Rozen.. Rozen
De Froolpartij op weg naar liet Fascisme
Optocht en Feestvergadering
10
Dreigende staking in de Mijnen
Diusdag
Oct. 1955
Katholieke Strijdersbond
HET TOEZICHT op do Werkloezen
gpL ®G5« JAARGANG HUm.MER 230
Karkstraat, en 21 Aalst. T«lef#oa 114. DAGBLAD 20 Caatieman Uitgaaar J. Van Nuffsl-Da Gsndt
Publiciteit bulten het Arrond. AAL8T Agentschap Hayae. Adolf Maxlaan S3, te Brussel Rue de Richelieu, Pa rijs Bank Buldlng/Kingsway, 20 Londres W.
O. 2.
H. Gummaris
Zonop6,08Zonaf5,12
L. K. 11 N. M. 19
HEDEN MAANDAG g OCTOBER
Bijeenkomst te 7,30 uur in 't Groen Kruis
KORTE OPTOCHT
Te 8 uur Algemeen Vergadering in 't Groen Kruis
Spreker Volksvertegenwoordiger EDMOND RUBBENS
Os Katholieken en de Nieuwe Tijden
Altijd. Zelfs in de maand October
Ja, en ook in November en December.
Maar geen voorbijjaande rozen die doen
zeggen Moelang de rozen duren
Da bloemen die nooit verwelken zijn
flie van den rozenkrans. En het zijn ro«
zen. Het is de beteekenis zelf van het
v/oord rorarium of rozenveld.
De Rozenkrans bevat 150 Wees Ge-
groeten, 160 rozen,geplukt voor de H,
Maagd, ditfzelve de geheimzinnige roos
is. Schoone overeenkomst150 Wees
Gegroeten ter eere van Maria150
psalmen ter eere van God.
De volledige Rozenkrans wordt ver»
deeld in drie paternosters. De paternos
ter zeil ontleedt men in tientjes, volgens
een gebruik dat men toekent aan een
Karthuizer uit de 14e eeuw Egher de
Kalkar.
Het is waarschijnlijk een ander Kart
huizer, Dominicus van Pruisen, die eene
eeuw te voren, aan de tientjes, de over
weging der mysteriën toevoegde.
Om de Vader-onzen en de Wees Ge-
groeten te tellen, heeft men niet altijd
dit middel gebruikt, dat nu ons gepast
toeschijnt eene ketting die de bolletjes
aaneenkoppeit.
St Paul de kluizenaar f342) droeg op
zich kleine keitjes bij elk gebéd trok
hij een weg. De Engelsche kluizenaar
Godric (1170) ging op dezelfde wijze te
werk. He! spreekt van zeil dal het ge
bruik van 50 of zeifs 150 keitjes op zich
te dragen, niet zeer practised was t De
beroemde Lady Godiva den Conventry
f1080) telde hare gebeden op een koste»
lijIte halsketting, die men, na haar dood
aan den hals van het beeld van O. Lieve
Vrouw hangen moest. Dit gebaar is on
getwijfeld meer aristokratisch dan dit
der twee eremijten Paul en Godric, maar
gemakkelijk om navolgen was het ook
niet. Men zocht dus een ander middel
uit-
Het was eenvoudig, maar men moest
het toch vinden en hel eerste bewijs van
die methode klimt tot in het eerste kwart
der dertiende eeuw op. De keitjes werden
door kleine bolletjes vervangen die aan
eengeregen werden.
De paternoster was gevonden!
Wij hebben vijf redenen om hem te
eerbiedigen. Hij vereenlgt de eerste ge
beden het Credo, samenvatting van ons
geloof: het Gloria, hulde aan de H:
Drievuldigheid; het Onze Vader, door
Christus aangeleerd het Wees Gegroet,
waarvan de Gelukzalige Simon de
Monttort zegde «het is de volmaakste
groet, dien gij Maria kunt aanbieden,
omdat het de groet is, dien de Allerhel-
heiligste haar zond door een aartsengel,
om haar hart te winnen. Het is ook door
dien groet dal gtj Haar hart zult winnen!
Het Wees Gegroet bevat buiten de
twee groetenissen van den aartsengel en
de nicht Elisabeth, eene eindsmeekbede
door de Kerk er aan toegevoegd en
waarvan de vorm in de vijftiende eeuw,
nog veranderlijk was. De President der
Bollandisten, Pater Delehaye, zeg» dat
het Wees Gegroet een gansche geschie»
denis heeft, die men tot op het uiterste
niet mag vereenvoudigen.
