijze-»
nis, hun grootcn Paaschplicht te vervul-
3en, die moet gepaard gaan met de ver
nieuwing of verdieping van hun inwen
dig christelijk leven.
Bij die gewone vermaning tot boet
vaardigheid en overweging van liet Lij
den van Onzen Zaligmaker, past het,
naar gelang der tijdsomstandigheden,
een of ander godsdienstig vraagstuk aan
te raken, een of andere godsdienstige
waarheid uiteen te zetten.
Voor de eerste maal dat Wij den eer-
vollen plicht vervullen U den gehruike-
ijken Vastenbrief t.oe te sturen, denken
Yv ij niets beters te kunnen doen dan uw
godvruchtige aandacht te trekken op
tw e groote waarheden, waar gij voor
zeker vast van overtuigd zijt, 'die geen
lange bewijsvoering "vorderen, en die
nochtans zeer ernstig dienen overwo
gen 1.) de heerlijke schoonheid van
uw christelijke overtuiging, van uw
christelijk leven en 2.) de groote geva
ren die dezelve ten liuidigen dage be
dreigen.
Waar is het dat uw christelijke over
tuiging en uw christelijk leven do groof-
sle schat is dien gij bezit, h-ct kostbaar
ste erfdeel van uw vaderen, de grootste
weldaad die gij van God ontvingt, waar
door gi j zekerheid hebt in uw verstand,
en vrede en gerustheid in uw hart.
En waar is. liet eveneens dat die zoo
kostbare schat thans bedreigd wordt
door groote gevaren: de onwetendheid
in zake geloofsleer en het zedebederf.
I. De heerlijke schoonheid van het
christelijk leven.
Z.B.B., er is geen naam die schooner
klinkt, geen woord dal- dieper indringt
in geest cn hart, dan het woord: CHRIS
TEN. Die naam is een naam dien gij al
len eerbiedigt en vereert; het is 1 een
naam met een klare en vaste
brleckenis: een christenmensch- is een
leerling, een volgeling van Christus,
die gelooft en belijdt de zalige wet van
Christus in de waarachtige kerk
Dertien eeuwen christendom hebben,
in onze streken, om d'icn naam een
eerekroon gevlochten die onverwelkbaar
schijnt, hebben hem een waardigheid
geschonken die elkeen erkent: iedereen
heeft eerbied voor een christenmenscii,
wiens leven, wiens handel en wandel
beantwoorden, aan zijn geloof en over
tuiging. Het is inderdaad nagenoeg der
tien eeuwen geleden dat. de H. Vin mdu«,
dc eerste groote Apostel onzer streken!
dc Schelde kwam .afgevaren. lm; Kruis
en het Evangelie dn de hand; dat Ji j
(Christus' leering verkondigde aan de
nog heidensche en ruwe niensehea onzer
gouwen, bosschen en moerassen, en ve
len bekeerde, en dichtbij de samenvloei
ing van Leie en Schelde te Genf, twee
'groote abdijen stichtte do lal er ge
naamde St. Baafsabdij. en de St. Pie
tersabdij op den, Blandinusberg die
lange eeuwen door lichttorens zouden
zijn van geloof en brandpunten van bc-
Sc naving. Dit eerste bekeeringswerk.
™op(iig voor 1 gezet en heldhaftig-
godsdienstonderwijs. Want de allerbes
te en allerzaligste onder al de wetend
heden der wereld, de christelijke lee
ring of de oöteehimus mag niet enkel
beslaan in een les van geheugen. Die
leering moet dringen tot in het diepste
der ziof
Het is in Ivet heiligdom der fami
lie. op moeders schoot, dat liet chris
tenkind de eerste beginselen van dei
godsdienst moet ontvangen. Het is n
den huiselijken kring, door het voor
beeld van vader en móeder, dat het kind
op aanschouwelijke wijze de plichten
van onzen heiligen godsdienst moet aan-
hiernamaals eouwighjki loeren. Vaders en Moeders, die uw kin
deren zoo zeer bemint, veronachtzaamt
niets om door uw woord en uw voor
beeld, in hun jeugdige harten die ken
nis .van het christelijk geloof, den eer
bied voor den godsdienst, de gehoor
zaamheid aan Gods wil, 'in te planten.
