Gewestelijk Eucharistisch Congres van 't hand van Halst te Halst
Christus Koning
Be Behelfflen der Mis
Zondag 10 Juni
Maandag llJnnl
1928
onder de Hooge Bescherming van Z.D.H. Mgr. COPPIETERS, Bisschop van Gent.
II
XXXIVe JAARGANG NURfSfVIER 134
Kerkstraat, 9 eg 21, Aalst. —Telefoon 114. 20 Centiemen
Uitgever J.-Van Nuffel-De Gendt
Publiciteit buiten het Arrondissement AALST Agentschap Havas, Adcif [Vlaxlaan, 13 te Brussel Rue de Richelieu, Parijs Breams Buildings, 6 Londres, E. C 4.
H. Margaretiia
Zonop3,49,Zonai7,51
H. Barnabas
Zon op3,49Zonaf7,51
Laatste kwart.den 11
VRIJDAG 15 JUNI
's Morgens A'lgcmecne Communie
yoor de Vrouwen'.
Te 4 uur Openingsplechtigheid ii
de St. Martinuskerk door Mgr. Coppie
ters.
Tc 4 l/ó* uur Plechtige Openings
vergadering in de Groote Zaal van liet
St. Jozofscollége.
1. WêJkomgroet door Hl. R. Mover,
"soon*, Burgemeester der Stad Aalst.
2. Openingsrede door Z. E. H. Kanun
nik 11. Coppens, Voorzitter van het Con
gres.
3. Gelegenheidsrede door E. P. Ber-
thold, Cap.
Te 5 y:i uur: Vergadering der Af-
deelingen in het St. Jozefscollege.
A. VOOR DE MANNEN.
T. De Blaandelijks.che Communie der
Mannen. Verslaggever M. R. De
SchSepdryver.
2. Bonden van 't Heilig Hart Toe
stand en Voofuitzichten door E. H.
Heyrmari.
3. Bevordering van den' Uitwendig-".!:
Eeredienst tot het II. Sacrament hij de
mannen Verslaggever H. Advokaat J.
.Ghysclen. j
4. Xaverianenbondcn, Verslaggever:
M. P. Van Bever, Burgemeester, Aygem
B. VOOR DE JEUGD.
1. Katholieke Actie en Eucharistie.
•Verslaggever E. II, M. Ketels, Prof as.
2. Wat kon de jeugd bijdragen tot de
.Uitwendige Vereering. van liet H, Sa.
crament Verslaggever M. Lud. Moyer-
fcoen, Advokaat.
Te 8 uur Plechtigheid ter esre van
het £3. Kart met sermoen door Z. Tf
Mgr. Coppielers, in: St. Blartenskerk.
ZATERDAG 16 JUNE
's Morgens Algemc.enc Communie
der Kinderen.
Voor de Stad Aalst, te 7 uur, in St.
Martinuskerk. Het 11. Misoffer zal wor
den opgedragen door Mgr Coppieters.
Na het Evangelie, korte aanspraak door
E. H. J. De Cock, Pastoor van St. Jozef.
Te 9 uur, Pontificale Hoogmis in SI.
Martinuskerk, door den Iloogw. Abt en
Patres Benedictijnen van Afflighem.
Tc 10 Yé, uur. Bijzondere Vergade
ring voor de Priesters, in het St. Jozefs-
pollege. i
1. Het Godsdienstig Ondenvijs -van
op dep kansel door Z. E. II. Mannaert,
Leeraar aan 't Groot Seminarie,
2. I-Iet aanwerven Van Godvrucht!
Misdienaars.
Te 11 Yi uur. Vergadering van de
Afdceling voor de Kruisfcochtiers in St,
Jozefscollege.
1. Overzicht van het werk in. dc. drie
Dekenijen. - .Verslaggever E. II. De
Pillecyn, Pastoor van Erembodegem.
