P L Z E li Jl i: S J E Allemans vrien 2C Vervolg. Scherpenheuvel, Diest, Maestricht. W'hebben onze geachte Lezers afgezet te Scherpenheuvel, aan 'i noenmaal, in gezelschap van cene Duitsche Moeder, die haren Zoon-Priester in 't ballingschap was gevolgd. Ge moest eens weten, zegde ons die brave vrouw, hoe slecht de Priesters in 't gevang worden behandeld. Eu de jonge Geestelijke begon ons 'nen heelen uitleg te doen welken kost de gevangene Priesters krijgen's morgends meel in water geweekt; 's itoenens boonen en droog brood; 'savonds meel in water, vooreen verandering; leeft daarop! Bankrouiers, zegde hij, mogen hun eten van huis ontvangen, Geestelijken niet!-., 't Is wonder dat overal de Geuzen zulke bijzondere voorliefde je gens Bankrotliers koesleren Maar, gelijke soort vliegt wel. En vooreen bagatelleken worden de Geestelijken veroordeeld: Zoo werd onlangs een Pastoor die al veertig jaren opzijn dorp was, vastgezet oin de bulle van zijnen Bisschop op den preekstoel at te lezen. Ge staat in de beet van de Pruisisch-lVegeering: er wordt u verbod gedaan van noch te biechten, te berechten, te be graven, Mis te lezen. Gij weigert: roet! deGendarms aan uw vel len Er is een volledig'stelsel van bespieding en verklikkerij, om te weten of de Priesters, door Bismarck afgezet nog dienst heb ben gedaan. En met al limine fijne belczene slimheid worden de Pruisische spioenen nog zoo dikwijls bedrogeu. In zeker dorp zocht men een Priester; de Gendarms belden juist aan 't huis waar hij was en bij zelf kwam "openen, in Inirgerskleèren en met scherpe moiistachen: Is de Priester X.. hier verborgen? vroeg de gendarm. Neenwas de kloeke antwoord; (inderdaad, rórhonjen was hij niet). De harenmulseu zochten T huis af, vonden niets en gingen weg, waarschijnlijk tcvredc; z'Hadden toch hun plicht ge kweten er zit dikwijls veel hart in dre gendarms. Aan de kinderen is de les geleerd, hoe zij moeten antwoorden voor de Pruisnians.... Een kind was begraven: Uc Vader moest compareeren Wie heelt uw kind begraven? Ik weet het niet. Hoe oud? Welk gelaat? Welke oogeu? Weet niet. Wcl- hoe! gij waart erbij en weet niets Neen, ik weende te veel En er zijn er die zulke onbeschofte slavernij, vrijheid noemen! W'hebben nog dergelijke vogels hooren fluiten. De Protestanten noemden zich ook vrijheidsmin naars en in al de landen waar zij meester waren, was 't op doodstraf verboden van als katholiek te leven. Gelijk de Vorst geloofde, moesten d'onderdanen gelooven werd hij Luthersch, allen moesten Lutheranen wordenViel zijn gedacht op de Calvinisterij, rap! allen Luther afgezworen en Cal- vien aangehangen O vrijheid! riep madam Roland, een geuzenplaaster der jaren 90 die, na op d'handen geplakt te hebben als Louis seize op 't schavot stierf, ook den 8 November 1793, 't rood hemde over baren kop zag steken; o vrijheid riep zij, welke schelmstukken worden er onder uwen naam vief yrj/lcegdl Misschien den eersten keer var. haar leven, sprak zij een wijs woord Scherpeiiheuvel is waarachtig! een lieve, aangename plaats; rond de kerk is een uitgestrekte hoogc plaats, een platvorm door de Natuur gemaakt, beplant met allerhande kopboomptjes en waar men de velden, dorpen en bossclien uren ver, onder zijne voelen ziet liggen.... 