In alle geval, onze voorouders hebben
deze woorden uitgesproken en herhaald,
die ons, na verscheidene eeuwen toeko-
komen, overladen met geloof, hoop en
liefde. Oude kreet van het menschdom
naar de Aioeder,
Zoo populair is dit gebed dat al de ka-
tholieke lippen het gemurmeld hebben.
Treedtopeendag.de kerk binnen, Gij
zult er misschien tien op twintig zien,die
den paternosterbidden. En als wij ster
ven, behouden onze vingeren die duizen
den dingen aanraakten, er nog twee den
paternoster, het kruis.
Boter is het dan zijn Wees Gegroeten
opgezegd te hebben met het bcstudeeren
tot in zijne minste bizonderheden, dan de
laatste moderne gebeurtenis of de ge«
schiedenis van Violette Noziére, aerste
vedette der misdaad en der schaamte
loosheid.
het innerlijk gebed. Eenerzijds Is er aen
tekst, boeiender aandacht en zelfs een
tastbaar voorwerp de bolletjes- En zoo
valt de paternoster in het bereik van
ledereen van den zieke in het hospitaal,
van den verminkte in zijn karretje, van
het kind dat niet lezen kan en van den
grijsaard die niet meer lezen kan. Ander
zijds heeft de paternoster een innerlijk
deel de overweging der mysteriën.
Men zegt dal het bidden van den
paternoster eentonig is. Maar de geeste
lijke liefde als de menschelijke liefde
vermoeit zich niet immer dezelfde bede
op te zeggen,
Overigens, de opeenvolging van vijf
tien mysteriën vertoont, bij elk tientje,
een nieuw bestanddeel. En zoo rijk. La
Cordaire heeft gelijk «Er is maar één
boek het Evangelie I en de Rozenkrans
is juist de samenvatting van bet Evan-
gelie
Indien wij maar den tekst en de bolle
tjes hadden, dan zou men zeggen dat
wij slechts de godsvrucht der machien of
der vingers hebben. Indien wij maar de
afgetrokken overweging hadden, dan
zouden de eenvoudigen zich ontmoedi
gen, Ziehier het wonderbare van een ge
mengd gebed.
Twee en dertig Pausen hebben den
Paternosser aanbevolen. Leo XIII, om er
slechts een te noemen, drong in tien
Brieven, op die devolie aan.
De aflaten van den paternoster zijn
talrijk, dat de Breviatr, (Feest van den
Rozenkrans) ze schier ontelbaar noemt.
Men zou ze niet verliezen, zoo men het
kruis of de ketting vernieuwde, want zij
hangen van de bolletje» af. Zij mogen
niet te broos zijn van stof. Het glas
word» maar aangenomen op voorwaarde
dat het massief en stevig weze.
Volgens het Kanoniek Recht, is het
zeker dat men zijn paternoster mag uit.
leenen zonder gevaar zijne aflaten te ver
liezen.
De paternoster heeft zijn» rol tn het
godsdienstig leven der famili'én. Daar
waar het eandoentljk avondgebed In
het gemeen gebeden wordt, Hoe troos"
tend glijden de bolletjes niet tussehen
da stijve vingers onzer grootmoeder.
Meer dan aen mensoh, in het leven
gevorderd, verklaartIk houd aan
mijn paternoster, omdat ik hem van
mijne moeder gekregen heb. Hij her
innert mij aan twee moadere deze
van hlzr bensden en die van ginder
boven.»
En hoeveel soldaten droegen, gedu
rende den oorlog, geen paternoster,van
mosder gekregen Fransohe en Bel-
gisohe jongens, lijdende voor dezelfde
zaak tn 't broederlijk slijk dar Somma
en van Vlaanderen en de uren «onder
einde doorbrengende in da blauwe
lucht, namen dit vredelievend, krach
tig wapen In da hand 1 dan paternoster
Ah I dia kleine paternoster, wat heeft
hij de mensehtn geraakt, getroost, de
zondaars bskserd, voor wl» hij hel
laatste anker bleef I
De Centrale van de socialistische
mijnwerkers, heeft Zondag morgend
een buitengewoon Congres gehouden
oni de houding vast te stellen, die zij
zal aannemen, in verband met de op
zegging van de loonovereenkomst.