2. Wat dient er gedaan om goede Eu:
;charistisclve leiders en leidsters ie vor
men en godvruchtige Kruistoehters
[Verslaggever: E. P. Schurmans, S.J.
Tc 2 ]/2 uur: Vergadering van de Af
dceling voor de Vrouwen, in liet Ge
sticht der Dam en van Maria.
1. Hóe de Moeder door woord en voor
beeld zal leeren Jcs.us beminnen in het
If. Sacrament Verslaggeefster Mevr.
J. Schelfhout..
2. Wat de Vrouw kan bijdragen tot de
Uitwendige Vereering van het II. Sacra,
ment Verslaggeefster Juf. A. Van
'den Br e nipt.
3. Intronisatie en godsvrucht tot het
Eucharistisch Hart. Verslaggeefster
'Juf. Van Hoorebeke.
4. Werking van het Verbond der B.
Iv. V. en der K.J. in bet Glewest door
Juf. 'Verhegge.
5. Katli. Actie bij de Vrouwelijke
Christelijke Arbeidsjeugd door Bliej.
tVan Clee.mput.
C. Eucharistische opleiding der Vrouw
Jeugd door Mej. Taloen.
Te 4 uur- Bijzondere Vergadering
yoor Onderwijzers en Onderwijzeressen
in het Sint Jozefscollege.
•1. De rol van dien Christen 'Onder
wijzer in do vorming en ontwikkeling
'der'Eucharistische Godsvrucht bij de
leerlingen. Verslaggever E. H. Van
Heuvorswyn, Schoolbestuurder.
2. Medewerking van Onderwijzers en
Onderwijzeressen agn Voorbereiding
tot de Eerste Communie en tot do Algc-
meene Communie der Kinderen. Ver
slaggever M. Th. Moortgat, School
hoofd te Baardcgiem.
De rol der Onderwijzeres in zake
opvoeding en onderwijs, met betrek lot een ongewone kracht aan de woorden'
de klecdij der kinderen door Mevr, Ven.
neman.
Te 5 y2 uur. Feestzitting in de groo-
te zaal van het SI. Jozefsc.ollcgè.
1. Opvoering door de Gilde der Ca-
lliarinisten, van het vermaard Stuk
Dq Geheimen dor Rflss yan Caldeiroiu
Te 8 uur Heilig uur in St. Martihus--
kerk Gezamenlijke Stille Aanbidding.
Lofspraken door Z. E. II. Kan. Van
den Ghevn. Lofzangen door liet Volk:
Adore te.. Magnificat, Paree Domme.
Tantum Ergo. Zegen met hot .'Vlier-
heiligste door Mgr. Coppieters.
■ZONDAG 17 JUNI.
Atgemeene Communie van de Man.
nen in de Parochiekerken.
Te 9 uur: In St. Martinuskerk, Pon
tificale Hoogmis door Z. D. II. Mgr.
Coppieters, Bisschop van Gent.
Te 10 y2 uur Plechtige plaatsing
van den eersten steen dor nieuwe kerk
op de parochie van hot H. Hart, do,or
Mgr Coppieters.
Tc 2 uur Vesperdienst in St, Mar
tinuskerk', waarna
GRiOOTE EUCHARISTISCHE
BETOOG! NQ
welk za! gesloten worden met teen Aan-
spraak vail Mgr. Coppieters (luidspre
kers) de toewijding van Aalst aan 't
Heilig Hart door M. R. Moyersoen, Bur.
gemieaster en der. Zegen met het Aller
heiligste op de Groote Markt.
Een half uur later opvoering op dc
„Groote Markt van liet
ORATORIO «CHRISTUS KONING
van Dom Verhaegen. 4 00 Uitvoerders.
