Verschijnt alle Vrijdageo.
•|»s-s'-ssws
e =sf
2 J d
2
s>~-Sk §-8.2 5
g .<0«K
c-||0 g a
5 00 S bfi~
8i73 la^l'K-2
5ÖC.£»°? o> S
3 s c g'SjS-'
3 o S-S3
d£ g §o^^a
jB-e 3 c S ®=Q
a-s a >M
l 6C.-2?
-■.§ £j 5,
n si~
is .3
S3 g O P6 c
4de JAAE Fff' 202-
SEP- 1876.
?Mg%i
33»:£S^
Prijs in bureel of winkels 5 centiemen.
Met de post of te huls gebracht 2,50 's jaars.
Vooraf Betaaibaar.
SEPTEMBER.
MAAND DER HU, ENGELEN'.
Dc zon staat op ton 5.15 en gaat on
der ten 6, -14.
Evangelie van den zondag, Josus
geneest do melaatschen: Pe Zaligmaker
gebruikt tot die genezing een uitwendig
teeken de wassohing in eene fontein,
als orn to toonen dat in alios onze mede
werking wordt vereischt.
ARBEID.
Lijk een zooto zomerregen
Akker, weide en woud bevrucht,
Gaf ons God, ten lovenszegen,
Naarstigheid en arbeidszuclit.
Vilt elk uur dus wel besteden,
Ledig strooi wordtinaar vertreden,
Wordt als onkruid niet geteld.
Zorgt dat al uw levensdagen,
Vlijtig worden saamgedragen.
Als goed graan, ter schuur besteld.
Die slecht is kan goed, dio goed is,
kan beter worden.
Want hoe liet zij en hoe het ga,
De sonc doet den vader na
Laat geen kind vuile reden hooren,
Want kleine potten hebben ooron.
Al wat voor Gé WEXXHAN bestemd is, moet vrachtvrij gezonden worden aan P Daens, opsteller, Molenstraat 72.
Wat zullen ze te Gent zien
Kozyn, ge /uil im 'non korenteuboterham met plattekées eten.
Voel goedheid Nicht.
En wat zullen wij daar zien te Gent KozijnWij zullen Jaar op 'ne
>ranlwagen /.ion do Geuzen en Keilers dor zestiende eeuw dio hier m ons
Vlaanderen twee honderd kurken verwoestten, die t'Oudenaarde de Pastoors
o de Schelde wierpen on de zieken in 't hospitaal lieten sterven, die naar
huiion liepen oin de hoeren op hun veld dood te slaan. Die schroebbers on
moordenaars zal men in goud èu zilver paleerea.
- Maar, nicht, dat is allemaal al/.oo niet
- Alzoo niet, kozijn kan er eenen uit uw Gent loochenen dat do. Geuzen
branders en moordenaars waren, 'k geef mijnen kop.
Maar, Nicht, Alha hooft ook voel bloed vergoten
iln, dat zal waarschynelijk op den tweeden wagen staan, de lor uur,
vergroot eu verzwaard der Brigands van Geuzen Zhadden zeker geen siraf
udiend, die bandieten Ja, er zijn er eenigen gestraft, misschien een op
tien, gelijk voor 'I kr em van (jostakker. maar ze zijn ipv-traft door de bur
geriijke wet en ni;t door 't geestelijk, gelijk de üentsche leugen wa
gons zullen verbeelden.
En d'Inkwisitio, Nicht
D'lnkwisitie bestatigde hel bestaan of niet bestaan der ketteiij, Ko/.yn
wol, mijnon Heer on God dat bestaat altijd heeft een Sociëteit geen recht
•an 't onderzoeken of hare leden getrouw bliiven of niet? In Ik huishouden is
ien Inkwisitie. mwaaria de Familiewaar dis Inkwisitie niet gepleegd wordt!
