Geen tijd en te Geleerd
15
Het Italiaansch-Abessinisch Geschil
voor den Volkenbond
SSlI
Geen twee meesters dienen.
Geen twee richtingen uit.
Geweldige braad in Japan
Nationale Maatschappij
van Belgische Spoorwegen
Zondag
SEPTEMBER 1935
XXXXle JAARGANG. NUMMER 261
Kerkstraat 9 en 21 Aalst Telefoon 114. DAGBLAD 20 Centiemen Uitgever J. Van Nuffel-De Gendt.
(Publiciteit buiten het Arrond. AALST) Lj 'Agentschap HAVAS, Adolf Maxlaan .13, te Brussel Rüe de Richeleu, Parjis Bank Buiding-Kingsway, 20 Londres W. G. 2.
g—«M—n—uwjuaiwii
H. Eloutherius
Zoaop5,27 Zonaf6,04
L. K. 19 N. M. 27
Bij dit nummer behoort een bijvoeg
|8el en bestaat uit zes bladzijden.
i zondagsgedachte:
Dat men geen twee meesters dienen
mag wil niet zoggen dat liet een werkman
b. v. niet mogelijk is bij twee verschil
lende patroons in dienst te zijn. Hij k;
best akkoord sluiten met twee of meer
werkgevers, 's voormiddags bij A. 's na
middags by B. Als hij dan in dienst bij A
werkelijk zijn plicht doet en geen plan
nen overdenkt voor 's namiddags bij B
dient hij telkens slechts één enkelen
meester.
Neen,het gaat hier niet om de sociale
levensomstandigheden, die de plichten
regelen van den dienaar tot zijn meester.
De grond der zaak ligt veel dieper en
geldt ook voor eiken mensch afzonderlijk.
Geen twee meesters dienen is eigen
lijk, dat er door een menschenloven
maar één lijn loopen mag dat heel zijn
streven naar God moet gaan, lijk de
stroom naar zee en do bloem naar het
licht.
Met het edele zielsvermogen, dat de
menschelijke wil heet, streven we naar
het goede, voor den Katholiek het Goede
met een hoofdletter de goede God. Naar
God haakt onze ziel met haar diepe gron
den. Dat gelooven we, dat weten we, ja,
dat wordt ons voelbaar soms, wanu<
bij een mooi natuurschouwspel als ster
rennacht of bij een machtig kunstwerk
als 'n Beetliovensymphonie, onze ziel
hol en leeg en onvoldaan met heimv
wordt gevuld.
Denkt er op, de catechismus zegtde
mensch is geschapen om het eeuwig
luk te verwerven met God hier op aarde
te dienen, God, den meester, den éénen
Meester.
Er is echter een andere geestelijke
maclit, die zich als heer en meester wil
uitroepen en onzen dienst voor zich wil
opeischen.
Aanmatigend zal de satan met God
gaan dingen naar do heerschappij.
De duivel met de doorzichtige sluw
heid en de donkere helderheid een ver
derfelijke maar loutere geesc tracht ons
te werven in zijn dienst.
Hij maakte zich de aardsche goederen
tot bondgenoot, die met hun glans en
hun verlokking ons zoo bekoren, dat
van lien tot onzen eigen ondergang, het
einddoel maken van ons streven.
Het voorbeeld uit het Evangelie is zoo
sprekend en zoo praktisch Ge kunt
God niet dienen en den Mammon van
het geld.» Brengt inderdaad de volledig
aanvaarde dienst van het geld niet mede:
onrechtvaardigheid, gierigheid, hoog
moed, enz.; allen ondeugden, waarmee
we ons vijandig stellen tegenover God.
Eén van de twee slechts kunnen we
tot onzen meester maken God of Satan.
Eéne richting kunnen we slechts tege
lijk uit. Een Aalstenaar b. v., die naar
Gent moet kan niet tezelfdertijd naar
Brussel toe.
Er moet dus een beslissing getroffen
worden, het een of het ander. Er moet
een keuze gedaan worden.
Ook in zijn intiemste binnen staat die
mensch vóór die keuze. Want het kwade
houdt steeds een voorpost in zijne ziel.
Twee meesters tegenover elkaar, zich
steeds de macht betwistend. Heeft ie
ders innerlijke niet zijn zonnezyde en
zijn schaduw, zijn loutere glans der he
rn lgeheimeu en zyu donkerte van de
monische krachten, zijn. tortel en ziju
gier
De katholiek moet ook do keuze doen:
de goddelijke wetten hoog te houden en
de totale princiepen van zijn godsdienst
te beleven of zich te schikken naar oen
eigene en mildere opvatting d. w. z. bet
prijsgeven der integrale verplichting.
