Geen rijker kroon, dan eigea schoon.
door dc II. Maagd bekomen aan de vermaarde grot van Oostakker.
Dit verhaal beurt zijnen moed op, en bij besluit er zich heen te
begeven om zijne genezing aan de Onbevlekte Maagd te gaan vra
gen op de plaats zelve, waar zij haar behagen neemt allerlei wel
daden in overvloed uit te storten.
Aan de statie van Jabbeke gekomen, wordt bij uitgelachen
door de bedienden van den ijzerenweg, die het doelwit zijner reis
vernomen hadden. Petrus, spraken zij, blijft maar bieren be
spaar uw geld voor andere zaken, want het is eene verlorene reis,
gij zijl ongeneesbaar. Dit gezegde deed het betrouwen van
Petrus niet wankelen aan iedereen deed hij zijne hoop kennen,
voor de grot van Ooslakkcr zijne genezing te bekomen. Er waren
•twee mannen noodig om den lijdende in de rijtuigen te plaatsen
en voor de rots te brengen.
Daar gekomen, blijft hij eerst eenige tijd in liet gebed op
zijne krukken leunende daarna gaat hij alzoo tweemaal rond
den kleinen berg der grot, en de derde maal voelt hij eensklaps
wonderbare bewegingen in geheel zijn lichaam; hij weet niet ot
hij gaat met ol zoihIci krukken, maar, toen de/e beweging is
verdwenen, gevoelt hij zich volkomen genezen hij valt op zijne
knieën, hetgeen hij sedert 8 a 9 jaren niet had kunnen doen, en
vurtg bedankt hij dc II. Maagd over de weldaden zijner genezing.
Na eenigen lijd gebeden te hebben, is bij nog driemaal zonder
krukken rond den berg gegaan, om alzoo tot de glorie van Maria,
een klaar bewijs te geven zijner volkomene herstelling.
De correctionncele rechtbank van Havre heell een zooge-
naamden beenhouwer, veroordeeld tot zes dagen gevangenis,
omdat hij aan zijne kalanten hondonvlecsch voor schapenvlccsch
leverde. Die persoon had reeds een verbazend getal honden kapot
gemaakt. Ook is hel door de ontdekking van de talrijke vellen en
koppen der geslachte honden, dat men het bedrog is gewaar ge
worden.
üe Ie veringen in Engeland. Onder de leden der katholieke
geestelijkheid te bonden lelt men er niet minder dan 40, welke
vroeger piölcslantsclie geestelijken geweest zijn, en hoe aanzien
lijk ook, toch geelt dit cijfer slechts de kleine minderheid aan van
hen, woikc de waarheid omhelsd hebben, doch, hetzij door de
banden des huwelijks, hetzij om andere oorzaken niet als pries
tersder katholieke Kerk kunnen optraden. Men' kan over de
weerde van die hékceringen oordeelen, wanneer men in het oorr
houdt, dat dc mannen, welke zich aan het hootd bevinden van de
katholieke colleges Van Slonijhurst, Oscott, St—Edmund, d'Edg-
baslon, St-Charles, Bayswater, cuz., allen bekeerlingen zijn. Het
zelfde is het geval met de redacteurs van dc Dublin Review, de
Ilon.'y, dc Tablet, de IUastradcd Ca/hulic Magazine, de Catholic
0/iinian en anderen.
Hot is dus onbetwistbaar waar en voor de Kerk hoogst verblij
dend dat de Katholicisme op Briisclien bodem .gcd'ucln veld wind.
Pi'er> déplaise d M. dc Bismarck PIRO.
Koning Victor-Kmmanuël heeft, zooaismen weet, ontzagelijk
groole snorhaarden, volgens de Parijsche Figaro, ieder 50 centie
meters lang. Die snorhaarden zijn grootehinderpalen bij het eten,
en daarom heeft Victor-Emmanucl, volgens de Figarozich voor
genomen aan officiëcle tafels niet meer te eten. Als de koning
een officieel diener heeft, dan gebruikt hij zijnen maaltijd vooraf.
Een bediende bindt hem dan een zijden serret om den hals, waar
van een gedeelte perpendiculair over de snorhaarden tot'bij 'de
slapen van hel hoofd wordt gelegd, en een ander deel den enor-
men kinbaard bedekt. Na den maaltijd begeeft dc koning zich,
alsof er niets gebeurd was, aan den officieelen discli, waar hij
dan van de spijzen niets gebruikt.
