De Geuzen in ons Land. Historisch verhaal oit de 16* eeuw. 0° VERVOLG. Mr Coomans, do vernufte uitpluizer, schrijft dat er ton tijde der Abdij, maar «en arme mensch was te Hekelgern, en dat die arme mensch jaar lijks oon verken slachtte. Ze was daar ingericht, die Abdij, ton jare 1075. Een algemeene Jubilé werd dan gepreektonder do predikanten muntte bijzonder uit een Benediktijner, pater Wedericus, die te Gent en te Aalst eene macht van volk naar zijn sermoenen trok. T'Aalst preekte hij in de kapel der Werf, toen veel grooter en d'eerstc Parochiekerk (1), "en onder de perso nen die doer zijn woord ontroerd waren, bevonden zich zes ridders, geen moordenaars, gelijk sommigen beweeren, maar krijgsmans, die zichten dienste van den eenen of anderen Vorst stelden. Ziehier hunne namen Gerardus, Gcldulfus, Titbaldus, Emclinus, Hargarus, Vulhode. Geraakt door liet woord Gods, namen zij 't besluit hunne wapens neèr te leggen en voortaan in eenzaamheid en gebed, onder eenen strengen regel, hun leven te slijten. Gerardus ging in aller naam naar Keulen, hij den bis schop Mgr Annon, die hun den raad gaf van tot de plaatsen terug le koeren, waar zij bloed hadden vergoten en er die daden door goede wer ken uit te boeten. Gerardus volgde dion raad en op de vigilen vand'HH. Petrus en Pau- lus legden zij t'Aalst hunne wapens en krijgskleeding af, trokken een grof habijt aan en begaven zich, eene uur van daar, in eene eenzame, woeste en gevreesde plaats, Hafvelgem genoemd volgens eenigen, Haf- llengcnh ol Ifaflligem, Aflijvegem, enz., volgens anderen, doch vasten zeker de heuvel waar nu de rest der Abdij staat. In 108(5 was Affligem reeds eene soort van prochic en strekte zieli uit op het grondgebied, waar nu Mcldert, Bnardegem, Essche en Hekelgern zijn. De kluizenaars wilden vrijwillig arm en doodvergeten levenhunne woning was eene spelonk en hun eerste gebouw was eene soort van herbergplaats voor reizigers en zieken. Zij namen den strengen re<?el van den H. Benedictus aan, langdurigen vasten, aanhoudende vleesch- derving, naehtoliicio, en alras was het gansch Vlaanderland door ver spreid dat eene christene Gemeente in de bosschen van Affligem was ontstaan. Er kwamen novitiën toe, rijken, grooten, prinsen, "burgers, landbouwers, werkmanszonen; de bijl maakte ruime plaats in het woud- er rees eene kerk tusschen de eeuwenoude eiken een klooster volsde en waar vroeger noodgeschrei en wraakgehuil heerschtte, galmden na den zilveren klank van oen klokje en de statige tonen der Boetelingen die dag en nacht den ITccre God loofden. Godefridus vermaakte bij publieken akt den woesten grond van Affli gem aan 't GestichtPaus Gregorius VII zegende de "opkomende go- meente van alle kanten kwam er volk toegevloeid, om er vrede te zoeken, troost of raad te ontvangenAalst zag koningen en eraven door zijne straten trekken, zich begevende naar Affligem, met rijken stoet en milde giftenmeer dan eens kwamen de Graven van Vlaanderen en de Hertogen van Brabant er te samen om, onder 't geza? en den raad van den heer Prelaat, eene wreede bloedvergieting'te vermijden Affl^em liet kunstenaars en arbeiders levenhet truweel lag cr niet stilbeeld houwers en {schilders mochten al hun vernuft gebruiken om Gods tempel te versierendoch te midden van die pracht, van dien rijkdom werd het doel der Stichting niet vergeten heiligmaking en liefde tót den evenmensch. 