DE HEMELVAART De Tweedracht in de Frontpartij Kristëne Werklieden viert mmNOVARUM HLristene Menschen allen gedenkt ys Pausen Woord Ouderdomspensioenen Mtiièfiso tegen Mbemv-jedevalisme Wie» Moens spreekt orer zijne Aalstersche Vrienden DE VOLKSSTEM XXXVIII JAARGANG NUMMER |j|ij Karkstraat, Oen 21 Aalst. Telefoon 114. DAGBLAD 20 Centiemen Uitgever J. Van Nuffel-De Gendt Publiciteit buiten het Arrond. AALST Agentschap Havas, Adolf; Maxlaan 13. te Brussel Rue do Richelieu, Parijs Bank Buiding/Kingsway, 20 Londres W. 0. 2, DONDERDAG 5 MEI O. H. Hemelvaart Zonop4,26 Zonat7,0[ VRIJDAG 6 MEI 1932 H. Joannes Zonop4,25 Zonaf7,11 E. K. 13 V, M. 20 K,1. lijden komt verblijden. Doo£ bot kruis gaat men naar de glorie. liet is zoo niet altijd geweest. De mensch was zoo niet geschapen.Reeds de hoovaardigheid van den mensch en tzijn zonde hebben alles verdorven. Docr de zonde is het lijden in de we reld gekomen en de dood, en sedert dien is er geen blijdschap meer. in de wereld zonder lijden! «Christus zelf rncost lijden om alzoo in zijn binnen te treden.» Waarom willen .wij dan, dwaze vruchten van dezen tijdsgeest-, waar om willen wij ons dan steeds verheu gen zonder moeite, steeds genieten zonder last, steeds overwinnen zonder strijd «Zonen der menschen lot hoever is .uw hart versteend,» dat gij steeds do ijdelheid bemint cn de leugen zoekt Dat zegde dc Koninklijke psalmist van over 4000 jaren en dit blijft steeds waarheid. Docli de Joden hadden het groot .voorbeeld en do leer van Chris'tus niet voor hen. en ze hadden de groole mid dels van zaligheid niet die. Christus ons heeft gebracht. Doch wij hebben voor ons het his torisch feit- van Christus, die ons zijn goddelijke leer heelt voorgehouden, ven ontduiken, zij de $vet van; h'et Evangelie. Het valt hun te lastig "on te' zwaaïj 1 Èn nochtans de grootste last of de grootste zwangheid ontslaat- niet van de wet. «Vreest degenen niet, zegde Chris tus, die hot lichaam dooden, maar, vreest degenen die lichaam en ziel in do geheimen van het vuur kunnen glorie brengen Gij moet dus voor Christus u eer- dor laten dooden dan te zondigen J Wat zegt ge dan dat het gebod of de wet U te zwaar valt Gij moet U eerder laten dooden dan te zondigen' «En indien uw hand u ergert houw haar, af, het is u beter verminkt het leven in lo gaan dan met beide han den naar de hel 'to gaan In het onuiU bl-usch&aar vuur, waar, hun worm niet sterft en het vuur niet wordt uitge- bluscht. En indien uw voet- u ergii't, houw hem af: he'h is u beter kreupel het eeuwige leven in te gaan dan bei de voeten hebbende en geworpen worden in de geheimen van het on- bluscïitrare vuur, waar hun worm niet sterft en het vuur niet wordt uitge- bluscht. En indien uw oog u ergert, steek liet- uit: het is u beter, met een oic zijn zending bevestigd heeft door oog het rijk Gods in te gaan, dan met grootc wonderen en bijzonderlijk door'beide oogen geworpen te worden in de zijn verrijzenis van de dooden, en die geheimen des vuurs, waar hun worm heden glorierijk ten hemel klimt. Dit historisch feit is niet weg te cijferen, cn liet. is dc grootc bevesti ging van dp waarheid die wij hier neerschrijven en die Christus voor hield «Die met mij lijden, zal met mij verheerlijkt worden «Die mijn discipel wil zijn, hij neme zijn kruis op en hij volge mij.» «Niet degenen die zeggen «Heere, Ileere^ zullen hel tijk der hemelen ingaan, maar degenen die de werken van mijn Hemelschen .Vader volbrengen. "Vele menschen maken zich Tri de huidige wereld een Evangelie op hun manier. Zij