TENTOONSTELLINGEN -
1. Ten toonstelling van Vaandels en
Standaarden van het H. Sacrament en
van het II. Hart,
2. .faarlijksclre Tentoonstelling van
Kerkornemcnten door het Genootschap
van de Gedurige Aanbidding cri het
Werk der Arme Kerken,
I-Iet Oratorio Christus Koning
wordt dus te Aalst uitgevoerd ter gele
genheid der Eucharistischefeesten. Het
verband tusschen boide is niet ver te
zoeken. De Eucharistie noemen wij
liefst het Sacrament van liefde en
Gliristus' Koningschap heeft op de eer
ste plaats de liefde tot grondslag.
We moencn de lezers van dit blad
genoegen te doen met e enige beschou
wingen over dit meesterstuk van Dom
Verhaegen. De tekst van het Oratorio is
van de hand van zuster Maria Jozefa
van den engel Gabriel komt bijzetten,
wanneer, deze zegt tot Maria
God schenkt Hem den troon, var: Davi'ü.
Heerschcn zal' B|j in eeuwigheid
En geen grenzen kent zijn rijk I
Bij het slot van het Oratorio vormt
ditzelfde motief de grondlaag van eene
groofscJie volkshulde aan Christus-Ko
ning. Men hoeft deze drie passage's uit
het kunstgewrocht van den Benedictij-
ncrmonjiik slechts onderling lo yerge.
lijken om diep overtuigd to zijn van
wat we hooger zegden over de eenheid
en de verscheidenheid in dit werk.
Na deze algemeene. beschouwing kun
nen we vedjg- een blik werpen op de on-
derdeélcn van het Oratorio. Eene uit
voerige bespreking is hier uitgesloten.
Want juist door zijn groote verschei
denheid tart dit werk elke gedetailleer
de bespreking. We Mill en ons dus be.
palen met bier en daar een greep te
doen en, benevens het .aangeven der al
gemeene lijn. met te wijzen op een of
andere bijzondere passage,
Bij den aanvang van het Oratorio
mogen de blikken van onzeii geest sta
ren in de onpeilbare diepten der eeu
wigheid, waaruit liet onophoudend Hei
lig, Heilig, opklinkt het eeuwige Woord
ter eerc. Christus als God is eeuwig en
in de goddelijkheid van het Woord ligt
juist de diepste grond yan Christus'
Koningschap.
Het Woord is tevens de trouwe' weer
glans desi Vaders. Béuwig heeft het
weergegeven het scheppingsidee, door.
den. Vader voor den tijd opgevat en op
het gewilde oogenblik verwezenlijkt. De
schoonheid der toekomstige schepping
heeft de Vader van eeuwig in zijn Zoon
aanschouwd, en deze schoonheid heeft
Hem als 't ware tot scheppen aangezet.
Deze diepzinnige gedachte heeft zuster
Maria Jozefa iir- eerd' paar versregels
vastgelegd en daarin een andier motief
gevonden voor Christus' Koningschap.'
Zij: zingt.
Wie den Vader dc schepping 'ried,
Voerc don: scepter over 't wereldgebied.
De schoonheid der schepping, van
eeuwigheid in het Woord als in haar.
beeldende oorzaak vervat, wordt weer.
kaatst door al het geschapene, dat als
een spiegel is, waaruit ons iets van den
glans van het Eeuwig Woord tegen-
straalt. Daarom deze woorden, aan den
aartsengel in den mond gelegd
Godlijk Woord, Gij hebt do wereld
Met Uw .schoonheid gansch beporeld
Rijs nu op in heerlijkheid
II Deel. De hulde, door de hemelgees
ten aan het een/wig Woord gebracht,
hebben we in vredige stilte mogen be-j
luisteren. Over onze ziel is gekomen ook de reden waarom de .moord op dc
eene atmosfeer van sereene rust, waar Onnoozele Kinderen, hier werd geplaatst
hoogcr stijgt die kreet om erbarmen;i Aan het kruis, hangt Christus, dc ar-
het wordt als het noodgeschrei van el. (men als ter. omhelzing uitgestrekt,
lendige schipbreukelingen, roepend om
redding. Deze wrordt echter met vaste
zekerheid door den profeet toegezegd.