'tZijn hier engelen riep Sint Bernardus uit, toen hij in 11 lij Affligem bezocht. Niemand keerde omretroost. van de'Abdü terughem, onder don zielangst verpletterd, wierden krachtige troost woorden in 't hart gegoten, terwijl de arme verlatene immer zeker was bij de kloosterboeren, voedsel en onderstand te vinden, terwijl de pach ter die van d'Abdy huurde met een vader "te doen had. Affligem was daarenboven eene vermaarde bedevaartsplaats gewor den. Wij spraken daareven van Bbrnardushij was nu t'Afflinem en verbleef er eentee dagen om een verschil te vereffenen tusschen Affligem en de Abdij van Nmovein den kloosterpand, tusschen de slaapzalen en de kerk, stond een steenen beeld der Moeder Godsde zaken waren yerellend en Bernardus gevolgd van talrijke kloostei lingen, gaat eene laatste maal in de kerk bidden hij blijl't voor 't Beeld staan en al de kloosterlingen, met hem hij buigt liet hoofd, zogtAve Maria 1 en onder elks oogen komt er bewegiug in het steeneii beeld, het bui"! 't liootd en antwoordtSalve Bernarde. "Van dien tijde af mocht er niemand voorbij dit beeld gaan, zonder dien groet te herhalenen de Koningin des Hemels nam "dit in dank zij maakte van Affligem haren salon, zij verleende er gunstenen weldaden wondere genezingen en Onze Lieve Vrouw van Afflirrem werd gekend' beroemd en vereerd gansch Vlaanderland door, ja zelfs tot in Holland' ij hebben in ons bezit zes authentieke stukken van wondere •tenezin- gen t'Affligcm bekomen. J De Voorzienigheid doet alle Gestichten en Rijken dalen en klimmen volgens hunne beschikkingdeze eeuw heeft dat noodi?, gene iets an ders doch dat de machtige Abdijen een groot beschavingsmiddel eene weldaad zijn geweest, eenen ophef voor kunstenen wetenschappen voor volkswelvaart en volksvrijheid, dat zal de domme spotter, die' niets onderzoekt, wel loochenen, maar de rechtzinnige navorscher de wel denkende geleerde, niet Het glanzende Affligem rees zachtjes naar het zuiden, toer. Luther zijnen kop in de lucht verhief en bij middel Ontucht en Geldzucht zïoh een machtig leger vormde, dat de leugen op zijn vaandel droeg en den moordpriem in don zak had; Gedurende d'eerste beeldstormerij, toen in Nederland twee honderd kerken geplonderd werden, bleef Affligem ge spaard maar nu vreesde de Prelaat, de E. II. Livinus De Mulder, dat zijn Gesticht aan de Geuzen woede niet zou ontsnapt hebben en derhalve had hij in 't geheim de kostelijkste voorwerpen der Abdij doen verber gen en de ouderlingen naar de Refuge te Aalst vertrekken. Uit Hene- (1) Lezer, als g'eens naar de Werfknpel komt. rechtover ons Bureel, groet eerst Ons Lieve Vrouw ter Druiven, peist op uwen Vriend, en kijk dan eens om links, nevens de deur, staat het afbeeldsel der oude kapel. Scherpe maanders zijn de slechtste betaalders; gauw en Ninovo waren hem slechte tijdingen toegekomen hij wist dat m hot nabijzijnde bosch van Liedekerke eene gevaarlijke bende schuilde- meer dan eens waren er Pators mishandeld, eigendommen van d'Abdii geschonden maar, wat gedaan do Regeering scheen als verlamd cn gansch Nederland door, hot booze geslacht doenvrij. Neen, had do Prelaat gezegd, tot do mannen van Moorsel, Meldert cn 1-Iokelgem, die zich kwamen aanbieden om d'Abdij met lijf en bloed te verdedigen neen 't ware een vruchteloos bloedvergieten Maar, ge moogt uw leven niet in gevaar stellen Zoolang liet zijn kan, moeten wij hier, voor 't heil der zielen, op onzen post blijven. ',e Zl|lt dan ten minste de .stormklok doen luidon, als er gevaar is 5 wij hebben ook wapens en vuisten cn zullen aan do schelmen' eens 'nen anderen dans lecren. (2) Dit laatste had de Eorw. Abt beloofd. Paschen was in de Abdijkerk op plechtige wijze gevierd en een groo- tere toeloop dan ooit had de Goddelijke Diensten bijgewoond. Geliik de lezer weet. Voriop a nv.,,i i bezoeki was Vader Augustinus 's avonds eene zieke vrouw gaan had door zijn lang wegblijven