Brij dagen le Parijs. NIEUWS UIT RUIDE. Een vriend van De Werkman, Ie Rome, schrijft ons het volgende Ik twijfel niet of gij hebt roods liooron spraken van de luisterlijko raa- nifeslatie dio vrijdag, zaterdag on zondag plaatsgehad heeft in de kerk van 'I Romoinsch Colleeie, la Eliiesa di Sant Ignazio Ge weet immers dat het vuilblad la Capitate zich niet geschaamd had de gruwelijkste vloeken uil te braken tegen den GoJ-Mensch, 0. II J C. —Welnu, lot uitboeting daarvan heeft er in voornoemde kerk een triduüm gevierd geweest. Ik was cr vrijdag en zaturdag nanoen. Ik zal u weinig zeggen van dc prachtige versiering der ruime domkerk dal moet met eigen oogen gezien worden... Ilond.rd en meer Kristalen lusters, allen met groolo dikke wasse kaarsen voorzien en symetriek, in koor en bouk, van onder tot boven gehangen outaar, koor, kolommen, met rooden damast bekleed de koik glanzend van licht... Over heerlijk Doch, dat was 'l minste uhl vindt men bij nllegroole ceremoniën in Italië... 't Schoonste was dat altijd loeloopend volk, wiors saaingcpresle drommon kurk en portaal tol proppens toe vervulden ouder de henediktie vindt men nauwelijks plaats om eetien knie te vestigen; en nogtans nergens zag ik met r orde, meer ingetogenheid, meer geloof! zaturdag vooral, de dag der sluiting, was 'l overlrefl'elijk Bij 't inkomen, ten vier ure, kreeg iedereen een gedrukt boekje van ecuige bladzijden, waarin ccne zielroe rende uitbreiding stond van 'l volgende schoon Ilaliaansch gebed dat men to Rome, ik al de !oven, ua de benediklie, luidop zegt Dio six benedeltc Gebenedijd zij God Benedetto 11 suo santo nome Gebenedijd zij zijn heilige Naam Benedetto Gezti Christo vero Dio et vero homo Gebenedijd zij Jezus Chris tus, waarlijk God en Menscb Benedetto it mme di Gesu Gebenedijd zij de naam Jezus Benedetto Gesu vel sanctissimo Sagramento dell' Allare Gebenedijd zij Jezus in liet Allerliviligsle Sacrament des Oulaars Benedel'o la grand Hadredi Dio, Maria sanctissime Gebenedijd zij de Moe der van God, de Allerheiligste Maria Benedetto la sua santa el immaculata concezionc Gebenedijd zij de hare heiliee en onbevlekte Ontvangenis Benedetto it nome di Maria Virgine e\madre Gebenedijd zij de naam van Maria, Maagd en Moeder Benedetto Iddio, nei snot angeti nci suoi santi Dit schoon gebed werd luidop gezegd door al bet volk. Daarna begon liet sermoen door Pater Namerim, S J die eene groole, met damast behangono estrade beklom en ruim eene uur de aandacht van die duizeude en duizende goloovigeii gevestigd hield. Hel einde vooral, o wal venukkende stond Hoort, hoe men lu Rome de tnuuunis sluit Vooreerst pator Namerini uitte de hoop dat Inj ons allen vveerzien zou weinige dagen later in Sl Augustinus Kerk, vooreen nieuwe Triduum, ter cere van hel II. Hart lu die kerke, zegt hij, waarO. L. V. zoo geern mirakelen doel.... Dan morgen, voegt hij er bij, morgen zondag moet Sl Ignatius-Kcrk van ten 3 uro vrorg tol den noene 100 opgevuld zijn... Capilo Hebt gij liet verslaan ?ik zal 't nog eens herbalen Morgen zal hior, van 5 ure, tol 's middags toe do 11. Coni- mume zonder ophouden uitgedeeld worden. (En laat het mij algauw zoggen om 'l niet le vergelen 's anderdaags eflekuel' was nog eens de kerk opgepropt en zoodanig dal velen, door de groole massa aclileruitgeschoveri naar andere kerken zijn moeten te Kommuuio gaan).