Tucht baart vrucht.
Vastenbulle van zijne Hoogw. den
Bisschop van Gent.
Zeer beminde Broeders.
God liecl't op deze wereld drie grooto maatschap
pijen gesticht: de geestelijke, do burgerlijke en de
huiselijke maatschappij, welke elkander ondersteu
nen. Aan iedere maatschappij heeft hij hare opper
hoofden, hare rechten, hare plichten en har© regelen
geschonken.
De geesteiij ke maatschappij is de Heilige Kathol ieke
Kerk, welke hij door onzen Heer Jezus Christus
gesticht hoeft. Reeds hebben Wij meermaals hare
goddelijke kenteekenen, haar wonderbaar, vrij en
onafhankelijk bestuur; alsook hare moedorlijko liefde
jegens allo mcnschen doen kennen. Wij hebben uit
gelegd den aard der conciliën, de rechten der bis
schoppen, de oppermacht en do ontaalbaarheid van
haar Hoofd, don Rooinschen Opperpriester, don
Stadhouder van Christus, telkens dat hij tot de Kerk
spreekt om naar volgens de overlevering te zeggen
wat zij moet gelooven.
De burgerlijke maatschappij bestaat op gansch den
aardbodem ook zij komt van God, die haar inge
richt heeft tot de behoudenis en het geluk der inen-
sclien (11. Men ontmoet ze onder de wilde stammen
van den Oregon en van Australië, zoowel als onder
de beschaafde volkeren. Overal zijn or onderdanen
en een hoofd, den naam aannemende van keizer, ko
ning, voorzitter, opperhoofd of sultan, naam die
overal oen besturend gezag aanduidt. Hare verplich
tingen c-n rechten staan geschreven in het goddelijk
Wetboek God, liet einde willende, wil ook de noo-
dige middelen om dit einde te bereiken. Wij hebben
vroeger over deze maatschappij of Staat gehandold
en Wij hebben uwe plichten jegens hem uitgelegd.
Heden roepen Wij uwe bijzondere aandacht, Z. B.
Br., o\er de derde maatschappij, welke wij de huise
lijke of vaderlijke maatschappij noemen. De vader
is er hoofd on koning van tot hulp heeft hij de moe
dor, die hij eert, ondersteunt en beschermt, en die
wij geern de koningin des huisgozins zullen noemen
de kinderen zijn hunne onderdanen. Ouders en kinde
ren hebben hunne wetten van God zeiven ontvangen,
liet burgerlijk gezag heeft moest overal deze wetten
bekrachtigd, en deze bekrachtiging put hare ver
plichtende macht in den goddelijken wil.
De ongeloovigen, die van God niet willen, die tot
don oppersten lieer durven zoggen Gij zuil over ons
met heeischeu (2), deze zoo ongelukkige menschep in
hunnen opstand tegen h umea Schepper, bestrijden
do geestelijke maatsehapp j en schokken door dozekde
aanvallen do burgerlij.ee maatschappij j zij vernieti
gen de vaderlijke.
Luistert dan, Z. B. Br., naar hetgeen de liefde Ons
ingeeft en Ons neigt u uit te loggen nopens do rechten
en de plichten der kinderen, nopens de rechten en de
plichten der ouders.
I. Ziehier het groot gebod van God in den Deca
loog Eert ruder en moeder, opdat yij lanj level De
H. Paulus, inprentende dit aloud gebod van God, door
Jezus Christus vernieuwd doet aan do geloovigcn
opmerken, dat dit hot eerste gebod is aan wiens vol
brenging ceno belooniiigsgeloito is vastgehecht (5),
do gelofte van een lang loven, dit is, een leven vol
zegeningen, zooals do Heer zelf het heeft uitgelegd
in het Deuteronouiuni (6).
Maar waarin bestaat deze eerbied aan do ouders
verschuldigd Wij hebben het geleerd van onze kin
derjaren ai ia het gulden boek dat men den Catechis
mus van Mochelen noemt, ómdat hij door de Bisschop
pen der Mechëlsche provincie, in 1033, is afgekondigd
geworden. Dit bock heeft ons gezegd, dat deze eer
bied be toekent de uitwendige en inwendige eer, de
gehoorzaamheid en do behulpzaamheid. Deze drie
punten bevatten de plichten der kinderen, die er niet
eén van mogen achterlaten, willen zij niet deze he-
melseho keten breken dewelke, tot hun geluk, hen
aan hunne ouders vastgebonden houdt.
Do eerbied in liet binnenste der ziel gevoed, zich
"uitwendig door woorden en daden veropenbarende,
ziedaar ue eerste plicht. Een godvruchtig kind be
mint zijne oudor-het vraagt eiken dag hunnen ze
gen het nadert t >t hen niet vertrouwen en heeft,
met hen sprekende, zijn hert op de lippen, zoo nog-
tans dat deze allerkille li jks te gebruiken nooit tot
eene ellendige gemeenzaamheid overgaan. Dit kind
begrijpt de weerdigheid van vader en moeder on
nooit, maakt het misbruik van hunne groote goedheid.
