De Veroordeeiing van Heer Benedetto Croce Bisschoppelijk Retraitenhuis Ds laatste rustplaats van Koning Manuel Ce mode van 't bruin branden aan de Kust HET HOEKJE VAN DE VROUW Land bQUwtealoqnstalliiiQ te Hsrzela 5 UIT DE VATIKAANSTAD Men weet dat het Heilia Officie het laatste boek van Benedetto Croce op den index heeft geplaatst. Hst boek droeg als titel De Geschiedenis van Europa in de XlXe eeuw In de Italiaansche katholieke middens heeft deze veroor deeling een groote beroering gebracht vanwege de personnalitelt van den auteur, die aanzien wordt als een der grootste schrijvers en wijsgeeren van het huidige Italië. Heer Benedetto Croce zeggen wij het in 't voorbijgaan was vóór den opmarch der fascisten near. Rome ver schillende malen minister van Openbaar Onderwijs, Sinds toen had hij zich te Napels, heelemaal uit het politieke leven terug getrokken en hij ward als een tegenstan der van het huidige regiem aanzien. Naar inlichtingen die aan dt besle bron zijn ingewonnen blijkt het dat de geestelijke overheid aan Benedetto Croce verwijt zijn uitbundigen stijl met vage beelden die de gedachten niet ophelderen maar integendeel verduisteren. Als ongeloovig en sceptisch schrijver misbruikt hij tal godsdienstige termen. Zoo spreekt hij van een godsdienst der vrijheid voor denwalke het doe! van het leven in het leven zelf is gele» gen Het ontkennen dus van God, var. het hiernamaals, van de onsterfelijkheid der ziel.van alles ten slotte wat de basis is van wat de hcele wereld aanziet als godsdienst en moraal Hij spreekt van «Goddelijke Voorzie nigheid maar'dan in den zin van den godsdienst der vrijheid», die Haar verloochenthij spreekt van den Geest, maar het is een geest die verward wordt met de stof en de materieale wereld, wai blijkt uit den essentiaelen aard zelfvan het systeem.Hij spreekt over het «geeste lijk leven» van het liberalisme, maar hij zegt dat dit gelijk is aan dit van het socialisme, dus vau ecu uitgesproken matérialisme. Eindelijk beweert Croce dat op sociaal gebied de H. Kerk geen doelmatig werk kan verrichten, iiij ontkent Haar rechten en autoriteit en bladzijde haast verwijt hij Haar, met een - kwalijk verborgen wrok, en venijnige zinspelingen dat zij geen macht mag doen gevoelen en be moeiingen mag voorbrengen. Hij ontkent haar trouwens macht en recht tot bemoeiingen, maar zou willen dat zij die zelfde macht en dit zelfde recht tot bemoeiingen zou uitspelen tot verdediging der idealistische vrijheid of van het liberaal panthéisme, dat een werkelijk athcisnie is. Hij veroordeelt den aanmatigenden toon der brieven, encyclieken, sermonen en richtlijnen van den Paus en de prie sters. Hij houdt heelemaal geen reken schap der encyclieken van Paus Leo XIII die in heel de wereld zoo'n «normen weerklank vonden. Van de manhaftige oppositie van Paus Pius VII tegen Napoleon maakt hij geen melding en zoo hij zijn naam vernoemt dan is het in het voorbijgaan en vol misprijzen. Men begrijpt dat de kerkelijke over heid verontwaardigd is door de gedach ten bevat in deze geschiedenis van de XIXC eeuw, waarin de auteur niet anders heeft gedaan dan zijn haat koelen tegen de Kerk en het liberalisme ophemelen dat wordt verheven tot den rang van een godsdienst. 