Conscience herdacht HET KARTEL 160 GEBRACHT KajoKers in de Grootstad ~tt\ t. *xxl* jaargang hummer 269 Kerlrslratt, 9 «H 21 Aalgt. Telefoon 114. DAGBLAD 20 Ceatiemen Uitgever J. Van Nuffet-Do GendC Vlamingen, gedenkt uwe Helden Door het Davidsfonds Aalst heeft Vrijdag avond een aantal nieuwe belastingen gestemd. Ve opcentiemen worden op Lees in een volgend nummer het verslag over die zitting. De Verkiezingen in Spanje Publiciteit buiten het Arrend. AALST Agentschap Havas, Adolf Maxiaan 13, te Brussel Rue de Richclou, Parijs Bank Bulding/Kingsway, 20 Londres W. C. 2. ZONDAG 26 NOVEMBER H.Joannes Zonop7,17Zonif3,5f MAANDAG 27 NOVEMBER I933 H. Albertus Zon op7,18Zonaï3,58 V. M. 2 L. K. 10 Zoo hot voor Conscience een eer was, zijn volk te lecren lezen, dan zal 't voor hem een glorielilel blijven, al zijn wer ken en bockon te hebben gesebreven, om het Vlaamschc volk zijn volk op te voeden in en op te voeren lot het. ware, het schoone en het goede en in der waarheid mocht hij van zich zei ven getuigen. Ik heb u, mijn volk bemind, uwe mannen geacht, uwe vrouwen geëerbiedigd. En is zijn stijl uit de mode, al is zijn taal niet zuiver, toch blijft Conscience, de lievelingsschrijver van jong en oud; nog is hij bij machte de jeugd in geest drift te doen opgaan; hebben zijn no vellen en vertellingen nog die bekoor lijkheid, dat ze nog sleeds door de ou deren van dagen gretig worden gelezen en wel een>s een traan doen wegpinken, door de heerlijke en aandoenlijke lafe- reelen welke ze voor de oogen schilde ren. Gekende critici hebben hem wel eens zijn weekhartigheid verwelen, zijn overdreven sentimentaliteit; zijn een voudigheid die soms wel tot naïviteit overslaat, dat alles willen wij hem graag vergeven, als we het onmetelijke goede ovcrschöuwen dat de brave en geliefde volksverteller heeft geslicht. Want juist zijn pogen voor het zede- lijk-goede, zijn rustloos streven om ons Vlaamsche volk een liooger staande cultuur te bezorgen, hebben hem de verzorging van taal en stijl en gram matische voorschriften uit 't, oog doen verliezen. Conscience schreef niet om den broode schrijven en vertellen was j hem een behoefte, was voor hem een dwingende drang geworden. En dat men 'I niet uit 't. oog verliezer Wider Conscience was een letterkundi ge, geen taalkundige, geen philoloog. En omdat hij veel heeft bemind, wordt er hem ook*vele vergeven. Edoch, we loopen de geschiedenis vooruit. Hendrik Conscience werd den 3n De cember 1812 te Antwerpen geboren. Zijn vader was een oud-soldaat van de Franschc marine; Moeder was een Antwerpsche Sinjoren dochter. Dat 'egt uit, hoe het komt, dat. Conscience's geesteskinderen met Frasnche wendin gen en uitdrukkingen zijn doorspekt. Daar de jonge knaap ziekelijk was, genoot hij een zeer gebrekkig onder svijs, wellicht heeft Moeder Conscience, door haar Antwerpsche vertellingen rond den haard, er het meest toe bijge dragen, om den lateren romanschrijver en volksverteller voor te bereiden. Conscience werd opgeleid lot hulpon derwijzer de zoogenaamde tVtoniteurs van dien tijd van in zijn jonge jaren had hij dus gelegenheid zijn vols te leeren lezen in den echten zin van 't Woord. Maar het sein tot den opstand was gegeven; de Omwenteling- van 1S30 brak ïos en Conscience, blakend van vaderlandsche geestdrift, werd, als zoovele andere jonge mannen, vrijwil liger in het Belgisch leger. Hij bleef dat tot in 1830. Van toen af reeds broeide in zijn brein het grootschc plan: een vader landsche n heldenroman te schrijven, en het stond bij den betrekkelijk jon gen schrijver vast als dal plan. mis lukte, dan zou hij zijn lang gckoesler- rien droom een volksschrijver te worden voor altijd vaarwel zeggen. Hij stelde zich voor