Een leieaswsta van bit Vlaarascba volk Onverwachte lof vaar ie Katholieke Kerk van De Kankerbestrijding in Zweden Drie ffeiligverklaringen van zijn plicht ZWIJGEN öübbsle Financieels KracSi lilt G 0 0^0 Het Kroonprinselijk paar te Londen XXXIX JAARGANQ HUMMER 263 Iitrkstraat, 9 en 21 Aalst. Telefoon 114. DAGBLAD 20 Centiemen UitgeTer J. Van Nuffel-Da Gandt Publiciteit buiten het Arrond. AALST Agentschap Havas, Adolf Maxlaan 13, te Brussel Rue de Richeleu, Parijs Bank Buiding/Kingsway, 20 Londres W. C. 2. Bsa Z0NDA6 19 NOVEMBER H.EIIeabeth Z on op7,C6Zon »f4,06 MAANDAG 20 NOVEMBER I933 H. Felix Zon op7,08Zonaf4,05 E. K. 24 V. M. 2 't Is vijftig jaar geloden dat de groota Conscience ten grave word gedragen. Hot katholieke Vlalndaran en met reden brengt ham te dier gelegenheid de huld9 zijner erkentelijkheid, omdat het aan hem dankt hot wonder zijner wedergeboorte. Na 1S30 lag Vlaanderen fn een schijnbaren doodslaap verzonken. Onze Vlaamsohe letterkunde die in de middeleeuwen en in dan Renaissance-tijd met zulkan hoOgen glans schitterde, die ons een Van Maerlant, een Ruusbroec, oen Anna Byns hadgaschonken, scheen van alle levenkracht beroofd. Toen verscheen Hendrik Conscienke, als de Wonderprin3 uit het sprookje. Zijn levenswekkend woord deed de schoont slaapster ontyvaken Vlaanderen her leefde, het werd bewust van zijn eigen nationaal kunst en schoonheid. Conscience was de opwakker van het Vlasmsch verleden. Hij wilde aan de gemeenschap waarin hij leefde een ideaal gevén daarom schonk nij ons zijne meesterlijke historische romans, die in de harten der Vlamingen hot bewust zijn van hunne eigenwaarde ea het verlangen naar een schooner toskomst deden oplaaien. Zijn Leeuw van Vlaanderen was het uitgangspunt eener Viaamschs beweging die, versterkt en verruimd door de nijpends rede en het bewuslzijn d3r groeienda kracht, naar de eindzege geleid wordt. In onze wedergeboren letterkunde was Conscience de eerste schilder der Vlaamsohe natuur hij opende do oogen van zijn volk voor de schoonheid van liet land en zijne oindelooza droomerige vlakten. Talrijk zijn da mooie .beschrijvende bladzijden waarin hij de poëzie van het Vlaamsche land doet herleven. Terecht noemt men hem de Dichter der Kampischa heide. Hij was eole de uitbeelder van goede, onbedorven Vlaamsohe menschen, hij had de ziel van ons volk doorgrond en wist da harten te ontroeren door zijn grondige eerlijkheid, zijne oprechtheid, zijn warm levensoptimisme, zijne deugden van groot on edel mensch. Daarom genoten aijna werken zulkan grootea bijval. Conscienss was bovenal een KATHOLIEK schrijver; zijn kunst was hem een sociale zending. Hij loerde zijn volk lezen op het oogenblik dat dit volk was een volk zonder taal en zonder boeken, zonder honger en geestelijke spijs. Bij het einde van zijn lange en vruchtbare loopbaan mocht hij getuigen dat, tusschen zijn honderd romans, gaan enkels bladzijde voorkomt die niet door elkeen zonder aanstoot mag gelezen worden. Hoeveel, onder onze heden- daagsche schrijvers, mogen deze verklaring afleggen Sindsdien is er vaal veranderd in hat kunstcredo onzer letterkundigen, die ons een rijker en kunstiger proza schonken. Toch blijft da groota man voort leven. al zijne opvolgers overstralend door den glans van zijn eenvoud en van zijn liefde voor al wat schoon en edol is. Laat zijn taal verouderd zijn, toch ltan ons volk nog rust en stil geluk genieten bij het herlezen zijner werken. Daarom zullen de Davidsfondsers, wier ideaal Godsdienst, Taal en Vader land, het ideaal was van Conscience, sich gee3tdr^tig aansluiten b>j de Conscience-viering van 27 November e. k. «L'Humanité» een dagblad dat de katholieken nooit heeft gespaard, heelt moeten bekennen, dat er met de Kerk rekening moet gehouden worden. Zie hier in welke termen het communisti sche blad er over spreekt «Laten we niet vergeten dat de Kerk, tcrzelfderlijd, werkzaam is in alle do meinen. J\o vooruitgang van de katho lieke organisatie is ccn bewijs van bet- gene ze verwezenlijken kan in de prac- tische sociale actie. 