I goece'Tr'ijdag" Opklimming ten Kalvarieberg I Vrijdag I April 1928 In hel Verbond der Katholieke Kringen Een bewogen luchtreis te i ureghem De kroonprins van Italië te Jerusalem De kerkvervolging in Mexico Van ]\Iew" York naar Oostende Overlrachttaks Brief uil China XXXIVe JAARGANG NUMMER Kerkstraat, 9 en 21, Aalst.Telefoen 114, !Oag:3DladL 20 Centiemen Uitgerer J. Van Nuffel-Dt Gendt I Goede Vrijdag |Zonop5,20Zonaf6,27 ■Laatste Kwart. den!3 Publiciteit buiten het Arrondissement AALST Agentschap Havas, Adolf Maxlaan, 13.te Brussel Rue de Richelieu, Parijs Breams Buildings, 6, Londres, E. C 4. Slap voor stap, zoo giftig nu Jezus. Hijgend den Kalvarie op. Slap voor stap, zoo gilng trol' Lar.i nu Smartvol naar den kruisbergl op Stap voor stap... want "t. zware kruis -out Drukte Zijne schouders teêr Stap voor stap...Zijn bloed ïrij plassen Stroomde uit Zijne wonden aieêr. Traagzaam, lijdend trok het Offer Naar de sombre slachtbank ivoort, Stil, gelaten niet één klachte Werd uit Zijnen mond gehoord..., En-rond 't Lam, als wneede wolven, Hunkrend naar onscimLd'gen bv. Tierden tijselijk de Goden In ontzettend wraakgoluid. Eil zc sleurden, die barbarenÉ Jezus over stok en steen; Ah, ze sloegen zoo afgrijselijk:,' Zijne maagdelijke leun, Zonder meéhj, onmcedoogcnd Ja, de stroom van bittrc smart, Die des Hecren ziiel vervulde, Was zoo zoet aan 't Jo.denh&Tt Gansch bedrukt zag nochtans Jezus Zijjne snoode beulen aan, En in Zijn bebloede blikken, Blonk ,cr nog een Uefdcfraan Traan van liefde en medelijden .Yoor Zijn volk zoo teer bemind, Dat Gods weldaan had vergeten, Door den haal en nijd ontzind. Ah, de woeste bende sleurde Jezus naar den bergtop lieen. En 't aaklig: «Kruk-. Hem,Kruis Hem!» Smoorde T droeve vrouwgeween. Eenklaps uit de dichte scharen Steeg een pijnlijke kreet, Die liet moordgeschreeuw der Joden In het ronde zwijgen deed... En een vrouwe stortte in de armen Van den Kruiseling... en toen Smolt de kreet van «Zoon» en «Moeder In een droeven liefdezoen. 't Was Maria die de stappen Opgevolg had van haar Zoon En Zijn smarten wildd deelen In een hemelsch liefdebetoon, Ah, Maria zag haar Jezus, Jezus zag Zijn moeder aan, Eu uit beider oogen rolde Op den grond een bilttre traan. Ah, z-e zag haar Zoon beladpn Met het zware schandekruis, En belasterd en gefolterd Door 't ondankbaar Joodges.puis. Ach. wat moest haar harte lijden i En hoe bloedde hare ziel, Toen plots Jezus, afgemarteld, Onder 't kruishout ned.crviel I Eu als zij vol liefde wilde Aan Zijn" lijden liüipe brèn, Ah dan werd zij ruw verstooten. Groote hemel kunt gij 't zien Kunt. gij toch het twee aanschouwen Van dat feeder moederhart, Dat zelfs niiet door hare 'liefde Zalven mag haars Zones smart Kunt gij zien dat wreede wolven 't. Lam met oneer overlaan, Dat, in zegening en weldoen Door hun midden is gegaan Komt uw bliksem niet verdelgen Dit ontzinde en helsch gebroed, Dat uw Heer zoo laf belastert, Dat u God zoo lijden doet Neen. o neen... De Heer zal lijden Voor ons, Zijn gcliefdie kroost, Eu de stroom Zijns weeaoms zal ons Zijn een /note bron van troost. Zle.danr staat reeds T kruis verheven, 't IJselijk teeken van de schand, Dat het mensclvdom moet verlossien Uit des duivels slavcnband.... R. 3. 1893. Daar treedt des Konings standaard voor: J-Iet Kruis met Zijn viysteriegloor, Waaraan het leven leed de dood En door zijn- dood ons 't levert bood. 't Is de heiiige dag Tan 't bitter lijden en 'van de gruwelijke dood des Heeren. Niemand leed ooit meer pijnen als de Zaligmaker, al hoewel Hij ons met kleine moeite had kunnen verlossen. Den Donder dag avond in den Olijf bof was 't zielelijden van den (Verlosser zoo afpersend dat Hij water en bloed zweette en Hij zich begraven en bedolven zag onder den berg van Zonden die loodzwaar op Hem woog. 