Door hri gezamenlijk avondgebed, mót
al uw kinderen, zult. gij krachtigst mede
werken voor het geluk van uw huisgezin
cn dc stevigheid uwer familie.
De christelijke school moet de taak
der ouders vergemakkelijken en voort- j
zetten. Ontzaglijk zijn de opofferingen
die de katholieke liefdadigheid hier in
liet Bisdom en in gansch Belg'ie zich-
heeft getroost sinds een eeuw. En over
heerlijk de uitslagen. Lagere scholen op
nagenoeg alle dorpen; scholen van mid
delbaar onderwijs in de voornaamste
gemeenten eu in de steden; en aan de
spits, de wereldvermaarde Hoogesehool
van Leuven, heropgericht in 1834
arbeid, en gedurende den rusttijd, ecne geheele of gedeeltelijke ontslaging
de werkmeisjes die het verlangen, van het vasten of vleeschderven.
aangetoond, en zelfs hél ONZE VADER
voorgezegd, het schoonste aller gebeden,
en dat begrijpt al wat gij van God moogt.
vragen. Voor de verscheidene tijdperken
en cms.fandighcden van het ie Ven heeft
II:j z ju heilige Sacramenten ingesteld,
krachtige genademiddelen voor de in-
'.orting, de vernieuwing, dón groei en
een goedkoop eetmaal te verschaffen,
deftige uitspanning en leerzaam tijdver
drijf. Op den ingeslagen weg dient m-
vasten slap vooruitgegaan.
Maar altijd zal het waar zijn en blij
ven dat de krachtigste middelen voor de
Overwinning van de hinderpalen der za
ligheid, van bovennatuurlijken aard zijn:
het is door uw geloof dat gij"de wereld
overwint, schreef de H. Joanes AposULj
zullen zich nochtans van dez>- verplich
ting kunnen ontslaan met eenc aalmoes,
ieder volgens zijn middelen en god
vruchtigheid, in dn offerblok van dc Vas
ter te s.forlen.
Deze Schikkingen voor dc Yaslen zul*
len van den predikstoel afgelezen wor
den in de kerken, openbare kapellen,
geestelijke gemeenten en colleges van
Ons Bisdom, op den Zondag van Quin-
H(EC EST VICTORIA. QUAE VINCIT quasesima. Zij zullen daar" gedurendo
MUNDUM. FIDES NOSTRA (1). geheel de Vasten, Je lezen hangen.
Dit geloof en de genademiddelen van
onzen heiligen godsdienst zullen u de
U'11 XJliU V L II LLLjl UIIXD1 IL.ll l< 1 Li LU
den moe1 var. ons geestelijk leven. Hij die verleden jaar op zulke prachtige wu-j-
M®!," '-1 fLUaSG^aPP'J mgesl^Jd, de H. ze haar vijfhonderdjarig jubelfeest-vier-
Kerk, wie'r opperhoofd zou zijn de HI. de.
Petrus en zijn opvolgers de Pausen van
...J„ O uc UUÖCIJ. cUL
Rome, bekleed niet èen onfeilbaar lee-
raarsambf, die over al dc geloovigen,
ais Glvr-istus' stadhouders, het opperge
zag zouden voeren, en met de medehulp
van Bisschoppen en Priesters, dc ge
loovigen le.iden op den weg der zalig--
lieid. Christus heeft een leering gepre
dikt zoo schoon en zoo verheven, dat zij
na negentien eeuwen, zoowel in haar
dogmatische waarheden als in haar ze-
deieer,; nog immer schittert met den
goddelïjkc-n glans der opperste waarheid
Grom voorwaar is uw geluk. Z.B.B.,
vast ei ijk te gelooven en rechtzinnig té
belijden de heiing van Christus. W'écst
volmaakte Christenen, lijk Christus het
heeft gewild ESTOTE PERFECTL SI-
CüT PATER VEÖTJiR CGKLESTIS PER-
FECTUS EST: weest volmaakt geïijk uw
hemelsche Vader volmaakt is (ij.