Eenjge tijd geleden bracht een fransch zee-officier uit Sene
gal een jong liegertje mede, welke bij tatn wilde maken. Ilij gaf
bet tot voetster eene liondenmoer, hopende dat zij hem met de
melk uitmuntende grondbeginselen van getrouwigheid en huise
lijkheid zou ingeven. Maar toen de officier onlangs te buis kwam,
vond bij nog slechts liet geraamte van den bond de tieger had
zijne voedster verslonden en lag er naast te ronken met*een ge-
rust geweten en een volle maag. De officier heelt den helangwck-
kenden kwcckcling een kogel in liet hoofd gejaagd.
In de vallei der Iranschc rivier Argonne, staan no" al veel
bossclien nabij Saint Menehauld is dezer dagen in brand ceraakf
en cp een oppervlakte van 18 hectaren door het vuur vernield.
De brand is ontslaan door eene vuurglendsler die uit het stoom
tuig van eenen trein gevlogen was.
In het gasthuis van Cochin bevindt zich een veertienjarig
meisje dat gedurende zes dagen in eenen doodslaap heeft gelegen0
Gisterenavond heeft zij de oogen geopend; zij doolde en ant
woordde niet op dc vragen welke haar gedaan werden. Na eenige
uren is zij in haren slaat van roerloosheid hervallen.
Door telegrafisch bericht weten wij, dat den 8 april er eene
aanzeiling heeft plaats gehad op de hoogte van Star Point, tus-
schen de noorweegsche bark k'ong Karlvan Nieuw-York naar
Antwerpen, en de ilaliaansche brik Giovanni II., kapitein Galio.
Laatst genoemd vaartuig was den lnnisten dag der vorledeuo
maand uit Antwerpen vertrokken, in bcsteming naar Aliika, met
eene volle lading belgisclie producten.
Het weer was elder en de maan scheen in vollen glans, zoodat
de vaartuigen elkander reeds op grooten afstand moeten ontwaard
hebben. Door eene verkeerde wending zou de Kong Karl met de
Italiaanschc brik in de zijde moeten in aanraking gekomen zijn,
en wel met zulk noodlottig gevolg, dal het overzeilde vaartuig
bijna oogenblikkelijk zonk.
•Gelukkig bleef er tijd genoeg over, om de bemanning van het
zinkende vaartuig behouden aan boord van het Noorweescli schip
te brengen, ter uitzondering van den kajuitjongen, welke in kooi
lag en niet is kunnen gewekt worden.
De genaamde Jan Van Eeckhoven, gewezen gezaghebber op
eene sleepboot onzer haven, vond den dood onder den neerstor
tenden mast, en werd met het wraak in zee hegraven.
De Kong Karl, is zaterdag te Vlissingen de rivier binncngeloo
pen, en gister op onze reedc aangekomen.
Elk dag brengt zijne zwarigheid mede.
Dit spreekwoord is zeer oud mijne vri,.nden, want onze Heer Jezus Christus
heeft daar gebruik van gemaakt als hij de mensclien ondorrieli te. Daardoor
is dit spreekwoord voor ons eene Godsspraak geworden welke wij mot groo
ten eerbied overleggen moeten en als onfeilbaar aanvoerden.