den heldenkamp der Vlaamsche gildemnmien tegen de Fransche veroveringszucht in "1302 hij Kortrijk, in een overgankelijk boek te vereeuwigen. Om dat grootsche plan uit le wer ken: om het werk in al zijn onderdec- len te ordenen en te schikken, heeft Conscience geen moeite, geen voetstap pen, geen opsporingen gespaard. Op aanraden van M. P«elepierrc. bi bliothecaris van Brugge, zat hij Ifet werk: De Leeuw van Vlaanderen noemen. Conscience lukte volkomen in zijn opzet «fDe Leeuw van Vlaanderen» ver schenen in 1838. Hij schonk zijn volk een echt mees terstuk. Hij werd gekend hij verwierf roem «De verschijning van den Leeuw van Vla-anderen is de merkwaardigste ge- beurtenis in de geschiedenis der Zuidnederlandsche letterkunde- so- dert 1830 en in het leven van Cons- c.ience. Hij had zijn woord gehouden; I» zijn nieuwe roman was een meester- j» stuk en bleef, alles te zamem geno- men, zijn bijzonderste werk... De stijl is vloeiend en kernachtig, hier en daar wel wal opgeschroefd, maar overal vol warmte en gloed. (Max Rooses-Nieuw Schetsenboek) Met dat alles, was Conscience toch nog al zijn moeilijkheden niet te bo ven gekomen, en was zijn geldelijke toestand verre van schitterend. Teleur stellingen, allerhande stonden hem nog te wachten. Op zeker oogenblik moest Conscien ce Antwerpen verlaten, gedwongen als hij was, door den drang der omstan digheden. Conscience had zich openlijk gekant verklaard tegen den afstand van een deel van Limburg en Luxemburg in 1839. De gevierde schrijver van den- Leeuw van Vlaanderen werd hovenierskneoht. Gelukkig maar voor een jaar. In 't jaar 1811 werd Conscience se cretaris benoemd der Academie van Schoonde Kunsten te Antwerpen. Nu mocht de brave man de geldelij ke bekommernissen laten varen. Ook dat tijdstip mag het vrucht baarste en. het schoonste van zijn schrijversloopbaan worden genoemd. De nijvre landman, die zijn Eigen erf beploeg t. Oogst altijd voordeel in. J. Fr. Willems. Aan de Belgen GanzendonckV, «De Loteling», «De ar me Edelman Het Yzeren Graf «Moeder Job» «Bavo en Lieveken», enz. enz. .We willen er niet meer opsom men, omdat we weten, dat elke Vlaming Conscience's werken leest of gelezen heeft en dus genoegzaam zijn gekend. Conscience wist als net één den han del en wandel, van het eenvoudige volk «van te lande» in pakkende grepen op 't papier te zetten. Hoe schoon heeft hij de Kempen, dfe hij zoo hartstochtelijk lief had, bezon gen! D.oor al de werken aan de Kempen gewijd, zweeft een gezond optimisme; een wonder dan ook, dat Conscience op al zijn werken den Stempel drukte van zijn diep kristelijke overtuiging, daardoor ook wist hij zijn handelende personen te idealisceren. In 1857 nam Conscience ontslag als griffier der Academie van Schoone Kunsten en werd nog hetzelfde jaar aangesteld als Arrondissementscom missaris te Kortrijk. Inmiddels ging de vruchtbare schrij ver voort met kwistige hand zijn volk niet heerlijke en lintelende perels le be deden. In Kortrijk verbleef de man 10 jaar; 10 jaren van vruchtbaren letterkun digen arbeid. In 1867 kwam de geliefde en vereer de Volksschrijver naar Brussel, om de plaats van bewaker of conservator van hel Wierfzmuzeum waar fr- nomen. j Daar zou de man blijven en... ster ven. VAN FRONTERS EN SOCIALISTEN Bij dit nummer behoort een bijvoeg sel en bestaat uit zes bladzijden. De verklaring van IVIinister Jaspar in de Kamer In den laalslcn lijd waren de staats fondsen ter beurs cenigszins gedaald. Zoo noteerde men Donderdag, ter beurs le Brussel, 935 fr. voor de pas in om loop gebrachte leening 1933, waarvan de titels een nominale waarde van 1.000 fr. vertegenwoordigen. Vrijdag trad voor deze leening verbe tering m en bedroeg de koers 910 cji