50, Oude Houtlei (Poortacker) Gent Gesloten Retraiten voor Juffrouwen- Onderwijzeressen RcTrailc onder leiding van den Zeer JBJerw: Pater' Gust. Janssons, l\ed. van 22 tol 20 Augustus. Opening der Retrai te Maandag 22 Augustus 's avonds tc 7 J/L» uur; de Juffrouwen worden tus- schen 5 en G uur verwacht. Sluiting der RcLrai'te Vrijdag 2G Au guslus te 8 Vj uur. Gesloten Retraite voor Juffrouwen Retraite onder leiding van den Zeer Eerw. Paler Vereecken, Red. van 20 Au gustus 's avonds te 7 }h u. de julfrou- wen worden tusschen 5 en G u. ver wacht. Sluiting der Retraite Vrijdag 2 Sep tember te 8 Vu uur. Vergoeding 50 l'r. Gelieve boddela- kens en toilctgerief mede te brengen. U wordt vriendelijk u'tgenoodigd eene de zer Gesloten Retraiten bij te wonen "en Uwe toetreding zoo spoedig mogelijk en ten laatste 8 dagen te voren te melden aan de E. Overste van Het Rcliaiten- huis, 50, Oude Houlleiy Gent. Aan de Statie St-Pie!er tram 2 nemen tot aan de Oude Violettenlei. Poortacker zal gaarne gastvrijheid aanbieden aan de Juffrouwen Retrai- tanten welke de Tentoonstelliengen der Missieweek wenschen te bezoeken op Zondag 14 Augustus, voor de Deelneem sters der le Retraite en op Zondag 21 Augustus, vooe de iPjeelneemsicrs der 2e Retraite. Dom Manuel, laatst# koning der Lusita- niëfs, is nu bij zijn vaderen bijgezet. Naar dagbladb#richten te oordeolen, heeft de Portugeesche regeering voor een fatsoenlijke begrafenis met koninklijke eer zelfs zorg gedragen, en daarmede «en daad gesteld, welke haai in een gunstig licht plaatste Op grond hiervan mag men ook wel hopen, dat zij de laatste rustplaats der koningen van Portugal een beetje in orde gemaakt en maatregelen getroffen heeft, waardoor aan het schandaal, dat dit pantheon bood, voor geed een einde gemaakt wordt. Is dat niet het geval, dan ware het voor Dom Manuel maar te wenschen geweest, dat men zijn gebeente rustig in ballingschap gelaten had. Kronkelende straatjes voeren door het kleine beetje, dat de historische aardbeving van oud Lissabon overeind iiet staan, naar boven naar bet kasteel van S'»-Geoige, die geduchte 9lerkte, van welker tinnen too lang de groene vaan van den profest ge wapperd heeft. Voor de Mooren hier in gar nizoen lagen hadden de Gothen ér hun ten- lon opgeslagen en voor hen da Alemannen en daarvoor alweer de Romeinen. De Mos lems vertoefden hier van 711 tol 1147 en da» is eene lieole tijd. Maar iD laatst ge noemd jaar werden zij over deD Taag ge- worpen, mot medewerking o.a. van de Ne derlanders onder Arnoid van Aersohot. die op weg naar Jerusalem was otn daar ter plaatse de Saraceenen te lijf ie gaan. Hoog boven deze oude buurten dit, steekt de koepei van het voormalige Augustijnen- klooster Pao Vincente. Dit klooster dient tegenwoordig tol woonstee, aan de levende Patriarchen van Lissabon en tsgelijk aan de doode koningen uit het illuster* Huis van Braganza. Het is voor deze laatsten, dat men r gewoonlijk heen gaat en legolijk ook. om op het stuk van makabere ontwij ding een staaltje te zien, dat zelfs niet door het museum van Kairo overtroffen wordt. Nr zijn entreekaartje betaald te hebben stapt men hel pantheon binnen. Dit blijkt te bestaan uit een gewoaeTcamer, waar, door hooge vensters een kil licht naar binnen valt. Langs de muren staan schots en scheef en slordig op elkaar geworpen doodskisten, die meestal met verschoten lijkwaden zijn overdekt. Voor motten zijn deze kleeden een bron var. eindelooze maaltijden tenzij ze zoo dik met stol en vuil bedekt zijn, dat de beesijes er hun tanden niet in kunnen zetten. Sommige dier kisten bevatten bijzonder ge-* huldigde dooden, hetgeen daaraan te her kennen is dat het schaars overgebleven borduurwerk van het lijkwa met