S
KwtL gedachten maken lahgé tiaèhtèil.
Retlcvotirl ila.ir L. Vröüw-van Lourdes, naar O» L. Vrouw van
't 11. Hurl* tc Issoudun, eu naar do gehorleplaaU van den
II. VinCèniiuSi
5* VKKVOI.d»
I)o middenb.-uk is hoo< on uitgestrekt achter hut hoofdaltaar, Ontwaart
Hl "O .L- kapel van liet Heilig Hart.
Overal rijke schilderingen, goud en marmer.
llechts en links de beelileu der iieiligeit die het Hal t van .lesm meest lm-
tnind hehhun en vereerd»
In de twee Kijdeheukeii» zyn du mil ren van onder'tot hovén )>e.l.-kt riiut
tiMHiuerm platen, bewyz.-u der weldaden bekomen ilbor de vOiii-sprauk van
O. I- van het 11. Hart. Men telt zoo meer dan 41)00 platen <000 dankzeg,
gingen voor 4000 openbare en publieke outvaug-mu gratiën, Eu wie kan al
du onbekende gillen lellen l
l)o steelten spreken daar, eli Verkondigen Wonderen geschied in alle landen.
Wonderschoon «yn do vensters. l)e by «onderste verheelden ons «ene
Maria Magdalena, aan ile voelen des lleeren, over hare zouden weeucndc.
Ei-ne andere de gelukzalige Marguretu, dochter di s kouiugs van Houga-
itê, gestorven in l~7u, ileii sipter en de kroon verbryzeleudo oiu zicli geheel
«1 gansch aan God toe te wijden»
lieue derde» vierde en vijfde do heilige üabrielle de l'ieszale, den Heili-
gen Yincentiiis l'uulo, do Heilige Joauua Francisca de Chaulal»
Maar wie kun alles verhalen) deze alleen die gezien hebben kunnen zich
wen gedacht vormen der oubeschrijvelyke schoouheid en ryk Jont van .de K»*l !i
van Issoudun.
Ex-volos uit alle werelddeeleu; wimpels eti vanen gezonden met honderden
i,"> Altaren, allen om tc beter Versierd allen pin te meer bezocht en ver
maard D gelukzalige Margarets .Maria, do II. Moeder Anna. den H. Anto-
uius hebben buuue bidplaatsen Wij lellen niet min biechtstoelen, kuusteiyk
uitgewerkt en gedeeltelijk geschilderd. Zie ons nu aan de altaren van den
II. Jozef» der goeda dood, vau den II. Fraiiciscus Xaverius... U mijn Gud,
wy loopcn ve'iioren» wy dwalen... Wat is bet i.ier goed
Ja Heilig Hurt vau Jesus, deze kerk is oen bewijs uwer almogendheid eu
is voor ons eene waarborg voor liet toekomende.
Te laat heb ik gekend, te laat heb ik li bemind 1 Eu dat Heilig Tabernakel
in zuiver goud en dat den vorm beeft van een hart omkranst met zilveren'
doornen, bekroond met liefdevlannnon.
De sleutel des priesters dringt iu de wonde van het H. Hart, opent de
deuren en leidt ons tot bron van alle goed.
En da predikstoel ondersteund door dry standbeelden
Geloof, Hoop. Liefde.
En de tribune, met haar standbeeld van Lougin het H. Hart doorboorende.
Otuenscb, 't verwijt u uwe zouden, 't roept U tot boetvaardigheid.
