ln de Katholieke Unie
Sond tiet
8. Barbarafeest
Samenwerking tusschen
School en Jeugdbeweging!
Be zaak tegen de Politie»
Commissarissen van Btussel
IE
Het Bezoek der Afgevaardigden van de
Rcomsch-Katholieke Staatspartij
Fransch-Duitsche Handelsovereenkomst
XXXXe JAARGANG NUMMER 280
Kerkstraat, 9 en 21 Aalst. Telefoonlij. DAGBLAD 2 O Centiemen Uitgever J. Van Nuffel-De Gendt.
{Publiciteit buiten het Arrond. AALSX ft Agentschap HAVAS. Adolf Maxlaan ÖL3, jte Brussel r—Rue de Richeleu, Parij% Bank Buiding/Kingsway, 20 Londres W. C. Z«
-Z2)
iS
coffi
n SI
izon
thei
11
(Folklore)
Nog cene volksheilige in den vollen
zin des woords. Men verhaalt in de ge
schiedenis dat deze heilige niet alleen
eene zuivere maagd maar ook een bloed
getuige of martelares was, omdat zij
Christus beminde en den hemel hield
voor haar vaderland en haar. thuis.' Ze
werd daarom vervolgd en door haar ei
gen vader op barbaarsche wijze met het
zwaard gedood.
Zij is de patroon.es der Busseniers,
KqlvenieT>„ Koolgravers, Wapensme
den. gevangenlied'en, vuurwerkmakers,
poederfabrieken.
Men noemt ze ook Barbete en Barbe.
.Van daar de vlaamsche namen Babe,
Serfcel, Bay, Bayken, Barbele, Barbelke,
Babeken, Bancke, Barbaar, Batte, Beb-
be, Barre, Besten, Beetke, Beelken,
Beels, Beiken, Sanbarbe.
Wordt gediend tegen de onvoorziene
cn schielijke diood.
Men beeldt ze af met een toren waar
in drie vensters zijn aangebracht, om
de geheele goede reden dat haar vader
vn die gevangenis haar opsiool. en zij
in zijne afwezigheid eene derde venster,
tör eere van die H. Drievuldigheid, dccci
bijmaken. Het zwaard barer martelic
draagt ze in de hand of steunt er op en
een kelk met hostie daarboven verzin
nebeeldt 'den bijstand die zij verleent
aan de stervenden, die haar aanroepeft
met betrouwen.
Een dichter zingt
•t Was donker in dien kerketoren
Voor de eedle ïVlaged Barbara;
Doch in haar ziel kwam 't blijde gloren
Van Gods Licht en Zijn gena
Geen schatten konden haar bekoren
Geen wellust kon haar welkom zijn.
Daarom viel ze in haar vaders toorn
Die 't leven haar ontnam met moed;
Zij had aan God heur trouw gezworen
En dien bezegeld met haar bloed
Men weet te houden staan dat de de
votie. zoo verspreid alom in ons land,
dagteekent. alhier, waarschijnlijk van de
10e eeuw, wanneer hare relikwieën naar
de gentsche Sint Baai'sabdij overge
bracht werden.
Allen die in gevaar verkeeren, aan
roepen deze machtige heilige, cn zoo
komt het dat zij als pafcroones. verko
zen werd door do mijnwerkers en de
koolmijners, door de soldaten.
Voor de dood en is er geen kruid cm
eten» zegt het spreekwoord. Dus be
reid zijn, gereed zijn altijd is het
wachtwoord.
S. Barbara naar eene gcede dood
smeeken is prijzenswaardig.
In haar leven wordt er verhaald, dat
ze vooraleer te sterven, God verzocht al
deze bij te staan die haar in stervens
nood zouden aanroepen en hun zou toe
laten de H.H. ^Sacramenten te ontvan
gen.
We zuilen dus weldoen mee te bidden
met nen dichter
O Lieve Sinte Barbara,
Ons patronesse in bangen nood,
Vraag Gij voer ons bij Gods genê
Na heilig leven: goeden dood
Meest in alle kerken beslaat eene
confrérie ter eere van de tl. Barbara
tegen den onvoorzienen dood. Oude
broederschappen zijn aan te stippen in
onze oudste kerken. Ook daar vindt
men een altaar ter liarer eer. z.ooals te
Aalst in S. Marten, Ic Gent m S. Baafs,
in S. Michiels, in S. Niklaaskerken, enz.