't Was immers liet kwaad van t verleden en van (de toekomst en al liet oneerlijke, onrecktveerdi- ge en onhebbelijke van het dan te genwoordig tijdvak. Troost moest hij niet zoeken bij zijne Apostelen want zij sliepen.... Zijn wil was nochtans gelijkvor mig aan dien van zijn Goddelijken Vader en daarom kwam de Hemel door een zijner afgezanten einde- j lijk tussehen om Hem wat troost tai sterkte te brengen. Hertepijnen zullen Hem ook niet gespaard wor-l den Judas verraadde en Petrus' verloochende Hem en al de andere j volgelingen lieten Hem m den steek. Lijden in eer ,en faam zal Hem te beurt vallen bij de onrechte rechters op de schijntribunalen van Annas en Oaiphas die Henl een godsdienstig proces aande'den en daarna bij Pontius Pilatus,den ïto- memschen landvoogd, die liet bur gerlijk proces voert en alhoewel hij geen schuld vindt in Jesus, den Goddelijken Heiiand op aandrin- g'en der Joden die Hum, reeds ter doodveroordeeiden, aan de Kruis- straf overleverde. Wat zijn eer en faam te verdu ren had van wege .Herodes en zijne hovelingen is ons overbekend. 't Lichamelijk lijden, zoowel en zooveel als 't zedelijk lijden werd Hem buitenmate aangedaan, tot dat Hij er onder bezweek en stierf voor ons en voor onze zaligheid. Het koorden, binden, kluisteren, sleuren, trekken, stampen hoonen, smaden, uitschelden, slagen en wat weet ik nog moest Hij, de Godde lijke Lijder, verduren. Folteringen en schrikkelijke pijnen stond Hij uit in zijn lichaam tot uitboeting van onze zonden en ons zondig le ven. Herinneren wij ons den kaak slag met de ijzeren handschoen bij den onderzoeksrechter Annas. Den ken We aan het spuwen en schim pen, het slaan met de platte han den en met de gebalde vuisten binst den hakeligen nacht in bet onder- aardsche hok, in liet paleis van den Hoogepriester. Overwegen wij de allerwreedste en onuitstaanbare geeseüng op liet gebod van Pilatus, gevolgd door de Doornenkroning, bezorgd door de barbaarsdhheid der moedwillige romeinsche beulen, We weten het genoeg onze vleeschelij- ke (zonden en onze liooveerdij te sa men met ons zingenot en hoogdra- verij men pronk- pracht- praal- en zotte onzedelijke modezucht moes ten uitgewasschen en uitgeboet worden door dat onschuldig godde lijk Bloed, dat bij stroomen uit de aderen van het goddelijk Lam werd gepompt. En nogmaals leed Jesus meer dan ooit mensch afgezien heeft op zedelijk gebied door zijne ach terstelling bij 't vertoon met Ba- rabbas; door zijne voorstelling aan de gansche menigte «Ziehier den Mensch i! Ziet welk' een mensch door de lafheid, liet plichtverzuim, liet toegeven aan het. menschelijk opzicht, het karakterloos optreden van den heidensehe afgeveerdigde van Keizei- Tiberius Zijn eigen volk vroeg zijne Kruisiging, zijne schande, zijnen dood... en de Gods- moord werd voltrokken. En dan die bloedige Kruisweg vergezeld van al de folteringen die' een teerminnend Hert vermorzelen, doen Hoeden, doen inéénkrimpen van alle soorten van pijnen. En dien blik, van zijn Moeder idie Hem ontmoette; en die eerste weigering van Simon om het Kruis te helpen dragen; en het uitdagen van een' teergeliefd volk dat Hem thans ter dood voert. Te grievend ware het te beschrij ven al de nooit geleden smertfen der Kruisiging,de folteringen yan hon ger en dorst, liet vergieten van het goddelijk bloed tot den laatsten druppel, Jiet hoonen van schriftge leerden, van gepeupel, van oversten van het volk, van de daar nevens- liaugende moordenaars en van het daar rondslaande soldatenrot. O, wat pijniging dat hangen tussehen hemel en aarde, verlaten Van ieder een, zelfs van den goddelijken Va der, slechts rustende op vier ste kende, verscheurende, grievende plompe nagels als, als de voor naamste onder