Hy moet kiezen uit één stuk af
schipperen
volle zee of tusschen
twee vaarwaters
radicaal of com
promissen.
u Niemand kan twee meesters dienen»
beteekeut, dat iedereen een standpunt
kiezen moet Eén standpunt, waarin hij
voetvast stand houdt
Hoe ondenkbaareen tempel, waar
daaroven do vrome menigte met gebogen
hoofd het Saactus, Simctns Sanctus heeft
aangeheven vóór den Allerhoogsten en
waai-daarna het «Allah is groot» gezon
gen wordt 1
Zie hiernevens.
De h. Laval zet het standpunt van
Frankrijk uiteen.
doen zal ik nog het genoegen hebben
j tevens mijn plicht al? lid van den Vol-
I kenbond te .vervullen en dien welken de
In een zoo erns-tigen toestand al& de vriendschap mij voorschrijft.
huidige, zoo begint de Franscihe mi
nister-voorzitter, moet ik de stem
van Frankrijk laten hooren.
Frankrijk blijft trouw aan het Vol-
kenbondspakt en. kan niet te kort kernen
aan zijn verplichtingen.
Frankrijk heeft er steeds naar ge
streefd het zedelijk gezag van den Vol
kenbond te verhoogen. Het wil dit nog
doen.
De taak is zwaar, maar niet hopeloos.
Tusschen Frankrijk en Engeland be
staat. geen enkel meeningsverschil be
treffende het technisch zoeken naar een
vreedzame oplossing. Wij zijn er reeds
in gelukt verscheidene internationale
geschillen op te lossen. Zullen wij thans
falen
In dat geval zou een nieuwe toestand
no;g angstiger voor allen dienen onder
zocht te worden.
Wij zijn. allen gebonden door de so
lidariteit die onze plicht ons voor
schrijft. Onze verbintenissen slaan
neergeschreven in hel pakt, Frankrijk
zal er zich niet aan onttrekken.
DE WEERKLANK VAN
REDE
LAVAL'S
In den Volkenbond.
Een angstige verwachting heerschto
te GenèVe voor de redevoering van mi
nister-president Laval. De afgevaardig_
de van Zuid-A frika bedankte den Fran-
schen vertegenwoordiger -en vertolkte
do gevoelens van gans'ch de vergade-
ring, n.l. da algemeene tevredenheid
om de ontspanning die de aanmoedi
gende rede van den h. Laval had te
weeggebracht, toen hij verklaarde dat
Frankrijk trouw zou blijven aan het
pakt en zich niet aan zijn verplicbTin
gen zal onttrekken.
Men beschouwt haar als een oprech
te oproep voor vrede. De heer Laval
heeft den moed gehad plechtig beroep
te doon op de medewerking van Musso
lini voor de verwezenlijking van dit
Ideaal, terwijl hij de noodzakelijkheid
van een Fransch-Britsche samenwer
king bevestigde.
In Italië
Volgens den -berichtgever van bet
Havasaigentschap te Rome, beloont men
aldaar een ruim begrip voor de rede van
Laval, die niet anders kon spreken dan
hij gedaan heeft. Men brengt hulde aan
zijn pogingen om zijn trouw aan den
Volkenbond met zijn vriendschap voor
Italië te' verzoenen.
Men legt er echter den nadruk op, dat
het Italiaans'che standpoint, in geen deele
gewijzigd is, en dat Italië den weg zal
.gaan dien het zichzelf heeft afgebakend.
In Engeland
Te Londen wijst men op de groote
beteekenis van de verklaringen van den
h. Laval, op zijn verbintenis, de ver
plichtingen van den Volkenbond en van
de Covenant na te leven en op de volko
men overeenstemming der Fransche en
Britsche politiek.
In Duitschland.
De avondbladen geven zeèr uitvoerig
de rede weer van den h. Laval en onder
lijnen hiervan het groot, belang, Zij ver.
klaren dat hij zijn bemiddelingswerk ten
voordeelc van den vrede wen.seht voort
te zetten en wijzen vooral op dat gedeel
te van zijn rede waar Frankrijk zijn ge
trouwheid bevestigt aan het Vólken.