'De waarde van ba re geduldigde en zekere opzoekingen, uitgewerkt volgens eene strenge me thode, verplichten ons te erkennen dat hare wapens niet te verwaarloozen zijn, en dat hare krachtinspanning, om zich aan le passen aan de voorwaarden van het moderne leven, met zooveel onder scheid geschiedt, dat ze ons dikwijls, tot les zouden kunnen dienen. Waarom zoo vraagt «La Croix» hebben de communisten in hun pro gramma geschreven de godsdienst is de opium van het volk», vermits zij zelf den godsdienst erkennen als ver. standig en meêgaande met den voor uitgang On stave ïlervé. de socialist, die haast genoeg schijnt te hebben van hunne princiepen, schrijft in «La Vic. toire» dat Frankrijk naar zijn onder gang gaat indien het. weerspannig blijft-aan godsdienstigen invloed. Hij 5 gram radium door Beigie geleend In den loop van het jaar 1928, naar aanleiding van de zeventigste verjaar dag van koning Gustav V. van Zweden werd een nationale inschrijving geo pend, met het doel, een fonds te stich ten, volgens de woorden van den vorst. Een bedrag van 5 millioen kronen werd bijeengebracht en de koning be Sliste, een fonds tot bestrijding van den kanker op te richten. Dit fonds kocht onlangs voor een som van 476.106 kronen, in België, an derhalve gram radium aan. Het Bol, gisch radiuminstituut schonk ander zijds ongeveer een derde van een gram aan liet Zweedsche fonds m eigendom, en. leende het, voor een tijdperk van vijf jaar, een blok van: 5 gram. De leider van bet Zweedsche radium instituut laat., in alle dagbladen zijn dieps!en dank daarover ui'drukken. Die daad zal immers Zweden in slaat stellen, den kanker op de doelmatigste wijze le bestrijden, zou volgende week aan Beigie uitgeleverd worden De bandiet Paquet die in Fransch- Noordcn aangehoudert werd, is uit de gevangenis van Cuinchy ontsnapt. De gendarmerie te Cuinchy zocht vruch teloos de omgeving af. Wen weet, dat Paquet voor het Belgi sche gerecht nog terechtstaan moest wegens verscheidene diefstallen ge pleegd te Charleroi. Paquet zou in het begin van volgen de week aan de Belgische overheden uitgeleverd worden. Nadere bijzonderheden Het celachtig gevang van Cuinchy is de. samenkomst van de betichten die uit^ verschillige boete huize van liet Noorden en den Pas-de-Calais komen om te verschijnen voor het Beroepshof van Diouai. Het is een gansch modern gebouw met hooge, dikke muren om ringd die onmogelijk schijnen om er uit ie ontvluchten. Donderdag morgend werd er besta- tigd dat er eenen uitgebroken was bet was een gevreesde booswicht Emile Paquet, 23 jaar, geboren te Montigny- sur-Sambre. De opperbewaker verwit tigde seffens het Parket. Ziehier hoe de gevangene er in gelukt was te vluch ten De cel die hij bezette was gelegen op het eerste verdiep. De gevangene maakte stilaan steenen los om het gat der lunette te vergrooten; zoo kwam hij door het gat op het gelijkvloers neer. Zich verduikende volgde liij den gang tot voor eene traiiedeur waarvan het slot niet meer goed toe hield. Zijnen weg voortzettende stond Paquet nog voor eene houten deur. Deze stond on voorziens open daar men bezig was met cokes in te voeren voor de ver warming. Eindelijk kwam den gevan gene op den koer waar een hooge om- ringsmuur staat. Hij ging naar dc in gangspoort, klom tot aan den top en op dc schaliën die hier en,' daar ge plaatst waren geraakte door de baren van het traliewerk dat boven op de poort, staaf. Dc kwaaddoener die