Waarom het Offensief it er licht komen! H De terugbetaling der Marken Prinses Astrid bij de Kriiistochters Wijziging in het Ministerie^ Dood van Heer Jules Persyn Zaterdag Oct. 1955 IS' November Provincieraad van Oost-Vlaanderen Ife» XXXIX JAARGANG RUMMER 23* K#rkstraat, 9 an zi Aalat. TeUfoon 114. DAGBLAD 20 Uitgeter J. Van Nu«el-D« Genat Publiciteit buiten het Arrond. AALST Agentschap Havas, Adolf «laxlaan J3. te Brussel Rue de Richelieu, Pa rlja r-, Bank Buiding/Kingsway, 20 LoriTdres W. C. H. Donntlaan Zonop6,09Zonaf5,04 N. M. 19 E, K. 25 Misschien zijn er nog vele lezers die vinden dat er te vele goede werken zijn en dat men niet altijd nieuwe oproepen moet lanceeren. Laten we vandaag dan eens even beginnen met te spreken over- vooruitstrevende katholieken In deu enkele toestanden die eerst bekeken worden... en toch moeten eindigen met bestreden te worden. Mogen we alles zien en lezen, of moeten we alles vluehtan Vele menschen gaan er fier op dat ze veel gelezen, veel gezien, veel gehoord hebben, maar ze zijn zeer verwonderd en zeer ontwapend wanneer we hen ten katholiek oordeel vragen over die vele geestesuitingen die ze zich hebben eigen gemaakt. We staan op kultureel gebied dus voer eene ontzaglijke vermeerdering van gedachten "veelheid» en een vermin dering van gedachten"klaarheid». De meeste geesten zijn nu bibliotheken ge worden met zeer vele boekdeelen, maar zonder meester om dit alles te ordenen. De doorsnee-lezer denkt nu met citaten en oordeelt niet meer vanuit princiepen. De geest van offensief is dus in de eerste plaats een geest van princiepenvastheid, op alle intellectueel gebied. Het is een ladikalisnie in den echten zuive ren zin van het woord, een teruggrijpen naar de radix, de wortel dar gedachten. Maar anderzijds Is er een vijand, bijna even gevaarlijk voor het Katholicisme op intellectueel gebied het puritanisme, Vele betrekkelijk verstandige katholieken geven geen aandacht aan de moderne ge* daclitenbeweglngen. kennen de ketters der vroegere eeuwen, en niet de ketters van eigen efluw, bewonderen alleen de schoonheid der renaissancetijden, en vvil« feu zelfs niet vermoeden dat de moderne kunst ook groote werken heeft. Verkette ren de film zonder onderscheid, maar zonder kennis. Het offensief moet aan die menschen leeren dat zij verantwoor delijkheid hebben tegenover hun tijd. en dat ze dus ten minste met eem'g geduld de tijdsuftingen moeten nagaan vooraleer ze te veroordeClén. Het groote diskre- dikfc dat op het katholicisme in liet alge meen nog druktdaardoor dat vele ka tholieken hun geloof met anti-moder nisme verbinden, moit in de eerste jaren weggenomen worden. Er moet een gezonde belangstelling verwekt voor de diepere waarden in het moderne; er moet positief medegewerkt om aan het mo derne diepere waarden te geven en er mag wel positief gestreden om alle doode ziellooze en valsche tradities uit den weg te ruimen zooals daar zijn: de devoterige vervelingslektuur, de sentimenteel zoet St Sulpicebaeldjes. het Idiote en trane rige tooneel en film. Dezelfde vijanden nemen voor het min gekultiveerde volk een lichtjes ge wij" zii<en vorm aan. De sensatie is voor de groote massa wat het cathetisme is voor de élite Het volk wordt ver cppervlakkigd en ontzenuwd niet zoo zeer door schoone en Iooge theori'ën en werken, maar wel door de sensatiejacht van behendig gelanceerde geschriften en schouwspelen. DU is heb groote gevaar van dc neutrale pers, van vele tijdschrif ten en illustraties, van de meeste succes»- filmen, 2e zijn geen loochening van een of ander prind op, maar ze zijn het op jagen van den zin naar het ongewone, dat gewoonlijk in zinnelijke atmosfeeren huist. Het offensief moet geduldig en radikaal tegen al deze geschriften en films gezond aantrekkelijke tegenhan gers stellen. Er moet een