te Aalst
Kaniitaien van
Katholiek Verbond van
't Arrondissement Aalst
Voor bet KATHOLIEK VERBOND
van Burgeis, Landbouwers en Werklieden
ONS KRISTEN VOLK I
Bonus overal
ui!gefloten en uitgejouwd!
AAN
EEN FILM
Leening der
Eerivoeste Gewesten
Brand te
St-Jans-M olenbcek
Moordpoging
te ïi illebroeek
de
socialisten of voor de
communisten
Mag ik stemmen voor
Mag ik stemmen voor de
Mag ik stemmen voor dc
fronters
Mag ik stemmen voor
afgescheurde lijsten
liberalen
XXXVe JAARGANG NUMMER 109
Kerkstraat, 9«»2t, Aalst. Tal.fooa 11-1. - Dagbiad - 20 Crmti.men - Uitgever J.-Van Nuffei-De G.ndt
Publiciteit buiten het Arrondissement A.'.LST Agentschap Havas, Adolf Maxlaan,
ZONDAG 12 MEI
H. Achiel
;Zonop4,15,Zonaf7,20
MAANDAG 13 MEI
1929
H. Servatius
[Zonop4,14,Zonal7,21
E. K. 15 V, M. 23
Welgovande Riazingen van 26 Mei 1929
rein en met wee gemengd en 'Is rasser
verdwenen, dan men lieeft genoten.
Het penig 'rcin ongemengd ge
lul; is ziclsgonot, het onstoffelijke.....
DU, is hemeiscli gelul; waar de za
ligen in 'den stroom van lici Goddelijk
zen zullen baden....
VOOR DE KAMER
de BETHUNE Baron Louis,
Uil tredend volksvertegenwoordiger
VAN SCHUYLENBERGH Petrus,
Uittredend volksvertegenwoordiger
VAN HECKE Albert. Iloogleoraar.
VAN DER LINDEN Joseph, Burgemees-
Ier, Gopfferdingcn.
VAM DER SCHUEREN Arthur, Genees
heer, Geeraardsbergen.
PLAATSVERVANGERS
VAN HECKE Albert,
GHYSELEN Joseph, advokaatj
VAN DER LINDEN Joseph.
VAN DER SCHUEREN Arthur.
DE COOK Felix, handelaar, Herzclë.
DU LANDSHEER Florimond, Nijveraar,
St. Lievcns-Hautein,
VOOR DEN SENAAT.
DE CLEECQ Joseph, advokaat,
Uil tredend Scnalor.
BEHAGHEL de BUEREN Gaston, uit
tredend senator, (Audenacrde).
delia FAILLE d'HUYSSE Baron Idès,
Burgemeester.
IWEiPiS d'EECKHOUTTE, Audenacrde.
PLAATSVERVANGERS
delia FAILLE d'HUYSSÉ Baron Idcs.
IW/EiNS cl'EEUHOUTTE
DE VUYST Joseph, Aotaris. Borslfelce,
DEVENYNS Honoré, landbouwer.
St Biasius-Boekel.
to Brussel Rue de Richelieu, Parijs Breams Buildings, 6 Londres, E. C.
Middenstanders, de tijden yoöf,
r.ijn last en hard.
Men moed blijft ge lief gewicht van
uw taak cn yan uw groote plicht dra
gen.
Vol hardt. Riclit do oogen ton Tremel
en gc blijft op den rechten weg mid^-
den ai do afwijking nevens en onder,
en boven
Gij moot de wereld terug brengen
naar Christus, zijn cenig geluk. Elo
met een groot broodmes. In dolle ra
zernij wierp liij zich dan op zijn vrouw
en bracfit haar met dit vreeselijk wa
pen verschillende steken toe op het
hoofd, aangezicht en bors.it.
Op liet hulpgeschreeuw, dor vrouw
kwamen de kinderen toegesneld, ont
rukten aan hun vader het tvapen en ver
wilt igden de geburen. Dezen baalden
een doktoor bij die dc zwaar gekwetste
vrouw de noodigo zorgen toediende*
Donderdag, namiddag om 5 ure moest
Borms te Wervïk eene meeting geven.
Jlij kwam slechts aan om 7 ure van dè
gemeente Watou, waar hij op ge
schreeuw en ge jouw onthaald werd
Zulks was Ie Wtrvik ook 't geval cn was
hij niet dcor do openbare macht be
schermd geweest, hij had er ongetwij
feld van zijn pluimen gelaten De han
den van zijnen auto werden doorkorven
cn hij werd uitgefloten en uitgejouwd.
