Verschijnt alle Vrijdagen.
Wèkelijkseho W A A R H EID
Laat ons overwogen.
Den zondag en de kerk, ziedaar de
school, onontbeerlijk aan 't volk, aan de
groeten en rijken. Daar is de bron van
beschaving.
Doet al wat gij wilt, is de Zondag, de
Priester, de Mis' daar niet, gij zult sla
vernij vinden in plaatsva vrn ijheid,oorlog
in plaats van vrede, bloed en wraak in
plaats van broederlijkheid, ellende in
plaats van overvloed, schelmstukken in
plaats van deugden.
- Ik zal maar gerust zijn over de samen-'
leving, zegt een hooggeleerd inan, als ik1
den zondag in core zal zien, do christene'
zedeleer opentlijk uitgeoefend en de wetten1
der kerk onderhouden door groot en klein, j
door arm en rijk.
EEN DRON KAARD is doorgaans 'nen
slechten werkman, hij mag anders nog!
zoo veel kennis en vernuft hebben.
Om wel te werken, moot men te vrede!
zijn op zijn werk mi, de dronkaard is j
-as te vrede, thuis, opzijn werk,'
4*JAAR M° 172. 4 FEBRUARI 1876
En men werpt zich zoo lichtzinnig in ('e
gewoonten van dronkenschap, van welke
men later zoo moeiolijk verandert.
De dronkaard is eene schande voor de
samenleving, eene pest voor vrouw cn
kinderen, oenen beul voor zijn eigen.
Zijn leven is eene hel;'wat zal het
hierna zijn
TJitlsegem, alles wel ontvangen- id.
2 5uit Brussel H Roelandls, zeer wel.
De prijs der HOP blijft van 54 tot 5S;s
voor extra scliooneis tot (jO IV. de 50 kilo
gegeven.
Pi ijzen van 't vleesch te Gent, per'kilo:
ossenvl. 1,15 a 1,85; verkensvleecb, 1,85.
- Yersch roet, 0,58 a 0,0-1.
Er is ons muziek van de Stoel door 'nen
heer Student gezonden en nogeen uit Zele
beloofd. De Fransche kiezingen zijn gun-
slig geweest aan Mac Malions bestuur.
Al de troepen van Brussel zijn in bun garni
zoen terug.
nievors. Hij werkt al krochende, hij kent
geene enkele dor familiovreugdenom B»iKa^S: In M bareel of winkel* i» Cfii.lTIBüOTEÜ.
vreugd te hebben moet hij in d'horberg, jget «je post of Ie huls sebrncht s 'i,50 's Jnnr».
zyn, dronken zijn. I %'oornf helnnllinar.
Mijn Godwat ellendig levenI
Al mt voor DE ÏIERKiSSH tosteasd is, most vrachtvrij gezonden worden aan P Daens, opsteller, Molenstraat 72.
En al reizende.
Ja luiaards klonk het uit den anderen wagon.
Die mannen blaffen daar laat<»ns redeneeren.
Luiaards Urn Priester te werden, wat heelt de jongelingmet moeten
studeeren. en zijn eigen geweld aandoen!... Dan is hij naar t Seminarie
moeten gaan.. Wordt in 't Seminarie de luiaardij aangeleerd Let op
-van 5 ure 's morgtyids ,tot 9 ure 's avonds is er geen minuutje verloren
voor elke uur zijne bezigheid..,. Gij, daarachter, hóevele uren en dagen
zijner niet, datgij ledig blijft zonder iets te doen!
Luiaards Zijn 't al luiaards die geen slaveltjken arbeid doen r Ls.dc
arbeid des geestes niet veel lastiger De schildwacht, is 't een luiaard?
Welnu, de Priester is een schildwacht voor do samenleving dag en
nacht is hij in de woèr, om te zuiveren cn te wieden, in biecht-, op
;preêkstoel, in de huisgezinnen. En daarom zijn ai de smokkelaars, a! de
pensjagers, al do dieven, al do vuile kerels tegen hein.
LuiaardsHé, beslagmakers, men moest n eens voor elks oogen, op
den preekstoel zetten, wat zoudt gij daar uitrechten Denkt, gij mis
schien dat de bereiding tot het preèken geen lastige, geen langdurige
.arbeid is
Luiaards 't Is nacht, 'tis koud gij slaapt dc Priester ligt ook te
bed Er wordt gebeld een arme zieke vraagt do geestelijke hulp, een
half uur ver en de Priester moet opspringen, en door koude en onweer,
hij den zieken loopen.... Er is eene ziekte Gij, priesterhater, biijlt
zorgvuldig thuis, gij vlucht liet besmette huis, uw dienstbode krijgt de
ziekte, gij zendt hem naar 't gasthuis maar de Priester is gedurig in_
't huis, oi.derden adem der zieken.
De Doctor ook, zult gij zeggen.
