andere priesters te erkennen, 'dan degene door den Paus gezon den, en die door hun geloot en gehoorzaamheid mei den Stoel van Pel ius vereeingd blijven. Vaders en moeders, zegt hij, leert gij zelve aan uwe kinderen de waarheid van den christen godsdienst, liever dan hunne op voedingen onderw ijs toe te vertrouwen aan onweerdigen. 15iij 1 l in uwe huizen, bidt daar en zingt er te samen de gewijde gezangen, liever dan de beiligscbendende diensten van eenen apostaat bij te wonen, die de Goddelijke Majesteit beleedigl. Zells wanneer gij in gevaar van sterven zijt, wacht u wel tot een afge vallen priester uwe toevlucht te nemen; doopt zelf uwe kinderen en begraaft uwe dooden, vergezelt hen met uwe gebeden tot hunne laatste rustplaats, en zingt godsdienstige zangen op bun graf. Wat de huwelijken betreft, de moedige bisschop zal weidra de bevelen bekend maken, welke bij daarover uit Piome verwacht. Pruisen zou geern ecneir prins van Hohenzollmi op den Spaanscheu troon hebben. Er is reeds te Madrid eène gazet, met duimkruid gesmeerd, die voor hem schrijft. Door het onweêr van dander week is in Holland, te Har- genberg, eene Vrouw die zich met eenen zak klavers óp het hoofd bevond, tösschen twee kinderen door den bliksem doodgeslagen. De kinderen bleven ongedeerd. Niet ver van daar werden 13 huizen en 6 schuren vernield. Een woord tol de lijdenden. Keil i -der heelt op de wereld te lijden, lieve lezer: lijken en armen, jongen en ouden, groeten eu kleinen, wij zijn allen, in de droeve noo-1/.akelijkheid van te lijden. Lijden is onzen staat in deze wereldliet is de staat waai in ik ben, waarin gij zijt, waarin onze ouders geweest zijn, waarin onze kinderen zullen wezen, waaruit geeue menschelijke poging ons kan trekken. Altijd, ja altijd en altijd, zullen er ziekten, pijnen en kwellingen zijn. Altijd zullen er weduwen en wee/.en zijn altijd ontroostbare moeders, weenende Lij de ijdele wieg van baar kind! Het leven sedert de eerste zonde, schijnt slecht eene lange sniert te wezen die smel t kan verzacht maar niet weggenomen worden. Daar dit zoo gelegen is, en wie kan het loochenen zult gij begrijpen, lieve lezer, hou nuttig het is ons dikwijls de waarheden voor oogen te stellen, die ons lijden kunnen verzachten of liet ons ten minsten nuttig maken. De eerste dezer waarheden, welke ons de Godsdienst leert, en door het eenvoudig gezond oordeel bevestigd wordt, is dat hier beneden niets geschiedt dan door den wil of do toelating ven God eu bemerkt het wel, dat is waar zoo voor het kwaad als voor het goed. God is de moester, de oeuige en onal- hankelijke meesterhij bestiert alleshij beschikt alles, ja zelfs, gelijk hij ons iu zijn heilig Evangelie verzekert, kan er geen een haar van ons lioold val len zonder zijnen wil. Er groeit niet een gra/ekeu in bet vil.l, er valt niet een 1.1.id in de bosschen, geen /andeken op aarde, geen druppelken water in gotisch de uitgestrektheid der zee, kan lijdeus eenen storm, beweegd worden, zonder de almogende God liet weet, het beschikt en beveelt. Indien hel zoo is voor de minste schepselen der natuur, wat zal liet dan voor ons wezen, voor ons'die liet bijzondere voorwerp zijner liefde zijn Onze onverduldig'iieid, ons gemor komen van ons flauw geloot. Altijd naar de aarde gebogen, verhellen wij nimmer onze harten naar omhoog wij blijven slechts b.j de ondei hooi ige oorzaken van ons lijden, bij-de mënschen, bij de gebeurte nissen die ons kwellen en wij klimmen nooit 'tot God. Wij doen gelijk de dieren die naar den stok bijten eu niet naar de baud die ze slaat. /.Is de goede God ons aldus beproeft -verre van ten onzen opzichte wreed te zijn. betoont bij ons dikwijls eene groote bermhartigheidwant de kvvellin gen zijn onzer ziele grootelijks