Verschijnende wekelijks, 's vrijdags. An fesjKtefc* 2" JAAK. H* 50, 3 OCTOBER. 1873- Wonll vcrkoelit te AAI,ST. Wwe L. Dac-ns, Moluns IXS UJi STATIE, 's zondags aan de l dagen bij de Uitvovk Sciumhikkb. Cli. V BRUSSEL, GENT. Gal luiaarden. THIELT, LOKEREN, OOSTENDE ASSCJIE. S'-Apolloncsuaat M Vander Lvdt, boekd., vl.-Steenweg 104. - Avoux-Mulkers, boekdr. L. Ghys, winkelier, J. B. Saba tier - J.Van_daOrav«e!o, hoogs - ov an us uraveeio, npogs - J. De Kinder.' schoolst 41 Duclos, kerjestr 26 WETTEREN-ten-oedo I M VcSvinhi' tnKe.ier, paor P. De Polter, winkelier. P.Do Moesier, in de Paal. (bij Puurs.; - Agg Pauwels. Subbas Van Acker. J. Godjeps. Zakstraai 43. M. Simoens, winkelier. M.'B. Rooms, -winkel! 1U Tnlltn»I. Calek St.-A Blaukeubergk.M. Van Pi Maria-Licrde. Waasmunster. j». rruonis, winneiie: M. L. De ToUènc'cre, winkclie: M, Van Nieuwlandt, zandb I^ItUS ia "t bureel of in de wiukcls gekocht 3 CE.VTS. Klias I)e Clereq stpkersstr. 'J, bij hot Nieuwla. C. 't Feit-De Jenge. boek- steend. lioogstr. ST-NIKQLAAS m K. I)e Smet, knlkatr. 49, GEERAARDSBERG., Avoux, lithogral GREMBERGRN, - D'Uollander, JlEKELGEM. IVhaescleir, mozits. WETTEREN, s E. Van de Merg»), su- oh L. t)e Smet, rammels J. B. De Smet, dreef - Vit. llagc.nan, wink - Silv. Goubcrt, bakker. Bourlon, winkel, dorp., - Kd Mulders, koopman wde Gev.acrt, winkelier». Juf. Van derWeedn vrouw De Pelsenmkor. - C. Vniider-Guclit, .bakker Fr' De Maéyer. (Brabant) - André Vdn Mulders, 'aasj - Ililaii-e Steppe, Bcveren iwaas) Jozef Maras; Swevezelo Aug. Van Oogt. Keusden. MDTIoogh; J.icdckerka Malderen Esscbene Nioukerke liet de post of Ie huis gebracht3,00 'sjaarSj vooraf betaalbaar. Al wal voor DE WERRIilSH bestond ig, moet vrachtvrij gezonden worden aan P Daens, opsteller, Molenstraat 72. Studie over de gelijkheid. I- In 't begin dei' wereld. Door onzen oorsprong zijn wij allen gelijk, gesprolen uit den zelfden Vader, uit dezelfde moeder, Adam en Eva. Onze eerste ouders vielen, werden uit 't Paradijs gejaagd, de aarde ontving den vloek des Scheppers. Kon de eerste gelijkheid dan blijven bestaan Neen, de ver schillende noodwendigheden en bekwaamheden, de menschelijke ellenden en driften brachten de verscheidenheid van standen voort die wij heden aanschouwen. Wij bemerken reeds die verandering m 't eerste huisgezin. Caïn vermoordde zijn broeder Abel en vluchtte ver van 't vaderlijk huis. Mogen wij niet veronderstellen dat hij aldus in bekrompen toestand geraakte en de bitterheden der armoede yoelde, terwijl Adam's andere kinderen, bij vader en moeder, gelukkig en zonder zorg leefden? De wereld vermenigvuldigde, en meteenen de slechte driften der menschenmen vergat God en plicht, bij zooverre dat eenal- gemepne zondvloed noodigjwas om den aardbol te zuiveren.Die zui vering kwam; Noe alleen bleef met zijn huisgezin over; die man stierf; zijne nakomelingen werden talrijken begonnen den toren van Babel te bouwen, 0111 aan den Schepper de wet te geven (ei laas! de menscli was ten allen tijde een trotsch schepsel). Bij de opbQuwjng van dien toren zien wij hoe 't verschil van standen reeds gekomen was. Er waren bouwmeesters en teekenaars, beeldhouwers, metsers, dienders, ploegers, enz.er waren mees ters en