volkspers en volksfilm onlskaan, die beter is uitge werkt op joumalistisch en filmisch ge bied dan de andere, maar die enkel de diepere gevoelens der massa aanspreekt. Op dezelfde wijze moet bij de nog braaf gebleven kudde ook de scupulosi- teit en de afzijdigheid bestreden worden. Het is niet goed en ten slotte niet katho liek dat de brave menschen enkel in afwerende houding zouden leven, met de nachtmerrie van al dadingen die slecht zijn of die ze niet mogen aanner men. Deze negatieve houding kan im mers ook niet volgehouden en eerst of laatst breekt de zucht naar hoogere hori zonten op normale ontspanning los. Zoo vroeg mogelijk dus tin onze katholieke menschen geven die betare zaken welke dc moderne beschaving heeft uitge* bouwd en ze ook leeren met een rustig en zeker gebaar niet enkel alles af te weren wat niet goed is, maar ook alles te gebruiken wat kan dienstbaar gemaakt. Hoe moeten we dan strijden Het gevaar in een offensief-beweging is ongetwijfeld hierin gelegen dat vele geesten zich aansluiten meer om het ge noegen te hebben zich revo'utionnair te voelen, dan om in werkelijkheid een groot en volledig ideaal te dienen. Daar om moet van den aanvang de hoofdge dachte klaar worden uitgesproken de offensief-beweging is geen geheime en zelftevreden groep van samenzweerders, maar wel een organiseerend van moderne dienst der Katholieke Kerk van de XXe eeuw, De overtuiging die door de offen siefbeweging wordt gewekt, is niet eene persoonlijke mcening, maar wel een mo derne uitbouw van den algemeenen sen- sus catholicus. Het is de zekerheid dat het katholicisme niet kan een sekte zijn welke zich afsluit buiten de groote menscbheidsbewegingen, maar wel dat katholicisme essentieel verovering is, es sentieel boodschap aan de gansche we reld, bekeering van alle geesten cn van alle standen. Wanneer wij,de katholieken in den laatsfen tijd te zeer hebben berust, tö zeer hebben gerust, te zeer hebben geslapen, dan was dit in de eerste plaats een vermindering van ons katholicisme Wij katholieken hebben niet de vrijheid te verzaken aan de verovering der we reld. Het is voor ons een werkelijke plicht aan de voorpost te staan van alle moderne strevingen en er op moderne wijze, met moderne middelen, het woord van Christus te verkondigen. De originaliteit van de offensiefbewe* ging der katholieken in tegenstelling met de vele jongere strevingen die van hei - denschen kant of van protestantsclie zijde Europa doortrekken, is onder meer deze verklaring, wij zijn hevig en strijd lustig om mistoestanden te veranderen en toch staan wij even hevig en even strijd lustig langs de zijde van het geestelijk gezag. Wij weten, dat er allerhande gebrek aan taktiek en san nuances zullen mogelijk zijn. Maar wij willen dat nooit iemand tot ons zeggen kunne er is een gebrek aan tucht en aan kerkelijkheid in deze beweging. Aan dit gemakkelijk succes moet ieder katholieke beweging kunnen verzaken de misnoegdheid en het ongeduld interes sant te maken met aantrekkelijke revolu- iionnaire namen. Wij willen aan de katholieken en aan de wereld bewijzen dat we braaf en onderworpen kunnen zijn, en daarom niet minder vooruitstre vend dan da interessantste communisten. Want wij gelooven aan de jeugd der Kerk, aan de dynamiek der Kerk, en wanneer wij ieder van onze vergaderin* gen met de lezing en de overweging van het Evangelie beginnen, dan voelen wij hoe van daar uiteen geweldige levens, stroom in ons overgaat. Een offensief, een aanval, heeft enkel zin wanneer man weet dat het gros van het leger volgen zal. Daarom heeft de offensiefbeweging in Vlaanderen zich niet willen losmaken van de bestaande groepen katholieke organisaties. De pa rochiale inrichtingen zullen altijdde basis blijven waarop al het andere moet groei en- Een der hoofddoeleinden is juist: in