KERSTDAG 1931 n KERSTMIS 'e 1,1.'# C- -.«KV* ST. MART! N USKERK TE AALST, Kerstnacht... nin>~*"' IN Orde der Goddelijke Diensten i MIDDERNAOHTMIS Missa Pontifictlls Pefosi, Onder de offerande, Adeste (XVI eeuwj. Vervolgens onder de communie* en dankmis (2 gelezene missen) Rhapsodic voor orgel op Kerstzang. Gigout, Alma nox (stille nacht) Gruber. A soils ortus Bt. Volckaart, Hodie Christus natus est Clerembault. Quem vidistie pastores Kempter- Tusschenin orgelspel op oude Kerstwljzen van Dacquin en andere. Eer darkens, Herdorkons, die er zoo vroom Lod. De Vocht. HOOGMIS, Misia Stella maris Grlesbacher. Onder do offorade, Adeste A. Volckaert. Tantum ergo Oberhoffer, LOF, O Sacrum Déodat de Sévérao. Ave Maria Aroadelt, Adeste Benolt. Sermoen door Z, H. Deken. Tantnm ergo Mitterer, De herderkens lagen bij nacht A. Meulemani. XXXVII JAARGANG NUMMER ^95 DAGBLAD 20 G»nii»raon Uitg«T«p J. Van Nutt.l-D» Gendt. Kofkstraat. 9 «n SI, Aalst. Telafbon 114. En dit zal tot teeken zijn Gij zult een Kindehen vinden, in doeken gewonden en neer* gelegd in eene kribbe Is het niet verbazend dat de Meester van Hemel en Aarde bij Zijne geboorte Ondor da msnsohen juist als herk^nningsteeken genomen do blijken der uiterste armoede Da engelen immers .bij hun verschijaan aan da herders vatl Betlehern zegden i Heden is geboren in de stnd van David, de Zaligmaker die u Christus de Heer is. En dit zal u tot teeken zijn Gij zult een kindeken vinden da Zaligmaker, Christus de Heer, wil dan erkend worden aan armtierige lompen in een kribba Hij van wien de Profeten voorspelden (Isaias 9-6). Eon kind is ons geboren, zijn heerschappij rust op zijn schouder, en zijn naam zal genoemd worden Wonderbaren Raadgever, God.Maohtiga Vader der Toekomst, Vredevorst j lieefl als herkenningsteken ellendige doeken Hij van wien d: Engel Gabriël, bij do aankondiging van Maria zegde: Deze zal grOot zijn, en zal don Zoon- des Allerhoo.'sten genoemd worden.en de Heer zal Hem den troon van David Zijnen Vader geven, en hij zal in eeuwigheid in het huis van David regeeren en om zijn rijk zsl geen einde zijn: lieefl als kuis een verlaten stal, Hij, wien de engelen in Zijn geboorte aanbaden en verkon digden, in lofzangen en machtvertoon, heeft als troon een arme dierenkribbe Het teeken van de macht is de zwakheid. Hot teeken van de majesteit is |de nederigheid* Heft teeken van den rijkdom ia de armoede. Hst Kind van Eethlehem, heofl van in Zijn geboorte al da grortlboginsels dar wereld omvergegooid en 8 uk geslagen. IJdelheid der ijdelhedon on alles is maar ijdelhaid. uitgeno men God te dienen, dit is do grooto onderwijzing van dan stal Bethlehsm. Alle macht en grootheid on rijkdom, Christus heeft ze veracht en verstooten, om de zwakheid, da nederigheid, dastarktate ver kiezen en ze niet dwoepend, maar in werkelijkheid ais kenteekon aan te nemen. Hel sal heel de wezenlijkheid worden'van ganpch zijn leven, 't Is Hij die zal zeggen, zalig de droevigen, zalig die weenen, talig die vervolging lijdon. 