Op dezen dag is het gedurige aanbid
ding iri talrijke kerken. Zij' is "de be
schermheilige der parochies van ,ErU
velde-ltiemen en Maldegcm, alsook van
liet Jezuilencollege Ie (lent, in de Sa-
vaen- of Slefaansstraat, waar vroeger
een heiligdom ter barer eer was opge
richt. Thans nog is de rconfrérie der
Goede Dood er zeer bloeiend.
Te Brugge bezat vroeger de S. Ba-
siliuskerk in 1159 dc linkerhand der
heilige, sedert 1810 wordt een deel er
van in S. Jacobskerk bewaard. Te Diest
vierden vroeger de kolveniers, le Dix-
muide de Kamer van Rhetorica, te Aalst
de Barbarislen en te Gent de Kamer der
'Barbelen hun patroonfeest.
Rond den Heerd komt nog. eens lus-
sehen en houdt slaan dat de vrome
christenen bij hun avondgebed voegen;
Sinte Barbara, machtig schoorse kreone
[draagt
boven alle maagden en de martelaressen
schoone juffrouw sta mij bij
late mij hebben een goe biecht,o oude
Tgoe berouw
eer ik van de wereld scheiden zal.
Mocht dal ook onze smeeking we-
zen 1. MARCa
Het Feestmaal
Dc Katholieke Unie. van Belgie heel't
Zaterdag avonïd een groot feestmaal
gegeven ter eere van de afgevaardigden
der 11.-K—Staatspartij van Nederland,
die Zaterdag namiddag in Pa'tria een
konferencie hebben gehouden.
Die eeretafel was voorgezeten door
staatsminister Poüllct, omringd door.
aan zijne rechterzijde Mevr. Van Cau-
wclaert, M. Aalberse, Mevr. Poullet, M.
Poneelet, Mevr. Van de Vyvefe; Minis
ter Van Gauwelaert. M. Teulmgs, Minis
ter. Rubbens, M. Moyersoen, M. Carton
de Tournai, Mijnheed Heyman, M:jnh.
Carnov, M. Jansen, M. De Schrijver
aan zijne linkerzijde: Mevr. Van Isac-
ker, M. De Brüyn, Minister du Bus de
Warnaffe, MM. Carton de Wiart, Ber-
ryer, Tibbaut, Van Caeheghem, Sap, Van
Ackere, de la Barre, Delvaux.
Bij bet nagerecht werd door M.
POULLET een heildronk ingesteld aan
de Nederland'sche afgevaardigden en
aan de liceren Ministers Rubbens en
du Bus de Warnaffe, onze twee iong.-
ste ministers.
Het orkest, dat het feestmaal op
luisterde, speelde het Nederlandsch
Volkslied en dc Brabangonne.
M. AALBERSE dronk op de eendracht
en de liermonie tusschen de katholie
ken van Nederland en Belgie,
Rede van Minister Rubtsns
Minister Rubbens hield dan eene re
devoering waarin hij zegde
Of de Katholieke Unie gelijk had
deze vergadering' heden te beleggen,
hoeft niet meer bewezen te worden.
Reeds lang wisten wij lioe de Roomseh
Katholieke- Staatspartij' van Nederland
ten overstaan van de hooge en moeilij
ke eischen van dezen nieuwen tijd, met
helder inzicht en i'orschen moed, beslist
had zich in het openbaar leven van de
ze niejuiwe eeuw niet te laten verdringen
maar integendeel den toestand le be-
heerschen, ten einde hem te kunnen
richten naar de redding van het ge-;
meenebest van de christelijke orde.Van
daar die breedopgevatte en kranig uit
gevoerde partij-organisatie.
Er is echter daarnevens in het open
baar leven van Nederland nog veel meer
dat van aard is onze Belgische katho
lieken belang, in te boezemen. Daar is
tusschen die beide een drukgebied der
katholieke kuituur in Nederland met
haar talrijke takken van kunst en we
ienschap waarin durf en degelijkheid
wedijveren, met haar voorbeeldige so
ciale wetgeving, waaraan de. naam van
professor Aalberse blijft verbonden
met haar voorbeeldige radio, en liet
voorname gemeenschapleven.