En nu klinkt in smachtend verlangen
naar den Beloofden. Vredevorst de.
.smeekbede der Aartsvaders
Borate coeli desuper et nubes pluan-t
Jus turn, Dauwt hemelen van boven en
Jat de wolken den Rechtvaardige rege
nen i
III Deel. Het derde deel van' hef Ora
torio is eene drieluik, waarvan de twee
zijpaneelen voorstellen de Boodschap
en den moord op de Onnoozele kinde
ren en het middenpaneel de Geboorte.
Nu we toch in de schilders were ld zijn
terecht gekomen, komt ons een middei-
eou'wsch doek te binnen, de Geboorte
voorstellend. In de lucht rondom, het
stalletje-, voeren de engelen een reida'ns
uif. Zoo iets moet Dom Augustinus in
het nrein zijn gekomen, wanneer hij
dit deel componeerde. T Is met verwon
dering dat men als grondmotief van de.
ze urtspetterende engelen vreugde ont
waart het begin van het Gloria in ex-
co 1 sis. der IXe mis. Engelen die op een
Gregoriaanse!.' motief een fox-trot
spelemeiend dansen) in dc lucht, zie
daar een stoute toer door Dom Verhae
gen aangedurfd.
Om hét feest der Onnoozele Kinderen
te vieren heeft de kerk in hare getijden
eene .hymne opgenomen, eenig in haar
soort. Deze hymne Balvete flores mar.
tyrum heeft zuster Mr.Jozefa benut
tigd voor de passage van het Oratorio
dat betrekking hefeft op dien moord.
Desniettegenstaande leverde zij hoogst
persoonlijk werk. Wij geven hier déze
nieuwe parel van Vlaamsche poëzij om
aan te toonen hoe een echt kunsten-
na arstale-nt er enkel bij winnen kan,
wanneer het gaatputten, aan de bron
nen dor kerkelijke Liturgie
Ei, de storm is opgestoken I
ln den kr.op zijn wij verbroken
Rozokens van Bethlehem1
Kleine Koning, wil u tooien
Biet de blaarkens die wij strooien.
In hot nieuw Jeruzalem
Eeuwig zullen wij daar spelen
En uw kor.ingsvoeten sine el en
Met do bloemen van ons kroon
Moederkens, och wilt niet schreien,
MartelaarskeiiSi zijn wc blije.
Van het offerlam, Gods zoon I
Hunne kinderhartjes zijn ovcrvuld
met de hcmelsche geneugten en toch
deert hun het lot hunner moeders. Biet
eene liefkozing trachten ze hunne tra
nen fe drogen. Blaar de natuur heeft
ook haar rechten
Ei, hoe zou ons hart niet schreien....
Kende Rachel grootei* nood
Al ons kinderen zijn dood !...-
Wie deze passage mocht hoor én,
vergeet ze nooit. Eene visie van eind
loos wee, de snik der moeders, aan hun
hart prangend de lijkjes hunner on
schuldige kindertjes. Dit slot geeft
reed om aan allen die Hem naderen den
vredekus te schenken.
Neig uw lioofd en trek dc wereld
Tot uw op.cn harte wond... j
Biet uw btocd ligt zij bepereld
Zoen haar, zoenend met uw mond.
't Is nu niet meer alleen de schoon
heid van het Woord die afstraalt uit
iéder schepsel: gansch de schepping is
als gansch bijzondere grond voor Chris.
tu$' Koningschap.
Ve Deel. Het Ve D;eel bezingt Chris
tus' triomf. Deze wordt als in 't dubbel
voorgesteld. Eerst is het dc Verrijzenis,
van .Paaschdag. Hier vormt het zoo ku-
rakterisieke Alleluia van Paaschmor-
gen het grondmotief, maar wederom
gansch persoonlijk bewerkt. Gelijk we
reeds zeiden vormt het motief van liet
Tc Deum-vers Tu Rex glcrise, Chris-
fce, grondmotief van het gansche Oralo
rio, de basis yan liet plechtige slot.