visielkaart- jes vol gestopt is. Men treft er keizers, van geleerden, van generaals en natuurlijk ook reclamekaartjes van Amerikaanscho auto* fabrikanten, van Lissabonsche kappers, van daneonderwijzers. Terwijl men bezig is, zich een beetje van de verbouwereerdheid te herstellen, waaro door men zich bij eersten aanblik van dit doodenpakhuis aangegrepen voelt, staat de cipier al van ongeduld te trappelen om u de clou van de veriooning aan te wijzen. Hij leidt u naar een trapje, dat men haiverend beklimmen moet, Hij draait meteen een electrisch lichtje aan. dat aan een oude schrijftafellamp bevestigd is en als men dan wat over de doodkist, die op twee of drie andere staat, naai voren leunt en zijn blik door een in den deksel aangebracht raampje laat vallen, kijkt men recht in het verstarde aangezicht van den laatsten Iccizer van Braz.lië. De gids wordt onder de bedrijven door enthousiast en verklaart, dat hij nog veol aardige dingen in zijn mars voert. Glunde rond van plezier en onder het houden van een deskundige voordracht over het vergaan en het conserveeren van raenschelijk vleeseh heeft hij u al op een ander trapje gedinfd. Ge buigt u gehoorzaam weer voorover en nu staat men tegenover den Dom Carlos, den vroolijken bon vivant, die in 1908 in de straten van Lissabon aan do zijde van zijn gade vermoord werd. Aan den gids ontsnappen is een onmoge lijkheid en "eerlang staat men weer door een raampje te turen. Ditmaal valt de blik op iemand, dié' in een huzaren uniform ge kleed is, een rozenkrans in de hand houdt, maar een gezicht vertoont, zoo oud en ver schrompeld als dat van een Egyptische mummie. Dom Louis klinkt het opgewekt achter u en ge begrijpt, dat dit ingevallen, verzwakte lichaam met die grijzende trekken en een mond, die alle tanden laat zien, nie mand anders is dan de prinselijke knaap wien eens de kroon van Lusitanië als een belofte voor zijn oogen zweefde, maar wiens stalende leven afgesneden werd, lang voor den tijd daartoe aangebroken scheen. Nieuwe gasten zijn het pantheon binnen, gestapt. Gegiegel zoemt door dj luchter worden luidruchtige moppen getapt, twee mannen leggen een Amerikaansche flapper uit hoe ze haar hoofd precies draaien moet cm de wond van Dom Carlos te zien, In dit pantheon is Dom Manuel nu bijge zet. Wellicht echter heeft de tegenwoordige regeering zich het woord herinnert, volgens hetwelk men dooden niet tot een touristische aantrekkelijkheid moet degradeeren, waar uit een aardig slaatje aan entreegelden ge slagen kan worden. Hot Is een gewoon schouwspel om thans menschen te zien zitten of lig* gen, in park, heido, weide, op het strand, of op bootjes in de rivier, vlak in de zon, om bruin te worden in kor ten tijd. Het genoegen (tl een bruine huid rond te loopen !s onschuldig op xich self. Maar het feit aan de zon sich bloot te stellen kan gevaarlijk zijn, Blazen op arm of been, hoofdpijn, koorts, gezwollen gezichten zijn er wel eéns de fgevolgen van 't gebeurt dat zij. die In één dag bruin willen worden vier, vijf dagen en 'langer ziek liggen- Zonnebaden mogen alleen gelalde (ijk genomen werden, dan hebben zij een uitstekende werking, Een goede methode is bijvoorbeeld één boen een kwartier lang te laten bestralen; dan volgenden dag het an der bsen den derden dag een arm, en zoo voort, zoodat veertien dagen ver- loopen alvorens het heele lichaam een kwartier aan de zon wordt blootgesteld Dan nog mag hat zonnebad nooit langer duren dan ongeveer twee uren- De