KAJ0TTERSH0EKJE Dc stad willen de Kajotters verove ren. liun stad, waarin de massa le hóóp zit, op mekaar gedrongen, weinig licht noch lucht. Een half dozijn ge-* zinnen in één huis. Volkswijken, ach terstraten, smalle kokers vol gewoel en labeur van kleine luidjes. Arbeiderswij ken, waar men wroet en slaaft om de twee eindjes aan mekaar te knoopen^ Het jonge volkje daarlusschen joelt en lawaait. Ruimte moeten die gas ten hebben om hun levenslust bot te Meer dan 100 boeken heeft Conscien ce de wereld ingezonden, want zijn werken werden in verschillende talen omgezet, zoo «De Lcc«-:w van V+aare- deren» is in alle Europeesctie talen overgezet. Alhoewel men bij een Vlaamsch schrijver bezwaarlijk van romans kan of mag spreken liet ontbreekt hem al lo vaak aan ruimte en personen toch mag men van Conscience zeggen, dat men zijn werken verdoelen kan in le historische romans de reeds ge noemde Leeuw van Vlaanderen (1838), (Jacob Van Artcvclde» (1819), «De Kerels van Vlaanderen (1870). 2e in maatschappelijke romans of beter gezegd, novellen, «Baas Gansen- donck». «Hoe men Schilder wordt cn 3e heeft men no? zijn schetsen of lafe- reelcn van het buitenleven De Lole- ling Wat een Moeder lijden kan vieren cn hun jong geweld. Do straat y.'io fr., al dient er opgemerkt dat an-jop dan, met den boterham door moeder dere staatsfondsen eerder iets flauwer;in dc vuist gestopt. Jonge plantjes die noleerden. in T wild opgroeien. Deze kwestie maakt aan hoogephand De schooljaren gedaan een lange dc aandacht gaande en in de Kamer broek, moeder, want ik ga werken. Zon- sprak minister Jaspar er over, toen hij dagschc preé en uitgaan. Uitgaan Va- een overzicht gaf van, den financieelcn der leest zijn gazet. Moeder weet 'niet toestand. Volgens dc verklaringen van veel fc zeggen haar jongen gaat, wer- jden minister schijnen onze renten het ken, hij moet zijn verzet hebben. En ze slachtoffer le zijn van het wantrouwen peinst, binst haar, .verstelwerk' 's dat in hel buitenland ten aanzien van avonds. de staatsfondsen aldaar heerschl. Maar I Ze groeien op, de gasten. Zc lecren minister Jaspar wees er op, dat er in 'uin plan trekken. Ze hebben het leven jBelgie geen enkele reden tol wantrou- leeren kennen. Ze hebben bun kinema wen beslaat, le meer daar on-zc munt en ',un staminee. En ze hebben ook al volkomen stevig is. ccn meisje. Tiaar moet men mcö uit gaan er er voor betalen. Ze doen een jaar troep, en maken zich een paap keu ren goed dronken. Daarna trouwen ze, en ze werken en wroeten, zorgen heb ben ze. Het zijn dan menschen, op hun voorhoofd een rimpel, een paar scher pe lijnen over hun gelaat. De jeugd is voorbij. Andere jonge De leider der Katholieke Actie kabinetsvormer Uil. de verschillende beschouwingen in de Spaanschc bladen over de ont- kleppers spelen voor hun deur. En ze wikkeling van den polilieken toestand liggen door het raam; en denken aart Jn dit natste eren re muntte hij uit en ijkt, dat men algen\een aanneemt, dat vroeger, een brokje heimwee in de ziel. is ook door niemand overtroffen go- de toekomstige regeering zal worden Het leven spreekt tot hen, het heim- [gevormd door den leider der Katholieke ni-svolle leven. Zij zijn menschen van Al die werken zijn gekenmerkt door j «Accion Popular» scnor Jose Maria Gil grootstad, waar gaan z.e heen is er een scherpen waarnemingsgeest, een Robles. In sommige kringen wordt de ergens geluk voor hen cn bekoorlijken verte!- jeugdig* professor in de rechlewelen-' Hun jongen wordt groot. Hij ook schappen (Gli Robles is nauwelijks vier gaat werken. Van moeder mocht li ij en dertig jaar oud) reeds toegejuicht bij dat groepje gaan van jonge kerels als de «Spaanschc Dollfuss». als hij, twee stralen verder hebben ze Waar een ontbinding der een lokaal. Die komen goed overeen, zo 4. 