1. E. Heer füPPE IrtacM Bel Besteel der Verdoemenis Eerste Bedevaart der Denderstreek naar Lourdes Onze Missionarissen HET HOEKJE VAN DE VROUW Bijvoegsel aan De Volksstem van 31 Juli en 1 Oogst 1932 Ge Loterij van de kleine zwakke Blinde Kinderen Diocesane Bedevaart naar O. L. Pr. van Lourdes Bij het naderen van de onthulling van met Pope-monument op het kerkhof te Moer- lieke, wordt veel geschreven over dezen hei- jiigen en nederigen priester. j Wij vinden het dus niet ongepast hier %toee brieven over te drukken die de Z. E. Heer Poppe aan de Volksstem stuurde, tijdens de Denderbedevaart naar Lourdes 'in 1920, aan dewelke hij deelnam als zieke. VAN 6 TOT 14 SEPTEMBER 1920 LOURfFjES, Feestdag van .0. L. .Vrouw jGeboorta 1920. Onze zieken zijn talrijk te Communie geweest aan de ,grot., Allen zijn in den ivoormiddag in de badkommen der grot geweest. De godsvrucht en het betrou ten van onze zieke pelgrims is s'tichte- llijk voor al de andere bedevaarders. Dezen eersten morgen van de bede Va artsplecht igheden was hartroerend [vooral voor dezexüe voor de eerste maal 'de heiligdommen der Onbevl. bezoch ten; doch ook voor degenen die reeds ■menigmaal bij hun Moeder van Lour des kwamen, was het weerzien hart roerend. Niets echter was en blijft zoo treffend en zoo grootsch als de namid dag plechtigheid met de processie van het Allerheiligste Sakrament. Iedereen vo.elt daarbij zijn geloof herleven, zijn hart in verlangen ontroeren en dikwijls de tranen uit de oogeri bersten. ■De geestelijke bestuurder onzer be devaart, E. II. Do Witte, had de eer liet Allerheiligste rond te dragen bij de hon derden zieken der talrijke bedevaarten. Rondom het machtig uitgestrekte pleiri voor de Rozenkranskapel, liggen fe zie^ kén in een grooten cirkel neer, de een en jin ligwagent.jes op drie wielen, de an deren op draagberries, anderen nog zit ten den zegen af te wachten op de bank der zieken. liet midden van het plein blijft ledig voor den stoet van het Allerheiligste en yoor den priester die de aanroepingen voorzegt. Achter de zieken, op de gaan derijen boven de zieken, tot op de kron kelwegen van den naasten boog zitten tienduizenden van bedevaarders uit al le landen opeengdrongen, in afwachting der processie. Reeds vóór de komst van het Aller heiligste wordt het van verre begroet door roerende aanroepingen en% gebe den, welke door den priester met luide stemme voorgeroepen en door honderd duizend monden en harten herhaald worden. Heer Jezus, wij aanbidden U... lieer Jezus, wij geloovcn in U I Gij zijt onze lieer, Gij. zijt onze God Jezus, Zoon van David, heb medelij den met ons En de gansche sc-baar breekt los in betrouwvol herhalen, telkens de pries ter een dier aanroepingen heeft voor gezegd. Maar ten toppunt van ontroering stijgt de schare nu Jezus verschijnt in de H. Hostie midden in den priester- .toet, gedragen door den Eerw. Bestuur der der Bede-vaart, De Witte. Jezus komt zijn arme vrienden be zoeken, Jezus de vriendelijke Koning, komt zijn lieve bedevaarders zegenen ■en Hij komt van ziekenwagen tot zie kenwagen om zijne krankste lievelin gen persoonlijk zijn goddelijken zegen te schenken. Gaan al de zieken nu niet genezen opstaan Kan Jezus die almachtig is, nu de lammen niet doen gaan, die blinden niet doen zien, di§ teringlijders niet doen verrijzen Zeker kan Hij dat, Zelfs zal Hij dal voor eenige uitverkorenen wel doen. Doch Hij die in de harte de geheimste noodwendigheden lees't, Hij die in de toekomst de. verholendsté voorvallen voorziet. Hij die ons voor, eeuwig wil gelukkig maken, Hij weigert aan velen van hen wat hun van dat eeuwig geluk zou kunnen berooven of hij laat somml gen het lichamelijk lijden en