't ls hier goed om zijn zeer goedmaar al les moet in de wereld een einde hebben; nogeens ons recomman- daticu gedaan ei: daarmee naar 't hötel, betaald, ons afscheid genomen en naar de Statie. DVerste plaats die wij nu zien is Diesteen oud versterkt steedje, met rond d'8000 inwoners, vroeger vermaard door zijn lakenfabrieken en nu door zijn Diestcrsch bier. In de straat voor bij de kerk ziet men op een burgershuisje bet beeld van den jonge Jesuiet Berchmans, die te Rome gestorven is in 't jaar 1621, na den geur zijner deugden heel de stad door verspreid te hebben. Kardinalen en Prinsen kwamen 't kleed van dien overleden Belg kussen; de vereering bleef duren en onlangs beeft de II. Kerk dat nederig kind der Kempen, op hare outareu geplaatst. In de kerk van Diest heeft de Gelukzalige Berchmans een rijk geschilderde kapel. Laat ons dal buizeken eens binnen gaan de deur is thai ven tussclieii twee vitricuen g'liebl dari 'nen brecdeu trapdaarbo ven een grilje; achter u, geschilderde balustraden, en voor u, hel ouderwciseb kamerken, waarin Berchmans geboren en opge bracht is; alles nog in denzelfden toestand; thalven is een ouLiar geplaatst, aan welken wij ecne medailje zien hangen, g'ofierd door een sociëteit van Aalst. Wij d rukken eerbiedig onze lippen op dien heiligen grond't ls al ver 't bijzonderste dat er te Diest is te zien. Een goed hotel hadden wij 't geluk niet er aan te treffen doch 't zuur doet 't zoet des te beier waardeeren en wij 1, menigmans gek. trokken toch wel gemoed naar de statie om onze reis voort te zetten. Builen Diest beeft men armtierige velden, veel sparren- bosclijes, leemen hutlekes er was op 't convoi een heer student van 't Luikscb, 'ne Vlaming van poêr en vuur, gelijk ons land er Godlot! velen begint te krijgen, flij vertelde hoe de Walen in hun Collegia gekruist worden, als een U in 't cijffer zijnde, geene ei gene letterkunde hebbende en nooit iets anders zullende doen, dan een Eransch piepen, waarvoor de Erauschmans hun schouders optrekken. Voor Walen is dat goed, maar dat Vlamingen hunne Moedertaal verlaten, om naar iets te grabbelen dat hun eeuwig zal uil d'handen glijden, dal is dom Is 't dom? En daarmee zagen wij schooner velden en stond de tiein te Hasselt. Hasselt, d hoofdstad der jcncvcrtoogen er zijn daar niet min ol' meer dan 2o stokerijen van dat bijtend en vuri", vochtd historie van deri jenever zou lang en treurig zijn't moet een duivelscli vak zijn, wam men weet niet hoe en wanneer hij in dj wereld is gekomen. Als Julius Gesar in ons land kwam, dron ken de menschen gersten bier, maar jenever kenden zij niet; bii de zwarten, in Arabic, begon men er eenige honderde jaren latei- van te spreken en zoo is dat ding in Italië gemaakt, dan in Spanje en in 'i zuiden van Frankrijk waar de schriftgeleerden het uit spotternij eau-de-vie hebben genoemd; zijn rechte naam zou eau- de-morl moeten zijn, want 't is ecnèfoodend vocht. Hasselt laat daarom niet van er cene levendige trische stad uit te zienliet nieuw kwartier aan de statie komt bekoorlijk voor, met zijn prachtige huizen in rooden steen, afgesneden door groene lusthoven. Z'jt §j'j t Hasselt niet stilgebleven om den jenever te proeven - en eenige pottekens meè te brengen zal ons iemand vragen. Neen, God zij gedankt; de jenever laat ons onbekoordvan tijd tol tijd een druppelken maagbitler, of een borreltje met liaar- lemsehe olie in, of 'ne keer besclieed doen met de bezoekers, maar uit puren lust jenever drinken, ge zijt bedankt, kameraad'k en wil dat