m "8 Gemak voor eer. PRUISEN. Eene Mis zonder Priester. Heden, schrijft men uit Westphalië, ben ik te Heme eenen goddelijken Dienst gaan bijwonen, die mij ten hoogste ontroerd maar tevens ook diep be droefd heeft. Ik ben hier op een pro testa ntsch dorp, maar de vreemde werkliên, en deze zijn er zeer talrijk, zijn allen katholiek. Over dertig jaren telde liet dorp 200 inwoners, nu heelt liet er 12,000. De katholieke Pastoor heelt op eigen kosten eene kerk gebouwd. Een jaar geleden is die man gestorven. De Bisschop heeft een andere genoemd, maar de Regccring wilt hem niet her kennen. Nogtans heeft de goddelijke Dienst regelmatig plaats, maar zonder sacramenten. Ik wilde naar die Mis gaan, maar welke MisUL Alles wat men aandachtig en treurig kan uitreizen, wijl de Geloovigen daar zonder Priester zitten. Het outaar is ver laten, het tabernakel staat open ca leèg. Omtrent G voet daaronder staat een provisoire outaar, waarop een Beeld var. 't H. Hart on- zes Ileeren, met licht en bloemen omringd; aan den voet dezes Gulaars twee koralen geknield en dan de dicht ineengedrongene menigte der Geloovigen. Een manspersoon staat nevens den preekstoel en leest in 't Duitsch de gebeden der Mis. Na 't Evan gelie wordt het Evangelie des Zondags gelezen en de aanbevelin gen schriftelijk door'den nieuwen Pastoor gezonden. Dan speelt de orgel en afwisselend zingen de mannen en vrouwen in koor, tot aan de Opheffing, als wanneer de bel klinkt en allen ter aarde buigen. Achter de Mis wordteene litanie gezongen en voor 't einde luidt de klok. Nergens heb ikeenen zang gehoord, dien zoo krach tig op mijn gemoed werkte en terwijl ik deze regelen schrijf, ben ik nog gansch opgetogen voor het katholiek volk dat zonder Her ders, zoo innig getrouw in zijn Geloof blijft, en zoo kalm de ver- hevenste zaken verricht. Deze Mis gelijk in 't groot degene dei- kleine kinderen voor hun kapelleken of ook degene der eerste Christenen in de Catacomben. Zoo gaat het in Pruisen op meer dan 500 plaatsen. Om een ge- dacht te geven van de verdrukking die de katholieken lijden Er zijn gemeenten van 15,000 zielen, die hunne katholieke kerk moe ten afstaan voor 100 of 200 oud-katholieken, 't is te zeggen deser teurs, menschen zonder Religie die stokken in 't wiel willen sle- ken.... Is dat geen gruwelijke dwingelandij Kan iemand, die gezond denkt, zulks goedkeuren?.... En in ons vrij Belgenland izijnerdiedroomen van baktanden, omdat die lekkere dwingelandij hier nog niet ingevoerd is?Men zou eene tweede maal de ja ren 90 moeten zien? En dan?.... Godsrechtveerdigheid die alles omverslaat en 'nen ijzeren man aan 't hoofd zendt, 'ne soldaat die 't bloed van honderde duizenden doet stroomen.... Let erop na elke verdrukking der Kerk, komen algemeene rampenLaat ons hopen en werken, opdat 't onkruid in ons Vlaanderen toch niet bovenkomc. Pruisische gendarmen hebben, teOhlan, ecno vreeselijke beiligschendei ij gepleegd, met bet tabernakel tc openen, er Ons lieer uit te nemen en 't Aller heiligste naar het Tribunaal te brengen.... Bismarck belet de Priesters van bet outaar te beklimmen, maar hij /.endt gendarmen om den drijmaat heiligen God aan to raken.... Denkt die man dal hij eeuwig leven zal? De Duitscho katholieke gaze i ten hebben een kreet van vorontweerdiging geslaakt, die waarschijnlijk met boel of kot zal betaald worden. In Engeland wordt de dronkenschap gestraft.... Zoo kreeg Woensdag te Londen een getrouwde vrouw 50 fr. boet, wegens zatlapperij. Te Maintz is een soldaat, die moest de schijf teekenen, door eenen kogel getroffen en gedood. Niet verre van daar, l Hildes- heim, heefteen schaliedekker, van arragie omdat bij de dochter eens schoenmakers niet krijgen kon, naar 't meisje een pistool- scheut gelost. Hij trof de moeder, die erg gewond is. De Kei zerin van Duitschland komt naai Brussel. In