de aard sche ellende om hen de eeuwige te spa ten. O Jezus! Gij die oneindig goed zijt, moest Gij ons geschapen hebben voor deze wrereld, Gij zoudt geen oogenblik wachten van deze lammen en blinde te genezen. Uiw hart zou het niet kunnen nalaten. Doch nu geeft gij in plaais daarvan, troost in 't lijden, verlangen naar eëh leven van offer en uitboeting, genade om het ziekbed in een apostel- bed om 'te scheppen. N:u geeft Gij, in plaats van lichame lijk herstel, het gezicht aan de ziende blinde; nu brengt Gij lamme'zielen naar den biechtstoel, nu doet Gij geestelijke teringlijders opstaan uit hun doodelij- ke lauwheid; nu, mijn Jezus, nu doet Gij levende dooden opstaan uit hun zonden., Wees gedankt door al de op rechte kristenen om de geestelijke wel daden die Gij zoo mild uit uwe Heilig Hostie laat stroomen over, zooveel dui zenden zielen. Wees gedankt, Middelares van. alle genaden, om uwe Moederlijke machtige medewerking in de guns'ten der Sakra- mentspi'ocessie. Werk voort in de arme zieken van onze Denderbedevaart. Werk voort vooral in onze arme zie len in de onze en in al die van de Den derstreek, die zoo vurig met ons mede- bidden in bet verre Vlaanderen. Leve de Onbevlekte Middelares, O. L. Vr. van Lourdes- den en rijken van de wereld. Gaarne aanvaarden wij ons kruis, nu' wij we ten dat wij door ons lijden zalig worden, nu wij geleerd hebben dat wij van op ons ziekbed apostelen zijn, gaarne blij ven wij vrienden van den Gekruisten nu Gij ons hebt doen verstaan dat wij zie len kunnen redden door, onze onderwer ping en door onze beproeving. Maria, lieve Middelares van alle ge nade, Onbevlekte Ontvangene, bewaar die vreugde en die dankbaarheid in ons aller hart Eeuwig zullen wij U beminnen. Over al zullen wij U doen beminnen als wij weer zijn in onze dierbare Denders'trcek. Ave Maria! Lourdes, 11 Sept. 1920, Ave Maria E. POPPE, Directeur. TWEEDE BRIEF Onze bedevaart loopt stii aan 'ten einde. Zalige indrukken, troostende stonden bracht elke dag ons merde. Al degenen die als pelgrims de bede vaart meêmaakten voelen hun hart door innige dankbaarheid ontroerd. Maria de Middelares werkt hier diep en 'zacht in ieders ziele. Ons geloof voelen wij hier bij elke plechtigheid, hij elke processie, bij elk sermoen versterken; ons be trouwen, onze hoop op zegen en zalig heid ankert vaster en vaster vast: vroe ger geloofden wij dat Jezus machtig en dat Maria goed is; riu echter worden wij het gewaar; vroeger zegden wij met angst en kommer: «waar gaal het ka- tholicismus naar toe hoe verzinkt toch de wereld in zedeloosheid en onverschil ligheid Hier echter zien wij met ons eigen oogen, duizenden menschen knie len in open lucht midden de .modder en het nat van de beregende pleinen wij zien duizende smeekende oogen den dag door met verlrouwèn op de Onbevlekte Ontvangenis gericht. Wij hooren dui zende minnende harten, duizende min nende monden luidop onzen goddelijken Koning begroeten en bezingen en hul digen in godvruchtige aanroepingen en gezangen. Hier te Lourdes kregen wij allen groote genaden, kregen wij geen tref fende genezing wij kregen rust in 't gemoed, liefde tot Gods Wil, een ge lukkig zieleleven Door Koninklijk Besluit vsn 9 Mei 11., is da trekking der Loterij, «ingericht ton voordeeie van de kleine zwakke blinde kinderen verschoven tot einde December aanstaande. Dit zal onze medeburgers toelaten, aan het welgelukken der Loterij deel (e nemen, en zal alzoo de inrichters de middelen geven hun doel te bereiken namelijk het welzijn te verzekeren van d kleine zwakke blinde kinderen, diezoni der dat aan 't slechtste lot zouden over- gelaton zijn. Het Werk, dat deze moeilijke onder neming aangenomen