Christus' koninklijk gezag wordt er,
plechtig erkend door het gansche wolk.
We kunnen ons dunkens deze passage
best vergelijken bij een onzer middel-
eeuwsehe kathedralen wijdsch tot in
het oneindige en tevens één in de ge
dachte er door vertolkt.
Ingeleid dooi' triomfantelijk bazuin
geschal wordt beurtelings hulde ge
bracht aan Christus-Koning- door het
volk, hiertoe opgeleid door den tenor
solo als in priesterlijke functie. Dezo.
wisselende verheerlijking werkt op ons
gemoed nis een op en neer deinende
golfslag, totdat onstuimig, als in onbe
grensde hulde, het Alleluia losbreekt,
eu alles komt overkoepelen. En ik
hoorde als de stem van eene groote
schare, en als de stem van vele wate
ren en als de slem van zware donders,
zeggende Alleluia want de Heer, on
ze God, de almachtige heerscht.» (Boek
der Openbaringen, XIX, 0.),
we plotseling worden uit opgeschrikt
door een kreet, onverwacht als een don-
van het «II. Grafs, tc Turnhout. De Verslag- aan een wolkeloozen hemel.
verheveuste waarheden yan onzen hoi.
ligen godsdienst wist deze begaafdo
kloostervrouw© bevattelijk voor t
stellen in een keurige taal, die zich zou
plooien volgens het behandelde oiu
derworp en tevens aan Dom Yerhaegen's
muzikaal talopt volle vrijheid liet, zoo
dat dn tekst dn muziek in waarheid
maar édn uitmaken.
Ruimschoots heeft Dom [Verhaegen
gebruik gemaakt van Grogoriaansehe
motieyen om als grondtoon te dienen
voor meerdere passage's uit 's Hoeren
leven, die hij moest behandelen. Doch
deze motieven, zoo vol van archaïsme
heeft hij ontwikkeld met al de midde
len, die hem de moderne muzïekr—ter
hand stelde. Dit is, dunkt ons, wat juist
het meest opvalt in Dom Verlvaegen's
werk. Het.ontleende motief krijgt on
der zijne hand een gansch persoonlijke
kleur en expressie eenheid dus m ver
scheidenheid. De grondthema's. die.
Dom Verhaegen aan den liturgischeh
zang ontleende waarmede hij als
Benedictijner monnik ten zeerste ver
trouwd is werkt hij ais, modern mu-
[sicus volgen» eigen persoonlijk voelen
uil. Ieder muziekinstrument, tedere
[stom van liet koor dwingt hij met
krachtige hand tot de eenheid der oor
spronkelijke gedachte.
Nemen' wc ais voorbeeld het hoofd-
thema van het Oratorio. Hiervoor koos
Dom Verhaegen het gekmulp Te Deum-
vers Tu Rex Gloria:, Christe. Wij lo
ven r Christus, Koning der heerlijk
lïcid. In zijn eenvoudigst.cn vorm vin
den wij het. aangewend bij hef. slotvers
van het eerste doel van het Oratorio
Ave Hex Altissime. Wees 'gegroet. Al
lerhoogste Koning. Dit motief krijgt
een gansch bijzondere expressie, die
Op 1 Fladdert, op,
Mijn vlugge trawanten
Kiest elk een bergtop
Tot uwen troon.
naast hcL blijde gebeuren van 's Heeren
Geboorte. Do moord der kinderen van
Bethlehem is liet werk der trawanten
van den Booze. Terwijl Christus door
zijne Geboorte ons liet leven brengt,
verwekt de duivel de zonde en door de
zonde den dood. Aldus wordt de parabel
Fladderen ja doet de Helsche als 'ussoh,on Christus' Koningschap en do
een nachtelijk roofvogel, aan wieri de*1'°<C1'SC'U1.PP1J tien duivel, die van af
stoute vlucht van den arend onbekendI, bcgl,n Yan |ieL dce' )vcrd S'ctrok-
- - - - - 1van dien
is. Lucifer is het rijk
binnengedrongen
Helaas de slang heeft hem bedrogen!
