Ja, daar komen Nieuwe Tijden Nd Eucbarisliscb Craps Ie Slraais 20 NAAR DEN YZER TOE De Fransche Besparinpontwerpen öe H, Vader verleen! een bijzonder privilege voor zieken Zaterdag JULI 1935 Aan onze Lezers O^epsts^oomingspamp in Japan r. Voor het bestrijden der Werkloosheid DE VOLKSSTEM SCXXIa JAARUAJXö mi MME» [64 Kerkstraat, 9 en 21 Aalst, Telefoon 114. DAGBLAD - 2O Centiemen Uitgever J. Van Nuffel-De Gendt. Publiciteit buiten het Afrond, AALSÏ 1 Agentschap HAVAS, AcloJ{ Maitaan i_3, tg Bjrjissel n Rue de. Ricbeleu, .Parjis, Bank Buiding-Kingsway, 20 Londres yv. C. 2, H. Marguerita Zoaop4,09Zonaf 7,44 L. K. 22 N. M. 30 Negende vervolg. DIXMUDE is eene gansch nieuwe stad sedert 1918. 't Kan niet anders ook, vermits zij geheel en gansch weggescho ten of gerasierd werd binst den wereld oorlog en geiuige was van de hevigste, gruwelijkste, bloedigste gevechten, Deze boterstede (de beste boter wordt er verkocht), ligt op den rechteroever van den Yzer, de heldhaftige stroom, thans wereldberoemd, en geheel en gansch in 't center van Veurne-Ambacht welker gouw altijd als eene der vrucht baarste van West Vlaanderen doorging. Dwarsdoor de geringe, doch kokette stad loopt een zijriviertje van den Yzer, het «Vaartje» genoemd. We bevinden ons hier omirent 39 kilo meters van Brugge en 17 van Veurne, en s'echts 8 meters boven den zeespiegel, Een kleine 4000 Inwoners telt men, en slechts 108 hectaren beslaat geheel de plaats welke Dixmude als naam draagt, Het ouderwetsch oord verdween met al zijne antieke gebouwen en kunstwer ken binst den wereldoorlog. Thans be wondert men eene gansch nieuwe stad, die zooveel mogelijk de vernielde oude weergeeft en voor onze oogen toovert. Want waarlijk, men schijnt te droomen als men er binnen treedt, en men de ge wezen stad van over meer dan twintig jaren heeft gezien en gekend, 't Ziet er al zoo nieuw uit, gelijk in een pas opge bouwde tentoonstelling. Toch wat regel matiger dan voorheen, werd dit alles geschikt, geregeld en opgetrokken. De nieuwe huizen staan daar nu in den slijl der oude, zoowel en zooveel als de openbare gebouwen of monumenten, en men zou gissen da; men Dixmude in een nieuw kleedje gestoken heeft, zonder meer. Te middQn de vierkante markt, tusschen wier kasseistenen toch menig halmtje gras groeit, rijst dus op, het bronzen standbeeld van Baron Jacques de Dixmude, een christene soldaat uit de Walen, die de Eelgische troepen aan voerde ter overwinning in 1914. Hij heeft zijn baronschap en zijn standbeeld verdiend. Daar staan rond dat monument solda ten in arduin. Enkele heeft men op ze- keren nacht geschonden en verminkt, maar de schade is reeds hersteld. Dat zijn zoo van die straatschenderijen dit nietsken uitmaken en volstrekt- mis plaatst zijn. Ja, Dixmude gelijkt aan een begijnhof, voor wat de stilte, de ingetogenheid, de vreedzaamheid betreft.., Vóór den oorlog bestond alhier een ouderwetsch, echt begijnhof, dat uit de XiIe eeuw afstamde en een zeer intiem karakter bezat, 't Kerkje was ook een juweeltje, en bezat een zilveren «Pax», of offerplaat van de XVe eeuw- Geheel dat geestelijk stadje in de stad, bestond op zijn eigen en op zijn eentje. Het stadhuis staat er weer statig op de Groote Markt, en daarachter de Sint Nikolaaskerk, toch niet herbouwd eoo- als ze vroeger was. Het stadhuis werd herbouwd in 1877 1880, in vlaanischen gothieken stijl, zeer zuiver, en stond in de plaats van een ander dat in 1514 tot stand kwam, het welk op zijne beurt een eerste had ver vangen, dat in de XIIIe eeuw werd opgebouwd. De vele schilderijen en fceeldhouwkunstwerken gingen door het bombardement van Dixmude verloren, alsook een met de hand gemaakte be wonderingswaardige missaal uit de XVIe eeuw, meteen wonderschoone