heeft, doet nog aan stonds een dringenden oproep tot de edelmoedige harten, ten voordeeie van de kleine zwakke blinde kinderen van Belgie. degene die in de uiterste zwak heid van hun ouderdom, geen ander hulp verhopen, dan in de liefdadigheid van hunne medeburgers. Om aan deze daad van hoogo tnensch- lievendheid eene machtige aanmoediging te geven, bestaat deze Loterij uit zeer sehoone prijzen, deze hebben eene totale waarde va.i 200,000 fr.; het groot tol bestaat uit een auto ter waarde van 60,000 fr,; prijs per briefje 2 fr.; een boekje bestaat uit 10 briefjes ieder kooper van vijftig briefjes zal kosieloos eene lijst der winnende nummers ont vangen. Beminde lezers koopt talrijke lolen, en zendt een bedrag aan het nummer 161.399, Postchekrekening, van het N. W. B. 90, Daitlyiaan, brussel-Noord, meldende de bestemming der storting. Telefoon 15.43 90. De gesolemniseerde Communiemis ter intentie der bedevaarders, zal plaats hebben in Sfc. Martinuskerk op Dinsdag 2 Augustus. te 7 ure. De geloovigen die de bedevaart niet medemaken, kunnen zich nochtans b»j dezelve aansluiten door een noveen van 3 tot 11 Augustus, om door de voor. spraak van O. L. Vrouw de genezing bekomen van de zieken en den zegen af te smeeken over zichzelf en over de deelnemers der bedevaart. Deze godvruchtige oefening, warm aanbevolen, zal ioderen avond plaats hebben om 8 ur,e in St. Martenskerk. aldaar men zich te dezer intentie zal I vereenigen voor de voeten van het beeld MET DE KINDEREN OP VACANTIE Mon heeft zijn dool bereikt Da laatste toet bereidselea zija achter don rug en vergeten. Drie dagen Dng heerscht er rust ea vrede. Va der, moeder en kinderen zijn alle even geluk kig. Drie dagen lang,misschien vier... Dan echter worden de kinderen somtijds kleine kwelgees ten. Vader moppert, dit heet nu ontspanning 1 Met een oorveeg wordt de heerlijke vacantia vrede gestoord. Vaders goede luim is weg. Hoe komt dat dan toch Op school zijn de kinderen aan een goede dagindeeling gewoon. Hoe er ook gemopperd wordt over de school en het huiswerk, do dagen der kinderen zijn er door gevuld. In de vacantie echter hebben zij plotseling den geheelen dag voor zich. Zijn de ouders met do kinderen aan zee en heeft vader met den jongen een zandkasteel gebouwd, dan zal hij wanneer dat af is, zich gaan vervelen. Wat moet hij nu maken? In den gereedgekomen burcht '.liggen vader en moeder languit in het zand of lezen er hitn dagbladon. Vader vindt, dat hij voor vandaag genoeg gedaan heeft en na eenige dagen flink zand- scheppen heeft hij overal spierpijn. Hij wil nu zijn rust hebben en moeder zit er ook gaarne eens rustig by, een r.ust waarna zij zoo verlan gend heeft uitgezien.'En do jongen Liesje ia met haar ouders in oen boschrijke streek; hier is hot al niet anders gesteld. Do eerste dagen ir.aukt vader wandelingen in de bosschen, maar heeft er nu genoeg van. De ligstoel in den tuin van het pensioen trekt hem buitengewoon Paan en het anrdi»e Liesje wordt nu werkelijk lastig. Zij weet niet wat zij moet doen. Kinderen, die zich vervelen, zijn moeilijk om mee te gaan. De barometer van de vacantio- stemming daalt spoedig en wijst op storm regen Is daar dau niets op te vinden Heel ge makkelijk I In p'aats van voortdurend berispen en te mopperen tegen die «ondankbare kinderen geeft men ze een taak. De drang om bezig te zijn is bij kinderen veel grooter dan bij volwassenen, dit moet inen niet vergeten en er naar handelen. Zij behoeven niet altijd te spelen en practisch werk is zeer welkom. Op allerlei wfjze kan men de kinderen bozig houden, Liesje moet boschbessen zoeken on zorgen dat bij de koffie een heerlijko schaal op tafol kan komen. Ook daar waar meerdere