POLEN verdrukt. SiS Allemansvriend, menigmans gek. Getrokken uit 't verhaal van een oude zeekapitein. 13' VERVOLG. Ik weet niet hoe, maar Ben had zich twee riemen wettn te verschaffen, die die ons zeer wel ter hulp kwamen. Als de dag aanbrak bleven wij stil en zagen langs alle kanten rond of ee nergens een vaartuig te bespeuren was. Doch niets, op die oneindige vlakle Ik zou nog veel meer te verhalen hebben tot op het oogenblik, het gebe- dijd oogenblik, als wij de witte zeilen van een schip zagen dat ons opnam en in 't Vaderland bracht. Maar ik wil don lezer met deze bijzonderheden niet vervelen 't zij voldoende hem te zeggen dal wij na drie dagen gered werden. Ja, wij loven nog, Ben en ik wij zijn zeemans, wij doorloopen de zeeën niet meer onder 't juk van een monster gelijk op 't negerschip want wij zijn alle twee kapiteins, ik op een schip aan de Compagniën der Indien toebehoo- rende, en mijn dappere vriend op eene groote schuit waarvan hij actionaris is. Ben doet goede zaken, heeft reeds veol geld op de Bank en zal een schat rijk man worden. Wat het scheepsvolk der Pandora betreft,niet cen in de schuit of op 't vlot. niet een heeft ooit het vasteland terug gezien allen zijn ellendig vergaan, /.onder door eene hand bygestaan, door eonen traan getroost te zijn geweest. God alleen zag hunnen doodstrijd en als een schip liet vlot bemerkende, er zijne booten heen zond, dan vond men er niets dan lijken. God is rechtvaar dig! EINDE. De Christenen, die onder den Turk staan, willen zijn juk af schudden, den last ervan ondragelijk geworden zijnde. Zij wape nen zich, komen samen in benden en zijn reeds zoo ontzachtlijk dat hun opstand een twist in Europa schijnt te verwekken. De Mogendheden zitten overeen. Rusland toont veel medelijden met de verdrukte Christenen en zegt openlijk dat al wat de Turk in Europa bezit, hem moet ontnomen worden; Oostenrijk spreekt in denzelfden zin, Pruisen zwijgt, Frankrijk moet zwijgen, maar Engeland verklaart ronduit zich tot het uiterste toe tegen de be- rooving van Turkije te zullen verzetten, omdat de Rus geen ander inzicht beeft dan zijne staten te vergrooteu en eene monsternatie te worden. Er zijn Russische gazetten die opspelen: Rusland zal Turkije 't vel atstroopen onder d'oogen van Engeland en van zijn bondge noot Spanje, schrijft de Golos; maar dit zijn allemaal praatjes; 't schijnt nu dat de Rus zich behoorlijk voegen zal. Ondertusschen komt het weer aan den dag dat de Rus die ten voordeele der Christenen van Turkije spreekt, zijn eigene Chris- tene onderdanen op de afschuwelijkste manier behandelt. Onze lezers zullen wel Polen kennen, 't heldhaftig Christenc Land, de bloem van Europa, dat tot zijn ongeluk tusschen twee machtige geburen lag en door binnenlands'che twisten te zeer verzwakt was om zich te kunnen verweeren. In vorige eeuwen werd Polen dus verdeeld tusschen Ruslanden Pruisen/welke lan den zich niet te vrede hielden met polen te bezitten, maar het verdrukten en zijnen Godsdienst wilden benemen, bijzonderlijk den Rus. Meer dan eens zijn de Polakken opgestaan, maar tel kens werd hun zucht naar vrijheid in eenen'stroom. van bloed versmacht, en nu staat Polen daar nevens het slekvctte en wel lustig Rusland, als een arme verlatene sloor, bijna naakt, 't vel maar over de beenderen, vervuild, zwartgeweend, maar toch ge trouw aan 't Christene Geloof, ondanks al dc woede der Russische Geuzen. Bijna al dc katholieke Priesters zijn er nu vermoord of naar Siberië; de volkeren leven er gelijk d'eerste Christenen, komen in 't sekreet bijeen, d'ouderlingen doopen, trouwen en onderwijzen, iedereen vlucht de kerken, omdat daar 'ne geusachtigen Priester zit, een soort van Dominé, door den Rus aangesteld. In de provincie Varsovie is onlangs een nieuw opperhoofd der valsche Religie benoemd, die op zich genomen had de Polakken onder zijn geestelijk gebied ie brengen. Hij reeds dus 't land af, vergezeld van kosakken en gendarmen. Daar te plaltelandc ko mende, en lioorende dat de Boeren er den dienst der popen niet wilden, dat zij in de kerk niet kwamen, zelf hunne kinders doop ten, enz. gaf hij een bevel üitom dit te doen eindigen en dc 011- gelioordstc dwingelandij nam aanvang. Gendarms en kozakken trokken in d'huizen, haalden er moeders met bunne kinders uit en sleurden die naar de kerken, ofwel zij gingen de lijken op lichten om ze op Russische manier te doen begraven, ja zel/s zij vergezelcn de popen in de bocrenwoonslen om er de mensehen met bedreig naar de Diensten te doen komen. De Polakken verloren hun geduld, stonden op en vermoordden 30 popen. Aanstonds werden meer troepen gevraagd. De dorpen werden omsingeld en in vele tot dc laatste vrouw en 't laatste kind omgebracht. Men deed dc bevolking op dc plaats komen, school erop met geweer en kanon en wat overbleef werd met de bajonnet afgemaakt ot onder de voeten der paarden verpletterd. Er kwam een krijgsraad die opzocht wie. tot over 20 