gekleurde plaat door Simon Bruning in de jaren 1528 uitgevoerd voor den dienst der missen in de kapel te dien tijde te cele- breeren. De parochiekerk van Dixmude werd heropgebouwd in de XIVe eeuw, na een brand dewelke, zoo meldt Sanderus. in 1338 drie honderd huizen vernielde. In het metselwerk van het Koor bemerkte men zeer schoone romaansche boogge welven. De kerk werd in den gothiek op een ruim plan, met wijdte en breedte, op gericht. De torenspits dagteekende slechts van de XVHIe eeuw, want die vroegere toppen werden ook door brand vernield. Da oxzaal of Hooge zaal, wier brok ken en stukken men samengevaagd heaft was een kunstwerk, eenig in zijn aard, en dagteekenende uit de jaren 1536-42. 't Was een kantwerk in steen en een echt meesterstuk dat 9 meter hoogen 12 me ter breed was. Daar stond men op te kijken niet gelijk nen uil op ncn kluit, maar met verbazing en bewondering, 't Was de voorstelling van den gothieken trant in zijnen vollen bloei, juist voor zijn daling. De beeldstormers hadden het in 1566 leelijk verminkt, later hersteld, en in 1600 zette de Ypersche beeldhou wer Urbaan Taillebert de beeldekens in de nisjes, welke men er laatst in Septem ber 1914 nog zag staan. De wereldramp vernielde die schatten. Onder het oxaal was een gebeeldhouwde eiken deur aangebracht, welke toegang tot het koor gaf. Het grootsche hoogaltaar, door den Gentschen beeldhouwer Jacobus De Cockx vervaardigd, bevatte een der merkwaardigste schilderijen van Jor daans, voorstellende de «Aanbidding der Wijzen», Dit alles ook verdween bij de beschieting der stad. Het tabernakel of reposiiorium, ver vaardigd in 1614, in marmer en in albas- ter, door Hieronymus Stalpaert, van Brugge, was een kunstwerk van de grootste waarde en van het hoogste vernuft, zoowel onder oogpunt van sa menstelling, als naar de kostelijkheid der gebruikte steenen. Een grafmonument van Messire Anto- nius de Sacquespée en van zijne vrouw, laatste heereu van Dixmude en terzelfder tijd eigenaars van zestien gouwen of steden, wiens wapens den voet van den grafzerk versierden, en dagteekenende van 1571, was in de parochiekerk opge richt- Dat alles verdween nog eens bij de vernieling der stad. MARC. De H. Vader, heeft speciale gunslérn verleend aan hen, die dioor ziekte niet in staiat zijn, om een bezoek te bren gen aan het Allerheiligste. Men kan aan dezelfde gunsten deelachtig worden door in der. geest het H. Sacrament te bezoeken, door het bidden van 5 Onze Vaders en 5 Weesgegroeten en het Glo rie aan den Vader; enz. De aflaten hieraan verbonden zijn 5 jaar toties quolies- en ééns in de week een vollen aflaat onder de gewone voor waarden voor hen, die dagelijks dit geestelijk bezoek brengen. Deze guns-J ten gelden ook voor hen, die ver van de kerk wonen. Het Mengelwerk «ZIJNE MOEDER» Is ten einde. Allen hebben met span ning het verloop van het verhaal gele zen en zich verheugd in de gelukkige ontkneoping. Op aanvraag van velen onzer lezers herdrukken we thans een mengelwerk dat we vóór enkele jaren ter lezing gaven RIJKDOM EN ARMOEDE. Boeiend en meeslepend als niet één; ten andere de aanvraag alleen om het opnieuw te laten verschijnen zegt reeds genoeg. Verzet bij de ambtenaars en oud strijders Alle openbare betoogingen verboden Verschillende verocnigingen van amb tenaars alsmede van oud-strijders en invalieden hebben in moties hun af keuring nopens de regeeringsontwerpen uitgesproken. Besloten werd van af Vrijdag straalbeloogingen te houden als protest tegen de besparingen die op de loonen zullen worden toegepast. Doch de regeering houdt eraan met vrede te worden gelaten en de minister van binncnlandsehe zaken heeft een bevel 'Uitgevaardigd waarbij alle open bare betoogingen worden