Na een lange tbespreking hebben de
afgevaardigden eenparig besloten tot
het inrichten van een referendum
over de kwestie of eene algemeene
staking zou worden uitgeroepen, in
geval de opzegging der; loonovereen
komst door de patroons' der koolmij
nen zou worden gehandhaafd.
De zitting was voorgezeten door. M.
Lombard. Twee honderd en een af
deel ingen op de 213 waren vertegen
woordigd.
liet debat werd geopend met eene
uiteenzetting van M. Delal-lre. Spreker
stelde vast, dat de krisis in het mijn
bedrijf zich niet. beperkte tot ons
land. Piooh al de landen die door deze
krisis worden getroffen verscherpen
onophoudend hunne protectionis
tische maatregelen. Van' daar eene
bedreiging waarop Belgie het oog
moet gericht houiden.
M. (Delattre wijst verder op de uit-
batingsmoeilijkheden in vele Bel
gische koolmijnen. De onverkochte
voorraden bereiken thans 3.2.00.000
ton.
Om aan dien toestand het hoofd te
bieden beveelt spreker eene interna
tionale verstandhouding aan tussclicn
voortbrengers eenerzijds en verbrui
kers anderzijds. Hij verdedigt daarbij
de socialistische leer van de nationa
lisatie der mijnen. In afwachting van
deze revolutionnaire herneming wil
de centrale de instelling van eene
compensatiekas. Op de opbrengst van
den verkoop van elke ton kolen zou
eene zekere som aan kant worden ge
legd om in de nationale kas te worden
gestort. Daarmede zouden de koolmij
nen worden1 gesteund, wier Tekort niet
is toe ie schrijven aan verkeerde uit
bating.
M. Delattre is' ook van meening 'dat
rnaatre,géien zouden "moeten getroffen
worden om de mededinging van den
vreemden handenarbeid fe bestrijden.
De paternoster vcreenigt de twee vor
men van h»t mondelings gebed en van
Het spreekt van zalf dat de helllfen
veel van den paternoster hielden, bij
voorbeeld onze heilige Jan Berohmana
en de heilige Alphonsius Rodriguez,
wiens vingers geweerd war»n door hot
gedurig glijden der bolletjes,
Mazr veel wereldlijken mogen Ook
als voorbeeld opgzgzven worden. Veel
groote geleerden bzden den pater,
noster. Ampère en de aohelkundige
Chevreul en Reoamlor. geneesheer
des Konlngs; Garolt Moreno, elke dag,
Mlohel Ange, vooraleer te beelhouwen,
Mozart en Haydn, vooralter te toon-
dichten; Kapitein Joubert. vooraleer
te strijden,
Gakkars beweren dat de paternoster
een speeldingen Ie voor de vrouwen,
maar Joubert, Veuillot, en de zoovele
anderen, waren toch geen vrouwen.
De blosmon zijn da gllmlaoli der
aarde, en da koningin dar bloemoa la
da roos. Maar de ziel, welriekend da-
maakt door de roos, verdampt snel.
Ds 50 Maria*roscn vtn den paternos
ter hebben oen onvergankaTjke ver
dienste zij zijn do epeslbal van d«n
wind niet.
Onsterfelijke Lente 1
Eeuwige floralies
Het Ministerie' van Arbeid en Nij
verheid deelt mede, dat op einde Sep
tember 1933 al de aangiften van be
staansmiddelen van de werkloozen
die van het crisisfonds genieten, wa
ren nagezien.
Dc officieele Uitslagen' zijn "de vol
gende Nagezieno aangiften 308.000
toegelaten 132.000; gedeeltelijk toe
gelaten, 141.000 r; uitgesloten 27.000;
voorloopig uitgesJotenew, 6.800 val-
scilie verklaringen, 2.000.
daarenboven werden reeds 12.000
behoef*estaion "een tnoT
conlroleerd. Heli getal uitsluitingen
hierop bedraagt' 558.
Al 'do behoeftigheidsaangiften zullen
nog eens worden nagezien, op een nog
diepgrondiger manier, lerwijl de niemv
in le brengen staten rechtstreeks aan
de controleurs zullen moeten afgege
ven worden. Te dien einde worden de
werkloosheidstoezichlers, in toepas
sing van art. 56 van het Koninklijk
Besluit van 31 Mei '1933, aangesteld
tot plaatselijke vertegenwoordigers
van het Nationaal Crisisfonds voor een
bepaalde omschrijving van een of
mcerd ere w.erkl oozentfondsen
ISstalini; der
Ouderdomspensioenen
Naar aanleiding v*n ons artikel, ver
schatten onder bovenstaande rubriek In
ons blad van D'nsdag 3 October, doet
een lezer ons opmarke-i 'af in het laat
ste alinea een missing ?s geslopen die
sommigen onzer oudjes op een dwaal
spoor zou kunnen brengen.