De voorgenomen meeting" kon geen
plaats hebben en Borms verkoos maar
spoedig het hazenpad te kiezen.
Te Meen en had men bij middel van
kalk op verscheidene plaatsen der stad
cp dc straatstccncn geschilderd «Le
ven de Belgen. Borms de kop af
In het. huis mijns Vaders zijn vele
woningen en Ik ga u een voorbereiden»
Deze woorden sprak Christus do
Beer, als Bij aart Zijne apostelen Zijne
Hemelvaart voorspelde.
F.u den vecrligslen dag na Zijne Ver
rijzenis is Ghrisins glorierijk ten hemel
geklommen nadat Hij aan zijne aposte
len had gezegd «Gaat en maakt alle
volkeren tot uwe discipelen Ziet
Ik ben met u Lol hel.einde der eeuwen.»
Troostvolle woorden voor alle chris
ten e harten,
Christus verlaat de aarde maar Hij
blijft met ons om ons te steunen cn te.
helpen.
Christus verlaat de aarde, maar Hij
wil dat wij allen Zijne zending voort
zetten cn de wereld helpen bekceren,
want alle volkeren moeien Zijne leer
lingen werden.
En m dit werk zal Christus ons bij
slaan «Ziet Ik ben met U...
Christus verlaat de aarde, maar Hij
er vele woningen zijn om ons, er ccno
gaat naar hól huis Zijns Vadersj waar
voor le. bereiden...»
Mijnheer Basle, minister van Land
bouw en Middenstand komt naar Aalst
op Donderdag 16 Mei en zal een be
langrijke redevoering houden om
uren in de zaal van den heer Gustaaf
Van de Perre, Lange Zoutstraat.
Minister Baeis is de groote bescher
mer van den Middenstand. Da stad
Aalst heeft hem bijzonder veel te dan
ken voor de -tussehenkomst van den
Staat, die hij bekwam voor het uitvoe
ren der ringlaan en der verkeersmid^
delen door onze stad.
Geen twijfel Alle Aalstenaars zullen
minister Baels willen hooren
.Van onzen Oentschen medewerker..
Heeft de kiezing iets met het gewe
ten te maken
Gansch zeker Men kan goed kiezen
en ook slecht. Kiezen is dus een gewe
tenszaak.
Daarom staat het vastkiezen is een
kwestie van geweten.
De keuze mag dus niet afhangen
van een gril of een goesting hierin
moet 'men volgens zijn geweten han
delen.
Door welke beginselen moet ik mij
laten leiden.bij de kiezing?
In de kiezing moet ik handelen als
burger, maar niet alleen als burger,
want, vermits godsdienst geen privaat
zaak is, maar het heele leven van den
mensch moet regelsn, zoo mooet ik ook
in de kiezing handelen als christen
mensch.
Vandaar twee voorname beginselen
om mij te leiden
1) Als Burger moet |k medewerken
aan het algemeen welzijn en dus kiezen
voor d6genen die bezield zijn en be-
kwaam om het algemeen welzijn van
allen het beste te behartigen.
2) Als christen moet ik zorgen dat de
belangen van Kerk en Godsdienst be
vorderd worden en dus kiezen voor
degenen die den Staat en de wetten
willen inrichten op den grondslag der
christelijke beginselen.
Deze twee princiepen moeten bij
den katholiek, den christen mensch
van de daad voorop staan,
Kolonel Barker
84e trekking 5 0/0 ?922
'1 lot van 250.000 fr. Reeks 186.884
n. 8.
2 loten van 100.000 fr. "Reeks 5S.182
ri. 9 Reeks 172.§97. n. 17.
De andere nummers der bierbcven-
slaande rcêkscir cn dér hierna volgende
reeksen zijn uitbelaaibaar met 800 fr.
167.729 187.071— 17.298
t i'2.391 2 J .§20 132.323
05.990 i.120.872 139.143, id
25G,
Tnc-fccn er ooit in dc wereld een 'drang
en jacht is .gewee.-1. naar genot cn vc:
maken, dan is net wel op onze dagen.
Waren, er ten tijde van Balvïonc en
Rome cn Athene groote cirkcn en ver-
inaakplaatsen voor 7t volk, op onze (ka
gen zijn er duizenden, tot op de kleinste
dorpen.
Alle merisèhcn zijn in de alles meö-
slccpendc vlu-.ht naar vermaak van dc
moderne wereld n edcgeslcept.