Ik weet dat M. Mussolini bereid is bondspact' en wijst op de verbintenissen
voort in dien zin mede te werken. Qok| die het oplegt.
heb ik niets onverlet gelaten om eenj «Laval kiest voor Engeland schrijft
oplossing te bereiken en bij de opperste J ni groote letters het Berliner Tage-
lYlinister-Voorzittee LAVAL
De leer van de kollectieve veiligheid
blijft onze wet. Het pakt verloochenen
ware ons ideaal verloochenen. En dit
ware 'ook in strijd met -onze belangen.
Elke breuk op Geneve zoo een inbreuk
zijn op onze eigen veiligheid.
De rede van s'ir Hoare heeft den wil
van Engeland bevestigd zich zonder
voorbehoud bij het stelsel van eoHek-
tieve veiligheid aan te sluiten.
Geen land heeft dit met meer genoe
gen vernomen dan. Frankrijk.
Op 2 Februari te Londen hadden on
ze beide regeeringen een (gemeenschap
pelijk programma van verwezenlijkin-
gen- vastgesteld. Talrijke 'hinderpalen
hebben echter die verwezenlijkingen
belet.
Ik had een schoon en droom gedroomd.
Zou die op het punt staan nu in vervul
ling te gaan
Ons land ducht den oorlog niet maar
haat hem. Het is bezield met een noes
ten vredeswil. Wij wenschen vrede voor
allen dank zij de medewerking van al
len.
Na de overeenkomst van Rome te
hebben onderteekend kan ik niet. zon
der ontroering denken aan het geschil
dat zoo zwaar op de huidige vergade
ring drukt.
Te Rome den 7 Jan.ii.ari hebben M.
Mussolini en ik zelf alle vraagstukken
geregeld die ons konden verdeelen.
Te Stresa hebben wij evenals de
Britsche afgevaardigden, dezelfde be
kommering om de vrede bij Mussolini
kunnen vaststellen.
poging tot verzoening die de Raad
zal
Hoe onaanvaardbaar: een man die
's morgens een flambeeuw gedragen
heeft in de Sacraments-processie en die
's avonds met hot roode vaandel loopt in
een ongodsdienstigen optocht
Als de menschen spreken van «overtui
ging» dan bedoelen ze, dat men één maar
dan ook inderdaad één meester dienen
moet. Eén. Hiermee is te zamen gezegd,
dat er geen tusschenstrook, geen nie
mandsland bestaat. Slechts twee kam
pen. Voor of tegen.
Is er een houding, die minder moedig,
minder houdbaar, minder mensclielijk is
dat het zoogenaamde neutraal De
neutrale school is 'n nonsens, 'u onmoge
lijkheid, de neutrale pers is het evenzeer.
IT-q of contra
Neutraliteit is 'n masker, onverschil
ligheid is 'n bemanteling van- wat-niet-al?
Gelijk het lichamelijk leven vooruit
loopt, onrombaar en in ééae richting,
naar het einde, zoo moet ook het ziele le
ven vooruit, zonder stilstand in een rich
ting, naar haar einddoel, naar God. Dit
weten we allen. Laten we dan met dit
vaste weten én met de daad deuzelfden
éeaon Meester diegen.
blatt»
UIT HET LEVEN.
Voor ieder die een aandachtigen blik
werpt op de hedendaagsche wereldspringt
het gauw in het oog de menschen, het
leven staan in het teelten van de nerveu.se
bedrijvigheid. Geen wonder dan ooit dat
men zoo luttel innig-vrome menschen ont
moet ze hebben geen tijd voor vroomheid
al kunnen ze ook soms een half uur en
meer dom zitten staren op een potje bier
en droomend heele series rookwolkjes uit
lmn smakelijke pijp of van hun welrieken
de sigaar de lucht inblazen.
Sommigen trekken zelfs de schouders
op en bekijken u eens vreemd, wanneer ge
spreekt van gebed en godsvrucht. 1 'an ach
ter hun groote brilglazen staren de verwon
derde oogen u aan met de expressie, dat de
enkeling waarvan sprake, u houdt voor
een verachter de of abnormale mensch.
