V L EZ I EK R EIS JE.
Beter scheel dan heel blind
5Ü6
3C Vekvoi.c.
Maastricht en de St. Feeters-Grot.
Wij slappen dus te Maastricht af.
Eene schoont-, propere groote, effene beleefde stad29,000
zielen waaronder 2(>,ÜU I Roomsch-Kalholieken en d'ander Luilie-
rauen, Calvinisten, Auglikanen, Remontranten, Doopsgezinden,
Episcopaten enz.; want de Neêrlandcrs die in de 16" eeuw van 't
waar Geloot deserteerden, zijn nu iu ontelbare sekten verdeeld.
Kon het anders? ledereen mocht den Bijbel op zijn manier uitleg
gen en een Religie maken, volgens zijn opinie, goesteen driften.
Zooveel hoofden, zooveel zinnendeze, die iels op den lever had.
schafte de biecht ateen andere, 't vasteneen derde 'l huwelijk,
enzoovoorts. 'I Is pront! maar of dit alles pront zal eindigen, dat
is te betwijfelen, en of Siiite l'ieter d'Hemelpoort niet tegen den
neus dier gasten zal smijten, zeggende G hebt u een Religie op
uw eigen gemaakt, maakt u ook maar 'nen Hemel nu daar ben
ik geen borg voor.
Nu de stad in.
Wij zien met 'ue wip de Maas, dien grootschen en fieren stroom,
kronkelend zwierende en overal rijkdom en leven verspreidende
wij vragen aan een voorbijganger die een treffelijk wezen op
zijn schouders droeg, naar een goed burgershóteleen goed bur
gersgasthuis! zegt hij; in de Boschstraat, den Zwarten Arend-,
daar heelt u geen gekke onkosten te makenwij vinden in de
Boschstraat, dien Zwarten Arend, een hotel van den ouden aloi,
waar men seffens thuis is en gediend wordt, zonder franselie com
plementen, maar uit de Vlaamsche befaamde keuken. Wij zijn
dus g'installeerd en gaan zien wat Maastricht zoo al bijzonders te
zien heelt.
Doen de soldaten hier niets dan wandelen? ge kunt geen straat
alom gaan, geen oog openen of ge ziet die hollandsche kadekes
met hun lange frak én breede policiemuts, al rookende wandelen.
D Hollanders hebben ook'hun planeten, doch op straat vertoonen
zij zich statig, deftig. W'haddeo daar, in een kerk, gezienplaats
(ter heeren officieren en vroegen nu met verwonderingkoincn
d'ofiïcicrcn hier naar de kerk.
Wel zeker, Mijnheer.
Uit plicht?
iNeen, sedert eeuige jaren is 't kerkgaan vrij; maar locli,
allen komen hun christelijke plichten doen. Enkrak! alle jaren
met Paschen te communie! en dan nog somtijds eens in 't jaar;
de Protestantsche overheden helpen daarin.
En ze komen samen? mijnheer.
Ja, er heerscht hier een goede geest onder'l leger. Is 't zoo
niet in België? Men zegt dat de logie daar in 't leger werkt?
Wij zwegen om over ons Vaderland niet te moeten beschaamd
staan en het woord niet te hooren dat op al de Hollandsche tongen
ligt: Moest daarom in 1830 de scheiding komen?
Op dit punt zijn d'Hollanders bijlende en zonder genade. Over
eeuige jaren, op 't Neérlandsch Congres te Middelburg, begon
advokaat Perrier de grieven der Vlaamsche bevolking in bittere
woorden af te geven. Iedereen vond liet ongepast van op den
vreemde zijnen nood te gaan klagenmaar d'Hollanders hieldeu
een gezicht zou koud als marmer en een grijze Neèrlander riep:
Dit zijn ouw zaken je moest maar 't vaderhuis niet verlaten
hebbenDat alles, maar bijzonderlijk 't lee$ en de onecnigheid,
onder uw dak begraven blijven, raadt de vtyze Man aan de Fa-
miliën, dus ook aan die volkeren.
Goeden morgen! zegde ons de knecht van den Zwarten
Arend, een rond bolleken van een boerken.
Goeden morgen, Jantje.
Wil ik UE. 't morgenmaal opdienen?
Wij zullen eerst naar de Mis gaan, Jantje; hier in de ge
buurte is eene kerk? heb ik gezien?
Ja wel, een paar huizen verder: de St. Matlliias-kerk.
Vroeger hadden de Geuzen daar een kasern van gemaakt, maar
sedert een goei vijftig jaren is zij weer aan de Roomschen. U zal
zien, wat mooie kerk
Wij gingen, 't was zes ure! liet Limburgsch nijverig volk bad
reeds alles gevaagd en geschuurd en liep nu u\er en weer, naar
kerk of markt. Tiens! boven de kerkdeur hangt een groot kruis
beeld en daaronder staat geschreven, in gtooie letters
Eer christen mensch wat pij hier ziet
'i Is Christusbeeld, maar Christus niet.
Daarom aanbid noehiiout noch steen,
Maar Cnristus uwen God alleen.
Aanbid noch hout noch steen maar Christus uwen God alleen.;)
Die woorden zeggen alles: ze stoppen den mond der Geuzen die
in de jaren 1600 al de Beelden in stukken sloegen, hunnen dui-
velscden haat verbergende onder 't lasterwoord De katholieken
aanbidden de beelden
Wij bemerken in de St. Matihiaskerk rijke schilderingen, veel, f
zeer veel volk voor 'ue werk-lag en een devotie die wij in ons I
Land zelden aantreffen. Er konden wel 300 partikuliere stoelen
staan; wij zagen vele banken er wordt hier voor d'arme christe
nen gezorgd, opdat allen toch een kostelooze zitplaats in de kerk
zouden hebben, pit ziel men in al de katholieke kerken van
Holland. Hoe dichter de wolf is, hoe meer zorg er voor de
schaapskes wordt gedragen.