jaren, een kind gedoopt had of een ander godsdienstig feit gepleegd, en er honderde in *t gevang smeet. Had gij/t ongeluk als getuige ten ontlaste te komen, gij oudergingi hetzelfde lot. Die wreedheden zijn gebeurd, een goei maand geleden, in April. Al wat nu uog van Cürisiene Religie in Polen overblijft, wordt vervolgd. Hier en daar waren eenige mirakuleuze Beelden, naar welke de Polakken gingen beêvaarden; o. a. te Koden, een bede vaartplaats gelijk men hier zou zeggen Scherpenheuvel, waar nog eene kerk was gedoogd en zes Priesters die van 's morgens tot 's avonds de biechten hoorden. Het Russisch Goevernemcnt heeft die kerk doen sluiten en het Mirakuleus beeld met alles wat er in was, stelen de Policie trad in de kerk, riep de Priesters en beval van 't allerheiligste weg te nemen; dan werd alles wal de kerk van waarde had, op karren geladen en met de Priesters wegge voerd. Nauwelijks waren zij vertrokken als de popen de kerk overmeesterden en gezangen aanhieven; Alles was in den vroe gen morgen geschiedde bewoners kwamen uit hunne huizen, zagen dc kerk wijd open, liepen allen bij, hoorden de schismalike gezangen en vielen ten gronde als van den bliksem geslagen, Weldra was het kerkplein vol Polakken, die plechtig verklaarden dat zij liever stierven, aanstonds, inet vrouw en kin ders, liever de hardste dood, dan hun Roomsch-Katholiek Geloof te verzaken. Zoo is de toestand in Polen Wie zal geen zucht van medelijden naar dat heldenvolk sturen? Wie zal in zijne ziel niet bekennen Al wat wij hier voor 't Ge loof doen, is maar een schels van hetgeen die menschen daar in Polen lijden, voor den naam van den gekruisten God, die in zijne kinderen vervolgd wordt, gelijk hij het vroeger was in zijn persoon, om ons hier door den strijdende Kerk, naar de Triom- teerende Kerk te brengen! Men vraagt een gebed voor onze arme Broeders in polen. 't Geweien. Da meesters legde in de school eene les uit over 't geweien en vroeg artn een kleine roste schoenmakers zoon Waarom voelt gij u on gerust, na iets kwaads bedreven te hebben t Jougsken antwoordde Voor den spanriem van vader Te Philadelphia, op d'expositie, is een Stier dio 5500 potid weegt hij is gekweekt iu Amerika. Vei mits. in Pruisen verboden was van voor de Pius-Feest van Vrijdag d'huizen te bevlaggen en te vollichten, Bismarck voud dal tegensUijdig uun de vryheid, dan hebben do Katholieken hunne gazetten vol dichten, ge- lukwenschiugen en-jaarschriften' gezet.... Bismarck staat nu we6r met 'no UeUS Pruisen, zoo wreed jegens de Katholieken is teeder vóoC de Kiekens en ganzen. Een vrouw die te Frankfort een hoender met do poolen naar de markt droeg, is tot iwee marken boet veroordeeld. Een pofcljenier, die vele kiekens oudereen in eenen korf gestopt had, kreeg voor dierenplaging 3 mar ken boet. Baron Rothschild heeft weóral te Parijs een paleis gekocht voor 4 millioen fr. Hoe gedragen zich mijne soldaten? vroeg een pruisischo generaal aan cen fransche kasteelheer', bij wie de troepen lagen. Juist gelijk de kinderen, was de antwoord alles wat ze zien, willen z'liebbcn. Wal is een apotheker Èeii apotheker is een deftig man, die van 't innemen der andere leeft en dio 't wel stelt, als Let met anderen slecht gaat. V©LK8"S!ll»0VSl^8 0Tilt Aangezicht. 't Zap van bevernelbladen maakt hot aan gezicht zuiver en klaar en neemt weg vlekken en sproeten. Korte a sem Droogc vijgen, rauw of gebraden geëten,zijn goed oin den asem lang te maken. Anijszaad gemaakt, maakt een lange zoete adem. Poeder van Cardo Benedictüs, met wijn ingenomen, maakt 'no langen adem. Het eiland waarop nu de stad New-York staat, werd in 1008 door d'Indiancn aan Holland verkocht voor 10 hemden, 80 paar schoenen, 10 geweeren, 30 kogels, 30 pond poer, 30' bijlen en een.koperen braad pan. Nu is dit eilaud honderde milliards weerd. Pacificatie. Onder den naam van Gents'che' Pacificatie werd in 1570 een akkoord gemaakt tusschen de Regeering der Noderlanden en do Geuzen, waarin eenige vrijheden aan de ketterschgozinden werd ver leend, edoch met de verklaring dat de katholieke Religie in Nederland moest geëerd en beschermd worden. I)e Regeering hield zijn woord, maar wat deden de Geuzen De kans schoon ziende, maakten de 'leu zen zich meester van Gent, wierpen den Goeverneur in de gevangenis, verjoegen de geestelijken, beroofden de kerken, godshuizen,- kloosters, zoo binnen als buiten de stad, verkochten do H. Vaten en liet sieraad der outaren, haalden de klokken uit do torens om er öorlogsgetuig van te maken. Hetzelve bedreven de Geuzen te Dendermonde, Oudenaarde, Aalst en andere steden, waar zij magistraten stelden naar liunnc ge zindheid. 't Is zoo heet gc-worden dat de kraaien gapen. De Meesters bevelen nu wel op Ie letten om zielen, lichamen en huizen in groote properteit te houuen; niet veel t'uitzotten, maar linden thee te drinken, als er iets hapert.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1876 | | pagina 3