behouden een uitwendige recht vaardigheid, doch voor hun intiem te niet sterft en niet wordt uitgebluscht.» En gij ziuilt zeggen dat het gebod u te zwaar en te lastig valt .1 Christen middenstanders; lieden Minister Heyman heeft Dinsdag de amendementen* ingediend op het wets ontwerp tot wijziging van de wetge ving op het ouderdomspensioen. Om de kostelooze bijrente voor ou- derdomsgepensioneerden te kunnen bekomen, moet, men. de wettelijk ver- eischte stortingen hebben gedaan. Het. maximum van de bijrente wordt toegekend indien het jaarinkomen niet 2,100 frank te boven gaat voor een on gehuwde of een weduwnaar, 3,200 fr. voor een gehuwde. De bijrente wordt geweigerd zoo het jaarinkomen hooger is dan onderscheidenlijk 4200 en 6400 frank. Is liet jaarinkomen begrepen tussehen voornoemde minima en ma xima, dat word'b het bedrag van de bij rente berekend op grond van een bare- ma, dat bij koninklijk besluit is vast gesteld. Onder dc inkomsten komen niet in aanmerking voor het beualen van het recht op bijrente 1. Het lieele loon van handenarbeiders 2. De wedde van hoofdarbeiders tot 6.000 frank 3. .De beroepswiusten van andere ar beiders tot. 4.000 frank 4. De inkom sten van het huis, eigendom van en bewoond door den aanvrager, zoo het kadastraal inkomen niet hooger is dan 11500, 2.000, 2500 of 3.000 frank in gemeenten miet onderscheidenlijk minder dan 5.000, 5000-15000, 15.000- tc 60.000 of meer dan 60.000 inwoners; 5. Id. wat betreft de huurwaarde van niet gebouwde eigendommen 0. An dere ouderdomspensioenen. Voor personen die in gemeenschap leven worden de inkomsten van allen samengerekend op dit totaal worden cle vrijstellingen toegepast de be komen som wordt gedeeld doon het aantal personen de uitkomst van die berekening vormt den grondslag van de bijrente. Deze wordft desgevallend vermin derd .met de rente uitgekeerd door, liet, verminktenfonds., Kunnen geen bijrente bekomen, 'oonï"Christus zich aap zijp apostelen den hebben 3. een auto bezitten 4 oen huis bewonen met een kadastraal inkomen van meer dan 2,000, 2,500, on aan ons in al zijn glorie en Heer lijkheid. Het is om onzen moed op te beuren, cn aan te moedigen, in de wereld den weg der plicht onverschrokken te be- landbouwondernemingen bezitten uit wandelen wat het U ook moge kosten, geslrekter dan vastgesteld zal worden bij koninklijk besluit. Verder wordt bepaald dat. heffj maxi mum-inkomen van de kinderen niet hooger mag zijn daii 12,000, 15,000 of 18\000 frank naar gelang van de gemeenten. Het nieuw stelsel zal van kracht worden op 1 Juli aanstaande. Allo en altijd blijvende Zijt mannen van plicht overal. iWij hebben hier geen. woonstede. Aan den overkant, van 't graf wacht U de glorierijke Christus. Die met hem hebben geleden, zullen, vroeger genomen beslissingen zullen met hum zegepralen 1 |aan 'n herziening worden, onderworpen. Verledt-n week schr«ven we over de «ruzie In de frontpartij dit woord Is echter niet scherp genoeg. Tweedracht is het, het Vlaamsche land door. De twoo kampen De Vlaamsche Nationale Volkspartij, eenerzijds, de Dletsch Na tionaal Solidaristen, anderzijds rioh'ten zich beslist In, op van elkaar radikaal verschillende standpunten. Hoe meer de fronterspors van Aalst over deze scheuring zwijg», höe meer d» Dinasopors er over «preekt. Deze is uie» alleen malsch in haren aanval op de verwaterde - Vlaam sche Nationalisten of neo*belgIcisten, genre Van Opdenbosch, Leuridau, enz. We hebben hier de motie bekend gemaakt van de Vlaamsch-Natlonale parleraentalrf groep waarin