Voor velen is dan ook het woordje a bid
den van hun agenda geschrokt
Ze hebben geen tijd of ze. zijn te geleerd
(ten minste naar lmn meening).., 't gaat
dan ook al heel- wel wanneer ze zich nog
een kruisjeslaan bij morgenstond en
slapengaan het ergste is nog wél dit ze
vinden zoo'n handelwijze heel natuurlijk,
al blijven ze met dergelijke methode ook
eindeloos ifér v<m Ohzcn Lieven Heer
verwijderd.^
Geen tijd ofn te bidden maar kom
moeten we wellirjit sommige groote men
sehen en ook voorname heeren onder de
hanjlen nemen als kleine, kinderen om lmn
dit levensbeginsel diep in het hart te doen
dringen tijd besteed aan gebed is nooit
verloren tijdmaar integendeel de hcelc
dag is verloren, voor de eeuwigheid heel
zeker, voor den tijd ook heel vaak, wanneer
hij niet gekenmerkt wordt door vroom
gebed... zegt het spreekwoord niet uAan
Godszegen is 't al gelegen en geen zegen
zonder gebed
Geen tijd om te bidden dat brengt me
een klein anekdote te binnen van een mo
dernen heer die 't heel druk en lastig had.,
en nooit geen tijd had om eens tot den
Oppersten Meester te spreken. Hij stond
aan het hoofd van minstens een tiental
aclueele instellingen en organisaties rei
zigersclub, onthoudersbond niet te mis
prijzen, teel te verstaan), harmonie, sup
portersclub, tooneelkring, enz. Hij
elke bijzondere omstandigheid was hij na
tuurlijk de bezieler van alle feeslelijkhe
den.,. maakte rcklaam en propaganda...,
liep van links naar rechts, gaf voordrach
ten en schreef bijdragen, dat alles om het
succes te verzekeren. Na menig welgelukt
feest verscheen dan ook telkens van zijn
handeen kolommcnlang verslag in de kran
ten met een pracht foto van hem zelf er bij!
Plots Iwamhij te sterven! toen, natuur
lijk, verscheen hij voor den Heer... en nas
verwonderdwant de Opperste Hechter
kende hem niet eens.., de gewezen bestuur
der was een beetje gcfroiscerd Wel hoe,
sprak hij, Qe kent me niet ik stond noch
tans aan het hoofd van dit en dat.ik was
de bezieler van vele ivclgclukte manifesta
ties...en élke week spraken de kranten over
mij en tientallen malen stond zelfs mijn
photo er bij en de Heer antwoordde
heel raak "Ik ken u niet... want ik her
inner me niet dat ge ooit met Mij hebt
gesproken
Tc geleerd om te lidden! Gewishet
vraagt kinderlijken eenvoud óm neer te
knielen voor zijn kruisbeeldWcest echter
maar gerust. Mannen, die honderd maal
meer beroemd waren dan gij, wier glan
zend genie, ten overslaan van uw klein
verstand, gerust de vergelijking kon door
staan van de stralende middagzon met het
uitgaande kaarslichtje.zoo'n vermaarde
kleppers hebben gebeden Geleerde en te
vens vrome geleerden telt men bij de vleet
de sterrenkunde spreekt ons van een Co-
per nic, een KeplerNewton, Leverrier, I
Tycho, BrahéHerschel, Arago, de be
roemde Jezuïet Secchi, enz... de natuur--
en scheikunde gewagen van een Huygcns,
een Kuier, Ampere, CauchyKarachi.
Thomson, Höntgcn en anderen de aard
kunde brengen de, namen van Qucitrefages,
Lapparent en Mirart naar voor... in de
dierkunde vinden we de geleerden Cuvier
Claude Bernard, en in de natuur- en
mcnsehcnkundc vinden we een Kduard van
Beneden, Carnoy, en de grootste geleerde
wellicht in die zaken, de wereldberoemde
Hubert Pasteur. Ge zijt ongetwijfeld nog
ver verwijderd van den diepen godsdienst
zin welke deze geleerden bezielde, en zoo gij
naar degelijke godsvrucht streeft, dan be
vindt gc u in een voornaam en hooggeleerd
midden, in gezelschap van groote denkers
en wint ge er ook alles bij
l)e wereldberoemde Iiecamier, in t be
gin der ]9de eeuw, geneesheer in het Hotel
Dicu te Parijs, en hooglecraar aan de
zelfde stad, begon iederen dag met het
gebed en los daarna met de grootste aan
dacht een paar bladzijden uit het Heilig
Schrift, eiken avond las hij het avondgebed
met zijn familie, communiceerde ten min
ste elke weeks
Wanneer hij in een of ander ingewik
keld geval niet klaar zag, nam hij zijn
rozenkrans en bad... hij, de geleerde, de
beroemde hooglecraar, het licht der weten
schap, de dokter van koningen en keizers
Wie het waagde zijn verwondering uit te
drukken over zooveel kinderlijke vroom
heid, kreeg dit tot ai/twoorcltelkens ik
werkelijk ongerust ben over een zieke en
machteloos sta, nenm ik mijn toevlucht
tot Hem die alléén alles kan genezen
Dat zijn heerlijke voorbeeldenuaaraan
velen een les kunnen nemen Geen tijd, of
te geleerd zijn excuses en illusies men
deinze niet terug voor de inspanning die
het devoot bidden vraagt men doe icat
men kan en de Heer zal 't overige vervul
len. Met G. Gezellconze dicp-vrotne
priester bidden we
Gij badt op ecnen berg....