venboden. De opwinding in ambtenaarskringen is ondcrtusschen zeer groot. De bladen gaan voort hun jgoedkeu- ring te hechten aan de ontworpen van de regeering met uitzondering natuur lijk van de socialist iscbe-communïsti- sche pers. Het Journal laat opmerken, dat de h. Laval de stoutste onderneming waagt luigenis denkbaar die ooit te voren werd aangedurfd. De Matin meent dat de h. Laval zijn plan uitvoert met methode en heldere vast beradenheid. Volgens' de Ere nouvelle heeft het land de nooddccreten aanvaard met kalmte en koelbloedigheid. Wij laten ds socialistische en com- munistische uitlatingen van kant. Wij verwijzen voor den inhoud ervan naar de uitlatingen van de socialistische pers tegen het regeeiringsbeleid in Belgie voordat de socialisten lid zijn geworden van de regeer.ing. Verlaging van het disconto Parijs, 18 Juli. De Fransche Na tionale Bank heeft het disconto van op 3.5 t.h. teruggebracht. «Wie heeft er nog nooit de Kajotters j palen. De sociologen zullen dan ook gezien met al hun wetenschap wel in gebreke Iedereen kent het lied en iedereen blijven, wanneer zij de veroverende en kent die «blije, fiere, reine cn verove-|vervoerende kracht der Kajottersbewie- ren.de jeugd», die binnen do korte tijd spanne van 10 jiaar de algemeene aan dacht en bewondering heeft afgedwon gen en wier aanstaande jubel con gres «niet alleen de veroverende kracht van de K.A.J., ...maar de steeds vernieuwde jeugd van de Kerk in haar schitterende schoonheid zal doen uitstralen», zooals het luidt in den brief dien Kardinaal Pacelli onlangs aan Z. E. H. Kan. Car- dijn den hartstochtelijken en harts tochtelijk veneerden stichter der bewe ging richtte. De brief op zich zelf is» reeds een merkwaardig stuk er bestaat wellicht geen document mij is er alleszins geen bekend uitgaande van den Kar dinaal Staats-sekretaris van de Kerk waarin op zulk een onvoorwaardelijk^', geestdriftige wijze een jong initiatief wordt goedgekeurd. Rome is eer karig met zijn lofbietuigingen en eerder wat traag Roma mora om met zijn volle gezag een nieuwe strooming te waarborgen. Maar de toon van deze br.ief vergeet alle kanselarij, protocol en alle voozichtig voorbehoud: het heet daar dat «de K.A.J. een volmaakt type is van de Katholieke Aktie». Haar doel, haar methodes, haar diensten, haar verwezenlijkingen, 't wordt alles uit bundig geprezen; de beweging «schijnt het handteeken te dragen van de Voor zienigheid...» Men voelt in dit scbrij ven hoie nauw de K.A.J. aan 't hart ligt van den H. Vader en hoe aandachtig hij het streven onzer K'ajottiers. volgt. Ro ma locuta... Er is: geen heerlijker ge- Er is geen vaster Kyoto, de vroegere hoofdstad van heteiland Nippon, werd vreeselijk geteis terd door een overstrooming die bruggen en huizen vernielde. Inwoners, on der een regenscherm, doorwaden heelvoorzichtig het water in de straten. Straatburg, 17 Juli. Bij de plech tige dienst der opening van 't Eucharis. tisch Congres, die heden avond in de kathedraal plaiats vond, las Mgr Ruc,h een brief voor die kardinaal Pacelli na mens Z. H. den Paus zond. In dien brief ziet, Pius XI, na zijn vreugde uitgedrukt te hebben voor het troostend vooruitzicht der komende da gen, in die godsdienstige feesten van Straatsburg de voortzetting van het triduum van Lourdes, dat een uitzon derlijke bron van genaden werd, onder meer voor de bevestiging van de orde en den vrede. De brief belooft verder zijn aposto- lischen zegen, te geven .mondelings, te gen liet stuiten vain het Congres en maakt dien zegen van nu af aan over door die tusschenkomst van den kar dinaal-staatssecretaris. Na het aflezen van dien brief en de verwelkoming van Mgr Ruch, werd het plechtig lof voorgezeten door Mgr. Ley_ naud, aartsbisschop