Ward Hermans gedreigd wordt mst uitzetting Indien hij met Vau Seve- rianan blijft Samenspannen. Ziehier hoe Da Vlag orgaan van het Dynaso, doze motie beoordeelt t «Primo, schrijft ze, wat is dat Da Vlaamsch»Nationale parlementaire groep Het is in feite de parlementaire groep der demo-fe;leralisfcen, waarin onder meer zitten de mannen van nous Bslges de mannon die Borms iu hun streek niet laten optreden, uit vrees voor hun zetel, tot Van don Bulcke toe die in folte veol minder Vlaainsch-Na- tionaal is dan Sap. Eu Viudevogel? Is die daarbij of niet Niemand wast dat met juistheid to zeggen. En verder, Ziedaar dus de Vlaamsch-Nationale parlementaire groe p die optreedt als leiding van wat? Van welk organisme? Van de zoovole groepjes en partijtjes die elk met oen eigen aan hun kiezers aangepaste methode de domo-federalistische coalitie uitmaken! Wat is In dit geval het oordeel dor besturen Tan die groepjes en partij tjis over dat machtsmisbruik Wie raakt er nog wijs uit dia anarohio 1 Inderdaad to ie raakt er nog tcijs uit deze anarchie k Men weet dat Wies Moens met Van Soveren aan het hoofd etaat van de afgescheurde partij do Dinaso genaamd Voor hom zijn do Aalsterschs fronters verkapte "Belgidsten» voor hun demagogisch gedoe heeft deze aristocratische dichter een diepgrondig mis prijzen, Ziehier op welke wijze hij verslag qooft over de werkzaamheid v an de nieuwe partij aan een van hare propagandisten «.Onze vriend Moens vindt dat in zyue streek liet Dinaso schitterend vooruitgaat. Ovoral zijn de jonueron in volla bsdrifvighold. Het Inzicht van don welmeenenden wordt steeds klaarder. Nog weinig mannen die niet inzien dat het ie* dtralisme van Belgisch allooi is, en ellceu dag minder menschen die een Vlaamsch natio nalisme zonder degeiyken socialen inhoud als ernstig aannemen. Weinigen die nog met eenig enthousiasme da stellingen der demo'a aannemen. Buiten het Aalsaersche, waar het Daensisme iugekankerd is, is er voor de demo's geen toekomst meer. Hot is niet eens begrijpelijk hoe geleerde menschen daarmee nog kunnen uitpakken. Hier en daar nog enkolen die zich aan de flikflooierijsn omtront de Groot Nederlandsche gezindheid van da federalisten lateu vangen. Het duurt echter niet lang meer, of de «oon# centratie» zal in Oost Vlaanderen, net ala het K, V. N. V. van West Vlaanderen, verplichf worden, althans voor het publiek, zich Groot Nedoriandsch en solidaristisch te verklaren, wil zij voor haar beweging geloof, leven en strijdlust scheppen. Wies Moens voorspelt dus dat de frontpartij beslist anti-democratisch militaristisch cn Hitleriaansch moet loorden binnen afzienbaren tijd, ca aanhechting bij Holland als het onmiddellijk te bereiken doel zal vooropzetten Een mooi vooruitzicht voorwaar l Wie had zulks ovor enkele maanden verwacht 1 CHRISTEN WERKERSVERBOND AALST. 5 Mei FEESTVIERING 1932 Quadragesimo Anno FEESTROOSTER 's Morgends, Algemeene Communie- mis, in uio Parochiekerk Om 3 uref Samenkomst in 't Groen Kruismet korte Optocht naar de Kerk Om 4 uro, Plechtig Lof met kansel rede door E. RBe Deyn, Soc. Bestuurder Na het Lof, stoetsgewijze naar 'i Groen Kruis, Om 5 ure, Groote Feesteergadering Sprekers H, Van Schuylenberghx% volksvertegenwoordiger E, II KetelsGeestelijk raadgever A.C,V' Daarna Tombola in openlucht, Fami lieavond in de Feestzaal, Arbeiders en Arbeidsters Allen zonder uitzondering Zonder menschelijk opzicht, Opstappen in den stoet. Met fierheid op het gelaat, Tn dezen tijd van febrielc sociale en economische activiteit, van