de gemeente Chaumont is een treurig geval gebeurd. Een braaf werkman, met name O.... gedurende de afwezigheid zijner vrouw zienue dal er geen brood was voor het avondmaal, liet zijne twee kinderen, een meisje van vier en- een jongen van twee jaar, bij de stoof zitten en ging om brood bij den naburigslen bakker. IIij was een kwart uurs weg, en toen hij te huis kwam, lag zijn zoonije in eenen hoek der kamer te brandenDe ongelukkige moeder kwam juist te huis. Zij is zinneloos geworden De weef van keizer Napoleon lil is slecht gemutstprimo, omdat zij'i rhumatism heeft en secundo, omdat zin Frankrijk niet veel trok heeft..... Ze moet ook al bij St. Job, om patiëntie. Tol over 50 jaren wierden de goudstukken met voorzichtig heid in papierkens of in wal te gewonden, met groote zorg* in een dooske geleid om ze aldus in de kas of koffer te bewaren. Den dag I van lieden maakt men kardoezen-met goudstukken van 100 tol 1 1.000 fr., en men werpt ze in bakken bij 't kopergeld. Doch het I gobeurt ook al eens dat er bij misgreep eene goude voor eene ko- j pere kardoes uitgegeven wordten- als dat ongelukkig gebeurt is, dan staat den onvoorzichtiger verbaast te lamenteren gelijk een kind dat zijn broekske vol gedaan heelt ol gelijk 'nen boer die I op eene jaarmerkt de beurs gesneden is; Dit is deze weekte Steenhuyse bij de bakker voorgevallen. Maar den man is er nog goed van af gekomen. Na twee uren zuchten en lamenteren is 'i erreur ontdekt. Een geluk voor den bakker dat d'inwoners van Steenhuyse brave en eerlijke lieden zijn die iedereen het zijne ge ven en dat de goude kardoes in geeue slechte handen gevallen is. Wat zijn de Klooster* in d'll. Kerk? 't Ziju als keui benden of bijzondere middels welke deze go.-do Moeder noodig beeft om de leden har--r Familie in geestelijken of licbamelijken nood te helpen. IIO" meer Kloosters, hoe meer j ellende er zal geholpen worden. Zijn er biddeud.< orden noodig Ja, meer als ooit: bet bijzonderste oogwit vau God in 't scheppen van den ineusch. was van wezens to hebben die hem zouden dienen en loven nu dat er ongelukkig lijk zoo vole mensclu-n zijn die God niel dienen, die tegen God vloekeu, nu is 't bijzonder noodig dat deze wederspannighêid uitgeboet worde door andoren die hun leven uilsluitélijk toewijden 0111 den Schepper le dienen en to loven De goddeloozeu die tegen de Kloosterlingen uitvallen, zijn ellendige laf aards Wellioozij bevechten do Kerk en zij spotten als Ue kerk zich lot zelfverdediging inricht. Is dat eerlijken handel! I11 alle zaken laat one de rede gebruiken en wij zullen zieu dat do vijanden der Religie niet alleen 't Recht en de Waarheid, maar ook de gezonde rede onder de voeten stampen. Hoe een Kleermaker van den Drank bekeerd werd. Bij luirstenau in Duitschland is 't gebeurd en nu in dozen "winterwie 't niet gelooven wil, kan er navraag van gaan doen. Tijdens de felle koude, die dezen winter heerschte, reden eenige voer lieden met hunne vrachtwagens naar Ibbebiihren, om steenkolen van daar te halen ze hadden ongeveer de helft van den weg afgelegd, tóen zij een mensch zagen liggen, die sliep. Uit bezorgdheid, dat hij al voort- slapende dood vriezen zou, stapten de goede Fürstenauers van den wa gen af, 0111 den slaper wakker te maken. Toen zij nauwkeuriger toeke ken, her kenden ze in den man de welbekende persoonlijkheid van zekeren T. Van Andervenne, kleermaker van beroep, een zatlap van de eerste soort, die klaarblijkelijk daar eenen fiinken roes lag uit te slapen. Welke moeite zij aanwenden, 't gelukte bun echter niet den dronkaard wakker te krijgen en dewijl ze liem niet in de koude wilden laten lig gen, besloten ze bent meè naar tbbenböhren te nemen, hopende, dat hij onderweg weer zou ontwaken, om daarna met hen naar lnus te rijden. Met inspanning werd de snorkende jeneverbroer op oen der wagens ge tild