Gebruikt den heiligen tijd van den
Vasten om door berouw en versterving,
om door gebed cn oefening der deugden,
uwe christelijke overtuiging te verster
ken, uw christelijk gevoel te louteren,
uw christelijk leven tot meer volmaakt-
liejd te brengen. Dan zult, gij te vinden
zijn voör al de edele uitingen van hei
Christendom. Dan zult gij gaa'rne mede
werken aan de uitbreiding van hét rijk
van Christus; dan zult gij doo'r gebed
en geldel ijken steun het Missiewerk
vooruilhelpen, dat thans zulke groote
offers vraagt. Dan zult. gij, ook hier in
ons dierbaar vaderland, de katholieke
gedachte en de godsdienstige werken
steunen. Dan zult gij. gelijk zijn Heilig
heid de Paus het vraagt, aan het chris
telijk ideaal en aan de Katholieke Actie
alles ondergeschikt maken, cn door uw
gedrag toonen dat gij in alles den voor
rang geeft aan den godsdienst. Eu 111
die volle christelijke overtuiging en be
lijdenis. die eenheid scfienken zal aan
gansch- uw levenstaak, zult gi j met Gods
genade, rede vinden en geluk, en met
de volharding tot het einde, de zegekroon
verdienen van dc eeuwige belooning.
II. De gevaren die het Christelijk leven
bedreigen
Z.B.B., is het waar dat uw christelijke
En niettegenstaande al deze opoffe
ï-ingen zijn er toch velen die heli geluk
niet hebben een degelijk christelijk on
derwijs te genieten. Voor dezen wakke
ren wij den ijver aan der geestelijkheid
om in de mate der mogelijkheid in dit
zoo bedroevend tekort aan geloofsken
nis (e voorzien. Wij dóen ook een be
roep op de medewerking van cdelmoedi
ge en offervaardige leekén Goddank
zij worden mèlv'ipfl' dag talrijker*0111
Let volkskind in onze steden een be tér
catechetisch onderwijs te verschaffen.
Geen beter werk op godsidienstig ge
bied kan woéden gedaan, geen edeier
taak ondernomen dan, door het ver
spreiden van de ke.nnis van het waar
gelcol*, de liefde tol onzen Zaligmaker
Jezus Christus le vermeerderen, en me
dé du werker: voor Gods glorie en zalig
heid der zielen.
Een tweede gevaar voor uw christelijk
leven tui zt'Jfa voor uw geloof, is het ze
denbederf en dc menigvuldige uitingen
vap zedeloosheid in de huidige maat
schappij. De m-enschen van hoogen leef
tijd herdenken met weemoed het stille
gezonde familieleven van over een nai
ve eeuw, de strengheid der opvoeding,
de matigheid in noodwendigheden en
uitgaven, het algemeen bijwonen der
goddelijke diensten en godvruchtige ver
gaderingen. Thans woedt, over gansch
de wereld een storm van onafhankelijk
heid- en genotzucht, waarbij zeer <hk-
w:*jis de regels der strenge christelijke
zedenleer worden miskend.
Men siddert als men denkt op de ge
varen die onze jeugd bedreigen. Wat
valt er niet onder het onschuldig maar
n.^uws/gierig oog onzer kinderen, kna-
p(n en meisjes, in de straten onzer ste
den Aanlokkende titels van boeken rn
tijdsclvriflen, aankondigingen van too-,
nee 1 stukken of kinemavoorstellingen,
uitdagende kleedij, zoogezegde kunst
overwinning schenken
Ën uw geloof en uw godvrucht zullen
versterkt en gelouterd worden; als gij,
gedurende den heiligen tfjd van de Vas
ten, door boetvaardigheid en berouw en
door heL overwegen van het lijden van
onzen godde!ijken Zaligmaker, u meer
en meer onthecht, van de wereld en zijn
begeerlijkheden, en u wel voorbereidt
tot het Paasclifeesl. het feest, van
het vernieuwd christelijk leven. Want
de tijd van de aanstaande Vasten is een
tijd van vergiffenis en van zalighe:d
ECCE NUNC DIES SALUTIS (2J
(1)
(2)
T Joan V. T.
