Briefwisseling Plaats aan de Jeugd Christus Koningfeest De Gebeurtenissen in Spanje DE VOLKSST] XXXXe JAARGANG NUMMER 241 Kerkstraat, 9 en 21 Aalst. Telefoon 114. DAGBLAD 2O Centiemen Uitgever J. Van Nuffel-De Gendt. (Bublioiteit buiten het Afrond, AALSX ft Agentschap HAVAS, Adolf, Maxlaaa A3, le. gfussel Jiue de ftic&eleu» Parijs Bank Buiding/Kingsway, 20 Londres W. C. 2< Zondag 28 October H. Simon Zon op6,31 Zon af4,3i Maandag 29 October 1934 H. Narcissus Zon op6,33 Zon af4,36 L. K. 30 N. M. 7 "Wij Tieren voor de negende maal bet feest van Christus Koning en we doen het wederom met geestdrift en innige gods vrucht. Eerst en vooral danken wij Z. H. Pius XI voor die instelling!... Jesus door het Sanhedrin ter dood veroordeeld, ant-, woordde aan Pontius Pilatus, toen deze Hem vroeg Ge zijt dus Koning Ja, ge hebt. het gezegd, Ik ben Koning Reeds vroeger had Christus doen kennen dat Hij de opperste Vorst was Alle tnacht is Mij gegeven in den hemel en op aarde En nog, sprekende van het laatste oordeelDan zal de Koning spreken tot dezen die aan Zijne rechterzijde zullen staan We zouden nog ter staving van dit Ko ningschap kunnen aanhalen wat David, Isaïas, Daniël er van voorzegden. St. Jan de Evangelist, en de groote apostel Paulus bewijzen ons ook dat door de schepping, door de menscliwording, door de Verlos- - sing, Christus de Koning van geheel het mensclidom is. Dit Koningschap is wel van geestelijken aard, want het wordt uitgeoefend bijzonderlijk en vooral op den geest, het hart en den wil van den mensch. Christus is het licht en de waar heid, Christus is liefde, Christus is de weg en het leven. Christus heerscht over de enkelingen, doch ook over gansch de samenleving. Het laïcisme of het leeken- dom wil Christus van kant zetten en de burgerlijke maatschappij onttrekken aan het gezag van den God-Mensch. Nu, dat Koningschap kent geen palen, noch voor den tijd, noch voor de ruimte. Zoo mag Christus en Zijn Kerk het recht uitbazuinen en eischeu dat de tijdelijke maatschappij de officieele erkenning vau het Koningschap van den God-Mensch toetrede en aan de geestelijke wotten der Kerk onderdanig weze, alsook beoefene een officieele openbare eeredienst. Deze wettige vordering is ten andere de voorwaarde van den vrede en den vooruitgang der volkeren. En dit feest moest ingesteld en moet gevierd worden, want het komt niet over een met het H. Hertefeest immers dit laatste hemelt de liefde "\an Jezus tot de menschen op, terwijl het eerste luide wil verkondigende rechten van het algemeen Wereld-Koningschap over de enkelingen en de samenleving. Het laïcisme durft houden staan dat de religie eene zaak van loutere private orde is' met dewelke de openbare machten niet moeten bezig zijn. Dit feest tracht overal te verspreiden dit gedacht van den onver- getelijken Kardinaal Mercier De bijzon derste misdaad welke de ivereld thans uitboet, is anders niet dan de officieele geloofsverzaking der Staten Het laïcismus miskent de bovennatuur lijke werkelijkheid. Christus Koningfeest herinnert aan de menschen dat hun het bovennatuurlijke niet mag ontbreken en aan de samenleving dat het bovennatuur lijke door Christus verpersoonlijkt is. Het laïcismus is onverschillig aan alle godsdiensten. Christus Koningfeest ver kondigt de rechten van den eenen, waren Koning. Christus heeft Koninklijke rechten op de zielen en zijn sociaal Koningschap strekt zich uit over alle volkeren, 't Is eene vergoeding en eene eerherstelling van de officieele geloofsverzaking. In dien geest feesten wij Christus Ko ning. Wij blijven niet onverschillig aan de betoogingen van het laïcismus. Wij bidden dat het sociaal Rijk van Christus ons toekome wij zuilen Christus doen heerschen in dc maatschappij, zoowel als in de familie en bij iederen enkeling, zoo veel het in onze