Dit alinea was gesteld als volgt
Zij die me^cn beaa'l A«»!d 'e zijn,
kunnen in beroep gaan bi} de beroeps*
commissie hunner gemeente*
Dat Is glad mis, onnoodig er op te
wijten dat In elke gemeente geen beroeps
commissie kan fun^eeren.
Om geldig *c z"- '«ent het beroep in
gesteld ten laatste binnen de vijftien
dagen, volgend op de aangeteekende no.
tlficatie van den Controleur der Belas
tingen, het wordt schriftelijk gedaan en
door den be'sn^hebb-ndr persoonlijk
onderteekend» h^ï moet gericht worden
NIET naar de Beroepscommissie, maar
wèl aan den Heer Minister van Sociale
Voorzorgen Volksgezondheid, 33, Kleine
Karmelietenstraat, te Brussel,
Het niet volbrengen van deze voor
schriften kan voor gevolg hebben dat het
beroep niet ontvankelijk zou worden
verklaard.
Er gebeuren! wondere dingen \l. en
men moet van niets, meer verschieten
in dezen tijd.
Ook niet van een diep-gaande ken
tering in: de frontpartij, die liaar van
het uiterst-lnvksc.il programma en van
een ver gedreven democratische organi
satie doet overslaan naar een gansch'
opposiete houding in zake staatsinrich
ting en innerlijke opbouw der partij.
Wat is er gebeurd
Sinds maanden werken de fronte
aan het opzetten van een eenheids
front. Het ging niet van een leie dakje,
en er vielen scherven.
Maar die poging schijnt nu binnen
een afzienbaren Lijd te moeten lukken.
Een week geleden hebben al de fron-
tersbladen «Het Danld van Aalsl» inbe
grepen, een zelfde artikel opgenomen
betiteld «Staf Oe Clercq kondigt het
nieuwe eenheidsfront aan.
Wat lezen we daarin;
Dat Staf De Clercq eene redevoering
heeft uitgesproken te Gent in eene
vergadering voorgezeten door .Volks-
vertegenwordiger Elias. Hij had: het
over Nieuwe richtingen en inzich"
ten in den Vlaamsch'IMationalen strijd.»
Hij heeft er verrassende dingen ge
zegd
«Dit is geen meeting, z.oo begint Staf
Die Clercq. Wij staan, hier niet als
woordvoerders van een partij, die rnce-
nen langs den éénen parlementairen
weg ons nationaal ideaal te bewerkstel
ligen, 'doch als promotors van een
nieuwe en verruimde beweging, nieuw
in wezen, en nieuw naar den geest...»
(onderlijning van1 ons.1)]
We kondigen u hier voor binnen
kort de proclamatie der nieuwe
Vlaamsch-Nationale Unie aan, waarbij
aan de bestaande organisatie in alle
gouwen, zal gevraagd worden zich te
ontbinden en: tot het nieuwe Verbond
toe te treden.
Tn de laatste maanden, verklaart
li ij verder, heerschte er in de VI. Na
tionale gelederen een groote verwar
ring. terughoudendheid bij de leiders,
moedeloosheid bij de volgelingen. Doch
deze verschijnselen, de verdeeldheid in
onze rangen, het zijn geen oorzaak,
maar de gevolgen van', het gemi
een stevig omlijnd programma, en van
het gemi3 aan een sterke leiding, die
door alle strijdgenooten algemeen aan
vaard wordt.
Welk is dan het standpunt waarop
het nieuwe eenheidsfront opgebouwd
is
De VI. Nationalistische bladen vallen!
dit als volgt samen
i) Nationaal gebied: de Groot-Ne-
derlandsche, geordonneerde staatsop
vatting. de strijd voor de vestiging van
een bewuste Nederlands'che volksge
meenschap: 2) Op sociaal gebied: bet.
Kristel ijk solidarisme, de organische
inrichting van den staat. Geen d ik La
tuur, geen militarisme.