En de kroon van Maria leder diamant heeft eene geschiedenis ieder
verguit bloeintje is den prijs van eene opporoffering. Wat sieraden, wat
gesteentes vau allen aard, uit alle gewesten toegevlogen
0, dit alles is schooner dan men deuken kan 1 Wat kunnen wij het volle
dig verhaal niet geven van al hetgeen wy te Issoudun bewonderden. En zeg
gen nochtans dat al wat wij er zagen nog ons gaeu gedacht kon geven van
hetgeen wij gingen zien te Lourdes, dit zal u zekerlijk nog ongeloovelijkcr
voorkomen, lin 't is zoo, gij gaat oordeelen. Maar vooraleer deze Kerk eu
Issoudun te verlaten, zeggen wij uegmaal aan Maria, ons moeder, 't geen
wij, pelgrims, haar zogdon bij ons vertrek. 0 moeder Gods en onze moeder,
beminnelijke maagd, tcedere vorstin, heersebt ovur ons, gij en uw geddclijk
kiud, UWeU zoeten Jesus
VAN ISSOUDUN NAAR A GEN.
Wy verlieten Issoudun rond 1 ure de goede Paters hebben ons naar de
statie vergezeld eene laatste maal groetou wij elkander en vooruit. Leve liet
H. Hart!
Het land dat wij doortrekken, is noch schoon, noch rijk. Groote vlakten,
weinige en nog verueutelde hoornen, dorren eu onvruehtbareu grond, vau
tyd tot tijd stukken vau rotsen, kleiue bergen, onderaardsche wegen, zelden
maar somtijds toch vertoont zich of een kasteeltje, of conige wijnberg 't zQn
als rustpunten to midden dier wojsteuij. (J wat is dit alles verre ons land te
evenaren! neen, wij Delgen, wij bijzonderlijk Ylaandoreusxoncu, wij moeten
niet op vreemden budéin gaan om iets schoons te zion. Oost wost thuis best.
Ons kleiue laud bezit onvurgelijkelijke schoonheden 't is mot recht dat
Vlaanderen den lusthof van Europa wordt genoemd.
Maar wy snellen altyd voort; do landbouw verbetertDorpen, Steden,
Sloten, Kerken. Puiulioopen, 't vliegt al voorbijwij loopeu 10 mijlen op een
uur af. Vervaarlijke rasheid Eensklaps valleu wij stil nabij Lotliiou, temid
den van eeuen grooteu tunnel omtrent de 1040 nieters luug. Wat is er voor
gevallen De as van eene koets, door de wrijving bovenmate verward, beeft
vuur aan de bus gedeeld. Men verandert bet rytuig, alles daarmee gedaan.
Wij ontsnapten auu eoiiongo'uk, dank God en ouzo goede Engelen bewaar
ders.
Thans tredeu wy in eena rijkere streekwat kan ik U niet afschilderen,
beminde lezers, de overblijfsels der rijke abdjj van Dools bet kasteel der
XI eeuw van Chabeuet, het slot van Argeuton.... maar nieuwe stilstand. Wat
liu O liet grootscho loaned De gelukkige ontmoeting Aan de statie van
St- Sulpice-Lauriére. nadert ons eene groep van priesters en mannen allen
mot hot pelgrimskruis geteekeud en voorgegaan door bunnen eerw. pastoor,
't Zyn bedevaarders die uit de dekenij van Laurièru naar hot heiligdom van
O. L. V. vau Sauvoguac gekomen ziju eu de bedevaarders van Üelgiè bunnen
groet brengen. Zy bevelen zich in onze gebeden en verzekeren ons dat van
hunnen kant zij reeds van do 11. Maagd voor ons eeue gelukkige reis gevraagd
hebben.
Zulke waren de woorden die ons den eerbiodwoerdignn priester toestuurde
en geschreven slondeu op een papier dat hij ons bahaudigde en zijn hand
schrift droeg. Dank, broeders van Frankrijk, pelgrims als wij dank voor
uwe gevoelens en handeling van liefde eu broederlijkheid. Dank voor uwe ge
beden. Eu uit alle borsten kwam deze eenparige roep Leve liet katholiek
Frankrijk! Leve de pelgrims vail St. Sulpioe
Er vloeiden tranen... en achterous riepen die goede vrienden ons nog toe:
I.'-vo Iielgié Wy komen aan tn Limoges, omtrent (5,3-1 t Is e»-ne fraaie stad
die 35.00U zielen telt. De by/.omlersle nijverheid is liet porcelain-*, OdOO
werklieden zyn er aan bezig.
