30 ALLEEN DE KATHOLIEKE DAAD BRENGT REDDING DE OORLOG IN ABESSINIË Te Addis-Abebi wordt aan Vredesmagelijkheden geducht 'i auuuus j_AAJiüAi\a «hmmsb 248 Kerkstraat, 9 en £1 Aalst, Telefoon 114. DAGBLAD 20 Centiemen Uitgever J. Van Nuffel-De Gendt. Woensdag OCTOBER 1035 Koloniaal Congres te Antwerpen 'Publiciteit Luiten bet Arrond, AALSX 8 Agentschap EAYAS, AdoJt Maxlaan i3, ia Prussel sa Eue de. Hifiheleu, Earjia es EMdt Bulding-Kingsway, SO Londres JK, C, 8. 4 H. Germanus Zon op 63 4 Zon af 43 4 E. K. 3 V. M. 10 iWat moeten we doen...? Dat is de vraag der radeloosheid. Dat er een stemming van radeloos heid en vertwijfeling over de geesten vaart is een feit. Ge kunt geen voet verzetten, of ge hoort een klacht over crisis, werkloos heid, en meer dergelijke gelijkwaardige benamingen, die in den mond van, het i-jvolk, de atmosfeer van machteloosheid die er in de lucht hangt tot uitdrukking gillen brengen. In tram, trein en autobus., m de wachtkamer van den dokter, bij de< sa menscholingen der werkloozen voor de 'stembureelen zoowel als op de bijeen komsten der beier gesitueerden 't is overal hetzelfde liedje van slechten tiljd en nog eens slechten tijd 'Ge kunt geen vriend ontmoeten of ge wordt daarop vergast, en als ge naar den winkel gaat, vertelt de winkeldoch ter, terwijl ze uw artikelen met hcfidige bewegingen inpakt, dat het zoo n plechten tijd is tegenwoordig De menschheid is radeloos. Niemand heeft vooruitzichten, nie mand ziet kansen op beterschap noeh 'de fabrikant, noch de werkman, noch de winkelier, noch de boer. Wat moeten we doen...? Die vraag Staat als een reusachtig boven de jwereld. De wereld zit in een knoop... Och, ik ga u geen wetenschappelijke studie geven over de oorzaken v.ai* deze wereldverwarring en hoe deze uiteen' te ('futselen. Neen, daaraan is al genoeg papier besteed. Tk wil enkel een paar pun,ten aanstippen, die onze houding, als ka tholiek, in deze wereldverwarring moe ten bepalen. In den nood van dezen tijd hebben fwij alle christelijke deugden heldhaftig 'tc' beoefenen. Over de volkeren in hun geheel ge nomen zegt P. Lippert, heeft de heb zucht den zwaarsten lijdenslast ge bracht.» Inderdaad, wij hebben veel te zelf zuchtig voor ons' «eigen ik» geleefd.Als üedere memsch meer wil helfben dan hem toekomt is er niet genoeg voor „alle mensohen en wordt ae aarde te klein {voor het menschdom. En nu bedoel ik niet zoozeer de wed ijver tusschen de enkelingen, maar .vooral het elkaar bevechten der sociale 'groepen, Elkaar bevechten, dat hebben we te {voel gedaan, toen de omstandigheden nog heter waren. Maatschappelijke .standen zijn -or, cn Zullen er altijd zijn. Een-zekere onge lijkheid in de maatschappij is onver mijdelijk, is zelfs noodzakelijk en heil zaam en nuttig voor allen de ionge- lijkhcid waar ze binnen de palen blijft •van het redelijke, is zelfs een eisch [van is.ociale welvaart en vooruitgang. Doch het liberalisme, waar we allen hi in of meer mede besmet zijn, heeft een standsverschil in het leven geroe pen. veel grooter dan noodig was het heeft gescheiden wat bijeen behoorde !en zóo ver zelfs werd die scheiding ge ld reven, dat ze uitgroeide in een vijan delijken ijverzucht. De fabrikant werd de vijand van den werkman en de werkman een afgunsti ge mededinger van den patroon... De Handeldrijvende middenstand bekom merde zich niet om de belangen van den boer of omgekeerd. Elk zorge voor