uitkomst is dan dat, onder me9r, het bloed gunstig wordt beïnvloed, zilt geneest, parasieten worden gedood- Wie andera handelt vooral perso nen met een blanke huid en blond haaf moeten voorzichtig zijn ver- toonen het ziektobeeld van een ver branding in eersten of tweeden graad. Het kan goed zijn de huid in ta vet ten met zoete olie of kokosvet, die ge deeltelijk de' ultra-violette stralen op vangen en beletten dat vocht en water op de huid kleven, De verbranding is veel dieper als men de huid bevochtigd zij kan dan blijvend de huid ontsieren. BOEKENNIEUWS Zooeven kwam van de pers «liet wonder bare leven van dun H. Johannes de Deo boeiend verteld door P. Mattlieus Verjaus, O. F. M. en samengesteld volgens weten.» schappelijke gegevens. Dit boekje dat gretig wordt aangekocht en gelezen is te verkrijgen in den Boekhandel der Volksstem. Kerk straat, 21, en in het Juvenaat der Broeders van St Jan de Deo, 39, De Ridderstraat, te Aalst, aan den spotprijs van fr. 10. Lezers, schaft u (lit boek aan, gij steunt liet edele werk vau het Juvenaat. STICHTING DER ABDYE VAN AFFLIGEM TEN JARË 1083. Tn dien tyd wat» F.nropa door cfe vpoosalykato wanorde geplaagd don burgeroorlog heersch- to over gahoel des zelfs uytg^atrekthsyd, den hongersnood on da besm«ttelykste r.iektens rukten hat tiendn deel der bevolking weg. Alia soorten van gruweldaden wierden met eene schandelvke straffelooslieyd bedreven er"be- stond geen regt dan dit van den sterk6ton. Een algemeen vorderf vernietigde alle samenleving tot den grondo. De deugd scheen van den aord- bol verbannen", on den Godsdionst die alleen ïnagtig is om de vreodhovdon de onwotendhevd te beteugelen,was onmachtig'om do overvloedi ge on schrikkolyke heuveldaden te beperken want de geeste'lykhoyd zelfs hutftloor bi-troiTr ransweerdige verliezen en esna verflaCuwing van tucht een groot gedeelte verloren van zyn beschermend gezag, 't welk zy in die tyden zoo noodig had. lot heyl van het menschdom, ten volle te bezitten. De rampen dier tyden waren eone straffe Gods doch eyndelyk had don TT oer modoogea met de ongelukkigen, en stolde in het hor-t van eenigj hem getrouw geblevene, het ver langen om de volkeren tot den weg der deujid terug te brengen. Eenige moedige christenen verhieven zich uyt do monigte, doorliepeu het land. om hot woord Gods aen de rampzaligen te prediken cn bet berouw in hunno horten to verwokken. Onder de boroomste predikers die Belgien doorliepen, verdient Wederik, priester en monik der Abdye des bergs Plantin, onze hoogo bewondering en erkentenis. Als door eene oppermagt aen gedreven, verlaat hy zyno brooderen, doorkruyst geheel Vlaonderen en Braband, gevende alom do grootste blyken van zyne dougdelyko welsprekendheyd. Hy bokeert do rampzaligste misdadigers. Hy doorreyst de woesto strekon zonder eenige andere hulp, dan het woord Gods. Doze edele zending wiord door hem godurend velo jaren onder do zegeningen van zynen naom en de vreezo van zyno macht bediend. Op zekeren dag begaf zich Wederik in de kerk van den H. Petrus to Loven het was on der de misse, en nogtans eene losbandige me nigte onteerdc de zelve door haro lasterende geschreeuwon. Wederik klimt op den predik stoel, hy spreekt met moed, hy verwyt aon alle omstaenders hunne goddeloosheyd, woeste ze den en eer locs le ven. De oversten vermaend hy wegens hunne pligten tot hunne onderdanen liy zegt dat hunne onverzadelyke eerzucht de gedurige oorlógen verwekken hy verwyt hun de rooveryon en moorden