groote onrust onder zijne mede broeders verwekt. Nogtans gingen de Paters volgens gewoonte, ten 8 uren, in hunne cel en ten 2 ure zag men de monniken als donkere scha duwen zwijgend langs de panden zweven en plaats nemen in de gestoel ten van het groote koor. De heer Abt aan de eoreplaats, zegent zijne kinderen en twee krachtige mannenstemmen roepen tot den Hemel O God geeft acht ter mijner hulpewaarop het koor rnetdringend smceken ten antwoord roept Heer, haast u om mij te helpen En zoo gaan do lofzangen en gebeden voort, gedurende twee uren temidden der nachtelijke duisternissen, in het knappend licht der was toortsen, terwijl daarbuiten de dolken gescherpt werden cn de harten opgehitst tegen deze vreedzame woning. Toen de eerste Benediktijner voor den heer Prelaat knielde om den zegen te vragen, hief deze ie hand op, ten teeken dat hij spreken wilde- allen bleven staan Broeders, sprak hij, Geliefde Broeders, wij hebben de wereld en alles wat ons duarbaar was, verlaten om den heere Jesns aan te han- gen en onder de banier des Kruises te strijden tegen den duivel tie wereld en het vleesch. Zoo ooit dan is thans de ure geslagen 'om ons ten strijde op te maken en het groote wapen te vatten3 dat dc zenden der wereld uitdelgt. De Kerk is in grooten nood en wordt van alle zijden besprongen door de vijanden van liet Kruis Duitschland Engeland, Frankrijk liggen inkèttersche beroerten; de treurige toe- stand der Katholieke Nederlanden moet U niet afgeschilderd worden tot heden werd ons Affligem gespaard maar de berichten mij van alle kanten toegezonden, laten geenen twijfel overmen wil ons van hier verdrijven cn deze heilige plaats verwoesten Dit gezeid^hebbende, bleef de eerwaarde Prelaat eenige oogenhlikken in stilte. (2) Ia t volk zit dankbaarheid in alln moeielijke tijden heeft het de kloos ters on Priesters verdedigd. Meer dan 100,000 Vendeérs gaven in de jaren 9j hun bloed om d outaren terug op te rechten op hetzelfde tijdstip werden de Paters uit Affligem gedreven aan de poort stonden de gewapende hoeren en de heer Abt bad al de moeite der wereld om de Fransche schroebbei s van de dood te redden. Wordt voortgezet. Mengelingen. Meer dan 3000 werklieden houden zich le Parijs bezi» mei het vervaardigen van speelgoed. Dal dit artikel zoo eoedkooo is zal men kunnen begrijpen, indien men de grondstoffen van eenuzc nagaat. De loopen der kindergeweren worden gemaakt van doo- zen, waarin «Sardines i l'huile» zijn geweest. Het zink loor do keukengereedschappen komt van oude goten of daken ofwel van het afval der zink,verkers. De poppenlaarsjes worden van liet leder van oude portemonnaies gemaakt. De wieltjens van trom melende konijntjes ziju de ronde stukjes hout, die uit de olie en azijnstellen gezaagd worden, om er de flcsschen in le plaatsen De bordpapieren poppen worden door menschen gemaakt dié buiten Parijs in eigen gebouwde houten huisjes wonen terwiil zij voor de huur van den grond gemiddeld vijf francs 's jaars li- talen. Te Parijs worden jaarlijks zeshonderd duizend lolto-snelen vervaardigd. De looden soldaatjens worden mccslal leXeurenboro gemaakt van bet overschot van looden doodkisten uit oude kerk" hoven. Al zweml liet lijf in volle rust, De ziel en is hier nooit gerust. 't Is goed de kerk. naar d'oude wetten, In 't midden van het dorp te zetten. Gewend uw kindt tot alle spijs, Opdat het niet en worde vijs. Ëen die teveel had, viel in eene herberg in slaap op zijnen stoei. Bij zijn ontwaken vroeg hij zijne rekening: Zes flesschen wijn, dus zes gulden. Dat is onmogelijk, bemerkte de rijke'

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1875 | | pagina 3