in zijn hemd uit de cel gekomen was had zorg genomen een broek aan te doen die hij uit een lokaal stool alsook' een over-j jas die hij daar vond. ,Een,ige dagen geleden zijn in het Va- tikaansclie Palcis, in tegenwoordigheid van den Paus, do drie decreten voor gelezen die de plechtige, heiiigvcikla ring van drie zaligen betreffen, n.l. van de zalige Louise Le Gras, gei), te Ma rillac, medestichster van liet Gezel schap der Dochters van Liefde, den zalige Pompilius Maria Pirotti, bel'j- der, priester van de Orde der Scuole Pie» en van de zalige Maria Michaeia van het Allerh. Sacrament, stichtster van de Dienaressen van liet Allerheilig, ste. Deze heiligverklaringen, die nog in de gebruikelijke Consistories moeten worden, bevestigd, zullen waarschijnlijk in het aanstaande voorjaar plaats heb ben. Na de voorlezing van de decreten heeft de H. Vader een toespraak gehou den waarin hij weeS op de praktische en onmiddellijke vruchten, die het voorbeeld dezer drie nieuwe heiligen kan en moet brengen. «Op de eerste plaats moet men den ken aan de hooge inspiratie, die van Bij dit nummer behoort een bijvoeg sel en bestaat uit zes bladzijden. yBBWBflPWMIWBMMMBIIIIIIM I Hl MBBWBBUrWIWl Vertrek van de «Thysvilïe» Vrijdagmiddag is de Belgische stoom boot «Thysville», van de Compagnie Maritime Beige, onder hevel van kapi tein Biebuyck, uit Antwerpen naar Congo vertrokken. Aan boord bevonden zich 127 passa giers, waarvan 65 van eerste klas, 32 van tweede klas voor Boma en Matadi en 24 eerste klas, 1 tweede klas en tusschendckpassagiers voor Lob ito. De lading welke 2700 ton bedroe, was verdeeld als volgt 100 Ion ijzeren platen, 50 ton zakken, 30 ton huizen, 250 ton scheikundige producten, 26 ton eternit en 5 kassen autos. De hertog en dc hertogin van Bra bant, zullen Zondag om half elf dc lï. deze grootheid uitgaat. Hoezeer bet aan j Mis bijwonen in de Belgische Kerk te de algemeene zwakheid onmogelijk is, die hoogten te bereiken, gaat er toen een roepstem en opwekking van uit, die ons uit de gewone laagte omhoogroept naar een wijderen horizont, naar deze hoogvlakten van dcug>d en bovennatuur lijk leve. Maar hoeveel is er ook, dat metter daad door allen kan worden nagevolgd. Om dit goed te begrijpen moet men in Londen. Bezoek aan den dierentuin De hertog van Brabant, heelt Vrij dagmorgen een bezoek gebracht aan den dierentuin van Waipsnade om de middelen te besludeeren tot hut onder houden van wilde dieren. De dieren van Waipsnade verkeeren op groote terreinen in volle vrijheid, en acht nemen, dat navolgen niet naboot- do prins heeft er belangwekkende vast- scn en, niet evenaren bcteekent. Het be- stellingen kunnen doen met liet oog op teekent echter binnen te gaan in een de inrichting van natuurreservaten in sfeer van inspiratie, in een zeker Jicht. Congo. van het voorbeeld, waardoor .nen be- j Le Belgische gezant, baron Capellc, gint te dingen op dezelfde wijze te ziengezantschapsraad Silvercruys cn de mi- en te gevoelen als het voorbeeld, dat iitaire attaché begeleidde den Prins men beschouwt en navolgen wil. j Prinses Astrid was verhinderd mcê le Aan het slot van zijn toespraak zei-'gaan. de de Paus verder, dat deze voordeel-j Door den hertog van Bedford, werd den van heiligheid bijzonder passend aan den prins een lunch aangeboden, zijn in dezen tijd, die zulke voorbeel- .voorzitter van de maatschappij van den zoozeer behoeft, tui- de -nenscben Dierkunde van Londen met groote reclame worden uitgonoo- Vrijdagavond zal aan het Belgisch digd cn toegelaten tot tafereelen, nietgezantschap een ontvangst plaats heb- van kracht alleen, maar van ruw ge-I bon. De leden van de Belgische kolonie weid, nu zij geroepen worden om als en die van de Engelsch-"Belgische yer- bewonderende