'ft Is Hij die zal zeggen, zelfs aan de grootsten der aardo Indien gij niet gelijk wordt aan een kind, zult gij het rijk der Hemelen niet bezitten 't Is Hij die zal zeggen; Zalig de Armen en het ie moeilij ker voor den rijke het rijk der Hemelen in te gaan, dan een kemel door heft oog eener naald te komen Hoe is het mogelijk daft de mensch nog zoo zeer en met zooveel gejaagdheid, de macht en grootheid, en rijkdom blijft najagen, dan als Christus ven zijn geboorte, en in gansch zijn levan door wcord en daad heeft veroordeeld. Mat Kerstdag moeten wij tot Jezus kribbe naderen, en ona leven naar diens voorbeeld schikken. Wordt zwakken meft de geringen en lijdendon, om hun beteren balsem van hulp en troost te schenken* Wordt klein en eenvoudig mat de meeaten en met do minsten, eooals de Meester die niet aarzelde de voeten zijner discipelen, zelfs die van Judas, zijn verrader te wasschen. Wordt arm en ontheohtaan den rijkdom. Wil niet hartstoohtig BteSds uw bezit willen vermawrderan. Geef overvloedig I Ware het niet schande da» in deze tijden van aigemeene armoede er gevonden worden die hun bezit zouden vorgrooten Doet allo nuttige uitgaven mogelijk en zelf nuttelooae. Want ladere uitgave verschaft werk aan werkloozen en aan armen. Geeft daarbij in overvloed weg, bijzonderlijk aan de talrijks huisgezinnen, ouderlingen en z'oken, liefdadig. De liefdadigheid overdekt een overvloed van zonden. n Wee de rijken Zij hebben hun belooning reeds ontvangen ELO, STILLE NACHT.,.. HEILIGE NACHT... In een arjmocdig maar zinnelijk ka mertje zat een jonge vrouw te naaien. Zij zag er droevig uit en aan haar bleek gelaat kon men zien, dat ze veel geleden had. Haar ccnigste kind een meisje van een jaar of zes, zat bij haar te spelen en babbelde over allerlei din gen; ze was nog te klein om het ver driet- van Moeder te begrijpen. «Moe der». zei zo, «vannacht -daalt immers de Lieve Jezus op aarde neer om aan de kindertjes in hun slaap geschenken te brengen Wilt U Hem zeggen, dat ik heel braaf ben geweest... Moeder knikte en werkte voort. De kleine, moe van 't spelen, viel in slaan Moeder keek naar het onsehuldigo meisje, dat -daar zoo zorigeloos sliep en tranen rolden over hare wangen. Zy pekte het op en bracht het naar bed; daarna knielde ze neer voor het beeld der Moeder van Smarten. Na e-eniga oogenbTikken gebeden te hebben storicj ze op, sloeg een mantel om en verliet het Ruis. Het was de Kerstavond van het Jaar 1793. Het was de tijd der gruwelen van het schrikbewind èn niemand in Pa rijs durfde 's avonds buiten komen. Deze vrouw moest dan wel een ge- wii-htige reden hebben om zich bijna in den nacht naar buiten te begeven. Zij was juist aan den boek van do straat, toen ze door de re-publikeinscho soldaten werd aangehouden die haar vroegen «Waarheen burgeres? Ze antwoordde: «Naar mijn zaken, zoo als gij naar de uwe». «Ho, ho, men verzwijgt 't doel van zijn tocht niet tegen de soldaten: volg» ons naar de sectie, daar zult ge dan opheldering geven». «Nu dan,» zei ze «mijn weg is naar Danton on wee -u, zoo .gè mrij belet, cr heen te gaan». «Ga dan,» zei de officier en gaf haar een geleide mee. Danton woonde in een eenvoudig huis in de voorstad St. Germain. Jn ffefestmalen en vermaken zocht die woeste revolutieheld te vergeten, de wroeging ovor al het onschuldig ver goten bloed. Uit gewoonte bad hij ook Op dezen heiligen Iversta-vond een gioot gastmaal laten aanrichten. Veel gasten waren voor dit maal uitgenoo- digd en zaten daar vercenigd, toen de soldaten verschenen. Wat verlangt ge vroeg Danton. «Hier is een vrouw die U noodzake lijk wenscht