vuur iu mijn lijf niet, om mijn maag in te krempen, om mijnen lever te doen ontsteken, om mijn longen uit te droogeu, om mijnen appetijt te verliezen, om mijn gezicht kwijt te geraken en stompe hersens te krijgen. Zijn dit alles gevolgen van 't jeneverdrinken Ja, zeker, kameraaJ; spreek maar den eersten doctor den heston aanmaar is 't nu 'nen tijd, 'nen dag en een compagnie om van jenever te spreken; kijk liever eens daar buiten, naar de schooue velden; wij rijden naar Maastricht; wij zijn in 't vrucht bare Limburg; geen beide meer, maar vette weiden, rijke velden, groote boomgaarden, nette j-aohthoeven. Jantje kees wist wel wat tiij deed, als bij in 1830 een deel van Limburg vasthield!... Een, twee, diie statiën, wij zijn op Hollaiidschen bodem geen Fransch meer, op de plakschriften, maar zuiver Nederlandsoh nog een statie eu men roept Hlaes/richt. We zuilen hier op de letter moe ten praten want met ons Oilstench zou men ons daar voor Lap landers of liokeozen kunnen houden. (Wordt voortgezet.) Doe goed aan uwe vijanden In 1831) werd't volk van Parijs opgemaakt tegen den Aartsbisschop, men zocht den braven man om hem ie vermoorden, zijn huis werd be stormd, geplonderd, in brand gesteken. Korten tijd nadien kwam de cholera te Parijs d'hospitalen lagen vol; gansche straten stierven uit op een enkele dag telde men ÏSUO sten- gevallen.... Aanstonds snelde de Aartsbisschop zijne arme stad ter hulp; hij .ging, van 't een hospitaal naar liet nadere, van 't sterfbed des rijken kooprnans naar dit van den kleinen winkelier, do tranen afdroogendc. het lijden verzachtende, aan vele vaders en moeders belovende van zorg te dragen voor hunne kinderen. Velen dier ongelukkigcn weenden van berouw z'liadden ook het Bisdom helpen plunderen. Ach, .Mon seigneur, zeiden zij, wij kenden u niet, men had ons bedrogen. De Aartsbisschop bad belooid voor de weezen te zorgen en hield zijn woord. Zijn eerste sermoen was in do kerk van den 11. liochus, een oproep tut de ehristene iietdadigheid. De kerk was vol volk elks oogen. waren naar den Preekstoel gericht; do Aartsbisschop versehoen, met zijn edel wezen, ingevallen van droefheid. In 't begin waren zijne woorden door tranen tan aandoening versmacht, doch weldra herkreeg hi' zijne kracht om voor d'arme weezert te pleiten. Zijn sermoen bracht lSe.OlK) fr. op on eenige dagen nadien was er een gróót Weezenliuis gesticht.. Zalk een hert hebben de Priesters Moeten zij daarom :tiand uit "Waar is de dankbaarheid der menschen? Victor lim nanuel zoo schrijft de correspondent G. C. P. der i'ransche gazet, li, tempo, doot een sterke vloot in gereedheid brengen urn den Turk onderstand te bieden, iu kas vair nood. De Turk zou- bij nota rieë- len akt verklaard hebben dat hij al de schulden van Viktoerken zal be talen. Onder de italiuausche matroozcu wordt de tucht zoo .streng dat onlangs een overste, met ontzagwekkenden blik tot zjn manschappen riep Niemand mag zich verroeren, voor dat. allen te schoep zij. opdat er in het inschepen geen wanorde plaats vinden. Twee officiers 'z,:ii iu 't water gevalien en verdronken. Over twee jaar was hun i.ct \;Je- gebeurd. Die op het einde aller dingen let, is bij do wijzen te rekenen. Zijnen dag wel overbrengen is aenc van de greet-.te vreugden der- i ziel. Met baast beginnen, met kloekte handelen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1876 | | pagina 3