kinderen zijn Iaat men ze niet doeRocs rondloopen. In de duinen verstelt de vjsscher zijn netten, de jongens gaan bij den ouden zeerob zitten en zien hoe hij dat doet. Tien tegen een zullen uw jongens wat geld vragen, om w»t. v#, sohersgaren te koopen, want willen het knoopen ook gaarne loeren. Niets doen brengt verveling, LIOHT EN LUCHT. Hét is onbegrijpelijk, maar er worden ook in, onze modernen tijd van sport en hygiëne,: nog altyd huisvrouwen gevonden, die lichten frissche lucht angstvallig buiten haar woning trachten te houden. Het Is bij sommigen nog, als in den tijd vaa onze overgrootmoeders, toen de zware, over gordijnen, ook op den meest zonnigen, gouden dag met hel-blauwe, hooge, opengeslagen lucht, zorgvuldig gesloten bleven, uit angst,'"' dat de kleuren van hot vloerkleed of de stoelen,, verschieten zouden. Het was een tijd, toon d.ó| meeat gunstig gelegen kamer voor pronk- en sior kamer gebruikt werd een tijd, toen men' het gedistingöerd vond, een vertrek in het halfdonker te laten oa lucht en licht zorgvuldig te weren. Kunt u zich de situatie voorstellen Eeri( paar zware lindeboomen voor het huis, die de> opwekkende zonnestralen buiten hielden, de blinden maar half opengestooten, de overgor-t dijnen bijna geheel toegeschoven -» zoo waren dan die kamers donker als bij schemeravond, met een muffe, kolderachtige lucht en eoq sfeer zonder een iets gezelligTieid. Kuntu zieb ook die slaapkamers voorstellen met de hooge^. ongezonde hemelbedden Kunt u zich maar eeu woning voorstellen, waar luchten licht als vijanden beschouwd worden In openbare gebouwen hebben we langen tijd op groote platen do waarschuwing kunnen lezen Lucht en licht zijn noodig voor de ge zondheid Ja, laat lucht en lich* toe in woon- en slaa^ vertrok, dit is een dringende eisch. Hot is eeg. dringende eisch voor uwe gezondheid. Het ig eon dringende oisch om aan uw huis die gezakt lige aantrekkelijkheid tegoven.sdie het bozitten moet. De meest lichte, de meest luchtige kamer van uw huis moet ge inrichten als huiskamers- ais de kamer dus, waar u en de uwen deit' meesten tijd verblijven. En weos toch niet zoflf dwaas, om uw beste vertrek af te Staan voor heit bezoek van vreemden. Houdt de over gordijn ei* overdag zoo wijd mogelijk opengeschoven^ zoodat het heerlijk, opwekkende zonlicht vrijen tougang heeft. Zet de vensters open, oipof de frissche lucht binnen te laten. Voor toe moet go oppassen, zeker, maar ge kunt bes£ voor behoorlijke luchlverversching zorgen, en daarbij tocht vermijdeu. Licht en lucht en liefde zei oen bekende paedogoog, doen den mensch leven De liefdo kunnen we niet dwingen, maai voor licht en lucht kunnen we zalf zorgen. Doen wo het dan ook. Oost-Vlaamscho Dramatische Geschiedenis door, Si I vain van der Gucht verboden nadruk 69ste Vervolg Ach, dwazerik, dacht hij, mijn ja ren zijn bijna vervlogen, mijn leven is bijna voorbij... Mijn leven... Het is een aaneenschakeling geweest van misda den. Vanaf mijn zestiende jaar met slechte gezellen verkeerd! Ach,.ware het nog te herdoen... Te veel in herbergen, in gemeene herbergen gezeten, den los bol gespeeld, mijn,ouders verdriet aan gedaan, en van stap tot slap dief en moordenaar geworden. Veroordeeld ge weest tot de galg in Gent, gevlucht, bij Hendrik Van Hevorboom geraakt en door hem in de schrikkelijkste misda den gedompeld... In dit kasteel, op de ze plaa'ts heb in achttien tot twintig jaar een elllendig leven geleid. En Karei Kwakbeen, in de eenzaam heid zijner kamers aldus alles overwe gend, voelde eensklaps zijn hoofd dui zelig worden, zijn ooren begonnen te ruischen en het dacht hem duidelijk, tusschen gensters en sprankel vtuur het gekreun zijner