te spreken», was T ant woord. «'Laat li a a if binnenkomen», zei Danton. De vrouw trad binnen en op Pon ton's norsche vraag antwoordde zij vrijmoedig «Burger Danton, ik kqm U vragen om een daad van recht, om de vrijheid van een onschuldige. Gisteren hebt ge mijn man doen aanhouden en ge zult toch iemand niet op het schavot, laten brengen, zonder zijn verdediging te hebben gehoord.» Met ëen gebaar zond Danton de sol daten weg. «En hoe beet l'w man?» «Henri Deaulrine.» «Waarom is hij gevangen geno men9» «Hij heeft ieimiand vaarwel gezegd, die ter dood is veroordeeld; een daad van moed, burger, die ge zult moeten prijzen in plaats van straffen.» po gasten glimlachten om het vcr- c Vijf en twintig jaar geleden werd 'op Kerstnacht de H. Mis opgedragen in een klem dorpskerkje. Ter eerb van het Goddelijk Kind bracht men daar ieder Kerstfeest een schaapje (mee, dal door een knaap werd ccleid. Het was een groofe -eer, de herder to mo^on zijn van het sohaapje Aan Christus. 1 Dien nacht was de Herder van het [schaapje eon ventje* met vriendelijk blauwe oogen, bemind orn zijn goed 'hart. cn zijn eenvoud. Alle gel-uvigen traden het kerkgebouw binnen en ke lken naar het schaap en zijn i:»v»n kleinen geleider. Op zachten toon fluisterde men elkander tóe- «De kleine Danton is zoo vroomj als een engel en zoo zacht, als een schaapje.» I Het was verder de gewoonte, 'Jat tp Kerstdag, de herder met zijn eb nap alle woningen binnen ging, dat bracht geluk aan, meende men. De kleine herder was dien d ig de koning van het dorp. Men vroeg hem gunsten, want men meende dat het Goddelijke Kind do belofte van den herder zou vervullen. Herinnert gii u nog burger Danton, dat een meisje 'uit net dorp u vroeg «Lieve Koning, ik .vraag u, altijd een medelijdend hart te hebben Pio kleine koning' antwoordde «Ik beloof u, lief meisje, dat ik iltijd goed zal zijn voor de ongeliikkigen, maar vooral voor U, die zelf zoo n 'medelijdend hart bezit. Welnu, het kleine meisje van toen slaat, nu v.i i? u. om de vervulling, uwer belofte te vragen.» «Gij?» riep Danton peinzend uit,on hij keek haar scherp aan «ja, vocguc hij er bij, nu herinner ik me u weer. Burgers, verontschuldigt me een oogenhlik en hij begaf zich met de moedige vrouw naar buiten. Ilare zaak was gewonnen. Verheugd keerde zij naar huis terug. Den ande ren morgen vroeg, zeer vroeg, werd er aan de deur geklopt. De vrouw deed open. Henri Deaulrine trad bin nen. Op het gedruisch werd do kleine wakker cn riep «Moeke, is'de lieve Heer gekomen? «Zij antwoordde «Zeker, 'mijn kind. «En wat heeft Hij mij gebracht?c. De bevrijding van Uw Vader, kind- lief, sprak de moeder met tranen in de oogen. LVen Kerstdag was er in Parijs ze ker 6sn gelukkig huisgezin H.Ï,S, trouwen, waarmede die vrouw tot Dan ton sprak. In het algemeen stelden de slachtoffers der revolutie niet veel vorlrouwen in hun onderdrukkers. "En wie zal de gratie van Uw man onderteekenen vroeg een der gasten spottend. «Niemand anders dnn Danton, was het antwoord. Danton begon te lachen r,ut wordt wat moois», sprak hij, ik heb wel lust u bij Uw man tc la ten opsluiten, burgeres Dat zult ge niet doen, antwoord de de moedige vrouw. «Ik beroep mij op uwe belofte, burger Danton Mijn belofte?»

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1931 | | pagina 1