-
Die betere wegen zcekt, vindt dikwijls slechtere.
*34
De eerw. pater bleet onmiddelijk staan, en antwoordde luidop
tol de gasten, weerdige dienaars eener communeSchiet hem dood,
en er komen er twintig in de plaats.'
Ik zag den doodschietermet de tong, zoo rood worden
als eene kreeft, en gansch onthutst zijnen weg vervolgen. Geen
van beide dierf het hoofd omkeeren, en zij deden daarin zeer wel:
al het volk, getuige van dien lallen communardstrek, was ver
ontwaardigd.
Pater Johannes heeft, meenen wij, groot ongelijk. Waarom
moest hij, door zijn wandelen over de straat, de twee liberale en
moedige garde-civieken uitdagen
VEROORDEELINGEN.
De kleine dieven hangt men
Degroote laat men loopen.
't Zijn meest altijd de kleine die't bekoopen.
Zoo bemerken wij dat de meeste veroordeelden voor de zaak
van Gent en Brussel, werklieden zijn de" kopstuk ken, de opsto-
kers zijn niet te vinden
Frans Verhust, schilder te Gent, heeft gekregen 21 maal veer
tien dagen kot, voor slagen op de Xaverianen een maand kot en
en 50 fr. boet voor slagen op eenen politie-agent en 25 boeten
van 10 fr. voor zijne leetijke schandalige woorden.
„Delin, fabrikant, id. heeft 8 dagen gekregen.
Er zullen er te Gent 50 op 't banksken komen.
Donderdag is 't de beurt der vier krawatten die te Sint-Amands
in 't verkenskot hebben gezeten.
Te Brussel zijn veroordeeld:
Friederich, een duilsche kleermaker, eens tot 15 dagen gevang
en 26 fr. boet, eens tot 8 dagen en 26 fr. en eens tot eene maand
en 26 fr.
Zekeren Dogny heeft 2 maand gevang, Vallé, 2 maand en 15
dagen, en nog eens 2 maand Rcykaert, 'ne keer een maand, 'ue
keer 15 dagen, nog eens 15 dagen en een maand.
Allcz, dompelaars, trekt op naar 't gevang, tot uw eeuwige
schande
Ge moest gij u laten verleiden en omkoopen door rijke kapoe
nen, die hun kostelijk nat wijn zitten te drinken, terwijl gij tus-
sehen vier muren koekeloert.
Lessen, schoonc lessen, legen als die vergulde Deugnieten u
nog komen vragen om bedevaarders of priesters te mishandelen,
zullende zij u daarna in den brandgaten.tiiuuvc vull lcullvui
die rijdende was, en kwetste zich zoo erg aan 't hoofd dat hij zijn
heilige Rechten heeft moeten ontvangen. Rond denzelfden lijd is,
oji de linie van Lokeren, iemand die'op't convoi sprong,zijn been
afgereden.
Garibaldi ligt pint te bedde, iu Frankrijk gaan zeen goeie wet op het
onderwijs maken;te Brussel hebben ze zondag noen aan de Gezzemarkt
in den boom gevochten; er was geen policie te zien. 'ue werkman van
Korlryk is te Watermaal van 't convoi dood gereden. Gent riskeert van
plat gereneweerd to zijn, met dien verraderlijken aanval van 2 Sinxendag.
De Revolutie heeft den Paus vau zijnen troon, van zijne
goederen, van zijne vrijheid beroofd; nu zou men hem nog de
liefde van 't christene volk willen ontrukken, door 't beletten der
Redevaarden.... Doch. dit zal geen waar heeten, ten minste in
ons Vlaanderen niet; dander landen moeten weten wat ze doen.
Bismarck begint zijn matten op te rollen.
Een Comminakd. Tijdingeu uit Nieuw-Caledoniê melden
dat de Communard Maroteau aldaar is overleden, juist op 18
Meert, verjaardag van de aankomst aan hel bestuur door de Com
mune.