Jawel, en daarom is de Doctor een verdienstrijk man, een werk
zaam en nuttig lid der samenleving. Do Doctor werkt voor 't lichaam,
de Priester voor de ziel.... Daarom wordt dc Priester weinig geacht
door de menschen, die weinig achting voor hun ziel hebben. Daarom de
menschen die zeggen wij hebben geen zielwij zijn beesten zij zeggen
ook Er zijn geen Priesters noodig.
In den anderen waggon ging het spotten en gekken alsan voort.
"Waarvan dien haat, peisden wij?
Waarvan komt dien haat tegen de Priesters
Maar, ei, hoort eens, nu is de samenspraak daar achter veranderd
•zo spreken van vrouwvolk en op welke wijze! ik stop mijn ooren o
God, hoe diep lain do mensch vallen
Een burgersvrouw rechtover mij ziet er ook verontwaardigd uit.
G'liebt dutg'hoord, Mijnheer.
't Is schandaleus, Madame, maar 't moest er op volgen.
Ja, ik heb het al menige n keer beletdie op 't eonvoi tegen Reli
gie of Priesters spreken, zijn vuile kerels, bedorven harten.
Aan sommestc zpu een eerlijk man met-geen tang aankomen.
Wordt voortgezet.
Nooit onder Roome bukken!!
Op eene slechte volksconferenlie te Aalst werd gezeid en onwetend door
eea'igen toegejuichtNooit zullen wij onder 'I dwangjuk van Roome bukken...
Wat dwaas geroep! Room? heeft geen dwangjuk want 't eerste dat de H. kerk
aan haar kinderen, in elke omstandigheid, vraagt, is: Zijt gij hier vrij geko
men. zonder «wang Hol juk van Roomen is zoet cn ligt om dragen wan'
d'Heilige Kerk is een ware Moeder, nu even als in vroegere tijden. Zij spreekt
met rede, en al wat men haar te laste legt, over inkwisitie en ISartholomeus-
naebt, is vuile leugentaal.
Men schreeuwt tegeu Rome, uit haat voor de christene Religie. Luther en
Calvien zijn eerst begonnen in de 16 eeuw Roome is een Sodoma. riepen zij.
een Babylonen, Roome is .lit, Roome is Jaten wat waren zij Luther was'
'nen mensch te slecht om pater te blijven, die een non uit haar'klooster baalde
e.n ermeè leefde, vuile krawat als hij was, Luiker werd 'ne smeerlap van
•d ierste klas, d:e onzedige hoeken dierf schrijven. Eene der oorzaken waarom
zijn ketterij door vele» aangenomen werd, was dat hij aan de grooten toeliet
vau met twee vrouwen to leven en aan de geringe roenschen van do kerken on
kloosters te plunderen.
Achter Luther on Cgnie zijn de slechte Philosophen (1) der 10de eeuw, op
Roome gevallen en hedendaags nog is 't altoos Roome, die door degoddelooze
menschen aangerand wordt. Nogtans:
Uit Rome wordt niemand kwaad gadaan.
Wilt gij onder Roome niet staan, tot daartoe.
Roome is de Heilige Stad.
Roome is de stad waar Petrus zijnen stoel gevestigd heeft, en zijn bloed voor
'l Geloof gegeven.
Roome is de stad waar duizende christenen gemarteri.seerd zijn. Er is bijna
geen steen te Roome, of hij is met dit edel christen bloed besprenkt.
Roome is de stad waar hei kiuis der verlossing eerst tegen de zonopb'onk.
Roome is de stad waar de opvolgers van Petrus verklaarden dat er geen
slaven mochten in de wereld zijn.
Roome is de s ad waar de Opperhoofden onzer Religie, do Pauzen, hebben
geleefd en geregeerd, waarde Conciliën plaats hadden
Uit Roome is over de volkeren Vrijheid en zegen gekomen.
Roome is de stad waar onze H. Vader Pius IX reeds 28 jaar de Kerk be
stuurt. waar Hij nu gevangen zit, waar hij tot zijn christene Volk spreekt, en
hot uur der verlossing afwacht.
Uit Roome is ons den Jubilé van 1875 toegekomen.
Achteruit, gij schoenenkuischers van Satan en van Luther, die Roome
belastert
Üe weldenkende Protestanten van Engeland en Rusland gaan honderde
uren ver naar Rome, en buigen er 't hoofd voor de majesteit der Pauzen.
Maar Roome 't is ons Roome, 't is onzè stad, ome Vader woont er; wie
kwaad van Roome zegt, zegt kwaad van oi/jc Christene Familip, zegt kwaad
vgn omen persoon
O, Roome. wij beminnen u nog meer, omdat gij zoo zeer bevochten wordt
door het boos en vuil geslacht onzer lijden
(I) Voltaire, dien geilen hond, Rousseau die van slechtigheid kroveerdc en
al d ander kadêkes waar ce» deftig man, op tien uren afstand, vies zou van
zijn.