gcdach- tenloos voorttobben aan praktische ver wezenlijkingen, is het eene vruchtbare, ,en een geest-verruimende oefening de (pauselijke wercldbrieven Reiuit. Nova- rum en Quadragesimo Anno te herlezen. Tic ze immers geven, aan dg sociale werking een stevigen grondslag, ope nen voor den socialen werker wijde ho rizonten die het verslikkend daigeLijkseh werken en het gedwongen geclasseerd zijn in eigen organisatie, al te dikwijls beletten te zien, en. richten ten slotte zijne voetstappen naar een veiligen leidraad die hem van misstappen be vrijdt. Hoeveion zullen zich' de moeite ge troost hebben ter gelegenheid van de Renum-Novarumviering, van een paar uren overweging over liet rijke gedach- lënmateriaal dat 's Pausen woord hun biedt -v--j Ilct ligt, niet in onze bedoeling op de vele veranderingen te wijzen die in den economischen en socialen toestand van ons land sinds 1891 zijn voorgeko men, noch op het vele dat in feite gespresteerd werjl in ons land ten voor- deeic der werklieden, onder reclit- slreefkschen of onrechtslreekschen in vloed van de Pauselijke onderrichtin gen, noch op de moeilijkheden, die ook van katholieke zijde, de sociale werkers die 's Pausen woord wilden vol gen, hebben ontmoet, maar die ze nu ze gevierend zijn te boven gekomen. Wij willen enkel dit onderlijnen dat wijl de katholieke sociale leering 40 jaar na RERUM NOVARUM in hare ontwikkeling en verduidelijking onwan kelbaar blijft voortbouwen op de grondslagen die Leo XIII in 1891 zoo meesterlijk heeft aangewezen, de socia-! listische leerstellingen integendeel niet bestand zijn gebleken tegen de harde) greep der werkelijkheid, zoodat zij niet eens me$r tot een samenhangend ge heel of tot een programma dat wordt geïnspireerd door enkele grondgedach ten kunnen herleid worden. Zoo ja, dat bet waar is dat bijntf al wat. de socialisten in ons land positief verwezenlijkt hebbën veeleer aan de ka tholieke sociale gedachte ontleend werd dan aan dc eens als socialistische dog ma's vooropgestelde ideëen. Wat blijft er nog over van hunne theorie «eigendom is diefstal», wijl zij zelf nu het sparen en hel vastzetten in een eig'endom van het overgespaard ioon bij den werkman aanmoedigen. Iets wat Pgus Leo XIII vooropstelt in zijn bewijs van de rechtvaardigheid van höü eigendom; Wat blijft er over van het econo misch dogma alle winsten komen toe aan den arbeid, niets aan liet kapitaal, wijl zij nu niet meer verbruiks coöpe ratieven inrichten, maar aan de voort- brengstondernemingen die uitgespro ken en uitsluitend socialisit zijn. de vorm geven niet van coöperatieven maar van kapitalistische naamlooze vennootschappen waarin het kapitaal ruimschoots de zijn toekomende wins ten opstrijkt^ w En de klassenstrijd die volgens het oorspronkelijk begrip een natuur-nood- zakelijk economisch \erschijnsel was, hoevele socialisten huldigen hern nog onder dezen vorm wijzen de menig vuldige pogingen, ook door de socialis ten aangewend, om in het kader van dc 'thans bestaande kapitalistische maatschappij, den klassenvrede, al ware het maar op economisch gebied, te bewerken, wijzen die niet aan dat ook bij de socialisten liet geloof hecrscht dat het huidig economisch stelsel niet noodzakelijk en in wezen slecht, is. Nochtans indien liet waar Is dat het socialisme in zijn economische en so ciale stelsels zoodanig dood is dat do meeste van zijne huidige aanhangers niet eens weten dat deze stelsels ooit door het socialisme werden beleden, is het evenzeer waar dat het socialisme levend blijft in de alle ideaal