D«- rust is kort om 7 uren Wederom op wog bemerken wij thans enen
nieuwen tunnel 1,01'.» nieters lang, die onderdo stad loopt de brug uit 5
bogen gevormd die wy overtrekken
De nacht is daar alles valt stil, eenieder begeeft zich ten rust met dé
vaste hoop te ontwaken in de buurt van Lourdes. Wat jammer dat de .luis
te missen ons bet zicht benemen van die aloude gebouwen die wij voorbij vlie
den. Geen stilstand noch te Neon. l.nfarge enz. noch to 1 Vriguèuf, vermaard
door oude kunstovjrblijfseU die daar te zien zyn.Thans zyn wy in eene schil
derachtig*, tréff.-ndo streek 1 Reeds 051 kiloin. van l'arjjs verwyderd.
'l Is 2 yren van den morgeud, wy staan te Ag«n maar iedereen is in
slaap, weinigen ontwaken. In eens. niettegenstaande onze overeenkomst,
.'tit.pt een wachtel'verandering van trein. De deuren gaan open, nieuw ge
schreeuw: spoed h geen tyd te verliezen Beeldt u het geharrewar in
de koetsen waren ten grooteu deele. niet meer verlichtwat in.-er was. deze
waar men nio.-st hiiiii'-n gaan, had.b-u o.d, geen licht. En indien toestand
vluchtte eeuied. r met pak u zak, om plaats te vinden iu den nieuwen trein.
Wat teleurstelling O de smarten der zieken Menigvuldige pelgrims, ja
meest allen verloren tets of wal maar dit lor zyde, g,-b -urde de ov -rscbe-
piug gelukkig, tieeii het minste ongeluk! Om 3 ure vertrokken wij naar Aucli;
kilometers rydeii, Te Lectoure vinden wy waterpompen bestorming om
zich te kiuiiiien wasscbeii,
Yau Aucliyleuvvy iiaur Tarbét; nieuwe zichten wederom bergen, maar
rijkdom in dt- valleien. De buonieu buigen ouder hunne vruchten: peeren,
apptlen. kustniyen, druiven, ja. de l'yreiiuesehe persik, 't is al iu overvloed'.
Maar wat is dat Ziedaar, ziedaar, de hergen -_ uor üns Ji^Dboti wij do
Fyreueéu. Wie zal zeggen wat de l'ijreneon zyn» Hoemeer men ziet, hoe
schooner de ooge ii willen niet meeranders zien, dan die bergen, die ber
gen nog, die bergen altyd, die buuue koppen tot in de wolken verheffen, die
met de wolken verhouden scliyuen en die onophoudelijk vau kleur verande
ren Doven op de Pyriueën is bet nooit zomer, eene eeuwige sneeuw bedekt
er de toppunten van. .Men moet dit schouwspel voor oogen hebben men kan
dit slechts begrijpen, niet uitdrukken Neen, al hetgeen men er van zegt, is
te luttel gi.'Zeid men kan zeggen wat d.i I'ijroneön niet zijn, niemand zegt
wat nieu gevoelt wanneer men die wondere tafisreeleu aausckouvvt. 't Is daar
dat de Almogende zijue almacht meest heeft getoond die rotsen, die ber-en
die ineiigolkloiup van alles wat grootscli en ongemeen is, die wonderbare°o»»-
navolgbare en onbegrijpelijke scliikkiug en schoonheid die uitschijnt in die
mengeling van alle dingen, zelfs de meest tegenstrijd ge, dut alles vertoont
ons den vinger Gods die aldaar in schitterende trekken een bewijs heeft ge
laten zijner Almogendheid.
De Heer is wonder in zijne werken Terwijl wij geheel en gansch aan
onze gedachten verslonden zyn, niets ziende dan dio bergen, niets boorende
dan de stem onzer ziel die haren Schepper looft, als verpletterd onder de
openbaring dier eindeloozc macht, nieu.ve ontroering
(Wordt voortgezel). 1
De zorgen wegens de Kindschheid,
lil.