En om te genieten, getroost men
zich dc grootste inspanningen, dc las
tigsle werken.
Als men maar kan genieten.
Sociale hervormers voorspellen een
toekomst van geluk voor iedereen.
:t Is daar de bijval van het sodalis
me
Boven dien wedloop naar bet geluk
van de wercldlingcn, rijst statig en
heerlijk, voor ons Christenen, het beeld
yan den Zaligmaker die ten hemel op
llimt.
Luider dan het gejoel en gelach van
het wereldsch geluk klinken zijne woor
den ïn het huis. mijns Vaders zijn
er vele woningen, ik Ik ga u.eenc voor
bereiden
Wat verkiest ge ikzuchtige' men-
schen
Steeds dient gc den Heer die u meest
aanbiedt
Wie geeft de grootste bclooning
Dc wereld met zijn vermaak dat zoo
ras vergaat., ol' Christus die onverweik-
Larc rozen van geluk bezit
Verkiest gc een oogenblik boven de
eeuwigheid
Verkiest ge klatergoud boven de zui
verste edelgesteenten
Al het stoffelijke cn zinnelijke is on-
Vrijdagvoormiddag, omstreeks, half-
twaalf, brak een zware brand uit :n ccri
kartonfabriek van de Van den l'ecre-
boomslraat te St. Jans-Molcnbeok.
In een kelder was een arbeider aan
het herstellen van een mazoetmotor
Plots sloeg uit de machine een vlam
De man werd zwaar verbrand aan hoofd
cn bandon en slaakte een kreet. De an
dere arbeiders vluchtten onmiddellijk
en in een oogwenk had een groote par
tij olie cn mazoet vuur gevat. Een ont
ploffing volgde. Weldra stond gansch
dc fabriek in lichtelaaie.
Do pompiers van MolenbctiteFn An-
derleclit vielen kranig liet /Mrnielcnd
clement aan, doch moesten zflfPF, ha eer.
vruclitelooze inspanning beperken tot
het redden van een belendende schoen
fabriek cn een houtdepot. De kartonfa
briek brandde vit. De schade beloopt
één milUocm frank.
Donderdag nacht had te Willebroeek
eene vreesélijke moordpoging plaats
nagenoeg m dc volgende omstandighe
den. In de Kerkstraat wonen dc echte
lingen Jozef Moureau-Vereecken Marie
mot hunne kinderen. Dc man, meubel
maker, is 59 jaar oud en de vrouw 50
jaar. In dit huisgezin is dc vrede verre
te zoeken, to wijten aan het gedrag yan
den man. Voort durend is er twist cn
oncenigheid, welke soms ook tot bruta
liteiten overslaat. De man schijnt wol
wat in het hoofd geraakt, zoodat de
vrouw steeds, op hare hoede zijn moet
Donderdag r.aclït ten 12 ure nog niet
thuis zijnde, had dc vrouw zich om op
alles voorbcrcïu lo zijn, gekleed te bed
gelegd. Een weinig na middernacht
kwam de man te huis cn legde zich te
bed, waarop dan weer twist tusschen
beide ontstond. Op zeker oogenblik
stond do man op en ging beneden naar
de keük'en van waar hij énkele oogen
blikken latec terug kwan^ gewapend
Dat de memchen nooit tevreden zijn
met hun lot. dat wist jk opperbestex-
Kolonel. Maar dat een vrouw zich vcor
man zou willen doen doorgaan, en dit
lange jaren aldus zou uithouden, cn hel
brengen zou tot den graad van Kolonel
in hel cngelsch legerdat gaal mijn be
grip te'boven, cn ik beken het ootmoedig
lieve Barker Tusschen haakjes ge
zegd, omdat gij wellicht niet goed nel
derlansch kent, «Ueven is in 't vlaamsch
zoo goed vrouwelijk als mannelijk.
Natuurlijk held gij als vrouwelijke
soldaat voorgangsters gehad. Doch ds
amazonen sirethn yeslachlsbcwust en
ender feministisch etiket
Gij zijt verder gegaan. Gij zij! ja ie
verre gegaan cv indien gij het nie-t^be-
seffen kunt zulten uw negen maand ge
vangenis u uel mar es loeren Ra was
ii niet voldoende uw haren ie korten «d
la garconne», cigaretten te rooken ah
een «snob», een broek te dragen bij
sportieve omstandigheden ah een echte
sportsmanGij licht iuu geslacht ver
raden. En dubbel verradendaar gij in
het huwelijk zijl getreden Gij hebt hel
rekord van den klassieken cn rarr.pza.li
gen (Edipus geslagen.