Maroteau was geboren den 22 Juli 1849. Hij schreef opvolgend
in verschillende hevig revolutionnaire dagbladen, onder andere
in den Salut Public. Iu dit blad schreef hij op 18 Mei 1871 de
volgende woorden, welke aanzien worden als beslist te hebben
overhel lot der gijzelaars: «Wij dagen God uit en zullen Diet
meer vreezen gevloekt te worde, indien men de aartsbisschoppen
van Parijs door den kop schiet.
Maroteau werd aangehouden op 9 Juli 1871 en op 2 October
daarna door den derden krijgsraad tot de doodstraf veroordeeld,
welke straf op 10 Januari 1872 in eeuwigdurende dwangarbeid
veranderd werd.
Donderdag der v. w. kwam de genaemde A. Gauthier,
woonachtig te Pironchamps, rond 4 ure 's namiddags, in dron
ken toestand te huis. Hij vroeg aan zijne vrouw wat zij te eten
had en toen zij hem niets dan eene teiloor soep voorzette, werd
hij boos en eischic vleeseh. Toen zijne vrouw den dronkaard deed
opmerken dat zij geen vleeseh kon koopen, zoolang hij niet wilde
werken, viel Gauthier op zijne vronw en overlaadde haar met
slagen, waarna hij zijn geweer greep, dat met jachtlood geladen
was en vuur gaf op de ongelukkige. Alhoewel aan het been ge
wond gelukte de vrouw er nog in te vluchten; de burgemeester
werd van het gebeurde verwittigd eu weldra bevond Gauthier
zich ia verzekerde bewaring. Verleden vrijdag-is Gauthier naar
Charleroi gebracht en ter beschikking van den prokureur des
konings gesteld.
Erheetl te Parijs eene revue plaatsgehad van 25,000 man
Er is iu Engeland een zeilboot omgeslagen, waardoor yier
.personen verdronken, o. a. een officier met zijne vrouw.
Rusland en Engeland, die in geschil lagen nopens de gren
zen in Midden-Azië, hebben nu vrede gemaakt, tol spijt van Prui
sen.
De dagbladen melden dat de stad Cucuta in Amerika, door
eene aardbeving geheel vernield is en dat slechts een gering getal
buisgezinnen gered zijn. Vijf andere steden werden insgelijks
bijna gansch vernield. Men verzekert dat op eene bevolking welke
tot 35,000 inwoners beliep, 16,000 personen het leven verloren
hebben.
H<*t boozo geslacht van de stad St. Nikolaas, gelukfeiglijk maar zeer klein
in getal, recht verlegen over den slechten indruk op gansch de bevolking to
weeg gebracht, door de baldadigheden aldaar gepleegd op H. Sacramentsdag
door hunne vrienden van Brussel, heeft deze dagen een vluchtschrift uitge
geven, om de verantwoordelijkheid van die droeve feiten van hunnen rug ta
schudden. Maar daar het onmogelijk is eenen moor wit te wasschen, zoo
hebben zij hunne zaken, in plaats van te verbeteren, nog merkelijk verslecht.
Inderdaad het schrift dat die WaasBchu geuzen in liet licht komen te
geven, is een waar meesterstuk van schijnheiligheid, valschheid en lafherlig-
hcid en heolt bij alle deftige burgers da veror.tweordiging lot hot toppunt
doen stijgen.
Die verwaande vrijdoukers durven spreken van vrijheid, van godsdienst, on
in hunne bijeenkomst tc Lokeren, op 15 April laatstleden, hebben zij opentlijk
verklaard dat zij niet alleen liberalen waren, maar allemaal Geuzen. Valsch
heid. want zij durven spreken van ordo en vrijheid en door hunne gazetten
die zij in huizeu en kringen ontvangen door do schriften die zij ondersteu
nen en verspreiden wat doen zij dagelijks anders als de orde ondermijnen en
de vrijheid krenken en schonden
Lafheid ook, waut ziet om hel schandelijk gedrag eeni^er brutaio vreemde
kei-eis die zich alhier als ware bullebakken op eenon Hoogdag gedroegen, te
verscboonon, werpen zij blaam 011 verachting op hunne eigene stad en stads
genoten.