II Cor. VI, 2,
S5H!KKIftG£ftl VOOR DE VASTEN
I. De wet van onthouding verbiedt het
gebruikt van vleeseh en van vleesch-
jéugd. Eieren', melk, böter en andere
spijzen, zelfs als ze met, vet gereedge
maakt zijn blijven altijd toegelaten.
Het Vleeschderven moet onderh-ouden
worden op al de Woensdagen (2) en al
de Vrijdagen van de Vasten; op de
Woensdagen, Vrijdagen en Zaterdagen
van Quatertemper: op al de Vrijdagen
van hef jaar, tenzij de Vrijdag samen
valt met eenen geboden heiligdag of met
Nieuwjaar; eindelijk op de Vigiliedagen
van Sinksen, O. L. Yrouwhemélvaart,
Allerheiligen en Kerstdag (3).
II. De wet van het vasten is verplich
tend op alle dagen van de Vasten (4),
den Zondag uitgezonderd, op alle Qua
tertemperdagen en op de vier bovenge-
rnekie Vigiliedagen.
III. De wet van onthouding verplicht
degenen welke ten volle zeven jaar oud
zijn.
De wet van bet' Vasten verplicht alle
geloovigen van af het, einde van hun
ecn-en-twiniigste jaar tot bet begin van
liet zestigste.
IV. Op de. dagen op dewelke liet toe
gelaten is vleeecli te eten, is, het' niet
meer verboden vle.esch en visch te eten
op een en denzelfden maaltijd. j£ij b>
verplicht zijn te vasten, mogen, builen
Zr -
Gegeven te Gent. onder Onze handfee-
kenirig. Onzen zegel en de legen'eeko-
ning van Onzen Secretaris, den 11'Fe
bruari 1928.
t HONORS, Bisschop van Gent.
Op bevel van Zijne Hoogwaardigheid
den Bisschop.
A. De Meester, Kan. Secret.
Plaats zegels.
Nanr janrRikso.h gebruik hebben in don
loop van 1928 te Brussel zes paardemmrkton
plaats, waaraan, benevens 2."0 afsfandspro-
mien voor eisenaars-fokkprs. voor 6.000 fr,
prijzen zijn verbonden. De d-dums zijn dift-r
maal Woonsdarr 14 Maart, 11 April. 9 Mei,
12 September, 10 October en 14 November.
Deze paardenmark'cn worden aancekon-
digd door middel van pronte, keurige ann-
plakbrleven. waarop als uepasfe versiering
een voorbereidende teekoning van don be-»
kenden paardenselblder Eilwin Ganz voor
diens schilderij «De Bietenoogst
vens dal gij dien schat- in breekbare
vaten»; (2)_ draagt, gelijk de H. Apostel
Paulus hét zoo gevat «egde. Voorzeker
ons christelijk geloof het Evangelie,
de kerk van Christus gebouwd op Pe
trus, de steenrots, liet pauselijk gezag,
zullen tot het einde der wereld, trots, aï-
le vervolgingen, bekampingen. hinder
palen en listen van den vijand, bestand
blijven en duren. Negentien eeuwen
christendom hebben Christus' voorspel
ling dat DE POORTEN DER HEL TE
GEN HAAR NIET ZOUDEN YEfiMO-
H o-"LiiuiHg GEN (3) afdoende bewezen. Maar uw
1 oiirokken, met Gods genade, door ver- christelijke overtuiging, uw deugd, uw
werken van schilder- en beeldhouw
kunst Is het te verwonderen dat chris
telijke ouders ongerust zijn en dubbel
waakzaam als de kinderen de gevaarlij
ke jaren der jeugd ingaan
De strijd tegen liet zedenbederf is nog
(lastiger en moeilijker dan de strijd te-
levensopvaltmg, uw christelijke overtui- gen Jle 0nweicndheid. Hier ook moot de
ging de grootste weldaad is die^gij van eersTe opvoed nig in den 'iu use! ijken
God ontving, het kostbaarste erfdeel dat tring den doorslag geven. Sterke üa-
uw ouders T achterlieten,waar ï's t te-, rp.klers, zedige jongelingen, reine jon
ge dochters hebben doorgaans aan den
familieliaard die deugden gezien die zij
beoefenen. En groot is de plicht dei ou
ders te waken over hun kinderen. Voor
de Zondagen, maar één maal daags
vleeseh-eten, te weten op den voornaam-
sten maaltijd en niet op de collatie. Het
zelfde geldt voor de eieren.