Nochtans, ik heb mij tevergeefs afge
vraagd waarom, de vrouw niet vrome
zou blijven. Gij beweert dat gij de man
nenrol gespeeld hebt om gemakkelijker
uw brood te verdienen. Ellendig uit-
vluchsel. De mannen, wiens grootste be
kommernis het schijnt van zich door de
evadochters ie laten bedotten, hebben
alle banen voor u wagewijd opengesteld.
Gij kunt niet enkel dactylo n minister
worden, oij kunt zelfs politieagent er
Koningin zijn. En ge zijt nog niet te
vreden
Ik denk niet dat ooit een man zich
als vrome heeft uitgegeven, tenzij slechts
voor enkele uren of dagen om de speur-
agenten van zijn misdadigers lijf te hou
den of om een rol te spelen in een too-
n eelsluk.
Ik begrijp v. niet. Wat ik nog minst
van al begrijp is' wat gij gedurende al
dien tijd met uw tong hebt gedaan. Of
had gij die afgesneden of ingekort
Geef mij dan de remedie, %ij kunnen
ze gebruiken.
'Iets anders nog. Uw spijtig voorbeeld
heeft in Belgie twee navol geling en ge
vonden. Zij vluchtten uit hun kost
school dichtbij Brussel, met jongens-
hlcedsren en studentenpetten... 't Heeft
gclukkiglijk niet lang geduurd. Zij
werden door de politie gestekt cn aan
hun familie teruggeschonken. Hun
roemloos pogen, eindigde met tranen en
berouw.
Gij ook hebt geweend, o madame Bar
ker, overvloedig, echter wai laattijdig.
Weenen is een echt vrouwelijk wa
pen. Beter dan browning en stikgassen,
mijn lieve ex-kolonel.
Dc. vrouw moet vrouw blijven, vergeet
het niet. Dan is ze sterkst. En gij zul'
zien, wanneer gij als vrouw uit het pri
son komt, dat duizenden mannen om
uwe hand zullen dingen. Hetgeen een
proef ondervindinglij Je en onomslootbaar
bewijs zal zijn van de macht der vrouw
en spijtig genoeg van de dwaas
heid van den man.
Hamlet de Tweede*
Beschouwen wij nu in het licht van
deze beginselen de keuze waarvoor wij
binnen kort komen te staan.
VRAAG:
EERSTE
Communisten en socialisten is één
pot nat. In den grond hebben zij de
zelfde princiepen. Beiden beschouwen
den mensch alleen met zijn tijdelijke
behoeften, zonder te letten op het
eeuwig leven. Den huidigen toestand
der samenleving, dien toestand willen
zij,., verboteren docr het invoepew van
de algeheele gelijkheid en om al
de goederen gelijk te verdealen onder
alle menschen.moet alle privaat eigen
dom worden gebracht in da handen
van den Staat, en deze zal ieder...
evenveel laten genieten, dat is de
gelukkige socialistische toekomststaat
van het menschdom, dat is het ijdele
droombeeld van socialisten en commu
nisten, dat is het wat leidt naar de ver
schrikkelijke ellende welke nu heerscht
in Soviet Rusland, alwaar men des-
aangaande eene proef heeft gemaakt.
Waarin verschillen socialisten en
Communisten
De socialisten willen geleidelijk, door
organisaties, stakingen, wetgeving, re-
geeringsmachten, komen tot de om
werking der maatschappij.
De communisten willen met geweld
van aanslagen, revolutie en oorlog de
maatschappij in één slag het onderste
boven keeren.
Ondanks hun gezeever van Gods
dienst is privaatzaak staan beiden
rechtstreeks tegenover de christelijke
levensbeschouwing. Zij schakelen de
zorg uit voor de ziel en 't eeuwig leven.
Communisten en socialisten zijn de
ergste vijanden van godsdienst en sa
menleving.
Voor hen stemmen mag ik noch als
burger noch als christen.
TWEEDE VRAAG:
Godsdienst privaat zaak.De godsdienst,
die eanige waarborg tegen het geweld
der machtigen- die eenige troost voor
den zwakke, de godsdienst die eenigo
leiddraad voor het leven de gods*
dienst buiten het bestuur, de wetgeving
de school. Het liberalisme heeft veel
onheil gebracht in de samenleving en
is vijand van den Godsdienst. Als ver
standig, rechtvaardig burger,als chris
ten, kan ik niet voor de libsralen stem
men.