macht ligt. Herinneren wij ons wat de slachtoffers der Mexikaansche martelie hebben ge sproken en gedaan. Met den kreetLeve Christus Koning .'op de lippen, schonken zij hun bloed en hun leven voor de een ige góede zaak. Ons leven, ons streven, ons strijden, ons lijden... ons sterven zullen daartoe gebruikt worden. Dat Christus - Koning - Eucharisticus heersche overal en bij allen MARC. Heer Senator Moyersoen heeft vol genden brief aan de redactie van het li beraal weekblad gestuurd Aalst, den 24 October 1934. Den Heer Hoofdopsteller van «De Liberaal» Groote Markt, T/S. Mijnheer de Hoofdopsteller, ln uw nummer van 14dezer, stelt ige de vraag aan «De Volksstem» betrekkelijk de waarborg die ik vroeger heb gegeven aan de Ban- que d'Alost, en wel namelijk hoe veel er me uit dien hoofde aan in terest is betaald geworden. Ge zult me toelaten in de plaats van «De Volksstem» te antwoor den. Voor die borgstelling is mij rechtstreeks, noch onrechtstreeks 'n centiem betaald. Dit is zoo natuurlijk, dat ik zelf niet kan ver staan hoe zu.lke vraag door U kan gesteld worden. In 1932, op1 verzoek van het Schepencollege, heb ik in de bank een kredietopcninig gevraagd van 500.000 fr. om geld te verschaffen :aan het Werkloozenfonds, om de leeraars van Muziek- en Teeken- school te kunnen betalen. D|ie kre- dielopening is door de Stad volgens haar vermogen afgelegd De Stad heeft aan de bank den gewonen interest betaald voor de •ontleende sommen, zooals. zij ten •andere bij het gemeentekrediet in teresten betaalt op hare krediet opening. Ge vraagt ook wie de schuld draagt dat er zooveel aan de Ban- que d'Alost is ontleend geweest M. Moyersoen draagt er de schuld van, omdat hij te veel stra ten opende, le veel onteigeningen 'deed in een woord door zijn bouwpolitiek. Ik wil u vooraf doen opmerken idat een kredietopeninig niet dient om bepaalde werken te betalen j maar enkel een voorschot daar- stelt op de te ontvangen belastin gen. Maar van bouwpolitiek gespro ken. Ge beknibbelt mijn bouw politiek. Mag ik u doen bemerken 1. dat al de voorstellen die ik gedaan heb, de algemeene goedkeu ring verworven hebben én van het Schepencollege, én van den Raad. 2. dat het openen van straten eene noodzakelijkheid was, vermits er in Aalst sedert den oorlog meer dan 2.5Q0 huizen zijn gebouwd; en dat die politek heeft bestaan in het opmaken van een algemeen plan, waarin lanen, parken of hovingen, straten en pleinen zijn voorzien, derwijze dat de bouwingen voor taan zouden geschieden volgens een algemeen rooiingsplan en niet op «goed valle 't uit» zooals liet vroeger maar al te dikwijls sohiedde. Waar zoudt ge die 2.500 huizen hebben gebouwd, indien er geene nieuwe stralen waren aangelegd Ik verzoek u dit antwoord te willen inlasschen in het eerstvol gend nummer van «De Liberaal» en bied U, Mijnheer de Hoofdop steller, de uitdrukking mijner be leefde groeten. Onze Markt overstroomd met Engelschen haring Ofschoon het haringseizoen voor de Belgische visschers slechts in Decem ber-Januari aa.nvangt gaan de vis-schers van Nieuwpoort en Oostende er nu reeds op uit. In de Iersche wateren wiordt jacht gemaakt op een bizonder fijne en frissche baringsoort die ver kocht wordt tegen 180 fr. de mand (3.50 fr. tot 3,60 fr. het kgr. De Engelsehe visschers, vissollen heel het jaar door: in de Lente ten Noorden van Schotland; in den Zomer ten Oosten van Schotland; in de Herfst rond den Noordluinder en in den Win ter nabij Yarmouth en Lowestoft. D,e Fransclie en de Hollanders doen even- zoö, te meer daar deze laats ten om zeggens de territoriale wateren niet verlaten moeten. Dit jé.ar is de haring vangst zoo overvloedig op de Engelsehe kusten dat meer dan 2000 ton opnieuw in zee moest geworpen worden, bij ge brek aan koopers. De Engelschen po gen bovendien hun te veel nog kwijt