toeschouwers toe te zien eeniging zijn uitgenoodigd. bij het gevecht van menschen tegen .Vrijdagmorgen ging onderzoeksrech ter M. Dupont-Lacroix in zijn kabinet op het gerechtshof te Bergen over lot een eerste ondervraging van wissfel- agent Raymond Gaube, van 's Graven, brakel, die zich Donderdagavond bij do politic kwam aanmelden. Gaube raamt zijn deficiet op onge veer een millioen. Hij verklaarde dat zijn krach voor een groot part le wij ten is aan de nalatigheid zijner klan ten die hun rekeningen niet likwidccr- den; hij bekende evenwel dat andere klanten hem belangrijke sommen foe- rtrouwden, die hij voor persoonlijk gebruik aanwendde. Bij hel parket van Bergen werden klachten ingediend ten' laste van den wjsselagent te 's Gravenbrakel, Gusta vo Jacquemain, die sinds Maandag 1.1. zijn bureelen gesloten hield. Vrijdagnamiddag stapte het parket:to Gravenbrakel af, ten einde een on derzoek in te stellen. Belgische gesmokkelde Margarine te Rotterdam Gisterenavond hebben surveillecren- de agenten op de Nieuwehaven, le Rot terdam een bodewagen uit, Roosendaal aangehouden en onderzocht. In den wa gen; vond men o.a. 2 kisten, waarop to taal geen merkteeken voorkwam. Dit kwam hen vrij verdacht voor en zij vroegen den bode, wat er in die kisten zat. De bode antwoordde, dat hij dat niet wist, maar dat op zijn bcurtvaart- adres galanterieën stond. Dc agenten onderzochten daarop don inhoud van de kist en zij vonden in elke kist 12 blokken Belgische magarine h 5 Kg. Dit leidde tot eem verdere inspectie van den inhoud van den wagen en toen kwamen nog een aantal balen voor den Al de brigaden der gendarmeriecn en dag die elk 6 kg. pondslakken met de politie zijn op been. maar Eronder-1Belgische margarine bloken te bevat- dag avond had men den ontsnapte nog ton. In totaal had de margarine een niet gevonden, (waarde van. 450 {gulden. mensch. Dit is iets zeer weinig men- schelijks ver verwijderd van alles wat zachtmoedig, edel, verheven en in men- schelijken zin opvoedend is. Opvoeden wil zeggen; den geest omhoogleiden en, in het spoor van die verheffing ook het gedrag en het respect van het li chaam verzorgen, dat ons gegeven is om in dienst le staan van geest cn ver stand. Solaaten die hun godsdienstige plichten wenschen te vervuilen Het Algemeen Sekretariaai van de Kristene Arbeidersjeugd te Brussel deelt mede Sinds enkele weken ontvingen wij verschillende klachten: van militianen, aan wien het 's Zondags van dienst zijnde, geweigerd werd hunne gods dienstige plichten 's Zondags le ver vullen. iPioor de oversten werd aan een dezer jongens geweigerd over de vrije uren door het reglement nochtans voor zien te beschikken om zijne plichten te vervullen... Wij protesteeren krachtdadig legen deze houding en vestigen de aandacht der bevoegde overheden op deze onwet tige houding. Vrijdag morgen overleed de bevél- hebber van het brandweerkorps van Verviers in dramatische omstandighe den. Te 6 uur was er brand uitgebro-" ken op de verdiepingen van het huis der echtelingen Piedeferme, ruc des Palais. Na een uur werk waren de pom piers het vuur meester, wanneer zich plotseling hun bevelhebber, M. üytc- broeck ongesteld voelde. Onmiddellijk werd er een geneesheer ontboden. Toen deze bij den zieke kwam, was hij reeds bezweken. M. Uytobroeck was een der oudste officiers van policie van Verviers, waar hij in 1919 een brandweerkorps richtte. Hij legde proeve af van een opoffe ring zonder grenzen en een bijzondere bevoegdheid. Gedurende den oorlog be wees hij talrijke diensten aan hot le ger der verbondenen als inlielitings- agent. Als tragische bijzonderheid kam hier worden gemeld dat de vroegere bevel hebber van het brandweerkorps in de zelfde omstandigheden om het leven is