« 's Achlernooiis.zal er u in deze kerk geen dienst zijn... maar gelictl Rome is verzochtzich le bo- geven naar de eerste kurk van Rome en van gausch du wereld, naar fte Kerk van Jezus Christus la Ghiesa del Salvadure. Hetgeen nogmaals is geschied. Daaraan kunt gij de onderworpenheid en 'l geloof van 't braaf Ro- memscli volk herkennen... Ziel, de predikant knielt litér, slem en bail ver- beffend, roept i ij de ouue geloofsbelijdenis uit, luidktols herhaald, met onbeschrijfelijke!, geestdrift, door duizende en duizende monden Ik ge loof in Jezus Christus, zynen oenigen zoon, onzon Heer, die enz. De tempol galmt, indien hij nog galmen kan, volgcslampl als hij is en een traan van zoele aandoening welt uit uw oog... Dal Monseigneur Pic, die officieerde dat MM. Deliemptinne, P. Lei reus en andere vreemdelingen, die daar, de fakkel in do hand, die godsdienstige plechtigheid opluisterden, aan hunni landgenoten maar gaan vertellen hoe men le Rome Christus eer hersteld, de macht des duivels wederstool en den Hemel geweld aandoet Doch boort 't is nog niet gedaanKyrie Eleison Do lilaniöi: van alle Ileiligo vangen aan, hel volk zingt als één man, met klimmendeii geestdrift daarna do Miserere, daarna de smeckingen der Kerk, daarna 'l muziek op het hoogzaal onder de direklie van maöslio Pietro S. J. daarna ovGi de geknielde menigte de hoopvolle zegenii gen van den verzoenden God 1... Eu na twee geslagen uren standvastig luisteren, bidden, zingen, is dit braaf volk nog niet ver moeid, èn vol moed en vrolijkheid, als na'l volbrengen vu» eene» aange name» plicht, èn vol betrouwen in do toekomst, drijft bel nogmaals, in welgeschikte drommen, lol groot spijt van die benijdt,— Sint Ignatius tempel uit.... bereid om op andere gewijdde plaatsen, eender op wal dag of uur, dezelfde blijken van geloof in 'l aanzicht van du godsvorluoc'.enaars le geven. HISTORISCHE DAGWIJZER, MAART 1873. Z. 30 PASSIE-ZONDAG.-evangelie. Jezus doet zijne godheid aan do Joden kennen, die sleenen nemen om op hom le werpen. Gelukz. Verouus, belijder, wiens overblijfsels eerst in Leinbeek, en later te Berg n bewaard zijn. M. 31 Gi lnkz. Dodo, KanoniK, in Holland, XIII Eeuw. n. 1 APRIL II. Procopus. Üisc in Lteycren, XI vv. 2 II. FrancisCus de Puule, insleller der Minderbroeders, XVI. d. 3 II. Ireiia en bare twee zusters, martel. IV. v. I H. Hildeberlus, gemartelaarl te Gent in 732, door do beoldschenders z. 6 II. Filiana van Luik, Maagd, XIII, vermaard door de instelling van den H. Sacramentsdag. De eigen baard levert meer gemak op, dan de vergunde eereplaau in een koninklijk paleis. 22, 23, 24 Mei 1871. (12 VERVOLG, ZIE Nr 23). Waarom was dit schelmstuk mogelijk geweest Die pijnlijke vraag, die van hoofd lot hoofd vloog, moest zeker wel de ontelbare Franschmans bezighouden, toen zij, op 18 Juli, in de O.-L.-Vrouw-kerk van Parijs, den lijkdienst der .Martelaars bijwoonden. Reeds in Juni waren al de geestelijken van Parijs, met witte kaarslichten in de hand, dc eerwaarde lichamen uit het kerkhof Père La chaise gaan halen, om ze plechtig in gewijdde aarde te leggen, tot den dag der algemeenc verrijzenis, op welken hunne heerlijke wonden voorgansch het heelal zullen schitteren. Biltere, pijnlijke tranen vloeiden dan op menige mannelijke wang krijgsmans die, zonder beven, den dood vlak hadden aangestaard, stonden nu moedeloos, met slaphangende armen, met vertwijfelende blik, zich zelve vragende Arm Frankrijk, waartoe zijt gij gekomen. Die eerste plechtigheid, de teraardebestelling, was stil en treu rig men leed, men zuchte, men weende, men bedekte het wezen met de handen, en men verliet