Wij welen ten slotte hoezeer dit al
les bij onze Nederlandse he geloofs
broeders nog overkoepeld wordt door
intens .godsdienstleven, ook op prin-
ripieelen en streng orthodoxen grond
slag gesleund.
Daarom, alsmede om uw groote en
schoone katholieke aklic cn om uw
machtige bijdragen lot, de bevordering
der katholieke gedachten in de inter
nationale sfeer, koesteren wij, Bel
gische katholieken, het vurigste ver
langen Katholiek Nederland beter en
beter te leeren kennen en waardeeren.
Gij zoudt voorzeker de eersten zijn
om het mij ten kwade te duiden, moest
ik U niet zeggen dat ook wij wat heb
ben le tonnen en te zeggen. Ik wil
daarover lieden niet uitwijden. Maar
hebt gij Nijmegem, wij hebben Leuven;
gij hebt de Roomisoh Katholieke Staats
partij, wij hebben de Katholieke Unie.
Onze sociale wetgeving- wedijvert met
de uwe- en onze sociale inrichtingen
hadden reeds dikwijls de gelegenheid
met de uwe te verbroederen hebt gij
do Graal, wij hebben de K.A.J. liet
jeugdverbond de biograaf van den
groolen Scliaepman, droeg den groo-
ten naam Persyn en wij weten trou
wens genoeg hoezeer dc Katholieke
Vlamingen en Katholiek Belgie voor
uw geest een beeld oproepen van harte
lijkheid en van vruchtbaar, geestelijk
leven, die gij van uw kant voorzeker
nader dient te kennen.
Ik wil niet nalaten, bij al deze mo
tieven van Katholieke toenadering, U
nog ie wijzen d£ groot§ motieven
van politieleen en ekonomischen aard,
die Hoilandi en Bólgie in dezen moei
lijken tijd zoozeer bp elkander, aanwij
zen.
In 1932 zegde Professor Aalberse te
Gcriève Ik doe een beroep op allen,
sp werkgevers- en werknemers, op de
volkeren van al de deelcn der wereld
om onze krachten te vereenigen, liet is
de tijd niet meer voor klassenstrijd,
partijtwist en afgunst tusschen de vol
keren. Zeker wij moeien ons hoeden
voor een overdreven pessimisme. Al
leen is ons geoorloofd een optimisme,
dal gebaseerd is op de heilige gedach
te, dat wij, als wij allen, werknemers
en werkgevers, volken en staten, met
een oprecht geweten doen wat in ons
vermogen ligt, mogen vertrouwen dat
God ons zal helpen.
Zijn deze woorden gegrond voor
gansch de internationale sfeer, ze zijn
öizonder waar voor de betrekkingen lus-
achen Holland en Belgie. Moge 'de dag-
van heden daartoe bijdragen.
Toespraak van Minister
Ch. du Bus de Warnaffe.
Het woord werd dan gevoerd door Mi
nister Ch. du Bus de Warnalle, die de
Nederlandsche afgevaardigden bedank
te om hun bezoek, dat de beteekenis
draagt van de eenheid in de broeder
lijkheid, welke over de grenzen heen
alle kinderen van de Kerk moet samen
snoeren. Die Nederlanders leeren ons
wat zij in h|um land in hot teeken der
katholiciteit hebben tot stand gebracht.
Uit Nederland komt. ons ook en vooral
ëcne groote les, welke ons leert dat de
vrede van de gewetens kan worden be
reikt den-dag dat-; üe*"Slaat de -wijsheid
zal hebben de vraagstukken van geeste
lijken aard te onttrekken aan de enge
partijtwisten. In Nederland is dc school-
vrede een feit sedert 1920, omdat de
Anliwoord-Memorie der regeering m
191G den moed had te erkennen, «dat de
politieke strijd over de schoolkwestie
het gevolg is'van het feit, dat de slaat
partij kiest in eene zaak van geeste
lijken aard. Men vraagt de hulp van
den Staat om zich te verdedigen tegen
de propaganda van zijn geestelijken te
genstrever. Dit beteekenl dat men in de
kracht van zijn eigen overtuiging niet
veel vertrotiwen heeft.