zichzelf, grijpe en Scharrele om zich heen, want wat hij hu niet te grijpen krijgt, is eeuwig ver loren en wie nu zijn hemel niet vindt is eeuwig bedrogen zoo leerde het libe ralisme in zijn academische betoogen lover de vrije concurrentie en 't spel der .economische krachten. "Vandaar hartelooze en gewetenlöoze schraapzucht, verwoede concurentie. uitbuil mg van den mindere door den meerdere en, als reactie, klassenstrijd Jen sociale oorlog. Groothedriijf, frustis en concerns heb. ben de welslandsmiddelen al te zeer naar zich loo getrokken en al to veel afhankelijk gemaakt van het geld dat m Hunne handen zit. Heele klassen mensohen werden daar. door van de bezitmoge'lijkheid uitgeslo ten. De wereld verdeelde zich in twee groo te groepen: bezit en bezitloosheid. En daarvan ontaardde 't bezit in luxe en de •bezitloosheid verwerd tot pauperisme on al onze teknische uitvindingen heb ben de kloof tusschen klassen en sociale groepen nog dieper uitgegraven. iP.oze afgrond moet verdwijnen, moet gevuld, moet met stevig materiaal ge dempt worden. Het. vullen van dezen af grond is onze taak. En onze oogenblikke- lij.ke plicht, nu de versplintering en de verdeeldheid zich allerwege doet gevoe len, nu het, getal van de armen en de proletariërs een onafzienbaar leger is geworden, een immer aangroeiende macht van verzet met den eisen om een sociale rechtvaardigheid Niet het communisme dat zich bij de zen toestand in bittere wrangheid op de lippen bijt, maar alleen het katholtcis me kan hier de redding brengen. Niet het tamme, trage katholicisme van hen die in hun vleesch den scherpen tand niet. voelen van nood en ellende, en het christendom enkel zien als een Teer waarbij niet de mensrh God dient «Joch God er is om de menschen te bedienen. Evenmin dit katholicisme dat van louter negatieven aard is en zich anticommu nist, antisocialist, anti. vele andere din gen noemt zonder dat, hèt ooit een posi tieve lijn aart het evangelie durft, te ont leenen. Tenslotte ook niet het katholi cisme dat duldt dat het ongeloof steeds' vijftig en meer jaren vooruit is' en steeds in durf en aanpak de mindere wil zijn, noch ook dat weeke katholicisme waar men dweept met zijn geloof en smelt in devotie, maar nooit in aanra king komt met de harde realiteit van het leven. Heel zeker Jesus is geboren in een stal, tusschen een os en een ezel. He^lijk symbool van nederigheid en onderdanig heid aan den Wil des Vaders. Doch Jezus durfde ook op twaalfjarigen leeftijd met de schriftgeleerden redetwisten. Tijdens zijn openbaar leven Rad hij medelijden met de hongerige schare en zei hilj zonder omwegen tot de Fari- zeërs'dat zij witgekalkte graven wa ren. Degenen die den tempel des Heeren onteerden joeg hij meedoogenloos buiten Hij. predikte zijn leer doch wa& steeds een aangrijpend toonbeeld van die leer: liefde, rechtvaardigheid, en vooral lief de voor de geringsten en ellendigsten der menschenkinaeren. En degenen die na hem kwamen, de apostelen, de eerste christenen in de catacomben, zij heb ben de heidensche wereld gewonnen en overwonnen niet enkel door hun bidden maar ook door hun handelend optreden, door de onweerstaanbare kracht van hunne helpende liefde. Nu duizende menschen een gevoelig tekort hebben in hun dagelijksch nestaan nu duizende handen vragen om werk...! nu duizende monden bedelen om brood... nu duizende harten ismeeken om een brijzei liefde; nu slaat voor ons, ka