van Algiers, in te genwoordigheid van vele prelaten. Uitvoering van Openbare werken Tusschen 1 en 15 Juli 1935 werdein er door het ministerie van openbare werken en voor bestrijding van de werkloosheid de uitvoering goedge keurd van openbare werken voor een bedrag van 23.875.365,76 fnamk. Dit bedrag moet verdeeld worden als volgt Wegenis fr. 3.898.823,52 Gebouwen 131.354,14 Waterwegen 19.845.188,70 De verbetering der gemeentewegen maakte het voorwerp uit van beloften tot toelagen ten bedrage van 6.000.000 fr. hetgeen overeenkomt met werk zaamheden voior meer dan 18.500.000 fr waarboTg van zegen denkbaar. De groote kentering. En die woorden doen vanzelf denken aan dat ander woord dat Paus Pius- XI eenmaal tot Kan. Cardijn sprak «Het grootsttei schandaal, de droevigste blad zijde in het leven der Kerk tijdens de vorige eeuw is het verlies van den ar beidersstand voor de Kerk. En dit is nu blijkbaar de bedoeling der Goddelij ke Voorzienigheid op dit oogenblik dat wij staaan tusschen twee werelden, ter wijl een oudie, vermolmde wereld in el kaar zakt en allentwege de roep naar een nieuwe orde weerklinkt, op dit his torisch oogenblik is daar ontstaan geboren uit het hart van een jongen volkspriesher de beweging die de te rugkeer der arbeidersmassa voorspelt en verzekert Terwijl de geniale Paus, «niet zonder een bijzondere verlichting van daar boven» zijn groote gedachte van Ka tholieke Aktie neerschreef in zijn ency- klieken, was daar te Laken een jonge, 'tengere onderpastoor bezig met die ge dacihte uit te werken voor de arbeiders jeugd in een beweging die er het vol maakt type van blijkt te zijn. In de ge schiedenis der sociale beweging zal men later die datum vermelden 1925= stichting der K.A.J. zooals men voor de geschiedenis der sociale beweging in die XlXe eeuw de datums vermeldt van de stichting der Eerste Internatio nale of van het verschijnen van Rerum Novarum. «Een apostolische vorm van volks opvoeding. Er zijn er hier te lande velen die des tijds «Arm Vlaanderen» en «Volksslaap en ontwaken» van P. Stracke telkens en telkens herlezen hebben en daarmede hun ideaal van volksverheffing hebben gevoed. En er zijn er velen die aan dat werk van volksopvoeding hun vrijen tijd, hun edelste krachten hebben op geofferd niet altijd met de verdoop te en "ten volle verdiende uitslagen. Maar allen die voor hun volk en voor de breede scharen van hun volk, ge droomd hebben van een hoogcT bescha ving, kunnen thans, als Simeon hun Nunc dimittis zingen wanneer zij onze kajotters- kennen^ wanneer zij die nieuwe jeugd zien optreden voor naam, waardig, edel, wiamneer zij dien ontzaglijken opvoedingsarbeid t'otali- seeren. die in onze K.A.J. verricht wordt studiekringen, algemeene vergaderin gen, studieweken, recollecties, retret- ten, voor duizenden wanneer zij die volksfeesten onzer Kajotters cn Kajot- sters bijwonen, dan kunnen zij niet zonder -ontroerden dank getuigen een volk dat zulk een jeugd bezit zal niet vergaan Ja, daar komieu nieuwe tijden Het geheim van die veroverende kracht. Het is moeilijk een geest, een leven de geest van een beweging als» de K.A. J. in dorne formulon vast te leggen, zooals het immer moeilijk is het. inner lijke dynamisme van het leven te be- 'ging willen achterhalen... Er is hier i-ets hoogers aan 't werk een kracht die stamt van daarboven, gelijk de stuwkracht der stroomen van de hooge bergen stamt. Dat noemde een anders denkende eens De. mystiek der Ka jotters wij zouden het noemen «de voelbare werking vtain God's Geest Want wie alleen de uiterlijke verwe zenlijkingen beschouwt, hoe indruk wekkend en groiotsch dan ook, kent nog niets van de machtige spanning die in de beweging leeft; om haar volle waar de te kennen zou men