de booswichten...En eindelijk het hoofd buigen, den geesten geven en sterven... Het is niet te verwonderen dat geheel de natuur geschokt en be wogen werd,dat de dooden uit hun ne graven opstonden, dat zon en maan verduisterden pn sterren uit het hemelgewelf op aarde neervie len, dat de rotsen openkloven, en de 'versteendste 'herten braken en met den honderdman uitriepen Deze is waarlijk de Zoon Gods. En dan T)e schérps punt der lans 'ö.oorsfaU Zijn hert zoodat het openbrak En stortte '.valer uit en bloed Dat ons van zonde zuiveren moet. MAB.C, Hét Veifoond yan Katholieke Krin gen hield Woensdag een vergadering ouder voorzit torschap van M. /Segeiv. De bespreking over hét voorstel he- schei ming van den handelseigendoni werd voortgezet. Men hoorde als sprekers den bepr Fiaqiiin die van oordeel is dat. het voorstel Wauwonnans de rechten van de eigenaars in te hoogc ïftaie beperktde heer Pierlot die meent dat de wet enkel moest beperkt blijven tot de verplich ting voor do eigenaars aan den uittre- denden handelaar een vergoeding te be talen indien bewezen is dat de huurder de waarde van het huis verhoogd' heeft. De huurders mogen niet meer opeisohen dan hun recht zegt spr. en de kat'holie- gen mogen in .ieder geval zich niet ertoe leenen de rechten van de eigenaars te beperken. De 'heer Ansiaux deelt de zienswijze van den vorigen spreker ien voegt, erbij dat dit vraagstuk nog niet gerijpt is. Wat de lieer Versé'betreft, "d'eze vreest dat de nadoelen voor de eigenaars wel ke in het voorstel van den heer Wau wermans vervat zijn door de socialisten nog zullen aangedikt worden. De heer Drïon drukt de meeniug uit dat de vergoeding van wedleitketrigen aard zijn moet. i# dien zin, dat de huur der die do waarde van de woning ver minderd heeft, eveneens een vergoeding- moet uitbetalen. De heer Wauwermans blijft bij ri: meening dat er iets moot gedaan worden en dat 'liet vraagstuk niét kan ontweken worden. Spr. zegt ook dat zijn voorstel het ei gendomsrecht niet aantast. De heer Segers besluit- dat er geen haast bij is en dat het vraagstuk nader moet ingestudeerd wordlen. o— OUDERS die vcor uwe kinders een pracht kerkboek noodig hebt voer de Plechtige H. Communie, wendt u in vol le vertrouwen nanr De Volksstem. De luchivaarders komen er gelukkig van af. Ter gelegenheid van d'e feestelijkhe den voor den a Vetten Os» te Cureghem- Anderlecht, zou ecu luchtvaartfeest wor den gehouden met de mö.atewerking der luchtvaarders Vecnstra cn Yan Droo- genbroedk. Het was eerst de ballon van Veenstra die de boogie inging zonder het minste hinder. Daarna vertrok Van (Droogen- broeck, die vergezeld was van een jonge student. Maar deze was zoo gelukkig- niet. Ka verscheidene lastige pogingen, (werd de ballon tegen den gevel van (liet. «Hoog Huis» geslingerd en het schuitje bleef vastgehaakt aan de kornis. De Iballon trok (Opwaarts eenerzijds, terwijl anderzijds het gewicht van den ballast tegen woog, zoodat onder deze dubbele, tegenstrijdige drukking het schuitje kantelde. Dc twee inzittenden hadden juist den tijd zich aan de Itouwen vast te klampen om in de ruimte niet te worden geslingerd. Anigstig zag de mr.- nigte toe... Gelukkig duurde het gevaar slechts éenige oogenblikken. Opeens begaf een hoelk der kornis en meteen wipte de ballon de lucht in, dezelfde richting kiezend als deze langswaar Veenstra verdlwenen was. De twee lucht vaarders moesten bier weer een echt kunststuk uithalen oiri zich derwijze in de schuit te plaatsen dat «leze haar even wicht herwon. Een zucht \an ontlasting ontvlood' de beklemde borst van de toe schouwers, die thans hun angst omzet ten in een lange en geestdriftige toe juiching, toen zij dan ook dezen ballon tenslotte vrijelijk de hopgte zogen in stijgen. Hij 71eemt