slachtoffers te hooren. Tc vergeefs trachtte hij aan zijn ge dachten een andere wendTiig te geven;, hetgeen hij, wilde afkeeren, keerde des te levendiger voor zijn oogen. Hij zag en hel bloed verstijfde in zijn ade ren den rentenier Verboelon bloe dend ten gronde vallen; hij zag den braven Verboelen; uit d? Molenstraat:1 O Maria, wij de zieken, wij die meest ivaa Vrouw van Lourdes om geza- - menlijk den Rozenkrans te bidden Maria's lof te zingen. Godvruchtige personen, die wenschen bloemen of kaarsen te schenken om het Mariabeeld te versieren, kunnen deze afgeven in de kerk zelf. beklaagd worden, wij keeren gelukkigst weder naar Vlaanderen, naar onze fa milie, O Middelares, wij dragen in ons hart meer vreugde mede om de geeste lijke gunsten- en krachten die gij ons aan uw voeten schenkt dan vele gezon- door zijn valsoh verraad, in het gevang, terwijl vrouw en kinderen in de bitter ste droefheid bezweken. Hij zag liet lijk van Schoulier... hij zag nog menig an der slachtoffer, en eindelijk daagde op, het droevig afbeeldsel van Flora Van Lelienveld, die jonge vrouw en nöoder, die weldoenster der armen, welke., hij had helpen ombrengen. Dat bleek wassen beeld, zag hij daar op zijn laf el; hij sloot de oogen, maar het beeld, dat wraakroepend beeld werd des te klaarder en naderde meefj meer. Ach riep hij uit, wat wilt gij Mij hebt gij doen sterven, maar gaat gij nu ook mijn kind ombrengen? Spaar, spaar mijn zoon X Uw zoon iO; heer ja'.-.V Karei Kwakbeen wilde opspringen en vluchten, maap zijn beeneu weigerden hem den dienst; hij wilde roepen, maai; zijn tong hing als lood in het gehemel te. Eindelijk geraakte hij toch recht, maajj alles draaide rondom hem; hij deed eenige stappen, doch waggelde en stortte stuiptrekkend op den vloer, ne- deju Karei Kwakbeen was door! een be roerte getroffen. [Verscheidene uren bleef hij zonder, taal of teeken te geven,. !Dfe oude geneesheer van den Gent- schan steenweg werd geroepen. Deze trok de schouders op, geen aderlating kon baten, de kwaal was reeds te hoog gestegen, het bloéd kon niet meer vloei en; nog eenige uren, ten hoogste tot 's anderendaags 's avonds. De geneesheer beloofde 's anderendaags tefcug t§ ko men. In dén avond en den nacht werd Ka- £e.l Kwakbeen 'gewaakt.; ;j ftond negen uur was liet 'de beurt ||e«ster Maoharias Een goed gevolgde mannenretraite te Madras. Madras flndië) Een gesloten retraite werd op het Loyolakollege te Madras gegeven van 14 tot 18 Mei II. door Pator Leigh, S. J. van TrichinopoJy. Deze geestelijke af zondering werd gevolgd door 125 man schappen ('er waren er 3 Bangalore, op 350 km. afstand van Madras). Verschil lende dezer retraitanten hebben hun ndrukken in de Catholic Leader meegedeeld- Ik was ongelukkig genoeg zeer onverschillig, schrijft een hunner, doch ik bedank den Goeden God dat hij me de gelegenheid gegeven heeft dé zaken mijner ziel In orde te zetten nu dat het nog tijd is. Ik wenseti aan aide katholieken ten minste eens in hun leven een retraite te doen om na te gaan of ze werkelijk in regel zijn met God Hst Loyolakollege dat buiten de stad gelegen is in een zeer kalm midden, is heel en al aangewezen voor gesloten retraiten. Er zijn 400 kamers beschikbaar (bed, tafel, stoel) en de Paters Jezuieten die deze retraiten in vpege brachten, hopen dat alle kamers de volgende jaren zullen bezet zijn. Nieuws van de Propaganda Rome. De apostolische prefectuur Shohchow (Shansi, ChinaJ, aan de Fran- siscanen toevertrouwd, wordt aposto lisch vicariaat. j,yan Tc.ess, dé keukenmeid. Eensklaps jniaaktj Karei stuiptrekkejide bpwe-i. jy#igk SI gaa# frleh. fill Ligt mei a 4^] stop tem K,areL onze paaixlenkn eoh t.Ief oogen open; zij spreekt