tholiek] het uur der heldhaftige naas tenliefde... Nu of nooit •Nu moeten wij begrijpen dat in naam van die daadwerkelijke naastenliefde door Christus aan allen die in Hem ge- ïooven tot een kenteeken gegeven veel «gewichtige dingen? van een rustig le ventje komen te vervallen. En wij moe ten ons er mede verzoenen dat ze verval len. Want het komt op dit oogenblik niet aan op het beschaafde lachen in het ge zelschap van de beschaafde menschen, maar op het weenen met de weenenden, op het toornen met de verongelijkten, op het eerlijk en diep inleven in een toestand van vertrapte menschen', op het volkomen bewustzijn, dat wi[j ons zelf vertrapt voelen in den persoen van die entelBare armen en werkloozen voor wie geen plaats meer is in deze overrij. ke wereld, en die alsi Lazarus aan de poorten onzer kapitalistische samenle ving om de weggeworpen kruimels bede len Of zou het wezenlijk noodzakelijk zijn, dat men Ons. volgelingen van Christus, die de boodschap van de liefde aan de wereld MOETEN brengen, zou het noodzakelijk zijn, dat men ons eerst gedwongen tot bedelaars maakt om te begrijpen dat honger die in de maag en het gedarmte wroet -een kwelduivel is,, en dat loopen met kapotte schoenen door sneeuw en winterkoude zulk een beproeving is, dat men heele schoenen en heele kousen als een koTunklfjken rijkdom beschouwt Wie te weinilg inbeelding, heeft., om het zich te kunnen indenken bestede zijn vrije uren aan het armen-bezoek, of probeere het zelf. Als we geen van beiden willen doen, zal hoogstwaarschijnlijk d-e tijd komen, dat men ons er tegen onzen wil in zal onderrichten. Zie naar Rusland. Doch de vrijwillige beoefening der naastenliefde kost min der offers: en kan tlianvs nog duizenden het vertrouwen teruggeven in onze lief de. in ons broeder-zijn met de armen. Mocht de erkenning van het dreigen de gevaar ons toch aanzetten tot uiter ste energie, tot snelle besluiten, tot grootmoedige offervaardigheid. Want het is werkelijk alles' behalve een ideaal en een toestand waardig van het Rijk Gods, als de offerwil bij ons eerst ont waakt, wanneer de steenen ieder oogen blik door de ruiten kunnen vliegen. Begrijpen wij uit den nood van dezen tijd onzen plicht af te breken met een heidensch-egoistische wereldbeschou wing. Met den mees tón nadruk moeien wij verkondigen door woord en daad, dat ie dere mensch, ook de armste,een broeder is van Christus. Wie hem een teug wa ter schenkt, heeft Christus zelf gelaafd. Zoo moeten allen die Christus bemin nen, took hun armen broeder liefhebben, en zoo ontslaat die gesteltenis waaruit een redelijke maatschappelijke regering kan op groeien. Alles' op de wereld is splijtingswlg en teeken van tegenspraak armoede en rijkdom, kapitaal en arbeid alles ver deelt de menschen en stelt ze viljandig op tegen elkander, indien ze niet in een hooger burgerschap met elkaar ver broederen; indien hij die heeft en hij die ontbeert, bij die bezit en hij die armoe lijdt, niet éen worden in eeii reiner we reld, in een Rijk van waarheid en liefde. Indien die liefde niet bilj machte is den diepen afgrond tusschen de maat schappelijke standen te overbruggen, wat zal hem dan overbruggen Op de voortreffelijkste wijze hebben ons hier een voorbeeld gegeven de groote aposte len van het sociale leven, te beginnen bij den H. FranciscuS' tot aan St. Vin- centius a PaulO', tot Don Bosco, tot Cle mens Hofbauer, tot ue prachtfiguren, die