die inrichtingen aclf meer strijdbaarheid wakker te maken, De kennis der toestan den aan allen mee te deelen en de red middelen aan allen aan te wijzen. Er is meer- Het nieuwe offensief wil niet de pretentie hebben het eerste offensief te zijn we zien reeds sedert lange jaren hoe een prachtige offensieve geest groeit in de K.A J,-beweging, hoe op sociaal gebied ook offensieve organisaties aan wezig zi[n en hoe de moreelc krachten zich nu in een kordate bond samensl ui ten Zedenadel. Om sterke macht te wekken moet men echter klare doeleinden hebben en een omlijnd werkingsgebied. Het offensief gaat nu uit van het feit dat op kultureel gebied een groot tekort aan katholieke initiatieven zich laat merken, Wij worden dus geen ooncurenten van gelijk welke andere katholieke organl satie, maar wij organiseeren door de Katholieke Filmliga, door de K. V. R.O. door de uitbreiding van het Davidsfonds en persbond, een algemeen modern katho liek cultuur-offensief. Waarom da herhaling van Hef Offensief» Wj weten, d&t man om een beweging te wakken In onza moderns wereld, vooral moet «oaken naar een woord, •en leuze, een teeker. om op honderd wijzen te herhalen. Liebig's Oxade een geweldig suooes geworden omdat man in alle bladen, op alle muren, tot op auto's en trams de friasohe bekoring men wel moest ontmoeten. Metro. Goldwin, filmfabrikant, overwint de oriiie omdat zijn leuze «goed gebruld leeuw n ens lange alle kanten tegen* grijnst, tegengeeuwt en teganbrulti Hitier !s meester van eijn land om dat hij van beroep «en facadeschilder is. en met «ijn hakenkruis-demonstra» ties de maasa heeft kunnen hypnoti* eeeren' Sis vervolg onderaan vplgendo kolorri De nieuwe regeltng zal geen Invloed hebben op den Duitschen invoer, in ons land. De lusschen Brussel eD Berlijn jLot stand gekomen regeling betreffende de terugbetaling der. marken., voorziet zooals bekend, dat 25 der sommen vastgesteld door hel akkoord van .1929, kunnen besteed worden lot het ,uitber talen \un bijkomenden Duilsehen in voer. In sommige kringen heeft deze schikking argwaan vei wekt. Men heeft zi-. Ii inderdaad ingebeeld dat deze schikking den Duitschen invoer zou vorhoogen on alzoo hot tekort onzer handelaars zou verscherpen. iPjczo vrees is toe te schrijven 'aan een verkeerd begrip van bet woord «bij komenden» uitvoer. Deze uitdrukking is niet alleen eigen aan liet Duilsch- Belgisch akkoord. Bleu treft ze aan. in de Duitsehe reglementeering jnopens het moratorium aangaande de over drachten, reglementeering volgens de welke de geblokkeerde sommen kunnen gebruikt worden om den bijkomenden uitvoer te betalen. Welnu de zooevcn lusschen Belgie en Duitschlanci getroffen schikking be paalt dat de bestellingen gedaan door den Staat, de provinciën en de gemeen ten zooals, overs .het algemeen door, al de inrichtmlgen voor openbaar nut, zul len erkend worden. Hieruit blijkt dus, dat dc schikking waarvan sprake, lïöé- genaamd niet de beleeketiis heeft dat de bedoelde 25 slechts gebruikt zou den kunnen worden dan door middel van bijkomende bestellingen van den Staat of van do openbare diensten, maar dat integendeel, de bestellingen gedaan door den Slaat en dc openbare diensten zonder meer moesten worden^ aangezien als bijkomenden uitvoer; Men iwoet da t door de k rtf sis 1 de a an- koopen door de openbare diensten in Duitschland gedaan moesten beperkt worden tot dc producten die dc Belgi sche nijverheid niet m staal, is te leve ren. Er is hoegenaamd geen sprake van om het even welke verandering in de zen toestand te brengen. Overigens beschikt 'dc Ttegcering door liet orgaan van de Kommissie der aanbestedingen over liet middel om vreemde inschrijvingen uit te sluiten die nadeelig zouden zijn voor. onze na tionale ckonomie.