waer aon zy zich pligtig maken, als ook do ongehoorde straffe- loosheyd der misdaden. Aen het volk verwyt hy deszelfs diepe zedeloosheyd, en vermaent het den a'mogenden God, vriend dor zwakke, indachtig te zyn alsdan, eenen vertoornden en vlammendsu blik over de menigte omstaen ders werpende, roept hy eensklaps met eeno donderende stem uyt O heylig schending 11 Gods tempel, zien ik mannen wiar handen bespat zyn met het bloed eoner moord die zy eergisteren pleegden 1 Luystert, broedors, ik kwam in Braband om de zending waer toe den hemel my verkoren heeft, te volbrengen, ik wandelde op den weg van Aelst naer Brus- sel in gezelschap van eano karavaen Oondsche kooplieden, die was eergisteren by klaren dag, wy gingen langs oen uitgestrekt on don- n ker boscli van allen reyziger govreosd, myno x gezellen waren talryk.en rekenden al te zeer op do regtveordighovd hunner medeburgers om zich ongewapend te durven wagen in - een land acn struykroovory ten prooy gege- ven, toen zich eensklaps zeven of acht wel gowapendo mannen op onze karavaen wierpen ik bleef op mijne plaets en bad den allerhoog- x ston mync makkers wilden zich verdedigen n eonen wierd gedood, de anderen uytgeschud x en bebloed verlaten da roovers vertrokken s met den buyt in het diepste des boscli, dry- vende den spot met do klagten der ongeluk- kigj ryzigers en de berispingen die ik totjhun x durfde wagen. Nu dan. ontaerde christenen, x or.der u lieden erken ik meer dan eanen dier moordenaers waarvan ik kom te spreken zy bevinden zich thans daer, aen da rogter hand van den hertog, zy noemen zich odelen, zy n dragen den degen cn aanzien my reeds blo- n zond, Ach neen! zy zyn geene ohristeaen, in dezon tompal is list hunne plaets niet Elft yorvojfl onderaan volgende kolom MET GOEDEN WIL Die Stam der Kerk - wordt uitvéerig aangehaald in ean studie Klaaderdracht en Zedenleer door Kan. K. Cruysbarghs, waar. in wij enkele uitlatingen onderlijnen Zonder dat ze het zelf schijnen te weten, met een ongelooflijke lichtzinnigheid en los bolligheid, gaan vrouwen en kinderen stilaan alle zedigheid en schaamtegevoel verliezen, Sedert eenig8 jaren schijnt da kleeder dracht dar vrouw langsom onzedigar en schaamteloozer te worden, bij zoover, dat er schier geen verschil meer bestaat tusschen een eerbaar en een zedelijk-verloren vrouw. Op dit gebied kunnen wij niet diep ge noeg da blindheid betreuren van jonge en oudere vrouwen uit alle standen, die niets anders zoeken dan te behagen er. niet Inzien dat da wanzin hunner klsedy nut enkel elk rechtschapen man tegen da borst stuit, maar ook God beleodigt. Zulko opsmuk hadde vroe ger velen onder hen gewalgd, omdat zij zoo duidelijk In tegenspraak staat mat de zedig heid. —'Van verschillende zijdon, vooral door katholieken vrouwenorganisaties werd een ijver Ige actie tot verzedeliikir.g Ingezet. Maar tot een algemeener. uitslag mocht liet nergens komen. Zood«t de stem van Pauzen en Bis- ehopp6n to: nog!a9 in de woestijn heeft go- klonken. Vele vrouwen, Took zu'ks die zich ander zijds gaarne aanstellen a!s door-katholieken kunnen maar niet bagrljpen, dat har zoo erg zijn kan... Wat weten .pastoor 3 en bisschop pen af van de mode Mogen da meisjes mat hun tijd niet meegaan of moeten ze lallen verkwezeld geraken? Ton andare.de modiaten willen geen «oude., kleeren vervaardigen en In de winkels wor den enkel moder ne verkocht. Wij hebben al deze tegenbedenklngen ge hoord uit den mond van zoogezegde katho lieke