Het keurt niet af wat, het door zijne ouders ziet doen
of hoort zeggen het legt niet kwalijk uit wat liet
soms niet verstaat, en, kwaaie zijn vader zich te ver
geten en God te vergrammen, het werpt oenen sluier
op de schande van hem dien het blijft eerbiedigen en
God gedurig aanbeveelt. Ver van don boozev Chain
na te volgen, dio hot ongeluk zijns vaders, den patri
arch Noë, dierf to kennen geven, het volgt de voet
stappen van Sem en 'Japhet, om voor de oogen der
mcnschen te duiken hetgeen zijnen vader mocht ont-
eeren (7).
Wee den boozen die aan dezen plicht te kort blijven,
die zich niet herinneren dat de II. Geest v rooselij ke
onheilen heeft voorzeid aan elk kind, dat don eerbied
zou geschonden hebben. Hoort zijne woordenDut
hel oog, uelk den vader beleedigtdoor de raven der slrvo-
men worde uitgepikt en door de jongen der arenden ver
slonden (S). Wee dengenen die de zoo stip lelijke ver
maning des Heiligen Geestes zal vergoten bobben
Ilijn zoon, ondersteun don ouderdom uws vaders en bedroef
ht m niet g durende zijn leven. Indien zijn geest verzwakt
verdraag hem en veracht hem nut.. uwe liefde lot uwen
vader zal mei vergelen worden
Niet miu nooJig is Je gehoorzaamheid 'tij spruit uit
Jeu eerbied voorten vindt er haren steun eu ba.e be
scherming in. Gij weet dat God eertijds da afstammelin
gen van Abraham, Isaac en Jacob tot zijn uitverkoren
volk hoeft willen aannemen, en dat bij hun niet alleen
wetten «ot het eeu\;ig leven gaf, maar ook eene gansche
wetgeving tot hun burgerlijk bes.uur en eeno reeks voor
schrijvingen, welke wij een strafwetboek ouden mogen
noemen. Het geval van een ongehoorzaam kind is er in
voo zien, eu ziehier op welke wijs de Heer zich uitdrukt
(10): Indien een meiuch cenen weilerspannigenen onbe-
schaainden zoon licell, die naar hel gebod zijns vaders of
zijner moeder niet luistert, en die vermaand zijnde weigeit
te gehoorzamenzij zullen Item opnemen en lol de ouderlin
gen der stad (de rechters) leiden, en zij zullen hun zeggen
Ziehier onze zoon, die wederspamiig en onbeschaamd is,
hij verwerpt en veracht onze vermaningen... Hoort nu hoe
Ged hem doet straften: liet volk dezer stad, zegt do Heer,
zul hem steeniyen en liy zal de dood sterven, opdat gg het
kwuud uit uw midden rukkel en dut gansch Israël, deze
straf vei nemende, door vrees worde bevangen.
Deze wet bestaat niet meer, Z. li. Br., vermits de
mozaïsche wetgeving door onzen lieer Jesus Christus is
afgeschaft geworden, maar zij toont ons klaarblijkeud de
d.epe boosheid der ougehoorzaamheid, vermits God haar
eene zoo W. eude straf oplegt, Dit vonnis van God moet
dus alle kinderen, van jongs af, van alle ongehoorzaam
heid aan de geboden en eischen hunner ouders afwenden.
De U. Paulus lee;t deze heilige onderwerping Kinde
ren, zegt hij, weest aan uwe ouders gehoorzaam in den
User (II). Lu in eeaeii anderen Brief: M 'eest lil alles ge-
hooizuam omdat dit Go ie behaagt (Pi).
Uit do eerbiet, ige gehoorzaamheid zal als door zich
zelve de beim pzamnheid ontstaan, welke allo kinderen
aan hunne ouders' schuldig zijn, in hun leven, tijdens
hunne ziekten eu na hunne dood.
De kinderen zijn gehouden hunue ouders te helpen in
doverkomende noodwendigheden inet hun de vrucht
huns arbeids te overhandigen; zij moeleu hun ook door
hunne gebed.-u behulpzaam ziju. Vergeet uooit dezen
heiligen plicht s morgens uu 's avonds en wanneer gij
i:el geluk hebt het H. Sacrificie d.-r Misse bij te wonen
buil voor uwe ouders, namelijk loea krankheden of ziek
ten liet naderend einde hunner degon voorspellen. Ver
dubbelt uwe zoigeu in deze gewichtige oógenblikken e;i
bekomt vele gratiën voor hen, die zoo dikwijls voor u
gebeden hebben.