en arm ah ik en is er geen.
geen een,
die nood lntbbe en niet klagen kun,
die honger, en niet vragen kan
die pijno, en niet gewagen kan
hoe zeer liet doet
O Leert mij, armen dwaas, hoe dat ik hidden
[moet I
DEN DUW ZOON.
ELFHONDERD HUIZEN IN ASCH
GELEGD.
Zes duizend personen dakloos
Een geweldige brand lveeft ongeveer
een derde vernield, van Sjihata. een
stadje geleg.en laian de kust van de zee
van Japan, in dei prefektuur Noegata.
Elfhonderd huizeoi uit het centum van
de stad werden een prooi van de vlam
men, die gedurende zes volle uren woed
den.
Er werden .geen dood.en gemeld, maar
wel een vijftigtal gewonden.
De stoffelijke schade wordt geraamd
top ongeveer 3 millioen jen.
De .uitgestrektheid van het onheil
wordt toegeschreven aan het. feit, dat
oen krachtige wind de vlammen voort
dreef en aan. de watersohaarschte, die
de bestrijding, van het vuur zeer moei
lijk nuaiakte.
Zes duizend personen zijn dakloos
Zij worden voGrloopig ondergebracht in
kazernen bn. scholen.
De Raad van Beheer van de Nationale
Maatschappij der Belgische Spoorwe
gen, heeft vergaderd op 13 September.
Alvorens de zitting te openen, brengt de
heer voorzitter een ontroerde hulde aan
de nagedachtenis van II. BI. Koningin
Astrid, en drukt de diepe en eenparige
smart uit, welke den dood van Hare
Majesteit, in don schoot van den Raad
opwekt.
De programmas der werken, voor eer
sten aanleg en verbetering van het ma
teriaal, v-oor het dienstjaar 1936, werden
vastgesteld. De beslissing, bij de cons
tructeurs 500 nieuwe metalen rijtuigen
te bestellen voor de lokaaltreinen. werd
bekrachtigd.
De hestellingen zullen worden ge
daan, zoodra de conventie onderteekend
isi, welke de modaliteiten van lusschen-
komst van den Slaat in de uitgaven be
paalt.
De overeenkomsten voor brandstoffen
voor locomotieven, te sluiten voor de
behoeften van het halfjaar, ingaande op
1 October 1935, werden goedgekeurd. De
bestelling van 922,000 ton, zal voor de
nationale nijvijpheid worden voorbeïïou
den.
De Raad beslist niet-bewaakte
plaatsen op te richten te Berneau, op d<
baan van Vis'-é tot Monlzen, en te Her-
sceuw (Plaats), op de baan van Doornik
naar Moescroen.
Hij heeft eveneens verschitlige tarief,,
maatregelen goedgekeurd
LANDSBOND VAN DEN
CHRISTEN MIDDENSTAND
Ter gelegenheid van zijn vijftienja
rig bestaan zal de Landsbond van: dei^
Christen Middenstand zijn algemeen!
congres' houden in de feestzaal van daj
Tentoonstelling op Zondag^ 29 Septem
ber aanstaande.
Op de dagorde staat slechts één punS;
dat zeer gewichtig is en; van groot be
lang voor de toekomst van den Midden—
stand, namelijk: «Plaats voor en plaatsr
van onze Ber.oepsmenschen in de Be
roepsstanden».
De dag zet in met een II. Mis met scrV
moen in de kerk van; «Het Katholiek Le^
ven», ten 10 ure 15, waarna spreekbeur-,
ten over Qiiadragesimo Anno.» en <1$
«Beroepsstanden» te 11 ure, en ten 'ttt
•ure 45, «Praetische uitwerking met heff
oop op den Middenstand en he,t algemy
belang», door Sen. Van Coillio. Ten 12 u*'
4 5 aligemeene vergadering. Sprekers Dti
OVerckx, minister Van ïsackcr en Geesw
s t nj) O/tel ij ke Overheid. 'Ae 2 u, inld'Jagmaa^