in de randwijken van Parijs zicTT het lot der voddenrapers hehhen aangetrok. ken. De menschelijke samenleving staat voor een verschrikkelijke tweesprong. Ofwel de herders en do koningen, de iar- men en de rijken, zullen zich vereonTgen onder de ster van Betlehem 'of de stormvloed van de wereldrevolutie zal onder de Sovjet-ster alle dammen van orde wegspoelen, LI®. HSen duiker ontdekt liet wrak van de Liusitania Men is e? eindelijk in geslaagd Het wrak van de «Lusitania te ontdekken. De bijzondere berichtgever van de «Daily Telegraph aan boord van de «Orphir», welke op zoek naar het wrak met de kostbare lading wa3 uitgetogen meldt aan zijn blad, dat -een duiker nu de zekere bewijzen heeft verkregen, dat op deze plaats de «Lu&itania gezonken i&. Het wrak ligt op een diepte van 90 m Het wordt bedekt door een niet zeer dik ke laag slijk. Het is vooral wanneer dé duiker van uit de diepte seinde dat hij duidelijlc de klinknagels van twee duim kon onder scheiden, dat we er haast niet meer dierven aan twijfelen of het thans ge vonden wrak moet dat van de «Lusita- nüa zijn. Geen enkel schip, dat in deze wateren is gezonken, had klinknagels van die grootte. Aangezien het donker weer was en de duiker op de groote diepte weinig kon onderscheiden,kreeg hij na een half uur opdracht weer naar boven te komen. t Hij werd onmiddellijk van aüe kan ten gelukgewenscht als de eerste man die vermoedeliljk op het wrak van de «Lusitania zijn voet heeft gezet, sedert het schip twintig jaar geleden werd ge torpedeerd. VERKLARINGEN VAN MINISTER VAN ISACKER OVER DE WERKLOOSHEID In een redevoering die hij te Léuven uitgesproken heeft, verklaarde de heer Van Isacker, minister van Economische Zaken, het volgende over de werkloos heid f Geen betere aanduidingen, voor den èkonomischen toestand, dan. de stand van de werkloosheid. Op 6 April hadden, wij in het land 355.000 geheel en gedeeltelijke werkloo zen. Op I September, waren er nog slechts 242.000, hetzij een vermindering van 113.000. Na 1 September zijn nog geen 'offi- cieele statistieken bekend, maar de we kelijks che op'gaven van onze werklo zenfondsen toonen aan dat, sedert 1 September, de werkloosheid nog is> ver minderd. In de laatste vier weken, was de ver betering zoo* gevoelig, dat thans' eiken dag 10.000 werkloozen minder naar het toezicht komen dan in het begin van de maand. Zonder overdrijving mag men de vermindering der werkloozen geheelo en gedeeltelijke sedert 1 April op '125.000 beramen 125.000 op 355.000 is toch wel een resultaat van belang. Men tracht dit belangrijk resultaat weg te cijferen door voor te houden dat de (opslorping van de werkloosheid, se dert 1 April, hoofdzakelijk het gevolg is- van seizoeninvloeden. Op 1 April, is de seizoenopslorping reeds voor het grootste gedeelte geschied. Wij hadden dit jaar, in Januari 23.000 werkloo-zen meer dan verleden jaar wij hebben er thans einde October 95.000 minder dan einde Oktober 1934. HEER VAN BUGGENHOUT BIJ DEN EERSTEN MINISTER Maandagmorgen heeft de voorzitter der Christelijke Mijnwerkers, heer Yan Buggenhout, een. onderhoud gehad met eerste minister Yan Zeeland. Men weet dat de gemengde commissie uiteengegaan is-, zonder tot een over eenkomst gekomen te zijn over dé con. ventioneele verhooging, die op 4 Nov. zal intreden, alsook over het vraagstuk van de verhooging met 2,5 toege kend in Mei. Italiaansche autocamions in bet kamp ten Zuiden van G^rlogoubi. Op '10 November 1935, richten, de Yereenigdc Kolonialen van Antwerpen 'een groot Koloniaal Congres in. Die feestzitting zal gehouden worden fh de za<al Grütcr, 123, Mechelsche steenweg te Antwerpen. De deelneming is kosteloos. Drie afdeelingen zullen de volgende punten behandelen. 