en daarop in goeden draf de reis voortgezet. Bij de kolenmijn geko men, beurde men den. kleermaker, altijd nog slapende, van den wagon, en laadde men kolen op. Maar mr. Van Andervenne sliep ook nog en even vast, toen de voer- mans geladen waren en men weer huiswaarts wilde koeren. Wat toen gedaan Hem op den wagen te leggen, boven op de kolen, dat ging niet aan. Er bleef niets anders over, dan den zevenslaper aan do zorg der mijn werkers toe te vertrouwen, totdat hij wakker werd. Do mijnwerkers, die het verhaal gehoord hadden, dat ze hier met den eersten meester in 't drinkebroersvak te doen hadden, besloten eenparig hem eens een duch tige les to geven zij droegen hem onder in de mijn en legden hem daar in een hoek op den grond. Niet lang duurde het, of de kleermaker had eindelijk zijn roes uitge slapen, en omdat hij bij 't ontwaken niets dan dikke duisternis rondom zich ontwaarde en rondtastende slechts vochtige wanden voelde, begon hij in grooteu angst luidkeels om hulp te roepen. Aanstonds zag hij een groote schare mijnwerkers, van hunne mijnlampen voorzien, om.ziek verzameld, en toen onze kleermaker die pikzwarte gedaanten ont waarde, met die dof brandende lampen, onder 't donkere gewelf, begon hij op jammerlijken toon te huilen, zich niets anders verbeeldende, dan dat hij in de onderwereld, de woonplaats der duivelen, was aangeland. Do mijnwerkers versterkten hem in dit geloof, en een hunner, een eerste grappenmaker, joeg den armen hals door vreeselijke dreigementen cn bestraffingen oc er "zijn dronkenschap nog grooter angst op 'tlijf. Nu beloofde de in 't zweet geraakte kleermaker, met de duurste eeden, dat hij zijn geheolc leven nooit woèr een druppel brandewijn aan de lippon zóu zetten, als mijnheer de lieve beste duivel - hem nog een enkeion koor vergunde de hel te mogen verlaten. Eindelijk lieten de duivels zich door 't gekerm en gejammer van den armen zondaar vermurwen. Zij wilden hem op aarde terugbrengen onder voorwaarde, dat hij zijn be lofte, om voortaan nooit wcêr te drinken, zou nakomen. Daarop werden hem dooogen met een doek dichtgebonden, en zoo bracht men hem wed r uit de mijn naar boven en een eind verder op weg naar zijn woonplaats. Onder bedreiging, dat liij op nieuw naar de onderwereld zou terugge voerd worden, beval men hem toen, dat hij den blinddoek niet eerder van zijn gezicht zou mogen afdoen, voordat liij van 1 tot 500 had geteld. Dat beloofde hij, en daarop begon hij van 1 tot 500 te tellen. Onderwijl hadden de mijnwerkers den tijd, 0111 zich uit de voeten te maken. Toen do kleermaker tot 5u0 geteld had, rukte hij den doek van zijn oogen af en bemerkte hij tot zijn verbazing, dat hij zich op een plaats bevond, waarlangs hij zicli niét herinnerde gekomen te zijn, toen hij van huis ging. Hij wreef' zich de oogen, narn poolshoogte eu sloeg daarop don weg in, die op zijn woning uitkwam. Aldaar aangekomen, vertelde hij natuurlijk aan niemand zijn wonderlijke ontdekking. Toch bleef ze geen geheim. Nu zal het te bezien staan, of de man zijn beloften ook nakomt. Tegen tandpijn bestaan een aantal middeltjes die met bun allen in den regel niet helpen. 'is de pijn het gevolg van neuralgie dan brengen plaatselijke middelen zelden hulp. Een Amerikaan wil een middel hebben gevonden waarmee de pijn uit de tand zelf ontstaande terstond worden verdreven, en waarmee wij onze lezers terstond bekend willen maken. Indien 't baat is dit- Nr van onze gazet voor velen goud waard. Wij willen het hopen cn zullen ons verheugen van de oen Ót ander die proef heeft genomen eenige mededee- linar. omtrent den gelukkigen uitslag te mogen ontvangen. Het middel bestaat eenvoudig in een watje gedoopt in sterke oplossing van ammonia, dat men in den hollen tand stopt. Gemakkelijk genoeg!

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1876 | | pagina 2