deel aan de plechtig heden der Goede Week De reis yan kroonprins Umberl-o in het Heilig Landi wordt in Italiaansého politieke kringen beschouwd als een feit van groote betee'kcnis. Plet bezoek aan Jeruzalem, juist in do Goede Week, kan niét anders verstaan worden als cone godsdienstige jbetoo- ging van het Huis van Savoy e. Op 2 April heeft d'e kroonprins de Italiaansche instellingen weezenhui- zon, gasthuis en scholen, die allen door geestelijken worden bestierd, bezocht. Op 3 April deed hij zijne plchtige intrede in de Basiliek der Boodschap to Nazarét-h. Het is mijn inzicht zegde de prins aan de journalisten, al de heiligdomme en plaa tsen tc bezoeken van Da li lea, van waaruit over de wereld het hoogste licht van menschelijklhcid uitstraalt. Te Nazareth was hij do gast der Pa tors Franciscanen, die sedert de Kruis tochten dé bewaarders van dit christe lijk erfgoed zijn. Dc Prins bezocht gisteren den Berg Thabor, den pu. der Samaritaansche eil was 's avonds te Jerusalem terug. Wiltfe ,Dcndoidag zal met groote plechtigheid! gevierd worden in die stad. De Prins zal hot Cenakel bezoeken en de vertegenwoordigers der leidende stan den in het Labaansc'li consulaat ont vangen. Op Goeden Vrijdag zal hij met 150 kadetten en matrozen van liet Italiaan sche oorlogsschip «San Giorgio» deel nomen aan de traditioneel processie op den weg langs den 'welken de Heiland zijn Kruis droeg. Plij zal het cufcbij't! nemen bij de Pa ters Franciscanen en neerdalen in den hof van Geihsemanie, waar hij twee Votieve zilveren lampen zal neerleggen. Weer de verloving met Prinses Mar re-José. Men meldt vit Rome aan den Parij- zer Journal» Zoohaast prins Ümberto van zijne reis naar Afrika en het II. Land is te ruggekeerd zal de Koning zijne toe stemming geven aan de offieieele verlo ving van zijnen zoon met prinses Ma rie-José' van Belgie. Het huwelijk zal plaats hebben te Turijn, en de godsdienstige plechtig-' beid zal voltrokken worden in de his torische kapel van het koninklijk pa- leis. Het is Z. Em. kardinaal Camba die het huwelijk zal inzegenen, in hijzijn der vertegenwoordigers vaq al dc ko- ninildijke fanr.lion van Europa. Drie priesters en GS geloovigen aange houden tijdens de H. Mis. 'Zondag heeft de Mexïkaansehe politie GS katholieken aangehouden die de H. Mis, bijwoondc-n in een voorgeborgte van Coyacan. De drie priesters die 'den Goddelijken Dienst opdroegen, werden eveneens in hechtenis genomen. Men meent te weten dat zich onder dc aangehouden personen verschillende ambtenaars van de ministeries van On derwijs en van Landbouw bevonden. VLUCHT ZONDEK OPONTHOUD Wie zal de eerste zijn Uit New-York komt hef volgende be richt De oogen der Amerikaansdhe vlie gers wenden zich naar Belgie, en men zou wel een ihardnektkigen kamp kun nen zien ontslaan, daar een aanzienlij ke prijs geboden woitd't laan den eersten luchtloods, die er zal in gelukken den Atlanlischen Oceaan over te steken, van de Vcreenigde Staten naar Belgie, zon dter onderbreking, tussehen den 25 Juni en den 20 Juli 1928. De prijs bedraagt 1.300.000 fr. Hij werd Dinsdag aangeboden door baron van Zuylen van Nyevelt, vanwege 'd'e. Aero-Club van 'Belgie. Al de bijzonderheden ter regeling van de vlucht zijn nog niet medegedeeld!. Men weet alleen dat. gewone en water vliegtuigen, één-en tweedekkers mogen meekampen. Het toestel moet to New Yrork opstijgen en niet neerkomen al- voren het strand van Oostendte bereikt- te hebben. Men veronderstelt dat de luchtloodsen van «alle naties aan den kstrijd mogen deelnemen. BERICHT AAN ,DE LIKEURSTOKER» Volgend bericht wordt jdoor het lui* nisterie van financiën medegedeeld Een koninklijk besluit van 17 iMaaéfc 1928, dat op 1 April 192-S van kracht wordt, schaft liet besluit van 16 Novem