1) De Kolonisatie in Belgisch Congo. 2) De Koloniale Politiek der Regee ring en hare Hervormingen. 3) De Inheemsche LandbouwstanR. 's Morgends zullen de Congressisten bloemen neerleggen aan het gedenklee- ken opgericht aan Baron Dhanis. Voor verdere inlichtingen en voor in schrijvingen, zich te wenden tot het Secretariaat der Vereenigde Kolonialen 2, Leysstraat te Antwerpen, alle werk dagen van 10 tot 13, en van 15 tot 18 u. ,Tel. 237.41. Volgens een Reuter telegram uit Ad dis Abeba verwacht men zich daar bin nen kort aan onderhandelingen. De Ne gus zou zelfs het gedeelte van zijn lijf wacht teruggeroepen hebben, dat zich naar Dessie begeven had. Het zal wellicht overdreven zijn op dat bericht te groote verwachtingen te bouwen. Inderdaad laat het zich begrij pen, dat de Negus zich rechtstreeks wil op de hoogte houden van de draagkracht der besprekingen, die thans gaande zijn maar zulks beteekent nog met, dat het zoo vlug tot werkelijke vredesonder handelingen en een overeenkomst zal leiden. Op 31 Oktober zal beslist worden wanneer de sankties piraktisch in wer king moeten treden. Er blijven dus» nog eenige dagen over, alvorens de verhou dingen nog zouden verscherpen, en in. tusschen zullen wel de pogingen voort gezet worden om nog grootere verwik kelingen te vermijden. RADIOREDE VAN DEN PAUS TOT D'E PERUVIANEN Dit Vatikaanstad wordt gemeld, dat Z. H. de Paus Zondag ter gelegenheid van de sluiting van het eerste Natio naal Eucharistisch Congres van Peru, tot de geloovige Peruvianen, die te Li ma waren vergaderd, eene radiorede heeft gehouden waarin Hilj onder meer verklaarde God geve dat de christelijke vrede- geest zich over gansch de wei'eld ver spreide, vooral in Europa en in Afri ka, waar de vrede reeds verstoord is én waar zij dreigt nog grootere onheilen te zullen kennen Zijne Heiligheid zeide verder Eerbiedwaardige broeders en zeer beminde zonen, bidt met ens den Yre- delievenden Koning der Eucharistie voor dien vrede, gevestigd op de rechtvaar digheid en steeds gekenmerkt door waarheid en liefde, zooals wij. hebben gebeden en zoeals Wij met u bid.den •opdat, de weldaden van (uwen vrede en de vruchten van dit eefste Eucharis tisch Congres eeuwig mogen gedijen.» HET VREDESWERK VAN DEN VOLKENBOND Parijs, 28 Okt. Eerste minister La val zal Woensdag of Donderdag avond naar Genève vertrekken om er de be sprekingen bij te wonen van de Orde- ningskommissie. Hij zal zich dus weer te Genève bevinden samen met sir Ho-are Engelsch minister van Buitenl. Zaken.en Eden, Engelsch minister voor den Vol kenbond.Men weet nog niet of ook baron Atoisi, de Italiaansche afgevaardigde, haar Genève zal knmen. De ordeningskommissie heeft alleen tot teak de toepassing van de ekofiomi- sche dwangmaatregelen te regelen. In die voorwaarden zou- de aanwezig heid te Genève van den h-oo-fdvertegen woordiger van de fascistische regeerng j er veeleer op wijzen, dat. de besprekin •gen, thans tusschen Parijs, Rome en Londen ingezet voor het. vinden van 'éen minzame regeling voor het geschil rechtstreeks door de verantwoordelijke vertegenwoordigers van de