vrouwen. (Hier spreekt oog altijd hooger vermelden Kan. Cruysberghs). En, Izegt hij ze weten niet hoe radikaal da moderne mode vloekt t9gen de hoogere bestemming van de vrouw hoe diep zij de christelijke levenswettan schendt. Ze weten niet... want indien ze wisten, zouden we moeten denken dat ze trots hun mondgebaden en communiën den geest an geloof verliezen en vreezen dat ze volop gaan verheidenen. Laten wij volop van goeden wil zijn ook ln deze zaak van opschik cn tollet. Wezen wij eenvoudig genoeg om aan te nemen, dat zie lenherders wel misschien niat allee weten over de mode, maar dos to meer over car baar heid en waardigheid in levenswijze. Laat er ons diep van overtuigd werden, dat het vau ons. vrouwon en meisjes, ganaachtig dom is, te zóggea och zulke naaktheid, dia zooveel te zien is, wat kan dat nu nog kwaad Een man een priester dio veel ondervin ding heeft van het gemoedsleven der jonge lieden. beweert dat die voortdurende uitstal* ling van naaktheid in het openbaar, een ern- stigen stronkeisteen ie voor veie jongelingen diestrevon naar bat goede, maar door het ztch vertoonen van would-be (ja zelfs zooge* naamde) katholieke vrouwen grootè hinder nis ondervinden. Laat on3 eenvoudig van goeden wil zijn. HET WASSCHEN VAN WOLLEN STOFFEN Voor het wasschen van wollen stoffen moei men wel ander s te werk gaan dan voor linnen- Veis huismoeders hebben wel een teleur stelling na den wasch, wat te wijtan is .aan de verkeerde behandeling: Daarom geven we hierna eenige goede en nuttige v/enken, welke dienen, in acht geno men te werden. Gebruik var*, bi.iiendo zel.'standlghedcn. is verbodeu, zocais Soda, groene zeep, bleek- water. Vezelen weefsels verharden en krim pen. Do vezel wordt zelfs vernietigd. Wollen stoffen kunnen ook niet tegen groo ts warmte, zcoals warmte van het water, van hot vuur, van da zou (bij het drogen), van het ijzer (bij het atrijkan). De stof verhar dl. Het gebeurt cok we' eens dat Z8 inkrimf doordde ongunstige inwerking der warmto, Dc-or wrijven en wringen krimpen ze soms geheel misvormd, SPOELEN EN DROGEN VAN WOLLEN STOFFEN. Het is verkeerd koud regenwater gebruiken voor het spoelen dier stoffen, daar ze idan gemakkelijk verharden. Even lauw regenwater gebruiken is best, en zoo dikwijls versch water nemen, tot er niet het minste spoor van zespsop meer over blijft. Ook dan niet wringen. Uitduwen en laten verlekken. Nooit in de zon drogen. De huisvrouw zal lommerhoekjes uitzoeken, best daar Waarde windvrij spel heeft. Men -.kan ook binnen drogen in eene luchtige plaats. Sommige wollen stoffen geraken, zelfs wan neer ze met de meeste voorzorgen wordervge- wasschen, uit hun model. De huisvrouw zal Z9 zoo weten tu schikken, dat ze hun goedeQ vorm hebben teruggeki egen. Stoffen die zeer los zijn, en bij het han gen altoos den goeden vorm verliezen,moeteu liggende 'lrogon. Oppassen da t, bij het drogen, de verschil lende kleuren niet in een loopen. Niet wachten tot het goed droog ie om<te strijken en het ijzer niat zoo heet maken .als voor het strijksn van linnen en katoen. Menig word door deze en meer andere woor den des predikants tot de tranen bewogen hy zotte zyne reya voort en wierd 's auderendaegs te Mochelcn door zes ridders bezocht. Ach - vader, sprak eoneu van hun, wy zyn groote x misdadigers, maar oen op regt berouw vor- scheurt onze herten ja, wy zyn hst die de moord cn de,goweldcuaery pleegden, waerv&u gy gisteren spraekt eylaes het is do ee iig- x sta mudaed niet dia