wekelijks 2'k JAAS1 FJ" SI* Wordt verkocht te AALST. WVe L. Daens, Molenstraat, Nr72. IN DB STATIE, "s rouJags aan ile ICerk en alio dagen hij de Uilverkoojwrs. Ch. Yeraehuoron, St-Apollonestraat M Yander Ejdt, bockd., vl.-Steenweg 104. Avoux Mulkers, bockdr. BRUSSEL, NINOVE, Oudenaarde, Galmaurdon, TIIIKLT, LOKEREN, OOSTENDE ASSC1IE, livelier. J. B. Sabntier J.Van de Gravsele, hoogs v J. De Kinder, schoolst -11 Duclos, kerkstr 26 P. J. Do Mcy, (dorp.) WETTEREN-ten-eedo - SI Veirman; winkel'. wibzb, li Staes, winkelier, (dorp.) Auwegem - P. De Potior, winkelier. Calekcn - I'.De Meester, in dePaal. Sl.-Avvrtn (bij Puurs.j - Aug Pauwels. six,\u (w.\Esj - Sabbas Van Acker. Blankenbcrgh.M. Van Pitte. Goddons, Zakstraat 43. Maria-Lien M Liedekoi ko 10 OCTOBER. 1873- GENT, M. Van N'enwlandt, ran db Ellas De Clereq.stokerssir. 0. bij het NicHwla. C 't Felt-Do Jonge, boek-steend. hoogstr. ST-NIICOLAAS m IC. De Smet, kalkstr. 49, GF.ERAARDSBERG-. - Avoux. lithograf GREMBERGEN, - DTIollnnder, ch. I.. Do Smet, rammels. J. B. De Smet, dreef, v Vit. I-lngoinan, wink i Silv. Gonhart, bakker. Bourlon, winkel, dorp., Ed Mulders, koopman wie Govaert, winkeliers. - Juf Va n der Weeën vrouw De Pelscmnker C. Vonder Gncht, bakker Fr. DcMaever. (Brabant) André Van Mulders, las) - Hilaire Steppe, Jorcf Maras, Aug. Van Oost. M. D'Hoogho. 1*113.»*» iu '(bureel of in de winkels gekocht 9 C9S.VTS. SHul de pos! of te huis gebracht'3,00 'sjaars, vooraf betaalbaar. Al wat voor DE WERKMAN bestemd is, moet vrachtvrij gezonden worden aan P Daens, opsteller, Molenstraat 72, Studie over de gelijkheid. II. BI.T DE JODEN. De geschiedenjs der Joden doorloopende, zoo vinden wij er eeneu grooten eerbied voor de rechten die God aan elk schepsel heelt gegeven eerbied voor de rechten des Konings, des huis vaders, her moeders, derkinderen, der meesters, der onderdanen. Door het huwelijk werden de familiën bewaard krachlens de joodschc wet, liad de vrouw rechten die zij nergens bezatwie eene vrouw sloeg werd gestraft, ja soms met den doodde ou derlingen waren met eerbied omringd, alsmede do vaders en moeders zelfs oud of gebrekkelijk zijnde... Eert Vader en Moeder, stond in de tien geboden en de joodsche wet had er bijge voegd: Het kind dat zijn vader verwenscht, zal den dood ster- venmet veel meer rede liet kind dat de hand op zijne ouders zal gelegd hebben. De zegening des Vaders bouwt het huis op, n de vervloeking des'Moeders breekt het af. Die zijnen Vader r> verlaat is een ecvlooze, die zijne Moeder vergramt, is van God r> vervloekt. De joden kenden geene scholenalles gebeurde in 't vaderlijk vhuis; de vader leerde zijnen zoon het land beploegen, met den boog schieten, visschcn, gereedschappen maken, enz.; de moeder onderwees bare dochter in het huiswerk, broodbakken, koken, breiden, weven, kortom, in alles wat dc vrouw als bruid, moeder of meesteres des huizes nooclig heeft. De Vader had op zijn kind recht van leven en dood, mits toelating der overheden deze wer den gekozen onder de oudste en wijss te van den stam. Met dc grootste gelijkheid werden d« wetten uitgevoerdL zon der aanzien van die rang of van persoonen. Zoo zien wij de rechters Susanna valscli beschuldigden, ter