onderdanen, juist gelijk op onze dagen. Hoe kon de wereld anders bestaan? hoe konden de huizen ge bouwd worden, de landen beploegd, de steenwegen gelegd de werktuigen gemaakt Door den dwang der zaken dus is die'ver scheidenheid der menschen opgelegd. De wereld was bevolkt; een groot deel der aardbewoners had den God vergetende Joden alleen kenden de ware leering, doch de lessen der vaders begonnen ook vergeten te geraken,' zoodat de Schepper het noodig vondt zijne tien geboden op plechtige wijze af te kondigen; die tien geboden welke heden nog den grondsteen der samenleving zijn, en waarop al de menschelijke wetten nageboots zijn. Wat is het burgerlijk wetboek, wat het straf-,wat het handelswetboek tenzij de uitleg dier tien geboden Ge zult niet stelend, eert vader en moeder, go zult niet doodslaan enz. Verbrandt al de wetboeken en prent de tien geboden in allers- hnrlen; diit volstaat om de samenleving in de beste orde te houden. Bemerking. We zien dus yan 't begin af, liet verschil der stan den, als een gebod der natuur, der menschheid opgelegd. Doch tevens zien wij, door de vqrming van ons hart, dat dit verschil geen beletsel is aan 't geluk, en dus eigentlijk geene krenking der gelijkheid. Even als in de natuur groote hoornen ziju en kleine, rijke gewassen en arme, spbitterende bloemen en eenvoudige, zoo ook zijn er in de samenleving menschen die bevelen en menschen die gehoorzamen, menschen die schrijven en menschen die gra ven. Bemerken wij ook dat de Schepper aan allen heeft gezegd: Bemint uwen God, vercenigt u, als broeders, in de liefde van'den Schepper. Bemerken wij nog' onze gelijkheid van oorsprong; Adam en Eva zijn onze ouders. Verre\an ons dus 't gedacht van de armere broeders met minachting te aanzien; onder de kleede ren verbergen wij allen dezelfde natuur; eerbied voor elkanders bediening, doch verachting of vernedering, nimmer olksgezondheid. Vrees voor dc geneesmiddelen. Wij hebben u laatst doen zien hoe gevaarlijk het is allemans rpad te doen als men ziek is en zijn tpevlucht tot de kwakzalvers te nemen; thans willen wij u eene dwftling aanduiden die niet min slechte gevolgen heeft, te weten, de vrees van zekere zieken dat alle geneesmiddelen hén zullen verslappen. De geneesheer spx-eekt van eene aderlating omdat bij aan het slaan van den pols, aan het kloppen van het hart, bemerkt dal deze noodzakelijk is. Ach, mijnheer, gij zult mij alle mijne krachten benemen. Ilij beveelt een bad. Gij zult mij nog meer verzwakken, ik zal het niet kunnen uitstaan. Hij schrijft een braakmiddel voor. Ik wil geene kruiden; ik zou ze door mijne keel niet kunnen krijgen. Ik moet liet bekennen, als ik dergelijke antwoorden hoor, dan heb ik groote moeite om mijne onverduldigheid niet te laten blij ken! Als eon geneesheer iets voorschrijft, dan 'doet hij zulks omdat hij die voorschrijving noodig oordeelt; hij weet of dezelve voor- deelig of schadelijk zal zijn. Indien de eerste burger de beste met een metser, schrijnwerker of kleermaker, wilde twisten; indien hij aan hen,elk in 't bijzon der zegdegij hebt geen verstand van moortel te makengij weet niet hoe gij uwe naaide moet houdenuwe schaaf deugt

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1873 | | pagina 1