wy bsdroYen zy medoo- gend tot ons en aanhoor onze opregte biegt. Wederik ontfing hun met goedjongstighevd en versterkte hun berouw hy aanhoorde hot verhael van allo hunne misdaden, wolko zoo talryk waren dat by liet niet durfde op zich nemen du zelve to vorgev8n. - Myne broeders x sprak hy, gaet naer Keulen, spreekt deu x aerdsbisschnp Annou, dit is eeuen man van x buitengewone wysheyd en godvrugtigheyd, why /.al u goede onderrichtingua gevoa. gnet x myne broeders en dal den Ileare uwou guly- dor zy en u iu dio goede godaehten. versterko. De zes pügtige ridders begaven zich naer Keulen, by den bisschop Annon, om vergiffenis over hunno heuveldaden to vorkrijgen zy ba- sloten de dagen, dio zy nog te leven hadden, in boetveerdigheyd ov'er te brongen op dio plaets welke zoo dikwerf het tonneel van hunne schelmstukken en losbandig leven gewcast was. Den riddur die don eersten dit heylig oatworp voorstelde, was Gerardus den Zwarten, heer van Assche en Moorsel, dio zich met zync ge zellen in den boscli van Afïligem (IJ begaf. Zij bouwden eene hut op den grond waer later do kerk dor Abdyo wierd opgerecht. In die woesto en eevaerlyko plaets waren zy omringd van struykroovers on van allerwieesto vyanden wier slagtoffers zy zouden geworden zyn, in dien zy niet hunno wapenen hadian behouden on daerenboven niet arm geworden warun, daor •zy alle do oneerlyko verkregono goederen, aen zoo velo ongelukkigen ontweldigd, terug gege ven cn het overschot aan do lydondea verdeeld hadden. De berouw hebbende ridders waren Gorardus den Zwarten, Gardolfphus. Thoobaldus, Rme- linus, Ilarginus en Webodo. Het was den 19 July van het jaer 1083, dat jy zich in het boscli van Affligein hadden begeven. Ecnigon tyd nadien verlangdeu zy eenige geestclyken auu te winnen en eeneu christelykon vorm aen hun no scliuylplaecs te geven, der hal ven smeekten zy Gerardus, bisschop van Kameryk, hun oenen priester tot onderw-yzer te zenden. Den bisschop voldeed aen hunne vraeg en zond twee mouikeu met name Theobaldus en Rodolphus. Verdors om in hunno schuylplaets niot ontrust te wor den, verzogten zy don vrydom aen do hertogin Adelaide, moeder van Hendrik iU, hertog va» Leuven niet alleen vergunde do vorstin hun het gevraogde, maer schonk hun daer on boven nog volo vaste goederen tot uytbreiding van hunne kluys. Gerardus den Zwarten bekwam verlof van den koyzor Hendrik den Vierden, middelen tyd ging den bisschop van Kameryk het verblyf der ridders bezooken hy wierd zoo zeer door hunne onderworping, hunnen inoed en atngenaemheyd hunner woonsto, verrukt, dat hy besloot eenige dagen by hun te vor'bly- ven by zyn afscheid verzekerde hy hun van do mededeeliug zyoer aanhoudende gunsten. Fulgentius, brabanschon priester van eene uytstikondo godvrugtigheyd, begaf zich ook naer Affügem hy hielp da broeders om aon do ridders onderrigtingen te geven nopens de nieuwe levenswijze wolko zy kwamen aen te nemen. NVelhaest waren zy in hun voornenion zoo zeer versterkt, dat zy besloten hot hof vau den hertog voor altyd te verlaten en het mo- niks-kleedsel aen te trekken. Zy vorzogten den bisschop van Kameryk do kapel te wyd-u, wel ke met oygeno handen getimmerd haddon: hun ne wenschen wierden voldaen, Den hertog Hen drik en zyn gevolg waron by de inwyding tegenwoordig; zy wierd met oenen buytonge- wonon luyster gevierd, want don hertog bo- mindo do ridders en was zelfs zyn levon aon Godefridus den Zwarten vorschuldigd hy schonk aen de nieuwe Abdyo twintig