- D.onderdag namiddag werd in het St. Ghislain-College, in de Blaesslraat, te Brussel den Eucharistischen dag gevierd door de Kruistochtcrs. Prinses Astrid, vergezeld door lïare kinderen, luisterde de plechtigheid op. De menigte was zeer talrijk rond do Kapolleplaats en do Blaesslraat; Uil de/dichtbijgelegen cMarollen» waren dc belangstellenden niet het minst lal. rijk. Met vlaggen en banieren togen duizenden kinderen in liet kostuum der kruis loc,hters naa£ de vergader plaats. Het was 3 uur (,'oën de auto van tfc prinses aan de Blaesstraat verscheen. Het 'rijtuig bad vijf minuten noodig om zich een weg te banen lusschen. de dichte menigte, die geestdriftig .toe juich te'. Voor bot St-Ghislain-coflege werd prinses' Astrid verwelkomd door den pastoor der parochie en barones van Zuylen, voorzitster. Aan de prinses erd een ruiker orchideeën aangebo- 'den en aan de kleine prinsjes mooie ruikers. De herdenkfngsmedaille van den Eu- Jcharistisehen .kruistocht werd aan de iprinses overhandigd. Daarna nam prinses 'Astrid met ha re kinderen plaats op bet balkon der school, waar zij bet défilé ider, kinde ren bijwoonde. Te uur was 'de: plechtigheid 'afge- Icopen en keerde de prinses, naar. het Paleis terug.- «Mocht er licht en' klaarheid komen, inzake Beaursing en Banneux»...- dat is dc bede en dc vurige wensch van ie der welmeencnd christen. Inderdaad, de steeds toenemende volkstoeloop 'in de twee begenadigde .genreenten, de aangroeiende reeks van zoogezegde wonderbare genezingen en TOMATE Soep saus oosrenhlikkelijk klaar- TOMATE - Gewaar. fcorgddoor zijn supe rioriteit. TOMATE Beter dan de hoste. TOMATE Bereikt in Boigië —SC 0/0 van het totaal verbruik. 211 jbekeeringen, moeten onvermijdelijk dc onverschilligsten beïnvloeden mi tot, 'ernstig nadenken stemmen. Niet enkel (uit alie hoeken van België, ook uit ee.mde Janiden stroomt de massa er Dc eene bedevaart volgt op dc Men meldt in de Gazet' van Ant- landere; de bergen en vlakten van Beau_ werpen» en verschiliige Bru-sselsche raing en Banneux weerklinken van 's morgens lot 's avonds van gezangen en gebeden. Eeta vloed van godsvrucht en bladen het volgende ■Het gerucht doet dc ronde dat minis ter Hvmans eerlang zal aftreden en vervangen wiorden dóór heer Jaspur, terwijl de portefeuille van Financies zou worden waargenomen door, heer senator Moyersoen. De Se na-at D.e Senaat zal niet bijeenkomen op '17. October zooals de Kamer. De Senaat zal enkel tengaderen op 14 November, namelijk op den. grondwettelijkeu da tum j WIJ Katholiaken mogen in de twin* tlgifa eeuw ook wal met twlntlfaauw* sohe wapene kampen. Wij moeten.Wij naman da idéé, de leuze, hek laakan Offensief an wa aullan er ons volk mea omgeven, doordringen en doorzieien tot cna oud, rustig geloof, wear «en lavende, veroverende kracht geworden is, Daarom staal nu heel da katholieke pers !n 't gelid om den wek roep over alle standen en fn alle mid dens te laneseren Offensieft vandaag en niet morgen, Offensief Vandaag moet iedar actief Vlaming het datum vastleggen op 12 Novem" ber worden te Antwerpen alia modern katholieke krachten tofi ean macht Bamangegaard. P, Morlion, o, p. Mariavereering is over; ons land ge spoeld. Talrijk" reeds Zijn zij die. uit louter nieuwsgierigheid, een bezoek brachten aan Maria's genadeoorden, en veel be ter vandaar lerugkeerêlen. Genezing van lichamelijke kwalen is voorzeker een groote weldaad; van veel grooter beleekeniis is echter de genezing der zielen. Welnu 't is een bekend feil dat 'opzienbarende bekeeringen zïcli in de laatste tijden hebben voorgedaan. Al dus Schijnen de woorden welke fJ. Vrouw o. m. zou uitgesproken Hebben «Tk zal de zondaars bekeeren»', in ver vulling le gaan.' vVas' en zeker zal de lieve" Moeder Gods niet toelaten dat honderd duizen den pelgrims, die vol kinderlijke liefde en betrouwen baar vereeren en aanroe pen, op een dwaalspoor