GÜ '"'.ht ongetwijfeld nog al dikwijls Tan dio lieden ontmoet wolko zoor
zinrijk zijn om zich/.elven l« kwellen, niet wegens hunne tegenwoordige zwa
righeden, want «lat ware nog geen wonder, maar om zich te kwellennopens
zwarigheden die zij liet toekomende jaar to verwachten, nopens mooielijkhe-
«len. /iektvn, armoede of benige andere tegenspoeden dio hun huisgezin een
maal zon kunnen te lijden hebben, binnen een jaar, binnen twee jaren, biunen
vijf of binnen tien jaren. Die lieden hebben eeno scbroomelijke inbeeldingzij
kunnen de zaken niet beschouwen gelijk zij eenvoudiglijk zijn hun geest, die
wel bij sommige glazen die do voorwerpen vergrooten en imsstallig doen
schijnen, zou mogen vergeleken worden, stelt hun de toekomst in du donker
ste en afschuwelijkste kleuren voor. Zij hebben nog goane kindoron on toch
kwellen zij zich reeds oni hunnen toekomenden zoon van don krijgsdienst vrij
te koopen, hunne toekomende dochter «>eneu»go«-don broodwinner vaor man
to bezorgen. Men mag dergelijke mensclien wol de volgendo vragen voorbtcl
len
Zijt gij wel zeker dat gij ooit die toekomende jaren, welke gij zoo zeer
vreest, beleven zult
Zijt gij wel zeker, dat die zoon otci- wiens Trij«t«dling. dat die dochter over
wier huwelijk gij u zoo z-er bekommert, u wol ooit zullen geboren word-n*
Zijt gij wel zeker dat die zwarigheden, die moeiolijkheden, dio armoede dio
ziekte, dio kommer, welke gij zoozeer vroest, u wel ooit zullen overkora'en'- of
komen zij u over, kunt gij uwe toevlucht tot God, tot do allerheiligste^ Maagd
de troosteresse der bedrukten, tot uwen II. Engel bewaarder niet nemen.
Waarom kwelt gij u wegens eene zaak diegansclt onzeker is?
Twijfelt gij misschien aan Gods bescherming? Dan bidt gij met geen
betrouwen, wanneer gij zegtVerlos ons van den kwaden.
Misschien hebt gij ook tegen zijne goddelijke voorzienigheid gemord -
Dan zijt gij met rechtzinnig als gij zegtUwe wil geschiede op de aarde als
in den hemel.
Waarom vroest gij dat de armoedo u zal overvallen on dat gij door ziekten
verlies of andere ongelukken eens gebrek zoudt kunnen lijden, daar dit toch
alle mensclien kan overkomen, en daar Christus ons geleerd heeft te bidden
voor ons dagelijksch brood, en niet bekommerd te zijn met het brood dat
wij binnen twintig of dertig jaren misschien zullen noodig hebben en misschien
niet.
Gü ziet wel dat men in zondige gedachten kan vallen met die woorden van
onzen Zaligmakerelke dag brengt zijne zwarigheid mede, niet te overleggen
God is goed en rochtvoordig, mijne vrionden, gelijk gij weet.... Al wat hü
ons laat overkomen, dient tot ons geluk en onze zaligheid, als wij willen ge
lukkig en zilig zijn. b
Laat ons alles, liet kwade zoowel als het goede, van Gods hand als groote
weldaden aanveerdenwant wij zijn dikwijls door ons duister verstand in ons
oordeol bedrogen, en lietgenc wij voor eene kwade zaak aanzien is meest
altijd oene uitnemonde weblaad des Hecren. Daar wij ons, dus handelende niet
kwellen wegens de togenwoordigo zwarighoden, zoo zullen wij ons no" veel
min kwellen nopens de toekomende.
Maar zult gij misschien vragen Mag ik dan op do toekomst mijner kinderen
nut denkoi- mug ik mij zeiven dagelijks niet een weinigje onttrekken en ter
zijdo leggen om voor de opvoeding mijner kinderen te zorgen om eene ziekte
te kunnen bestrijden? Ja mijne vrienden, dit moogt gij doen. en Allemans
gerief hoeft u «laartoe reeds opgewekt; dat is eene wijze voo-zieniglieid eene
wijzo gcspaarzaamheid dat is eene der plichten van eenen goeden huisvader
Wij willen U alleenlijk die kwellende ongerustheid nopensde toekomst waar
mede gij dagelijks uwen geest lastig valt, doen afleggen.
Zich poogen to overtuigen dat die of die gunst welke God ons verleend heeft
met kan b ijven duren, gedurig vol angst zijn van eons arm te worden eaz.
zijn gedachten die tegenstrijdig zijn aan het kinderlijke vertrouwen dat wij od
God moeten stellen. Jezus heeft ons geleerd hem Onzen Vader te noemen
zen? dö kmdere" Va" eeU°n 7-00 Soeden en almogenden Vader te vroe-
Kwcllen wij ons dus
de woorden die
mede.
ris niet over de toekomende jaren en zeggen wij dagoliik.
Hoer gesproken heeftElke dag brengt zijne zwarigheid