le geraken op Belgische en Hollandsche miarkten. Ze bieden thans haring le koop aan waarvan de prijs afwisselt tusschen 20 en 30 fr. de mand. Deze ha ring is ongetwijfeld van mindere hoe danigheid dan deze door do Belgische visschers aangebracht. Het verschil in prijs is echter te aanzienlijk dan dat dg koopers, lang' aarzelen «q.udens Socialisten en Communisten aan 't werl! (Pje snelberichten uit Spanje brengen eiken dag nieuwe, ontzettende bijzon derheden over de gruwelen gepleegd door de opstandelingen, die een tweetal weken meester waren over het mijnge- gebied der Asturiën Onschadelijke gevangenen werden gefusiljeerd. Men spreekt met den meesten lof over de guardia civile, die in kleine groepjes verdeeld, aan geen overgave wilden denken en afgemaakt werden. Bij de Turon-mijnen werd o.m. een hunner kantonnementen aangevallen bij middel van dynamiet, granaten en vuur wapens. Van de acht wachten die den post bezetten, werden er 4 gedood en 2 gekwetst. Deze heldhaftige tegenstand heeft zich op verscheidene plaatsen her haald. Men wijst ook op de wreedheid der rebellen die herhaaldelijk onschadelij ke gevangenen vermoord hebben: Zoo werden te Turon vijf ingenieurs, ver scheidene bedienden, de pastoor der parochie en acht «broeders» leden van een godsdienstige onderwijzende orde, gevangen genomen, voor 't kerkhof gebracht en gefusiljeerd. Een luitenant-kolonel en een ma joor der karafoiniers die te Oviedo ge vangen werden genomen, werden naar Turon overgebracht, waar men ze neer schoot zonder vorm van proces.. Een communistisch republiek uitgeroepen Te Langreo, waar de kerk in brand werd gestoken, en de pastoor hoogst waarschijnlijk gefusiljeerd, hebben de opstandelingen een plaatselijke repu bliek uitgeroepen, bestuurd door een revoluitionnair comiteit, dat de munt al gauw afschafte en een stelsel van op^ eisching-bons instelde. Deze bons wapen opgemaakt voor eetwaren, schoenen, kleedingstukken, enz. Dit stelsel heeft, echter niet. belet, dat overal geplunderd werd en dat ze kere leiders de hand legden op al wat ze maar konden vinden van klinkende munt. Te Mieres publiceerden de commu nisten victorie'bulletijns, den zegepraal der revolutie in Spanje uitroepend en men kon gedurende verscheidene da gen, licht geloovijge arbeiders zien, die paar de lucht stonden te turen in de hoop er een der aangekondigde vlieg tuigen met de sovjet-ster te zien op dagen. B-ij de duizend begrafenissen te Oviedo. Na de bloedige onlusten Uit Oviedo De ministers van Oorlog, van Rechts wezen en van Openbare Werken zijn alhier aangekomen waar zij een der gaisthuizen bezochten om zich in te lichten over den toestand der talrijke gekwetsten die er verzorgd worden. De laatste dagen werden een dui zendtal personen ten grave gebracht... Er zijn 400 guardia civile toegeko men om tot politie-verrichtingen in de mijnstreek over te gaan en de burgers te ontwapenen. Voor het oogenblik bevinden zich 22.000 man troepen in de mijnstreek. Andere gruweldaden In het liberaal Algemeen Handels blad» geeft G. Nijpels, volgende bijzon derheden over de gewelddaden van de socialisten in Spanje. Het meest aangrijpende verhaal over de gruwelen, die Oviedo heeft beleefd in de tien dagen van de roo.de terreur, heeft de Madrileensche «A.B.C.» gekre gen van een kapitein van het garnizoen aldaar, die naar Madrid gestuurd was om er verslag uit te brengen over de Operaties. Van uit een gebouw, waarin hij stand field., heeft hij onder andere den broe der-overste van een klooster door de opstandelingen zien weghalen, mishan delen, kruisigen en ten slotte verbran den. Hij heeft een klooster zien in de lucht vliegen mét zijn bewoners. Hij vertelt van het ontzettende lot, dat de arme nonnen van een kloosterschool bescho ren was. Men kan in Spanje in een dagblad overigens veel