nuttig, en gewoonlijk zendt de goede God ons die over tot ons grootste voordeel. Wij falen dooi gaans iu liet ooi deel dat w ij over de zaken vellen. Wij plaatsen ons ouder een oogpunt dat valseh is omdat bet geenszins christelijk is, c-n dan zien wij de zaken verkeerd Wij noemen kwaad lietgceu inderdaad goed is eu goed hetgeen inderdaad kwaad is. aut wat is dit leven anders dan de bereiding tot ons waarachtige leven dat eeuwig moet duren? Wij zijn op de aaide niet om ons l<: veilustigen, te drinken. Ie eten, te zingen, te slapen enz. neen. wij zijn er om, door de onderhouding der wet ^-o nonzen Schepper, liet oneindige geluk des hemels te bekomen, waarvoor zijne'goedheid ons bestemt en dat_alleen, om die reden, onze vveuschen kan voldoen. Dus, alles wat ons dit doelwit nader brengt, zal goed en nuttig 2ijnhet geen ons voor de eeuwigheid een grooter geluk zal bereiden, zal beter zijn, en in tegendeel, hetgene het geluk van het toekomende leven zal vermin déren, Stal gevaarlijk'en slecht zijnen nog slechter hetgeen er ons van zou berooven. Ziet daar de vvezentlijkheid, de waarheid het overige is bedrog. Hij dil licht, het eeuwige ware licht, moet men alles oordeelen. En dan is het ge makkelijk om alles te begrijpen hetgeen <le wëreldminnaars, goederen noe men, zoo als de vermaken, de genietingen des levens, de overvloed van alles wat de zinnen of den hoogmoed streelt, zijn inderdaad kwaden bf ton minsten gevaren ómdat zij hinderpalen zijn voor het eeuwige leven, dat onze Zalig maker Jesus voor ons is komen verdienen ook vervloekt Onze Heer dezelve in het II. Evangelie. En, in tegendeel, zijn de bcróovingen, hut lijden, de armoede, de vernederin gen. in een woord, hetgeen men kwaden in deze wereld noemt opregte goede ren, want dit alles brengt ons lot God, herinnert ons hetgeen wij in de eeu wigheid te hopen hebben en onthecht ons aan al wat onze zaligheid, dat is ons ware geluk Hinderlijk is. En daarom, ook herhaalt de Zaligmaker zoo dik wijls Gelukkig zijn de armen want hel Rijk der hemelen behoort hun toe Gelukkig zijn degenen'clie weenen, Gelukkig degenen die lijden want zij zul len vertroost worden. Ziedaar het waar geluk wij vinden het maar iu de'eeuwigheid, het geluk op aarde is de troost der hoop. Doch opdat onze hcop niet ijdel zij moeten wij in dit leven den weg bewandelen die naar het Paradijs leidt. Anderszins zou onze hoop hechts eene ijdele inbeelding zijn of liever wij zouden d- z.ekeilieid hebben va„ eeuwig ongelukkig te zijn. Die weg der zaligheid is het christe tyke leven, is liet vlieden en het haten der zonde, de liefde tot J. C, het gebed het dikwijls ontvangen vnn de HH. Sacramenten, door Gods goedheid be- sciukt om ons op den goeden weg tc doen voortgaan en voiherden. Lieve lezers laat ons wijs zijn en dit leven met misbruiken het is een kostelijke schat dié God ons maar eens geelt. Ongelukkig die dien schat miskent Hereiden wij ons om alles te lijden laat ons voordeel trekken uit onze pijnen en smerten- Welhaast zal die.gioote rust, die tijd van zuivere en eeuwige vertroosting ge' komen zijn Gelukkig degenen die zuiver van hert zijn. want zij zullen God /.ten. Gelukkig degenen die honger en dorst hebben naar de regtveerdi"heid want ze zullen verzaad worden! Gelukkig degenen die weenen. want ze zullen vertroost worden De Baden en de Wasschingen. 1 lie frissche baden ziju voornamelijk voordeelig in den zomer. 2. Noor de ouderlingen un voor ue peisooneti die met liarl-ol longziekten aangedaan zijn, tnz. kunnen de irtsscue baden gevaarlijk worden. 3. liet is inagtiijhs gevaarlijk iu liet bad te gaan, walmeer men bezweet is en ujdeus Ue spijsvertering, de maandstonden en de aanvallen van Here cijii ol van aaiibeijeu. 