Zijne trawanten huldigen hem als hun
koning
Heil Vorst Lucifer J
Wat de hoogmoed verkorf, zal de
barmhartige liefde van een. God wcier
van God's zoon I ïf."' M??h?uden' °c ,ui!sla
j tweestrijd zien wo m het
IVc Deel. Het IVe Deel vangt aan
met de intrede van Jezus te Jeruzalem.
De dichteres en do componist ontleen
den hier in hoofdzaak aan de Liturgie
van Palmzondag. Zou die merkwaardi
ge eenheid van het Oratorio niet haar
goed maken. Naar den Beloofde der! dicPsl'en grond hebben in het feit dat
volkeren zuilen de profeten, hier door
lsaias verpersoonlijkt, doen opblikken.
Eerst is hel een treuren om 's men-
scheii ondankbaarheid, drukkend 'als
de donkerte van den nacht, dan
in de moirnik.componist èn dc dichte
res-kloosterzuster, hunne inspiratie
hebben gezocht in de liturgie, die de
atmosfeer vormt van hun dagelijkach
•pr»n'leveu ?0p 0ene andere bijzonderheid
1 dient hier nog gewezen. Deerlijk
morgengior.cn wanneer de Maagd 'die1}1-— \llvv I1U° S^vezen. -^enijK zou
zal baren den Emmanuel, wordt voor |h'J nch vergissen; die de passage's van
speld eindelijk is hel oen jubelen vol1 "Pl 0™''nr'0
van extatische vreugde, het oog van den
Ziener heeft in de verte het werk van
den Verlosser gezien
Dit zal de Vorst des Vrede3 zijn I
Bloei als de lel!o gij dorre wóc-kijn
Huppelt als rammlen gij bergen al
Klatert uw water in 't dorstige dal 1
Al de volkoren keereri tot Hem
Hij bouwt het nieuw Jerusalem
Bewonderen wij hier do kleurrijke
muziek, rondom coi: tekst geweven. Zij
loovert voor ons in eigene taai de won
dere vruchtbaarheid der woestijn, 'het
huppelen der bergen; ons- oor verneemt
het klaterend geluid van den snol vloei
end en bergstrcorn
Het rijk van den MesSHas zou geen
rijk zijn van dwang maar wel van iicf-
tle. Daarom wilde de Heer liefde doen
ontvonken in de harten der nionsohcn.
Uit was de rol dér profeten. Eerst
moest door een rouwmoedige schuldbe
kentenis alles uit den weg geruimd, wat
aan het Godsrijk in den weg stond. Dit
wordt verzinnebeeld door het herhaald:
«Paree Dom ine Spaar lïeér, spaar uw
volk; en laat uw erfdeel 'niet een voor
werp yan schand.Q "vyordiCn Immer,
het Oratorio, betrekking hebbend op
feiten uit liet leven van Christus, zou
beschouwen als louter historische ge
beurtenissen uit het verleden. Terecht
wordt er aan deze gebeurtenissen een
actueel karakter gegeven, want voor
Christus als God bestaat enkel het lve-
don. De blijde intrede van Jezus in Je
ruzalem wordt hier voorgesteld als een
eeuwige tweestrijd tusschen goed en
kwaad, tusschen de getrouiwen van
Ghristüs'Koning en diens vijanden, 't
zij dat ze zijn de onverschilligen als dc
HomeinscLe soldaten, of verborgen on
der liet mom der schijnheiligheid als de
pharizeërs, ol' gloeiend van bloeddors.
ligen haat als de Joden. Deze tweestrijd
uit zich op pakkende wijze door de te
genstrijdige kreten
Hosanna Weg met Hem
Hosanna Kruisig Hem
Dc uitkomst van dien strijd ontwa
ren we weldra. Op den achtergrond van
dit tooneol rijst op voor de blikken van
onzen geest Ghistus' Kruis. Dit is niet
het foltertuig maar liet Voxilla Regis
dc koninklijke Standaard^
Ziet De Standaard fpeeut naar voren
Uftli Hij purpert met zijp blöM .1 jsenA
naar hst Spsan&ch
van Qalderon de la Barca (1600-1651).