schrijven. Veel meer dan hij onis. En zelfs in katholieke bla den al3 «A.B.C.»Maar toch niet alles. En zoo eindigt het Madrileensche blad dit afgrijselijk verhaal met de woor den: «Die kapitein, die getuige was van het beleg en de bezetting van Oviedo, ver. telde ons nog meer. Iets, dat wij ech ter niet durven putoliceeren vanwege de gerafinee.rde wreedheid en "de perversi- Zie hier neven. Op 't Congres der Katholieke Unie zijn de jonge katholieken rechtgestaan en ze hebben er hun stem laten hooren. Geen oude, heesche rochelstem uit 't een of ander hospice. Maar 'n Gollegestem 1 'n Studientenstem Iets met den klank van «Omver eri er over! Jong jeugdig naar-buiten-slaan- de, opgewekt Zooals het de jeugd past. Wie «Rex» leest en L'Hsprit Nou veau», weet in welken toon de Bra- bantsche jongeren spreken... Niks dat nog deugt Al het bestaande is uit den boozei... Het parlement vooral moet er aan Senaat zoowel als Kamer (la boite (Ten face Een der jonge gasten zegde het zeer typisch De parlementairen begrij pen niets en kunnen niet begrijpen Wij vragen wat nieuws. En hier komt het op aan. Wiat vragen zij Als de parlementen niet deugen, dan moeten ze verdwijnen, natuurlijk. Dan komt er iets anders in de plaats ...en wat Een dictatuur Volgens sommige jonge Brabanders wel. Volgens anderen niet.Deze willen een Gorporatieven Slaat... met een verte genwoordiging van de belangen... Ja, ja... dat oude woord... een woord dat dertig, viertig jaar geleden door de jonge katholieken werd uitgesproken; de vertegenwoordiging der belangen wordt weer jong. Nihil novi sub sola I Niks nieuws onder de zon Helleputte heeft er voor gestreden... ^erhaegen, heel de Volksbond was e? voorstander van... Maar die gedachte kreeg nooit vas ten vorm. Men sprak toen zoowel als. nu van een wetgevende Kamer waarin de groo ve Nijverheidstakken textiel, metaal, bouw, mijn, zeevaart enz. zouden ze telen. Waar werklieden en bazen zete len, hunnen spreek zouden hebben. Men heeft Dat een tijdeke bedeesd weg, toegepast op de gemeenteraden. Maar 't leverde niets op. Het bracht geen sikkepit verandering. En voor de algemeene politiek bleef het steken. Heeft het ding zoolang moeten groei en en is het nu rijp Zal de corporatieve vorm ons nu redden uit den poel waarin we verzon ken liggen Ja, zeggen de jongeren. Ja beslist! En ze redieneerein voort Als de niensichen spreken uit de verschillende vakken en takken der nijverheden zul len ze spreken met kermis van zaken, wat met de huidige parlemente.n onmo gelijk is. In de plaats der wilde vrijheid moet er een geleide economie komen. En die economie kan maar geleid worden door de beste zaken-menschen uit handel en nijverheid. Zij zullen werk, loon, arbeidsduur, prijs, winst, inkoop en verkoop enz. berekenen. iDjit kan geen parlement. Zoo zullen wij overproductie vermij den, crisis vermijden, bloedige om wentelingen vermijden. Zoo zullen wij verlost geraken uit de droge, steriele politiek, die ons doodt. De bedoeling dier jonge mannen is dus zeer edel. Hun jong bloed kan zich niet schik ken naar den treuzelgang der tegen woordige tijden. Er wordt .gecongrest., en geconferciï- ciert en gepalaberd op alle hoeken van den aardbol en we blijven alle dagen even ver. En de jongeren zeggen 't Moet uit zijn met dien lammen boel Laat de mossels vaislklissen op de mosselbanken wij willen door volle zee, met open zeil, naar een nieuwe we reld... Da-t is schoon gezegd. En als we dat lézen hebben we veel kriebeling om toe te juichen en hard! Mussolini was jong, zeggen ze nog. Dol fuss was jong. Hitler is jong. Napoleon was jong, toen hij de we reld overwon en zijn generalen koo-3 hij niet onder de oude peten. Allemaal waar, jongens Het ge beurt maar al te vaak, dat de ouden! u in den weg staan en zoo de wereld berooven van haar laatste