DERDE VRAAG1
De Hoogste Kerkelijke Overheid
heeft alle nationalisme, buiten het wet
telijke, afgekeurd en in den vastenbrief
van verleden jaar hebben onze bis
schoppen in dan zelfden zin geschra-*
ven
De Fronters, die dat verbod der
Kerkelijke Overheid overtreden met
met den kreet van Los van Rome
mag men geen christenen meer noe
men
Te meer het programma der Fron
ters strijdt tegen het geweten van
ieder rechtschapen burger. In De
Schelde het Frontersblad, kan men
lezen Wij zijn doende de lijsten van
alle Vlaamschvoelende partijen als
daar de fronters, de Christens Volks
partij en wellieht ook de communisten
tot een centrale lijst te combineeren.
...Ons ideaal is: Zelfbestuur binnflh
het groot Nederlandsch Staatsver-
bond...
Eene partij die met de Communisten
wil samengaan, die België met Neder-
wil vereenigen moet door ieder wel
denkend burger met den grootsten af
schuw afgeweerd worden en niemand
mager aan denken zulk eene partij ta
te steunen.
Wie zulk eene partij steunt, werkt
medé aan de verdwijning van alle
christelijke gevoelens, werkt mede aan
den ondergang van alle vrijheid.
VIERDE VRAAG
Ziehier wat Z. H. Mgr Kerkhofs
daarover zegt
Vorri van hun optreden met eene
afzonderlijke lijst goed te keuren,kan
n ik niet anders dan zulks 63ETREU*
REN EN AFKEUREN.,.
Dat optreden buiten en tegen het
kader der katholieke groepsering is
des te meer te betreuren..,
En op een oogenblik waarop tegen
de vast aaneengesloten rangen der
tegenstrevers het onverdeeld samen
gaan van alle Katholieke krachten
meer.dan ooit noodzakelijk is.»
De liberalen zijn de partij van de
zoogezegde vrijheid doe wat ge wilt
eder voor zich, help u zelve en laat
mij met rust.
Zoowel als de socialisten alles willen
den staat en door den Staat, zoo
willen de liberalen van geene Staats'-
tusschenkomst hooren. Op grond van
hunne levensbeschouwing werden de
armen verdrukt, de arbeiders afge
beuld en uitgezogen om de coffre-forts
maar te vullen. De liberale partij heeft
haar kind gebaard, dat is het socialis
me het is wel een monsterkind dat zij
niet gaarne ziet, en dat nu zijn moe
der verslindt: maar aan de vrucht kent
men den boom.
Hoewel de liberale partij nu afge
leefd en versleten dood gaat, leeft er
haar nog een enkele vonk die immer
Het is dus klaar, dat de katholieken
niet stemmen mogen, nooh voor libera
len, noch voor socialisten, communisten
of andere lijsten.
De eersten zijn onverbiddelijke ver
volgers van den godsdienst, de kop
stukken der loge, die gezworen hebben
het katholiek geloof te vernietigen.
Een katholiek die voor die mannen
stemt, is verrader van zijn geloof en
van zijn geluk. Dat is het hoofdmotief,
waarom men voor geen liberaal kan
stemmen. Al hunne andere redens van
orde en vaderlandsliefde zijn praatjes
tegen de vaak. Plaasters om het ijdele
en het ledige van hun programma te
verbergen, leugenachtige slagwoorden
om goedgeloovigen en onbev/usten te
vangen.
Dit alles nochtans is klaar als pomp
water en toch,wetend, dat de liberalen,
socialistenen communisten de grootste
vijanden zijn, houden de katholieken
zich bezig met prullen en vitten op el
kander, verwekken schisma om per
soonlijke belangen en veeten en verge
ten dat zij liet lot van Beigie in handen
hebben. Waren zij eensgezind ze kon
den prachtige triomfen beleven en
zooals voorheen het land besturen met
wijsheid en orde ten bate van allen.
Katholieken, er is eene zaak die alles
overtreft en waarvoor gij al uwe eigen
belangen moet offeren, dat is het heil
van uw geloof enhet welzijn van het
vaderland, al het overige-is bijzaak.
Wie die gedachte over het hoofd ziet,
heeft het hart niet op de rechte plaats.
De eendracht is de reddende macht
vcor geloof en de eenheid van het Va
derland. Daarom stemmen alle katho-
blijffc opflakkeren het dwaze, domme jlieken in geweten voor de eenige partij
hen is van orde en welvaart.
antiklerikalisme. Ook vcor
>4