gemeten grernds ou verleende hun de volkojneasto vry- hoyd. Fulgentius was da eerste abthy behand- huei'de onder do broedors eeno zoo strenge tucht ou zoo groots godvrugtigheyd dat do AUJya van Afïligem eeno zeer groote faem vorkr«ag. Kon aentVl brah&odsche hoeren giugon er den vrede en de rust zooken. In 1095, Godefridus van Bouillon Vlaenderan doorloopende om-do volkeren tot den kruystqjft aen te wakkeren, verbleef eenige waken te Gend. Gerardus den Zwarten, die met do bl<>od- vorwanlen van den toekomenden kening van Jerusalem en met den jongen huid zelf vriend- seliappelyko betrekkingen had, ging hem.al- dao. eon bozoek afleggen hy bad hem Allligotn te gaen bezoeken. Godefridus stond ham zyno bodo toe en begaf zich onder hot geleyd van Gerardus den Zwarten, niet can groot gevolg van kruysvaerders ovor Ae'.st naer Afïligem, alwaer hy drio dagen verblijf. Wanneer hy do broeders verliet, schonk hy hun eon groot gc- dotlte zyner goederen. De strengo levonswyzo dor bowoonders van Afïligem was reads^in 1M7 in gausch Europa zoo zeer beroemd, dat den hoyligen Barnardus zicli ook aldaer begaf: het gene hy daer hoordo en zag deed hom zeg gen - De Benedictynors van Aflligem *yn waeriyk engelen, zy zyn van God bemind, Eenige jaren voorliet bnzoek van den heili gen Bernardus, had Godefridus met den bacrd zich in do Abdye doen begraven, en dit gesticht rykèlyk begunstigd zynen oudsten zoon was aldaer als monik aangenomen dezon jongen prins was zoer geloerd hy schreef een kort verhaal van.zyn leven, waer uyt wy eenigé.ln- ligtingeu hebben getrokkon. Adel&ida dogter van Godefridus met den bacrd en huysvrouw van Henricns den I, konimr vau Engeland, verlangde ook in Affligom be graven te worden, en wierd daer beun go voord omtrent 1146. Het ware te lang alle de doorlugtige mannen op te uoemdn welke tot in 1795 de Abdye vau Affligom gingen bezoeken, of wolkers overblyf- sels daer eeno rustplaats vondoa wy zullen eyndigen rnet te zeggen, dat dees waerachtjg verhael getrokken is uyt eeno oude kronyk over eenige eeuwen geschrovcn door eonen monik van Aflligem. -Thans blijft er van deze voor heen zoo be- roemde Abdyo mots meor over dan eenige onfie- dnydcude puynen, welke dagelyks verminderen en welhaest teeuoinaol zullen verdwenen zyn. .9tc transitgloria mundil A el si t Februari 1811. (1) Van !eef\af, af-leef en gem (plaets) daer uyt plaeta daer men kot leven vorlieali De Landbouweravereeniging, Redt u Zeiven, Aalat. richt op 10 - 11 en 12 September eana groote Landbouwten toonstelling in te Herzele in deGemeon- tejongenaschool met de medewarkintf vnn de Provinciale landbouwkamer cn onder het eers-voorzittorschap van dan heer J. Mathys Burgemeester ta Herzele. Hoenderg, Konijnen en andere pels- dieren, reis- en prachtduiven, eenden, ganzen, kalkoenen en andere vogele, fokmateriaal, voeders, meststoffen. Tuin- en landbouwprodukten en Land- bouwmachienen zullen aldaar tentoon gesteld worden. Talrijke geldpremiën, diplomas en oeremetalen zullen aan de bekroonde tentoonstellers uitgereikt worden. Voor alle inlichtingen gelieve men zich te yvenden tot de.Afdeeling Land bouwtentoonstelling, Redt U Zeiven, De Vilanderstraat, Aalst of tot de sekretarissen, H. Honri Van dsn Nes- te. Onderwijzer, Herzele. H. Van den Hoortgaete, Hoofdonderwijzer, Ress*- gom. Op aanvraag worden reglementen en inschrijvingsbulletijns gestuurd. Het Inrlohtond komiteil»

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1932 | | pagina 3