krachten Doch, een minuutje. Lu/isiter eens naar de wijze woorden van M. Poulet bij het slot van het Con gres «Wij hebben met tevredenheid naar onze jongere vrienden geluisterd, zegde hij. Wij hopen ze toekomend jaar opnieuw te ontmoeten met bepaalde voorstellen. Bepaalde voorstellen Schreef La Libre Belgique niet. zuur spottend Zij weten nog niet juist wat ze wil len, maar ze willen het hardnekkig en vurig. Daarom bepaalde voorstellen I En... goede voorstellen We gaan niet akkoord met een an der blad dat deze week schreef Er kome wat wil, als 't maar nieuws is!» Neen, zoo niet het nieuwe moet beter zijn dan het oude. E,n waarom zou het niet beter zijn Is de wereld niot onderhevig aan gestadige verandering? Schreef Thonissen, de gewezen katho lieke minister, niet 80 jaar geleden een heel boek over «Le Progrès indéfini»? Verre van de jongeren te wantrou wen, begroeten wij 'hen met genegen heid en geestdrift. Spreken ze ee.n taal die voor sommi gen nieuw klinkt, zooveel te beter waarom moet het altijd oude rommel zijn In onzen tijd van klankfilm, radio en stratosfeervluoht mag het nieuwe ons niet verwonderen nocih afschrikken. «Plaats aan de jeugd weze de lens. Wij .stellen in de jeugd ons betrou wen. Wij vertrouwen dat ze haar taak be grijpt, met den ernst, 'welke de eeuwige heilige princiepen van ons katholiek ideaal van haar vergt; niet dit diepe, onverwoestbare verantwoordelijkheids gevoel, dat onze voorgangers heeft be zield. Wij dragen in ons de blijde verwach ting dat het lot der wereld na ons zal berusten in de handen van jonge man nen, gemerkt met het teeken van den H, Geest, gezalfd met de kracht der on- krenkbare strijders; in de handen van jonge katholieken die steunen op God en strijden voor den Heer. EGO. teit der instincten, die het verraadt. Voor ons fatsoen en voor dat van Span je.» Van de andere steden, waar de roode hervormers dagenlang de baas waren, lfwamen soortgelijke rapporten, ln Gijon, waar ze twaalf dagen regeer den», werd de priester, die er bestuur der was van het Asturiaansch Lyceum, vastgebonden, met .petroleum overgoten en levend verbrand. Bij de bestorming van de kazerne van de Spaansche troepen, werden een veertigtal burgers, waaronder twintig politieagenten, twaalf kanunniken en priesters en verder monniken, voor de roode soldaten uitgejaagd als schild. Een gevangene, die van angst gek ge worden was, werd door de roode gevan genbewaarders uit een raam geworpen en beneden afgemaakt. De marteldood van den pastoor van N.avas In het laatste nummer van «El Ma li» wordt een omstandig verhaal mee gedeeld over den marteldood van den Z. E. H. Jozef Morta, den pastoor van ,Navas, die m den bloedfgqn nacht yan 6 op 7 Novemiber het slachtoffer werd van den godsdiensthaat der Catalaan se!) e revolutionnairen. Zos1 jaar geleden stichtte M. Joan Fe mel in een der lokalen van de Arbei- derscooperatie te Navas een school ter opleiding van aanstaande communisti sche jeugdleiders. De .oud-leerlingea dezer school waren de aanvoerders vaiï de revolutionnaire 'benden, die op 6 Oc tober de bolsjewistische revolutie heb ben uitgeroepen. Des namiddags bezetten de anarchis ten het gemeentehuis. Hun eerste slachtoffer was de parochiekerk, die' werd in brand gestoken. Toen de kerk in lichtelaaie stond, gingen communis ten naar den pastoor met het verzoek de Sacramenten der Stervenden te komen toedienen. Nauwelijks was men evenwel op straat of de priester werd beschimpt en geslagen en moegeslourd naar zijn kerk die brandde als een fakkel. Onder, het hoongelach zijner beulen, moest hij het aanzien dat de schandelijkste hei ligschennissen werden bedreven. Teii slotte sleurde men de pastoor naar het kerkhof war hij met revolverschoten werd afgemaakt.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1934 | | pagina 1