dooden- de, in de alle hoop op beter leven hier namaals versmadende mentaliteit die het bij zijne tallooze aanhangers heeft gekweekt. Zijn naaief optimisme be helzende het stichten van een paradijs hier op aarde, heeft met de noodzakelij ke ineenstorting van dezen droom den werkman zonder, weerstandsvermogen gelaten tegen de miseries v van deze wereld; want buiten het Geloof is in de miserie geen bevrijdenden uitweg en het socialisme dat de hemellichten heeft gedoofd, was noch is bij machte dc gel'uksformule die -de hoop op de he- melsche belooning moet yervangen, uit te vinden. Het socialisme heeft den arbeid een onverdiende vloek genoemd, en waar deze als nutuur-noodzakelijk voorkomt voor ieder mensch en onvervangbaar heeft ljöli den werkman verlaten in de mistevredenheid over zijn lot. Het ar- beidslust en arbeidsfierheid vernietigend socialisme is een ramp geweest voor de opwekking van ons volk naar schoo ner en hooger leven. yoor de socialisten Is de voortbren ging het doel van hCü maatschappelijk leven, daartoe moeten alle (krachten sociaal georganiseerd en geleid wor den, daar buiten mag do grootste vrij heid heerschen. Deze theorie van den mensch produclie-machien is in strijd met de mcnschelijko waardigheid, zij legt den klemtoon uitsluitelijk op 't stoffelijk leven en is doodend voor, zie le en geestesleven. Daarom, ondanks*de zwenking van zijn economische theorieën in een meer Katholieken zin, blijft het socialisme de onverzoenlijke tegenvoeter van de Ka tholieke leering. Doch dit yooral dient onderlijnd dat juist de vernieling die het socia^ lisme in do zielen van de socialistische menschen' heeft aangericht, bewijst dat het sociaal vraagstuk op de oplossing van hetwelk het zich heeft toegelegd, in de eerste plaats een moreel vraag stuk Is, en dal de Ióülef êconömiscTrd hulpmiddelen die het socialisme heeft aangebracht, door, de uitsluiting zelve van de moreele middelen, de werkelij ker! nood eerder vermeerderd heeft dan verminderd,. i Iloe breed-omvatlend, hoe' diep-fn-,1 grijpend in de sociale kwalen staat tegenover de ontoereikendheid en scha delijke eenzijdigheid van het socialis me, de Katholieke Kerk met hare breed, opgebouwde en lot in den licmel rei kende levensbeschouwing, melt hard leering van rechtvaardigheid en liel'do, met hare stoute en vooruitstrevende wonken, aangaande 'tusschenkonist van den staat, loon, deelname in do winsten; vereenigingsrechl, corporatiewezen, enz.' Zij alleen raakt het kwaad aan bij, den wortel de noodzakelijke hervor ming der zeden. Zij alleen kan deze be werken, zij alleen doet de noodige hulp-* middelen aan de hand, bij haar alleen is redding te vinden. Mogen alle 'rechtzinnige sociale wer kers deze diepe waarheid overwegen j veertig jaar naa^ RERUM N0VA-J RUM klinkt, in ons land, de stem van Marx reeds lang niet meei* onvervalscht; de leering van de kerk in Quadragesimo Anno sluit nauw aan bij; Rerum Novar.um, is er op gegrondvest! en gesteund uit Rome blijft dezelfde, stem weerklinken, maar met meefl aandrang nog als het ware, klaardsn nog, voller i zij roept ons niet te vee- twijfelen, te volharden in den slr.iji, Voor het goede, steeds godsdienst efü zeden op het voorplan te stellen, en iri al onze sociale verwezenlijkingen niet; alleen de~fegels der rechtvaardigheid/, na te leven maar do veel verder rei kende, en tot vredes werking alleen toereikende deugd van liefde te be* oefenen, L'. MOYERSOEN; - - Ei& In £oL gn Soc, \Ve^

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1932 | | pagina 1