stilzwijgend het huis Gods om elders over Frankrijks rampen te gaan treuren. Benige dagen nadien, op 18 Juli, was de ruime 0. L. Vrouw- kerk, in rouwgewaad, nogmaals van boven tot beneden volzet, 't Was de plechtige lijkdienst der Slachtoffers. Wat edele verga dering acht Bisschoppen, ontelbare geestelijken, staatsbeambten, cèlmans, generaals, officieren, burgers, werklieden, armen, vertegenwoordigers van al de standen der samenleving die voor liet outaar komen knielen en vergiffenis vragen wegens de gru welijke moord der Dienaren Gods. Ziet ge daar, op dit kniebankje, een weinig bezijden de hoog waarde Bisschoppen, die jongeling zitten, zoo deerlijk zoo bleek 't Is Frans, de moedige dienstknechts des Aardsbisschops, wonderbaar uit liet gepeupel zijn handen gered en die slechts gisteren van zijn ziekebed mocht opslaan...'Eilaas de arme jon geling beeft bijna tegelijkertijd, .Meester en Moeder verloren Ja, Frans, arme vriend vouw de handen le samen, dring met ge- loovendc oogen het Tabernakel in, en pul daar troost bij Hem die, alleen u troost kan geven geef gehoor aan de slem die u zoo tee- der roept fleem uw Kruis op en volg uwen Jezus In het Kruis is de taligheid, in hel Kruis is het leven. Mijn gotisch leen is een Kruis en eene marteling geweesten gij, gij zoekt voor u de rust en de vreugd Gij Och, reeds zijn de in 't zwartgekleedde Priesters aan het outaar en is het II. Misoffer begonnen. Kyrie Eleison. galmt het van de hoogzaal, Kyrie Eleison. weerklinkt het in al de harten Ontferm u Hier, over ons. over Frankrijk Ontferm U, o machtigen Christus we lujgen vernederd, verpletterd, ontferm U onzer.... Zelden had Frankrijk vuriger gebeden en zeker, toen onder het opheffen, al die hoofden tot den grond bukten, al die handen op de borst klop ten, en toen, daar boven, de Martelaars met opene wonden en vurigminnende harten, voor den troon des Almachtige» knielden, toen moesteen genndigen blik op Frankrijk neervallen. Maar, neen al die hoofden bukten zich niet, al dio handen klopten op de borst niet want «r waren, in die plechtigheid, Franschen, enkel daar gekomen uit menschelijke gevoelens, uit vaderlandsliefde, Franschen die bleven rechtstaan, zonder eene bede op de lippen, toen hun lieer en God zich vooi hun op hel outaar slachtofferde. Ach, het ongeloof heeft reeds zulke diepe groeven in Frankrijks grond gebracht. De dienst is geëindigd, het 'ahsolso gezegd... maar de menigte blijfl gezeten, om de klaagstem te hooren, die in allersnaam, tegen de kerkgewelven zal klinken, om de oplossing te hebben van dit pijnlijk raadsel waarom is zulk schelmstuk mogcliik ce- weest Pater Perraud beklimt den predikstoel en werpt een oogslagop 't verleden op die twee maanden van puinhoopen en van bloed- stroomen op die twee maanden van roof- en diefstallen, van aan houdingen, van heiligschenderijen, van dronkenschap, van luiheid, Tan slemperijen van allen aard, bekroond met onbeschrijfelijke tooneeleii van wreede moordcrijcn, bekroond met den moord on zer Martelaars, die midden door de eeuwen, de hand geven aan hunne broeders der eerste lijdenIIoc is 't mogelijk geweest, in ons Frankrijk? Waarom waren zulke schelmstukken mogelijk? Waarom eene koortsachtige trilling loopt als clektriek van hart lot hartwaarom Vraagt zich nog eens de redenaar Omdat Frankrijk zich afgescheiden heeft van Christus, van het Evangelie omdat het uit de harten des volks de godsdien-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1873 | | pagina 3