hem vriendelijk aan, doch spreken kan hij niet... En waar zij zich wendt of keert, hij volgt haar met zijn verglaasde oogen. Trees wordt bang, zij durft niet al leen op de kamer blijven en zij gaat den huis- en paardenknecht roepen, die in de keuken bij den haard hun pijpken zjtten 'te rooken. Allen te samen bega ven zij zich naar boven. Karei was nog in denzelfden toestand, met dit verschil, dat het kille zweet hem uitgebroken was door het geweld dat hij deed, om te wil len spreken. Trees, nu stouter geworden doof, de tegenwoordigheid der twee mansper sonen, neemt een glas water en houdt het aan de lippen van dem lijder. Karei begint eensklaps te drinken en ledigt het glas tot op den boxlem. Hij spreekt, zegt een der knechten. Trees, zie, hij spreekt. De dienstmeid neigde liet hoofd over het bed en hoorde Karei duidelijk zeg gen i? Ik ga sterven Biecht... biecht! Ach, een priester... om mijn zonden te biechten Hij vraagt een priester, zegde Trees, Karei deed toeken van ja en zijn oogen schenen te roepen Haast u naar de deur, (n kom spoedig, zob spoedig mogelijk met een priester. Luis'ter, zegde Trees, mijnheer is wel afwezig, maar het is elk voor zijn rekening en wij zullen de laatste bede van een stervenden mensch niet ver De apostolische prefectuur Tatungéi* (Shansi, China), toevertrouwd aan dtf Missionarissen van het Onbe-1. Hap: vart Maria (Scheut), wordt apostolisch vica*, riaat en de apostolische prefect, Mgc Fr. Joosten, is tot apostolisch vicaris benoemd» Afgescheiden van het apostolisch vica riaat Siangfoe, werd de apostolische prefectuur Chouchih (Shensi, China), opgericht en aan de inlantfsche geeste lijkheid toevertrouwd. Een plechtigheidChristus ter eere, in een Hindoesohe tempel. Krisnagar (Bengalen). Op Paasch- dag hadden de brahmanen van Krisna gar besloten, in hun tempel de groote ziel van Christus en zijn groote liefde voor de menschen te vieren. Er werd een voordracht gehouden dooé een brahmaan die zijn onvoldaanheid over de menigvuldigheid der hindoesch^ goden niet verborg en het monotheism* voorstond. Da spreker die het sanskriej; het bengaalsch, het hindoesch en het angelsch goed kent, is heel gunstig bef kend in de ontwikkelde middens dei streak. Hij schetste het leven vaiv dert «grooten Man van Palestina» en baf vestigde dat hij moest worden aanzieii als de Zoon van God en als God zelf? Het publiek, bestaande uit hindoes, pro, testantsche herders en eenige katholieke baboes zong vervolgens een loflied, Christus ter eer. zal spoedig naar de stad loopen, hij zal een priester, halen. Het toeval wilde juist dal een onder pastoor der s'tad op Schaarbeek eert solferpriemmaker was gaan berechlei De knecht ontmoette hem en tien mU nuten daarna was hij op het lvasteei den Vendoemenis. Karei Kwakbeen was meer, tot het bewustzijn gekomen en herhaalde ge durig Een priester... Ach, als hét u be lieft een priester» om mijn zonden te biechten J; i Mijn vriend, zegde nu de geeste lijke, hier is een priester, schep moed, de barmhartige God staat gereed om u in genade te ontvangen. Bij het hooren dezer woorden,sloeg Karei zijn verglaasde blikken op den dienaar Gods en een glimlach van vol doening kwam op zijn aangezicht, doch welhaast yolgdo. een groo'te ongerust heid,. Mijnheer de onderpastoor. v? vroeg Ivarel. Wat is er, vriend Mijnheer. .Van Hoverboom is. toch' weg - Waarom deze vraag, vriend - Het is hij, die mij zou beletten to biechten. - Vriend, sprak de geestelijke, gij- zult hier gansch alleen zijn met mij, die uwe zonden, hoe zwaac zij ook mo gen zijn, afnemen kan. A4 de omsta anders verwijderden zich, Ks'ivolgt,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1932 | | pagina 5