Verschaf, hun allen troost en v-ooi al den troost der ziel,
met i.un de laatste sacramenten te bezorgen, eu weel wel
dat deze de groots e uwer plichten ia, vermits het eeuwig
leven di svv ij Is van liét weerdig ontvangen dezei-sac amsu-
ten afhangt. Wat ziju zij wreed deze kinjiei-eu, die, uit
vrees van eeneu stervenden vader scurik ïu ie jagen, to
lang wadi en oeueu b.ec. tv_der le roepen en hem maai
bij den zieden brengen wanneer hij nyua he gob uii van
•z jn verstand verloren heeft! Weike rekening zuilen zij
niet moeten geven aan onzen Zaligmaker Jesus Christus
die zijn bloed voor alle mcnschen heelt vergoten cu die
wil dat allen zalig worden (13)
Neen, neen, Z. B. Br vo'gt déze beweenlijke voor
beelden niet na Roept in lijdeden Priester «les Heeicu
om de.it zieke te troosten, om zijn leven door net sacra
ment van het Heilig Olijsel te verleugen, en hem tot ue
gelukzalige eeuwigheid voor to bereiden.
v\ ordl voortgezet.
Een Dorp zonder Boeren.
Er was by de boeren van het Poolsclie dorp Nefedja
eene rui warring ontstaan i:i de begrippen omtrent het
mijn en dijn, hetgeen tengevolge had, dat /.ij de gronden
vau Vrouwe Buksauim, oilen uabij het dorp gelegen, zon
der vorm van proces in bezit namen en voor eigen reke
ning gingen bebouwen. Een proces werd ingesteld, en ua
verloop van jaren volgde een uitspraak ten gunste van de
rechtmatige eigenares. Toen de boeren zich met geweld
tegendit vonnis verzetten, werd een regeeringscoramissaris
gezonden, die met behulp van troepen de orde herstellen
moest en dit dan ook deed door aide mannelijke inwoners
van hst dorp gevankelijk weg te voeren Hel gansche
dorp lelt daarom tegeuwoordig geen enkel mannelijk be-
De vrouwen moeten nu zien het dagelijkseh wei'lc alleen
ze verrichten tol zoolang do mannen zullen losgelaten
zijn, hetgeen zich wel zoo lang niet zal laten wachten.
FONDS E N.
Bklo. Leeniug 4 th.- 1871
3 th. 4873
Gem. krediet. 4 1/2 th.
Brussel, leeniug 18ó7 3 th.
1873 3 th.
1874 3 tli.
Gent, leuning 1868 3 th.
91.50
91.73
91,73
Markten.
Dendcrmonde, 's maandags.
Lijnolie 1ÜJ kilos. 5(3.2
Kempolie, 0-J,-
llaup/aad, 21,-
Lijnkoeken, 27,5
Kempkoeken, 1J,-
Tarwe,
17,.-
Luuveu, 's maandags.
Tarwe,
Rogt-e,
Drouwershaver,
Yoederhayer,
Boter 1/2 kilo,
Bloem (fijne).
18.1
23,-
2,30
1.08
Kortrijk, 's maandags
Witte Tarwe,
Rogge,
Boter 1/2 kilo,
Eieren, 23
20,3 J
13,5)
2.04
2,eo
Aalst, 's zaturdags,
Tarwe per 1 heet. 321. 50 c.
Maslvluin,
Rogge,
Aardappels,
Hop,
Eieren,
Vlas, 6,Vig
Ninove, 's dijnsdag.-
Ta-we, iÓO-kilos,
Rogge,
Haver,
Boonen,
Botei per kilo,
Eieren per 20,
Koolzaad,
Lijnzaad,
26,00
23,00
23,00
IS,00
9/00
56,00
1,92
75,—
25,50
18,50
2,3, -
24-
3.1-8
03,20
41. KO
35,50
St. Xikolaas,
Per 100 lieteis.
Witte Tarwe,
Roode,
Rogge,
boekweit,
Paardeboooeu,
Vlas 1 kilo.
Boter k-lo.
Eierc-n de 25,
HooiliOO kilos,
21, 00
•21 jto)
14/70
18,50
22,50
2,20
2,10
2.3.)
45,50
3,15
8,50
Mechelen.
Tarwe,
Rogge,
Boter
Strooi por 100 kilos
Vlas 3 kilos.
Veemarkt,
Inlandsch ras 73 stuks,
van 100 tot 550 fr.
Vreemd ras5-lósiuks
van 23) tot 820 fr.
Goeraardsbergen, 's maandags.
Tarwe 100 kilos, 24.50
Llasteluin, 22,00
Rogge, 18,00
Ruw vlas per kilo, 1 ,00
Boter per 3 kilo. 10,23
Tabak grooten,
id. kleinen,
Ham me, 's zaturdags.
Kemp per 11 kilos, 10,50
Boter, per kilo, 3.35
Aardappelen, per 100 kil-.s. 10,
Lokeren, 's dijnsdag.
Per 106 liters,
Witte Tarwe, 22,50
Roode, 22,50
Rogge, 15,12
BnUr -1/2 kilo,
Have., 17,—
AALST, DRUKKERIJ VAN P. DaENS.