drie landen achter de schermen zouden worden voortgezet.. NEGEN EN DERTIG REGEERINGEN VERKLAREN BEREID TE ZIJN DWANGMAATREGELEN TEGEN ITALIË TOE TE PASSEN Génève, 28 Oct. De h. Laval, mi nister van Buitenlandsche Zaken in Frankrijk, heeft volgend telegram ge zonden aan den algemeenen Secretaris van den Volkenbond. Het komiteit voor coördinatie der maatregelen, te treffen op grond van art. 16 van het Pakt, heeft aan elke re geering gevraagd, ten laatste voor 28 October den dalum bekend te maken waarop zij bereid zal zijn de maatrege len toe te pas-sen welke het voorwerp maken van de voorstellen 3 en 4, aange nomen op 19 October. Ik heb de eer u te laten weten dat de Fransche Regeering daartoe zal be reid zijn zoohaast het komiteit van Coördinatie de toepassing zal beslissen, ten minste indien zij er vier dagen op voorhand bericht van ontvangt. Heden avond, laatste termijn hebben 39 Regeeringen hun toetreding inge zonden aan voorstel 1 (embargo op de wapens, ammunitie en oorlogsmateri aal). 21 Regeeringen aan liet voorstel financieele maatregelen. 11 regeerin. gen aangaande de economische en 6 aangaande liet voorstel 5 (onderringen. steun.) ITALIË ZAL AAN DE SANCTIES HET HOOFD BIEDEN ■Die «Gazette del Populo schrijft dat bedreigingen, weerwraakmaatregelen, tergerijen en aanvallen Italië niet af schrikken zullen. Italië vormt een ce- mêntblok van 50 millioen zielen. Regime fascista schrijft dat de heele wereld zich tegen Italië te weer stelt dat enkel ervan kan beschuldigd worden zich een plaats onder de zon te willen vrijwaren en grondgebied wil verstrekken aan een overvloedige bevol king, grondgebied dat geen zand zou ziijn. De «Giornale de Genvova schrijft dat de heele wereld hoeft te weten dat Italië geen schrik heeft. De Resto di CarlinO' beweert dat men geen volk van 44 millioen zielen kan wurgen. HET ZUIDER OFFENSIEF INGEZET, De luchtmacht bombardeert Sassa Banch Uit Rome wordt gemeld, dat de Ita lianen in Somaliland verder oprukken, ondanks de regen, die niet ophoudt. iDie luchtmacht heeft Sassa-Bancti gebombardeerd, dat op den weg van Djidjiga naar Harrar is gelegen. Ook Dagahm. 30 km. ten Noorden van Sassa'® Banch is gebombardeerd. Men denkt- dat door de Italianen een dubbel offensief is ingezet. Behalve het offensief van Graziani, in de streek van de Webbe-Shebeli, wordt door de lucht macht in de richting van Sassa Banch aangevallen, waarschijnlijk om de troepen uit Oual-Oual den weg te befei- den. Misschien is het oprukken langs de Webbo Shebeli maar een schijnbeweging en heeft de ware aanval noordelijker, plaats. Te Gorahei hebben de Ethiopiërs zoo sterk mogelijk stelling genomen en hier zal den besüssenden slag geleverd wor den. OP HET NOORDELIJK FRONT Opmarsch -naar Makalie Uit Addis Abeba wordt aan het IXiit- sche Nieuwsbureau gemeld Na het ver trek van graaf Yinci, minister van Italië werden de afweerkanonnen opnieuw in de stad en de omgeving opgesteld. Het doel van den opmarsch der Ita lianen op liet. Noorderfront is Makalie. De geruchten, als zouden de bewoners de stad ontruimd hebben, worden niet bevestigd. Het Ét.hiopisch communiqué spreekt van oen volledig gebrek van bedrijvig heid vanwege de Italianen op het Nv>or- derfront en beweert, dat de bericuten uit Rome aangaande het overloopen van de hoofden uit Tigré uit de lucht go- grepon jsüm

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1935 | | pagina 1