ber 1927 af, voor zooveel hetzelfde be trek heeft op de geestrijke dranken; liet stelt een forfaitaire overdrachttaks van 4 op het alkohol vast. De likeurstokers die volgens het be-- sluit van 16 November 1927, hunne li keuren gefactureerd (hebben tegen kwijting der taOïS van 2 p. d. in do plaats van diegene van 3 t.h., kunnen tot op 30 April a.s. hunnen toestand in, regel brengen zondter (boete op tc loo- pen. Alle doeltreffende inlichtingen, daaromtrent zullen op aanvraag aan de belanghebbenden, door dén toeziener der oveidTaébttaks van hun ambtsge bied verstrekt worden. Door hare aansluiting bij dc Machti-* ge groep Leuven biedt de GENT3CHS BANK VOOR HANDEL EN NIJVERHEID II Keizerlijke Blaats te Aalst, volkomen zekerheid aan de haar toevertrouwd? gelden. Alle inlichtingen worden er met de meeste bereidwilligheid kosteloos vcr- slrekt. Spaarkas 6 bruto, ten allen tijdo beschikbaar, zonder voorbericht noch bespreking van bedrag. Kasbons op 6 maand 5 netto, naamloos, ten allen tijde terugbetaal baar op aanvraag. 754 van den E. P. Maurice de Clippele» Missionnaris van Scheut ('t Vervolgt.) Nu het jaar vervliegt en men komt tot de 12 maand hier is het druk voor al de chineezeu, want nu vooral, worde» de schulden' opgeëisebt, de eerste dagen worden de schuldenaars verwittigd dat den lo hunne schuld zal komen opge- usdht 'worden Nu die eerlijk is zal legen den 45 liet geld gereed hebben en zijne schuld betalen, die minder eerlijk is zal iets of wat gereed hebben, daarbij voe gende dat na twee drie dagen het overi ge zai volgen, (maar in het algemeen daar komt er mets van), de .schobbejak ken en andere ehaiiowies die niet kun nen of willen betalen die zijn de deur uit en komen maar daags vodf nieuw jaar weer naar huis, en zoo hebben zij hunne schuldeis hirers niet gezien. Den 8ste der laatste maand dan ge beurt er iets bij de heidenen, hetgeen omdat (het al superstitie is bij onze christenen niet meer bestaat, Jan eten ze de «la pa tchou», 'hét is te zeggen de soup van den achtsten der maand, dia is gekookt met vbgelkenszand en boonen daarin en jubelen, deze wordt 's nachts gekookt en dan korts nu middernacht* geëten; als ze deze éten als liet nog pik donker is dan zullen ze zeker van heel het toekomende jaar geen zeer aan do oogen hebben; cn zc zullen er ook veel gereed! maken opdat er zou overschoen want als er overschiet dan zullen zij met den volgenden oogst veel naar de schu ren, dragen en moest er niet genoeg overschieten dan is het zeker een slecht jaar. Na den Sstcn dan mogen de schoon dochters der heidenen nog tie keer voor cenige dagen naar hunne ouders gaan J maar togen den 23ston moe'en zc zeker allen weer zijn in het buis van hun nen man, want dan gebeurt er eenc ceremonie waar ze allen moeten tegen woordig zijn, dan gebeurt de (song chenn) te zeggen het opzenden van hunne afgoden, en hoe gebeurt dat? Ja de afgod dio nu een jaar bij hun in huis was moet nu weerkeeren naar zij nen «lay t'ien yè» om daar te gaan zeg gen al wat 'hij gezien en gehoord heeft, en nu zijn de heidenen wat hang want voorzeker hij heeft er veel gezien en ge hoord die aan den «lay t'ien y<?» (let terlijk vertaald is dat de oude heer van den hemel) niet zullen aanstaan, dan zullen zij hem smeeken van niet veel to zeggen cn niets dan goed te zeggen cn om-hem tot dif tc dwingen zullen zij zijnen mond vol suiker en suikerbollen steken (dit noemen zij de '«hou tsoei» dc mond toep lakken) en dan wordt menheer den afgod zoo verbrand, en zoo naar zijnen groolcn seigneur gezon den. ja maar hier in de streek zijn die afgodsbeelden maar een gewoon papie ren beeldeken, wat doen ze thans om Ihcm den mond tc stoppen? Cti Vervolgt.).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1928 | | pagina 1