'maken plezier. En moeder hoort hen socialistische partij praten, als ze met een paar kameraden Algemeen is men van meening. dat boven komen. Groote gedachten, groo- de toekomstige minister-president, zeer le plannen hebben die kerels. Ze'leeren strenge maatregelen zal nemen tegen van alles op hun bijeenkomsten, en ze dc socialisten. In sommige kringen durven zeggen wat ze meencn legen wordt zelf* beweerd, dat de socialist!- jan-en-alleman. Moeder kont hun Tied sche partij zal worden ontbonden. Gil reeds, ze zing het 's avonds als haar Robles zelf heeft zich echter hierom- jongen thuiskomt, trenf nog niet uitgelaten. aa ngenamen trant. Conscience heeft een gansche rij na volgers gekend en «gehad, die, de'eene min, de andere meer, hetzelfde genre hebben beoefend. Bij liet verschijnen van Geld en Adel (1881) het honderdste boek van Conscience, werd de schrijver een weer ga looze hulde gebracht. Onze schrijver mocht de zeld zame eer genieten nog binst zijn le ven werd hem door Antwerpen een standbeeld opgericht den 13 Augustus 1883. Maar, we preken Conscience na op de uurplaat des tijds was het jaar 1883 verschenen. Conscience, door ziekte cn jaren uit- gtpul, stierf te Brussel, op 10 Septem ber 1883. Het was voor moeder Vlaanderen en hare kinderen, een harde en En moeder spreekt er over aan de geburen, ze maakt er zich warm over. Ze vinden het zoo iels wonders, rouwende volk, al liet lief en leed had jonge gasten die gaan werken en van bezongen in onsterfelijke, onverganke- idealen spreken, en van verovering cri Jijke boeken. van de arbeidersjeugd aan: Christus. Sinds zijn 50 jaren heengevlogcn cn Hun zoon moet daar ook bij, bij die* nog steeds blijft liet Vlaamsche Volk Kajotters. 'Conscience verknocht en genegen; nog Als hun Kajotter thuis is, lacht moe- pijnlijke wordt hij gegeerd en gelezen, nog doet (Ier heel den f.ijd door. Hij'kan zoo io- ag. gansch hel "Vlaamsche land was.hij de jonge harten trillen en blaken viaal haar helpen, met een zotte sla» zegt niet veel, maar moet toch liet fijne weten n. slc 'luIde «e brengen aan het stoffeliT* Binst die spannen Cïjds verschenen overschot immers zijn aandoe rul ijkste. zielroe-j rendste novellen «Blinde Rosa», «Baa% in treurnis en rouw gedompeld. 'van nalionalen trots en vaderlandsche tusschcndoor. En vader Het was de uitdrukkelijke wil van den fierheid 1 woTden0'16 'e An'WerPen be8ra'°n le ivan die Kajotlerij. Dat bestond in imn- We zijn bot Davidsfonds innig dank- "en tijd niet. Maar die mannen meencn dagen na het afsterven, werd de baar, omdat het voor Maandag 27 No- 'iel, tooh, ze mogen er zijn. En hun pas- ge ie it en diopbetreurrle volksvertcl- vember a.s. een luisterrijke Conscien- 'oor, hun proost zeggen die mslén er e nt.werpen op hef Kielkerkhof ce-hulde heeft op touw gezet. daar moot ik eens mod gaan klappen' Alle Vlaamseh-voelendo mensehen En de Kajotter werkt, en bidt en leeft van do stad on den builen zullen liet zijn Kajottersleven in dc grootstad als plicht en eer aanzien op die groot- Want hij is een kind van de grootstad sche feestviering aanwezig te zijn. en hij houdt van zijn stad. Zij iszijn werkterrein. Veel is daar nog te doen Gij zult uw Vaderland beminnen, Maar hij is niet alleen, en paraat staat en zijne taal cn zijnen roem (Cons- zij. de nieuwe genera' i'e in de moderne piencejj, F p, grootstad, K. HAJEE. begraven, 't Was een begrafenis, die men vorstelijk mocht noemen. Gansch het Erkentelijke en. rouwende Vlaande ren was er tegenwoordig, om een laai buide van den. man die van dat Zie onderaan volgende kolom.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1933 | | pagina 1