Het interessantste volgt nu:'
<r. Staf De Clercq kondigt als slot van
zijn uiteenzetting de strukluur aan
van de nieuwe eenheidsorganisalm. aan
wiens hoofd de Leider staat, bekleed
met het hoogste gezag en de hoogste
nieuwe Vlaamsch-Nationale Unie zal
werden gevestigd.
Haar programma is nog vrij ondui
delijk... maar wat we er van welen,
toont aan dat liet gecopieerd is van het'
programma van Joris Van Scveren, van
de Dinaso's dus: Groot-Nederland, so
lidarisme, organische inrichting van
den staat; géén woord meer over de
mocratie, noch over algemeen stem1*
recht, noch over volksvertegenwoordi
ging.
Wat moeten de oudc-Daensistcn
daarvan dengen
Maar het kraste is wel voor liet
oogenblik, de innerlijke omvorming van
de partij zelve.
Geen diktatuur, in den slaat, wordt
er verklaard in het programma, maar
wel diktatuur in de partij.
Men wil immers één Leider met
hoofdletter die zelf zijn medewer
kers en ondedanen uitkiest I die met
het hoogste gezag is bekleed...
Wat moeten we daarover denken
En vooreerst wat denken de fronlcrs
zelf daarover.
«Het Land van Aalst» schijnt er niet
bijster mee ingenomen. Aan het inge
zonden stuk werd een plaats voorbe
houden, slechts op de tweede bladzijde
het is voorafgegaan noch besloten
met geen enkel eigen kommentaar e
zelf het besluit, dat in het stuk ver
schijnt is letterlijk overgenomen pit de
andere bladen. Het klinkt als volgt.
«Het daar ontvouwde organisatorisch^
plan lijkt ons werkelijk de broodnoodi-
ge, aangewezen oplossing aan de VI.-
Natic-nale evolutie-krizis te kunnen
brengen, én de begeestering en strijd
lust in de VI.-Nationale gelederen te
kunnen heropwekken.
Wat is dat. moeizaam geschreven
Wat wij er over denken
De programma vérklaring lijkt' wel
beetje op eend mystificatie en
oogenverblinding. De fronter.s' voelen
zeer goed dat hun eigen' prog'ramma'
zinledig is geworden. dat anderzijds
hel Dinas'o met zijn stoute plannen van
staatshervorming 'n< groeiende aantrek
kingskracht uitoefent op hunne volge
lingen. Om die desertie tegen te" liou-
aan|'den, deserteeren ze zelf en maken1 zij
het. verlokkelijk programma tot het!
hunne, al is het dan nog zoo regelrecht:
in strijd met hun vroeger democra
tisch ideaal.
Zal die politieke zet lukken T
Wij betwijfelen 'het.
Daar is vooreerst, de geest' die ont
breekt 1
Hoe zullen de f routers bij de mas
sa van hunne volgelingen, die zij zelf
opgerischt hebben door demagogische
verklaringen, die zij volgepropt hebben
met idealen van gelijkheid en onafhan
kelijkheid, nu in eens dien ommekeer
naar gansch tegenovergestelde idealen
kunnen bewerkstelligen.
Daar is len tweede, de moeilijkheid
der realisatie van de oéne leiding,.
Hoe bekomen dat al die baasjes zoö-
s Nesl Van den Bcrgh, Dc Ridder en
cs.. nu ineens gaan buigen voor 'den
Leider
En wie zal die Leider zijn Staf De.
Wat zal Leuridan zeggen
zijn soede vriend BOrginon
-> Elias Borms 2 een Aalste-
verantwoordelijke leidingsmacht. Hij [Clercq
zal in zijn ambt terzijde worden ge- »-\at za!
slaan door een hoogen Raad. door hem zeggen
aangesteld; hij benoemt eveneens allejnaar
andere gouw-arrondissemenls- er. I Wij zullen nog leuke zaken beleven^
plaatselijke leiders, die elk Op !run Maar inlusschen slaat het vast, de
plaats met de verantwoordelijke 'ei- fronters voelen hunne onmacht! en 't
diTiff zi;n fs de democratie die het moet bekoo-
Dat is dus de grondslag «waarop te pen Wie had dal vervaoht I
£rlris Leopold volgde de manceuvers van de lllo D. A. te Bev-erloo. Men ziet
hem op onze foto in gezelschap van generaal Muylen eri kolonel Sik.. H'j 0*1^
dorhoudt jEich niet ©en gostoyerste.