Elk voor 't zijnemaar 'k hen toch tevreden, telkens dat ik den
dag door hel Mis-hooien heb geopend. Wij vonden ons tafel
prinselijk gedektIn Holland houden ze zich niet te vrede met
boterhammen en kaffé; 'l zijn fransche broodjes! 't is kaas' 't is
peperkoek't zijn sneedjes hesp of tong, of eiers! t is koftij of
thee naar beliefte! Neen, neen, d Hollanders zullen niet moeten
lerugkeercn om de goede zaken van den Schepper niet genoe"
gebruikt te hebben. Wij profiteerden en peuzelden eeif beetje
van t een en van 't auder. Jantje stond daar, zjju serviel aan den
arm, op schildwacht.
Zij li er bier nog mooie dingen te zien? vroegen wij.
ja, u hebt mooie wandelingen, 't stadspark, aan de Maas
t prettigste van geheel Holland, dan de kostelijke Relikwiën in cïé
kerkenalle zeven jaar is 't tentoonstelling cu dan komt er een i
stroom van volk.... En de St. Peeters grotdat moet u gaan zien
zonder mankeerenuit Rusland zelf komen daar lui voor; die
grot ligt over 't stadsparku vraagt daar een gids. f
En 'l is waarlijk de moeite weerd?
Geen vreemdeling komt de stad in, zonder daarheen te
gaan. De Grotje wilt gelooven I
Amen wij zijn voldaan en jonnen evenveel aan al onze konfra
ters wereldbewoners. N'u, voorwaarts de stad in.
Voor een stad van 29,000 zielen is er bliksems veel beweging;
dit komt misschien omdat hier geen groote fabrieken zijn gelijk
in ons laamsclié sledener is eene fabriek van potten en pannen,
M' Regini de zijne, die 3000 man werk geeft, maar buiten dit is
i meest handel en negotie. Doch, hoe gaat het? wij bewonderden
Maastrieht? en iemand wien wij den weg vroegen, bofte op Bel-
gcnland geweldig hijg! Daar, bij de Belgen, is geld te winnen,
zegde hijd'Hollanders houden de vuisten gesloten. Zou u
Mug bij België willen lerugkecren? Wel, 't is d'algemeeue
weusclivoor den handel zou 't niet weinig beter zijn.
Ei, de eene mensch benijdt den anderen, en eens anders brood
scli ij A t altijd beier geboterd. De mensch heeft een ingeborene
neiging voor 't vreemde.
Ja, j Vrijthof is een schoone plaats vierkantig; beplant met
lindeboomenthai ven een kiosk en aan 't uiteinde de St. Servatius-
kerk, met vijf scherpe torens. Wij zien haastig de kerk, die rijke
muurschilderingen heeft, en gaan voortwant t is onder de Dien
sten en God bewaie ons van verergernis aan christenen te geven,
die temidden van Protestanten leven, 'l Moet hard voor dié men-
sehen zijn, als de Geuzen hun doorstekenGe boft zoozeer op de
waarheid uwer Religie en ziet eens! de Belgen zeiven maken er
geen kas van.... Eens voeldeu wij dien stekenden doorn iu ons
hart, te Middelburg, in den Protestamschen tempel, een kerk aan
de katholieken afgenomen. Een Brusselaar, lecraar aan 'I. Athe
neum, stond er d'armen overeen, in bewondering: O wat mooie
tempelriep hijwat is 't hier deftiger en beter dan in onze ker
ken En zeker en vast, de lap had nog den weg naar de Room-
sclie kerk niet gewaagd. Die thuis ruziemaakt, vindt elders alles
onverbeterlijk.
(Wordt voortgezet.)
De zorgvuldige veldwachter.
In zeker dorp waren sedert oenigen tijd verscheidene diefstallen be
gaan en mcu had vcrs?hiliige vreemdelingen, aan niemand bekend, ge
waar geworden. De burgemeester wildeer een einde aan stellen, en
gebood zijnen veldwachter zonder genade de papieren te cischen van
eiken vreemdeling, dien hij zou ontmoeten. Zijn zij niet iu regel, voegde,
hij er hij, leid ze dan zonder meêdoogeu naar het gemeentehuis om on
dervraagd te worden.
li j liet uiteinde van eenen bosch, komt de veldwachter eenen kerel
te gemeot die er maar schotscli uit zag.
Hier gij uwe papieren
Mijne papieren?.... ik heb er geene.
Gij zijt gelukkig, .jongen, want indien gij er liadt en zij waren;
niet in regel, zou ik verplicht zijn. u mede tc nemen. Salm
De twee Batten.
In den alouden goeden tijd opende men dikwerf prijskampen voor die-
boat kon vertellen. Een kluchtige medekamper behaalde eens den eere-
prijs met de volgende verzinning «Ik-ving twee ratten, sprak onze
koddige snaak, en sloot ze ineen kevietjo op. Ik liet ze gedurende d rij
weken zonder voedkel of drank hijeen,. Na verloop van dit tijdstip
a ging; ik zien, nieuwsgierig om te weten water van die beestjes ge~
worden was. Maar, o v erwondering ik vond niets meer dan hunne?
steerten voor het overige hadden zij elkander, tot zoo verre opgeë-
ton ik kan het anders niet verstaan,»