V. Wij ver]eenen aan de militairen
in Werkelijken dienst, aan hunne echtge-
nooten, kinderen en dienstboden, en ins
gelijks aan de andere personen die we
zenlijk aan den militairen dienst zijn
verbonden, de toelating iop alle dagen
van liet jaar vleeseh te eten, uitgeno
men op GOEDEN-VRIJDAG.
M:et de militairen stellen Wij gelijk
de gendarmen, de douaniers, de com
missarissen en bediendén van politie die
in werkelijken dienst op de treinen van
den ijzerenweg en op de trams, de tech
nisohe bedienden die werkzaam zijn
langs de baan aan telegraaf- en tele-
I phoonstelsel, alsmede de in dienst
zijnde postbedienden en bedienden der
accijnsen, de zeelieden, de schippers cn
'de 11 aven werkl i ed en
Wij verleenen dezelfde toelating aan
de werklieden der hoogovens* der zink-
ovens, der plelmolens. der scheikundige
fabrieken, der glasblazerijen, der mijnen
en der steengroeven, alsook aan de fa
milies die voorbijtrekkende troepen
huisvesten of voeden.
Zij die, op reis zijnde en degenen
welke door hun werk of hunne bezighe
den buitenshuis, moeten verblijven en
hunne maaltijden in hotels, spijshuizen
of herbergen moeten nemen, zijn insge-
dienslvolle mannen, waarvan enkelen al?
heiligen worden vereerd, wier beelden
prijken in onze kerken, wier namen
Voortleven in onze dorpsnamen Havo,
Livimis en anderen. Lang heeft het ge
duurd eer hij onze voorvaderen tot'in
net merg der ziel hel christelijk geloof
en do christelijke zeden waren doorge
drongen. Maar toch- op den duur. onder
hel wijs en vooruitziende bestuur d*-r
Bisschoppen van Doornijk en'Kameriik,
gebeurde dit wonder. Kloosters en ab-'-
dijen werden gesticht, parochiekerken d
opgericht, scholen gebouwd broeder- (2
schappen en godvruchtige genootschap- (3
jcloof en het geloof uwer kinderen kun
nen helaas tEr zijn voorheelden ge
noeg van rondom u schipbreuk lij
den teloorgaan, langzaam wegkwijnen
of plotseling ten onder gaan.
lezingen en vermaken weze men eerjli.jks ontslagen van de „wet. van het
streng: vreeselijk zijn soms de uitwerk-1 vleeschderven, behalve op GOEDE VRIJ-
selen van al te groote toegevendheid of DAG; ook nog de werklieden die van
lichtzinnigheid.
Maar de beste vrijwaring der jeugd
van de hinderpalen, die hel moderne le
ven stelt tegen de christelijke zedenleer,
zal door bovennatuurlijke middelen he
komen worden. Een ernstig christelijk
leven, een regelmatig en menigvuldig waarde dat de vraag daartoe op eene ge
naderen tot de Biecht en de H. Commu- gronde reden sleune.
huis hunne spijzen medebrengen om ze
op hun werk te nemen.
VI. De pastoors, hebben de macht, ïn
afzonderlijke gevallen, te ontslaan, 't zij
geheel of gedeeltelijk, van het vasten en
van het vleeschderven, doch op voor-
nie. een leedere godsvrucht tot O. L.
Vróuw, zullen alle gevaren te boven ko
men. En de vescheidene uitingen van het
zedebederf in onze moderne maatschap
pij zullen een reden te meer tot grooter
Elk- tijdstip heeft zijn bijzonderste'omzichtigheid, stipter Waakzaamheid en
geloofsgevaren. Ln 111 onze tijden vau| vuriger gebed.
algemeens beschaving en ontwikkeling, W at onze liezorgheid vooral opwekt
van zoo grootcn stoffehjken en'weten-Ion onze bekommernis vermeerdert, is
schanpelijken vooruitgang, zijn er twee: het, lol .van zooveel duizenden knapen
groote gevaren voor uw geloof, voor het. Gn nieisje die elk jaar, pas aap den
schoolplicht onttrokken, mei trein of
Ma!fh. v. 48.