Dit is wijze taal, vrijwaring, van de
menschel,ijke vrijheid. Want, daar waar.
de Staat beweert zich een lioog recht
toe te eigenen in zake onderwijs schendt
en verlamt ihij niet alleen dc rechten en
de uitoefening der heilige plichten van
dc ouders, maar maakt hij alras van de
school een partij instrument of een
overlieerschingsmiddel. En boven alles
miskent hij de hoofdzakelijke taak der.
school, welke niet is de Standard is alie
der bug.ers in 'serie, maar integedeel
de voorbereiding der volle ontplooiing
der personaliteit, in dc volledige lotsbe
stemming van den mensch, welke voor
ons eeuwig is (Langdurig gejuich.)
De tegenwoordigheid hier van de Ne
derlandsche afgevaardigden herinnert
ons deze waarheid, welker verdediging
alle katholieken ten onzent bereid vindt
tot den goeden strijd. In uwe verwezen
lijkingen en proefnemingen kunnen wij
schoone lessen putten voor de geeste
lijke 'herwording, door dewelke de we
reld de vrede zijner ziel zal terug vin
den. Ik betraicjht Murig deze herwordieg
door de internaiationale katholieke sa
menwerking (Ovalie.)J
De Fransche minister van Buitenlandse he Zaken, Pierre Laval en de Duitsché
ambassadeur te Parijs, dr. Koester, tijdens de cnderteeketting der overeenkomst!
KAJOTTERSHOEKJE
In het «Handboek der K.A.J. wordt
heel in het begin in krachtige termen
de vaststelling neergeschreven van
liet feit dat...
«...de overgang van de school naar
den arbeid geschiedt in omstandighe
den die strijdlig zijn met liet gezond
verstand.
Iedereen gaat cr nu akkoord, zoodal
men het nu overal durft en mag zeg
gen dat de lagere school zooals ze nu
bestaat, nog geen «school voor 't le
ven» Is. Noch op -godsdienstig-, noch op
zedelijk, noch op verstandelijk, noch op
maatschappelijk gebied, zijn de kinde
ren die de sc-ïio'ol moeten verlaten ge
wapend «tegen het volle leven» dat zij
ontmoeten.
We spreken van arbeiderskinderen
dus van dezen die tot 15 jaar naar
school gaan, en dan naar fabrieken,
werkhuizen, bureelen moeten. Daarom
zeggen wij «gewapend tegen...» want
hel leven en de middens die zij dan in
gaan, oefenen niet den opvoedenden en
veredelenden invloed uit die zij zouden
moeten uitoefenen Integendeel men
moet daar vechten indien men het ver
worven peil wil behouden Er zijn voor
d,ie kinderen naschoolsclie werken... Er
zijn jeugdorganisaties... Er is de K.A.J.
beweging voor de jonge arbeiders...!
Maar hoeveel tijd, hoeveel krachten,
en vooral: hoeveel zielen gaan verloren
omdat er geen degelijke brug is tus
schen die werken en de school
Tienduizenden jongens verlaten
jaar de school, en worden in de ar-
beidswereld geworpen. Niemand kcal
hen meer. Als ze eenige jaren arbeider
zijn, soms reeds door anderen
en zeer dikwijls reed
vergen dat ronduit te bekennen, maar,
wanneer dat zal begrepen worden lig*
de oplossing niet ver meer van kant.
Want dadelijk zal er gezocht wqrdeii
naar meer aanpassing aan de nooden
onzer kinderen die de school binnen een
jaar zullen verlaten en dan zal cr meer,
verstandhouding gezocht tusschen
jeugd en school, dan wordt er hand aan
hand gewerkt naar hetzelfde doel met
vereenigjde. krachten. Zeker, ook dit. is
gemakkelijker gezegd en geschreven
dan verwezenlijkt. Taktvol moeten deze
liwee werken ineengeschoven cn aan
een gelijmd. Ieder behoudt zijn volle
dige zelfstandigheid maar streeft naar,
wederzijdsch begrijpen. Het gaat hier
vooral om onze toekomstige arbeiders
jeugd die het meest is blootgesteld.
De jeugdbeweging wordt in sommige
middens nog te veel als een «fantasie»;
opgenomen te weinig nog wordt ze
ingestudeerd: door onze volksschool on
derwijzers en onderwijzeressen, en wat
men niet kent wordt' ook niet bemind.
Wat een hefboom zal de onderwijzer
en de onderwijzeres niet vinden in dit
gedacht: jongen of meisje, binnen con
jaar, binnen enkele maanden wordt ge
een echte apostel. Ideaal aan de jeugd
geven, ook aan volksjongens en meisjes
is de beste waarborg om ze ongeschon
den te bewaren tot. hun huwelijksdag.