dood brengenbij de joden gold de leus nietdesterksten geven de wet; de wet werd zelfs op dej sterksten uitgevoerd. Later verbasterde het joodsche volk, nam heidenschc manieren aan, zoodat 4000 jaren na de schepping, de gelijkheid bij hun zeer verre was gezet. Een hunner schrijvers Josephus,bekent dat hij zijne vrouw verstiet omdat haar manieren hem niet aanston den." Te dien tijde was er een wijnkoopman die veel wijn ge kocht had en niet wist waar hem leggen. In de gebuurte was eene vrouw, die een ruime kelder had. Hij sprak haar aan, doch zij weigerde. Wat deed hij? Hij trouwt met de koppige geburin, doet zijnen wijn in den kelder leggen, en zegt na eenige dagen aan de vrouw, dat ze mag heêngaan. De vrouw, in d'ezelsmaaiid niet geboren, roept aanstonds eenige pakkedragers, doet al dc vaten wijn op straat smijten en neemt terug harenkelder in bezit... Daarop lawijl van den koopman die getuigen neemt en naar den den rechter loopt. Doch deze verklaarde dat de vrouw gelijk had haar kontrak te breken, vermits hij eerst aan 't huwelijkskon- trakt liad verzaakt. Zoo stonden dc boeken bij de Joden, toen de lang beloofde Messias verscheen. Wij zullen verder zien de gelijkheid onder de heidenen, dan het herstel door den Zaligmaker, de samenleving bij de eerste kristenen, later in de middeleeuwen en nu in onze tijden. Mtt een weinig aandacht zullen onze geëerde lezers overal vat ten dat de gelijkheid valt ol klimt, narnate de oogen van overhe den en onderdanen tot den Schepper zijn gericht. Daarboven is dc Vader der gelijkheid wie liem bemint, bemint zijne broeders, en waar de Liefde haar edel gelaat toont, is geen dwang, geene slavernij te vinden, Al de treffelijke mensclien werken om de Zondagrust te doen eerbiedigen. Geen eerbied voor den Zondag, geen geluk naar ziel of lichaam. De geneesheeren zeggen dat de rust van den ze venden dag onmisbaar is en deondervinding leert ons dat zondag- werk nimmer iemand heeft verrijktmen ziet de zondagwerkers wel een tijdje in voorspoed, doch daarboven leeft Iemand die alles meet, weegt en aanteekent, en die op tijd en uur de schenders van Zijn gebod vindt eu treft, door ziekten, plagen, subiete doo- den, enz. Ziet eens, Vrienden, hoe Frankrijk, waar 't zondagwerken zoo gemeen was, overgeesseld is geworden. Waarom, tenzij wegens het vloekon en het schenden der Zondagen. Wat zijn wij toch 0111 den Schepper te durven tergen? O, inenschen-lief, laat ons voor die zaak strijden. Foei, schande aan de Zondagwerkers, zonder wettige reden. Die dag wezc bij ons een ware rustdag, eerst om onzen God te dienen, en dan om voor ons lichaam nieuwe krachten te kweeken. derzoeken of do Post rocht hooft van ons twoe cen- •1 blad Verkniaus... Iedereen 't zijne, dan heeft de zegt vriend Koban. En hij heeft gelijk. Die vriend Koben is een tertio van Ledeberg, verslandig men kan ni&t meer, die ons van over den handel en wandel dor boereu zal zenden. Zoo ge ziet. vrienden. Te Eeeloo zitten er ookAllemaal gegroet noorden maar uil de werken, moet gij uwe vrienden leeren kennen, zegt do Wijzo-inau. Men tie me u to vragen voor duivel niel oud braafi tijd tot iijJ

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1873 | | pagina 1