aanlanden. Wij mogen dan ook verhepen dat. dank" aan de vurige gebeden, de waarheid zonne klaar zal uitschijnen. Niet vilten o? bespotten, maar bid den en geduldig wachten, moet de han delwijze zijn yan ieder rechtgeaard katholiek. Tntusschen kunnen wé 'de christen Vlamingen niet genoeg aanzetten tol h'et' bijwon'ert der uiterst belangrijke Sie onderaan volgende Roipflti Zitting van 12 October De zitting werd ten- half drie geo pend onder voorzitterschap van deu heer. Thuyshaert. Nadat twee kredieten van 12.009 cn 20.000 fr. verworpen werden door do katholieken legen socialisten en libe ralen, vangt men de algerneene bespre king aan. Heer De Block", socialist', feekriCï- ceert het provinciaal bestuur en zegt dat de huidige slechte toestand al3 oorzaak heeft eerstens de crisis in nij verheid, landbouw en handel, tweedons de ongezonde politiek der regecring. derdens het lichtzinnig bestuur der De putatie onzer provincie. Spreker gaat niet akkoord mei den heer gouverneur waar deze in zijne re de^ verklaard heeft, dat een verminde ring der Werkloosheid toe te schrijven is aan de vastgestelde misbruiken in zake ondersteuning'. Dat mag niet ge zegd worden, want enkel 0.08 procent misbruiken werden vastgesteld en zoo een procent is onnoemenswaardig. Spreker verzet' zich tegen het verplich tend werk verschaffen aan arbeidslco, zen. de Pjuitscliers eischten ook do werklieden op. Na nog igewezen te heb ben op het, roekeloos toekennen van toelagen en het verleden zegt spreker dat de socialisten tegen eventueelo nieuwe belastingen zullen stemmen. Heer Weyler, gouverneur, vestigt dan dé aandacht van! den raad op de ontoe reikendheid' van de kredieten bestemd voor den provincialen steun, er is en kel 4.190.000 ïr. voorzien en waar schijnlijk zal men 20.000.000 fr. noo dig hebben. Heer Van ïrnpe, liberaal, bekrllieeert clan het financieel beleid der Deputa tie. Heer Bh'aesé, namens' do VI a am self c nationalisten, zegt dat niet, de Deputa tie maar de huidige 'wereldcrisis oor zaak is van den ergen financicelen toe stand in de provincie. Toch moet er bezuinigd worden en de VIaamsch' na tionalisten zullen geen nieuwe belas tingen stemmen. Tenslotte beknibbelt 'ook de cenigd communist van den raad. lieer Van de Sompel. het financieel beleid der pro vincie. jn. Heer Van S'feenbergbe. antwoordt', namens 'dc bestendige afvaardiging. Spreker besluit zijn rede met beroep; doen. op de algerneene samenwer king in deze huidige bedroevende toe standen. Na nog een tussclFehkomsT geïïoörcT te hebben van lieer Van ïmpe, .wordt da zitting geheven ten 5 ure j Verdronken gevonden in een waterbak Wij meldden reeds de onrustwekken de Verdwijning van heer, Jules Persyn, uil zijn woning, in do Pertendonck- slraat, te Broechem. Heer 'Jules Per syn. hoogleeraar aan do Universiteit te Gent en het Hoogee Handelsgesticht le Antwerpen, verliet voor een tweetal dagen zijn woning. Hij was bloots hoofds en Qp zijn pantoffels. Men was zeer ongerust over het lot' van lieer Fersyn, daar deze in den laat- sten lijd leekenen yan zware overspan ning gaf. s? Donderdag avond vernamen wij dafi heer Jules Persyn. verdronken gevon den werd m «en waterbak, gelegen in zijn tuin. Treurig einde voor zulk" een Hoog staand man. die aan de spits stond defl hooggeleerde letterkundigen en kritï- kussen voordracht van den gekenden sprekeü NONKEL JAN, (heer Jan Boon;', Lei der van den Kath. VI. Radio-Omroep,- die handelen zal ovoi; de gebeurtenis sen van Beauraing en Banneux. .Leze voordracht, ingericht door het Davids fonds, afdeeling Aalst en Omstreken, gaat door op Dinsdag. 24 October, half acht 's avonds in de zaal der Parochia le Werken, Zonnestraat, te Aalst. Ook niet -led eji worden y er wacht' .welkom, N

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1933 | | pagina 1