Het is klaar dat niet heel de moei
lijkheid door onze samenwerking zaT
opgelost zijn, zoo simplistisch mogen
we het niet voorop zetten maar dit dur-
ve we tocih. beweren, dat zoo het inter
mezzo wordt uitgeschakeld, dc jeugd
werken er baat zullen bij vinden, ilou-
we de vogels in dc hand, laten we ze niet
eerst verwilderen, want hel is zoo moei
lijk ze terug, te vangen.
(Dé steller van het artikel' looft ver
der onze Voorkajotters\verlv'ng als..-?
elk epn heer,ijk® P0gir,g die recht heeft op
ai. j aller »steun en onvoorwaardelijke ina-
dewerking...»; wenscht dat ze «...edel
moedig aanvaard en positief ge
steund... zou worden door de school;
en oordeelt tenslotte terecht. «ook de
palmd,. en zeer dikwijls reeds bedor- en v00p volvvassenen er
ven, moet onze beweging hen opspoien, Ig belano. blj:
moet hen opnieuw leeren kennen, cn
heeft alle moeite om er een libel klein
procent van te kunnen veroveren on
lioogeT optillen En nochtans de groo
te meerderheid komt uit onze katho
lieke scholen
Reeds meermaals heeft de K.A.J. op'
dien wantoestand gewezen en beroep
gedaan op 'samenwerking. Ze heeft reeds
hier en daar die samenwerking verkre
gen. Maar veel blijft er nog te doen,
vooral in dc groote steden en centra.
We hebben daarom met, veel genoe
gen in het degelijke maandblad Ons-
Geloof», dat in handen komt van dui
Hopen wij dat, die gedachten steeds
meer ingang zullen vinden niet in T be
lang der organisaties, maar in 't belang
van den arbeidersstand
K. HAJEE.
derwijzers, een artikel van E. H. De
M. GOSELING stelde ton slotte een
heildronk in aan de «gezonde ordening
van den volksinvloed». Hiermede bedoel! MefuAder zien verschijnen dat. gewijd
ik de demokralie. doch ik wil dit woord! aan deze kwestie. We onlleenen er M
niet meer gebruiken omdat ik de on- J volgende aan
«Over dat reuzenprobleem kunnen we
in den dag nadenken er er 's nachts
over droomen, zooals Ford over zijn
De gewezen lioofdkomniissaris An-
erhausen en kominis;saris Lieutenant,
UUlUiri», udi> ui iiaiiucii ivuiiii, va»
zenden ontwikkelden, ook van vele on- vragen nu een pensioen aan, de eerste
dervinding heb opgedaan dat het mees
tentijds* verward loopt met demagogie.
De gezond'e ordening van de volksin
vloed vindt haar hechtste waarborg in
het koningschap, dat rust op een vas
ten grondslag en op een stevige 'tra
zaken, maar er is* middel er moet mid
del gevonden worden om de jeugd in
grooter getal achter onze vaandels le
ditie. Ik drink dan op uw jongen Ko-'doen stappen. En dat middel ligt in een
ning (Geestdriftig
zaal rechtstaande.)j
gejuich, heel de
de
liet feestmaal verliep ver.der iri
hartelijkste stemmiing van xerbroede-
ïin&
inniger samenwerking tusschen school
en erkende jeugdgroepeeringen.
De school zooals ze nu bestaat... is
niet alleen meer bij machte de kinde
ren te brengen naar een schoone haven,
door branding en storm.
Ret zal een heele d02'ê nedpri-jhcid
ten bedrage van 69,977 fr. 30, de twee
de van 58.298 fr. 30.
Zij hebbcmi het recht dal verzoek to
doen daar zij niet afgezet werden, maar.
zij toelating bekwamen om ontslag te
nemen en 'n kommlssaris zijn recht op.
pensioen mag doen gelden in geval van
ziekte.
Het blijkt dat de genoemde komrnis-
sarissen de vereischte geneeskundige,
bewijzen hebben ingeleverd. IV- stede
lijke kommissie van Financiën heeft,
liun verzoek verworpen en misschien
zal ook do gemeenteraad aldus hande
len.
De mogelijkheid bestaat dal aldan de
hh. Angerhausen en Lieutenant U<j
stad voor liet ge.reehj, dagen.