DE SCHOOL.
Het kind ontvangt de eerste ondernemingen op den school zijner moeder.
Aldaar leert liet me voorname waarheden kenneu welke l.cl mier eens
bolor begrijpen zal. Atuanr leert hei God bidden eu hein beminnen, zijne
ouders en zidizclvcii eerbiedigen en zijne pligleii in aandacht nomen.
Maar die waarheden moeien voor hot kind nicer ontwikkeld en ui'gcle-d
worden, eu deze oulwikkcl.ng ea uitlegging zal helm de school ontvan
gen.
He school is een hulpmiddel om du ouders in hu opkvvcekcn hunner
kinderen le helpen Een vader of eene moeder mogen dus niut zeggen In
moei naar miju kind mil meer omzien, hel gaal naar de schoolik ben
vau de zorgen wegens zijne upkwcckmg ontlast. Neen, zoo mogen zij nu i
spreken. In legendoel zal ecu goede vader, een goede moeder nog met-r
voor hun kind bezorgd zij n. Zij zullen onderzoeken of bel vau de schoei
niet afblijft, ol l.et Z.cu al irur wel gedraagt, of het gehoorzaam vlijtig in
leerzaam is. A's dc:moester liet strait, zulten zij liet hiudiiiel versciioouen
en den incostei o.-g> !i,k geven, ni.iar z- lis hun gezag gebiuiken om hel ge
zag van dén uitcsler tc ondersteunen. Wam mcis is nadueligei' voor de op
voeding vau een kind als van don eenen kant benspi eu vau dcu anderen
kant gevleid le-wordeu. Do ouders va reu dan gel ijk een onervaren tuner
die, zijn pcerd niet beslieren kunnende, dén teugel luslaal, zich met de
boenen vast om hul pnerd klist en liet Uiar door de sporen geweldig iu den
buil» drukt. Daarenboven moeien de oudcis Wel iiavoisclien vvi l„c leeiin-
geii muii de kinderen vooriioudl eu om de uiioefcinug dezer plicht ;e
vergeinakkelijkci.', zullen uo ouuurs buuue kinderen uaar eeue goede
school z-ndcii waar nuui Cod leuit uieueii, zijne ouders eeren en da plich
ten jegens zijnen eveiiiueiisch vervullen. Vele lieden ueincn gcune zorg ge
noeg om eeue school voor limine kinderen to kiezen. Kene andere dwaling
van verscheidene oudcis beslaat ua.nin dat zij hunne kinderen naar <c
school zouden opdat zij groote geleerden worden. Do vvcVkniau (lonkt r.u
om zij nou zoon tol ooii good ambucal lo breng eu, vvaaniicde Inj in 11' lijk
zijn brood winiie, neen hij wil vau liet kiud eeucii advokaal, eenen notaris
ol eouoi; dcurwaaider maken in zijne gedachten ziel hij zijnen zoon leeus
schoon opgclooid, ui con praculigc Meeding of iu eeuen gebloemdon I» i-
mertabbuard en op muilkons, de pleitreden vooTliël eéne of an-icro ver-
maaide reglsgoding hcnilcii. Ouder de geringe landbouwers vindt men
ook vaders en moeders die van buuneu zoon eci. beer willen maken
Eilaas die dvvsling is heilloos cu brengt do grootste vcrwarniigftn cn ar
moede te wegel!!. Da zoogenaamde klerken en selirijvors zijn ju du
steden zoo vermenigvuldigd dat zij blauw van honger loopeu zij wachten
jaren eu jaren uaar eene goede pluals eu viudcu dun eiiidtlijH i.og maar
nauwelijks hel vierde van ccno broodwiuiiiug ja summigeu zij i genood
zaakt, om uiel van 'honger le sterven, zich nog veel lager dau do gowoone
dienstboden le stellen, en Lij voorbeeld, comniissioniiaris, uillóópcr of
bureelvager te worden Vaders en moeders, laat u niet Uednegeu door