II Cm*. TV. 7.
Malt li-. XXL, 18,-
Wij verleenr. dezelfde macht aan de
biechtvaders, maar zij mogen ze slechts
tram of ander verkeersmiddelen, zich
dagelijks van het ouderlijk huis naar de
groote nijvcrheidsplaalsen begeven, cn
(2) Een pauselijke vergunningsbrief
laat aan de Bisschoppen van Belgic toe
don Zaterdag te vervangen door den
Woensdag.
(3) Wanneer een dezer vigiliedagen
op den Zondag valt, dan verplicht de wet
van vleeseh- derven of van vasten noch
op den dag zelf, noch op den Zaterdag
te voren.
(4) De Vastentijd met de verplichting
van vlecscli derven en yaslen eindigt
's .middags op Paagchavond.
OPENBARE WERKEN EN TOELAGEN.
Tiet Komiteit dor Schatkist vergaderde Vrij
dag morgend onder Voorzitterschap van den
heer Jasper, eerste minister.
liet heeft dn uitvoering van oen reeks
openbare werken goedgekeurd.
Ilot komiteit heeft, do deelneming van den
Shiat goedgekeurd in do vorming of do ver
hooging van het kapitaal van sommige buurt-
lijnèn.
Ilot hoeft zijn toestemming gegeven voor
de toekenning van toelagen tot het vr-rbele-
ren van hot besproeJingsfelsel van do land
bouwgronden in verscheidene wateringen on
voor de herstelling van buurtwegen.
Toelagen worden daarbij nog vergund tot
het bouwen of het in goeden staat brengen
van een tiental lagere gemeentescholen.
Het. komiteit cing daarenboven nog öv»r
lot liet onderzoek van do door het departe
ment van Landbouw ingediende voorstellen
in verband met de overwegingen, uitgedrukt
in het verslag van do Kommissie briest met
de studie dor werkwijze der Staatsdiensten.
liet hoeft ton slotte kennis genomen van
een verslag rogelende het verbruik, zoowol
in do roerende als in do onroerende onderne
mingen, van het hout van Belgisch-Kongo dat
clöor don Staat openbaar wordt aanbesteed.
Do Katholieke Ujst voor de Senaatsverkie
zing van 11 Maart, te Gent, werd als volgt
samengesteld: Titulaire k -ndidaat, M. Cue-
ienaere, volksvertegenwoordiger; plaatsver
vanger, M. de Kerchove d'Exaerde, arroudisi
semen tskommissaris.
Een kandidaat van den Katholieken
Werkliedenbond Het Volk zou dan in de
Kamer plaats nemen.
DE FRANSCHE ALGEMEENE COMMISSARIS
De Fransche algemeene commissaris bij de
de wereldtentoonstelling van Antwerpen zal
zijn generaal Génie, die militair geatta-
cheerde was te Brussel van 1911 tot 1914.
Hij nam deel aan den oorlog in België tot
in 1917, was b'd Koning Albert te Leuven en
te Antwerpen en voerde het bevel over eene
Fransche brigade in Vlaanderen.
Zijne benoeming is het persoonlijk werk
van M. Poincaré, die de gehechtheid van
generaal Génie voor ons land kent.
De Fransche commissaris te Luik zal ver
moedelijk zyn M. Fernand David, oud-inini-\
ster en senator van de Savoie.
DE PRINSES ASTRID IS NIET GEREED.
Ilot uitstel der reis is geenszins te wijten
aan de woersgesteltenis. maar wel aan hot
feit dat men het vliegtuig vóór do afvaart
leant en klaar wil hebben. Indien er iets
hapert wordt men zulks bij de proefvluchten
best gewaar. De stuurman, adj. Lang, wil
niets aan het zuiver toeval overlaten. Thans
is men bezig een gansch nieuwen reservoir
aan te brengen. Dit neemt natuurlijk weer
eenige dagen in beslag, zoodat de juiste
datum van vertrek nog steeds niet te voors
zien is.