Kan er wel eene verachtelijkere en hatelijkere handelwijs uitgedacht wor
den
Nu, vrienden van het Land van Waas die, ons ten getal van 1300 leest,
weest op uwe hoede, mijdt u van die mannen die op hun vaandel durven
schrijven dal zij Geus zijn. Want gelijk uwe Klok zeer wel schrijft: Geus zijn,
wil zeggen Vijand vau Godsdienst, vijand van Orde, vijand van Vrijheid,
vijand van Vorst en Vaderland.
Deze regelen waren geschreven, toen een reiziger van St Nikolaas ons ma
gazijn binnentreedt: Monfreer! 'nu \oijageer! Deze bravo vriend van de Werk
man vertelt ïny het volgende
Onze Geuzen van Sl-Nikolaas zijn oprecht or.gelfikkig; 't waren vriende
kens van Brussel, dio door hunne baldadigheden aan onze zoo godsdienstige
bevolking komen toonen zijn wat do geuzen in hebben. Nu, zondag laatst,
waren het makkers van Antwerpen die de Jubelare groepen komen stooren
zijn, en bewijzen wat beweenelijk lot ten deele zou vallen aan ons duurbaar
Vaderland, moest hot ooit gebeuren dat die snoode vijanden van Keric en
Staat eens de bovenhand kregen. Ben zevental Antwerpsehe geuzen, die
hunne vrienden van hier kwamen bezoeken, hebben gezocht de rangen van
eenen godsdienstigen stoet te doorbreken nadat zij eenen achtbaren Priester
beledigd hadden en eene kerk onteerd. De politie, wions waakzaamheid en
behendigheid in dees geval boven allen lof is geweest, heeft terstond de
hand op de plichtige gelegt on deze verblinde zullen voor den realiter rekenmg
te geven hebben over hun goddeloos gedrag.
De actiën van onze geuzen komen daarmee tot onder zero.
Er gaan 2000 Engelschmans in bedevaart naar Oostakker komen.
W'hebhen d'anderweek in 'l gezegend en gelukkig Oostakker geweest waar dë
Overheden en 't Volk de inzichten der Moeder Gods volgen, en eeno vriende
lijke gastvrijheid aan de Pelgrims verschaffen, - w'hebben daar de dochter
uit Bekegem gezien, sedert 20 jaren lam en nu eensklaps genezen De blijd
schap en de dankbaarheid dier vrouw zijn met geen pennon to beschrijven.
Terzelver tijd smeekte men do genezing af vau een lamme jonge Priester uit
West Vlaanderen
Over eenigen tijd kwam do vriend Sterk mij zeggen Nu heb ik iets gezien-
te Vlierzele is een Grot van Lourdes gemaakt, en do ware Grot te Lourdes'
't zijn bijna gelijk twee druppelen water. Ho, hoï Als 't ik u zeg; ga er
eens zien. Dijnsdag zijn wij gegaan, en een getril van verwondering liep
ous door d'aderou: Lourdes is daar, in opene lucht, overgebracht het beeld
de grot, den borg, de fontein, den dreef, de weiden de stille, aangename
eenzaamheid, alles is er; meuscben, wilt gij een waar gedacht van Lourdes
hebben, gaat zien te Vlierzele.
Picrkc Stok, met zijn genevernenze, komt op een oude kcunisss: «'A ben eelc gebe
ten, .\aaskc, zegt liet zoo rap als tellen, 'k en drinke van mijn leven geen druppels
nicer!..» Bah, ge zuil toch nu wel eenen pakken! - Welnu voor eenen 'l en
speurt pcrcics op geen eentje 1
Tc Gent.
Francis, ge zijtnc keer naar stad gekomen
Ja, Mijnheer, 'k had er prissanlc affairens.
Maar, wat voor ne slok L hl gij daar mee
Ne stok Gaje lachen dé, dat is een zonne.
Ecu zonne. Francis/...
Ja, ja, een zonne.... en moest gij daar ncn ferm en trek v
Dat zou ccn zonneslag zijn.
i krijgen..