moeten indrin gen in het geheim der zielen en na gaan hoeveel schatten van zelfverloo chening, van heiligen apostolaiatsijver, hoeveel offers en toewijding er door en voor de beweging werden voortge bracht Hoe zij helden en heldinnen van zedelijke schoonheid bij tientallen en honderdtallen deed opstaan juist in het midden waar aille zielelmster ho peloos scheen bedreigd te zijn Er leeft in de K.A.J. een idealisme, een heilig vuur, dat ai te blijkbaar denken doet aan den Pinkstergloed. Botrel zong voor zijn Bretoensche visschers dat, moest Christus nu weer- keeren, Hij'tusschen hen Zijn aposte len zou vindien. Maar wij zijn zeker dat Hij tusschen onze Kajotters en Kajot- sters nu reeds zijn onvergelijkelijke apostelen heeft gevonden die veel rijke jongeling-en tot beschaming strekken. Eens te meer heeft hij het zwakke uit verkoren om het sterke te beschamen En dat is de kracht der Kajotters-op- voedkunde zij wenkt naar de hoogten! Zij voedt de arbeidersjeugd met het kruim van ons Kristendom 1 Zij mini mis eert niet, zij maximaliseert Ze doe.t benoep op een ongemeten offer vaardigheid zij weet, zij betrouwt dat er in de jie.ugdziel en. niet het minst in de ziel der .arbeidersjeugd onver moede schatten van toewijding, van edelmoedigheid ie.n ja, van heiligheid sluimeren... en zij heeft die heilige bronnen aangeboord. En thans stuwt zij heel die massa naar die. hoogvlakten van een fier, rein en blij bestaan 1 En naast dat idealisme dat in zijn oorsprong en doelstelling zuiver bo vennatuurlijk is, ezit de K.A.J. een ge zond werkelijkheidsinzicht: zij legt den zuurdeesen niet naast den deeg, zij bouwt niet in de wolken. «Zien, oordee- len, handelen». Zij haalt de jongens en meisjes niet uit hun midden weg, vervreemdt en verwijdert hen niet van bun natuurlijke werkkring maar, in fa briek en trein, op kantoor en werkplaats leert zij hen volsehoone menschen, vol waardige kristenen zijn. Voorbij die tijd dat de jeugd alleen in veilige broeikassen kon groei en: de K.A.J. heeft voor de letter het offensiieJ-kristendom gehuldigd en toegepast en beter dan de commu nisten, het noyautage-stelsel ingevoerd; zij bouwt alom aan veroverend en uit stralend katholicisme, juist in die we reld die voor den invloed aan de Kerk ongenaakbaar scheen: de wereld ran den arbeid. En daar bewijst de K.A.J, nu lederen dag dat alle pessimisme ver keerd is en diat het goede sterker is dan het kwaad, dat de bekoorlijkheid van het goede machtiger is dan de verleide lijkheid van het kwaad. Wij danke.n U, eenvoudige Kajotters Wij, de buitenstaanders, wij allen die de Kerk en ons volk liefhebhen met één liefde wij allen die in onze jeugd gednoomd hebben van ln schoon en herlevend volk; wij allen die bekommerd zijn geweest en vaak ook droief om 't verval en de ontaarding van ons volk; Wij danken U, simpele jonge arbei ders en arbeidsters; gij hebt ons dik wijls reeds beschaamd cn ontroerd met een door uw ongemeten offervaardig heid, uw gelüiofsd'urf, uw kranigheid, uw heldhaftige deugd. Gij hebt vreugde en vertrouwen ge bracht, ;gij hebt in uw stand en in an dere standien, van dit land en in heel dei wereld, een wedijver ontstoken van apostolaat en veroverend Katholicisme gij hebt een nieuw tijdperk ingeluid in de geschiedenis der arbeidersbeweging en der Kerk; zonder het te welen en meer dan gij het bevroeden kunt hebt gij ons allen goed gedaan. En wij allen, wij loggen onze handen in de uwe en op uw Jubelcongres staan wij allen rondom U, om U en O. L. Heer danken voor den oninetclijken zegen die in de K.A.J. aan den arbeidersstand! en aan de Kerk geschonken werd. Pater Dr. C. Van Gestel, O.P< Leuven 15 Juli 1935,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1935 | | pagina 1