4. Meu mag nooit al le lang in hel bad blijven I l of 1/3 uurs is toerei kend. 0. Wanneer men uil bet bad komt, moil men zich zoo Inlast moceiijk aldrougeu eu aanklemden. l'ersooiiLii, uie deze baden enkel als verfrisschend gebruiken, mogen zeh nooa aau al te zware lieliaainsocfoningcn overleveren, ouiniddclijk na hel bad genomen le hebben. 7. lutegcnueel, meuscnen van vveeke en losse licbaanisgesleltenis, die dcliissciie baueu als versterkend uemen, hoeveu oe vvederwerking volle- u.g le maken door eemge liL-naamsoeleuingtu en door wrijvingen. i-. Do wrijvingen gesctiadeu met de hand, met lijne borstels cf met wotleu lappen. y. Hei is iu de rivieren en andere loopende waters,dal de frissche baden het vtoidecligsi genomen worden; omoai üe bewegingen des licbaams, a..n wtike uieu zien kan overleveren, en de loop van bet walor zeil de te rugwerking krauuldatliger wijze bevoioerdeu lü. üe zeebaden verslerkeu nog meeruer, omdat zij bij de voorgaande voorUeeieii nog uiegene voegen, van zouten iu oplossing te bezitten, die t zij uoor ojisiurjuug, 'izij inkelijk door hunue aanraking melde huid, Vcrsleihtud en aanzettend zijn. 11. Hei gevoegiijkste ujusiip van den dag, out in eene rivier le gaan baaeu is, morgeus voor hel ombijt. li. Alvorens m hei water le gaaR en gedurende al den tijd dal men baadt, is bel uoouig bel lioold nai le hou ten. bijzonderlijk luditu hetzelve aan de zonnestralen zoude blootgesteld zijn. 1. De wasschingen hcL-ben bijna dezelfde uitwerksels als do baden zij reinigen en verslet keu ol verslappen de buid, volgeue dal zij mei Iriseli ol met lauw water gepleegd worden. i. De plaatseu van liet hgchaam, die bijzonderlijk dienen gevvasschen eu geieinigd te worden, zijn de handen, Ue voeten, bel aangezicht, hd boofd, de tials enz. 3. De aiubaciiislicn, dio metalen kleuren vervaardigen, en degene die aan verderlelijue uitwasemingen blootgesteld zijn, moeten voornamelijk btzorgil z:ju, de roiuigbeid des lichaams bij middel van wasschingen te on leruouucn. 4 De wasschingen gcsclucdeu bij middel van zuiver vvaler, of bij mid del van water, waarin een weinig zeep opgelost is. o. Aoglans de persoonen, die aan de uitwasemingen van besmettende ziekten blootgesteld ziju, zullen zicu geraadzaam met choloruurwalcr wasscheii. 6. Zoo ook zuilen diegene welke onderhevig zi|n aan de winters der handen en der voeten, zeer wel doen, deze dcelen des lichaants le vvas- scben met jenever ol brandewijn. 7. Du ..asseuiiigeu vau geheel hel lijf zijn somtijds nuttiger dan de ha- den zelve. u. voor ue persoonen vau zeer losso ittihaatnslcmpering eu bij sommige kinderen. 7. De baden en wasschingen met koud water zijn gevaarlijk, indien men aan dezelve niet gewend is. la de gezoudlieidsleer van liet kind zullen wij ue wijze doen kennen, op welke deze gewooulo dient gevormd te wer den. HA A US EL, Hadt gij Het eerste niet, o wee Wat kon u 't heele dan nog bah-n, Het tweede vindt gij steeds gétwee, Bij heeren, boden en soldaten. Barbti, Lede. Andermaal twee pinten Lambic voer de beste oplossing van dit raadsel, te win nen voor de titckoip Uil; van den Maamschch Steenweg te Brussel. Wel 1e ver slaan dat eenieder toekomende Zalurdatj om y, uren met eenen Werkman moei tegenwoordig zijn, tc Loopcn bij Air Van derEydt, Vlaumsclten Steenweg, 104 tc Brussel. \an kop, hals, en steert beroofd, Ben ik onzichtbaar voor de menschen. Mijn heel dat is een snijders vriend. Die den naam van Kloppers kwezel, Kop en hals af ook verdient. L. Klopper. Oplossing van 't vorig raadselSpinrok. Opgelost door Mr J. B. Van üier- d'onfcq en zijne zuster Marie, te Machelen; Copers Ferdinand. Cisar, bakker Zele; Bultynck, KnesselareL Van Vyuckt, Chimay; de leden van den Ka-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1874 | | pagina 3