gekomen.,- op- Onder deren titel verscheen in de socialistische gazet Vooruit (nr van 12 November 1933, b'z. 8) een even hatelijk als onzinnig artikel. Na den tekst van oen Onzer vorige artikelen te hebben aangehaald, waar het ging over de jaarlijksche retraite onzer propagandisten en waarvan te recht mocht geschreven Drie volle dagen hebben onze propagandisten te Drongen doorgebracht zonder een en kel wcOrd te spreken (hiermede wordt bedoeld eene retrsit9 in volle stilzwijgendheid) meent Vooruit daarbij de volgende besahouwingen te moeten maken De Kajottarsbewe" ging kon schoon zijn, maar een ZWIJ GENDE beweging Dat moet zeor ge makkelijk zijn voor menschen met een slappe rufjgegraat. Als bij ons de leiders golegenhoid zouden krijgen om ürio da^en bijeen te zijn, zouden we die dagen niet vargooien met zwijgen... Bij dit dwac3 geklets passen enkele wijze beschouwingen over de kunst van het zwijgen en de heerschappij over d» tong. Reeds de heidenen stel den dio kunst cp prijs; zoo was het b.v. regel bij de Pythagereërs, dat iedereen die hierbij wilde opgenomen worden, tevoren drie jaar lang in volledig zwij gen zich moest hebben geoefend. Zwijgen is niet slechts een rustpunt voor het danken en het vormen van groota besluiten, niet slechts een bron van edele gezindheid en zedelijke kracht; het is meer: de meest be trouwbare toetssteen der zelfbehear- schlng en wilskracht, «en geestelijke koningscopter van het karakter. Kunnen zwijgen is een triomf van den geest over het natuurverlangen, is het begin der verlossing uit de almacht der buitenwereld. Hal zwijgen is geen kinderspel wel een sluk koningsmacht. Hiermede zijn we mijlen var van menschen niet een slappe ruggegraat Dat ze eerst eens komen kijken naar een retrait zooals hooger bedoelde, dan zullen zij beseffen wat een karakter* vorming, wat 'n verrijking en verster king van den wil daarin ligt verborgen Allen, die eehte leiders waren, zijn Qn willen worden, moeten zelftucht bezitten. n groote Welnu, onder de moeilijkste oefenin gen tot zelfbeteugellng behoort juist het kunnen zwijgen Ieder naden-, kend mensch moet dit beamen. Alleen de socialisten kunnen dit misschien in twijfel trekken, maar voor ons ligt in dit miskennen juist da reden dat zij over zoo weinig echte leiders beschik ken. Praten..., praten-., en nog praten daarin zijn zij meesters; Maar daden stellen dat is wat anders. En hoe dikwijls praten zij er dan neg neven... en over hoeveel belangrijke zaken vergaten zij dan nog te spreken. In mijn fabriekelsvCn moet ik nog den eersten socialist ontmoeten die durft spreken om een vuilprater den mOn d te stoppen. We moeten den eersten socialist nog de stem hooren verheffen legen som* mige films. We wachten nog altijd op de eerste socialische aanklacht tegen de weer zinwekkende wielerkoersen voor ar beidersvrouwen en meisjes, tegen boks-of worstelwedstrijden vOop vrou wen. In hun illufctratiebiadje A.B.C. steken ze juist de loftrompet over al die walgelijkheden. Wij dagen hen uit eens naast elkaar t« leggen da aanklachten die zij en wij hebben gericht tegen de zoovele stof felijke wantoestanden waaronder de arbeiders gaan gebukt. Wij dagen hen uit e«ns naast elkaar te leggen de «VERWEZELIJ KINGEN»» die zij en wij tot stand brachten cm do arbeidersjeugd uit haar noodtoestand te redden. Laat ons besluiten. Wij Kajotters, leeren Zwijgen... on kunnen zwijgen inderdaad, en ala hot noodig is drie dagen nan een stuk. Maar, om beter en doeltreffender to kunnen spreken nadien. Aan ii, socialisten, geven wij den raad wat meer te zwijgen. Dan leert ge vóórzeker wat beter nadenken, en dan zult ge wat mindor dwazen praat vertellen. K, JQTTER»

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1933 | | pagina 1