Maar, Nicht, dat wordt te Gent geheel anders verteld
'k Geloof bet wel, Kozijn de vogelaars vangen de vogels om haar de
vrijheid te benemen maar Lucifer de vader der leugenen, vat de tongen, om
haar een valscbe vrijheid te geven, om alles te zoggen en lo liegon. Kozijn,
moet het ons verwonderen dat de mcnschen liegen, dio op Sinxen tic Christe
nen wilden vermoorden
Maar, Nicht, /'halen ondo schriften aan
Och, Kozijn, hoo kunt gij zoo onnoozol zijn Binnen 100 jaar als er
Pacificatie zal zyn voor do Geuzen dezer eeuw, als men op eerewagens zal
zal rondvoeren de vuile dengenie ten die de brave mensehen ie Cent overrochcl-
en oversloegen, die Ons Lieve-Vrouw voor een s'eeht mensch uitmaakten.
he wel, daar zal men ook oudo leugenachtige schriften vinden, om van deze
eerlooze geuzen en geuzinnen, sancten en ssnetinuon te maken. Wat zullen
wij nog zien te Gent, Kozijn want de vespers luiden. Wagens met Geuzen
p, in Piiesters en Paters verkleed Dal ze maar oppassen? Is T waar, zijn
r al twee subiet gestorven die beloofd hadden zich als Priester te laten
kleeden
'k Heb er iots van g'hoord. Nicht.
Dal zo maar oppassen Is 't waar dat z'overal met geld rondloopen en
geon werklieden koum-n krijgen, als bier en daar een vodde en een plodde,
dio voor genevcr zijn eer en zijn ziel zou geven!.. Hoort. Kozijn, voor 'lies-
te do gezonde rede moet ons bier leiden wie zijn land en zijnen tijd ziet,
ziet g'hool de wereld. Wat zien wry op onze dagen Zijn't de Priesters die
"t volk tormenteeren en liranniseeren Is er op g'heel den tijd dat wij leven,
een druppel bloed ten laste der Kerk te leggen? Ja of neen.
A'iVm 't Nicht.
- N an den anderei
kant zijn 'l de Geuzen niet die t' Oostakker zooveel
b.oed hebben vvrgoten, die te Brucsel onnoozolo kinderen sloegen, die te
Parijn den Aartsbisschop vermoordden, die in Pruisen en Italië zooveel hon
derd.; I', listersin 't kot houden zijn 't de vrienden der Geuzen niet die in
Polen en in China 't christene bloed doen stroomen Ja, of neen.
Ja, Nicht.
Dit ja en neen, zegt alles Zoo als het nu gaat, ging hot
.1 de 12° in de KrVin d'eersto eeuw, lot d ;n tijde van O.:
in de
Kozijn, den Knlvari
achter Je Vei
erg is do ge
r spreken...
ichiedei
Wille
Wel, mijn Tonia, hou dat do
Zwijgt' de Zomer is daar en
wo zijn hem kwijt. Trien-
Nv'oóral een jaarhen bijna weg
Job zegde in zijnen tijd- One
leven is 'nen droom, en we zullen
ivn.rr°'k
n blaas!
vin'ig,
iet?
de kuip. To-
no; ju ^.ngen t neei wel met al
ijn geld en goed, spijtig dat bij
Trien, 't principaalste. 't ee
iig principaal is van daar op ons
ndeken wel terecht te komen.
Maar. Tonia, wat gaan zo
iaarjeóent uitrechten!
reuven gegeven heeft t'Oostakkiir.
verpen.
publiui
t dit do
mensehen op den
en Scherpenh'u vel door marchess**
moeten tegengehouden worden, do
zelfste soort organiseert nu een
kal vak ado on 'nen beüweg voor de
Voor dc Geuzen. Tonia! voor
die bandieten. En wat willen ze doen. inarintika toch?
't Volk bedriegen. Trien' maar doveer zijn ze te laat opgestaan waarheid is waar
heid, en 't Volk is voor de Waarheid en ut de Yalscho Profeten to samen op een linie ge
zet, met kozijns en gorechtzweerds. pratende van nu af tot als dc wereld vergaat, zullen
uil geen een trclfelijk hert do waarheid verbannen dio ons van kindsgobcetois g"h er i,
Bat, voor dat de Geuzen der zestlenste eeuw opkwamen,
de Vlamingen gelukkigen florantigleefden en dat diezelfste
geuzen van ons Vlaanderen eenea moordkuil en een bloed
bad hebben gemaakt.
Middel tegen 't Procedeeren. Dc hertog van Hessen, •willende
zijne onderdanen de Procedeerzueht ontnomen, deed in alle huizen, hor-
bergen en Raadskamers de afbeelding hangen van twee boeren die om
eene koe vochten d'ccne hield de koe bij uen kop en de andere aan den
staart; beiden trokken met alle gewold, terwijl een andere, een advo-
kaat, do koe melktWel gelapt