Don Pedro Galderondc la -Barca
werd uit een oud Spaansch geslacht ge
boren te Bfadrid den 17en Januari 1000,.
studeerde aan de universiteit te Sala
manca, won op jeugdigen leeftijd, met
zijn gedichten de laurier, welke de
tijd gewoonlijk slechts aan grijze ha
ren toekent», zoo verklaarde zrjn mede
dinger Lope de Yega, ook een der
grootste dichters der wereld, en nam
als andere Spaansefie edellieden dienst
in het koninklijk leger.
Hij maakte verschillende veldtochten
mede, en onderscheidde zich- door zijri
dapperheid.
In 1651 trad Calderon in den geeste
lijken stand, ontving de II. Priester
wijding en trad in een eerbiedwaardige
.Spiaanschc pricslercoiigregatie, .wajar-
van hij mettertijd bestuurder werd.
Na zijn priesterwijding gevoelde hij
eenig bezwaar om door te gaan nrc-t liet
dichten van wereldse he looneelspelen,
doch op ,raac. van ervaren vrienden
bleef hij zijn krachten daaraan wijden,
en vervaardigde deze stukken, wanneer
(Ie koning zijn verlangen daartoe ken
baar maakte. Zijn volle kracht heeft hij
van toen af gewijd aan hep geestelijk
drama.
Calderon stierf den 25ién B'Ici 1681,
en behoort door zijn werk tot de aller
grootste toneelschrijvers der mcnsch-.
beid.
=1=
De II. Blis is de onbloedige offerdaad
en het offergebed van onzen Ifocge-
priester Jezus Christus, offeraar en of
ferande .tegelijk.'
In. den loop der aeuwen werden cle
eerste meer eenvoudige riten, welke dé
offerhandeling begeleidden, versierd en
'opgeluisterd 'door .verschillende cere
moniën, dio een diepe beteekeiiis Leb
ben. Deze ceremoniën worden niet aU
tijd begrepen. De niet begrijpende
menschheid, onder het Zinnebeeld der
Onwetendheid, verklaart eiken dag ter
Mis te gaan, en nog de helft niet te be
grijpen van' dit verheven Sacrificie. Do
Wijsheid des Herrén, een andere zinne
beeldige figuur, komt nu de onwetend
heid leeren, niet alleen inet woorden,
maar ook met heelden.
De Wereld heeft drie soorten offers,
aan den waren lieer opgedragen. Het
offer der natuurwet, het offer der ge-
schrcvep wet, en ten slotte het offer-
van Jezus Christus.
Zoo doet Let begin dor Blis Calderon
denken aan den tijd der natuurwet, en
komt Adam voor de oog.en der onwe
tendheid.
Blozes zingt Let Introïtusde oudva-
dors in het voorgeb.orgte zingen het Ky
rie en dan komt Sint Jan de Doepcr do
komst van den Zaligmaker aanduiden.
Het koor heft het Gloria aan en nu ver
schijnt Christus om zelf de II.Blis voort
te zetten.
Het Jodendom en hot Heidendom ver
zetten zich- tégen de eer aan Cliri.- lus
bewezen, liet Heidendom bekeert zich.
Het Jodendom blijft hardnekkig. Nu
volgt het verhaal van het lijden van
Christus en het geheel'eindigt met het
peggen vap. Y.ondcl'^ ARaargchcii;n.riiisa